Real Estate News NETWORKSOCIALOPINION.GR | INVESTNEWS.GR | PARATIRITIS.GR | PREMIUM.PARATIRITIS.GR

Επενδύσεις

Στις ράγες για το Λαύριο

«Τροχοδρομεί» στις ράγες το έργο της επέκτασης του Προαστιακού από το Κορωπί στο Λαύριο, καθώς χθες παρουσιάστηκε στη Διαρκή Επιτροπή Παραγωγής και Εμπορίου της Βουλής το τελικό σχέδιο κατασκευής της που προβλέπει ηλεκτροκίνηση ελαφράς μορφής (τύπου τρόλεϊ) που θα επιτρέπει ταχύτητες έως 120 χλμ. την ώρα και θα περιλαμβάνει και ισόπεδες διαβάσεις.

Η νέα χάραξη θα είναι 32 χλμ. και ο προϋπολογισμός του είναι μειωμένος στα 140 εκατ. ευρώ. Ο υπουργός Υποδομών Μ. Χρυσοχοΐδης ανέφερε ότι η επέκταση του Προαστιακού στο Λαύριο είναι «εθνικό πρόγραμμα ενταγμένο στον κεντρικό σχεδιασμό και θα εγκριθεί σε λίγες ημέρες από την Ε.Ε.», ενώ πρόσθεσε ότι «το Λαύριο θα αποτελέσει ακόμη ένα επίκεντρο δραστηριοτήτων logistics και διαμεταφορικών λειτουργιών».

Η τελική μελέτη χάραξης αναμένεται να προκηρυχθεί το αργότερο το φθινόπωρο, ενώ το έργο πρέπει να ολοκληρωθεί πριν από το 2020. Όσον αφορά την υποδομή, ο υπουργός Υποδομών ξεκαθάρισε ότι θα είναι ελαφριά κατασκευή με μικρές ταχύτητες. «Ακούστηκαν θέματα για αστρονομικές ταχύτητες, για 200 και 250 χιλιόμετρα. Τι να τα κάνουμε αυτά; Υπάρχει κανένας λόγος να έχουμε τέτοια πράγματα, για να φτάσουμε 3 ή 5 λεπτά νωρίτερα ενδεχομένως στο Λαύριο;», αναρωτήθηκε ο υπουργός.

Η νέα σιδηροδρομική γραμμή, μήκους 32 χιλιομέτρων, θα ξεκινά από τον σημερινό κόμβο του προαστιακού στο Κορωπί και θα καταλήγει στον Νέο Λιμένα Λαυρίου. Σύμφωνα με τα στοιχεία της ΕΡΓΟΣΕ στη συγκεκριμένη γραμμή θα κινούνται πάνω από 50 εκατ. επιβάτες, καθώς το λιμάνι του Λαυρίου έχει απόσταση μόνο 15 λεπτά από το αεροδρόμιο «Ελευθέριος Βενιζέλος», ενώ είναι 60 μίλια μικρότερη απόσταση για τα νησιά του Αιγαίου απ΄ ό,τι το ταξίδι από τον Πειραιά (περίπου μία ώρα και είκοσι λεπτά μικρότερη διαδρομή).

Στη γραμμή με τη νέα χάραξη θα υπάρξουν και αρκετές ισόπεδες διαβάσεις στα σημεία συνάντησης με μικρές τοπικές οδούς.

Η καινούργια γραμμή θα έχει μέχρι την Κερατέα τη χάραξη του παλαιού τρένου της Λαυρεωτικής και στη συνέχεια θα ακολουθεί νέα χάραξη. Προβλέπεται να διαθέτει δύο σιδηροδρομικούς σταθμούς (στο Μαρκόπουλο και στο λιμάνι του Λαυρίου) και επτά στάσεις (Καλύβια, Κουβαρά, Κερατέα, Αμφιτρίτη, Περιγιάλι, Θορικό, Εκπαιδευτικό Κέντρο Λαυρίου). Τις προσεχείς ημέρες, πάντως, αναμένεται να ακολουθήσει σύσκεψη στο υπουργείο Υποδομών με τις τοπικές αρχές, προκειμένου να προχωρήσει το έργο. Πάντως το υπουργείο πρέπει να κινηθεί άμεσα, προκειμένου να μη χαθούν κονδύλια περίπου 1,8 εκατ. ευρώ που έχουν εγκριθεί για τη μελέτη του έργου και πρέπει να απορροφηθούν μέχρι το τέλος του 2014.

Παρά τις καθυστερήσεις που έχουν ήδη σημειωθεί, στόχος είναι η μελέτη να προκηρυχθεί άμεσα, ώστε το έργο να δημοπρατηθεί μέσα στο 2015 και να ολοκληρωθεί μέσα στο 2019 αλλάζοντας τη δυναμική του λιμανιού του Λαυρίου.

Ψ'αχνουν για αραβικά κεφάλαια

Συνολικά, μεταξύ 2007 και 2013, οι Άραβες επένδυσαν σε ακίνητα εκτός της Μέσης Ανατολής περί τα 45 δισ. δολάρια, σύμφωνα με τη CBRE. Μόνο το 10% των κεφαλαίων που θα τοποθετήσουν την επόμενη δεκαετία τα αραβικά SWFs σε ακίνητα θα επενδυθεί στις ΗΠΑ, καθώς επιδιώκουν να διαφοροποιηθούν από το δολάριο, επισημαίνεται στην έκθεση.

