Real Estate News NETWORKSOCIALOPINION.GR | INVESTNEWS.GR | PARATIRITIS.GR | PREMIUM.PARATIRITIS.GR

realestatenews.gr

Ο ΕΝΦΙΑ θα παραμείνει...

O ΕΝΦΙΑ δεν πρόκειται να καταργηθεί τα επόμενα χρόνια αλλά μπορεί να αλλάξει.Στο ειδικό κεφάλαιο για τη φορολογία, το Σχέδιο για την μεταμνημονιακή πορεία κάνει αναφορά στην εξίσωση αντικειμενικών- εμπορικών αξιών, που συνεχίζει να αποτελεί αντικείμενο τεχνικών διαβουλεύσεων με τους Θεσμούς. Αφήνοντας κανείς στην άκρη το σχέδιο, που προβλέπει «διπλές» αντικειμενικές αξίες (άλλη Τιμή Ζώνης για τις μεταβιβάσεις ακινήτων και άλλη Τιμή Ζώνης για τον ΕΝΦΙΑ), προς αποφυγήν των «αλμυρών» εκκαθαριστικών τον Αύγουστο, δεν μπορεί παρά να «κολλήσει» στη δέσμευση της κυβέρνησης για τη… διαιώνιση του ΕΝΦΙΑ: «Αυτή η προσαρμογή (σ.σ. αντικειμενικών- εμπορικών αξιών) θα καταστήσει βιώσιμα, μακροπρόθεσμα, τα έσοδα (2,65 δισ. Ευρώ) και θα οδηγήσει σε δίκαιη κατανομή του φόρου επί των ακινήτων. Επιπλέον, η προσαρμογή αυτή θα ευθυγραμμίσει το ελληνικό κράτος με τις δικαστικές αποφάσεις του ΣτΕ, εξαλείφοντας τις σχετικές δικαστικές διαφορές», αναφέρει χαρακτηριστικά η επίμαχη παράγραφος κι αυτό σημαίνει πολύ απλά ότι όπως και να μετονομαστεί ο ΕΝΦΙΑ, ο εισπρακτικός στόχος δεν αλλάζει. Από την παραπάνω διατύπωση ανακύπτουν, πάντως, δύο ζητήματα. Η κυβέρνηση αναλαμβάνει δέσμευση για είσπραξη 2,65 δις ευρώ και μάλιστα μακροπρόθεσμα, δηλαδή σε βάθος χρόνου, παρά το ότι στα ψηφισμένα αντίμετρα προβλέπεται η μείωση των εσόδων του ΕΝΦΙΑ κατά 209 εκατ. ευρώ το 2020. Έχει αλλάξει κάτι σε σχέση με αυτό; Το δεύτερο είναι η αναφορά σε «δίκαιη κατανομή» του φόρου. Υπάρχει πρόθεση αλλαγής της δομής του ΕΝΦΙΑ και μεταφοράς φορολογικών βαρών σε μεσαία και υψηλότερα κλιμάκια; Η ουσία είναι ότι αυτή τη στιγμή ο φόρος ακινήτων ανέρχεται στο 1,8% του ΑΕΠ, όπως αποτυπώνεται στο Αναπτυξιακό Σχέδιο, ενώ συνολικά οι φόροι στα ακίνητα διαμορφώνονται στο 2,8% του ΑΕΠ, σύμφωνα με τα στοιχεία της Eurostat, που είναι με διαφορά το υψηλότερο ποσοστό στην Ευρώπη, με μόνη βαρύτερη φορολογία ακινήτων αυτή στη Γαλλία. Αρκεί να αναφερθεί ότι μπαίνοντας στην κρίση, το σύνολο των φόρων στην ακίνητη περιουσία ήταν 0,8% του ΑΕΠ, όπως επίσης ότι η πτώση των επενδύσεων στην κτηματαγορά τα τελευταία 10 χρόνια έφτασε στο 11% του ΑΕΠ, συμπαρασύροντας το σύνολο των επενδύσεων στην ελληνική οικονομία.

