Real Estate News NETWORKSOCIALOPINION.GR | INVESTNEWS.GR | PARATIRITIS.GR | PREMIUM.PARATIRITIS.GR

realestatenews.gr

Η αλήθεια για την αγορά ακινήτων

Δεν είναι λίγοι εκείνοι που πιστεύουν ότι το μεγαλύτερο ποσοστό του λογαριασμού της κρίσης αφορά στην αγορά ακινήτων. Τα επίσημα στοιχεία που φανερώνουν την πραγματική κατάσταση που επικρατεί σήμερα στην αγορά ακινήτων αποκαλύπτουν ότι η κρίση μπορεί να έχει «κτυπήσει» σημαντικά την παραγωγή αλλά και την ζήτηση αλλά η εικόνα της αγοράς δεν έχει καμία σχέση με την αντίστοιχη άλλων χωρών στις οποίες βρίσκεται στα πρόθυρα της κατάρρευσης. Τα πέντε βασικά στοιχεία που καθορίζουν την κατάσταση στην οποία βρίσκεται μία αγορά είναι :

1ο Η οικοδομική δραστηριότητα (επενδύσεις σε κατοικίες) . Απο τα στοιχεία της ΕΣΥΕ προκύπτει μία σημαντική υποχωρηση της οικοδομικής δραστηριότητας που ξεπερνά το 20%. Πρέπει να σημειωθεί ότι και για το 2010 οι επενδύσεις σε κατοικίες θα είναι μειωμένες.

2ο Η προσφορά. Αν και το απόθεμα αδιάθετων καινούργιων κατοικιών αυξάνεται εντούτοις πρόσφατες μελέτες αποκαλύπτουν ότι η αγορά έχει προσαρμοσθεί στα νέα δεδομένα. Συγκεκριμένα , η κατασκευή νεόδμητων κατοικιών έφτασε σε επίπεδα ρεκορ το 2005. Την χρονιά αυτή δόθηκε άδεια κατασκευής για 195 χιλιάδες νέες κατοικίες. Απο την ανάλυση των ίδιων στοιχείων προκύπτει ότι στην διάρκεια του προηγούμενου χρόνου εγκρίθηκε η κατασκευή 60 χιλιάδων νέων κατοικιών . Δηλαδή η αγορά έχει συρρικνωθεί. Η προσαρμογή αυτή έχει την θετική της όψη , αφού έτσι παρέχεται η δυνατότητα απορρόφησης με ταχύτερους ρυθμούς του αδιάθετου αποθέματος κατοικιών.

3ο . Η χρηματοδότηση. Τα πρόσφατα στοιχεία της Τράπεζας της Ελλάδος εμφανίζουν ότι η πιστωτική επέκταση στεγαστικών δανείων κινείται στα επίπεδα του 3%. Εκτιμάται ότι τα δάνεια αυτά καλύπτουν την χρηματοδότηση της αγορά ή της κατασκευής 2.000 περίπου κατοικιών. Το ανησυχητικό είναι ότι η επιβράδυνση του ρυθμού χρηματοδότησης της στεγαστικής πίστης επιταχύνεται .

4ο. Η ζήτηση. Απο το τελευτά τρίμηνο του προηγούμενου χρόνου μέχρι σήμερα η ζήτηση για αγορά κατοικίας συνεχώς συρρικνώνεται. Ο περιορισμός της τραπεζικής χρηματοδότησης αλλά και οι αρνητικές προσδοκίες είναι τα στοιχεία εκείνα που έχουν επηρεάσει την εξέλιξης της ζήτησης αφού ο αριθμός των εν δυνάμει αγοραστών εξακολουθεί να παραμένει υψηλός.

5ο. Οι τιμές. Σύμφωνα με τα πανεπιστημιακά συγγράμματα σε μία αγορά που βρίσκεται σε κρίση οι τιμές υποχωρούν μέχρι σε ένα επίπεδο που θα εμφανίσουν αγοραστές. Αυτό επιβεβαιώθηκε και στην περίπτωση της αγοράς κατοικίας των ΗΠΑ οπου οι τιμές πώλησης των κατοικιών υποχώρησαν την περίοδο της κρίσης κατά 26% . Στην ελληνική αγορά όμως η κατάσταση είναι εκτελώς διαφορετική αφού όλες οι μετρήσεις που έχουν γίνει εμφανίζουν οριακή υποχώρηση των τιμών πώλησης κατοικιών στην διάρκεια του προηγούμενου έτους 5% περίπου . Αυτό σημαίνει ότι μπορεί να υπάρξουν πωλητές που θα ρίξουν τις τιμές πώλησης των κατοικιών αλλά η πλειοψηφία δεν είναι ούτε αναγκασμένη αλλά και ούτε διατεθειμένη να ρίξει τις τιμές σε ποσοστά ανάλογα με αυτά που καταγράφονται στην αγορά κατοικίας των ΗΠΑ.

Τρια αναπάντητα ερωτήματα για την πρόταση εξαγοράς

Οι συστηματικοί αναγνώστες μας ίσως αναρωτήθηκαν για την σιωπή του realestatenews.gr στο μείζον θεμα των τελευταίων ημερών. Την πρόταση της ΠΕΙΡΑΙΩΣ για το Τ.Τ και την ΑΤΕ. Η σιωπή ήταν ηθελημένη και αυτό γιατί το ενδιαφέρον δεν ήταν η πρόταση αλλά :

-το γιατί έγινε η πρόταση εξαγοράς

-γιατί έγινε την συγκεκριμένη χρονική συγκυρία

-τι σημαίνει και κυρίως που μπορεί να οδηγεί.Δηλαδή αν η υπόθεση σταματα εδώ ή υπάρχει και συνέχεια....

Τρία αμείλικτα ερωτήματα τα οποία αποκτούν ακόμα μεγαλύτερη βαρύτητα αν σε αυτά ληφθεί υπόψη και το γενικότερο περιβάλλον που είχε διαμορφωθεί στην τραπεζική αγορά τους τελευταίους μήνες. Οι ψίθυροι στην τραπεζική αγορά εμφανιζαν δύο μεγάλες ελληνικές τράπεζες να αντιμετωπίζουν απο τις αρχές του χρόνου  προβλήματα ρευστότητας ενώ μία τρίτη να χρειάζεται επειγόντως κεφάλαια προκειμένου να καλύψει τις προϋποθέσεις που θέτει η Βασιλεία ΙΙ όσο αφορά στην κεφαλαιακή επάρκεια. Ίσως δεν είναι τυχαίο ότι δύο απο τρείς αυτές τράπεζες πρωταγωνιστούν στο τραπεζικό θρίλερ των τελευταίων ημερών. Ο τρίτος πρωταγωνιστής είχε την τύχη να έχει την ισχυρότερη κεφαλαιακή βάση στην ελληνική αγορά καθώς τα κεφάλαια που διαθέτει αρκούν για να σώσουν απο τα προβλήματα και άλλες τράπεζες.

