Real Estate News NETWORKSOCIALOPINION.GR | INVESTNEWS.GR | PARATIRITIS.GR | PREMIUM.PARATIRITIS.GR

Αγορά Ακινήτων

Κατοικία: Η άνοδος και η πτώση

Οι τιμές των κατοικιών, όπως οι τιμές οποιουδήποτε αγαθού σε μια ελεύθερη αγορά, καθορίζονται από την προσφορά και τη ζήτηση . Όταν αυξάνεται η ζήτηση και ή προσφορά μειώνεται ή παραμένει σταθερή τότε, οι τιμές ανεβαίνουν. Δηλαδή, λόγω της απουσίας μιας φυσικής καταστροφής που θα μπορούσε να μειώσει την προσφορά, οι τιμές αυξάνονται επειδή η ζήτηση έχει ξεπεράσει τις τρέχουσες τάσεις της προσφοράς. Στη περίπτωση της αγοράς ακινήτων υπάρχει μία ιδιαιτερότητα: η προσφορά κατοικιών προσαρμόζεται με σημαντική χρονική υστέρηση στη ζήτηση λόγω ιδιαιτερότητας του προϊόντος δηλαδή δεν είναι δυνατόν να κτιστούν σε μικρό χρονικό διάστημα όσες κατοικίες χρειάζονται για να καλυφθεί η υπερβάλλουσα ζήτηση. Έτσι, εάν υπάρχει μια ξαφνική και παρατεταμένη αύξηση της ζήτησης, οι τιμές είναι σίγουρο ότι θα αυξηθούν. Ποιες είναι οι αιτίες της αύξησης της ζήτησης; Υπάρχουν αρκετές:

1. Η ανάκαμψη της γενικής οικονομικής δραστηριότητας και η ευημερία που δίνει μεγαλύτερη διαθέσιμο εισόδημα στις τσέπες των καταναλωτών και ενθαρρύνει την αγορά .

2. Η αύξηση του πληθυσμού και ειδικότερο το δημογραφικό κομμάτι του πληθυσμού που ζητά κατοικίες.

3. Το χαμηλό γενικό επίπεδο των επιτοκίων , που καθιστά πιο προσιτά τα σπίτια.

4. καινοτόμα προϊόντα στεγαστικών δανείων με χαμηλό αρχικό μηνιαίες πληρωμές που κάνουν πιο προσιτά τα σπίτια)

5. Εύκολη πρόσβαση σε πιστώσεις, που φέρνει περισσότερους αγοραστές στην αγορά.

6. Απο τα υψηλής απόδοσης δομημένα ομόλογα στεγαστικών δανείων, που κάνουν πιο εύκολη την άντληση κεφαλαίων για την χορήγηση στεγαστικών δανείων

7. Μια πιθανή κακή εκτίμηση του κινδύνου από τράπεζες και επενδυτές ομολόγων στεγαστικών δανείων που επηρεάζει την προσφορά των πιστώσεων προς τους δανειολήπτες.

8. Η κερδοσκοπία από αγοραστές, τράπεζες και επενδυτές σε ακίνητα και δομημένα ομόλογα στεγαστικών δανείων Κερδοσκοπικές και επικίνδυνη συμπεριφορά από τους εγχώριους αγοραστές και επενδυτές ακινήτων που τροφοδοτούνται από μη ρεαλιστική και μη βιώσιμη εκτιμήσεις εκτίμηση σπίτι τιμή.

Όλες αυτές οι μεταβλητές μπορούν  συνδυαζόμενες να προκαλέσουν μια φούσκα στην αγορά κατοικίας. Έχουν μάλιστα την τάση να ταΐζουν η μία την άλλη . Σε κάποιο σημείο τα δεδομένα διαφοροποιούνται. Η ζήτηση επιβραδύνεται ενώ η προσφορά κατοικιών εξακολουθεί να αυξάνεται με αποτέλεσμα την πτώση των τιμών. Αυτή η διεισδυτικότητα των κινδύνων σε όλο το σύστημα ενεργοποιείται από τις ζημίες που υφίστανται : οι ιδιοκτήτες ακινήτων, οι τράπεζες , οι επενδυτές ενυπόθηκων δανείων και ακινήτων . Η διαδικασία αυτή θα μπορούσε να προκληθεί από διάφορες αιτίες , μεταξύ των οποίων είναι:

1. Μια αύξηση των επιτοκίων.

