Real Estate News NETWORKSOCIALOPINION.GR | INVESTNEWS.GR | PARATIRITIS.GR | PREMIUM.PARATIRITIS.GR

Χωροταξία & Περιβάλλον

Ξεκινά η ανάρτηση των δασικών χαρτών

Ξεκινά σήμερα η ανάρτηση των δασικών χαρτών για τις περιοχές της Καβάλας, Πιερίας, Δράμας, Αρκαδίας, Καστοριάς, Λευκάδας, Κεφαλληνίας και Ζακύνθου.

Η έναρξη της ανάρτησης έρχεται μετά την ψήφιση του περιβαλλοντικού νόμου 4685/2020 και τη συνεχή συνεργασία του Υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειαςμε τους Συντονιστές των Αποκεντρωμένων Διοικήσεων, τα στελέχητων δασικών τους υπηρεσιών, του «Ελληνικού Κτηματολογίου», καθώς και την έγκαιρη προετοιμασία και έκδοσητων προαπαιτούμενων διοικητικών πράξεων.

Στόχος είναι η επίτευξη της κύρωσης των δασικών χαρτών έως το τέλος του 2021 για το σύνολο της ελληνικής επικράτειας -συμπεριλαμβανομένης της εξέτασης της πλειονότητας των αντιρρήσεων κατά του περιεχομένου του δασικού χάρτη από τις Επιτροπές Εξέτασης Αντιρρήσεων (ΕΠΕΑ), σύμφωνα και με το νέο θεσμικό πλαίσιοσυγκρότησής τους, αλλά και με τις εθνικέςδεσμεύσεις της χώρας μας προς την Ευρωπαϊκή Ένωση.

Ήδη, έχει καταρτιστεί και έχει αποσταλεί σε όλες τις αποκεντρωμένες Δασικές Υπηρεσίες αλλά και τους εμπλεκόμενους φορείς (Ελληνικό Κτηματολόγιο, ΟΠΕΚΕΠΕ, Υπουργείο Οικονομικών) εβδομαδιαίο πρόγραμμα αναρτήσεων,  από τα μέσαΙανουαρίου έως το τέλος Φεβρουαρίου 2021.

Ξεκινά η Ηλεκτρονική Ταυτότητα

Το Υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας ανακοίνωσε ότι το πληροφοριακό σύστημα του ΤΕΕ για την Ηλεκτρονική Ταυτότητα Κτιρίων είναι ήδη σε κανονική λειτουργία από την 1/1/2021, καθώς και ότι ενημερωτικό υλικό διατίθεται στη διεύθυνση https://web.tee.gr/e-building/anakoinoseis/. Σύμφωνα με το Υπουργείο, στο άμεσο μέλλον θα ξεκινήσει η υποχρεωτική λειτουργία της Ταυτότητας Κτιρίων.

 

Το υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας έχει χαρακτηρίσει την Ηλεκτρονική Ταυτότητα Κτιρίου (ΗΤΚ) ως «θεσμό μείζονος σημασίας για το δημόσιο συμφέρον, την καταπολέμηση της αυθαίρετης δόμησης και την προστασία της ιδιοκτησίας που παρέμενε στον “πάγο” από το 2010».

 

Με βάση το υφιστάμενο νομικό πλαίσιο, υποχρεώνονται να εκδώσουν Ηλεκτρονική Ταυτότητα:

 

■ Τα υφιστάμενα κτίρια την ώρα που γίνεται μεταβίβασή τους.

 

■ Τα νέα κτίρια και διηρημένες ιδιοκτησίες για τα οποία εκδίδονται νέες οικοδομικές άδειες.

 

■ Αυθαίρετα κτίσματα που ολοκληρώνουν τη διαδικασία τακτοποίησης.

 

Προκειμένου να εξοικειωθούν οι μηχανικοί με το νέο θεσμό και την ηλεκτρονική πλατφόρμα, το ΤΕΕ θα πραγματοποιήσει σειρά ενημερωτικών Διαδικτυακών Παρουσιάσεων με θέμα την Ταυτότητα Κτιρίων. Η πρώτη παρουσίαση θα πραγματοποιηθεί την Πέμπτη 14/1/2021 στις 16:00.

