Real Estate News NETWORKSOCIALOPINION.GR | INVESTNEWS.GR | PARATIRITIS.GR | PREMIUM.PARATIRITIS.GR

Κοινωνία

Φεύγουν γiα σύνταξη

Πανικός των ασφαλισμένων που συνωστίζονται στην έξοδο προς τη συνταξιοδότηση Πέρυσι συνταξιοδοτήθηκαν περίπου 20.000 δημόσιοι υπάλληλοι, ωστόσο εφέτος ο αριθμός τους αναμένεται να ξεπεράσει στο τέλος του έτους τις 40.000. Στη μαζική αυτή φυγή πρωτοστατούν οι γυναίκες, καθώς εκκρεμεί η εξίσωση των ορίων συνταξιοδότησης στον δημόσιο τομέα. Αναβρασμός επικρατεί και στους ασφαλισμένους του ΟΑΕΕ, στον οποίο το 2011 ή το αργότερο το 2013 θα αλλάξει ο τρόπος υπολογισμού των συντάξεων. Πάντως, η μαζική φυγή προς τη συνταξιοδότηση οδηγεί το ασφαλιστικό σύστημα σε οικονομικό αδιέξοδο. Ηδη στο Ταμείο Πρόνοιας Δημοσίων Υπαλλήλων εκκρεμούν 19.000 αιτήσεις συνταξιοδότησης, ενώ ο ασφαλιστικός φορέας αδυνατεί να αντεπεξέλθει, καθώς τα έσοδα από εισφορές δεν ξεπερνούν τα 25 εκατ. ευρώ τον μήνα. Για να μπορέσει να ανταποκριθεί στις υποχρεώσεις του το Ταμείο χρειάζεται άμεσα 800 εκατ. ευρώ. Στην αντίθετη περίπτωση ο χρόνος έκδοσης του εφάπαξ, που σήμερα είναι 20 μήνες, θα ξεπεράσει τα δύο χρόνια.

Μετακινήσεις της ταλαιπωρίας

Μετ’ εμποδίων σήμερα οι μετακινήσεις στο λεκανοπέδιο, καθώς οι εργαζόμενοι στα Μέσα Μαζικής Μεταφοράς έχουν εξαγγείλει εξάωρη στάση εργασίας, προκειμένου να συμμετάσχουν σε συγκέντρωση διαμαρτυρίας κατά των κυβερνητικών μέτρων που θα πραγματοποιηθεί στην πλατεία Κοτζιά. Συγκεκριμένα, χειρόφρενο από τις 11 το πρωί έως τις 5 το απόγευμα τραβούν όλα τα μέσα μαζικής μεταφοράς (ΗΣΑΠ, μετρό, τραμ, λεωφορεία και τρόλεϊ) με εξαίρεση τον προαστιακό σιδηρόδρομο, τα δρομολόγια του οποίου θα εκτελεστούν κανονικά. Πάντως, το επιβατικό κοινό πρέπει να γνωρίζει ότι τα μέσα μαζικής μεταφοράς θα αρχίσουν να αποσύρονται τουλάχιστον μία ώρα πριν από τις 11 και ότι η πλήρης αποκατάσταση της κίνησής τους αναμένεται τουλάχιστον μία ώρα μετά τις 5 το απόγευμα. Στάση εργασίας θα πραγματοποιήσουν αύριο και οι εργαζόμενοι στον Οργανισμό Αστικών Συγκοινωνιών της πόλης ΟΑΣΘ , συμμετέχοντας στην κινητοποίηση που κήρυξε η Ομοσπονδία Συνδικάτων Μεταφορών Ελλάδος. Σύμφωνα με ανακοίνωση του ΟΑΣΘ, η στάση εργασίας έχει προγραμματιστεί από την έναρξη της βάρδιας έως τις 8 το πρωί και από τις 9 το βράδυ έως τη λήξη της βάρδιας.

