Real Estate News NETWORKSOCIALOPINION.GR | INVESTNEWS.GR | PARATIRITIS.GR | PREMIUM.PARATIRITIS.GR

realestatenews.gr

Οι 21 φόροι που περιμένουν τις...αντικειμενικές

Η αντίστροφη μέτρηση για την κατεύθυνση που θα πάρουν τελικά 21 φόροι ακινήτων έχει ήδη αρχίσει. Τα επιφορτισμένα με φορολογικά ζητήματα τεχνικά κλιμάκια υπουργείου Οικονομικών και θεσμών συνεχίζουν την ανταλλαγή προτάσεων και δεδομένων για το ζήτημα των αντικειμενικών αξιών και όλα αναμένεται να έχουν τελειώσει έως τα μέσα Ιουνίου με την έκδοση της υπουργικής απόφασης καθορισμού των νέων τιμών ζώνης.

 

Σύμφωνα με τις τελευταίες πληροφορίες από το μέτωπο της "τεχνικής” διαπραγμάτευσης:

 

-τις επόμενες ημέρες οριστικοποιείται ο αριθμός των ζωνών που θα παραπεμφθούν στη δευτεροβάθμια επιτροπή του υπουργείου Οικονομικών προκειμένου να καθοριστούν οι τιμές και για αυτές τις περιοχές. Το σύνολο των ζωνών είναι περίπου 10.500 και εκτιμάται ότι λιγότερες από 500 θα καταλήξουν στην δευτεροβάθμια επιτροπή

 

-με τον καθορισμό των τιμών σε όλες τις ζώνες θα "τρέξει” μια εικονική εκκαθάριση του ΕΝΦΙΑ προκειμένου να διαπιστωθεί το τελικό ποσό βεβαίωσης στο οποίο θα οδηγήσουν οι νέες αντικειμενικές αξίες. Με δεδομένο ότι οι πιστοποιημένοι εκτιμητές πρότειναν αυξήσεις στις τιμές σε περίπου 50% των ζωνών και ειδικά σε αστικές ζώνες με μεγάλη συγκέντρωση κατοικιών εκφράζεται η πρόβλεψη ότι τελικά, αν εφαρμοστούν άμεσα, θα οδηγήσουν σε σημαντική αύξηση του ποσού που βεβαιώνεται με τον ΕΝΦΙΑ. Σήμερα το συνολικό ποσό της βεβαίωσης του ΕΝΦΙΑ διαμορφώνεται σε περίπου 3,2 δισ ευρώ και εκτιμάται ότι μπορεί να αυξηθεί κατά 300 ή 400 εκατ. ευρώ

 

-εφόσον προκύπτει αυτή η σημαντική αύξηση του βεβαιούμενου ποσού του ΕΝΦΙΑ το επιτελείο της Καραγιώργη Σερβίας επυθυμεί οι προτεινόμενες αυξήσεις τιμών ζώνης να "σπάσουν” σε δόσεις, δύο ή τρεις. Για παράδειγμα, σε περιοχές που προτείνεται η αύξηση των τιμών ζώνης σε ποσοστό 30%, η αύξηση αυτή θα γίνει σε τρεις ετήσιες δόσεις. Με αυτόν τον τρόπο δεν θα χρειαστεί να γίνουν παρεμβάσεις από φέτος στα κλιμάκια και τους συντελεστές του ΕΝΦΙΑ

 

Αυτά σε ότι αφορά τον ΕΝΦΙΑ. Σε ότι αφορά τους υπόλοιπους φόρους ακινήτων η αλλαγή των αντικειμενικών αξιών θα τους επηρεάσει άμεσα. Η λίστα με όλους τους φόρους που επηρεάζονται από τις αντικειμενικές αξίες είναι οι εξής:

 

1. Κύριος ΕΝΦΙΑ.

 

2. Συμπληρωματικός ΕΝΦΙΑ.

 

3. Τεκμήριο κατοικίας.

