Real Estate News NETWORKSOCIALOPINION.GR | INVESTNEWS.GR | PARATIRITIS.GR | PREMIUM.PARATIRITIS.GR

realestatenews.gr

11.000.000 ακατοίκητα σπίτια και 4 εκατ. αστεγοι

Στην Ευρωπαϊκή Ενωση υπάρχουν 11 εκατ. ακατοίκητα σπίτια, αρκετά για να προσφέρουν στέγη σε αριθμό διπλάσιο από εκείνο των αστέγων της ηπείρου. Για πραγματικό σκάνδαλο κάνει λόγο η έρευνα της βρετανικής «Γκάρντιαν», τη στιγμή που περισσότεροι από 4,1 εκατομμύρια πολίτες, σύμφωνα με εκτιμήσεις της Ε.Ε., στερούνται το στοιχειώδες δικαίωμα στη στέγη. Σύμφωνα με τα στοιχεία που συγκέντρωσε η βρετανική εφημερίδα, η Ισπανία, η χώρα που γνώρισε τη φούσκα της οικοδομικής έκρηξης που παρέδιδε 800.000 νέες κατοικίες τον χρόνο, κατέχει τα πρωτεία με 3,4 εκατ. άδεια σπίτια. Ακολουθούν η Γαλλία με 2,4 εκατ., ενώ 2 – 2,7 εκατ. βρίσκονται στην Ιταλία, 1,8 εκατ. στη Γερμανία, 735.000 στην Πορτογαλία, 700.000 στο Ηνωμένο Βασίλειο, 400.000 στην Ιρλανδία και 300.000 στην Ελλάδα.

Πολλά από αυτά τα κτίρια χτίστηκαν σε τουριστικές ζώνες στη διάρκεια της άνθησης που γνώρισε η κατασκευαστική βιομηχανία και ποτέ δεν κατοικήθηκαν, αφού οι ιδιοκτήτες τους τα είδαν απλώς σαν μια καλή επένδυση που θα μπορούσε να τους αποφέρει μελλοντικά κέρδη. Μετά τη χρηματοπιστωτική κρίση του 2007-2008 και την κατάρρευση του κλάδου, όχι μόνο έμειναν «αναξιοποίητα» εκατομμύρια σπίτια, αλλά επιπλέον εκατοντάδες χιλιάδες ημιτελή κατεδαφίστηκαν, στο πλαίσιο μιας πολιτικής μείωσης της προσφοράς και τόνωσης των τιμών των ακινήτων. Αυτό μοιάζει απίστευτο όταν εκατομμύρια άνθρωποι στη γηραιά ήπειρο έχουν μείνει άστεγοι ή απειλούνται με την ίδια μοίρα λόγω της πολιτικής των μαζικών εξώσεων και κατασχέσεων που αντιμετωπίζουν τα υπερχρεωμένα νοικοκυριά, δήλωσε ο Ντέιβιντ Αϊρλαντ, πρόεδρος της οργάνωσης Empty Homes (Αδεια Σπίτια): «Τα σπίτια χτίζονται για να μένουν άνθρωποι σε αυτά, κι αν δεν μένουν τότε κάτι έχει πάει πολύ στραβά στην αγορά κατοικίας».