Κοντρα στους κανόνες

Τελικά η ελληνική αγορά ακινήτων κινείται με δικούς της κανόνες οι οποίοι είναι ιδιαίτερα δύσκολο να κατανοηθούν από οποιοδήποτε επαγγελματία της αγοράς ακινήτων που δραστηριοποιείται είτε σε χώρα της δυτικής Ευρώπης είτε στις ΗΠΑ. Στις αγορές αυτές ρυθμιστής είναι οι συνθήκες προσφοράς και ζήτησης και συνακόλουθα το ύψος των επιτοκίων, η οριακή ροπή προς επένδυση , οι σχετικές αποδόσεις, η ροή της χρηματοδότησης και γενικότερα τα θεμελιώδη μεγέθη της οικονομίας. Αυτός είναι ο λόγος που οι τιμές κατακρημνίστηκαν όταν άρχισαν να περνούν στην πραγματική οικονομία τα συμπτώματα της ύφεσης. Είναι μάλιστα τόσο αλληλένδετη η εθνική αγορά ακινήτων με την πορεία της οικονομίας ώστε δεν είναι λίγες οι περιπτώσεις εκείνες που η μία αγορά έλκει την άλλη. Κλασικό παράδειγμα θα πρέπει να θεωρηθεί η αγορά ακινήτων της Ιαπωνίας όπου η κρίση της αγοράς ακινήτων επηρέασε την πορεία της οικονομίας σε μία πορεία που αν και έχουν περάσει αρκετά χρόνια ακόμα φαίνεται ότι δεν έχει αναστραφεί. Οι αγορές αυτές μάλιστα εμφανίζονται ιδιαίτερα ευαίσθητες στην αλλαγή του θεσμικού πλαισίου. Αντίθετα η ελληνική αγορά ακινήτων ανατρέπει καθημερινά όλους του κανόνες της οικονομίας. Για παράδειγμα όλοι γνωρίζουν ότι όταν η μειώνεται η ζήτηση οι τιμές υποχωρούν παρόλα αυτά όμως μετά από ένα οκτάμηνο αποδεδειγμένης συρρίκνωσης της ζήτησης οι τιμές παραμένουν ακλόνητες . Όλες οι ενδείξεις συγκλίνουν στο συμπέρασμα ότι και τους επόμενους μήνες το γενικό επίπεδο των τιμών θα παραμείνει αμετάβλητο. Θέλετε και άλλο παράδειγμα ; Τα πανεπιστημιακά εγχειρίδια πολιτικής οικονομίας γράφουν ότι στην περίπτωση που μία αγορά κινείται σε περιβάλλον υπερβάλλουσας προσφοράς τότε οι παραγωγοί μειώνουν την παραγωγή τους μέχρι να επιτευχθεί το επόμενο επίπεδο ισορροπίας. «Μα αυτό δεν συμβαίνει και τώρα στην αγορά ; » θα απαντήσουν κάποιοι αναλυτές. Αυτό όμως δεν είναι σωστό αφού η μείωση της οικοδομικής δραστηριότητας μετράται με βάση τις επιδόσεις του 2005 και του 2006 , όταν η παραγωγή κατοικιών είχε φτάσει σε επίπεδα ρεκόρ . Στην πραγματικότητα η παράγωγή τόσο του 2008 όσο και του 2009 αντιπροσωπεύει τα πραγματικά δεδομένα της αγοράς.Όλα αυτά οδηγούν στο συμπέρασμα ότι το αδιάθετο απόθεμα θα εξακολουθήσει να παραμένει υψηλό για μερικά χρόνια ακόμα με ανάλογες επιπτώσεις στις τιμές.

Οι εκλογές στο ΤΕΕ

Με αισθητά μειωμένη τη συμμετοχή στην Αττική (περίπου 3.000 λιγότεροι ψηφοφόροι, έναντι του Νοεμβρίου του 2006), αλλά αυξημένη τη συμμετοχή στην Περιφέρεια, διεξήχθησαν χτες οι εκλογές για την ανάδειξη των νέων οργάνων διοίκησης του ΤΕΕ σε κεντρικό και περιφερειακό επίπεδο. Από τα τελικά αποτελέσματα που έγιναν γνωστά μερικές ώρες μετά το κλείσιμο της κάλπης - γεγονός πρωτόγνωρο στα εκλογικά δεδομένα του ΤΕΕ - μεγάλοι κερδισμένοι εμφανίζονται η ΠΑΣΚ (αύξησε κατά 7,3% το ποσοστό της) και οι Ελεύθεροι Επαγγελματίες Μηχανικοί (αύξησαν κατά 3% το ποσοστό τους, σχεδόν το διπλασίασαν).Αντίθετα, μεγάλη μείωση κατέγραψε η δύναμη της ΔΚΜ (σχεδόν κατά 5% μειώθηκε το ποσοστό της), της ΔΚΜη-ΔΑΠ (απώλεσε λίγο πάνω από το 2,5% του ποσοστού της) και των Μηχανικών επί τω έργω (σχεδόν 1,5% του ποσοστού των εκλογών του 2006).Πολύ μικρή άνοδο κατέγραψε το ψηφοδέλτιο της Δημοκρατικής Πανεπιστημονικής Κίνησης, ενώ η Συμπαράταξη Μηχανικών για το ΤΕΕ (σ.σ. της παράταξης στην οποία ανήκει ο νυν πρόεδρος του ΤΕΕ Γιάννης Αλαβάνος), καθώς και οι περισσότερες από τις άλλες μικρές παρατάξεις, διατήρησαν με ελάχιστες αποκλίσεις τις δυνάμεις τους.Η συμμετοχή των μηχανικών στις εκλογές πανελλαδικά κινήθηκε λίγο κάτω από το 40% (έναντι 46,1% το 2006). Σε απόλυτους αριθμούς ψήφισαν 41.217 μηχανικοί, έναντι 42.740 το 2006.Η σημαντική αποχή, που όπως προαναφέραμε εντοπίζεται στην Αττική, αποδίδεται, κυρίως, στη δυσκολία πρόσβασης στο ΣΕΦ (όπου βρίσκονταν και τα 60 εκλογικά τμήματα), αφ’ ενός λόγω της έλλειψης των συρμών του ΗΣΑΠ (σ.σ. εξαιτίας των έργων ανακαίνισης της γραμμής), της διοργάνωσης του αγώνα «Γύρος της Αθήνας» στο κέντρο της πόλης που δυσχέρανε την κυκλοφορία επί πολλές ώρες, αλλά και των μέτρων της τροχαίας στην περιοχή του ΣΕΦ, τα οποία δεν επέτρεψαν ουσιαστικά την προσέγγιση πολλών ψηφοφόρων.Αίσθηση προκάλεσε αυτή τη φορά η μεγάλη συμμετοχή των νέων μηχανικών, τόσο μεταξύ των υποψηφίων, όσο - κυρίως - και των ψηφοφόρων.