Η Ελλάδα, για να προσελκύσει αραβικά κεφάλαια, ανταγωνίζεται κυρίως τις χώρες του ευρωπαϊκού νότου, όπως η Ισπανία, η οποία φαίνεται πως αποτελεί τον νέο στρατηγικό προορισμό με επενδύσεις σε ξενοδοχεία.

Η χώρα μας διαθέτει πλεονεκτήματα καθώς σύμφωνα με την έκθεση της CBRE οι δύο τομείς που θα προσελκύσουν περί το 30% των κεφαλαίων της επόμενης δεκαετίας από τους Άραβες είναι τα ξενοδοχεία και τα κτίρια γραφείων. Υπενθυμίζεται πως προ μηνών είχαν υπάρξει συναντήσεις επενδυτών από το Αμπού Ντάμπι με ελληνικές εταιρείες ακινήτων που δραστηριοποιούνται στην αγορά γραφείων, οι οποίες δεν απέδωσαν αφού η συγκεκριμένη αγορά παραμένει υπό πίεση.

Και οι πλούσιοι Άραβες

Τις ευκαιρίες που μπορεί να αξιοποιήσει η Ελλάδα, η οποία έχει προσελκύει τον τελευταίο χρόνο αραβικά κεφάλαια εκατοντάδων εκατομμυρίων ευρώ στον τομέα των ακινήτων αναδεικνύει πρόσφατη έρευνα της εταιρείας συμβούλων ακινήτων CBRE.

Σύμφωνα με την έρευνα, πλούσιοι Αραβες αλλά και τα κρατικά επενδυτικά οχήματα (Sovereign Wealth Funds – SWFs) της Μέσης Ανατολής πρόκειται να επενδύσουν μόνο την προσεχή δεκαετία περισσότερα από 180 δισεκατομμύρια δολάρια σε ακίνητα ανά τον κόσμο, με το 80% αυτών των κεφαλαίων να κατευθύνονται προς την Ευρώπη.

Η Ελλάδα, μέσω επενδυτικών σχεδίων όπως ο Αστέρας Βουλιαγμένης και το Ελληνικό έχει μπει στο στόχαστρο αραβικών κρατικών επενδυτικών ταμείων με τα κεφάλαια που επιθυμούν να τοποθετήσουν μόνο στα δύο έργα να ξεπερνούν το ένα δισ. ευρώ. Για να τοποθετηθούν, όμως, τα κεφάλαια απαιτείται η αδειοδότηση και έγκριση των δύο επενδύσεων η οποία υλοποιείται με ρυθμούς χελώνας.

Ενδιαφέρον από αραβικά SWFs εντοπίζεται και σε άλλες περιοχές της χώρας, κυρίως στον τουριστικό τομέα, ενώ αναμένουν τη σταθεροποίηση της αγοράς ακινήτων προκειμένου να τοποθετηθούν και σε άλλους τομείς (γραφεία, καταστήματα) όπου έχουν ήδη πραγματοποιήσει τα πρώτα βήματα.

Εκτός από τη συμμετοχή κρατικών επενδυτικών ομίλων από Κουβέιτ και Αμπου Νταμπι στο σχήμα που επικράτησε για την εξαγορά του Αστέρα, τη συμμετοχή της Al Maabar από το Αμπου Ντάμπι στο Ελληνικό, στο αραβικό ενδιαφέρον επεκτείνεται και σε άλλες συμφωνίες.

Προ εβδομάδων ο Σαουδάραβας πρίγκιπας Αλουαλίντ Μπιν Ταλάλ, επικεφαλής της ΚΗC (Kingdom Holding Company) είχε αποκαλύψει τις διαπραγματεύσεις για συμμετοχή της ξενοδοχειακής αλυσίδας Four Season στη διαχείριση του Αστέρα.

Εκτός από τις επενδύσεις του κοσμοπολίτη πρίγκιπα, η Σαουδική Αραβία διαθέτει το δεύτερο μεγαλύτερο SWF στη Μέση Ανατολή, με κεφάλαια περί τα 676 δισ. δολάρια. Η είσοδος των Σαουδαράβων, (σ.σ. αλλά και των Ιρανών) στην ευρωπαϊκή αγορά ακινήτων αναμένεται να δώσει νέα ώθηση στο real estate σύμφωνα με την έκθεση της CBRE. Από τα περίπου 180 δισ. δολάρια που προβλέπεται πως θα επενδύσουν οι Αραβες σε ακίνητα ανά τον κόσμο, τα 145 δισ. θα τοποθετηθούν στην Ευρώπη.

