Real Estate News NETWORKSOCIALOPINION.GR | INVESTNEWS.GR | PARATIRITIS.GR | PREMIUM.PARATIRITIS.GR

Κοινωνία

Τα προικίζουν για να τα πάρουν

Την άμεση νομιμοποίηση των αυθαιρέτων ακινήτων του ΟΣΕ, αλλά και την ευκολότερη αξιοποίηση της ακίνητης σιδηροδρομικής περιουσίας προβλέπει το πολυνομοσχέδιο. Ταυτόχρονα, εισάγονται ρυθμίσεις για τα λατομεία με στόχο τη διευκόλυνση της λατομικής δραστηριότητας. Πιο εύκολη η αξιοποίηση των σιδηροδρομικών ακινήτων Νομιμοποίηση με διαδικασίες εξπρες αυθαίρετων σιδηροδρομικών κτισμάτων προβλέπει το πολυνομοσχέδιο. Ειδικότερα: σε κτίρια, εγκαταστάσεις και χρήσεις που εξυπηρετούν τη σιδηροδρομική υποδομή και λειτουργία, εφαρμόζονται οι παρακάτω διατάξεις:

1. Κτίρια, εγκαταστάσεις και χρήσεις που εξυπηρετούν τη σιδηροδρομική υποδομή και λειτουργία και οι οποίες έχουν ανεγερθεί ή εγκατασταθεί προ της 30.11.1955 επί των ακινήτων που διαχειρίζεται η ΓΑΙΑΟΣΕ, θεωρούνται νομίμως υφιστάμενες. Σχετικά εκδίδεται βεβαίωση της ΓΑΙΑΟΣΕ Α.Ε.

3.Αυθαίρετες κατασκευές και χρήσεις που εξυπηρετούν τη σιδηροδρομική υποδομή και λειτουργία και οι οποίες έχουν ανεγερθεί ή εγκατασταθεί προ της 1.1.1983 επί των ακινήτων που διαχειρίζεται η ΓΑΙΑΟΣΕ, εξαιρούνται οριστικά από την κατεδάφιση κατά τη διαδικασία του ν. 4178/2013 (Α’ 174). Για την υπαγωγή υποβάλλονται μόνον τα δικαιολογητικά των περιπτώσεων 1, 4 5 και 7 του άρθρου 11 του ν. 4178/2013, καθώς και αποτύπωση των κατόψεων του κτιρίου ή της ιδιοκτησίας.

3. Με την επιφύλαξη των όσων ορίζονται παρακάτω στην υποπερίπτωση

4. της παρούσας, αυθαίρετες κατασκευές και χρήσεις που εξυπηρετούν τη σιδηροδρομική υποδομή και λειτουργία και οι οποίες έχουν ανεγερθεί ή εγκατασταθεί μετά την 1.1.1983 και προ της 28.7.2011 επί των ακινήτων που διαχειρίζεται η ΓΑΙΑΟΣΕ, υπάγονται σε αναστολή ή εξαίρεση από την κατεδάφιση κατά τις διατάξεις του ν. 4178/2013. Για την υπαγωγή υποβάλλονται μόνον τα δικαιολογητικά των περιπτώσεων 1, 4, 5 και 7 του άρθρου 11 του ν. 4178/2013, καθώς και αποτύπωση των κατόψεων του κτιρίου ή της ιδιοκτησίας.

5. Υπέργειες και υπόγειες κατασκευές, όπως ενδεικτικά γέφυρες, επιχώματα και ορύγματα ανοικτής εκσκαφής, που αποτελούν τμήμα της σιδηροδρομικής υποδομής, θεωρούνται νομίμως υφιστάμενες, εφόσον έχουν κατασκευαστεί με δημόσιο διαγωνισμό ή έχουν κατασκευαστεί από τον «ΟΣΕ Α.Ε.» ή την «ΕΡΓΑ ΟΣΕ Α.Ε.» με αυτεπιστασία.

Στις περιπτώσεις αυτές, η έγκριση των μελετών εφαρμογής επέχει θέση έγκρισης δόμησης και άδειας δόμησης. Η σύνδεση των εγκαταστάσεων αυτών με τα πάσης φύσεως δίκτυα, όπως ενδεικτικά ύδρευσης, ηλεκτροφωτισμού και αποχέτευσης, γίνεται ύστερα από βεβαίωση του «ΟΣΕ Α.Ε.» ή της «ΕΡΓΑ ΟΣΕ Α.Ε.» ότι τα έργα εκτελέστηκαν σύμφωνα με την εγκεκριμένη μελέτη.