ΔΝΤ: μια κάποια λύσις;

Όλες οι ενστάσεις και οι αντιρρήσεις που ανέκυψαν την Παρασκευή με αφορμή την προσφυγή στον μηχανισμό στήριξης καταρρίφθηκαν χθες όταν δύο συνταξιούχοι στην μεταξύ τους συνομιλία που άθελα μου έγινα  λαθρακουστής είπαν "και τι να κάνουμε ; τουλάχιστον να έλθουν να βάλουν μία τάξη". Έντεκα λέξεις , που μέσα τους μπορεί να δει κανείς τι πιστεύει σήμερα ο μέσος έλληνας για ότι συμβαίνουν. Το μεγάλο πρόβλημα είναι ότι κανείς -ή μάλλον ελάχιστοι-αναρωτιούνται τι θα γίνει την επόμενη μέρα.
Το πρώτο και σημαντικό είναι ότι η ελληνική Κυβέρνηση θα υπογράψει μία δεσμευτική συμφωνία με τους πιστωτές της. Στην συμφωνία αυτή θα περιλαμβάνει δεσμεύσεις αλλά και τα όρια που έχει -αν θα έχει- να παρεμβαίνει η ελληνική Κυβέρνηση. Του τι ακριβώς ζητούν; Άγνωστο. Μία γεύση έδωσε ο κ. Πάγκαλος όταν είπε ότι "δεν υπάρχουν κόκκινες γραμμές."
Αυτό πρακτικά σημαίνει ότι η οικονομική πολιτική για όλη την διάρκεια της συμφωνίας θα έχει φύγει από τα χέρια της ελληνικής κυβέρνησης και βρίσκεται στα χέρια των επιτρόπων.
Μία πρώτη γεύση ήλθε πριν από λίγο όταν ο κ. Λοβέρδος είπε καθαρά ότι στις διαπραγματεύσεις οι «επίτροποι» έθεσαν θέμα 13 ου και 14ου μισθού.
Αν οι δηλώσεις Πάγκαλου ανταποκρίνονται στην πραγματικότητα ακόμα και ένας μαθητής καταλαβαίνει το μέγεθος των επιπτώσεων στο διαθέσιμο εισόδημα. Ο υπουργός είπε ότι έχει τεθεί θέμα αλλαγών στο θεσμικό πλαίσιο των απολύσεων.
Από την άλλη πλευρά το κείμενο που δημοσιοποίησε το Υπουργείο Οικονομικών την Παρασκευή για τις προτάσεις του ΔΝΤ που ένα αφορούν σε έσοδα και δαπάνες είναι ενδεικτικές για το τι πρέπει να περιμένουμε.
Σε ένα τέτοιο περιβάλλον οποιαδήποτε συζήτηση για την αγορά ακινήτων είναι μάλλον άκαιρη .
Αν τώρα δεχτούμε ως αληθινή την στιχομυθία των  δυο συνταξιούχων τότε...

  • Ακίνητα Τραπεζών

Newsletter

Εγγραφείτε στο Newsletter του Realestatenews για να λαμβάνετε καθημερινή ενημέρωση.

Τα Ακίνητα στη Ζωή μας

pomidaani

nomisma_140x60
baner-pontiki