 

Κάθε παρουσίαση θα έχει περιορισμένες θέσεις στη σχετική διαδικτυακή πλατφόρμα, δηλαδή θα συμμετάσχουν μέχρι 250 μηχανικοί και θα τηρηθεί σειρά προτεραιότητας στην υποβολή των αιτήσεων συμμετοχής, ενώ ταυτόχρονα θα μεταδίδεται διαδικτυακά. Η παρουσίαση θα είναι διαθέσιμη ελεύθερη για όλους μετά την ολοκλήρωσή της από τα μέσα του ΤΕΕ. Σε περίπτωση που υπάρξει μεγαλύτερο ενδιαφέρον για συμμετοχή, η παρουσίαση θα επαναληφθεί, με ανακοίνωσή τους στην ιστοσελίδα του ΤΕΕ και στην ενότητα της Ηλεκτρονικής Ταυτότητας Κτιρίων.

 

Όσοι μηχανικοί επιθυμούν να συμμετάσχουν παρακαλούνται να συμπληρώσουν το σχετικό αρχείο που θα βρουν στην ιστοσελίδα του ΤΕΕ και να το αποστείλουν στην ηλεκτρονική διεύθυνση: Αυτή η διεύθυνση ηλεκτρονικού ταχυδρομείου προστατεύεται από κακόβουλη χρήση. Χρειάζεται να ενεργοποιήσετε την Javascript για να τη δείτε. .

Ξεκινά η Ηλεκτρονική Ταυτότητα

Το Υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας ανακοίνωσε ότι το πληροφοριακό σύστημα του ΤΕΕ για την Ηλεκτρονική Ταυτότητα Κτιρίων είναι ήδη σε κανονική λειτουργία από την 1/1/2021, καθώς και ότι ενημερωτικό υλικό διατίθεται στη διεύθυνση https://web.tee.gr/e-building/anakoinoseis/. Σύμφωνα με το Υπουργείο, στο άμεσο μέλλον θα ξεκινήσει η υποχρεωτική λειτουργία της Ταυτότητας Κτιρίων.

 

Το υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας έχει χαρακτηρίσει την Ηλεκτρονική Ταυτότητα Κτιρίου (ΗΤΚ) ως «θεσμό μείζονος σημασίας για το δημόσιο συμφέρον, την καταπολέμηση της αυθαίρετης δόμησης και την προστασία της ιδιοκτησίας που παρέμενε στον “πάγο” από το 2010».

 

Με βάση το υφιστάμενο νομικό πλαίσιο, υποχρεώνονται να εκδώσουν Ηλεκτρονική Ταυτότητα:

 

■ Τα υφιστάμενα κτίρια την ώρα που γίνεται μεταβίβασή τους.

 

■ Τα νέα κτίρια και διηρημένες ιδιοκτησίες για τα οποία εκδίδονται νέες οικοδομικές άδειες.

 

■ Αυθαίρετα κτίσματα που ολοκληρώνουν τη διαδικασία τακτοποίησης.

 

Προκειμένου να εξοικειωθούν οι μηχανικοί με το νέο θεσμό και την ηλεκτρονική πλατφόρμα, το ΤΕΕ θα πραγματοποιήσει σειρά ενημερωτικών Διαδικτυακών Παρουσιάσεων με θέμα την Ταυτότητα Κτιρίων. Η πρώτη παρουσίαση θα πραγματοποιηθεί την Πέμπτη 14/1/2021 στις 16:00.

 

Κάθε παρουσίαση θα έχει περιορισμένες θέσεις στη σχετική διαδικτυακή πλατφόρμα, δηλαδή θα συμμετάσχουν μέχρι 250 μηχανικοί και θα τηρηθεί σειρά προτεραιότητας στην υποβολή των αιτήσεων συμμετοχής, ενώ ταυτόχρονα θα μεταδίδεται διαδικτυακά. Η παρουσίαση θα είναι διαθέσιμη ελεύθερη για όλους μετά την ολοκλήρωσή της από τα μέσα του ΤΕΕ. Σε περίπτωση που υπάρξει μεγαλύτερο ενδιαφέρον για συμμετοχή, η παρουσίαση θα επαναληφθεί, με ανακοίνωσή τους στην ιστοσελίδα του ΤΕΕ και στην ενότητα της Ηλεκτρονικής Ταυτότητας Κτιρίων.