Όσον αφορά στο χρόνο : η κίνηση αυτή συνέπεσε με το πανευρωπαϊκό τεστ αντοχής των πιστωτικών ιδρυμάτων το οποίο θα έδειχνε το κατα πόσο είναι ανθεκτικές σε διάφορες δυσμενείς εξελίξεις.

Αυτό που προκαλεί πραγματική απορία δεν είναι τόσο η κίνηση της Πειραιώς η οποία ανεξάρτητα απο τα της κίνητρα κινείται μέσα στα πλαίσια του επιχειρείν όσο η σπουδή της Κυβέρνησης να μιλήσει για αποτιμήσεις των τραπεζών που δέχονται την επιθετική κίνηση. Και το παράξενο είναι ότι τόσο το ΤΤ όσο και η ΑΤΕ είναι εταιρίες εισηγμένες στο Χρηματιστήριο για τις οποίες η ισχύουσα νομοθεσία προβλέπει συγκεκριμένες διαδικασίες για την περίπτωση επιθετικής εξαγοράς. Καμία απο αυτές δεν ακολουθήθηκε και παρόλα αυτά ο αρμόδιος υπουργός έσπευσε να μιλήσει για αποτιμήσεις! Αυτό που μπορεί να πεί κανείς ότι αυτή δεν είναι μία δόκιμη πρακτική ...

Ας πάμε λίγο παρακάτω. Το ζητούμενο δεν είναι τι θέλει και τι δεν θέλει η Κυβέρνηση η οποία σε τελευταία ανάλυση είναι εντολοδόχος δηλαδή διαχειριστής "με σύμβαση ορισμένου" χρόνου. Αυτό που έχει σημασία είναι οι συνθήκες διαφάνειας αλλά και οι όροι διασφάλισης των συμφερόντων όχι μόνο του κυρίου μετόχου αλλά και της μειοψηφίας. Τι σημαίνει αυτό ; Πολύ απλά ότι πριν ανακοινώσει και σχολιάσει οτιδήποτε η Κυβέρνηση όφειλε να δώσει απαντήσεις στα τρία αρχικά ερωτήματα τις οποίες -απαντήσεις-έπρεπε να τις δημοσιοποίησει .

Ένα ακόμα ερώτημα είναι η σπουδή με την οποία έσπευσε να πάρει θέση το κόμμα της αξιωματικής αντιπολίτευσης για το θέμα. Ο ρόλος της ΝΔ είναι να ελέγχει τις πράξεις και τις αποφάσεις της κυβέρνησης και είναι απορίας άξιον πως σε λίγες ήλεγξε και αποφάνθη για το τι είναι σωστό και τι είναι λάθος. Είτε οι άνθρωποι ήταν προετοιμασμένοι επειδή ήξεραν είτε δεν κάνουν καλά την δουλειά για την οποία βρίσκονται στην Βουλή. Φυσικά το ίδιο ισχύει και για τα υπόλοιπα κόμματα της αντιπολίτευσης τα οποία σε διαστημα ωρών έσπευσαν να εκφράσουν άποψη επι ενός θέματος το οποίο μπορεί να έχει μεσοπρόθεσμα καταλυτικές επιπτώσεις όχι μόνο στην τραπεζική αγορά αλλά και στην ελληνική κοινωνία γενικότερα. Δυστυχώς κανένας απο αυτούς δεν απάντησε στα τρία ερωτήματα εκτός και αν κράτησαν τις απαντήσεις για τον εαυτό τους.

Τελικά , το τι θα γίνει είναι μία άλλη υπόθεση αφού η ηγεσία του τόπου αυτού με την μέχρι σήμερα πρακτική της δείχνει ότι δεν δίνει ιδιαίτερη σημασία στον αντίλογο. Αυτό που πραγματικά έχει σημασία είναι κινήσεις σαν και αυτές να μη κάνουν ακόμα πιο προβληματικό ένα σύστημα το οποίο ζεί με κρατικές ενισχύσεις τις οποίες πληρώνει ο ελληνικός λαός.

Ακίνητα : Πέντε μεγάλοι "μύθοι"

Ο κανόνας της οικονομίας εμφανίζει τις αγορές να κινούνται με βάση τις προσδοκίες οι οποίες με την σειρά τους πυροδοτούν την ζήτηση , που οδηγεί σε αύξηση των τιμών και σε υψηλά κέρδη για εκείνους που είχαν …προβλέψει. Αυτή είναι η καλή εκδοχή της ιστορίας. Υπάρχει όμως και η κακή εκδοχή , εκείνη της διάψευσης των προσδοκιών. Τότε το καλό σενάριο - στην αρνητική εκδοχή- είναι , οι υπεραξίες να είναι κατώτερες από τις προσδοκώμενες και το κακό , οι αγοραστές να μένουν εγκλωβισμένοι για δεκαετίες στις επενδύσεις τους. Από τον κανόνα αυτό, δεν θα μπορούσε να αποτελέσει εξαίρεση και η αγορά ακινήτων.

Περιοχές που θα προσέλκυαν χιλιάδες βορειοευρωπαίους συνταξιούχου να ξεχειμωνιάσουν, δρόμοι που θα γίνονταν κέντρα της αγοράς γραφειακών χώρων, τοπικές αγορές που θα προσέλκυαν χιλιάδες καταναλωτές είναι τα βασικά σενάρια για επενδύσεις –ή σχέδια-που αποδείχθηκαν –στην καλύτερη περίπτωση –φιλόδοξες. Εμείς προσπαθήσαμε να συγκεντρώσουμε μερικές παραδειγματικές περιπτώσεις για τις μεγάλες προσδοκίες της αγοράς ακινήτων που διαψεύστηκαν από την σκληρή πραγματικότητα.

1η Εμπορικά Κέντρα στην περιφέρεια. Λίγο πριν σκάσει η κρίση, τα σχέδια για την ανέγερση εμπορικών κέντρων σε μεγάλες αγορές της περιφέρειας εκτός της Αθήνας και της Θεσσαλονίκης ανακοινώνονταν το ένα μετά το άλλο. Τυπική περίπτωση μεγάλη πόλη της Βόρειας Ελλάδας, στην οποία εκτός από το ένα εμπορικό κέντρο που βρίσκονταν σε λειτουργία-προβληματική- είχαν ανακοινωθεί ή σχεδιάζονταν άλλα δύο. Η Εγνατία και η εγγύτητα με τα σύνορα της Βουλγαρίας και της Τουρκίας το δέλεαρ για τους επενδυτές. Τελικά , το ένα σχέδιο ναυάγησε ενώ το άλλο εξακολουθεί να κινείται στους δαιδαλώδεις δρόμους της ελληνικής γραφειοκρατίας. Η αλήθεια είναι ότι στην συντριπτική τους πλειοψηφία , τα εμπορικά κέντρα στα μεγάλα αστικά κέντρα της περιφέρειας δεν απέδωσαν εκείνα που προσδοκούσαν οι επενδυτές και για αυτό πολλά από αυτά είτε σταμάτησαν να λειτουργούν είτε δεν έγιναν ποτέ.