Η οργάνωση είναι μία από τις πολλές ευρωπαϊκές που απαιτούν άμεσα μέτρα ώστε οι άνθρωποι που έχουν πραγματικά ανάγκη από στέγη να έχουν πρόσβαση στα άδεια σπίτια. Αυτό είναι και το αίτημα της Feantsa, της Ευρωπαϊκής Ομοσπονδίας Εθνικών Οργανώσεων που ασχολούνται με το πρόβλημα των αστέγων: «Το πρόβλημα της στέγης επιδεινώνεται συνολικά στην Ευρώπη και οι κυβερνήσεις πρέπει να κάνουν ό,τι μπορούν για να βάλουν στην αγορά όλα αυτά τα ακίνητα». Η Ισπανία, όπου πολλά από τα εν αχρηστία ακίνητα είναι ιδιοκτησίες που πέρασαν στα χέρια των τραπεζών λόγω της αδυναμίας αποπληρωμής των δανειοληπτών τους, τοπικές κυβερνήσεις έχουν αρχίσει να επιβάλλουν περιοριστικά μέτρα. Στην Καταλονία, π.χ., αποφασίστηκε η επιβολή προστίμων στα χρηματοπιστωτικά ιδρύματα που κατάσχουν σπίτια και μέσα σε δύο χρόνια δεν τα διαθέτουν στην αγορά ή στις δημοτικές αρχές για προγράμματα κοινωνικής στέγης. Το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο τον περασμένο μήνα υιοθέτησε με συντριπτική πλειοψηφία απόφαση που απαιτεί από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή να αναπτύξει μια ενιαία στρατηγική απέναντι στο πρόβλημα. Στις 13 Φεβρουαρίου, η Επιτροπή Απασχόλησης του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου υιοθέτησε σχετική τροπολογία στην έκθεση για τον ρόλο της τρόικας. Σε αυτήν, αφού επισημαίνεται ο καταστροφικός κοινωνικός αντίκτυπος της κρίσης και των πολιτικών της τρόικας, ζητούνται επείγοντα μέτρα για την ανάσχεση της αύξησης του αριθμού των αστέγων στις χώρες όπου εφαρμόζονται προγράμματά της και καλείται η Ευρωπαϊκή Επιτροπή να στηρίξει σχετικές πολιτικές.

Η "αγελάδα" ψόφησε

Οι ιδιοκτήτες εκμισθούμενων ακινήτων δήλωσαν συνολικά για το 2016 ποσόν εισοδήματος 5,962 δισ. ευρώ προερχόμενο από ενοίκια, ενώ πέρυσι είχαν δηλώσει 6,083 δισ. ευρώ από την ίδια πηγή. Το εισόδημά τους μειώθηκε δηλαδή κατά 121 εκατ. ευρώ. Οι φόροι από το 2010 μέχρι και το 2015 αυξήθηκαν κατά 600% και πλέον, ενώ την ίδια στιγμή τα εισοδήματα μειώθηκαν κατά 32,8%. Σύμφωνα με στοιχεία:

 

• Το 2010 το Δημόσιο εισέπραξε από τη φορολόγηση των ακινήτων 487 εκατ. ευρώ, ενώ το δηλoύμενο εισόδημα από ακίνητα ανερχόταν στα 8,87 δισ. ευρώ.

 

• Το 2011 οι φόροι των ακινήτων έφθασαν το 1,17 δισ. ευρώ, ενώ το δηλούμενο εισόδημα τα 7,98 δισ. ευρώ (1.584.059 φορολογούμενοι είχαν εισοδήματα από ακίνητα).

 

• Το 2012 οι φόροι των ακινήτων διαμορφώθηκαν στα 2,75 δισ. ευρώ, ενώ το εισόδημα από ακίνητα στα 6,8 δισ. ευρώ

Το 2013 οι φόροι των ακινήτων αυξήθηκαν περαιτέρω και διαμορφώθηκαν στα 2,991 δισ. ευρώ, με το δηλούμενο εισόδημα να μειώνεται στα 6,22 δισ. ευρώ.

 

• Το 2014 οι φόροι των ακινήτων έσπασαν το φράγμα των 3 δισ. ευρώ και συγκεκριμένα εισπράχθηκαν 3,474 δισ. ευρώ, με το δηλούμενο εισόδημα να περιορίζεται στα 6,08 δισ. ευρώ.

 

• Το 2015 οι φόροι στα ακίνητα ανήλθαν στα 3,18 δισ. ευρώ, με το δηλούμενο εισόδημα να υποχωρεί στα 6 δισ. ευρώ

 

• Το 2016 οι φόροι στα ακίνητα ανήλθαν στα 3,53 δισ. ευρώ, με το δηλούμενο εισόδημα από ακίνητα να περιορίζεται στα 5,96 δισ. ευρώ.