 

4.  Τεκμαρτό εισόδημα επαγγελματικής στέγης.

 

5. Τέλος Ακίνητης Περιουσίας.

 

6. ΦΠΑ σε νεόδμητα ακίνητα.

 

7. Φόρος μεταβίβασης.

 

8. Φόρος γονικής παροχής ακινήτου.

 

9. Φόρος δωρεάς ακινήτου.

 

10.  Φόρος κληρονομιάς ακινήτου.

 

11. Φόρος χρησικτησίας.

 

12. Φόρος ανταλλαγής.

 

13. Φόρος διανομής.

 

14. Δημοτικός φόρος.

 

15. Τέλη Νομικών.

 

16. Τέλος Μεταγραφής.

 

17. Τέλος εγγραφής.

 

18. Πρόστιμο διατήρησης αυθαιρέτου.

 

19. Πρόστιμο νέου αυθαιρέτου.

 

20. Εισφορά σε γη και χρήμα.

 

21. Φόρος ακινήτων που ανήκουν σε εξωχώριες εταιρείες (Offshore).

Ιστορικό Κέντρο : παρεμβάσεις για κινέζους και κερδοσκόπους

Θεματικές αγορές και κίνητρα για βελτιώσεις του κτιριακού αποθέματος που βρίσκεται στο ιστορικό κέντρο της Αθήνας είναι τα δύο στοιχεία τα οποία θα πυροδοτήσουν την αναθέρμανση του ενδιαφέροντος στην αγορά εμπορικών χώρων του ιστορικού κέντρου. Οι παρεμβάσεις αυτές θα γίνουν σε περιοχές οι οποίες υποβαθμίστηκαν απο την ανεξέλεγκτη εγκληματική δραστηριότητα γεγονός που είχε άμεση επίπτωση στο επίπεδο των τιμών που κατακρημνίστηκε. Σήμερα , και αφού έγιναν σημαντικές αγορές "έναντι πινακίου φακής" η πολιτεία παρεμβάινει. Ένας απο τους πιο επιβαρυμένους δρόμους της πόλης όπου το εμοριο "ναρκωτικών" και οι πολυκατοικιές γκέτο κυριαρχούν , Ευρπίδου, μετατρέπεται σε οδό των «μπαχαριών και των παραδοσιακών μαγαζιών», με διατήρηση της παραδοσιακής τους χρήσης. Αν και η παρέμβαση αυτή κινείται προς την σωστή κατεύθυνση αυτό που θα πρέπει να σημειωθεί είναι ότι η παρ΄μβαση αυτή στην πραγματικότητα ευνοεί τα κινεζικά και τα πακιστανικά καταστήματα τα οποία κυριαρχούν στον συγκεκριμένο δρόμο. Οι επιχειρήσεις αυτές έχουν μισθώσει άνω του 40% των εμπορικών καταστημάτων , ενώ οι ελληνικές επιχειρήσεις που ασχολούνται με τα μπαχαρικά και τα παραδοσιακά προϊόντα δεν ξεπερνούν τις 10! Πάντως , στο υπουργείο Περιβάλλοντος χαρακτηρίζουν την συγκεκριμένη παρέμβαση ως πιλοτική εφαρμογή που αν επιτύχει θα επεκταθεί και σε άλλους δρόμους στις περιοχές των κέντρων Αθήνας, Πειραιά, Θεσσαλονίκης. Οι επαγγελματίες θα στηριχθούν με κίνητρα που θα προσδιορισθούν από κοινού με τα συναρμόδια Υπουργεία. Ήδη δημιουργείται πρόγραμμα εντασσόμενο στο Jessica, για την χρηματοδότηση κτιριακών βελτιώσεων και ευνοϊκών δανείων, ώστε οι καταστηματάρχες να στηριχθούν, να παραμείνουν στο χώρο τους και να τον αναβαθμίσουν.

