Real Estate News NETWORKSOCIALOPINION.GR | INVESTNEWS.GR | PARATIRITIS.GR | PREMIUM.PARATIRITIS.GR

realestatenews.gr

Κατασκευαστικές με ζημιές

Το εξαιρετικό δυσμενές κλίμα στο οποίο έχει περιέλθει ο κατασκευαστικός κλάδος στη χώρα μας, κατά τρόπο συνολικό και τεκμηριωμένο, παρουσιάζει η εξαμηνιαία έκθεση του ΣΑΤΕ, η οποία δόθηκε σήμερα στη δημοσιότητα. Όπως επισημαίνεται ο κλάδος των δημοσίων έργων δοκιμάζει τις χειρότερες επιδόσεις των τελευταίων τουλάχιστον δώδεκα ετών (12) ενώ ο κλάδος των ιδιωτικών έργων βρίσκεται στην χειρότερη θέση, από πλευράς παραγγελιών και δραστηριότητας, των τελευταίων τριάντα ετών (30). Οι βραχυπρόθεσμες και οι συνολικές υποχρεώσεις ανά εργοληπτική εταιρεία αυξήθηκαν περαιτέρω, ενώ ταυτόχρονα μειώθηκε ο κύκλος εργασιών τους, με συνέπεια μια στις πέντε εταιρείες να εμφανίζει ζημιές, με βάση τα δεδομένα τα οποία καταγράφηκαν στην διάρκεια του 2010 (αναφέρονται στους ισολογισμούς του 2009). Ταυτόχρονα, η ανεργία στον κλάδο έκανε ένα ακόμη μεγάλο άλμα στο 15,3%, έναντι του Γ’ τριμήνου 2009, με συνέπεια να προστεθούν στον κατάλογο των ανέργων 57,5 χιλιάδες άτομα ! Τόσο από τα στοιχεία του ΣΑΤΕ, όσο και από τις αναλύσεις άλλων φορέων (ΚΕΠΕ, Alpha Bank, IOBE), αναδεικνύεται ο κεντρικός ρόλος τον οποίο καλούνται να διαδραματίσουν οι δημόσιες επενδύσεις υποδομής στην χώρα μας, είτε από εθνικούς πόρους, είτε μέσω του ΕΣΠΑ και άλλων διαρθρωτικών ταμείων, αφού μπορούν, ακόμη και άμεσα, να αποτελέσουν το αναπτυξιακό αντίβαρο στην μείωση της κατανάλωσης που προκαλεί αναπόφευκτα η δημοσιονομική προσαρμογή. Αυτή η επιλογή ενισχύεται και από τις προτροπές του ΔΝΤ, περί ελαχιστοποίησης των επιπτώσεων των μέτρων προσαρμογής στην ανάπτυξη και την εργασία, ενώ την υιοθετούν και όλοι οι κορυφαίοι οικονομολόγοι ως την βασική προϋπόθεση για την μακροπρόθεσμη μείωση του χρέους. Αντί αυτών στην Ελλάδα διαπιστώνονται τα εξής: · Το ΠΔΕ του έτους 2010 μειώθηκε τέσσερις συνεχόμενες φορές και από 10,3 δισ. € που προϋπολογίζονταν το 2010 κατέληξε σε 8,5 δις. € στα τέλη του 2010, παρά το γεγονός ότι επανειλημμένα έχει επισημανθεί ότι η περικοπή των παραγωγικών δημόσιων επενδύσεων με σκοπό την μείωση του ελλείμματος τελικώς έχει τα αντίθετα αποτελέσματα. · Αντί να επιχειρηθεί επίσπευση των ρυθμών απορρόφησης του ΕΣΠΑ, παράλληλα με την χρονική ανακατανομή της κοινοτικής συγχρηματοδότησης προς τα εμπρός και με την μεγαλύτερη εμπλοκή της ΕΤΕΠ, στο τέλος του 2010 είμαστε στην 17η θέση από πλευράς απορρόφησης σε σύνολο 27 Χωρών. · Χρονίζοντα προβλήματα τα οποία θα επιλύονταν με το νέο θεσμικό πλαίσιο που θα αναμόρφωνε τα δημόσια έργα, δεν έχουν ακόμη ξεπεραστεί αφού το εν λόγω νομοσχέδιο παρουσιάζει πολύμηνη καθυστέρηση που επιδρά αρνητικά στις επιχειρηματικές δράσεις στον κλάδο δυσχεραίνοντας ολοένα και περισσότερο την ανταγωνιστικότητα των εγχώριων τεχνικών εταιρειών. Ως χαρακτηριστικότερο παράδειγμα σημειώνεται αυτό του τρόπου καθορισμού των τιμών προϋπολογισμού των δημοσίων έργων, ο οποίος εδώ και τουλάχιστον έξι έτη γίνεται εντελώς αυθαίρετα με πλήρη απουσία έστω και ενός στοιχειώδους κοστολογικού συστήματος παρακολούθησης των μεταβολών των τιμών των σχετικών προϊόντων και εργασιών. Κατόπιν αυτών δεν αποτελεί έκπληξη το γεγονός ότι τα στοιχεία τα οποία παρουσιάζονται στην έκθεση του ΣΑΤΕ αναδεικνύουν ότι ο κλάδος των δημοσίων έργων δοκιμάζει τις χειρότερες επιδόσεις των τελευταίων τουλάχιστον δώδεκα ετών (12), ενώ ο κλάδος των ιδιωτικών έργων είναι στην χειρότερη θέση, από πλευράς παραγγελιών και δραστηριότητας, των τελευταίων τριάντα ετών (30). Κατά την διάρκεια του Γ’ τριμήνου του 2010 καταγράφηκαν τα εξής:

· ο δείκτης παραγωγής στις κατασκευές (σύνολο κλάδου) εμφανίστηκε μειωμένος κατά 36,5% έναντι του Γ’ τριμήνου 2009, λαμβάνοντας την χαμηλότερη τιμή του από το 2000,

· η συνολική απασχόληση στον κλάδο μειώθηκε κατά 15,3% έναντι του Γ’ τριμήνου 2009, ήτοι 57,5 χιλιάδες,

· η συμμετοχή του κλάδου στην δημιουργία του ΑΕΠ κατέγραψε την χαμηλότερη τιμή της τα τελευταία 12 έτη, μόλις 3,6%, έναντι 4,0% του Γ’ τριμήνου του 2009, · οι συνολικές ακαθάριστες επενδύσεις σε κατασκευές παρουσίασαν μείωση κατά 15%, έναντι του Γ’ τριμήνου 2009,

· ο δείκτης παραγωγής έργων πολιτικού μηχανικού (δημόσια έργα) εμφάνισε μείωση κατά 31,3%, έναντι του Γ’ τριμήνου του 2009,

· ο δείκτης παραγωγής οικοδομικών έργων (ιδιωτικά έργα) εμφάνισε μείωση κατά 46,9%, έναντι του Γ’ τριμήνου του 2009, λαμβάνοντας την χαμηλότερη τιμή των τελευταίων δέκα ετών.