2η Το πείραμα της Αττικής οδού. Αρχές της δεκαετίας του 2000 . Οι περισσότερες εφημερίδες έκαναν λόγο για μία νέα μεγάλη αγορά γραφειακών χώρων που θα αναπτύσσονταν εκατέρωθεν του νέου μεγάλου οδικού άξονα της πρωτεύουσας που θα ένωνε το αεροδρόμιο με τους δύο κεντρικούς εθνικές οδούς της χώρας. Τα δημοσιεύματα αφορούσαν στην Αττική οδό και 10 χρόνια αργότερα, εν μέρει διαψεύστηκαν από την πραγματικότητα. Σίγουρα, η σημερινή κατάσταση απέχει πολύ από την εικόνα ενός δρόμου-μαγνήτη για επενδύσεις σε ακίνητη περιουσία. Οι επενδύσεις που έγιναν στην αγορά γραφειακών χώρων είναι περιορισμένες , ενώ στα εμπορικά κέντρα , όσες υλοποιήθηκαν βασίστηκαν στο διαμορφωμένο εμπορικό πάρκο του αερολιμένα. Τα καινούργια εμπορικά κέντρα στα Σπάτα είναι για πολλούς –εμπόρους και καταναλωτές-ένα μεγάλο ερωτηματικό λόγω ακριβής πρόσβασης (διόδια και βενζίνη), μεγάλης απόστασης και έλλειψης ΜΕΤΡΟ.

3η Οι μεσήλικες της κεντρικής και της βόρειας Ευρώπης. Πρόκειται για ένα ιστορικό μύθο στην ελληνική αγορά ακινήτων-σαν να λέμε η Βασιλεύουσα του ελληνικού real estate. Χιλιάδες άνθρωποι από την δεκαετία του ΄70 εμφάνιζαν, τους «ξανθούς αγγέλους» , ως σωτήρες, να είναι στον έλεγχο διαβατηρίων έτοιμοι να κατέβουν κατά μιλιούνια στην ελληνική γη της επαγγελίας. Οι μετρημένες στα δάκτυλα απόπειρες για μεγάλες επενδύσεις στην μαζική κατασκευή παραθεριστικών κατοικιών είτε απέτυχαν είτε κόλλησαν και για τριάντα χρόνια η αγορά βασίστηκε στο όνειρο του έλληνα για εξοχικό. Κατά καιρούς ο μύθος αυτός εμφανίζεται με διαφορετικούς τρόπους με το πιο πρόσφατο εκείνο με τους Ρώσους και Κινέζους επενδυτές που είναι έτοιμοι να αγοράσουν οτιδήποτε προσφέρεται προς πώληση, αρκεί να είναι πάνω στο κύμα. Το κακό της ιστορίας είναι ότι και ορισμένοι πολιτικοί χρησιμοποίησαν το μύθο και πουλάνε παραμύθι…

4η Οργανωμένη δόμηση. Φανταστείτε ένα τεράστιο κτήμα με κατοικίες που θα μοιράζονταν πισίνες και υποδομές. Το πρότυπο αυτό της οργάνωσης της κύριας κατοικίας κυρίως στην αγορά των ΗΠΑ , ήταν το όνειρο πολλών μεγάλων κατασκευαστών. Η αλήθεια, είναι ότι για δεκαετίες , το όνειρο παρέμεινε όνειρο. Οι Ολυμπιακοί του 2004 , έφερε αυτό το όνειρο όμως , αντιμέτωπο με την πραγματικότητα καθώς εμφανίστηκε πρόσφορο έδαφος με τα ολυμπιακά χωριά. Σήμερα , λίγα χρόνια μετά αποδείχθηκε ότι ο έλληνας καταναλωτής πολύ δύσκολα θα κατοικήσει σε μεγάλους μαζικούς χώρους. Για τους δύσπιστους υπάρχει το παράδειγμα του Ολυμπιακού Χωριού που ρημάζει…

5η Οδικοί άξονες: Σίγουρα οι μεγάλοι δρόμοι φέρνουν … τους ανθρώπους πιο κοντά. Αλλά μέχρι εκεί. Η ανάπτυξη του εθνικού οδικού δικτύου χρησιμοποιήθηκε για διάφορους μύθους που τους ήθελαν να γίνονταν εφαλτήριο για την ανάπτυξη παραθεριστικών κατοικιών , μεγάλων εμπορικών κέντρων και ότι άλλο μπορούσε να περάσει από το ανθρώπινο μυαλό. Τίποτε από όλα αυτά δεν επιβεβαιώθηκε. . Ενδεχομένως , όμως κάποιοι κέρδισαν πουλώντας υπερτιμημένη γή αλλά μέχρι εκεί…

Το νομοσχέδιο για τους μεσίτες

 

Το realestatenews.gr παρουσιάζει το πλήρες κείμενο:  ΣΧΕΔΙΟ ΝΟΜΟΥ: «ΜΕΣΙΤΕΣ ΑΣΤΙΚΩΝ ΣΥΜΒΑΣΕΩΝ ΣΧΕΤΙΚΩΝ ΜΕ ΑΚΙΝΗΤΑ ΚΑΙ ΛΟΙΠΕΣ ΔΙΑΤΑΞΕΙΣ»

 

 

 

 

ΚΕΦΑΛΑΙΟ Α’

ΜΕΣΙΤΕΣ ΑΣΤΙΚΩΝ ΣΥΜΒΑΣΕΩΝ ΣΧΕΤΙΚΩΝ ΜΕ ΑΚΙΝΗΤΑ

Άρθρο 1

Μεσίτης Αστικών Συμβάσεων

Μεσίτης Αστικών Συμβάσεων είναι το πρόσωπο που δύναται να υποδεικνύει ευκαιρίες ή μεσολαβεί για τη σύναψη των αστικού δικαίου συμβάσεων ακινήτων και ιδίως των συμβάσεων αγοράς, πώλησης, ανταλλαγής, χρηματοδοτικής μίσθωσης, μίσθωσης ή παραχώρησης ακινήτων προς ανοικοδόμηση με αντιπαροχή.

Άρθρο 2

Βοηθός Μεσίτη

Βοηθός Μεσίτη είναι το φυσικό πρόσωπο, το οποίο έχει ως έργο την υποστήριξη και υποβοήθηση του μεσίτη στην εκτέλεση από αυτόν των μεσιτικών εργασιών.