 

Όσοι μηχανικοί επιθυμούν να συμμετάσχουν παρακαλούνται να συμπληρώσουν το σχετικό αρχείο που θα βρουν στην ιστοσελίδα του ΤΕΕ και να το αποστείλουν στην ηλεκτρονική διεύθυνση: Αυτή η διεύθυνση ηλεκτρονικού ταχυδρομείου προστατεύεται από κακόβουλη χρήση. Χρειάζεται να ενεργοποιήσετε την Javascript για να τη δείτε. .

Έκρηξη φόρων

Σε «ασκήσεις επί χάρτου» για τις αλλαγές στη φορολογία ακινήτων επιδίδεται το οικονομικό επιτελείο της κυβέρνησης με βασικό ζητούμενο τα αντίμετρα για την εξουδετέρωση της βόμβας των φορολογικών επιβαρύνσεων που φέρνουν η νέα κλίμακα υπολογισμού του ΕΝΦΙΑ, η ευθυγράμμιση των αντικειμενικών με τις εμπορικές τιμές και η ένταξη 3.000 οικισμών εκτός σχεδίου στο αντικειμενικό σύστημα.

 

Ο φάκελος «ακίνητα» θα είναι ψηλά στην ατζέντα των τηλεδιασκέψεων που θα έχει το οικονομικό επιτελείο με τους θεσμούς στο πλαίσιο της 9ης μεταμνημονιακής αξιολόγησης που θα ξεκινήσει σε ανώτερο επίπεδο στις 26 Ιανουαρίου.

 

Αυτό που χωρίζει και πρέπει να συμφωνήσουν σε αυτή τη διαπραγμάτευση οι δύο πλευρές είναι να βρεθεί μέσα στο δύσκολο οικονομικό περιβάλλον που έχει διαμορφώσει η πανδημία ο κατάλληλος δημοσιονομικός χώρος ώστε να προχωρήσουν:

 

▶ Οι αλλαγές στα κλιμάκια περιουσίας και στους συντελεστές στην κλίμακα του ΕΝΦΙΑ, που θα ανακατέψουν την τράπουλα των φορολογικών επιβαρύνσεων για τους ιδιοκτήτες ακινήτων με νέους κερδισμένους και χαμένους.

 

▶ Η ενσωμάτωση των προτάσεων της επιτροπής Πισσαρίδη για κατάργηση του συμπληρωματικού ΕΝΦΙΑ, μέτρο που θα είναι ευνοϊκό για τις μεσαίες και μεγάλες περιουσίες με αντικειμενική αξία άνω των 250.000 ευρώ.

 

▶ Οι νέες μειώσεις στον φόρο του ΕΝΦΙΑ με βάση τις κυβερνητικές δεσμεύσεις και σε ένα έτος όπου όλα είναι ανοιχτά ακόμη και για πρόωρες εκλογές το φθινόπωρο…

 

Σε ό,τι αφορά την εν εξελίξει άσκηση εξίσωσης των αντικειμενικών τιμών με τις εμπορικές τιμές, οι εκτιμητές ακινήτων που έχουν παραδώσει τις εισηγήσεις τους για τις νέες τιμές ζώνης στο οικονομικό επιτελείο προτείνουν αυξήσεις 30%, 50% ακόμη και 100% που αυτόματα θα επιφέρουν αυξήσεις στον ΕΝΦΙΑ και δεκάδες άλλους φόρους και τέλη που υπολογίζονται με βάση τις τιμές της Εφορίας.