2. Μία ύφεση που περιορίζει την οικονομική δραστηριότητα και που οδηγεί σε: λιγότερο διαθέσιμο εισόδημα, απώλεια θέσεων εργασίας και σε λιγότερες διαθέσιμες θέσεις εργασίας, που επηρεάζει αρνητικά τη ζήτηση για κατοικίες.

3. Ο κορεσμός της αγοράς που συμβαίνει όταν η ζήτηση έχει εξαντληθεί.

Το αποτέλεσμα; Το ακριβώς αντίθετο από εκείνο της διαδικασίας υπερθέρμανσης της αγοράς. Όταν ξεκινήσει η διαδικασία αυτή τότε οι τράπεζες περιορίζουν τις πιστώσεις, μειώνεται η ζήτηση , υπάρχει υπερβάλλουσα προσφορά με αποτέλεσμα την πτώση των τιμών. Αν στο μίγμα προσθέσετε και την φορολογία τότε έχει μία πλήρη εικόνα της σημερινής κατάστασης της αγοράς.

Οι αλλαγές σε οικοδομικούς συνεταιρισμούς

Μέτρα για τους οικοδομικούς συνεταιρισμούς προωθεί το υπουργείο Περιβάλλοντος. Με τα μέτρα αυτά προβλέπεται ακόμα και η διάλυση τους σε περίπτωση που δεν επιτευχθεί σε συγκεκριμένο χρονικό διάστημα ο σκοπός για τον οποίο συνεστήθησαν καθώς διαπιστώνεται ότι : «Μέχρι σήμερα πολλοί Οικοδομικοί Συνεταιρισμοί προϋφιστάμενοι της 16.1.1984 δεν έχουν ακόμα κατασκευάσει ή ολοκληρώσει τα τεχνικά έργα υποδομής και τα κοινόχρηστα έργα στις εκτάσεις των ιδιοκτησιών τους. Παρά τη δυνατότητα που δόθηκε στους οικοδομικούς συνεταιρισμούς με τη διάταξη του άρθρο 24 του π.δ. 93/1987 να κατασκευάσουν και να ολοκληρώσουν τα έργα υποδομής που είναι αναγκαία για την εξυπηρέτηση των υπό πολεοδόμηση περιοχών, η πράξη ανέδειξε τα εγγενή προβλήματα στη λειτουργία τους που οδήγησε στη στασιμότητα των εν λόγω έργων. Περαιτέρω, η στασιμότητα των εν λόγω έργων υποδομής αποτελεί συχνά ανασχετικό παράγοντα για τον ορθό και ολοκληρωμένο χωροταξικό και πολεοδομικό σχεδιασμό εκ μέρους της Πολιτείας.»

Το νέο πλαίσιο διαμορφώνεται ως ακολούθως:

- Οι Οικοδομικοί Συνεταιρισμοί να υπάγονται και να εποπτεύονται από το υπουργείο Οικονομικών,

- Οι Οικοδομικοί Συνεταιρισμοί να εποπτεύονται από το ΥΠΕΚΑ μόνο για θέματα αρμοδιοτήτων του, δηλαδή διαδικασίες χωροθέτησης, πολεοδόμησης, το καθορισμό όρων και περιορισμών δόμησης, έγκριση μελετών περιβαλλοντικών επιπτώσεων (ΜΠΕ).

- Απαραίτητη προϋπόθεση για τη σύσταση των οικοδομικών συνεταιρισμών πρέπει είναι η έκδοση βεβαίωσης της αρμόδιας Διεύθυνσης του Υπουργείου Περιβάλλοντος Ενέργειας και Κλιματικής Αλλαγής ότι η προτεινόμενη έκταση είναι εντός ΠΕΡΠΟ.

- Να τεθεί όριο στη λειτουργία των Ο.Σ . Όταν επιτελέσουν τον σκοπό τους να δύνανται με απόφαση Γ.Σ να λειτουργούν πχ για μία 10ετία ως σωματείο, σύλλογος και κατόπιν οι εκτάσεις τους και η σχετική συντήρησή τους να περιέρχονται στους Δήμους.

- Να τεθεί αποκλειστική 10ετής προθεσμία, από την έγκριση της πολεοδομικής μελέτης, για την ολοκλήρωση των έργων τεχνικής υποδομής. - Τα έργα υποδομής να μπορούν να εκτελεστούν και από τους οικείους ΟΤΑ.

- Να μπορούν να συμπράττουν οι Οικοδομικοί Συνεταιρισμοί με τους οικείους ΟΤΑ για την εκτέλεση των έργων υποδομής.

