Real Estate News NETWORKSOCIALOPINION.GR | INVESTNEWS.GR | PARATIRITIS.GR | PREMIUM.PARATIRITIS.GR

Κοινωνία

Κτηματολόγιο για όλες τις δουλειές

Να δοθεί άμεσα στους εμπλεκόμενους με τις εμπράγματες συναλλαγές, νομικούς και τεχνικούς παραστάτες των πολιτών (δικηγόρους, μηχανικούς κλπ.) η δυνατότητα να διενεργούν απομακρυσμένο έλεγχο στις καταχωρήσεις του Εθνικού Κτηματολογίου, από τα γραφεία τους, με την χρήση ειδικού κωδικού ταυτοποίησής τους, έτσι ώστε να μην απαιτείται να μεταβαίνουν κάθε φορά στην έδρα του κτηματολογικού γραφείου με όλες τις καθυστερήσεις που αυτό συνεπάγεται, ώστε να μπορούν να επιταχυνθούν κατά το δυνατόν οι εμπράγματες συναλλαγές, ζητά με επιστολή της η ΠΟΜΙΔΑ από την πολιτική ηγεσία που είναι υπεύθυνη για το Εθνικό Κτηματολόγιο. Εν συνεχεία ζητά να δοθεί και στους απλούς πολίτες το δικαίωμα πρόσβασης στις κτηματολογικές εγγραφές των περιουσιακών στοιχείων που τους ανήκουν.

 

 

Το κείμενο της επιστολής έχει ως εξής:

 

Αξιότιμε κοι Υπουργοί, κε Γενικέ

 

 

Ήδη από πριν το ξέσπασμα την πανδημίας, είχαν προκύψει σημαντικά προβλήματα σε σχέση με την ευχέρεια διενέργειας ελέγχου τίτλων και εγγραφών στα κτηματολογικά φύλλα του Εθνικού Κτηματολογίου, λόγω του γεγονότος ότι με την κατάργηση των έγχαρτων κτηματολογικών φύλλων, ο έλεγχος μπορούσε πλέον να πραγματοποιείται μόνο ηλεκτρονικά. Ομως στα περισσότερα λειτουργούντα κτηματολογικά γραφεία ο αριθμός των διαθέσιμων τερματικών δεν ήταν επαρκής, προκειμένου να εξυπηρετηθεί έγκαιρα το σύνολο των ενδιαφερομένων επαγγελματιών, δικηγόρων, συμβολαιογράφων, μηχανικών και δικαστικών επιμελητών, οι οποίοι θα έπρεπε να πραγματοποιήσουν έλεγχο σε αυτά. Βεβαίως το πρόβλημα εντάθηκε και σε ορισμένες περιπτώσεις έχει οδηγήσει σε απόλυτο αδιέξοδο τις εμπράγματες συναλλαγές, λόγω των μέτρων για την αποφυγή εξάπλωσης του κορονοϊού.

 

 

Πράγματι σήμερα στα περισσότερα κτηματολογικά γραφεία της χώρας, ο χρόνος ελέγχου ανά ενδιαφερόμενο είναι πολύ περιορισμένος (μισή μέχρι μία ώρα), ενώ δίνονται ραντεβού για έλεγχο μετά από ένα-ενάμιση μήνα, με αποτέλεσμα να είναι απολύτως αδύνατον να πραγματοποιηθεί αποτελεσματικός έλεγχος, ιδίως σε επείγουσες περιπτώσεις κατά τις οποίες θα πρέπει να γίνει τελικός έλεγχος την παραμονή ή ανήμερα μίας εμπράγματης συναλλαγής. Παράλληλα, σε πολλά από τα λειτουργούντα κτηματολογικά γραφεία που δεν εξυπηρετούν ηλεκτρονικά, παρατηρούνται μεγάλες καθυστερήσεις στην έκδοση των απαιτούμενων πιστοποιητικών, κτηματολογικών φύλλων και αποσπασμάτων, με αποτέλεσμα να εκδίδονται αρκετές ημέρες μετά και παραδίδονται στον ενδιαφερόμενο πολίτη κατόπιν νέου ραντεβού.