Άρθρο 3

Νομικά πρόσωπα

Η επιχείρηση πράξεων μεσιτείας επιτρέπεται σε νομικά πρόσωπα υπό τις εξής σωρευτικά συντρέχουσες προϋποθέσεις:

α) οι πράξεις μεσιτείας να προβλέπονται στον καταστατικό σκοπό των νομικών προσώπων

β) οι προϋποθέσεις άσκησης του επαγγέλματος του μεσίτη, όπως καθορίζονται στo άρθρo 4 του παρόντος νόμου, πρέπει να συντρέχουν στα φυσικά πρόσωπα που εκπροσωπούν νομίμως το νομικό πρόσωπο. Οι παραπάνω προϋποθέσεις πρέπει να συντρέχουν και στους υπευθύνους κάθε υποκαταστήματος νομικού προσώπου.

γ) οι υπάλληλοι του νομικού προσώπου που συμμετέχουν άμεσα στις πράξεις μεσιτείας, πρέπει να πληρούν τουλάχιστον τις προϋποθέσεις του βοηθού μεσίτη, όπως αυτές ορίζονται στο άρθρο 5 του παρόντος νόμου. Στα πρόσωπα του προηγούμενου εδαφίου δεν εντάσσεται το προσωπικό γραμματειακής υποστήριξης του νομικού προσώπου, εφόσον δεν ασκεί πράξεις μεσιτείας.

Άρθρο 4

Προϋποθέσεις άσκησης επαγγέλματος μεσίτη

1. Για την άσκηση του επαγγέλματος του μεσίτη αστικών συμβάσεων απαιτείται η εγγραφή του ενδιαφερόμενου στο ΓΕΜΗ.

2. Για την εγγραφή στο ΓΕΜΗ πρέπει το ενδιαφερόμενο φυσικό πρόσωπο, ή προκειμένου για νομικό πρόσωπο τα πρόσωπα που ορίζονται στην περίπτωση β’ του άρθρου 3 του παρόντος νόμου, να συγκεντρώνει τις ακόλουθες προϋποθέσεις:

α) Να είναι Έλληνας πολίτης ή πολίτης κράτους – μέλους της Ευρωπαϊκής Ένωσης ή κράτους της Ευρωπαϊκής Ζώνης Ελεύθερων Συναλλαγών (ΕΖΕΣ), δηλαδή Νορβηγίας, Ισλανδίας και Λιχτενστάιν. Ο αλλοδαπός από χώρα εκτός της Ευρωπαϊκής Ένωσης πρέπει να έχει εφοδιαστεί με την απαιτούμενη άδεια διαμονής και εργασίας στην Ελλάδα ή άδεια διαμονής για ανεξάρτητη οικονομική δραστηριότητα, σύμφωνα με τον εκάστοτε ισχύοντα νόμο.

β) Να μην έχει καταδικαστεί για κακούργημα ή για πλημμέλημα κλοπής, υπεξαίρεσης, απάτης, απάτης επί δικαστηρίω, υπεξαίρεσης στην υπηρεσία, πλαστογραφίας η κατάχρησης ενσήμων, απιστίας, ψευδορκίας, δόλιας χρεοκοπίας, καταδολίευσης δανειστών, τοκογλυφίας, ή για κάποιο από τα εγκλήματα περί το νόμισμα.

γ) Να μην έχει υποβληθεί σε δικαστική συμπαράσταση (ΑΚ1666-1688).

δ) Να διαθέτει ένα από τα ακόλουθα: i] πτυχίο από ανώτατο ή ανώτερο εκπαιδευτικό ίδρυμα της Ελλάδος ή ομοταγές ίδρυμα του εξωτερικού, ii] πιστοποιητικό κατάρτισης από δημόσιο ή ιδιωτικό ΙΕΚ, iii] απολυτήριο Λυκείου ή ισότιμου σχολείου της αλλοδαπής, βεβαίωση κατάρτισης από δημόσιο ή ιδιωτικό ΚΕΚ σε θέματα ακίνητης περιουσίας και να έχει εργαστεί ως βοηθός μεσίτη για έξι (6) μήνες στην Ελλάδα ή στο εξωτερικό, iv) απολυτήριο Λυκείου ή ισότιμου σχολείου της αλλοδαπής και να έχει εργαστεί ως βοηθός μεσίτη για ένα (1) έτος στην Ελλάδα ή στο εξωτερικό, v] πιστοποιητικό επιτυχίας σε εξετάσεις από φορέα που θα ορίσει το Υπουργείο Οικονομίας, Ανταγωνιστικότητας και Ναυτιλίας. Με Υπουργική Απόφαση θα καθορισθούν οι προϋποθέσεις συμμετοχής και οι λεπτομέρειες του παραπάνω φορέα και διεξαγωγής των σχετικών εξετάσεων.

3. Προκειμένου για μεσίτη αναγνωρισμένο από κράτος μέλος της ΕΕ ή κράτος μέλος της Ε.Ζ.Ε.Σ και εγκατεστημένο σε αυτό ο οποίος επιθυμεί να εγκατασταθεί στην Ελλάδα, μέσω ίδρυσης υποκαταστήματος, απαιτείται βεβαίωση εγγραφής του σε αντίστοιχη επαγγελματική οργάνωση. Ο μεσίτης αυτός φέρει τον τίτλο της χώρας της κύριας εγκατάστασής του,

4. Απαγορεύεται η εγγραφή στο ΓΕΜΗ σε όσους μεσίτες αστικών συμβάσεων έχει επιβληθεί η ποινή της οριστικής στέρησης του δικαιώματος ασκήσεως του επαγγέλματος ή της προσωρινής για όσο ισχύει η ποινή τους.

Για τη συνδρομή των προϋποθέσεων των εδαφίων β, γ και δ της παραγράφου 1 του παρόντος άρθρου αρκεί η προσκόμιση στην αρμόδια υπηρεσία ΓΕΜΗ υπεύθυνης δήλωσης του ενδιαφερομένου σύμφωνα με το άρθρο 8 του ν. 1599/86.

5. Από την υποχρέωση εγγραφής στο ΓΕΜΗ σύμφωνα με την παράγραφο 1 του παρόντος άρθρου εξαιρείται μεσίτης αναγνωρισμένος από κράτος μέλος της Ε.Ε ή κράτος της Ε.Ζ.Ε.Σ και εγκατεστημένος σε αυτό, ο οποίος εκτελεί στα πλαίσια της διασυνοριακής παροχής υπηρεσιών, περιστασιακά μεσιτικές πράξεις στην Ελλάδα, όπως ορίζονται στο άρθρο 1 του παρόντος νόμου, εφόσον πληροί τις προϋποθέσεις του κράτους στο οποίο είναι εγκατεστημένος για την άσκηση μεσιτικών πράξεων. Σε περίπτωση ίδρυσης από αυτόν το μεσίτη, γραφείου ή υποκαταστήματος ή άλλης εγκατάστασης στην Ελλάδα, απαιτείται βεβαίωση εγγραφής του σε αντίστοιχη επαγγελματική οργάνωση. Ο μεσίτης αυτός φέρει τον τίτλο της χώρας της κύριας εγκατάστασής του.

