Real Estate News NETWORKSOCIALOPINION.GR | INVESTNEWS.GR | PARATIRITIS.GR | PREMIUM.PARATIRITIS.GR

Επενδύσεις

Απο το Λονδίνο στο Βερολίνο

Διέξοδο στη γερμανική κτηματαγορά, αναζητούν όσοι Ελληνες θέλουν να επενδύσουν τα χρήματά τους. Η ζήτηση κυρίως για κατοικίες έχει ιδιαίτερα καθώς τα ακίνητα ενοικιάζονται εύκολα και έχουν καλές αποδόσεις. Αλλωστε, η γερμανική πρωτεύουσα σημειώνει τον τελευταίο καιρό τουριστική «έκρηξη» με εκατομμύρια ξένους επισκέπτες να επιλέγουν αντί για τη διαμονή σε ξενοδοχεία, την ενοικίαση σπιτιών. Ετσι, οι ιδιοκτήτες διαμερισμάτων στο Βερολίνο δε μένουν ποτέ χωρίς ενοικιαστή, βγάζοντας ένα σταθερό εισόδημα αλλά και έχοντας ένα ακίνητο που αποκτά χρόνο με το χρόνο τεράστια υπεραξία. Τον τελευταίο καιρό παρατηρείται πραγματική «εισβολή» γερμανικών, κι όχι μόνο, κτηματομεσιτικών γραφείων στην Ελλάδα, τα οποία αναζητούν επενδυτές, Ελληνες που θέλουν να αποσύρουν τα λεφτά τους από τις τράπεζες και τα σεντούκια και να τα επενδύσουν στην γερμανική κτηματαγορά. Κατά καιρούς στα γερμανικά ΜΜΕ γίνεται λόγος για το ολοένα αυξανόμενο επενδυτικό ενδιαφέρον των Ελλήνων ενώ εκτιμάται πως η βελτίωση των σχέσεων των δύο χωρών, που σφραγίστηκε από την επίσκεψη της Αγκ. Μέρκελ στην Αθήνα, θα συμβάλλει σε περαιτέρω αύξηση των αγοραπωλήσεων ακινήτων στη Γερμανία. Αλλωστε, η χώρα αυτή δεν είναι «άγνωστη» για τους Ελληνες εξαιτίας του μεγάλου αριθμού μεταναστών οι οποίοι στην πλειονότητά τους έχουν αποκτήσει κάποιο ακίνητο. Ελληνες επενδύουν σε ακίνητα του Βερολίνου Οι τελευταίες αγορές, ωστόσο, αφορούν καθαρά επενδυτικές κινήσεις καθώς εξασφαλίζεται ένα σταθερό ενοίκιο ενώ οι τιμές πώλησης γερμανικών κατοικιών είναι ακόμη ελκυστικές. Αν και η εντυπωσιακή αύξηση της ζήτησης κυρίως από Ιταλούς και Ελληνες έχει οδηγήσει σε άνοδο των τιμών αγοράς και ενοικίασης.

Είναι χαρακτηριστικό ότι το πιο ακριβό ενοίκιο φτάνει τα 13 ευρώ/τ.μ. στο Μόναχο, 12 ευρώ/τ.μ. κατά μέσο όρο είναι το μίσθωμα σην Φραγκφούρτη και 5 ευρώ σε Λειψία και Μαγδεμβούργο. Αναφορικά με τις τιμές πώλησης, αυτές διαφέρουν ανάλογα με το ακίνητο, την περιοχή και την κατάσταση που βρίσκεται. Σύμφωνα με στοιχεία του μεσιτικού γραφείου L&B immobiliya, «από το 1994 μέχρι το 2004, οι τιμές των ακινήτων στο Βερολίνο άρχισαν να μειώνονται συνεχώς. Ο λόγος ήταν άμεσα συνδεδεμένος με την ιστορία της πρωτεύουσας,, που σχετίζεται με τη διαίρεση καθώς επίσης και με την οδυνηρή επανένωση της μετά την πτώση του τείχους. Πολλοί κάτοικοι εγκατέλειψαν την πόλη πωλώντας τις περιουσίες τους σε πολύ χαμηλές τιμές, σχεδόν δωρεάν. Οι τιμές μειώθηκαν σχεδόν κατά 30% και εξακολουθούν να παραμένουν στα ίδια επίπεδα. Η μέση τιμή ανά τετραγωνικό μέτρο στην πρωτεύουσα της Γερμανίας είναι περίπου 1.024 ευρώ, ποσό το οποίο φαίνεται γελοίο σε σύγκριση με τις τιμές του Λονδίνου (7.500 ευρώ/τ.μ.) και του Παρισιού (6.000 ευρώ/τ.μ.).