 

Σύμφωνα με τις δεσμεύσεις που έχουν αναληφθεί απέναντι στους θεσμούς, οι αναπροσαρμογές στις αντικειμενικές αξίες και η επέκτασή τους σε όλα τα ακίνητα της χώρας θα πρέπει να γίνουν έως το τέλος του καλοκαιριού και συνεπώς για να μη «φουσκώσει ο λογαριασμός» του ΕΝΦΙΑ που θα πληρώσουν φέτος εκατοντάδες χιλιάδες ιδιοκτήτες θα χρειαστούν συγκεκριμένες παρεμβάσεις στους συντελεστές και στα κλιμάκια.

 

Σύμφωνα με τον σχεδιασμό, οι νέες τιμές θα ισχύσουν για τον υπολογισμό του ΕΝΦΙΑ του επόμενου έτους και από την 1η Ιανουαρίου 2022 θα ενεργοποιηθούν για τις μεταβιβάσεις ακινήτων (αγοραπωλησίες, γονικές παροχές, δωρεές). Βέβαια η κυβέρνηση σχεδιάζει νέα μεσοσταθμική μείωση του ΕΝΦΙΑ κατά 8-10%, αλλά το μέτρο δεν επαρκεί για να σβήσει τις επιβαρύνσεις ειδικά σε περιοχές όπου η ψαλίδα μεταξύ των αντικειμενικών τιμών και των αγοραίων είναι μεγάλη και η εξομοίωσή τους θα προκαλέσει έκρηξη της φορολογίας.

 

Αναπροσαρμογές

Παράγοντες της κτηματαγοράς εκτιμούν ότι οι μεγαλύτερες αναπροσαρμογές των αντικειμενικών τιμών θα προκύψουν για ακίνητα που θα είναι:

 

● Σε συνοικίες του κέντρου της Αθήνας, όπως Εξάρχεια, Κυψέλη, Πατήσια, Ευελπίδων, Κουκάκι, Κολωνάκι, Αμπελόκηποι, Παγκράτι, Ιλίσια, Σύνταγμα, Χίλτον.

● Στα νότια προάστια, όπως η παραλιακή ζώνη της Γλυφάδας, της Βούλας, της Βουλιαγμένης και του Ελληνικού.

● Σε περιοχές του Πειραιά και των δυτικών προαστίων.

● Σε περιοχές της Θεσσαλονίκης.

● Σε 3.000 περιοχές εκτός αντικειμενικού συστήματος όπου ο καθορισμός της φορολογητέας αξίας των ακινήτων γίνεται από τις κατά τόπους εφορίες βάσει των λεγόμενων συγκριτικών στοιχείων με αποτέλεσμα ιδιοκτήτες με πολυτελείς βίλες σε περιοχές-φιλέτα (Μύκονο, Σαντορίνη, Πόρτο Χέλι κ.α.) να πληρώνουν ελάχιστο ΕΝΦΙΑ.

 

Στην Αττική, χαρακτηριστικές περιπτώσεις περιοχών εκτός αντικειμενικού συστήματος είναι τα Τουρκοβούνια πάνω από το Γαλάτσι, περιοχές στο Ψυχικό, στο Σισμανόγλειο στα σύνορα Αμαρουσίου-Μελισσίων, στον Παράδεισο Αμαρουσίου, στο Πολύδροσο Χαλανδρίου-Αμαρουσίου, στην Μπαλάνα στον Γέρακα και στη Νέα Μάκρη.

 

Για την απενεργοποίηση της βόμβας των αντικειμενικών τιμών στο τραπέζι του υπουργείου Οικονομικών βρίσκονται σενάρια για δραστικότερες παρεμβάσεις στους συντελεστές και στα κλιμάκια του ΕΝΦΙΑ που θα αντισταθμίζουν τις αυξήσεις για την πλειονότητα των ιδιοκτητών. Επίσης εξετάζεται η κατάργηση του συμπληρωματικού φόρου που επιβάλλεται σε ακίνητα αξίας άνω των 250.000 ευρώ, όπως προτείνει η επιτροπή Πισσαρίδη. Βέβαια είναι μια πρόταση από την οποία οι μόνοι που κερδίζουν είναι όσοι έχουν μεσαία και μεγάλη ακίνητη περιουσία (αντικειμενικής αξίας πάνω από 250.000 ευρώ). Σε αυτή την κατηγορία υπάγονται περίπου 450.000 φυσικά πρόσωπα που πληρώνουν δεύτερο ΕΝΦΙΑ για τις περιουσίες τους με συντελεστές οι οποίοι κλιμακώνονται από 0,15% έως και 1,15%. Τα στοιχεία δείχνουν ότι ο συμπληρωματικός ΕΝΦΙΑ ανήλθε το 2020 σε 631,38 εκατ. ευρώ, εκ των οποίων 352,52 εκατ. ευρώ πληρώνουν τα φυσικά πρόσωπα και 272,38 εκατ. ευρώ οι επιχειρήσεις.

