ΕΓΚΑΤΑΛΕΙΨΗ: Η μέθοδος αξιοποίησης των ακινήτων του Δημοσίου
Πέμπτη, 28 Νοέμβριος 2024 02:31
Στη τύχη τους έχουν αφεθεί χιλιάδες ακίνητα που ανήκουν στο Δημόσιο, σε ασφαλιστικά ταμεία και ΔΕΚΟ με αποτέλεσμα να κινδυνεύουν με πλήρη απαξίωση ή και να πουληθούν "για μία μπουκιά ψωμι". Το realestatenews.gr κατέγραψε ορισμένες χαρακτηριστικές περιπτώσεις που βρίσκονται κυρίως στο κέντρο της Αθήνας τα οποία ρημάζουν ενώ την ίδια ώρα εξαγγέλονται μέτρα αξιοποίησης.
ΣΩΚΡΑΤΟΥΣ
Το οκταώροφο κτίριο του παλαιού Εφετείου στην οδό Σωκράτους, ιδιοκτησίας του Ταμείου Επικουρικής Ασφάλισης Ιδιωτικού Τομέα (ΤΕΑΙΤ), παρουσιάζει εικόνα παρακμής. Καθώς μετά τη μεταστέγαση του Εφετείου σε νέα κτίρια επί της οδού Αλεξάνδρας, το πρώην κτίριο του Εφετείου εγκαταλείπεται και αρχικά μετατρέπεται σε άθλιο κατάλυμα εκατοντάδων απελπισμένων μεταναστών. Σήμερα και μετά την πάροδο δέκα και πλέον ετών, το κτίριο αυτό παραμένει εντελώς αναξιοποίητο, περιφρουρείται δε από εταιρεία φύλαξης και προφυλάσσεται με αγκαθωτό σύρμα. Θα πρέπει να σημειωθεί ότι οι υπηρεσίες του ταμείου στεγάζονται σε κτίρια καταβάλλοντας υψηλά ενοίκια.
ΠΕΙΡΑΙΩΣ
Έρημο και υπό διάλυση στέκει σήμερα το κτίριο του ΙΚΑ στην οδό Πειραιώς. Συγκεκριμένα το μεγαθήριο των 15.000 τ.μ. με τους οκτώ ορόφους και τα δύο υπόγεια στο οποίο στεγάζονταν τα περιφερειακά ιατρεία του Ταμείου, «χτυπήθηκε» από το σεισμό του 1999. Με αποτέλεσμα οι υπηρεσίες υγείας του Ταμείου να μεταστεγαστούν προσωρινά σε μισθωμένο κτίριο της οδού Θεάτρου, καθώς εκτιμήθηκε ότι το κτίριο χρειαζόταν ενίσχυση. Και βέβαια το προσωρινό της κατάστασης διαρκεί περισσότερο από μία δεκαετία. Το κόστος του ενοικίου που καταβάλλει το Ταμείο για τη μίσθωση του κτιρίου στην οδό Θεάτρου, όπου έχουν μεταστεγαστεί οι υπηρεσίες υγείας, ξεπερνά τα 600.000 ευρώ το χρόνο.
ΠΑΤΗΣΙΩΝ
Το κτίριο του παλαιού ξενοδοχείου «Ακροπόλ Παλλάς» επί των οδών Πατησίων και Αβέρωφ, παρότι αποτελεί σημείο αναφοράς για την πόλη των Αθηνών, έχει εγκαταλειφθεί στη μοίρα του. Και παρά τις εξαγγελίες των κατά καιρούς Υπουργών Πολιτισμού για αποκατάσταση και αξιοποίησή του, το μέλλον του παραμένει ακόμα, εδώ και πολλά χρόνια, αδιευκρίνιστο. Και το κτίριο καταρρέει μέρα με τη μέρα. Σκισμένες λινάτσες καλύπτουν την πρόσοψή του, εικόνα που δεν το τιμά καθόλου. Τα δε στατικά προβλήματα που πλέον εμφανίζει το κτίριο καθώς και τα μαρμάρινα τμήματα της εξωτερικής όψης του αποτελούν κίνδυνο για τους διερχόμενους καθώς και τους αστέγους που καταφεύγουν στο εσωτερικό του. Το επταώροφο κτίριο συνολικού εμβαδού 6.500 τ.μ. αποτελεί ένα από τα χαρακτηριστικότερα δείγματα αρχιτεκτονικής art nouneau στην Ευρώπη.Το 1991 έχει χαρακτηριστεί από του Υπουργείο σας ως «Έργο Τέχνης» και υπαρχει ήδη εγκεκριμένη μελέτη αποκατάστασης του.
ΠΛΑΚΑ
«Στο σπίτι αυτό πέθανε ο Εθνικός μας Ποιητής Κωστής Παλαμάς στις 27 Φεβρουαρίου 1943». Μόνο αυτή η αναμνηστική πλάκα - και αυτή εξαιρετικά «ταλαιπωρημένη» - έχει απομείνει στο ερειπωμένο πλέον κτίριο της οδού Περιάνδρου 5 στην Πλάκα για να μας θυμίζει ότι εδώ έζησε ένας από τους μεγαλύτερους ποιητές της χώρας μας. Σοβάδες που πέφτουν, σπασμένα παραθυρόφυλλα και μία στέγη που καταρρέει συνθέτουν την αποκαρδιωτική εικόνα της πλήρους εγκατάλειψης και απαξίωσης στην οποία έχει περιέλθει το ιστορικό αυτό κτίριο. Μία εικόνα που απέχει από την έννοια του διατηρητέου, όπως έχει χαρακτηριστεί το κτίριο.
ΕΛΕΥΣΙΝΑ
Η εικόνα εγκατάλειψης υπάρχει στον πρώην σιδηροδρομικό σταθμό του ΟΣΕ στην Ελευσίνα . Μετά από αυτοψία της Διεύθυνσης Υγείας της ΝΑΔΑ διαπιστώθηκε ότι: 1. Σε όλο τον χώρο του σταθμού υπήρχαν ξερά χόρτα και φυτά, η ύπαρξη των οποίων εγκυμονεί κίνδυνο πυρκαγιάς 2. Υπήρχαν ένα εγκαταλελειμμένο βαγόνι τρένου, σωροί από παλιές ράγες και ξύλα και μεγάλα ξύλινα «καρούλια» με καλώδια, τα οποία εκτός του ότι αποτελούν εστία ανάπτυξης τρωκτικών και φιδιών εγκυμονούν σοβαρότατο κίνδυνο πυρκαγιάς 3. Στον ίδιο χώρο υπήρχε ένα κτίριο με τέσσερα αποχωρητήρια, με εμφανή σημάδια εγκατάλειψης όπως σπασμένες λεκάνες με σωρούς από σκουπίδια γεμάτες ακαθαρσίες που ανέδυαν εντονότατη δυσοσμία, ενώ υπήρχαν πολλά σκουπίδια και άχρηστα αντικείμενα που αποτελούν εστία μόλυνσης. Οι μέχρι σήμερα προσπάθειες των αρχών της πόλης να παραλάβουν τις εγκαταστάσεις του πρώην σιδηροδρομικού σταθμού δεν έχουν ευοδωθεί καθώς φαίνεται να παρακωλύεται η όλη διαδικασία από την διοίκηση του ΟΣΕ στην ιδιοκτησία του οποίου ανήκουν το κτίσμα και οι λοιπές εγκαταστάσεις.