Ειδικότερα ως προς τον όγκο κτιριακών έργων που αντιστοιχεί στις οικοδομικές άδειες οι οποίες εκδόθηκαν το πρώτο δεκάμηνο του 2010, η μείωση ήταν 24,8%, έναντι της αντίστοιχης περιόδου του 2009, η οποία – ας σημειωθεί – ήταν επίσης μειωμένη κατά 28,3% έναντι του πρώτου δεκαμήνου του 2008. Για να γίνει καλύτερα αντιληπτή η σημερινή κατάσταση σημειώνεται ότι η ιδιωτική οικοδομική δραστηριότητα, βάσει του όγκου που αντιστοιχεί στις οικοδομικές άδειες κατά το πρώτο δεκάμηνο του 2010, είναι η μικρότερη των τελευταίων τριάντα ετών. Εξάλλου, σύμφωνα και με τα στοιχεία του ΣΑΤΕ, κατά το 2010 παγιώθηκε ο μειωμένος συνολικός προϋπολογισμός των δημοπρατούμενων έργων προϋπολογισμού άνω των 2 εκ. € έναντι των ετών 2005 (-39,3%) και 2006 (-51,4%), ύψους 3,54 δισ. €, δηλαδή, στα επίπεδα του 2009 (3,49 δισ. €). Αυτό το γεγονός αναγκάζει σε επανάληψη της διαπίστωσης των πρόσφατων εξαμηνιαίων εκθέσεων του ΣΑΤΕ περί ανεπάρκειας του διατιθέμενου ποσού που προϋπολογίζεται για τα δημόσια τεχνικά έργα στην χώρα. Ωστόσο διαφαίνεται μία σημαντική διαφοροποίηση έναντι των προηγούμενων ετών, η οποία εντοπίζεται στην ενδυνάμωση της σχετικής σημαντικότητας των έργων μικρού και μεσαίου προϋπολογισμού, αφού κατά το 2010 το σύνολο των 516 δημοπρασιών προϋπολογισμού άνω των 2 εκ. € αφορούν σε έργα προϋπολογισμού μικρότερου των 100 εκ. €, ενώ ως πλήθος εμφανίζονται αυξημένες κατά 67% έναντι του 2009 (309 δημοπρασίες). Αρνητική εικόνα προκύπτει και από την εξέταση των χρηματοοικονομικών δεδομένων των εταιρειών 3ης – 7ης τάξης, αφού ο κύκλος εργασιών ανά εργοληπτική εταιρεία μειώνεται από 13,3 εκ. € το 2008 σε 12,1 εκ. € το 2009, ενώ αύξηση παρουσιάζουν τα μεγέθη των βραχυπρόθεσμων υποχρεώσεων από 7,2 εκ. € ανά εργοληπτική εταιρεία το 2008 σε 8,4 εκ. € το 2009 και των συνολικών υποχρεώσεων από 10,1 εκ. € το 2008 σε 11 εκ. € το 2009. Τέλος, μία στις πέντε εργοληπτικές εταιρείες 3ης – 7ης τάξης του ΜΕΕΠ παρουσιάζει ζημία το 2009.

Το δυσκολότερο φθινόπωρο της 50ετίας

Όλες οι εκτιμήσεις κάνουν λόγο για ένα δύσκολο οικονομικά φθινόπωρο που θα χαρακτηριστεί από την αύξηση της ανεργίας , τη περαιτέρω μείωση της κατανάλωσης και την ακόμα μεγαλύτερη συρρίκνωση της οικονομικής δραστηριότητας. Δεν είναι λίγοι οι οικονομικοί αναλυτές , που υποστηρίζουν ότι το φθινόπωρο που έρχεται θα είναι το δυσκολότερο των τελευταίων πενήντα ετών. Σε ένα τέτοιο οικονομικό περιβάλλον δεν θα μπορέσει να μείνει αλώβητη η αγορά ακινήτων και το ερώτημα που ανακύπτει είναι: Κινδυνεύουν τα ακίνητα με κατάρρευση; Το relestatenews.gr , ζητώντας τις απόψεις ειδικών της αγοράς (οικονομικοί αναλυτές, τραπεζίτες , μεσίτες και κατασκευαστές ) προσπάθησε να αποτυπώσει τις προοπτικές της αγοράς ακινήτων για το επόμενο τετράμηνο.