 

Στο μεταξύ ακόμα δύο μέτρα για την κτηματαγορά ενεργοποιούνται εντός του έτους. Αυτά είναι:

 

Φορολογικά κίνητρα: Εκπτωση φόρου έως 1.600 ευρώ θα κερδίσουν με την υποβολή των φορολογικών δηλώσεων του 2021 οι φορολογούμενοι που προχώρησαν πέρυσι στην επισκευή, ανακαίνιση ή ενεργειακή αναβάθμιση των ακινήτων τους. Η νέα έκπτωση φόρου 40% για τις εργασίες ανακαίνισης ακινήτων θα φανεί στον νέο λογαριασμό της Εφορίας, με τους φορολογούμενους που δηλώνουν εισοδήματα άνω των 16.000 ευρώ να είναι οι περισσότερο κερδισμένοι.

 

Ηλεκτρονικές μεταβιβάσεις ακινήτων: Το καλοκαίρι όλες οι μεταβιβάσεις ακινήτων (αγοραπωλησίες, γονικές παροχές, δωρεές, κληρονομιές) περνάνε στην ηλεκτρονική εποχή καθώς την 1η Ιουλίου αναμένεται να τεθεί σε εφαρμογή η πλατφόρμα της ΑΑΔΕ για την ηλεκτρονική υποβολή όλων των δηλώσεων φορολογίας κεφαλαίου. Κάθε δήλωση θα συντάσσεται και θα υποβάλλεται ηλεκτρονικά από τον συμβολαιογράφο στο σύστημα TAXISNET. Στη συνέχεια θα γίνεται ηλεκτρονικά ο έλεγχος των στοιχείων, θα βεβαιώνεται ο φόρος και θα εκδίδεται η Ταυτότητα Οφειλής (Τ.Ο.) για την καταβολή του από τον φορολογούμενο.

Τι αλλάζει στην οικοδομή

Αλλάζει η εικόνα της οικοδομής με τον νέο χωροταξικό - πολεοδομικό νόμο. Οι αλλαγές αφορούν σε:

 