ΕΜΠΟΡΙΚΑ ΚΕΝΤΡΑ : Σημείο ραντεβού

Δεν είναι λίγοι εκείνοι που πριν από μερικές δεκαετίες υπεστήριζαν ότι ο έλληνας ως καταναλωτής προτιμά τις διαπροσωπικές σχέσεις από το απρόσωπο του εμπορικού κέντρου. Η παρακμή των πολυκαταστημάτων της δεκαετίας του ΄80 αλλά και των πρώτων αναπτύξεων που αναπτύχθηκαν σε υπερτοπικές αγορές της δεκαετίας του ΄90 ερμηνεύτηκε από πολλούς ως απόδειξη ότι το ελληνικό καταναλωτικό μοντέλο δεν ταυτίζεται με την λειτουργία οργανωμένων εμπορικών χώρων που θα συνδυάζουν το shopping με την ψυχαγωγία. Οι αναπτύξεις που έγινα στις αρχές της δεκαετίας του ΄00 ουσιαστικά λειτούργησαν ως εναλλακτικό σημείο εγκατάστασης επιχειρήσεων σε συγκεκριμένα ήδη διαμορφωμένα εμπορικά σημεία (Παγκράτι, Κηφισιά κ.α) . Το μοντέλο αυτό ανάπτυξης έγινε απόπειρα να μεταφερθεί και σε μεγάλα αστικά κέντρα της περιφέρειας π.χ. Ξάνθη, Κομοτηνή κ.α σε συνδυασμό με την συνύπαρξη στον ίδιο χώρο και επιχειρήσεων ψυχαγωγίας (κινηματογράφοι, επιχειρήσεις εστίασης κ.α) αλλά με τα μέχρι στιγμής δεδομένα οι επιπτώσεις στις τοπικές εμπορικές αγορές ήταν περιορισμένες αφού οι εμπορικοί δρόμοι-πιάτσες αποδείχθηκαν ιδιαίτερα ανθεκτικοί . Η λειτουργία του MALL στην Αθήνα και του COSMOS στην Θεσσαλονίκη σε συνδυασμό με το εμπορικό πάρκο στο «Ελευθέριος Βενιζέλος» διαφοροποίησε το ισχύον STATUS στην εμπορική χωροταξία καθώς διαπιστώθηκε ότι: -Ο ρόλος της διαπροσωπικής επαφής αποδυναμώθηκε ως στοιχείο της καταναλωτικής «συμπεριφοράς» του έλληνα καταναλωτή τουλάχιστον στα μεγάλα αστικά κέντρα. -Η στόχευση με επίκεντρο τη «κατασκευή» σημείων προορισμού αντί εμπορικών σημείων συντελεί σε σημαντικό βαθμό στην αύξηση της επισκεψιμότητας των συγκεκριμένων χώρων. Η συνύπαρξη εμπορικών δραστηριοτήτων , κινηματογραφικών αιθουσών και χώρων ψυχαγωγίας σε σχέση 3: 1 περίπου, μπορεί να θεωρηθεί ως πετυχημένη αναλογία για μικτές αναπτύξεις σε αστικές περιοχές . -Η ύπαρξη ολοκληρωμένων υποδομών μεταφοράς είναι ικανή και αναγκαία συνθήκη προκειμένου να αποκτήσει η ανάπτυξη τα χαρακτηριστικά του «προορισμού» καθώς είναι εφικτή η προσέγγιση από όλα τα σημεία του νομού Αττικής και κυρίως από τις περιοχές εκείνες με τις οποίες υπάρχει σύνδεση μέσω ηλεκτρικού , μετρό και προαστιακού σιδηροδρόμου . Ειδικά στην περίπτωση του MALL εκτιμάται ότι τα 2/3 των επισκεπτών χρησιμοποιούν για την μεταφορά του ΜΜΜ. Σε αντιπαραβολή θα πρέπει να χρησιμοποιηθεί το υπόδειγμα του Cosmopolis στην Λ.Κηφισίας όπου , εντοπίσθηκε πρόβλημα στις μισθώσεις των υπέργειων εμπορικών χώρων το οποίο αποδίδεται στην περιορισμένη προσβασιμότητα του κοινού σε αυτό ενώ και η γειτονική ανάπτυξη του AVENUE με αμιγή εμπορικό χαρακτήρα δεν έχει –προφανώς για τις ίδιες αιτίες- τις υψηλές επιδόσεις του MALL όσον αφορά την επισκεψιμότητα Σαφείς ενδείξεις όμως για το κατά πόσο επηρεάζει την επισκεψιμότητα των εμπορικών κέντρων η ύπαρξη σταθμού μετρό , ηλεκτρικού και προαστιακού υπάρχουν από την λειτουργία των εμπορικών κέντρων: -Golden Hall (επί της Κηφισιάς . Η απόσταση από τον σταθμό του ηλεκτρικού υπολογίζεται σε 700 μέτρα περίπου). -Passal (επί της Πειραιώς με πρόσβαση από τον προαστιακό σιδηρόδρομο). Τα μέχρι στιγμής δεδομένα δείχνουν ότι και τα δύο δεν έχουν την επισκεψιμότητα του MALL.