Το σύνολο των ερωτηθέντων υποστηρίζει ότι το επίπεδο των τιμών θα υποχωρήσει αλλά όχι με ρυθμούς που συνάδουν με την γενικότερη κατάσταση της ελληνικής οικονομίας. Το «πάγωμα» των μεταβιβάσεων , η αδυναμία χρηματοδότησης σε συνδυασμό με το γεγονός ότι οι κατασκευαστές δεν είναι διατεθειμένοι να ρίξουν τις τιμές πώλησης αποτρέπουν την κατάρρευση του γενικού επιπέδου τιμών. Σε αντίθεση με τις πρόσφατες εκτιμήσεις της S&P για υποχώρηση του μέσου επιπέδου τιμών σε ποσοστό 20% περίπου , οι περισσότεροι ερωτηθέντες θεωρούν ότι οι απώλειες στην χειρότερη περίπτωση θα κινηθούν στα επίπεδα του 5-7% σε σύγκριση με το προηγούμενο τετράμηνο. Φυσικά, αυτό δεν σημαίνει ότι δεν θα υπάρξουν περιπτώσεις εκποίησης αλλά αυτό δεν μπορεί να χαρακτηρίσει την γενικότερη εικόνα του επιπέδου των τιμών. Αντίθετα , στην αγορά των επαγγελματικών ακινήτων –κυρίως γραφεία και καταστήματα- οι τιμές εκτιμάται ότι θα υποχωρήσουν σε επίπεδο περί το 8-10% και θα οφείλεται κατά κύριο λόγο στην απαίτηση των αγοραστών να εξασφαλίσουν τις υψηλότερες δυνατές αποδόσεις . Πάντως και στην περίπτωση αυτή δεν αναμένεται , αύξηση του αριθμού των συναλλαγών και αυτό είναι ένα στοιχείο που επηρεάζει και το επίπεδο των τιμών. Εντελώς διαφοροποιημένη είναι η εικόνα στην αγορά ενοικίων. Συγκεκριμένα στην αγορά κατοικίας , εκτιμάται ότι ο μέσος ρυθμός αύξησης τους θα επιταχυνθεί τους επόμενους μήνες λόγω της αυξημένης ζήτησης. Αυτό όμως δεν θα αφορά, τις μεγάλες κατοικίες στις οποίες το πιθανότερο είναι ότι θα σημειωθεί και νέα υποχώρηση λόγω των …τεκμηρίων.

Αντίθετα, στην αγορά καταστημάτων και γραφείων, οι τιμές των ενοικίων εκτιμάται ότι θα καταγράψουν και νέα υποχώρηση και αυτό οφείλεται τόσο στην οικονομική κρίση όσο και στο γεγονός ότι οι ενοικιαστές μπορούν να διεκδικήσουν και δικαστικά την μείωση των μισθωμάτων που καταβάλλουν στους ιδιοκτήτες του ακινήτου που έχουν μισθώσει. Όλοι , οι ερωτηθέντες , θεωρούν ότι οι πιέσεις που θα δεχτεί η αγορά ακινήτων το φθινόπωρο θα είναι πρωτοφανείς, λόγω κυρίως της μειωμένης καταναλωτικής δαπάνης , της αύξησης του αριθμού των επιχειρήσεων που θα αναστείλουν την λειτουργία τους και της επενδυτικής άπνοιας που χαρακτηρίζει την ελληνική οικονομία και η οποία αποτελεί τροχοπέδη στην δραστηριοποίηση νέων επιχειρήσεων.

Δασκαλε που δίδασκες...

Συμπληρώθηκαν 376 χρόνια από το σκάσιμο της πρώτης «φούσκας» που έχει καταγραφεί στα παγκόσμια χρονικά: της «φούσκας» της τουλίπας. Τον Φεβρουάριο του 1637 μια τουλίπα έφτασε να κοστίζει πάνω από δέκα φορές το ετήσιο εισόδημα ενός ειδικευμένου εργάτη. Ξαφνικά οι πωλητές ανακάλυψαν ότι έπαψε να υπάρχει ζήτηση στις εξωφρενικές τιμές που προσέφεραν το φυτό. Ακολούθησε πανικός και οι τιμές κατέρρευσαν. Πολλοί είχαν υπογράψει συμβόλαια μελλοντικής απόκτησης του φυτού σε προκαθορισμένες τιμές, που πλέον δεν δικαιολογούνταν. Η κυβέρνηση παρενέβη, επιτρέποντας την αποπληρωμή των προθεσμιακών αυτών συμβολαίων στο 10% της αξίας. Ακόμα κι έτσι, η οικονομία βυθίστηκε σε πολυετή ύφεση. Σχεδόν τέσσερις αιώνες αργότερα, η ολλανδική οικονομία απειλείται και πάλι από μία «φούσκα», αυτή στην αγορά ακινήτων. Τα τελευταία χρόνια η οικονομία της Ολλανδίας φάνταζε στους επενδυτές κάτι αντίστοιχο εκείνης της Γερμανίας. Η πιστοληπτική ικανότητα του Δημοσίου είχε την κορυφαία αξιολόγηση «ΑΑΑ», ενώ και για τους ιδιώτες τα επιτόκια ήταν αντίστοιχα εκείνων στη Γερμανία. Η αφθονία φθηνού κεφαλαίου χρηματοδότησε ένα ξέφρενο ράλι στις τιμές των ακινήτων.