1.   Μπαίνει τάξη στην άναρχη εκτός σχεδίου δόμηση: Μειώνονται κατά 10% οι συντελεστές δόμησης για τις εκτός σχεδίου περιοχές και καταργούνται οι παρεκκλίσεις αρτιότητας. Πρόκειται για τις παρεκκλίσεις που αφορούσαν σε οικόπεδα εκτός σχεδίου κάτω των 4 στρεμμάτων. Δεν αλλάζει τίποτα για την εκτός σχεδίου δόμηση στα 4 στρέμματα και άνω μέχρι την υιοθέτηση των τοπικών πολεοδομικών σχεδίων.Όσοι ιδιοκτήτες θέλουν να χτίσουν με βάση το υπάρχον καθεστώς έχουν τουλάχιστον 6 χρόνια να το κάνουν. Ειδικότερα, εντός της προβλεπόμενης μεταβατικής περιόδου των δύο ετών, οι ιδιοκτήτες οικοπέδων εκτός σχεδίου κάτω των 4 στρεμμάτων έχουν τη δυνατότητα να προχωρήσουν στην έκδοση οικοδομικής άδειας, χωρίς όμως να «μετράει» ο χρόνος που χρειάζεται για τις άδειες του δασαρχείου ή της αρχαιολογικής υπηρεσίας. Η δε οικοδομική άδεια ισχύει για 4 επιπλέον χρόνια. Συμπερασματικά, οι ιδιοκτήτες που έχουν λόγους να βιάζονται για την αξιοποίηση της περιουσία τους έχουν στη διάθεσή τους τουλάχιστον  6 χρόνια για να το κάνουν. Από την άλλη, όσοι ιδιοκτήτες δεν βγάλουν οικοδομική άδεια κατά τη μεταβατική περίοδο θα μπορούν να χτίσουν βάσει των όσων θα ορίσουν τα Τοπικά ή Ειδικά Πολεοδομικά σχέδια που θα εκπονηθούν, όπως άλλωστε συμβαίνει σήμερα στις περιοχές όπου υπάρχει πολεοδομικός σχεδιασμός.Στόχος είναι να έχει καλυφθεί όλη η χώρα με Τοπικά Πολεοδομικά Σχέδια  μέχρι το 2028 και για αυτό προβλέπεται σημαντική ευρωπαϊκή χρηματοδότηση. Το πιο σημαντικό είναι, όμως, ότι μέχρι το δεύτερο τρίμηνο του 2023 θα έχουν εγκριθεί τα τοπικά πολεοδομικά σχέδια σε περίπου 350 δημοτικές ενότητες, δηλαδή περίπου στο 32% της χώρας. Στις περιοχές έντονου οικοδομικού ενδιαφέροντος (πχ νησιά και τουριστικές περιοχές) τα σχέδια θα έχουν ολοκληρωθεί ακόμη πιο νωρίς, μιας και έχουν απόλυτη προτεραιότητα.

 

 

 

2.   Μπαίνουν φραγμοί στη χωρίς κανόνες χωροθέτηση βιομηχανιών και επιχειρήσεων: Ο περιορισμός της άναρχης εκτός σχεδίου δόμησης συνδυάζεται με σημαντική ενίσχυση του σχεδιασμού και της οργανωμένης χωροθέτησης. Έτσι περιορίζεται, για παράδειγμα, ο συντελεστής δόμησης για μεμονωμένες βιομηχανικές δραστηριότητες, και μάλιστα κατά 33%. Από την άλλη, τόσο στα επιχειρηματικά πάρκα για τη βιομηχανία όσο και στους οργανωμένους υποδοχείς που αφορούν άλλες δραστηριότητες (εφοδιαστική κλπ.) αυξάνονται αισθητά οι συντελεστές δόμησης. Πρόκειται για μια πρακτική που εφαρμόζεται σε όλο τον κόσμο και δημιουργεί σημαντικές συνέργειες και προστιθέμενη αξία για την οικονομία, αλλά και περιβαλλοντικά οφέλη.

 

 

3.   Ψηφιοποιείται και επιταχύνεται η έκδοση οικοδομικών αδειών: Γίνεται πιο εύκολη η ζωή πολιτών και μηχανικών, καθώς το σύνολο των οικοδομικών αδειών εκδίδεται αυτόματα ύστερα από την ηλεκτρονική υποβολή του φακέλου με τα απαιτούμενα δικαιολογητικά και τις αναγκαίες εγκρίσεις. Στην περίπτωση των οικοδομικών αδειών κατηγορίας 1 και 2, θεσμοθετείται ελαφριά διαδικασία υποχρεωτικής προέγκρισης, κατά την οποία η υπηρεσία ελέγχει κάποια βασικά στοιχεία της άδειας και στη συνέχεια η άδεια εκδίδεται –με ευθύνη φυσικά του μηχανικού- με το πάτημα ενός κουμπιού.

 

 