Άρθρο 5

Προϋποθέσεις άσκησης του επαγγέλματος του βοηθού μεσίτη

Καθιερώνεται μητρώο βοηθών μεσιτών στους κατά τόπο Επαγγελματικούς Συλλόγους στο οποίο έχουν υποχρέωση να εγγράφονται οι βοηθοί μεσίτες εφόσον ασκούν το επάγγελμα ως μισθωτοί.

Για την άσκηση του επαγγέλματος του βοηθού μεσίτη ως ελεύθερου επαγγελματία, απαιτείται εγγραφή στο ΓΕΜΗ.

Προκειμένου να εγγραφεί ως βοηθός μεσίτη στο ΓΕΜΗ ή στον Επαγγελματικό Σύλλογο ο ενδιαφερόμενος πρέπει να υποβάλει τα ακόλουθα έγγραφα στην αρμόδια υπηρεσία ΓΕΜΗ ή στο αρμόδιο τμήμα του Συλλόγου:

α) Απολυτήριο Λυκείου ή ισότιμου της αλλοδαπής.

β) Υπεύθυνη Δήλωση ότι δεν έχει καταδικασθεί για κακούργημα ή για πλημμέλημα κλοπής, υπεξαίρεσης, απάτης, απάτης επί δικαστηρίω, υπεξαίρεσης στην υπηρεσία, πλαστογραφίας η κατάχρησης ενσήμων, απιστίας, ψευδορκίας, δόλιας χρεοκοπίας, καταδολίευσης δανειστών, τοκογλυφίας, ή για κάποιο από τα εγκλήματα περί το νόμισμα.

γ) Υπεύθυνη Δήλωση ότι δεν τελεί υπό δικαστική συμπαράσταση.

δ) Υπεύθυνη δήλωση του άρθρου 8 του ν. 1599/1986 (ΦΕΚ Α’ 75) στην οποία να αναφέρει τα στοιχεία του μεσίτη με τον οποίο συνεργάζεται, και αντίστοιχη υπεύθυνη δήλωση του άρθρου 8 του ν. 1599/1986 (ΦΕΚ Α’ 75) του μεσίτη με την οποία να βεβαιώνεται η σχέση συνεργασίας.

Άρθρο 6

Σύμβαση μεσιτείας

1. Η σύμβαση μεσιτείας καταρτίζεται εγγράφως. Η σύμβαση πρέπει α) να περιλαμβάνει τουλάχιστον τα στοιχεία των συμβαλλομένων μερών, το αριθμό φορολογικού τους μητρώου, καθώς και τον αριθμό ΓΕΜΗ του μεσίτη, β) να καθορίζει ακριβώς την ταυτότητα του αντικειμένου της μεσολάβησης ή υπόδειξης ευκαιρίας, τα δικαιώματα και τις υποχρεώσεις των μερών, καθώς και το ποσό ή ποσοστό της μεσιτικής αμοιβής. Σε περίπτωση διασυνοριακής παροχής μεσιτικών υπηρεσιών θα πρέπει να αναγράφεται ο φορέας στον οποίο είναι εγγεγραμμένος ο μεσίτης. Για την πλήρωση του απαιτούμενου έγγραφου τύπου αρκεί η ανταλλαγή ενυπόγραφων επιστολών, ενυπόγραφων τηλεομοιοτυπιών καθώς και τα μηνύματα ηλεκτρονικού ταχυδρομείου, εφόσον αποδεικνύουν το περιεχόμενο της σύμβασης σύμφωνα με τα ανωτέρω. Η χρήση γενικών όρων συναλλαγών στη σύμβαση μεσιτείας ρυθμίζεται από τις διατάξεις του Ν. 2251/1994 όπως ισχύει. Αν δεν έχει ορισθεί διαφορετικά η σύμβαση μεσιτείας ισχύει για έξι (6) μήνες. Η διάρκεια της σύμβασης μεσιτείας δεν μπορεί να ορισθεί μεγαλύτερη των οκτώ (8) μηνών, με δικαίωμα παράτασης για τέσσερις (4) ακόμη μήνες, κατόπιν μονομερούς έγγραφης δήλωσης του εντολέα. Μετά τη λήξη της μπορεί να συναφθεί νέα σύμβαση ακόμη και μεταξύ των ιδίων συμβαλλομένων.

2. Επιτρέπεται η σύμβαση αποκλειστικής μεσιτείας, στο πλαίσιο της οποίας ο εντολέας δεν έχει το δικαίωμα να αναθέσει εντολή με το ίδιο περιεχόμενο σε άλλο μεσίτη για όσο χρόνο ισχύει η σύμβαση. Η σύμβαση αποκλειστικής μεσιτείας, δε μπορεί σε κάθε περίπτωση να έχει διάρκεια πάνω από τέσσερις (4) μήνες, με δικαίωμα παράτασης για δύο (2) ακόμα μήνες, κατόπιν μονομερούς έγγραφης δήλωσης του εντολέα. Μετά τη λήξη της μπορεί να συναφθεί νέα σύμβαση ακόμη και μεταξύ των ιδίων συμβαλλομένων. Εάν εντός του χρόνου ισχύος της αποκλειστικής μεσιτείας εκπληρωθεί η δοθείσα εντολή, ο αποκλειστικός μεσίτης αστικών συμβάσεων δικαιούται την αμοιβή του, ανεξάρτητα από τυχόν άλλες συναφείς συμφωνίες ή υποχρεώσεις του εντολέα σε σχέση με το ίδιο αντικείμενο της εντολής.

3. Ο μεσίτης αστικών συμβάσεων δικαιούται να αξιώσει αμοιβή κατά την κατάρτιση της οριστικής σύμβασης, εφόσον έχει αποδεδειγμένα ο ίδιος μεσολαβήσει στη σύναψή της, ή έχει υποδείξει την ευκαιρία σύναψής της. Αν περισσότεροι μεσίτες υπέδειξαν διαδοχικά την ίδια ευκαιρία στον εντολέα, αμοιβή δικαιούται να αξιώσει μόνον αυτός ο οποίος πράγματι μεσολάβησε στην κατάρτιση της σύμβασης. Αν περισσότεροι μεσολάβησαν και δεν μπορεί να αποδειχτεί το ποσοστό συμβολής του καθενός στην κατάρτιση της σύμβασης, τότε αμοιβή οφείλεται μόνο μια φορά και κατανέμεται μεταξύ των μεσιτών που μεσολάβησαν κατά ίσα μέρη. Επί σύμβασης παραχώρησης ακινήτων προς ανοικοδόμηση με αντιπαροχή ο μεσίτης δικαιούται να αξιώσει αμοιβή με την κατάρτιση του εργολαβικού προσυμφώνου.

4. Εάν συναφθεί για το ίδιο ακίνητο διαφορετική σύμβαση από την προβλεπόμενη στη σύμβαση μεσιτείας, η σύμβαση που τελικά συνήφθη, τεκμαίρεται ως αποτέλεσμα της διαμεσολάβησης του μεσίτη.