Με κοινή απόφαση των Υπουργών Οικονομικών και Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων που δημοσιεύεται στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως ύστερα από την έκδοση της απόφασης της Ευρωπαϊκής Επιτροπής σχετικά με ζητήματα κρατικών ενισχύσεων του ΟΣΕ σύμφωνα με τις διατάξεις των άρθρων 93, 107, 108 και 109 της Συνθήκης για τη Λειτουργία της Ευρωπαϊκής Ένωσης, μπορεί να μεταβιβαστεί το σύνολο της ακίνητης περιουσίας που ανήκει στον ΟΣΕ, συμπεριλαμβανομένων των ακινήτων της σιδηροδρομικής υποδομής, αυτοδικαίως κατά κυριότητα στο Δημόσιο. Η μεταβίβαση των ακινήτων πραγματοποιείται αυτοδικαίως χωρίς άλλη διατύπωση από τη δημοσίευση της προηγούμενης απόφασης. Μετά την ανωτέρω μεταβίβαση, το Δημόσιο, με τις αρμόδιες εκάστοτε υπηρεσίες, οργανισμούς ή εταιρίες, μεριμνά για την επέκταση του σιδηροδρομικού δικτύου, που αποτελεί την Εθνική Σιδηροδρομική Υποδομή, αποκτώντας τα αναγκαία προς τούτο ακίνητα κατά κυριότητα και διαθέτοντας τα για τον ανωτέρω σκοπό.

Εκκρεμείς διαδικασίες κήρυξης αναγκαστικής απαλλοτρίωσης ακινήτων υπέρ ΟΣΕ με τη δημοσίευση της ανωτέρω απόφασης συνεχίζονται και ολοκληρώνονται υπέρ του Δημοσίου Ακίνητα κεντρικών σιδηροδρομικών σταθμών Για την ανάπτυξη και αξιοποίηση των ακινήτων των κεντρικών σιδηροδρομικών σταθμών, καθορίζονται όροι και περιορισμοί δόμησης κατά τις εξής ειδικότερες διακρίσεις:

α. Σιδηροδρομικά ακίνητα εντός αστικών περιοχών:

(i) Ως σιδηροδρομικά ακίνητα εντός αστικών περιοχών χαρακτηρίζονται τα εκτός σχεδίων πόλεων και εκτός ορίων οικισμών ακίνητα κεντρικών σιδηροδρομικών σταθμών, τα οποία είτε περικλείονται από εγκεκριμένα σχέδια πόλεως ή πολεοδομικές μελέτες, είτε εμπίπτουν σε περιοχές εντός εγκεκριμένων Γενικών Πολεοδομικών Σχεδίων (Γ.Π.Σ.) ή Σχεδίων Χωρικής και Οικιστικής Οργάνωσης Ανοικτών Πόλεων (Σ.Χ.Ο.Ο.Α.Π.) οι οποίες προορίζονται για πολεοδόμηση.

(ii) Για τα ακίνητα των κεντρικών σιδηροδρομικών σταθμών εφαρμόζονται ο συντελεστής δόμησης και η κάλυψη που ισχύουν για τις όμορες εντός σχεδίου πόλεως περιοχές ή, προκειμένου περί ακινήτων που εμπίπτουν εντός περιοχών προς πολεοδόμηση, ο μέσος συντελεστής δόμησης που ορίζεται από το οικείο Γ.Π.Σ. ή Σ.Χ.Ο.Ο.Α.Π. για την περιοχή ή πολεοδομική ενότητα στην οποία εντάσσεται το ακίνητο. Εάν σε περισσότερες όμορες περιοχές με εγκεκριμένο σχέδιο πόλεως ισχύουν διαφορετικοί συντελεστές δόμησης και ποσοστά κάλυψης, εφαρμόζονται εκείνα που συμφωνούν περισσότερο με τη γενική πολεοδομική λειτουργία του σιδηροδρομικού ακινήτου, όπως αυτή ορίζεται στην παράγραφο 1 του άρθρου αυτού. Για τον υπολογισμό της μέγιστης επιτρεπόμενης δόμησης και εκμετάλλευσης, η έκταση κάθε σιδηροδρομικού ακινήτου νοείται ως ενιαίο σύνολο.