4.   Μπαίνει σε μια σειρά η κακή κατάσταση με τις Πολεοδομίες: Είναι γνωστή η ταλαιπωρία που βιώνουν πολίτες και επενδυτές κατά την έκδοση οικοδομικών αδειών. Για την αντιμετώπιση αυτής της κατάστασης συγκροτείται μία Υ.ΔΟΜ. (Υπηρεσία Δόμησης) ανά Περιφέρεια (ή περιφερειακή ενότητα βάσει των πραγματικών αναγκών) μέσα στο πρώτο εξάμηνο του 2021, η οποία θα διαθέτει επαρκές στελεχιακό δυναμικό, ώστε να επιταχυνθούν οι διαδικασίες προέγκρισης ή αναθεώρησης οικοδομικής άδειας. Παράλληλα, δημιουργείται μία Κεντρική Υπηρεσία Δόμησης (Κ.Υ.ΔΟΜ.) στο Υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας, στην οποία θα υποβάλλονται οικοδομικές άδειες που έχουν ιδιαίτερη σημασία για την εθνική οικονομία και την προστασία του περιβάλλοντος. Αφορά στρατηγικές επενδύσεις, επενδύσεις άνω των 500.000 ευρώ ή σε κτήρια άνω των 3.000 τ.μ. που χρηματοδοτούνται από ευρωπαϊκούς πόρους, καθώς και υποθέσεις που μένουν «κολλημένες» πάνω από 3 μήνες στις Πολεοδομίες, με τις ίδιες πάντα εγγυήσεις και ασφαλιστικές δικλείδες που ισχύουν για τις Υ.ΔΟΜ. Επίσης, δίνεται λύση στο ζήτημα των αντιφατικών ερμηνειών της νομοθεσίας, μετά από εισήγηση του ΚΕΣΥΠΟΘΑ. Οι Υ.ΔΟΜ. των Δήμων είναι υποχρεωμένες να εφαρμόσουν τις δεσμευτικές ερμηνείες των πολεοδομικών διατάξεων που εκδίδονται από το ΥΠΕΝ.

 

 

5.   Κερδίζουν οι ιδιοκτήτες διατηρητέων και άλλες κατηγορίες ιδιοκτητών μέσω της Ψηφιακής Τράπεζας Γης: Με την ενεργοποίηση της Μεταφοράς Συντελεστή Δόμησης, μπαίνει τέλος μια «ομηρία» ετών για πολλούς ιδιοκτήτες διατηρητέων κτηρίων που δεν μπορούν να αξιοποιήσουν τον συντελεστή δόμησης που θα δικαιούνταν υπό άλλες συνθήκες. Την ίδια στιγμή, δίνεται η δυνατότητα δημιουργίας κοινόχρηστων χώρων σε χώρους που παραμένουν για χρόνια δεσμευμένοι, αλλά αναξιοποίητοι, κάνοντας πλέον εφικτή την αποζημίωση των ιδιοκτητών. Ουσιαστικά, το «περίσσευμα» συντελεστή δόμησης από περιοχές και κτίρια στις οποίες δεν μπορεί να αξιοποιηθεί, μεταφέρεται σε περιοχές όπου υπάρχει «έλλειμα» βάσει περιβαλλοντικών κριτηρίων. Ο μηχανισμός με τον οποίο επιτυγχάνεται αυτό, εύκολα, γρήγορα και απρόσωπα, ονομάζεται Ψηφιακή Τράπεζα Γης. Η μεταφορά συντελεστή δόμησης δεν θα γίνεται άναρχα, αλλά μόνο σε αυστηρά προκαθορισμένες περιοχές, τις Ζώνες Υποδοχής Συντελεστή (ΖΥΣ) με ξεκάθαρους κανόνες. Επιπλέον, όποιος αγοράζει συντελεστή δόμησης θα καταβάλει στον δήμο ένα επιπλέον 5% που θα προορίζεται για τη δημιουργία κοινόχρηστων χώρων.

 

 