5. Στη σύμβαση μεσιτείας πρέπει να αναγράφεται ρητά εάν ο μεσίτης μπορεί να δεχθεί υπόσχεση αμοιβής και από τον αντισυμβαλλόμενο του εντολέα του. Εάν παρά την έλλειψη της πιο πάνω συμφωνίας ο μεσίτης δεχθεί υπόσχεση αμοιβής ή εισπράξει αμοιβή από το άλλο μέρος, ο εντολέας δικαιούται να αρνηθεί την καταβολή της συμφωνηθείσας αμοιβής ή να αξιώσει την επιστροφή της ήδη καταβληθείσας.

6. Σε κάθε αμφοτεροβαρή σύμβαση επί ακινήτου η οποία καταρτίζεται με συμβολαιογραφικό έγγραφο, οι συμβολαιογράφοι υποχρεούνται να μνημονεύουν ρητή υπεύθυνη δήλωση των συμβαλλομένων περί μεσολάβησης ή μη Μεσίτη Αστικών Συμβάσεων στην κατάρτισή της και σε περίπτωση μεσολάβησης να αναφέρουν τα στοιχεία του μεσίτη, τον αριθμό ΓΕΜΗ αυτού και τον αριθμό φορολογικού του μητρώου.

7. Οι συμβαλλόμενοι σε αστική σύμβαση ακινήτων δεν υποχρεούνται σε καταβολή αμοιβής σε πρόσωπα τα οποία προσέφεραν υπηρεσίες μεσιτείας χωρίς να πληρούνται οι προϋποθέσεις των άρθρων 4 και 5 του παρόντος νόμου και των παραγράφων 1 και 2 του παρόντος άρθρου.

8. Ο εντολέας υποχρεούται να ανακοινώσει στο μεσίτη την κατάρτιση της κύριας σύμβασης εντός προθεσμίας τριάντα (30) ημερών.

9. Κατά τα λοιπά οι σχέσεις των συμβαλλόμενων μερών με τον μεσίτη ρυθμίζονται από τις διατάξεις του Αστικού Κώδικα.

Άρθρο 7

Υποχρεώσεις των μεσιτών και των βοηθών μεσιτών

Μεσίτες αστικών συμβάσεων και βοηθοί μεσιτών αστικών συμβάσεων οφείλουν:

1. α) Να ενημερώνουν, πριν από τη σύναψη της σύμβασης, τους εντολείς τους για τις ιδιότητες του ακινήτου της εντολής, καθώς και για τυχόν πραγματικά ή νομικά ελαττώματα αυτού, που έχουν περιέλθει σε γνώση τους ή έχουν υποπέσει στην αντίληψη τους καθ’ οιονδήποτε τρόπο.

β) Να ενημερώνουν εκ των προτέρων τους εντολείς τους σε κάθε περίπτωση συναλλαγής στην οποία εμπλέκεται προσωπικό ή οικονομικό ενδιαφέρον των ιδίων, πέραν εκείνου της συμφωνηθείσας αμοιβής.

γ) Να προστατεύουν το επαγγελματικό απόρρητο και να μην αποκαλύπτουν σε τρίτους προσωπικά και οικονομικά στοιχεία των εντολέων τους, πέραν αυτών που είναι αναγκαία για την κατάρτιση της σύμβασης.

2. α) Να προσκομίζουν στην αρμόδια υπηρεσία ΓΕΜΗ ή στο αρμόδιο τμήμα του Συλλόγου της έδρας τους, ανά τριετία από την εγγραφή τους, υπεύθυνη δήλωση του άρθρου 8 του ν. 1599/1986 (ΦΕΚ Α’ 75) ότι εξακολουθούν να ισχύουν οι προϋποθέσεις που προβλέπονται από τα στοιχεία (α), (β) και (γ) της παρ. 2 του άρθρου 4 και τα στοιχεία (β), (γ) και (δ) του άρθρου 5 του παρόντος.

β) Έναν (1) μήνα μετά την παύση συνδρομής μίας των προϋποθέσεων που απαιτούνται για την εγγραφή τους, σύμφωνα με τα άρθρα 4 και 5, οφείλουν να ενημερώνουν σχετικά την αρμόδια υπηρεσία ΓΕΜΗ ή το τμήμα του Συλλόγου της έδρας τους, το οποίο στη συνέχεια προβαίνει στη διαγραφή τους.

Άρθρο 8

Ποινικές κυρώσεις

1. Όποιος ενεργεί μεσιτικές πράξεις κατά την έννοια του παρόντος νόμου ή εμφανίζει τον εαυτό του ως μεσίτη αστικών συμβάσεων χωρίς να πληροί τις προϋποθέσεις εγγραφής στο ΓΕΜΗ, όπως καθορίζονται στο άρθρο 4 του παρόντος ή παραβαίνει τις υποχρεώσεις του άρθρου 7 παρ. 2 περ. (β) του παρόντος, τιμωρείται αυτεπαγγέλτως με ποινή φυλάκισης τουλάχιστον έξι (6) μηνών μέχρι (δύο) 2 έτη, και με χρηματική ποινή από πέντε (5.000) μέχρι τριάντα χιλιάδες (30.000) ευρώ.

2. Οι πιο πάνω χρηματικές ποινές αναπροσαρμόζονται με κοινή απόφαση των Υπουργών Οικονομίας, Ανταγωνιστικότητας και Ναυτιλίας και Δικαιοσύνης και Ανθρωπίνων Δικαιωμάτων.

Άρθρο 9

Πειθαρχικό Συμβούλιο — Πειθαρχικές ποινές

1. Με απόφαση του Περιφερειάρχη για τα Επαγγελματικά Επιμελητήρια Αθηνών, Πειραιώς, Θεσσαλονίκης και Ροδόπης και του οικείου Νομάρχη, για τα λοιπά Επιμελητήρια της Χώρας, συγκροτείται Πειθαρχικό Συμβούλιο, που ασκεί την πειθαρχική εξουσία επί των μεσιτών αστικών συμβάσεων και βοηθών μεσίτη. Στο Πειθαρχικό Συμβούλιο μετέχουν:

α) Ένας Πρωτοδίκης, ως Πρόεδρος που ορίζεται μαζί με τον αναπληρωτή από τον οικείο Πρόεδρο Πρωτοδικών.

β) Ο Προϊστάμενος της Διεύθυνσης ή Τμήματος Εμπορίου της Περιφέρειας της έδρας κάθε Επιμελητηρίου.

γ) Ένα μέλος του Διοικητικού Συμβουλίου κάθε Επιμελητηρίου, προερχόμενο από τον κλάδο των μεσιτών αστικών συμβάσεων με τουλάχιστον 5ετή εμπειρία, ελλείψει δε αυτού, από έναν μεσίτη με τουλάχιστον 5ετή εμπειρία, ο οποίος έχει επαγγελματική έδρα στον ίδιο Νομό και προτείνεται από το οικείο Πρωτοβάθμιο ή, εν ελλείψει πρωτοβάθμιου, από το Δευτεροβάθμιο Συνδικαλιστικό Όργανο του ίδιου κλάδου, ως μέλος.