Δημόσιο: Ο νόμος ισχύει για τους άλλους

Η συνεχιζόμενη καθυστέρηση ή και παύση πληρωμών βεβαιωμένων εργασιών από την πλευρά του στενού (Υπουργεία) και ευρύτερου (ΔΕΚΕ, ΟΤΑ κλπ.) δημόσιου τομέα, η οποία έχει υπερβεί χρονικώς και σε έκταση κάθε προηγούμενο, είναι βέβαιο ότι θα οδηγήσει άμεσα: - στην πτώχευση υγιών Τεχνικών Εταιρειών - στη διακοπή σοβαρών έργων υποδομής ακόμη και σε προγράμματα που υπάρχει ανάγκη αύξησης της απορροφητικότητας (ΕΣΠΑ) - στη διάχυση των οικονομικών προβλημάτων σε σωρεία συνεργαζόμενων επιχειρήσεων προμηθευτών-υπεργολάβων κλπ. - στην απώλεια εργασίας για πολύ σημαντικό αριθμό εργαζομένων του ευρύτερου κλάδου. Αυτά, μεταξύ άλλων, επισημαίνει ο ΣΑΤΕ με έγγραφο – «σήμα κινδύνου» προς τον υπουργό Περιφερειακής Ανάπτυξης και Ανταγωνιστικότητας Μιχάλη Χρυσοχοΐδη, ως αρμόδιο για την επιβίωση των παραγωγικών επιχειρήσεων της χώρας, αλλά και στους υπουργούς Οικονομικών και ΥΠΟΜΕΔΙ Γιώργο Παπακωνσταντίνου και Δημήτρη Ρέππα.

Όπως υπογραμμίζεται από την πλευρά του ΣΑΤΕ, το συνολικό ποσό οφειλών του Δημοσίου προς τις κατασκευαστικές επιχειρήσεις εκτιμάται άνω του 1,8 δισ. ευρώ, ενώ σχεδόν ένας στους τέσσερις άλλοτε εργαζόμενους στον κλάδο βρίσκεται στην ανεργία, οι περισσότεροι για μακρό διάστημα (σύμφωνα με τα στοιχεία της ΕΛΣΤΑΤ μεταξύ τρίτου τριμήνου 2008 - τρίτου τριμήνου 2010, είχαν απωλεστεί 79.400 θέσεις εργασίας από τον κλάδο, δηλαδή το 20%). Πολλαπλάσιες είναι οι επιπτώσεις σε ολόκληρη την αγορά, καθώς τα ποσά που δεν καταβάλλει το δημόσιο, έχουν μετατραπεί σε χρέη προς χιλιάδες βιομηχανικές, βιοτεχνικές και εμπορικές επιχειρήσεις, οι οποίες συνεργάζονται άμεσα ή έμμεσα με τον κατασκευαστικό κλάδο, καθώς και χρέη προς τις τράπεζες. «Δυστυχώς, παρά τα αλλεπάλληλα έγγραφά μας και τη δημοσιότητα, την οποία έχει προσλάβει το θέμα, η κατάσταση όχι μόνο δεν βελτιώνεται, αλλά, αντιθέτως, τους τελευταίους μήνες έχει οξυνθεί» τονίζει ο ΣΑΤΕ στο έγγραφό του προς τους τρεις υπουργούς, κυρίως,

α) Με την άρνηση εφαρμογής - έστω - της δυνατότητας συμψηφισμού των απαιτήσεων με οφειλές προς το δημόσιο. Έτσι, για παράδειγμα, οι επιχειρήσεις καλούνται να καταβάλουν Φ.Π.Α. ο οποίος δεν έχει εισπραχθεί και αφορά τιμολόγια που έχουν εκδοθεί σύννομα. Μάλιστα, οι κατασκευαστικές εταιρείες, σε περίπτωση αδυναμίας εκπλήρωσης των υποχρεώσεών τους, απειλούνται και με σκληρές ποινικές διώξεις (προσωποκράτηση κλπ.).

β) Με τη "βιομηχανία" ανακοπών, με επίκληση προσχηματικών λόγων, την οποία συστηματικά έχει υιοθετήσει πλέον το δημόσιο, επιχειρεί επί της ουσίας να αποφύγει την πληρωμή των υποχρεώσεών του, για τις περιπτώσεις εκείνες για τις οποίες έχουν ήδη επιδικασθεί σε βάρος του τελεσίδικες και εκτελεστές αποφάσεις ελληνικών δικαστηρίων. Και όλα αυτά, προστίθεται, παρά την σαφή οδηγία της Ε.Ε. για πληρωμή των οφειλών του Δημοσίου εντός ενενήντα (90) ημερών.