- Σε κάθε περίπτωση μετά την παρέλευση της δεκαετούς προθεσμίας, η εκτέλεση των έργων υποδομής, να υπάγεται στον οικείο Ο.Τ.Α. - Η ολοκλήρωση των έργων υποδομής να αποτελεί αναγκαία προϋπόθεση για την έκδοση οικοδομικών αδειών.

- Την αρμοδιότητα ελέγχου και εποπτείας των έργων υποδομής(προϋπολογισμός, καλή κατασκευή, πρόγραμμα ολοκλήρωσης), να έχει πλέον η Περιφέρεια στην οποία υπάγεται ο Δήμος όπου ο Ο.Σ έχει την έκτασή του. Σήμερα την αντίστοιχη αρμοδιότητα έχουν οι τεχνικές υπηρεσίες των τέως Νομαρχιακών Αυτοδιοικήσεων (Κ.Υ.Α με αρ.13932/4.4.2004)

- Όσοι Ο.Σ δεν εφαρμόσουν τη πολεοδομική μελέτη εντός της προθεσμίας να ανακαλείται η πολεοδομική τους μελέτη και να επέρχεται αυτοδίκαια η διάλυσή τους, μετά από διαπιστωτική πράξη του αρμόδιου Περιφερειάρχη. Όσοι Ο.Σ αναλαμβάνουν την εκτέλεση των έργων υποδομής στην έκτασή τους, μετά την εκπνοή απράκτου της προθεσμίας, διαλύονται κατόπιν σχετικής απόφασης του αρμοδίου Δικαστηρίου μετά από αίτηση της Περιφέρειας και τα έργα αναλαμβάνει ο ΟΤΑ.

- Οι προϋφιστάμενοι του έτους 1984 Ο.Σ με εγκεκριμένο ρυμοτομικό σχέδιο να διέπονται από τις διατάξεις του ν. 1667/1986. Όσοι δεν έχουν ολοκληρώσει μέχρι σήμερα τα έργα υποδομής, οφείλουν να τα ολοκληρώσουν, σύμφωνα με τις νέες ρυθμίσεις  σε διάστημα 18 μηνών από τη δημοσίευση του νέου χρόνου . Μετά τη παρέλευση της παραπάνω προθεσμίας την ολοκλήρωση των έργων αναλαμβάνουν οι Ο.Τ.Α.

- Παρατείνεται για 2 έτη η διάρκεια των Ο.Σ προκειμένου να εναρμονίσουν τα καταστατικά τους σύμφωνα με τα νέα δεδομένα  και να υποβάλλουν, χρονοδιάγραμμα –έκθεση έργων υποδομής προς έγκριση στην Περιφέρεια.

Τριετή αναστολή πλειστηριασμών

Τριετή αναστολή στους πλειστηριασμούς ακινήτων από την 1η του νέου έτους αλλά και αυτοδίκαιη αναστολή των καταδιωκτικών μέτρων, από τη στιγμή που ο πολίτης καταθέσει στο Ειρηνοδικείο αίτηση υπαγωγής στη ρύθμιση οφειλών υπερχρεωμένων φυσικών προσώπων, ζητά η ΕΚΠΟΙΖΩ με επιστολή της στους υπουργούς : Οικονομικών, Εργασίας και Κοινωνικής Ασφάλισης και Δικαιοσύνης. Η οργάνωση προστασίας των καταναλωτών, σε ανακοίνωσή της, επισημαίνει μεταξύ άλλων τα διαδικαστικά προβλήματα και τις καθυστερήσεις που προκύπτουν στις αιτήσεις λόγω ανεπάρκειας σε προσωπικό στα Ειρηνοδικεία. Επίσης, με δεδομένες τις μειώσεις στα εισοδήματα των πολιτών, επισημαίνει το δυσβάστακτο κόστος για κατάθεση ασφαλιστικών μέτρων προκειμένου να προστατεύσουν την πρώτη κατοικία. Αυτό, όπως εξηγεί η ΕΚΠΟΙΖΩ προκύπτει ως αναγκαίο καθώς η αίτηση για ρύθμιση στο νόμο 3869/2010, (για τις ρυθμίσεις οφειλών) δεν συνεπάγεται αναστολή των καταδιωκτικών μέτρων. Η ΕΚΠΟΙΖΩ καταγγέλει επίσης και την συμπεριφορά των τραπεζών οι οποίες, όπως υποστηρίζει, δεν έχουν προχωρήσει σε κανένα εξωδικαστικό συμβιβασμό για τις συνολικά 3.600 περιπτώσεις οφειλετών, στις οποίες έχει μεσολαβήσει η οργάνωση. Αντιθέτως, όπως επισημαίνει η οργάνωση, οι τράπεζες συνεχίζουν να κοινοποιούν πλειστηριασμούς.