Αλλάξαν και τα μισθωτήρια

Στα εμπορικά καταστήματα και στα γραφεία, τα παλιά συμβόλαια περιλάμβαναν ένα ελάχιστο επίπεδο ενοικίου, προσαυξανόμενο με τον ετήσιο πληθωρισμό. Αντίθετα, στα νέα συμβόλαια:

• Η ρήτρα του πληθωρισμού έχει εκλείψει (μικρό το κακό για τους ιδιοκτήτες, καθώς ο πληθωρισμός αναμένεται να κινηθεί σε χαμηλά επίπεδα κατά την επόμενη τριετία).

• Το ελάχιστο επίπεδο ενοικίου έχει υποχωρήσει δραστικά, ιδίως για τους ενοικιαστές υψηλής πιστοληπτικής ικανότητας.

• Σε αρκετές περιπτώσεις, υπάρχει ένα ασήμαντο ελάχιστο ενοίκιο, σε συνδυασμό με ποσοστό επιβάρυνσης του ενοικιαστή ανάλογα με το ύψος των πωλήσεων που θα επιτύχει (το ενοίκιο μεταβάλλεται από σταθερό σε μεταβλητό κόστος).

• Οι ιδιοκτήτες στις ανανεώσεις των συμβολαίων με αξιόπιστους πιστωτές, δέχονται μεν μειώσεις ενοικίων, αλλά παράλληλα προσπαθούν να επεκτείνουν την περίοδο των συμβολαίων, εξασφαλίζοντας για μεγάλο χρονικό διάστημα την είσπραξη των ενοικίων

Καμιά κατηγορία ακινήτων δεν μπορεί να θεωρηθεί ασφαλής και μάλιστα στη λίστα των «επικίνδυνων» ενοικίων έχουν αρχίσει πλέον να εντάσσονται και είδη δραστηριοτήτων που μέχρι πριν από λίγα χρόνια θεωρούνταν… υπεράνω πάσης υποψίας. Ένα είδος τέτοιων ακινήτων είναι τα τραπεζικά καταστήματα, που ήδη έχουν αρχίσει να περικόπτονται και που η κίνηση αυτή αναμένεται να ενταθεί λόγω και των συγχωνεύσεων στον ευρύτερο χρηματοοικονομικό χώρο.

Ποιά έργα "παγώνουν"