(iii) Το μέγιστο επιτρεπόμενο ύψος των κτιρίων και εγκαταστάσεων στα πιο πάνω ακίνητα υπολογίζεται σύμφωνα με τις διατάξεις της παραγράφου 1 του άρθρου 15 του ν. 4067/2012 (A’ 79). Στις περιπτώσεις ειδικών σιδηροδρομικών κτιρίων και κατασκευών ή εγκαταστάσεων που αφορούν τη σιδηροδρομική λειτουργία καθώς και στις περιπτώσεις κτιρίων και εγκαταστάσεων που κατασκευάζονται πάνω από τις σιδηροδρομικές γραμμές, το μέγιστο κατά τα ανωτέρω επιτρεπόμενο ύψος μπορεί να προσαυξάνεται κατά ποσοστό έως και 30% ύστερα από αιτιολογημένη πρόταση της ΓΑΙΑΟΣΕ.

(iv) Οι ελάχιστες αποστάσεις των κτιρίων και εγκαταστάσεων από τα όρια του γηπέδου καθορίζονται με τα προεδρικά διατάγματα της παραγράφου 4. Για τον προσδιορισμό των πιο πάνω αποστάσεων λαμβάνονται υπόψη ο βασικός προορισμός και η λειτουργία του σιδηροδρομικού ακινήτου και η τυχόν ειδική φύση των σιδηροδρομικών κατασκευών σε συνδυασμό με τις ελάχιστες αποστάσεις που ισχύουν στις όμορες, εντός ή εκτός σχεδίου, περιοχές.

(v) Επιτρέπεται η κατασκευή περισσότερων από ένα κτιρίων στο ίδιο γήπεδο. Όσον αφορά στα σιδηροδρομικά ακίνητα εκτός αστικών περιοχών:

1. Ως σιδηροδρομικά ακίνητα εκτός αστικών περιοχών χαρακτηρίζονται τα ακίνητα των κεντρικών σιδηροδρομικών σταθμών που είτε βρίσκονται σε περιοχές εκτός εγκεκριμένων σχεδίων πόλεων και εκτός ορίων οικισμών καθώς και εκτός ορίων Γ.Π.Σ. και Σ.Χ.Ο.Ο.Α.Π., είτε βρίσκονται σε περιοχές εντός Γ.Π.Σ. ή Σ.Χ.Ο.Ο.Α.Π. οι οποίες δεν προορίζονται όμως για πολεοδόμηση.

2. Για τα ακίνητα της κατηγορίας αυτής ο μέγιστος επιτρεπόμενος συντελεστής δόμησης δεν μπορεί να υπερβαίνει το 0,4 και η μέγιστη επιτρεπόμενη κάλυψη το 40%. Για τον υπολογισμό της μέγιστης επιτρεπόμενης δόμησης και εκμετάλλευσης, η έκταση κάθε σιδηροδρομικού ακινήτου νοείται ως ενιαίο σύνολο. Το μέγιστο επιτρεπόμενο ύψος των κτιρίων και εγκαταστάσεων ορίζεται σε 15 μέτρα. Στις περιπτώσεις ειδικών σιδηροδρομικών κτιρίων και κατασκευών ή εγκαταστάσεων που αφορούν τη σιδηροδρομική λειτουργία καθώς και στις περιπτώσεις κτιρίων και εγκαταστάσεων που κατασκευάζονται πάνω από τις σιδηροδρομικές γραμμές, το μέγιστο κατά τα ανωτέρω επιτρεπόμενο ύψος μπορεί να προσαυξάνεται κατά ποσοστό έως και 30% ύστερα από αιτιολογημένη πρόταση της ΓΑΙΑΟΣΕ.

3. Οι ελάχιστες αποστάσεις των κτιρίων και εγκαταστάσεων από τα όρια του γηπέδου ορίζονται σύμφωνα με τον τύπο 3+0,10H, όπου H είναι το εκάστοτε υλοποιούμενο ύψος του κτιρίου. Κατ’ εξαίρεση, τα κτίρια των ηλεκτρομηχανολογικών εγκαταστάσεων μπορεί να τοποθετούνται και σε μικρότερη απόσταση από τα όρια του γηπέδου, η οποία δεν μπορεί να είναι μικρότερη πάντως από δύο και μισό (2,50) μέτρα.

4. Επιτρέπεται η κατασκευή περισσότερων από ένα κτιρίων στο ίδιο γήπεδο.