Τους τελευταίος μήνες, όμως, οι τιμές έχουν αρχίσει να υποχωρούν και ήδη οι αναλυτές του ΔΝΤ προειδοποιούν για τις ολέθριες επιπτώσεις που μπορεί να έχει το σκάσιμο της «φούσκας». Την προηγούμενη Παρασκευή, οι ολλανδικές Αρχές αναγκάστηκαν να κρατικοποιήσουν τον τέταρτο μεγαλύτερο τραπεζικό-ασφαλιστικό όμιλο της χώρας, την SNS Reaal. Το κόστος για τον προϋπολογισμό εκτιμάται ότι θα ξεπεράσει τα 3,7 δισ. ευρώ και θα οδηγήσει το δημοσιονομικό έλλειμμα στο επίπεδο του 4% του ΑΕΠ. Ο υπουργός Οικονομικών και νέος επικεφαλής του Eurogroup, Γερούν Ντάισελμπλουμ, δεσμεύθηκε ότι ο ιδιωτικός τομέας θα επωμιστεί όσο το δυνατόν μεγαλύτερο μέρος του κόστους και προανήγγειλε την επιβολή έκτακτης εισφοράς? αλληλεγγύης 1 δισ. ευρώ στις υπόλοιπες ολλανδικές τράπεζες. Μεταξύ των τεσσάρων μεγαλυτέρων, μόνο δύο ανήκουν πλέον σε ιδιώτες (η ING και η Rabobank), καθώς η ABN Amro βρίσκεται σε κρατικά χέρια από το 2009 και τη διάσωση του ομίλου RBS-Santander-Fortis, που το 2007 είχε εξαγοράσει την ολλανδική τράπεζα.

Ηδη οι διεθνείς οίκοι έχουν βάλει στο «μικροσκόπιο» την ολλανδική οικονομία και την Τρίτη η Fitch αναθεώρησε σε «αρνητικές» τις προοπτικές της αξιολόγησης «ΑΑΑ», ανοίγοντας τον δρόμο για υποβάθμιση. Κάτι τέτοιο θα άφηνε την Ευρωζώνη μόλις με τρεις οικονομίες που αξιολογούνται από όλους τους οίκους με τον κορυφαίο βαθμό: τη Γερμανία, τη Φινλανδία και το Λουξεμβούργο (Γαλλία και Αυστρία έχουν ήδη υποβαθμιστεί από την S&P). Η ολλανδική οικονομία απειλείται με κατάρρευση των τιμών στα ακίνητα, απώλεια της κορυφαίας αξιολόγησης «ΑΑΑ», τραπεζική και δημοσιονομική κρίση σε μια έτσι κι αλλιώς δύσκολη περίοδο, διερχόμενη τη δεύτερη μεγάλη ύφεση από την αρχή της παγκόσμιας κρίσης. Τους καλοκαιρινούς μήνες το ΑΕΠ υποχωρούσε 1,4% σε ετήσια βάση, με τις ιδιωτικές επενδύσεις να υποχωρούν 6% και τις δημόσιες 8,4%, υπό το βάρος του προγράμματος λιτότητας που ήδη εφαρμόζεται. Στα τέλη της Ανοιξης ο κυβερνητικός συνασπισμός κατέρρευσε, καθώς το ακροδεξιό συμπολιτευόμενο Κόμμα της Ελευθερίας δεν επιθυμούσε να στηρίξει τις πολιτικές λιτότητας που επέβαλε η συμμόρφωση με τους δημοσιονομικούς κανόνες της Ευρωζώνης.