Τα μεγάλα ψέμματα για την περιουσία του Δημοσίου

Τι θα γίνει με την ακίνητη περιουσία του Δημοσίου; Στην πραγματικότητα κανείς δεν γνωρίζει , αφού εδώ και ενάμιση χρόνο δεν έχει γίνει τίποτε προκειμένου να διαμορφωθεί μία αξιόπιστη πρόταση άμεσα υλοποιήσιμη. Να το πούμε πιο απλά. Ενώ από τον Οκτώβριο 2009 , η Κυβέρνηση μίλαγε για τις δυνατότητες που προσφέρει η δημόσια ακίνητη περιουσία , σήμερα μετά από 18 μήνες δεν έχει κάνει απολύτως τίποτε . Ακόμα και στην περίπτωση του Ελληνικού, η μόνη επιλογή που έγινε ήταν να ανατρέψει τις προεκλογικές της δεσμεύσεις και με συνοπτικές διαδικασίες –αμφιβόλου συνταγματικότητας- να παραδώσει το χώρο στους επενδυτές του Κατάρ, οι οποίοι πριν από μερικούς μήνες εγκατέλειψαν με «ελαφρά πηδηματάκια» τον Αστακό.

Ανάβυσσός και Βουλιαγμένη είναι μία άλλη ιστορία που ξεκίνησε εδώ και λίγα χρόνια με συγκεκριμένους «επενδυτές» να περιφέρουν το ενδιαφέρον τους σε πολιτικά και κυβερνητικά γραφεία –αυτής και της προηγούμενης Κυβέρνησης. Το ίδιο ισχύει για την περίπτωση των εκτάσεων στη Ρόδο και στο Ρίο. Με απλά λόγια , αυτούς του 18 μήνες δεν έχει γίνει καμία δουλειά υποδομής προκειμένου να διαμορφωθεί και να υλοποιηθεί μία αξιόπιστη πρόταση. Μία προσεκτική ανάγνωση της βάσης δεδομένων των δελτίων τύπου του υπουργείου Οικονομικών της τελευταίας πενταετίας θα πείσει ακόμα και τον πιο δύσπιστο για την αλήθεια των γραφόμενων.

Τι σημαίνουν όλα αυτά; Απλώς ότι ο «βασιλιάς είναι γυμνός» αφού δεν εκμεταλλεύτηκε ούτε και την αποτυχημένη δραστηριότητα της προηγούμενης Κυβέρνηση στο θέμα της αξιοποίησης της ακίνητης περιουσίας. Θα μπορούσε να ισχυριστεί κανείς ότι χρειάστηκαν αυτοί οι μήνες για να μάθει. Και όμως , αξιόπιστες πηγές κάνουν λόγο για ανεπίσημες συζητήσεις που έγιναν μεταξύ κορυφαίου κυβερνητικού παράγοντα με επιστημονικούς φορείς με αντικείμενο την ακίνητη περιουσία. Μάλιστα στις συζητήσεις αυτές είχε επισημανθεί ότι προαπαιτούμενο ήταν η σύνταξη ολοκληρωμένων φακέλων για τα δημόσια ακίνητα προκειμένου να προχωρήσει αμέσως μετά κάθε προσπάθεια αξιοποίησης. Τι ΄έγινε , σε επίπεδο κεντρικής κυβέρνησης; ΤΙΠΟΤΕ.