Πως τα ακίνητα θα γίνουν ομόλογα

Για τα τέλη του 2014 ή τις αρχές του 2015 δρομολογείται η τιτλοποίηση μελλοντικών εσόδων από ακίνητα του Ταμείου Ιδιωτικοποιήσεων (ΤΑΙΠΕΔ), στην περίπτωση που οι διεθνείς σύμβουλοι αποκλείσουν οριστικά την πιθανότητα μεταφοράς ακινήτων σε νέα εταιρεία, η οποία θα εισαχθεί στο χρηματιστήριο. Σύμφωνα με το επιχειρησιακό σχέδιο αξιοποίησης των 72.000 ακινήτων που διαθέτει η ΕΤΑΔ, τα έσοδα της εταιρείας από μισθώματα το 2012 ανήλθαν σε 38.400.000 ευρώ, ενώ το 2013 υποχώρησαν σε 29.400.000 ευρώ. Στο πρώτο κύμα τιτλοποίησης του δημοσίου, που θα γίνει το 2015, θα περιλαμβάνεται το 50% των μισθωμένων ακινήτων της ΕΤΑΔ. Το 2016 τα έσοδα της εταιρείας από μισθώματα θα μηδενιστούν καθώς προβλέπεται πως θα τιτλοποιηθεί το υπόλοιπο 50% των ακινήτων που έχουν μισθωθεί σε ιδιώτες. Ήδη προκηρύχθηκε διαγωνισμός από την ΕΤΑΔ για πιλοτικό έργο ωρίμανσης περίπου 1.000 ακινήτων.

΄Εδωσαν στον Λάτση το Ελληνικό

Δεκτή έκανε το ΤΑΙΠΕΔ τη βελτιωμένη προσφορά της Lamda Development, ύψους 915 εκατ. ευρώ, για την έκταση του Ελληνικού, ανακηρύσσοντας ομόφωνα την εταιρεία ως προτιμητέο επενδυτή. Η εταιρεία θα καταβάλει το 33% του ποσού άμεσα με την ολοκλήρωση της συμφωνίας και το υπόλοιπο εντός 10 ετών, σύμφωνα με τους όρους της σχετικής σύμβασης. Παράλληλα, η Lamda Development αναλαμβάνει εξ ολοκλήρου κόστος ύψους 1,25 δισ. ευρώ, που απαιτείται για την υλοποίηση των αναγκαίων υποδομών και του Ενιαίου Μητροπολιτικού Πάρκου. Aκολουθεί η ανακοίνωση του Ταμείου: Το Διοικητικό Συμβούλιο του ΤΑΙΠΕΔ, κατά τη σημερινή του συνεδρίαση και μετά από τη θετική γνωμοδότηση του Συμβουλίου Εμπειρογνωμόνων, ανακήρυξε ομόφωνα την Εταιρία Lamda Development Α.Ε. Προτιμητέο Επενδυτή για την απόκτηση του 100% των μετοχών της Ελληνικό Α.Ε.. Είχε προηγηθεί η υποβολή ξεχωριστών γνωμοδοτήσεων (fairness opinions) από τους Χρηματοοικονομικούς Συμβούλους του ΤΑΙΠΕΔ, Citigroup και Piraeus Bank, οι οποίοι έκριναν δίκαιη και εύλογη την τελική οικονομική προσφορά, ύψους 915 εκ. ευρώ, της Εταιρίας και του επενδυτικού σχήματος που τη στηρίζει.