Ανακαλύψτε τις ευκαιρίες

Αν ψάχνετε για ευκαιρίες στην αγορά ακινήτων σίγουρα δεν θα πρέπει να περιοριστείτε στα στενά όρια του νομού Αττικής και κυρίως να δώσετε χρόνο για να οριμάσει η επένδυση. Η ελληνική αγορά βρίθει προκλήσεων οι οποίες όμως για να μετουσιωθούν σε κέρδος θα πρέπει να εντοπισθούν. Οι μέθοδοι που ακολουθούν οι ειδικοί της αγοράς είναι πολλοί αλλα σε περιπτώσεις στις οποίες θα πρέπει να μελετηθούν αγορές για τις οποίες τα στατιστικά στοιχεία είναι από περιορισμένα έως ανύπαρκτα ο καλύτερος οδηγός είναι το παρελθόν. Με απλά λόγια αν μελετηθεί η συμπεριφορά της αγοράς –και κυρίως- η ζήτηση των προηγούμενων χρόνων τότε μπορούν να εξαχθούν ιδιαίτερα χρήσιμα συμπεράσματα και για την πορεία στα επόμενα χρόνια. Από την ανάλυση των στοιχείων που αφορούν την οικονομική συμπεριφορά των αγοραστών ακινήτων και συγκεκριμένα από τις μεταβιβάσεις που πραγματοποιούνται μπορεί να εξαχθούν συμπεράσματα που αφορούν:

- Την ζήτηση που εκδηλώνεται τόσο σε τοπικό επίπεδο όσο και για επιμέρους κατηγορίες ακινήτων.

- Το επίπεδο των τιμών που είναι διατεθειμένοι να καταβάλλουν οι αγοραστές προκειμένου να αποκτήσουν ένα ακίνητο.

- Την προέλευση της ζήτησης δηλαδή αν προέρχεται από τις τοπικές αγορές ή αν πρόκειται για υποψήφιους αγοραστές από άλλες περιοχές είτε της χώρας είτε του εξωτερικού.

- Την δυνατότητα άμεσης εξόδου από την επένδυση αφού όσο πιο δυναμική είναι μία αγορά τόσο πιο εύκολα επιτυγχάνεται η ρευστοποίηση του προϊόντος .

Φυσικά, μη πάρετε κάποια απόφαση προσδοκώντας υπεραξίες αύριο το πρωϊ το πιο πιθανό είναι -με βάση τις σημερινές συνθήκες της αγοράς να χρειστεί να περιμένετε 3-5 χρόνια για να διαπιστώσετε αν η απόφαση ήταν η σωστή.