Επιδότηση ενοικίου στον "αέρα"

Προβλήματα διαπιστώνει ο Συνήγορος του Πολίτη στις αποφάσεις του Οργανισμού Εργατικής Κατοικίας ΟΕΚ σχετικά με την επιδότηση ενοικίου, μετά τη διακοπή των στεγαστικών προγραμμάτων του από το 2010. Όπως αναφέρει η Ανεξάρτητη Αρχή σε πόρισμά της, η διοίκηση του οργανισμού δεσμεύτηκε να ανασχεδιάσει όλη την πολιτική στεγαστικής συνδρομής με στόχο να αξιοποιήσει καλύτερα τους διαθέσιμους πόρους και ειδικότερα να αναμορφώσει και να εξορθολογίσει τα προγράμματα και να επεξεργαστεί νέα αντικειμενικά κριτήρια. Ωστόσο, ο Συνήγορος του Πολίτη, αφού διερεύνησε διαδικασίες που αφορούν την επιδότηση ενοικίου και διαπίστωσε ότι έμπαιναν σοβαρά εμπόδια στους ενδιαφερόμενους, επισήμανε ότι τα μέτρα που λαμβάνει η διοίκηση δεν θα πρέπει να έρχονται σε αντίθεση με τον κύριο σκοπό της λειτουργίας της. Η ανεξάρτητη αρχή σημειώνει ακόμη ότι «ο ΟΕΚ είναι ο βασικός φορέας κοινωνικής κατοικίας στην Ελλάδα και αποτελεί το κύριο όργανο άσκησης κοινωνικής στεγαστικής πολιτικής». «Για το λόγο αυτό», συμπληρώνει, «θα πρέπει η διοίκηση να επανεξετάσει τις αποφάσεις της, πριν ανακοινώσει το πρόγραμμα επιδότησης ενοικίου του 2012, και να διασφαλίσει την πρόσβαση στη στεγαστική βοήθεια, ιδιαίτερα σε εκείνους που την έχουν περισσότερο ανάγκη, χωρίς περίπλοκες και γραφειοκρατικές αγκυλώσεις».

Αιγιαλός: Να σας εξηγήσω λέει το υπουργείο για να σβήσει την φωτιά

Νέες διευκρινιστικές απαντήσεις για το νομοσχέδιο για τον αιγιαλό έκανε χθες το υπουργείο Οικονομικών σε μια προσπάθεια να σβήσει τη φωτιά που άναψαν ορισμένες επίμαχες διατάξεις οι οποίες προκάλεσαν την οξύτατη αντίδραση βουλευτών, πολεοδόμων και περιβαλλοντικών οργανώσεων. Το υπουργείο ανακοίνωσε χθες ότι προχωρεί σε προσθήκες στο νομοσχέδιο κάνοντας λόγο για παρανοήσεις σχετικά με τις προτεινόμενες διατάξεις. Παράλληλα διευκρινίζει πως συνεχίζει τις επαφές με φορείς και περιβαλλοντολογικές οργανώσεις προκειμένου να επιδιωχθεί η καλύτερη δυνατή αντιμετώπιση των προβλημάτων που παρουσιάζονται ενώ χθες έγινε εποικοδομητική συζήτηση με την Ελληνική Εταιρεία Περιβάλλοντος και Πολιτισμού. Οι επαφές αυτές θα συνεχιστούν και μετά την λήξη της δημόσιας διαβούλευσης στις 13 Μαίου. Σύμφωνα με το υπουργείο:

- Η κοινή χρήση του αιγιαλού δεν αίρεται με τις επίμαχες ρυθμίσεις ενώ δεν ορίζεται ότι είναι επιτρεπτή η αποκλειστική χρήση αιγιαλού και παραλίας, ούτε ότι περιορίζεται η ελεύθερη πρόσβαση πολιτών. Πρόθεση του νομοσχεδίου είναι να διατηρήσει τους περιορισμούς για απλή χρήση του αιγιαλού, αλλά εκτός από τους υπάρχοντες περιορισμούς, δηλαδή του εμβαδού (500 τετραγωνικά μέτρα) και της μεταξύ των παραχωρήσεων απόσταση (100 μέτρα), να θεσπίσει επιπλέον, όπως τον καθορισμό ανώτατου συντελεστή παραχωρούμενου αιγιαλού. Επιπλέον με υπουργική απόφαση μπορούν να τίθενται και επιπλέον περιορισμοί, αν η μορφολογία και το μέγεθος κάποιου αιγιαλού το απαιτεί, προκειμένου να διασφαλισθεί η ελεύθερη πρόσβαση και χρήση για τους πολίτες. Για παράδειγμα εμβαδόν μικρότερο των 500τμ για κάθε παραχώρηση για παραλίες μικρές σε εμβαδόν. «Δέσμευση του Υπουργείου Οικονομικών, σε συνέχεια και των σχετικών σχολίων που υποβλήθηκαν κατά τη διάρκεια της δημόσιας διαβούλευσης, είναι η ρητή προσθήκη στο σχέδιο νόμου που θα κατατεθεί στη Βουλή, η πρόβλεψη για τη διατήρηση του ανώτατου εμβαδού ανά παραχώρηση των 500 τ.μ., τη μείωση της ελεύθερης ζώνης των 100 μέτρων σε 70 μέτρα και τον καθορισμό ανώτατου συντελεστή παραχωρούμενου αιγιαλού, ο οποίος θα λειτουργεί διορθωτικά αν η κάλυψη που προκύπτει από το ανώτατο εμβαδό ανά παραχώρηση είναι μεγάλη» αναφέρει το υπουργείο.

- Η δυνατότητα νομιμοποίησης δίδεται μόνο για όποια έργα ρητά επιτρέπονται, όχι μόνο από το προτεινόμενο νομοσχέδιο αλλά και από τον ισχύοντα Ν.2971/2001. «Κανένα οικοδομικό έργο (κατοικίες, ξενοδοχεία) που ρητά απαγορεύεται να κατασκευάζονται εντός αιγιαλού, δεν εξαιρούνται από την κατεδάφιση. Επιπροσθέτως, γίνεται υποχρεωτική η υποβολή μελέτης περιβαλλοντολογικών όρων, προκειμένου ένα έργο να νομιμοποιηθεί, καθιστώντας την περιβαλλοντολογική διάσταση βασική και απαραίτητη».

- Καμία επέκταση εγκατάστασης δε θα γίνει μέσω επιχωματώσεων, ούτε θα δημιουργηθούν μόνιμες κατασκευές. Επιχωματώσεις επιτρέπονται μόνο σε τουριστικές μονάδες που έχουν ενταχθεί στις Στρατηγικές Επενδύσεις ή σε ΕΣΧΑΣΕ-ΕΣΧΑΔΑ. Αφορούν δηλαδή σε μεγάλη επενδυτική δραστηριότητα που έχει χαρακτηριστεί έτσι με βάση τις προβλεπόμενες από το νόμο διαδικασίες και προϋποθέσεις. Η δημιουργία ξηράς, θα υλοποιείται με δαπάνες των επενδυτών και θα αποτελεί υποχρεωτικά αιγιαλό, δηλαδή κοινόχρηστη περιουσία του Δημοσίου, την οποία το Δημόσιο θα εκμισθώνει στον επενδυτή σύμφωνα με το άρθρο 16 του νομοσχεδίου. Σε αυτές τις περιπτώσεις η δυνατότητα έγκρισης ενός έργου πρόσχωσης θα γίνεται μόνο κατόπιν έγκρισης αυστηρών περιβαλλοντολογικών όρων και διασφάλισης του φυσικού περιβάλλοντος.

Ενδοκυβερνητικές τριβές έχει προκαλέσει το νομοσχέδιο για τον αιγιαλό με πολλούς βουλευτές των κομμάτων της κυβέρνησης, αλλά και την υπόλοιπη αντιπολίτευση, να απειλούν ότι δεν θα το ψηφίσουν. Υπό το βάρος μιας ενδεχόμενης πολιτικής κρίσης η κυβέρνηση ετοιμάζει αλλαγές στο προτεινόμενο νομοσχέδιο αλλά και επικοινωνιακή αντεπίθεση σε μια προσπάθεια να ρίξει τους τόνους και να αναδείξει τα θετικά σημεία των αλλαγών που προωθούνται

pomidaani

nomisma_140x60
baner-pontiki