Απόφαση του ΑΠ για τα υποθηκοφυλάκια

Οριστικό τέλος στην πρακτική κάποιων Υποθηκοφυλάκων να ζητούν αναλογικό τέλος για την εγγραφή προσημείωσης υποθήκης προς εξασφάλιση ομολογιακών δανείων, έθεσε ο Άρειος Πάγος με την υπ' αριθμ.2252/13 απόφασή του. Ως γνωστόν με το ν.3156/03 προβλέφθηκε ότι για την εγγραφή προσημείωσης υποθήκης σε περιπτώσεις ομολογιακών δανείων θα καταβάλλεται πάγιο τέλος και αυτό για να δοθούν κίνητρα προς τόνωση της αναπτυξιακής προσπάθειας. Κατά την ψήφιση του νόμου οι Υποθηκοφύλακες είχαν εκπροσωπηθεί στη Βουλή και είχαν ζητήσει να μην περάσει το πάγιο τέλος, το αίτημά τους όμως δεν έγινε δεκτό από τους βουλευτές. Τότε οι Υποθηκοφύλακες αποφάσισαν να πάρουν το νόμο στα χέρια τους και άρχισαν να ζητούν αναλογικό τέλος από τις επιχειρήσεις αλλιώς αρνούνταν να εγγράψουν την προσημείωση. Είναι ενδιαφέρον ότι οι Υποθηκοφύλακες ζητούσαν μονομερώς μόνο το αναλογικό τέλος που αντιστοιχούσε στη δική τους αμοιβή και όχι το αναλογικό τέλος που αντιστοιχεί στην αμοιβή του Δημοσίου. Πολλοί ενδιαφερόμενοι επιχειρηματίες προκειμένου να μην καταστραφεί το αναπτυξιακό τους πλάνο, ενέδωσαν στην εκβιαστική αυτή τακτική και κατέβαλαν το αναλογικό τέλος. Δεκάδες ήταν οι υποθέσεις που κατέκλυσαν τα πινάκια των δικαστηρίων, στις οποίες οι αχρεωστήτως καταβληθέντες ζητούσαν πίσω τα χρήματά τους. Τη λύση την έδωσε καταρχήν το Εφετείο Πειραιώς με απόφασή του που δικαίωσε την ενδιαφερόμενη εταιρεία σε βάρος του Υποθηκοφύλακα και καταδίκασε τον Υποθηκοφύλακα να επιστρέψει το ποσό που του είχε καταβληθεί. Για να γίνει αντιληπτό το μέγεθος του προβλήματος και της ζημιάς των ενδιαφερομένων, αξίζει να αναφερθεί ότι στην υπόθεση αυτή ο Υποθηκοφύλακας έλαβε ως αμοιβή 52.800 Ευρώ αντί των πράγματι κατά νόμο οφειλομένων 100 Ευρώ. Ο Υποθηκοφύλακας υπέβαλε αίτηση στον Άρειο Πάγο να αναιρεθεί η απόφαση, όμως το ανώτατο ακυρωτικό απέρριψε την αίτησή του και επικύρωσε την απόφαση του Εφετείου Πειραιώς. Σε μια εποχή που είναι επιτακτική ανάγκη για τη χώρα η αναπτυξιακή προσπάθεια και η κατάργηση των συντεχνιακών πρακτικών, είναι προφανές ότι η απόφαση αυτή του Αρείου Πάγου βάζει τα πράγματα στη θέση τους.

Ψάχνουν νέους συνεταίρους για το Ελληνικό

Στη σύνθεση του επενδυτικού σχήματος που αναλαμβάνει την αξιοποίηση του Ελληνικού μετατοπίζεται πλέον το ενδιαφέρον, καθώς όλοι αναμένουν τη διεύρυνσή του με νέους επενδυτές. Παράλληλα, μια μέρα μετά τη υποβολή βελτιωμένης προσφοράς από τη Lamda Development για το Ελληνικό, εμφανίζεται ένα «μούδιασμα» των πολέμιων της συγκεκριμένης αποκρατικοποίησης. Σε ό,τι αφορά το επενδυτικό σχήμα που διεκδικεί το Ελληνικό, θεωρείται σίγουρο ότι αυτό θα διευρυνθεί περαιτέρω με την προσθήκη και νέων επενδυτικών και επιχειρηματικών ομίλων. Εκτός από τη Lamda Development, τον κινεζικό όμιλο Fosun και την αραβική Αl Maabar με έδρα το Αμπου Ντάμπι, το επενδυτικό σχήμα αναμένεται να ενισχυθεί κυρίως με επενδυτικά κεφάλαια από τις ΗΠΑ και την Ευρώπη. Τα ονόματα δεν γνωστοποιούνται, καθώς, όπως αναφέρουν καλά πληροφορημένες πηγές, οι διαπραγματεύσεις μεταξύ των δύο πλευρών δεν έχουν τελεσφορήσει. Θεωρείται, ωστόσο, σίγουρο ότι, μεταξύ αυτών συγκαταλέγονται και επενδυτικές εταιρείες του Ομίλου Λάτση. Σε ό,τι αφορά τη διαγωνιστική διαδικασία, το επόμενο βήμα συνιστά η διατύπωση γνώμης για το εύλογο του προσφερόμενου τιμήματος στον διαγωνισμό (fairness opinion), από τον ανεξάρτητο αποτιμητή που έχει προσλάβει το ΤΑΙΠΕΔ, την εταιρεία Happold Consulting. Κάτι τέτοιο αναμένεται να λάβει χώρα σήμερα. Εφόσον δε η γνώμη είναι θετική για το εύλογο του τιμήματος, την ίδια ημέρα το διοικητικό συμβούλιο του ΤΑΙΠΕΔ θα ανακηρύξει τη Lamda Development τον προτιμητέο επενδυτή για το Ελληνικό

  • Ακίνητα Τραπεζών

Newsletter

Εγγραφείτε στο Newsletter του Realestatenews για να λαμβάνετε καθημερινή ενημέρωση.

Τα Ακίνητα στη Ζωή μας

pomidaani

nomisma_140x60
baner-pontiki