Ακόμα και ένας άνθρωπος που δεν έχει σχέση με την ακίνητη περιουσία θα αναρωτιόνταν : Μα γιατί; Φυσικά απάντηση δεν μπορεί να δοθεί και αυτό αφήνει να πλανώνται σκέψεις που ξεκινούν από την αδιαφορία και καταλήγουν στο…συμφέρον. Αυτό όμως που προκαλεί τεράστια ερωτηματικά είναι η αξιοποίηση των ακινήτων των ασφαλιστικών ταμείων. Ακόμα και βουλευτές της συμπολίτευσης έχουν στηλιτεύσει την αδιαφορία (;) που χαρακτηρίζει την διαχείριση των ακινήτων των ταμείων –ιδιόκτητων και μισθωμένων. Και ενώ ο κ. Λομβέρδος ανακάλυψε την λύση του ασφαλιστικού στις περικοπές των συντάξεων και των παροχών δεν έγινε καμία παρέμβαση για να κλείσουν οι «μαύρες τρύπες» από τα υπέρογκα μισθώματα και τα εγκαταλελειμμένα ακίνητα των ταμείων. Ακόμα και διάφορες πληροφορίες που κατά καιρούς διαρρέουν για την σύσταση εταιρίας επενδύσεων ακινήτων αποδεικνύουν την έλλειψη βούλησης για οποιαδήποτε πρωτοβουλία.

Οι σχετικές πληροφορίες κυκλοφορούν εδώ και δέκα χρόνια και ποιο είναι το αποτέλεσμα; Μία «τρύπα στο νερό» . Μα γιατί θα αναρωτηθεί ένα καλοπροαίρετος άνθρωπος. Ανικανότητα ή αδυναμία; Έλλειψη στρατηγικής ή κινήσεις με συγκεκριμένη στόχευση; Φυσικά δεν υπάρχει απάντηση. Αυτό που υπάρχει είναι η διαπίστωση αδυναμίας και απροθυμίας. Τι σημαίνουν όλα αυτά; Όλα αυτά που λένε για πώληση (σ.σ. συγγνώμη , αξιοποίηση) είναι κούφια λόγια που απλώς καμουφλάρουν είτε την αδυναμία τους είτε τις κρυφές επιδιώξεις .