Δημόσιο και Τράπεζες βουλιάζουν κατασκευαστικές

Τράπεζες και Δημόσιο οδηγούν σε αδιέξοδο κατασκευαστικές . Αυτό αποκαλύπτεται απο επιστολή καταπέλτη της εταιρίας ΜΗΧΑΝΙΚΗ που εστάλη στο Χρηματιστήριο στην οποία αναφέρεται ότι "οι ασφυκτικές συνθήκες έντονης ύφεσης της Ελληνικής οικονομίας κατά το τελευταίο εννεάμηνο , ως και οι άμεσες επιπτώσεις που αυτή συνεπιφέρει στην εύρυθμη εξυπηρέτηση των οικονομικών λειτουργιών του Δημοσίου, συνεχίζουν να προκαλούν στις εταιρείες του κατασκευαστικού κλάδου ιδιαίτερα προβλήματα και δυσλειτουργίες στις χρηματοροές τους ως εκ της καθυστέρησης των αναμενόμενων εισπράξεων από την εκτέλεση εργασιών" . Παράλληλα επισημαινει ότι "λαμβάνοντας υπόψη το γεγονός ότι έχει μεταβληθεί επί το εξόχως δυσμενέστερο ο τρόπος λειτουργίας του εγχώριου τραπεζικού συστήματος το οποίο, στο πλαίσιο αυτό, έχει προχωρήσει όχι μόνο σε διακοπή των χρηματοδοτήσεων προς τις εταιρείες, αλλά και σε κινήσεις επιστροφής των δανείων, καθίσταται προφανές ότι έχει διαμορφωθεί σαφώς δυσχερέστερο το επιχειρηματικό περιβάλλον ". Στην επιστολή αναφέρεται ότι απο το περιβάλλον αυτό έχει επηρεαστει και ο όμιλος της ΜΗΧΑΝΙΚΗ Α.Ε. καθώς " η απροθυμία όσο και η άρνηση του Ελληνικού Δημοσίου να προβεί στην ικανοποίηση των χρηματικών απαιτήσεων που απορρέουν από τις εργολαβικές συμβάσεις και συγκεκριμένα στη μη-υπογραφή συμπληρωματικών συμβάσεων και στη μη-έγκριση ευλόγων αιτημάτων κ.α. προκαλεί αναταράξεις στο ομαλό πρόγραμμα χρηματοροών των εταιρειών του Ομίλου." Στα πλαίσια αυτά η εταιρία έχει να αντιμετωπίσει ληξιπρόθεσμες υποχρεώσεις που αφορούν στο Ελληνικό Δημόσιο, στους ασφαλιστικούς οργανισμούς, τράπεζες, προμηθευτές, προσωπικό, λοιπούς πιστωτές. Το σύνολο των ληξιπρόθεσμων οφειλών ανέρχεται συνολικά σε €8.608.372,00 . Η διοίκηση της εταιρείας έχει προχωρήσει σε αιτήματα ικανοποίησης των απαιτήσεών της . "Το σύνολο των απαιτήσεων ανέρχεται στο ποσό των ευρώ εκατόν τριάντα πέντε εκατομμυρίων τετρακοσίων δυο χιλιάδων (€135.402.000,00) και σε αυτές συμπεριλαμβάνονται αποζημιώσεις καθώς και απαιτήσεις για ήδη εκτελεσμένες εργασίες, των οποίων καθυστερεί η ένταξη σε συμπληρωματικές συμβάσεις. Είναι προφανές, ότι ακόμα και στην περίπτωση σταδιακής πληρωμής των συμβατικών υποχρεώσεων εκ μέρους των φορέων κατασκευής, θα αποκατασταθούν πλήρως οι ταμειακές ροές των εταιρειών του Ομίλου και δεν θα υφίστανται ληξιπρόθεσμες οφειλές κανενός είδους" αναφέρεται στην επιστολή.

Παράταση για ημιυπαίθριους

Παράταση για ημιυπαίθριους και για ενεργειακό ζητά η ΠΟΜΙΔΑ. Συγκεκριμένα σε επιστολή της αναφέρει:

1. ΠΑΡΑΤΑΣΗ ΠΡΟΘΕΣΜΙΑΣ ΔΗΛΩΣΗΣ ΑΛΛΑΓΗΣ ΧΡΗΣΗΣ ΧΩΡΩΝ. Την Πέμπτη 30 Ιουνίου, λήγει η προθεσμία για τη δήλωση αυθαίρετης αλλαγής χρήσης χώρων, προκειμένου οι χώροι αυτοί να τακτοποιηθούν σύμφωνα με τις διατάξεις του ν. 3843/2010. Ωστόσο οι πολεοδομίες μέχρι σήμερα δεν έχουν ακόμα εκκαθαρίσει τα σχετικά πρόστιμα των αιτήσεων που έχουν υποβληθεί, ακόμα και το τελευταίο εξάμηνο, με αποτέλεσμα να είναι εξαιρετικά δύσκολο να ανταποκριθούν έγκαιρα και στις νέες αιτήσεις που θα υποβληθούν τις επόμενες ημέρες. Εξάλλου, δεδομένου και του γεγονότος ότι το Υπουργείο θα εξετάσει και κάποια ανάλογη λύση για άλλου είδους αυθαίρετες κατασκευές, είναι απολύτως αναγκαίο να παραταθεί εκ νέου η προθεσμία δήλωσης αλλαγής χρήσης χώρων, ώστε οι δύο αυτές διαδικασίες να συντρέξουν ταυτόχρονα, κάτι που θα ενθάρρυνε πολλούς ενδιαφερόμενους πολίτες να δηλώσουν μαζί τόσο την αλλαγή χρήσης, όσο και τις τυχόν λοιπές αυθαίρετες κατασκευές, αποφεύγοντας τη διπλή ταλαιπωρία και επιβαρύνοντας λιγότερο τις υπηρεσίες του Υπουργείου με αντίστοιχο όφελος για τα δημόσια έσοδα. Μάλιστα, θα υπήρχε ακόμα μεγαλύτερη προσέλευση ενδιαφερομένων, αν η δυνατότητα τακτοποίησης της αλλαγής χρήσης, καταλάμβανε και οικοδομές που είχαν λάβει άδεια μέχρι την δημοσίευση του σχετικού νόμου, ήτοι μέχρι και την 28.4.2010.