δ) Χρέη Εισηγητού εκτελεί ο Προϊστάμενος της Υπηρεσίας Μητρώου κάθε Επιμελητηρίου.

ε) Χρέη Γραμματέα εκτελεί υπάλληλος του Επιμελητηρίου οριζόμενος από το Διοικητικό Συμβούλιο αυτού με την ίδια απόφαση.

Όλοι οι ανωτέρω ορίζονται με τους αναπληρωτές τους.

2. Το Πειθαρχικό Συμβούλιο συνεδριάζει σε απαρτία και κατά χρόνο που προσδιορίζεται στην απόφαση της παραγράφου 1 εκτός από τους μήνες Ιούλιο και Αύγουστο κάθε έτους.

3. Οι δαπάνες του Πειθαρχικού Συμβουλίου και η αμοιβή των μελών του βαρύνουν τον προϋπολογισμό του Επιμελητηρίου και καθορίζονται με απόφαση της Διοικητικής Επιτροπής του.

4. Οι αποφάσεις των παραγράφων 1 και 3 του παρόντος άρθρου, κατά την πρώτη εφαρμογή των διατάξεων του νόμου αυτού, θα εκδοθούν εντός τριών (3) μηνών από την ημερομηνία δημοσίευσης στην Εφημερίδα της Κυβέρνησης.

5. Πειθαρχικά αδικήματα είναι:

α) Κάθε παράβαση του παρόντος.

β) Κάθε ενέργεια από δόλο ή αμέλεια που βλάπτει την επαγγελματική φήμη των μεσιτών αστικών συμβάσεων.

γ) Η οποιαδήποτε παράβαση των όρων της εντολής που έλαβε ο μεσίτης από τον εντολέα, η παράνομη είσπραξη προκαταβολής χρημάτων καθώς και η αδυναμία επιστροφής χρημάτων στις περιπτώσεις που δεν εκπληρώνει τις υποχρεώσεις του από τη σύμβαση.

6. Την πειθαρχική δίωξη ενώπιον του Πειθαρχικού Συμβουλίου ασκεί ο Πρόεδρος του Επιμελητηρίου, ύστερα από καταγγελία οποιουδήποτε έχει έννομο συμφέρον ή του Προέδρου του οικείου Επαγγελματικού Σωματείου ή και αυτεπαγγέλτως. Ο Πρόεδρος του Επιμελητηρίου υποχρεούται στην άσκηση της πιο πάνω πειθαρχικής δίωξης αν υπάρχουν βάσιμες ενδείξεις για τη διάπραξη πειθαρχικού αδικήματος.

7. Πειθαρχικές ποινές είναι:

α) Έγγραφη επίπληξη.

β) Πρόστιμο από δύο χιλιάδες (2.000) ευρώ μέχρι δέκα χιλιάδες (10.000) ευρώ που εισπράττεται κατά τις διατάξεις περί δημοσίων εσόδων υπέρ του οικείου Επιμελητηρίου.

γ) Προσωρινή στέρηση του δικαιώματος άσκησης του επαγγέλματος μέχρι (1) ένα έτος.

δ) Επιβολή προστίμου και προσωρινή στέρηση του δικαιώματος άσκησης του επαγγέλματος,

ε) Οριστική στέρηση του δικαιώματος άσκησης του επαγγέλματος σε περίπτωση που υποπίπτει στα ποινικά αδικήματα της περίπτωσης β της παραγράφου 2 του παρόντος.

8. Το Πειθαρχικό Συμβούλιο δικάζει σε ουσία και μπορεί να αποφασίζει την εξέταση μαρτύρων, την προσαγωγή αποδεικτικών εγγράφων, να διατάζει τη διεξαγωγή πραγματογνωμοσύνης ή αυτοψίας και να ζητεί τη συνδρομή κάθε δημοσίας αρχής. Ο εγκαλούμενος δικαιούται vα παρίσταται με δικηγόρο.

9. Οι αποφάσεις του Πειθαρχικού Συμβουλίου διαβιβάζονται στο Επιμελητήριο και κοινοποιούνται τόσο στον εγκαλούμενο μέσω του οικείου Επιμελητηρίου όσο και στα άλλα Επιμελητήρια της χώρας.

Στην περίπτωση που ο εγκαλούμενος είναι άγνωστης διαμονής, το Πειθαρχικό Συμβούλιο αναρτά την κλήση προς απολογία στον χώρο των ανακοινώσεων του επιμελητηρίου επί ένα (1) μήνα και εν συνεχεία αποφαίνεται ερήμην αυτού.

Στο ίδιο σημείο και για το ίδιο χρονικό διάστημα αναρτά την απόφασή του ή οποιοδήποτε άλλο σχετικό έγγραφο.

10. Οι αποφάσεις των Πειθαρχικών Συμβουλίων προσβάλλονται ενώπιον των αρμοδίων Διοικητικών Δικαστηρίων.

Άρθρο 10

Τελικές και μεταβατικές διατάξεις

1. Οι εν ενεργεία μεσίτες οι οποίοι είναι εγγεγραμμένοι στα οικεία Επιμελητήρια έως τη δημοσίευση του παρόντος νόμου, διατηρούν την ιδιότητά τους ως Μεσίτες Αστικών Συμβάσεων και υποχρεούνται σε συμμόρφωση με τα άρθρα 6 επόμενα του παρόντος νόμου.

2. Από τη δημοσίευση του παρόντος νόμου καταργείται: α) το π.δ 248/1993 (ΦΕΚ 108 Α’), με εξαίρεση την παρ. 1 του άρθρου 2 αυτού, το οποίο παραμένει σε ισχύ έως την έναρξη λειτουργίας του ΓΕΜΗ, β) κάθε άλλη διάταξη που αντίκειται στον παρόντα νόμο. Κατά τα λοιπά ισχύουν οι διατάξεις του Αστικού Κώδικα περί μεσιτείας.

 

Αυθαίρετα: Τα 5 βήματα για τη ρύθμιση

Από το Σάββατο, 1 Οκτωβρίου 2011, ξεκινάει επίσημα η διαδικασία ηλεκτρονικής υποδοχής αιτήσεων για τη ρύθμιση αυθαιρέτων κατασκευών του Νόμου 4014/2011. Οι αιτήσεις θα γίνονται αποκλειστικά ηλεκτρονικά και μέσω μηχανικού.

