Real Estate News NETWORKSOCIALOPINION.GR | INVESTNEWS.GR | PARATIRITIS.GR | PREMIUM.PARATIRITIS.GR

Αγορά Ακινήτων

Υπόθεση για τρείς

Στο τελευταίο τρίμηνο του έτους επρόκειτο, επίσης, να δημοπρατηθούν δύο νέα έργα με συμβάσεις παραχώρησης, που θεωρούνται, μάλιστα, φιλέτα. Και οι δύο διαγωνισμοί αναβλήθηκαν για το πρώτο τρίμηνο του 2015. Πρόκειται για τη μελέτη, κατασκευή και εκμετάλλευση του νέου αεροδρομίου στο Καστέλι Ηρακλείου, ύψους περί το ένα δισ. ευρώ, έργο για το οποίο αναμένεται να εκδηλωθεί σοβαρό ενδιαφέρον και από τους τρεις μεγαλύτερους ελληνικούς κατασκευαστικούς ομίλους, σε συνεργασία με διεθνείς συνεταίρους. Κατά πληροφορίες, θεωρείται σίγουρη η κατάθεση προσφοράς από τα σχήματα Vinci Airport - ΕΛΛΑΚΤΩΡ, ACS – ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ και Bouygues – J&P ΑΒΑΞ. Το δεύτερο έργο είναι η υποθαλάσσια ζεύξη Σαλαμίνας – Περάματος για το οποίο αναμένεται να εκδηλωθεί επίσης σοβαρό ενδιαφέρον. Η προθεσμία εκδήλωσης ενδιαφέροντος για την υποθαλάσσια ζεύξη Σαλαμίνας – Περάματος εκπνέει στις 3 Φεβρουαρίου και για το νέο αεροδρόμιο Καστελίου στις 18 Φεβρουαρίου. Μέχρι τότε αναμένεται να έχει ξεκαθαριστεί και η κατάσταση με το διαγωνισμό για τη γραμμή 4 του μετρό Αθήνας. Το 2014 πέρασε χωρίς να σημειωθεί ουσιαστική πρόοδος σε ένα από τα μεγαλύτερα έργα που προκηρύχθηκαν την τελευταία δεκαετία στην χώρα και συγκεκριμένα στο στοιχειωμένο μετρό Θεσσαλονίκης. Μάλιστα, προ ημερών η κοινοπραξία υπό την ΑΕΓΕΚ που είχε αναλάβει το έργο κατάθεσε αίτημα διάλυσης της σύμβασης. Τώρα αναζητείται λύση δια της δικαστικής οδού, με σφόδρα πιθανή την επαναπροκήρυξη του διαγωνισμού και την κοινοπραξία να διεκδικεί αποζημιώσεις άνω του μισού δισεκατομμυρίου ευρώ. Το έργο, που θα έπρεπε να παραδοθεί στο τέλος του 2012, έχει κατασκευαστεί σε ποσοστό μικρότερο του 30%, με άγνωστη ημερομηνία ολοκλήρωσης. Πολλά για την τύχη των διαγωνισμών και των εν εξελίξει μεγάλων έργων θα εξαρτηθούν από τις εντάξεις στο νέο ΕΣΠΑ (2014 – 2020). Τα διαθέσιμα κοινοτικά κονδύλια είναι γύρω στα 2,5 δισ. ευρώ ενώ μόνο για την ολοκλήρωση ημιτελών έργων και την υλοποίηση όσων έχει υποσχεθεί η ηγεσία του υπουργείου Υποδομών απαιτούνται συνολικά (εθνική και κοινοτική συμμετοχή) περί τα 5 δισ. ευρώ. Μόνο για την υλοποίηση των τμημάτων των οδικών αξόνων που είχαν εξαιρεθεί από τη συμφωνία επανεκκίνησης των έργων εκτιμάται πως απαιτείται περί το 1,2 δισ. ευρώ. Πρόκειται για δύο τμήματα του Αξονα Κεντρικής Ελλάδας (Ε65), το Τρίκαλα - Εγνατία Οδός και το Λαμία - Ξυνιάδα, και για τα τμήματα Πάτρα - Πύργος και Καλό Νερό - Τσακώνα. Τα συγκεκριμένα έργα θα κατασκευάζονται μέσω των συμβάσεων παραχώρησης που είχαν υπογραφεί την περίοδο 2007 - 2008, αλλά λόγω περιβαλλοντικών προβλημάτων, προσφυγών, κλπ, εξαιρέθηκαν από τις αναμορφωμένες συμβάσεις που ενέκρινε η Βουλή στα τέλη του 2013.