Δημόσια κτίρια με τριπλό "καπελο"

Τριπλάσιο είναι το κόστος κατασκευής με τα ΣΔΙΤ των δημοσίων κτιρίων σε σύγκριση με εκείνο που προκύπτει αν ακολουθηθεί η συνηθισμένη μέθοδος των δημόσιων έργων. Την καταγγελία αυτή έκανε ο κ. Μ.Κριτσωτάκης με αφορμή την υλοποίηση του προγράμματος της σχολικής στέγης στην Κρήτη για τα επόμενα χρόνια, ότι θα προχωρήσετε στην κατασκευή δώδεκα (12) σχολικών συγκροτημάτων στην Κρήτη καθώς και του Δικαστικού Μεγάρου Ηρακλείου με την μέθοδο των ΣΔΙΤ.

Με βάση τη μέχρι τώρα εμπειρία αλλά και τις θέσεις του εργοληπτικού κόσμου της χώρας,τονίζει, οι ΣΔΙΤ είναι πολλαπλά βλαπτικές, αφού:

- Το κόστος τους είναι πολύ υψηλότερο από αυτό του συμβατικού Δημόσιου Έργου. Χαρακτηριστικό παράδειγμα το κόστος κατασκευής των 7 ομαδοποιημένων Πυροσβεστικών Σταθμών (ΣΔΙΤ) που ανήλθε σε 2.815,00 €/μ2 ενώ το αντίστοιχο κόστος για την κατασκευή του Πυροσβεστικού Σταθμού ΒΙ.ΠΕ. Κιλκίς (συμβατικό Δημόσιο έργο) ήταν μόλις 850,00€/μ2 " Ο χρόνος υλοποίησης τους είναι πολύ μακρύτερος.

-Υπονομεύουν το μέλλον των επόμενων γενεών των πολιτών χρεώνοντας τους εν αγνοία τους (τα διόδια αναπροσαρμόζονται συνεχώς και ήδη είναι υπέρογκα).

- Στερούν εργασιακό αντικείμενο από τις μικρές και μεσαίες Εργοληπτικές Επιχειρήσεις, τους εργατοτεχνίτες και τους επαγγελματίες της περιφέρειας που πλήττονται ήδη από την ανεργία.

Οι αράχνες και η αγορά της Εθνικής οδού

Το πείραμα της Εθνικής οδού απέτυχε; Στις αρχές της δεκαετίας του 2000 η εθνική οδός Αθήνας -Λαμίας θεωρούνταν από τις πλέον ελπιδοφόρες αγορές γραφειακών χώρων της πρωτεύουσας. Η κάλυψη των κενών χώρων με κτίρια γραφείων –κύρια χρήση- ήταν θεαματική .Εκτιμάται ότι την περίοδο αυτή το κτιριακό απόθεμα αυξήθηκε κατά 120% σε σύγκριση με την προηγούμενη δεκαετία. Ατού της περιοχής, η ευκολία οδικής πρόσβασης και τα ανταγωνιστικά ενοίκια που θα μπορούσαν να διαμορφωθούν-λόγω της χαμηλότερης τιμής της γης -, σε σύγκριση με άλλες ανταγωνιστικές αγορές και κυρίως την λ. Κηφισίας και την ευρύτερη περιοχή Αμαρουσίου και Χαλανδρίου. Η κρίση όμως ανέτρεψε αυτές τις προσδοκίες. Σύμφωνα με έρευνα το ποσοστό διαθεσιμότητας σε γραφειακούς χώρους στο σύνολο του κτιριακού αποθέματος ξεπερνά το 38% , με τάσεις περαιτέρω διεύρυνσης τους προσεχείς μήνες.

Ήδη αρκετές επιχειρήσεις που είχαν εγκατασταθεί σε μία ακτίνα 1 χιλιομέτρου από τον κόμβο της Αττικής οδού έχουν μετακινηθεί σε φτηνότερες αγορές , ενώ οι τιμές των ενοικίων έχουν υποχωρήσει 25% σε σύγκριση με το 2009. Το χειρότερο όμως είναι ότι παρά το γεγονός ότι οι τιμές προσαρμόστηκαν τα μισθωτήρια συμβόλαια είναι ελάχιστα. « Η προσφορά αφορά κυρίως μεγάλους γραφειακούς χώρους και αυτό καθιστά ιδιαίτερα δύσκολη την αναζήτηση μισθωτή καθώς οι περισσότερες επιχειρήσεις προσπαθούν να περιορίσουν το κόστος εγκατάστασης είτε με το μειωμένο μίσθωμα είτε με λιγότερα τετραγωνικά μέτρα», έλεγαν μεσίτες που γνωρίζουν καλά την αγορά .

pomidaani

nomisma_140x60
baner-pontiki