Το Υπουργείο Περιβάλλοντος, Ενέργειας και Κλιματικής Αλλαγής έχει προβεί στην ολοκλήρωση των προβλεπόμενων Κοινών Υπουργικών Αποφάσεων και στις απαιτούμενες ενέργειες για τη διαδικασία ρύθμισης των αυθαίρετων κατασκευών από τους πολίτες που θα ανταποκριθούν, παρέχοντας επίσης όλες τις πληροφορίες και τα στοιχεία που θα καθοδηγήσουν και θα διευκολύνουν τους εμπλεκόμενους στις διαδικασίες.

Το ΥΠΕΚΑ ανέπτυξε πληροφοριακό σύστημα για την υποβολή και διαχείριση των αιτημάτων ρύθμισης αυθαίρετων κατασκευών με τη συμβολή του ΤΕΕ. Η καταβολή τόσο του τέλους υπαγωγής όσο και του προστίμου θα γίνεται αποκλειστικά στις Τράπεζες. Σύμφωνα με τη διαδικασία:

1. Ο πολίτης απευθύνεται σε μηχανικό για τον έλεγχο κατ’ αρχάς της κατασκευής του, καθώς με βάση τις προβλέψεις του νόμου 4014/2011 τα ακίνητα μπορούν να μεταβιβαστούν μόνο με την βεβαίωση μηχανικού ότι δεν περιλαμβάνει κατασκευή με πολεοδομική παράβαση ή ότι έχει υπαχθεί στη ρύθμιση. Εφόσον ο πολίτης αποφασίσει την ένταξη του ακινήτου του στη ρύθμιση ο μηχανικός αναλαμβάνει την διεκπεραίωση της αίτησης καθώς ο αριθμός μητρώου μηχανικού του ΤΕΕ είναι απαραίτητη προϋπόθεση για την πρόσβαση στο ηλεκτρονικό σύστημα. Ο μηχανικός κάνει αυτοψία, αναλαμβάνει τη συλλογή των στοιχείων που απαιτούνται για την συμπλήρωση της αίτησης υπαγωγής στη ρύθμιση και υπολογίζει το «προσωρινό πρόστιμο».

2. Συμπληρώνει και υποβάλλει ηλεκτρονικά την αίτηση και το σύστημα εκδίδει έναν «μοναδικό αριθμό» για το αυθαίρετο, εντολή για πληρωμή του κατάλληλου «τέλους υπαγωγής» στη ρύθμιση (παραβόλου), καθώς και το ύψος των πληρωμών σε σχέση με τον αριθμό των δόσεων που θα επιλεγεί.

3. Το τέλος καταβάλλεται από τον πολίτη (και ηλεκτρονικά μέσω web banking) σε Τραπεζικό ίδρυμα της επιλογής. Η πληρωμή πιστοποιείται αυτόματα στο σύστημα εντός 24 ωρών και ενεργοποιείται η διαδικασία ένταξης. Ακολουθούν οι πληρωμές των δόσεων για τις οποίες ενημερώνεται αυτόματα το σύστημα, με την πρώτη από αυτές να καταβάλλεται εντός του έτους. Στον πολίτη δίνεται κωδικός που θα του επιτρέπει την ενημέρωσή του για την καταχώρηση των δόσεων και το οφειλόμενο υπόλοιπο μέχρι την ολοκλήρωση της διαδικασίας.

4. Συγκεντρώνονται ή συντάσσονται τα απαιτούμενα σχέδια και άλλα στοιχεία (εντός τετραμήνου από την καταχώριση της αίτησης) και βάσει αυτών γίνεται ο υπολογισμός του «τελικού προστίμου» και ο επαναπροσδιορισμός του ποσού των δόσεων από το σύστημα.

5. Ο μηχανικός υποβάλλει στο σύστημα το σύνολο των απαιτούμενων στοιχείων και σχεδίων. Με τη διαπίστωση της πληρότητας αυτών, εκδίδεται αυτόματα «ΒΕΒΑΙΩΣΗ ΡΥΘΜΙΣΗΣ ΑΥΘΑΙΡΕΤΟΥ». Πρόκειται για τυποποιημένο έντυπο στο οποίο θα αναφέρονται όλα τα στοιχεία του ενταγμένου στη ρύθμιση αυθαιρέτου. Η βεβαίωση είναι απαραίτητη για τη μεταβίβαση του αυθαιρέτου.

Αν ο πολίτης θελήσει την άμεση ολοκλήρωση της διαδικασίας και έκδοση της βεβαίωσης,για λόγους μεταβίβασης, κλπ, τότε στο ενδιάμεσο διάστημα μέχρις ότου το σύστημα ετοιμαστεί για την ηλεκτρονική υποβολή μελετών και λοιπών στοιχείων, η πληρότητα θα βεβαιώνεται με ηλεκτρονική δήλωση του μηχανικού «…ότι έχει στη διάθεση του όλες τις μελέτες και λοιπά στοιχεία, με υποχρέωση να τα υποβάλλει ηλεκτρονικά μέχρις τις 31 Μαρτίου 2012 μετά την ειδοποίησή του ότι το σύστημα δέχεται πλέον ηλεκτρονικά αρχεία δικαιολογητικών και μελετών…»

Υποχρεωτικά θα ακολουθήσουν δειγματοληπτικοί έλεγχοι από τις αρμόδιες πολεοδομίες με επιλογή που θα προκύψει από ηλεκτρονική κλήρωση και σύμφωνα με τα οριζόμενα στο νόμο. Το ΥΠΕΚΑ έχει μεριμνήσει ώστε με την έναρξη της ρύθμισης να υπάρχει πλήρης πληροφόρηση για το ηλεκτρονικό σύστημα στις Κεντρικές Σελίδες του ΥΠΕΚΑ και του ΤΕΕ, καθώς και σύνδεση με τη σελίδα της εφαρμογής. Επιπλέον θα υπάρχουν αναρτημένα στις ιστοσελίδες: τηλέφωνα εξυπηρέτησης, ο Νόμος 4014/2011, παραδείγματα υπολογισμού του προστίμου, εγχειρίδιο οδηγιών, video καθοδήγησης με όλα τα στάδια, τυποποιημένες Υπ. Δηλώσεις- Βεβαιώσεις για όλα τα θέματα και βασικές «ερωτήσεις και απαντήσεις». Τέλος, για καλύτερη εξυπηρέτηση των πολιτών και των μηχανικών δημιουργείται και θα λειτουργεί από την Παρασκευή 30 Σεπτεμβρίου και για το επόμενο δίμηνο Κέντρο Εξυπηρέτησης στο ΥΠΕΚΑ με τηλεφωνικό κέντρο, το οποίο θα δέχεται ερωτήματα και επισκέψεις από τις 8:00 π.μ. – 8:00 μ.μ. Αντίστοιχα το ΤΕΕ διοργανώνει μετά από ανάθεση του Υπουργείου ειδικό “Help Desk”. Μπορείτε να βρείτε όλο το διαθέσιμο υλικό στη σελίδα: www.ypeka.gr/Default.aspx?tabid=762&language=el-GR

pomidaani

nomisma_140x60
baner-pontiki