Ενα τρισ στα χαρτιά

Ακίνητη περιουσία συνολικής αντικειμενικής αξίας που προσεγγίζει το ένα τρισεκατομμύριο ευρώ διαθέτουν οι Έλληνες, φυσικά πρόσωπα και επιχειρήσεις. Πρόκειται για το άθροισμα της αντικειμενικής αξίας κτισμάτων, οικοπέδων και αγροτεμαχίων που καταγράφηκε για πρώτη φορά στο πλαίσιο του ΕΝΦΙΑ. Τα στοιχεία του υπουργείου Οικονομικών είναι αποκαλυπτικά της πολύ καλής σχέσης που έχουν οι Έλληνες με την ακίνητη περιουσία.

Το 60% των Ελλήνων έχουν στην κατοχή τους τουλάχιστον ένα ακίνητο εντός σχεδίου, όπως είναι τα οικόπεδα, τα διαμερίσματα, τα καταστήματα και οι γραφειακοί χώροι. Η συνολική αντικειμενική αξία των κτισμάτων και των οικοπέδων ανέρχεται σε 520 εκατομμύρια ευρώ. Αν σε αυτά προστεθούν και τα αγροτεμάχια των οποίων η αντικειμενική αξία υπολογίστηκε για πρώτη φορά τότε προκύπτει ότι η συνολική αντικειμενική αξία της ακίνητης περιουσίας των Ελλήνων, όπως αναφέρθηκε, προσεγγίζει το ένα τρισεκατομμύριο ευρώ. Το πόσο βέβαια είναι η πραγματική εμπορική αξία των ακινήτων των Ελλήνων δεν έχει μετρηθεί και σε κάθε περίπτωση είναι σημαντικά χαμηλότερη από την αντικειμενική.

Πιο αναλυτικά, από την επεξεργασία των δεδομένων που δήλωσαν οι φορολογούμενοι στο Ε9 προκύπτουν τα εξής:

Από την επεξεργασία των στοιχείων των εντός σχεδίου ακινήτων που έχουν δηλώσει στο έντυπο Ε9 οι φορολογούμενοι, προκύπτουν τα εξής:

-       5.569.336 ιδιοκτήτες διαθέτουν κτίσματα (κατοικίες, γραφεία, καταστήματα, αποθήκες κλπ) και οικόπεδα εντός σχεδίου ή οικισμού συνολικής αντικειμενικής αξίας 520,5 δισ. ευρώ. Κάθε ακίνητο κατά μέσο όρο έχει αντικειμενική αξία ύψους 93.456 ευρώ.

-       2.769.177 φορολογούμενοι, δηλαδή περίπου ο ένας στους δύο, είναι μικροιδιοκτήτες καθώς η αντικειμενική αξία της ακίνητης περιουσίας τους δεν ξεπερνά τις 50.000 ευρώ. Κατά μέσο όρο κάθε ιδιοκτήτης αυτής της κατηγορίας έχει ακίνητα αντικειμενικής αξίας 22.955 ευρώ.

-       1.356.081 φορολογούμενοι διαθέτουν κτίσματα και εντός σχεδίου οικόπεδα αντικειμενικής αξίας από 50.000 έως 100.000 ευρώ. Κατά μέσο όρο κάθε φορολογούμενος αυτής της κατηγορίας διαθέτει ακίνητα αντικειμενικής αξίας 71.404 ευρώ.

-       881.698 φορολογούμενοι διαθέτουν ακίνητη περιουσία αντικειμενικής αξίας  από 100.000 έως 200.000 ευρώ. Η συνολική αξία των ακινήτων τους ανέρχεται στα 122,2 δισ. ευρώ ή κατά μέσο όρο 138.680 ευρώ ο καθένας.