 

 

Για όλους αυτούς του λόγους και επειδή απ’ ότι φαίνεται τα μέτρα για την αποφυγή εξάπλωσης του κορονοϊού θα εφαρμόζονται για πολύ καιρό ακόμα, αλλά και λόγω της υποστελέχωσης πολλών κτηματολογικών γραφείων και της δυσκολίας του προσωπικού να ανταποκριθούν στα αιτήματα των πολιτών και των ενδιαφερομένων επαγγελματιών, θα πρέπει να δοθεί άμεσα στους εμπλεκόμενους με τις εμπράγματες συναλλαγές, νομικούς και τεχνικούς παραστάτες των πολιτών (δικηγόρους, μηχανικούς κλπ.) η δυνατότητα να διενεργούν απομακρυσμένο έλεγχο στις καταχωρήσεις του Εθνικού Κτηματολογίου, από τα γραφεία τους, με την χρήση ειδικού κωδικού ταυτοποίησής τους, έτσι ώστε να μην απαιτείται να μεταβαίνουν κάθε φορά στην έδρα του κτηματολογικού γραφείου με όλες τις καθυστερήσεις που αυτό συνεπάγεται, ώστε να μπορούν να επιταχυνθούν κατά το δυνατόν οι εμπράγματες συναλλαγές.

 

 

Εν συνεχεία θα πρέπει να δοθεί και στους απλούς πολίτες το δικαίωμα πρόσβασης στις κτηματολογικές εγγραφές των περιουσιακών στοιχείων που τους ανήκουν.

 

 

Παράλληλα θα πρέπει να διευρυνθούν οι ηλεκτρονικές υπηρεσίες του Εθνικού Κτηματολογίου, καταλαμβάνοντας όλα τα λειτουργούντα κτηματολογικά γραφεία, έτσι ώστε να μπορούν να εκδίδονται αυτόματα και εξ αποστάσεως τα απαιτούμενα κτηματολογικά φύλλα, αποσπάσματα και διαγράμματα, χωρίς η έκδοσή τους να επιβαρύνει αφενός μεν τους πολίτες με άσκοπες μετακινήσεις, ταλαιπωρία, και έξοδα, αφετέρου δε το ήδη βεβαρυμμένο προσωπικό των κτηματολογικών γραφείων με ένα επιπλέον καθήκον το οποίο θα μπορούσε να εξυπηρετηθεί ηλεκτρονικά.

Ρουσφέτια με τα αυθαίρετα

Ενα ακόμη δωράκι για τις τράπεζες και τα αυθαίρετα κτίσματα που έχουν αποκτήσει μέσω κατασχέσεων έκρυβαν οι τροπολογίες στο ψηφισμένο, πλέον, νομοσχέδιο για τις δημόσιες συμβάσεις, το οποίο έφερε και πέρασε από τη Βουλή την περασμένη εβδομάδα ο υπουργός Ανάπτυξης Αδωνις Γεωργιάδης.

 

Στο τελικό κείμενο που πάει προς εκτύπωση στο Εθνικό Τυπογραφείο, φανερώνεται επίσης πλήθος διορθώσεων της τελευταίας στιγμής. Κάθε διόρθωση, συχνά με μουντζούρες πάνω στο χαρτί, παραπέμπει σε μια φωτογραφική διάταξη εξυπηρέτησης συμφερόντων ή ακόμη και διατυπώσεις που προσπαθούν να εξαλείψουν... αμετροέπειες, όπως εκείνη του άρθρου 218, βάσει του οποίου την οικοδομική άδεια για το αυθαίρετο Mall στο Μαρούσι την εκδίδει αυτοπροσώπως ο υπουργός Ανάπτυξης.

 

Για το ρουσφέτι που ζητούσαν οι τράπεζες, από το περασμένο φθινόπωρο, στις 29/9/2020, όταν επρόκειτο να λήξει η προθεσμία για την τακτοποίηση των αυθαιρέτων στην κατηγορία Ε με τις πιο βαριές παραβάσεις. Τελικά και με τον χωροταξικό νόμο 4759 τον Δεκέμβριο, τα αυθαίρετα ακίνητα που είχαν περιέλθει στην κατοχή των τραπεζών πέτυχαν να εξαιρεθούν από τις προθεσμίες και να γλιτώσουν δεσμεύσεις και πρόστιμα, σε αντίθεση με τα αυθαίρετα των απλών πολιτών.