Σε πάγωμα οδηγούνται μεγάλα συγκοινωνιακά έργα , ύψους 1,8 δισ. ευρώ, καθώς το κακό οικονομικό περιβάλλον και η έλλειψη χρηματοδότησης απομακρύνουν το επενδυτικό ενδιαφέρον, καθιστώντας προς στιγμήν αδύνατη τη χρηματοδότησή τους Πρόκειται για το νέο αεροδρόμιο του Καστελίου, την υποθαλάσσια ζεύξη της Λευκάδας, την υποθαλάσσια ζεύξη της Σαλαμίνας και τον αυτοκινητόδρομο Ελευσίνα - Υλίκη - Θήβα, τα οποία φαίνεται να οδηγούνται σε αναστολή μέχρι νεωτέρας, «εκτός εάν συμβεί κάποιο θαύμα» τονίζουν πηγές με γνώση της υπόθεσης. Σύμφωνα με πληροφορίες , το υπουργείο Υποδομών εξετάζει να δοθεί έμφαση στα ήδη προγραμματισμένα δημόσια έργα, όπως π.χ. ο Βόρειος Οδικός Αξονας Κρήτης (ΒΟΑΚ), ο αυτοκινητόδρομος Ακτιο - Αμβρακία ή το μετρό της Θεσσαλονίκης και στη σωτηρία των υφιστάμενων συμβάσεων παραχώρησης των μεγάλων αυτοκινητοδρόμων, τέσσερις εκ των οποίων αντιμετωπίζουν σοβαρό πρόβλημα χρηματοδότησης. Ηδη, όπως διακρίνουν έμπειροι κύκλοι της αγοράς, η πρώτη αλλαγή «γραμμής» σημειώθηκε την Πέμπτη, όταν ο υπουργός Υποδομών και Ανάπτυξης κ. Κωστής Χατζηδάκης ανακοίνωσε ότι εξετάζεται το νέο αεροδρόμιο του Καστελίου, προϋπολογισμού 900 εκατ. ευρώ, να μη γίνει όπως έχει προγραμματιστεί, δηλαδή με σύμβαση παραχώρησης, αλλά να ενταχθεί σε μία συστάδα αεροδρομίων, που βαίνουν προς αποκρατικοποίηση. Σημειωτέον ότι αρκετοί υποψήφιοι παραχωρησιούχοι του έργου ζητούσαν την ένταξη όλων των αεροδρομίων της Κρήτης στην ίδια παραχώρηση. Παράλληλα, ως φαίνεται, στην «ξέρα» του υψηλού συντελεστή ρίσκου της χώρας οδεύουν και κάποιες, κατά τα άλλα, βιώσιμες συμβάσεις παραχώρησης, όπως ο αυτοκινητόδρομος Ελευσίνα - Υλίκη - Θήβα (προϋπολογισμού 500 εκατ. ευρώ) και η ζεύξη Σαλαμίνας - Περάματος (έργο ύψους 300 εκατ. ευρώ), καθώς παρ' όλο που πρόθεση του υπουργείου είναι να επαναδημοπρατήσει τα έργα προσεχώς, εν τούτοις η αγορά είναι ιδιαίτερα επιφυλακτική, λόγω του οικονομικού περιβάλλοντος. Μετά βεβαιότητας σε δεύτερη μοίρα θα περάσει και η υποθαλάσσια ζεύξη της Λευκάδας (προϋπολογισμού 50 εκατ. ευρώ), έργο χρήσιμο, αλλά εποχικού χαρακτήρα, εκτιμούν στελέχη του κατασκευαστικού κλάδου.

Ποιοί αγοράζουν

Δεν λείπουν οι επιχειρήσεις που θεωρούν την τρέχουσα περίοδο ως κατάλληλη για την αγορά ακινήτων. Και το πράττουν. Το ενδιαφέρον για απόκτηση ακινήτων δεν οφείλεται σε επενδυτικούς λόγους (στόχος οι υπεραξίες, κ.λπ.) καθώς οι διοικήσεις των εταιρειών –ακόμη και αυτών με πολύ υψηλό ταμείο- δεν φαίνονται διατεθειμένες να χάσουν ρευστότητα για να τοποθετηθούν εκτός του λεγόμενου «core business» (βασική δραστηριότητα). Αντίθετα, αποσκοπούν στο να καλύψουν άμεσες ή μελλοντικές ανάγκες στέγασης των δραστηριοτήτων τους και μάλιστα σε χαμηλότερες τιμές, σε σχέση με το παρελθόν. Ο όμιλος Νάκα για παράδειγμα, αγόρασε κατά την προηγούμενη οικονομική χρήση (αυτή που έληξε 30 Ιουνίου του 2012) το ακίνητο επί της Πανεπιστημίου 44 που στεγάζει το εκεί κατάστημά του. Η Space Hellas αγόρασε το ακίνητο που χρησιμοποιεί επί της Λεωφόρου Μεσογείων, προκειμένου να αποφύγει το κόστος ενοικίου. Σε αγορές ακινήτων προχώρησε τα τελευταία δύο χρόνια και η Autohellas με βασικό κριτήριο την εξυπηρέτηση -άμεση ή μελλοντική- των λειτουργικών της δραστηριοτήτων. Η Lamda Development αγοράζοντας πρόσφατα το χώρο του Διεθνούς Κέντρου Τύπου στο Μαρούσι, όχι μόνο απέκτησε το χώρο που σήμερα ενοικιάζει προκειμένου να στεγάσει το πολυκατάστημά της Golden Hall, αλλά παράλληλα και άλλους χώρους, τους οποίους θα επιδιώξει να αξιοποιήσει.