Πως γεννιέται ένα γκετο

Το ιστορικό εμπορικό κέντρο της Αθήνας τις τελευταίες δεκαετίες ακολουθούσε σε γενικές γραμμές μία πορεία μετάλλαξης σε μία προβληματική περιοχή της πόλης, με πολύμορφα και αντιφατικά όμως χαρακτηριστικά, όπως άλλωστε έχει αντίστοιχα παρατηρηθεί σε πολλές περιπτώσεις μητροπολιτικών αστικών κέντρων στην Ευρώπη. Ωστόσο, ενόψει της διεξαγωγής των Ολυμπιακών Αγώνων στην Αθήνα το 2004, φάνηκε, μέσω μίας σειράς περιστασιακών πρωτοβουλιών και ad hoc παρεμβάσεων της πολιτείας, ότι η περιοχή μπορούσε προοπτικά ν’ αλλάξει όψη, να αποτελέσει πόλο έλξης νέων κατοίκων και επισκεπτών καθώς και σημείο επιχειρηματικών και πολιτιστικών δραστηριοτήτων , να αναβαθμιστεί διατηρώντας ευρεία ταξική διαστρωμάτωση και θετικό πολυπολιτισμικό στίγμα και χαρακτήρα. Όμως, αντίθετα, το 2004, αμέσως μετά τη διεξαγωγή των Αγώνων, αποτελεί- σύμφωνα με όλες τις μαρτυρίες- ορόσημο για την εφεξής ραγδαία υποβάθμιση, τον πολλαπλασιασμό των προβλημάτων και τη διάχυση της αίσθησης ανασφάλειας και αδιέξοδου των πολιτών της περιοχής. Η διακοπή των πιστώσεων για την ανάπλαση του ιστορικού κέντρου, η εξάχνωση της κοινωνικής ευφορίας από την προετοιμασία και τη διεξαγωγή των Ολυμπιακών Αγώνων, η περιστολή της αστυνομικής εγρήγορσης, η επανάκαμψη των τοξικομανών και η δημιουργία πορνικής «πιάτσας» υπήρξαν τα πρώτα 3 συμπτώματα, τα οποία γρήγορα πολλαπλασιάστηκαν και με την αρχόμενη οικονομική ύφεση. Επίσης, την ίδια περίοδο και ιδίως από το 2006, καταγράφεται σημαντική προϊούσα αύξηση εισερχομένων στη χώρα αντικανονικών μεταναστών και αιτούντων άσυλο κυρίως από χώρες της Ασίας και της Αφρικής, πολλοί από τους οποίους, κυρίως λόγω της έλλειψης κατάλληλων κέντρων υποδοχής, αλλά και εξαιτίας των αδυναμιών της διαδικασίας ασύλου σε συνδυασμό και με την συστηματική επαναπροώθηση από τα υπόλοιπα κράτη – μέλη της Ε.Ε. στην χώρα μας ως πρώτης χώρας εισόδου των ατόμων αυτών κατ’εφαρμογή του Κανονισμού «Δουβλίνο ΙΙ» (2003), καταλήγουν ως «άνθρωποι σε παρένθεση» στην περιοχή του ευρύτερου κέντρου της Αθήνας. Με τον τρόπο αυτό το ιστορικό κέντρο και η ευρύτερη περιοχή γίνεται χώρος υπέρμετρης συγκέντρωσης νεοφερμένων μεταναστών «χωρίς χαρτιά» και αιτούντων άσυλο, χωρίς δίκτυα υποδοχής, εργασία και στέγη, με υψηλή θεατότητα στο δημόσιο χώρο και ρυπογόνες πρακτικές, αλλά και ανάπτυξη μικρο-εγκληματικότητας επιβίωσης, η μεγάλη έκταση της οποίας επηρεάζει αποφασιστικά την ποιότητα της καθημερινής ζωής των πολιτών, αποθαρρύνει την επισκεψιμότητα, και συμβάλλει στην περαιτέρω υποβάθμιση της περιοχής. Στο πλαίσιο αυτό δημιουργούνται δίκτυα «μαύρης αγοράς» ναρκωτικών, κλοπιμαίων, παραεμπορίου και πορνείας, που συντηρούν και αναπαράγουν αυτή την ανομική κατάσταση. Ταυτόχρονα, περιθωριακά στοιχεία από άλλα σημεία της πόλης μοιραία μετακινούνται στην περιοχή καθώς οι συνθήκες εμφανίζονται ευνοϊκές για τις δραστηριότητες και την «υπόγεια» επιβίωση τους, με αποτέλεσμα την ενεργοποίηση ενός «φαύλου κύκλου» υποβάθμισης- παραβατικότητας- κοινωνικού αποκλεισμού- περαιτέρω υποβάθμισης- διάχυσης της παραβατικότητας κοκ. Η εικόνα περιπλέκεται καθώς το φαινόμενο εκφεύγει από τον συνήθη παραδοσιακό προβληματισμό σχετικά με ζητήματα ενσωμάτωσης των μεταναστευτικών κοινοτήτων, καθώς ο νεοφερμένος πληθυσμός φέρει σε μεγάλο βαθμό χαρακτηριστικά «νομαδικού, εκ-τοπισμένου» πληθυσμού που βιώνουν ζωή περιορισμένη στα απολύτως στοιχειώδη της ανθρώπινης ύπαρξης, υπό το κράτος της «διαρκούς εξαίρεσης», χωρίς στοιχειώδεις δεσμούς μίας τοπικής, κοινωνικής, εργασιακής και θεσμικής αναφοράς. Οφείλουν συνεχώς να αυτοσχεδιάζουν για να υπάρχουν. Αυτά τα εκ-τοπισμένα άτομα δημιουργούν ένα αόρατο ιστό, μία «δική τους πόλη» εκτός δικαϊκού χώρου και κάθε έννοιας συνεκτικού κοινωνικού και αστικού ιστού. Περαιτέρω, ιδιαίτερα από το 2008, η δυσφορία και ανασφάλεια κυρίως των ελλήνων πολιτών (αλλά και παλαιότερων μεταναστών) διογκώνεται και μετατρέπεται σε εγκληματοφοβία, κοινωνική ένταση, έντονη ξενοφοβία και επιθετικές διαθέσεις αυτοδικίας. Στο σημείο αυτό η φυλετική- πολιτισμική διάσταση περιπλέκει και επιδεινώνει την αρνητική κοινωνική δι-αντίδραση, καθώς η εθνοτική προέλευση των νεοφερμένων μεταναστών δημιουργεί αρνητικά στερεότυπα περί συλλογικής επικινδυνότητας ομάδων που ούτε θέλουν ούτε μπορούν να ενσωματωθούν στην ελληνική κοινωνία λόγω των «ιδιαιτεροτήτων» τους. Το νέο ξενοφοβικό φαινόμενο θα μπορούσε να ονομαστεί «Ισλαμοφοβία» σε διάκριση από την «Αλβανοφοβία» που παρατηρήθηκε κατά τη δεκαετία του 1990. Η τωρινή κοινωνική αντίδραση έχει όλα τα χαρακτηριστικά ενός κοινωνικού «ηθικού πανικού» που αντιλαμβάνεται την παρουσία αυτού του πληθυσμού με εχθρότητα και ανησυχία ανάλογη προς την έλευση μίας σοβαρής φυσικής καταστροφής που πρέπει με κάθε μέσον να εξουδετερωθεί, ιδίως με την έντονη ενεργοποίηση των κρατικών κατασταλτικών μηχανισμών. Αυτή η στάση και αντίληψη πολλών πολιτών εδράζεται βεβαίως σε υπαρκτά προβλήματα της καθημερινότητας που συνοπτικά εκθέσαμε, καθώς αποτελεί γεγονός ότι η ανεπαρκής και πλημμελής παρέμβαση του κράτους έχει μετατρέψει τα αρχικώς μεμονωμένα προβλήματα σε ένα σύνθετο πλέγμα ακανθωδών κοινωνικών προβλημάτων, με πιο πιεστικές όψεις τους κινδύνους για τη δημόσια υγεία και τη δημόσια τάξη και ασφάλεια των πολιτών.