 

Με την τροπολογία στον νόμο για τις δημόσιες συμβάσεις, οι τράπεζες κερδίζουν πρόσθετο «μπόνους» καθώς τους χορηγείται ανοιχτή παράταση έως το τέλος του 2025. Μάλιστα, θα μπορούν να τακτοποιήσουν όχι μόνο τα ακίνητα που έχουν ήδη κατασχέσει αλλά και εκείνα που πρόκειται να αποκτήσουν στο διάστημα αυτό, εφόσον αποδειχτεί ότι έχουν σοβαρές πολεοδομικές παραβάσεις.

 

Μια άκομψη προσπάθεια διόρθωσης έγινε για το θέμα των ιδιωτών (ΙΦΕ) που θα επιβλέπουν (αντί του Δημοσίου) τα δημόσια έργα. Οι επιβλέποντες θα επιλέγονται από τον εργολάβο κάθε έργου και θα αμείβονται από εκείνον, υποτίθεται για να τον ελέγχουν. Θέλοντας να απαντήσει στη Βουλή την επόμενη μέρα, ο υπουργός Υποδομών Κ. Καραμανλής είπε πως θα πληρώνονται όχι από τον εργολάβο αλλά από τις πιστώσεις του έργου. Ετσι, στο άρθρο 57 άλλαξε η διατύπωση αλλά παρακάτω, στο άρθρο 89, έμεινε ως είχε: «Η αμοιβή του ΙΦΕ βαρύνει αποκλειστικώς τον ανάδοχο...».

 

Για το Mall και τη νομιμοποίησή του, η αρχική διατύπωση στο άρθρο 218 (τελικά 217) ανέφερε σε ένα σημείο ότι την άδεια οικοδομής για το αυθαίρετο την εκδίδει ο υπουργός Ανάπτυξης αυτοπροσώπως και σε άλλο το Τμήμα Πολεοδομίας της Γενικής Διεύθυνσης Στρατηγικών Επενδύσεων του υπουργείου. Στο τελικό κείμενο, το Τμήμα Πολεοδομίας ορίζεται αρμόδιο μόνο να παραλάβει τα δικαιολογητικά για τη νομιμοποίηση, ο υπουργός Ανάπτυξης διαγράφεται ως πολεοδόμος και η άδεια εκδίδεται από «το αρμόδιο όργανο του υπουργείου Ανάπτυξης» που δεν κατονομάζεται! Πιθανόν για λόγους προστασίας από τις αναμενόμενες δικαστικές προσφυγές...

 

Για γέλια και για κλάματα η διόρθωση στον τίτλο του άρθρου που ανοίγει τις περιοχές Natura 2000 σε επενδύσεις. Ο αρχικός τίτλος του ήταν: «Καθορισμός υπο-περιοχής προστασίας στις περιπτώσεις ήπιων αναπτυξιακών έργων δημοσίου συμφέροντος». Στο τελικό, διαγράφηκαν οι λέξεις «δημοσίου συμφέροντος»!!!...

 

Γεμάτο μουντζούρες είναι το άρθρο 238 για τους εξωτερικούς συνεργάτες που θα έλθουν να συνδράμουν στο έργο της Επιτροπής Ανταγωνισμού. Διαγραφές, παραπομπές και προσθήκες μαρτυρούν, αν μη τι άλλο, ότι η αρχική διατύπωση ήταν εμφανώς πρόχειρη. Αντίστοιχη η εικόνα και στο άρθρο 142 καθώς άλλαξαν και ξανάλλαξαν οι ημερομηνίες έναρξης ισχύος του νόμου για διάφορες κατηγορίες έργων και προμηθειών.

 

Η κυβέρνηση δέχθηκε σκληρή κριτική στη Βουλή για τον όγκο των 80 υπουργικών αποφάσεων που πρέπει να εκδοθούν για να επιταχυνθούν, υποτίθεται, οι επενδύσεις. Τελικά, από το άρθρο 139 που προβλέπει αυτές τις αποφάσεις, διεγράφη μία, βάσει της οποίας ο υπουργός Υποδομών θα έδινε κατευθύνσεις στις αρχές που αναθέτουν έργα ώστε «να τηρούνται οι αρχές της αναλογικότητας, της διαφάνειας, της ίσης μεταχείρισης και της αποφυγής των διακρίσεων»...