-       447.587 ιδιοκτήτες ακινήτων διαθέτουν ακίνητα αντικειμενικής αξίας 200.000 έως 300.000 ευρώ.

-       291.322 ιδιοκτήτες ακινήτων διαθέτουν περιουσία αντικειμενικής αξίας άνω των 300.000 ευρώ.

-       114.793 φορολογούμενοι ή μόλις το 2% του συνόλου των ιδιοκτητών διαθέτει ακίνητα συνολικής αντικειμενικής αξίας άνω των 500.000 ευρώ. Κατά μέσο όρο, καθένας από τους ιδιοκτήτες αυτής της κατηγορίας έχει δηλώσει κατά ακίνητη περιουσία αντικειμενικής αξίας 917.779 ευρώ.

-       27.198 ιδιοκτήτες διαθέτουν ακίνητα αντικειμενικής αξίας άνω του 1 εκατ. ευρώ.

-       Το Ε9 έφερε στην επιφάνεια και 492 ιδιοκτήτες που διαθέτουν αστική ακίνητη περιουσία αντικειμενικής αξίας άνω των 5 εκατ. ευρώ.

Με δεδομένο ότι η συνολική αντικειμενική αξία των ακινήτων των Ελλήνων (επιχειρήσεων και φυσικών προσώπων) ανέρχεται σε περίπου 1 τρισ. ευρώ και η συνολική βεβαίωση του ΕΝΦΙΑ ανέρχεται σε 3,2 δισ. ευρώ προκύπτει ότι οι φορολογούμενοι καλούνται να πληρώσουν ΕΝΦΙΑ με μέσο φορολογικό συντελεστή 0,32%. Ωστόσο, αν υπολογιστεί ότι οι αντικειμενικές αξίες είναι πολύ υψηλότερες των πραγματικών τότε ο μέσος φορολογικός συντελεστής του ΕΝΦΙΑ αυξάνεται σημαντικά.

Απο εμπορικά κέντρα πάμε καλά . Απο λεφτά;

Η REDS, θυγατρική του ομίλου «Ελλάκτωρ», προχώρησε στην υποβολή προς έγκριση της πολεοδομικής μελέτης για την ανάπτυξη της έκτασης των 315 στρεμμάτων που διαθέτει στην Κάντζα. Σύμφωνα με πληροφορίες, δεν έχει αποφασιστεί το ακριβές μείγμα των χρήσεων, καθώς πρόθεση της εταιρείας είναι να υπάρχουν και άλλες χρήσεις που θα υποστηρίζουν την κατανάλωση, ωστόσο είναι σαφές ότι το εμπορικό σκέλος θα έχει τον πρώτο ρόλο. Υπενθυμίζεται ότι καθ’ όλη τη διάρκεια της οικονομικής κρίσης, η εταιρεία προχωρούσε τις μελέτες και τις σχετικές γραφειοκρατικές διαδικασίες, ώστε να είναι σε θέση να ξεκινήσει την επένδυση μόλις βελτιωθεί το οικονομικό κλίμα. Οπως προκύπτει, δρομολογείται η ανάπτυξη εμπορικού και ψυχαγωγικού κέντρου της τάξεως των 100.000 τ.μ., σε μια επένδυση 200 εκατ. ευρώ. Πρόκειται για μία ακόμα προσπάθεια αξιοποίησης των Κτημάτων Καμπά, τα οποία πέρασαν στον έλεγχο της «Ελλάκτωρ» όταν προχώρησε στην εξαγορά της ΤΕΒ (Τεχνική Εταιρεία Βόλου), ιδιοκτήτριας του ακινήτου από το 1997. Σημειωτέον ότι με βάση την πολεοδομική μελέτη που κατατέθηκε, η REDS επιδιώκει την ανάπτυξη του 50% της έκτασης και τη διαμόρφωση κοινόχρηστων χώρων στο υπόλοιπο 50%. Παράλληλα, η πολεοδομική μελέτη καθορίζει ζώνες προστασίας, προκειμένου να προβληθούν και να αναδειχθούν τα διατηρητέα κτίρια της έκτασης, αλλά και το εργοστάσιο Καμπά. Όπως αναφέρει η διοίκηση της REDS, η διαδικασία της έγκρισης της μελέτης αναμένεται να ολοκληρωθεί εντός του 2015, ενώ παράλληλα συνεχίζεται η αναζήτηση στρατηγικού επενδυτή, ο οποίος πρόκειται να συμμετάσχει στην επένδυση. Πάντως, εφόσον το κέντρο κατασκευαστεί, η REDS επιθυμεί να διατηρήσει την διαχείρισή του στην κατοχή της τουλάχιστον για τα πρώτα δύο χρόνια λειτουργίας του και στη συνέχεια να εξετάσει πιθανή πώληση μέρους ή του συνόλου του ακινήτου. Αυτό όμως θα αποτελέσει και αντικείμενο διαπραγμάτευσης με τον στρατηγικό επενδυτή.