ΠΗΓΗ : Συνηγορος του Πολίτη

Πουλάνε και οι τράπεζες

Εξακολουθούν να πωλούν ακίνητα οι τράπεζες. Η Εμπορική Τράπεζα, διαθέτει προς πώληση φορά συνολικά 19 καταστήματα σε όλη την Ελλάδα, εκτιμώμενης αξίας περί τα 50 εκατ. ευρώ. Πρόκειται για μία ακόμη φορά για χώρους όπου λειτουργούν διάφορες υπηρεσίες της Τράπεζας, καταστήματα και γραφεία, σε Αθήνα, μεγάλα αστικά κέντρα και νησιωτικές περιοχές. Υπενθυμίζεται ότι αντίστοιχη κίνηση πώλησης είχε γίνει από την τράπεζα και στις αρχές του 2011.

Αντίστοιχες κινήσεις αξιοποίησης της ακίνητης περιουσίας της πραγματοποιεί αυτό το διάστημα και ο όμιλος της Αγροτικής Τράπεζας, βγάζοντας ωστόσο στην αγορά μεμονωμένα μεγάλα ακίνητα. Στο πλαίσιο αυτό, προς πώληση αυτή την περίοδο από τη θυγατρική του ομίλου ATELeasing βρίσκονται ένα τετραώροφο επαγγελματικό συγκρότημα βιοκλιματικών κτιρίων για επαγγελματική χρήση, εκτάσεως 5.800 τ.μ. στο Ρέντη επί της Λεωφ. Κηφισού 96, ενώ εντός του Αυγούστου πραγματοποιείται ο έτερος σημαντικός διαγωνισμός για την πώληση του πεντάστερου διατηρητέου ξενοδοχείου «Λουτράκι Palace», στο Λουτράκι Κορινθίας.

pomidaani

nomisma_140x60
baner-pontiki