Ψάχνουν για αγοραστή

Πωλούν ακίνητα οι επιχειρήσεις για να αποκτήσουν ρευστότητα αλλά σπανίζουν οι αγοραστές. Η ΒΑΛΚΑΝ για παράδειγμα έχει θέσει ως στόχο την πώληση του ακινήτου των πρώην παραγωγικών της εγκαταστάσεών στην Αγχίαλο Θεσσαλονίκης. Το ακίνητο είναι αποτιμημένο στα 33,8 εκατ. ευρώ . Επίσης, τριάντα ένα διαμερίσματα έχει βγάλει προς πώληση η Έδραση-Ψαλλίδας. Όσο για την περίπτωση της ΤΕΞΑΠΡΕΤ και το μεγάλο ακίνητο που διαθέτει στη Θεσσαλονίκη, η εκμετάλλευση αυτή δεν έχει προχωρήσει από τα τέλη του 2009 αν και η εκμετάλλευση του συγκεκριμένου ακινήτου αποτελεί το μόνο ουσιαστικό τρόπο για την εξόφληση του ομολογιακού δανείου που έχει συνάψει η εταιρεία . Η Εριουργία Τρία Άλφα εδώ και χρόνια επιχειρεί να αξιοποιήσει το μεγάλο ακίνητο της Νέας Ιωνίας (πρώην παραγωγικές εγκαταστάσεις), χωρίς μέχρι σήμερα να φαίνεται πως είναι κοντά σε έναν τέτοιο στόχο. Η Σάνυο Συμμετοχών θέλει τουλάχιστον μια διετία να πουλήσει το κτίριο των κεντρικών της εγκαταστάσεων επί της Εθνικής Οδού Αθηνών-Λαμίας στο ύψος της Μεταμόρφωσης, προκειμένου να μειώσει το δανεισμό της. Ωστόσο, δεν έχει φανεί κάποια εξέλιξη στο συγκεκριμένο ζήτημα. Η ΑΓΕΤ Ηρακλής έχει κάνει επανειλημμένες κινήσεις πώλησης ακινήτων της στον Ασπρόπυργο, αλλά χωρίς αποτέλεσμα. H RILKEN έχει βγάλει προς πώληση το ακίνητο των πρώην εγκαταστάσεών της, στη Νέα Κηφισιά, από το 2009, χωρίς μέχρι σήμερα να έχει επιτύχει την πώλησή του (κατά καιρούς δέχεται προτάσεις). Ακίνητα προς πώληση επίσης, που δεν χρησιμοποιούν, έχουν και κάμποσες άλλες εισηγμένες όπως η Βιοχάλκο, η ΕΛΦΙΚΟ, η Πετρόπουλος, η Αγροτικός Οίκος Σπύρου, η Μπήτρος, η Ιασώ, η Axon Holdings, κ.λπ.

  • Ακίνητα Τραπεζών

Newsletter

Εγγραφείτε στο Newsletter του Realestatenews για να λαμβάνετε καθημερινή ενημέρωση.

Τα Ακίνητα στη Ζωή μας

pomidaani

nomisma_140x60
baner-pontiki