Το επόμενο ντόμινο της αγοράς ακινήτων και οι ξένοι επενδυτές

Τα τελευταία χρόνια η αγορά ακινήτων έχει βρεθεί στο επίκεντρο της πολιτικής ζωής του τόπου. Οι αλλαγές που έχουν γίνει τα τελευταία χρόνια, καταλυτικές. Το ένα σκέλος αφορά την υπερφορολόγηση και την έλλειψη χρηματοδότησης.

Διαβάστε τη συνέχεια του άρθρου και άλλα ενδιαφέροντα θέματα, κάνοντας κλικ εδώ... >>

Μείωση των τιμών στα οικοδομικά υλικά

Περαιτέρω μείωση 2,4% σημείωσαν οι τιμές των οικοδομικών υλικών τον Νοέμβριο, όπως προκύπτει από τα στοιχεία που έδωσε σήμερα στη δημοσιότητα η ΕΛΣΤΑΤ. Συγκεκριμένα, ο γενικός δείκτης τιµών υλικών κατασκευής νέων κτηρίων κατοικιών υποχώρησε κατά 2,4% τον Νοέμβριο του 2014 σε σύγκριση µε τον Νοέμβριο του 2013, έναντι μείωσης 2% που σηµειώθηκε κατά την ίδια σύγκριση των δεικτών το 2013 προς το 2012. Σε σύγκριση µε τον Οκτώβριο του 2014, ο γενικός δείκτης παρέµεινε αµετάβλητος τον Νοέμβριο, έναντι µείωσης 0,2% που σηµειώθηκε κατά την αντίστοιχη σύγκριση των δεικτών το 2013. Ειδικότερα, μειώσεις τιμών καταγράφηκαν σε: γυψοσανίδες (8,6%), σωλήνες χαλκού (7,4%), αγωγούς χάλκινους (7,3%), παράθυρα (5,6%), πετρέλαιο κίνησης- Diesel (5,5%), κιγκλιδώµατα σιδερένια (5,2%), πόρτες εσωτερικές (4,7%), εντοιχισµένα ντουλάπια (4%), παρκέτα (4%), ξυλεία οικοδοµών (3,8%), έτοιµο σκυρόδεµα (3,5%), ντουλάπες (3,5%), κιγκλιδώµατα αλουµινίου (3,4%), κυκλοφορητές (3,2%), πόρτες ασφαλείας (3,1%), μηχανισµούς γκαραζόπορτας (3%), πλαστικούς σωλήνες (3%), υαλοπίνακες ασφαλείας (2,9%) και υαλοπίνακες ενεργειακούς (2,7%). Στον αντίποδα, ανατιμήσεις σημειώθηκαν σε: ηλεκτρική ενέργεια (4,9%), τούβλα (3,3%), ενισχυτικά κονιαµάτων και έτοιµου σκυροδέµατος (2,1%) και κεραµίδια (1,5%).

  • Ακίνητα Τραπεζών

Newsletter

Εγγραφείτε στο Newsletter του Realestatenews για να λαμβάνετε καθημερινή ενημέρωση.

Τα Ακίνητα στη Ζωή μας

pomidaani

nomisma_140x60
baner-pontiki