Στη Βουλη το νσ για οικοδομικές άδειες

Κατατέθηκε σήμερα, από το Υπουργείο Περιβάλλοντος Ενέργειας και Κλιματικής Αλλαγής, προς συζήτηση και ψήφιση στη Βουλή το σχέδιο νόμου με το οποίο θεσμοθετείται νέος τρόπος έκδοσης αδειών δόμησης και ελέγχου των κατασκευών. Με το νομοσχέδιο αυτό:

• Καταργούνται οι Πολεοδομίες με τη μορφή και τις αρμοδιότητες που είχαν σήμερα.

• Συντάσσονται οι μελέτες και εκτελείται το οικοδομικό έργο, με ευθύνη των μηχανικών.

• Γίνεται πλήρης διαχωρισμός αρμοδιοτήτων και λειτουργίας, των αρχών αδειοδότησης σε Υπηρεσίες Δόμησης των Δήμων και των Ελεγκτών Δόμησης που λειτουργούν υπό την εποπτεία του ΥΠΕΚΑ.

• Διαχωρίζεται το εγκριτικό από το εποπτικό έργο.

• Ελαχιστοποιείται η ανάγκη για επαφές με τις δημόσιες υπηρεσίες και η επικοινωνία του μηχανικού με τον πολίτη και του πολίτη με τις υπηρεσίες γίνεται αποκλειστικά ηλεκτρονικά.

• Κωδικοποιούνται κοινές διαδικασίες υποβολής και ελέγχου των απαιτούμενων δικαιολογητικών και μελετών.

• Καταγράφονται τα κτίρια της χώρας με τη λειτουργία της Ταυτότητας Κτιρίου και την έκδοση του Πιστοποιητικού Ελέγχου Κατασκευών.

• Ελέγχεται πλήρως η εφαρμογή των αδειών δόμησης κατά τη διάρκεια υλοποίησής τους με τη θεσμοθέτηση του Ελεγκτή Δόμησης.

• Θεσπίζονται νέα γνωμοδοτικά όργανα για την προστασία και την εξέλιξη της αρχιτεκτονικής και καταργούνται τα υπάρχοντα.

Το βρετανικό παράδοξο

Οι τιμές των κατοικιών στην Αγγλία και την Ουαλία να συνεχίζουν να λιμνάζουν, σύμφωνα με τα τελευταία στοιχεία από τα υποθηκοφυλακεία μέσες τιμές μειώθηκαν κατά 0,3% τον Αύγουστο και η μέση αξία της αγοράς ενός σπιτιού διαμορφώθηκε σε £ 162.347, που είναι κατά 2,6% χαμηλότερη σε σύγκριση με τον αντίστοιχο περυσινό μήνα.Ήταν η τρίτη κατά σειρά μείωση τους τελευταίους τέσσερις μήνες . Παρόλα αυτά οι τιμές στο Λονδίνο, συνεχίζουν να αποκλίνουν σημαντικά από την υπόλοιπη Βρετανία. Οι μέσες τιμές των κατοικιών στην βρετανική πρωτεύουσα αυξήθηκε κατά 0,5% τον Αύγουστο και είναι πλέον 2,1% υψηλότερα από ό, τι ήταν πριν από ένα χρόνο και η μέση αξία των ακινήτων είναι £ 348.686 , δηλαδή υπερδιπλάσια από τον μέσο όρο σε ολόκληρη τη χώρα. Σε αντίθεση με το Λονδίνο οι τιμές μειώθηκαν κατά 7,8% στη βορειοανατολική Αγγλία και κατά 5,5% στην Ουαλία. Η συνεχιζόμενη στασιμότητα των τιμών και των πωλήσεων οφείλεται κυρίως στη απροθυμία των τραπεζών να χορηγήσουν στεγαστικά δάνεια.

  • Ακίνητα Τραπεζών

Newsletter

Εγγραφείτε στο Newsletter του Realestatenews για να λαμβάνετε καθημερινή ενημέρωση.

Τα Ακίνητα στη Ζωή μας

pomidaani

nomisma_140x60
baner-pontiki