Ποντάρουν στις ΑΕΕΑΠ

Καταλύτης  για τις επενδυτικές εξελίξεις στην αγορά ακινήτων αναδεικνύει έκθεση τη ρύθμιση που δίνει τη δυνατότητα στις Ανώνυμες Εταιρείες Επενδύσεων σε Ακίνητη Περιουσία (ΑΕΕΑΠ) να επενδύουν σε ακίνητα, δικαιώματα επί ακινήτων, καθώς και σε ομοειδείς επιχειρήσεις μέχρι ποσοστό 80% του ενεργητικού τους. Επίσης, με την ίδια ρύθμιση επεκτείνεται η δυνατότητα επενδύσεων των ΑΕΕΑΠ κατά ποσοστό 80% σε μετοχές ή μερίδια κάθε είδους εταιρείας (εξαιρουμένων των προσωπικών εταιρειών). Μεγαλύτερη ευελιξία παρέχεται στις ΑΕΕΑΠ όσον αφορά την αγορά των οικοπέδων, ανεξαρτήτως αν βρίσκονται εντός ή εκτός σχεδίου. Η τροπολογία αναφέρει πως μπορούν να αγοραστούν και οικόπεδα χωρίς οικοδομική άδεια αρκεί να υποβληθεί αίτηση σε διάστημα πέντε ετών από την αγορά τους. Υπενθυμίζεται ότι από τη σύστασή της και έπειτα κάθε νέα ΑΕΕΑΠ οφείλει εντός διετίας να πραγματοποιήσει δημόσια εγγραφή των μετοχών της στο Ελληνικό Χρηματιστήριο. Οι μεγαλύτερες υφιστάμενες και εισηγμένες ΑΕΕΑΠ που δραστηριοποιούνται στην Ελλάδα είναι η MIG Real Estate, η Eurobank Properties της Τράπεζας Eurobank και η Transtor της Τράπεζας Πειραιώς.

 

Ενδεικτικά αναφέρεται η αγορά μεγάλου πακέτου μετοχών της Eurobank Properties ΑΕΕΑΠ από τον καναδικό επενδυτικό όμιλο Fairfax Financial Holdings Limited. Η Fairfax κατέχει έμμεσα 42.020.371 μετοχές της Eurobank Properties, που αντιστοιχούν στο 41,50% του μετοχικού κεφαλαίου της εταιρείας, ενώ η συμμετοχή της Eurobank ανέρχεται στο 33,95%.

Ποιοί θέλουν το Πόρτο Καρράς

Συζητήσεις για την πώληση του τουριστικού συγκροτήματος του Πόρτο Καρράς πραγματοποιεί την τελευταία περίοδο ο όμιλος της Τεχνικής Ολυμπιακής, καθώς σε σχετική ανακοίνωση της εισηγμένης στο τέλος της προηγούμενης εβδομάδας, επιβεβαίωσε ότι μεταξύ των ενδιαφερόμενων ομίλων περιλαμβάνεται ο αμερικανικός επενδυτικός όμιλος Hines. Επιπλέον, σύμφωνα με πληροφορίες, το ενδεχόμενο απόκτησης του Πόρτο Καρράς φέρεται να εξετάζει και ο εγχώριος ξενοδοχειακός όμιλος Σάνη, σε συνεργασία με την αμερικανική Oaktree. Ασφαλώς, θα πρέπει να τονιστεί ότι τους τελευταίους μήνες έχει διαρρεύσει πληθώρα «ονομάτων» που ενδιαφέρονται για το Πόρτο Καρράς, χωρίς μέχρι σήμερα να έχει προκύψει κάποια συγκεκριμένη συμφωνία.

 

Το ενδιαφέρον της Hines, πάντως, φαίνεται να είναι υπαρκτό, όπως προκύπτει και από πρόσφατες αναφορές της διοίκησης του αμερικανικού επενδυτικού ομίλου ακινήτων, σχετικά με ενδιαφέρον επένδυσης ποσού της τάξεως των 500 εκατ. ευρώ στην ελληνική αγορά ακινήτων. Μάλιστα, πέραν του Πόρτο Καρράς, η Hines φέρεται να έχει κάνει κρούση και στην Pasal Development, αναφορικά με το ποσοστό της τελευταίας στην εταιρεία επενδύσεων σε ακίνητη περιουσία Trastor ΑΕΕΑΠ. Η Hines είναι από τους μεγαλύτερους ομίλους επένδυσης σε ακίνητα παγκοσμίως, ελέγχοντας ένα χαρτοφυλάκιο συνολικής αξίας της τάξεως των 18,3 δισ. ευρώ.

 

Το Πόρτο Καρράς ελέγχεται από τον όμιλο της Τεχνικής Ολυμπιακής από το 1999, όταν και αναδείχθηκε πλειοδότης στο πλαίσιο σχετικού διεθνούς διαγωνισμού, αντί συνολικού ποσού της τάξεως των 96,3 εκατ. ευρώ. Στο τέλος του 2013, η Πειραιώς Real Estate εκτίμησε την αξία του ξενοδοχειακού συγκροτήματος σε 380 εκατ. ευρώ.

  • Ακίνητα Τραπεζών

Newsletter

Εγγραφείτε στο Newsletter του Realestatenews για να λαμβάνετε καθημερινή ενημέρωση.

Τα Ακίνητα στη Ζωή μας

pomidaani

nomisma_140x60
baner-pontiki