6.   Διευκολύνονται ιδιοκτήτες και επενδυτές με την απλοποίηση των χρήσεων γης: Μπαίνουν οι βάσεις για την απλοποίηση των χρήσεων γης, ώστε πολίτες και επενδυτές να γνωρίζουν πού μπορούν να χτίσουν τι και να μπορούν να αξιοποιούν τη γη τους χωρίς απαρχαιωμένους γραφειοκρατικούς περιορισμούς.Συγκεκριμένα, μειώνονται οι γενικές χρήσεις - με Προεδρικό Διάταγμα που θα προωθηθεί αμέσως μετά την ψήφιση του νέου νόμου - ώστε το σύστημα να είναι πιο ευέλικτο, και να διευκολύνει τις μικτές χρήσεις γης, όπως γίνεται σε όλη την Ευρώπη. Επίσης,  καθιερώνεται η Εθνική Ονοματολογία Χρήσεων Γης που θα εφαρμόζεται σε όλα τα είδη σχεδίων χρήσεων γης με ενιαίο τρόπο και αντιστοιχίζονται οι χρήσεις γης με τους σχετικούς ΚΑΔ (Κωδικούς Αριθμούς Δραστηριότητας), καθώς και με τις κατηγορίες της περιβαλλοντικής αδειοδότησης. Δημιουργείται έτσι μια «κοινή γλώσσα» μεταξύ χωροταξίας, περιβαλλοντικής πολιτικής και οικονομίας, ώστε πολίτες και επενδυτές να μην χάνονται στο λαβύρινθο των διαφορετικών όρων και συστημάτων αδειοδότησης.

 

7.   Τελειώνει η ομηρία των πολιτών από τις ρυμοτομικές απαλλοτριώσεις: Προβλέπεται η αυτοδίκαιη άρση των ρυμοτομικών απαλλοτριώσεων εάν παρέλθει μεγάλο διάστημα από την υποβολή τους. Ορίζεται επίσης ότι μια ρυμοτομική απαλλοτρίωση μπορεί να επανεπιβληθεί μόνο μία φορά.

 

8.   Μπαίνει τέλος στη «φάμπρικα» με τους ναΐσκους και τα ναΰδρια: Επί χρόνια μικροί ναοί χρησιμοποιούνταν προσχηματικά προκειμένου να γίνονται όχημα για αυθαίρετες κατασκευές, ιδιαίτερα στα νησιά. Με τις ρυθμίσεις του νόμου επιβάλλεται για την ανέγερση ιδιωτικών ναϋδρίων η ύπαρξη κατά κανόνα άρτιου οικοπέδου, δηλαδή 4.000 τ.μ., χωρίς να αλλάζει η δυνατότητα ανέγερσης ναών από εκκλησιαστικά νομικά πρόσωπα δημοσίου ή ιδιωτικού δικαίου στα μικρά οικόπεδα (500 τ.μ.).

 

9.   Οι γειτονιές γίνονται πιο φιλικές στους πολίτες μέσω της «απόσυρσης» ορόφων ή κτιρίων: Παρέχονται κίνητρα στους ιδιοκτήτες για «απόσυρση» ορόφων ή ολόκληρων κτιρίων με στόχο την αναβάθμιση του αστικού τοπίου, χωρίς κόστος για το δημόσιο και με δίκαιη αποζημίωση των ιδιοκτητών.

 

10.Δίνονται κίνητρα για την κατασκευή κτιρίων φιλικών στο περιβάλλον: Κτίρια που κατασκευάζονται με υψηλές προδιαγραφές ενεργειακής απόδοσης θα δικαιούνται επιπλέον συντελεστή δόμησης.

 

11.Βελτιώνεται η προσβασιμότητα των κτηρίων σε άτομα με αναπηρία και εμποδιζόμενα άτομα: Παρέχονται κίνητρα για την ενίσχυση της προσβασιμότητας των κτηρίων για τους συνανθρώπους μας με αναπηρίες. Σε αυτό το πλαίσιο, μεταξύ άλλων, προβλέπονται τα εξής:

 

o   Η δυνατότητα εγκατάστασης κατασκευών, όπως ειδικές ράμπες εκτός της ρυμοτομικής γραμμής.

 

o   Η προσθήκη ανελκυστήρων σε κτίρια, όπου δεν υπήρχε σχετική πρόβλεψη στην αρχική οικοδομική άδεια.

 

o   Κατασκευές που εξυπηρετούν άτομα με ειδικές ανάγκες (πλατύσκαλα, ανελκυστήρες) δεν προσμετρώνται στον συντελεστή δόμησης.

  • Ακίνητα Τραπεζών

Newsletter

Εγγραφείτε στο Newsletter του Realestatenews για να λαμβάνετε καθημερινή ενημέρωση.

Τα Ακίνητα στη Ζωή μας

pomidaani

nomisma_140x60
baner-pontiki