Απο 1/2 η Ηλεκτρονική Ταυτότητα Κτιρίου

Από την 1η Φεβρουαρίου 2021 η Ηλεκτρονική Ταυτότητα Κτιρίου/Αυτοτελούς Διηρημένης Ιδιοκτησίας παύει την προαιρετική – πιλοτική της λειτουργία και τίθεται εν ισχύ ως υποχρεωτική. Ειδικότερα, με  2 Υπουργικές Αποφάσεις :

 

·         προβλέπεται η έναρξη του Ηλεκτρονικού Μητρώου,

 

·         καθορίζεται η διαδικασία καταχώρισης των κτιρίων /αυτοτελών διηρημένων ιδιοκτησιών στην ψηφιακή πλατφόρμα της Ηλεκτρονικής Ταυτότητας Κτιρίου με τα απαιτούμενα δικαιολογητικά, καθώς και

 

·         ο χρόνος ενημέρωσης των στοιχείων, η μορφή καθώς και τα τεχνικά χαρακτηριστικά των εντύπων της Ηλεκτρονικής Ταυτότητας και του Πιστοποιητικού Πληρότητας Ταυτότητας Κτιρίου/Αυτοτελούς Διηρημένης Ιδιοκτησίας.

 

Με την Ηλεκτρονική Ταυτότητα Κτιρίου/Αυτοτελούς Διηρημένης Ιδιοκτησίας μέσω της ηλεκτρονικής πλατφόρμας του ΤΕΕ, συγκεντρώνονται σε ένα πιστοποιητικό, στο Πιστοποιητικό Πληρότητας, όλα τα απαραίτητα στοιχεία και πληροφορίες ενός ακινήτου με αποτέλεσμα:

 

-      Να αποτρέπεται η δημιουργία νέας γενιάς αυθαιρέτων.

 

-      Να θωρακίζεται η ιδιοκτησία των πολιτών, καθώς θα είναι καταγεγραμμένες όλες οι τυχόν μεταβολές του ακινήτου. Με αυτόν τον τρόπο επιτυγχάνεται και η διαφάνεια στις δικαιοπραξίες (μεταβιβάσεις).

 

-      Να μειώνεται δραστικά η γραφειοκρατία καθώς ο πολίτης – ιδιοκτήτης έχοντας ψηφιακά την «ακτινογραφία» του ακινήτου του, δεν χρειάζεται να σπεύδει για οποιοδήποτε έγγραφο σε δημόσιες υπηρεσίες. Πλέον, με λίγα «κλικ» στον υπολογιστή θα μπορεί να λαμβάνει τις απαιτούμενες πληροφορίες (π.χ. τίτλους ιδιοκτησίας, οικοδομική άδεια, δήλωση ακινήτου στο Κτηματολόγιο κλπ).

 

-      Το Δημόσιο να αποκτά καταγραφή των ακινήτων του με σημαντικές πληροφορίες (για τη στατική επάρκεια, τη δομική τρωτότητα κλπ), ώστε να μπορούν να προγραμματισθούν και οι απαιτούμενες παρεμβάσεις σε αυτά.

 

-      Να επιταχύνονται οι επενδύσεις, καθώς με ψηφιοποιημένες τις πληροφορίες των ακινήτων (κτιρίων ή οικοπέδων / γηπέδων), συντομεύει δραστικά ο χρόνος διερεύνησης και εξέτασής τους από υποψήφιους επενδυτές.

Προσαρμογές στην πλατφόρμα του «Εξοικονομώ»

Από χθες άνοιξε για υποβολή αιτήσεων η πλατφόρμα για την Περιφέρεια Ανατολικής Μακεδονίας  και Θράκης του προγράμματος «Εξοικονομώ – Αυτονομώ» σε τέσσερις Περιφέρειες. Αυριο , 27 Ιανουαρίου ,ξεκινά η διαδικασία υποβολής αιτήσεων για την Περιφέρεια Δυτικής Μακεδονίας και στις 29 Ιανουαρίου για την Περιφέρεια Κεντρικής Μακεδονίας. Στην Περιφέρεια Θεσσαλίας, η έναρξη υποβολής αιτήσεων θα γίνει την 1η Φεβρουαρίου 2021. Η υποβολή των αιτήσεων που αφορούν σε Πολυκατοικίες (Τύπος Α & Β) θα ξεκινήσει από τις 3 Φεβρουαρίου 2021 σε όλη την επικράτεια.

Έπειτα από την αξιολόγηση ζητημάτων που ετέθησαν στο Υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας από το Τεχνικό Επιμελητήριο Ελλάδος (ΤΕΕ) και για την απρόσκοπτη λειτουργία της πλατφόρμας λόγω των έκτακτων περιοριστικών μέτρων για την πανδημία του Covid – 19, αποφασίστηκε να γίνουν τεχνικές προσαρμογές για την ομαλότερη ροή των αιτήσεων.