2. ΕΝΕΡΓΕΙΑΚΟ ΠΙΣΤΟΠΟΙΗΤΙΚΟ: Όπως είναι γνωστό, από την 9η Ιουλίου 2011 καθίσταται υποχρεωτική η έκδοση και επισύναψη πιστοποιητικού ενεργειακής απόδοσης όχι μόνον στα πωλητήρια συμβόλαια, αλλά και στα απλά μισθωτήρια διαμερισμάτων, καταστημάτων γραφείων κλπ. εμβαδού άνω των 50 τ.μ.! Τα πιστοποιητικά αυτά εκδίδονται από τους ενεργειακούς επιθεωρητές με βάση σύστημα κατωτάτων αμοιβών (άρθρο 10 Π.Δ. 100/2010), το οποίο πρέπει άμεσα να καταργηθεί καθόσον λειτουργεί σε βάρος των πολιτών και υπέρ μιας νέας προνομιούχου επαγγελματικής κατηγορίας, με αναγκαστικό πελάτη ολόκληρο τον ελληνικό λαό! Για το λόγο αυτό είναι απαραίτητο, μέσα στις σημερινές συνθήκες που αντιμετωπίζει η χώρα μας και ο λαός της, και για να μπορούν όλοι να πάρουν ενεργειακά πιστοποιητικά, να καθιερωθούν οι προβλεπόμενες αμοιβές ως ανώτατες, για να προστατευθούν οι πολίτες της και όχι ως κατώτατες, για να προστατεύονται οι επαγγελματίες! Παράλληλα, και μέχρι να επιλυθεί το θέμα αυτό, ζητούμε αναβολή και σταδιακή σε βάθος διετίας κλιμάκωση της εφαρμογής του πιστοποιητικού στις μισθώσεις ακινήτων, ανάλογα με το εμβαδόν κάθε εκμισθούμενου χώρου, δεδομένου ότι με τις υπάρχουσες συνθήκες της αγοράς στον τομέα των μισθώσεων και τη διαρκή συρρίκνωση του εισοδήματος από μισθώματα, είναι απολύτως αδύνατο για χιλιάδες ιδιοκτήτες, τόσο των ξενοίκιαστων διαμερισμάτων όσο και των επαγγελματικών χώρων μεγάλου εμβαδού, να βρουν τα πάμπολλα απαιτούμενα δικαιολογητικά αλλά και τα χρήματα της αμοιβής του ενεργειακού επιθεωρητή, όταν μάλιστα αυτή καθορίζεται ελεύθερα από τον ίδιο και συχνά είναι μεγαλύτερη ακόμα και από το μηνιαίο μίσθωμα (με ελάχιστο τελικό κόστος τα 3 ευρώ ανά τ.μ. στα επαγγελματικά κτίρια)! Επειδή κατά συνέπεια η άμεση εφαρμογή του πιστοποιητικού κινδυνεύει να «μπλοκάρει» ακόμα και αυτές τις λίγες μισθώσεις που μπορεί να πραγματοποιηθούν κατά την προσεχή περίοδο, είναι απόλυτα αναγκαίο να αναβληθεί η εφαρμογή του ενεργειακού πιστοποιητικού στις μισθώσεις τουλάχιστον μέχρι το τέλος του έτους, ενώ από την επόμενη χρονιά θα πρέπει να εφαρμοστεί τμηματικά, πρώτα για χώρους μεγάλων εμβαδών (π.χ. άνω των 500 τ.μ.) και στη συνέχεια για τις υπόλοιπες μισθώσεις ακινήτων μικρότερων εμβαδών.

pomidaani

nomisma_140x60
baner-pontiki