Το Συμβούλιο της Επικρατείας έκρινε παράνομες τέσσερις διατάξεις του σχεδίου Προεδρικού Διατάγματος του αναπληρωτή υπουργού Περιβάλλοντος με το οποίο τροποποιούνται οι χρήστες των οικοπέδων γύρω από την ευρύτερη περιοχή του εμπορικού κέντρου The Mall, στο Μαρούσι. Ειδικότερα, στο Ε' Τμήμα του Συμβουλίου της Επικρατείας, κατατέθηκε για νομοπαρασκευαστική επεξεργασία σχέδιο διατάγματος για την τροποποίηση των χρήσεων γης των οικοπέδων που βρίσκεται στα οικοδομικά τετράγωνα επί του βασικού οδικού δικτύου και επί σημαντικών οδικών αξόνων του ρυμοτομικού σχεδίου του Δήμου Αμαρουσίου Αττικής. Οι τροποποιήσεις γίνονται σε μια μεγάλη περιοχή του Αμαρουσίου στην οποία περιλαμβάνονται πολλά οικοδομικά τετράγωνα μέσα στα οποία περικλείονται το The Mall, η ΣΕΛΕΤΕ, το διοικητικό κέντρο του ΟΤΕ, το ΟΑΚΑ, η Αττική Οδός και η Λεωφόρος Κηφισίας. Το Ε' Τμήμα του Ανωτάτου Ακυρωτικού Δικαστηρίου με την υπ' αριθμ. 81/2012 γνωμοδότησή του έκανε νομοτεχνικού χαρακτήρα παρατηρήσεις επί του σχεδίου διατάγματος, ενώ τέσσερις βασικές του διατάξεις τις έκρινε μη νόμιμες.
Πρώτον, οι σύμβουλοι Επικρατείας έκριναν παράνομη τη διάταξη εκείνη του σχεδίου διατάγματος που επιτρέπει σε οικοδομικά τετράγωνα επί της οδού Κυπρίων Αγωνιστών, στα οποία ισχύει η χρήση αμιγούς κατοικίας (δηλαδή επιτρέπεται η κατασκευή μόνο κατοικιών), να ανεγείρονται και Πολεοδομικά Κέντρα. Συγκεκριμένα, το διάταγμα επιτρέπει να ανεγείρονται καταστήματα μέχρι 80 τ.μ., γραφεία, εστιατόρια μέχρι 200 τ.μ., αναψυκτήρια μέχρι 80 τ.μ., πολιτιστικά κέντρα κ.λπ.
Δεύτερον, οι δικαστές επισημαίνουν στο υπουργείο ότι «πρέπει να εξετάσει εάν η χρήση γενικής κατοικίας που προτείνεται με το σχέδιο για τα οικοδομικά τετράγωνα με πρόσωπο επί της οδού Κύμης προς την πλευρά του Νέου Ηρακλείου είναι σύμφωνη με τα προβλεπόμενα στο Γενικό Πολεοδομικό Σχέδιο (ΓΠΣ), καθόσον, σύμφωνα με τα διαγράμματα που απεστάλησαν στο Συμβούλιο της Επικρατείας, στα οικοδομικά αυτά τετράγωνα το ΓΠΣ εμφανίζεται να προβλέπει χρήση αμιγούς κατοικίας, σε περίπτωση δε αντίθεσης επιβάλλεται τροποποίηση της σχετικής ρύθμισης του σχεδίου ώστε να εναρμονισθεί προς το ΓΠΣ».
Τρίτον, αναφέρεται στη γνωμοδότηση του ΣτΕ ότι το σχέδιο διατάγματος προβλέπει πως οι «οχλούσες χρήσεις» (μικροβιοτεχνίες) πρέπει να απομακρυνθούν μέσα σε οκτώ χρόνια από την επίμαχη περιοχή, καθώς απαγορεύονται πλέον. Όμως ή πρέπει να διαγραφεί ή πρέπει να αναμορφωθεί η επόμενη διάταξη που προβλέπει ότι μπορεί οι «οχλούσες χρήσεις» να παραμείνουν και μετά τα οκτώ χρόνια, εάν η άδεια λειτουργίας τους είναι μεγαλύτερης διάρκειας.Σύμφωνα με τους δικαστές, πρέπει να προβλεφθεί ένα εύλογο ανώτατο χρονικό όριο απομάκρυνσής τους, γιατί σε αντίθετη περίπτωση καταργείται η απαγόρευση λειτουργίας των μικροβιοτεχνών.
Τέταρτον, ως προς την περιοχή του The Mall, οι σύμβουλοι Επικρατείας αναφέρουν ότι πρέπει να διατηρηθεί η χρήση που προβλέπει η ισχύουσα νομοθεσία (Ν. 3207/2003), δηλαδή χώρος αναψυχής, αθλητισμού, πρασίνου κ.λπ., καθώς το ζήτημα της συνταγματικότητας του επίμαχου νόμου 3207/2003, σύμφωνα με το οποίο ανεγέρθη το επίμαχο εμπορικό κέντρο, εκκρεμεί ενώπιον της Ολομέλειας του Ανωτάτου Ακυρωτικού Δικαστηρίου. Μάλιστα, οι δικαστές υπογραμμίζουν ότι στα σχεδιαγράμματα που συνοδεύουν το σχέδιο διατάγματος πρέπει να ξεκαθαριστεί το ζήτημα αυτό με το Mall, καθώς «προδήλως εκ παραδρομής» έχουν μπερδευτεί οι χρήσεις των ακινήτων.