Ειδικότερα:

Ορίζεται διάστημα πέντε λεπτών ως ελάχιστος χρόνος από τη δημιουργία της αίτησης έως την υποβολή της.

Βελτιώνονται επιμέρους σημεία που αφορούν στην πληροφόρηση που λαμβάνουν οι χρήστες κατά την συμπλήρωση στοιχείων και τη διενέργεια των εσωτερικών ελέγχων του πληροφοριακού συστήματος.

Διευκολύνονται οι υποβολές αιτήσεων για τις πολυκατοικίες Α και Β τύπου, μεταθέτοντας την υποχρέωση υποβολής στοιχείων τραπεζικού λογαριασμού σε μεταγενέστερο χρονικό σημείο.

Υπενθυμίζεται ότι το ύψος του διαθέσιμου προϋπολογισμού για κάθε Περιφέρεια διαμορφώνεται ως εξής:

Περιφέρεια Ανατολικής Μακεδονίας και Θράκης – 74 εκατ. ευρώ.

Περιφέρεια Δυτικής Μακεδονίας – 73,5 εκατ. ευρώ.

Περιφέρεια Κεντρικής Μακεδονίας – 130 εκατ. ευρώ.

Περιφέρεια Θεσσαλίας – 84 εκατ. ευρώ.

Το σχέδιο να διατηρηθούν τα διατηρητέα

Η Γραμματεία Χωρικού Σχεδιασμού & Αστικού Περιβάλλοντος του ΥΠΕΝ, προχωρά στην κατάρτιση ενός πρωτοποριακού προγράμματος το οποίο θα περιλαμβάνει ως άξονά του τη δημιουργία ειδικού μηχανισμού στήριξης και χρηματοδότησης της ανακαίνισης και διάσωσης ιδιωτικών διατηρητέων κτιρίων στα πλαίσια του Ταμείου Ανάκαμψης της Χώρας, αλλά και την ανάληψη ειδικής μέριμνας για όσα παλαιά κτίρια αξίζει να διασωθούν και να ανακαινιστούν ως διατηρητέα.

 

Η θεσμοθέτηση και εφαρμογή του προγράμματος αυτού, πέραν του ότι αποτελεί Συνταγματική υποχρέωση της Πολιτείας και ανταποκρίνεται στις υποχρεώσεις της Χώρας μας από τη Σύμβαση της Γρανάδας, θα έχει τεράστια κοινωνική διάσταση, γιατί η ανακαίνιση των διατηρητέων και παλαιών κτιρίων σε συνδυασμό με την απαλλαγή από ετοιμόρροπα κτίρια χωρίς ιδιοκτήτη θα οδηγήσει σε άμεση αναβάθμιση πάμπολλες γειτονιές και περιοχές στην Αθήνα και τις άλλες παλιές πόλεις της χώρας μας, απαλλάσσοντάς τις από ότι οδυνηρό συνεπάγεται η ύπαρξη ετοιμόρροπων και εγκαταλελειμμένων κτιρίων χωρίς ιδιοκτήτη, χωρίς να θίγει ιδιοκτησιακά συνταγματικά δικαιώματα.

 

Κυρίως όμως η σημασία του θα είναι αναπτυξιακή διότι θα δώσει αξία και δυνατότητα αξιοποίησης σε μεγάλο τμήμα του οικιστικού ιστού των κέντρων των πόλεων, θα αποτελέσει έναυσμα ανοικοδομήσεων και ανακαινίσεων σε όλες τις περιοχές με τέτοια ακίνητα που θα «ανασάνουν» ποιοτικά και περιβαλλοντικά.

Θα δώσει δουλειά στα συνεργεία και τους εργαζόμενους στις οικοδομές, στο εμπόριο και τη βιομηχανία οικοδομικών υλικών, και όλες τις υπηρεσίες που συναρτώνται με την οικοδομή, με ευνόητες ευεργετικές συνέπειες στην απασχόληση και το ΑΕΠ της χώρας μας.

  • Ακίνητα Τραπεζών

Newsletter

Εγγραφείτε στο Newsletter του Realestatenews για να λαμβάνετε καθημερινή ενημέρωση.

Τα Ακίνητα στη Ζωή μας

pomidaani

nomisma_140x60
baner-pontiki