Real Estate News NETWORKSOCIALOPINION.GR | INVESTNEWS.GR | PARATIRITIS.GR | PREMIUM.PARATIRITIS.GR

Πολεοδομία

Πολεοδομία α λα καρτ

Η και κατά περίπτωση χωροθέτηση και πολεοδόμηση προς χάριν των μεγάλων και μεσαίων επενδυτικών σχεδίων, αγνώστου ταυτότητας και περιεχομένου, εισάγει ως κανόνα η σχεδιαζόμενη "μεταρρύθμιση του συστήματος χωροταξικού και πολεοδομικού σχεδιασμού" του ΥΠΕΚΑ, σε εναρμόνιση με τη νομοθεσία των fast track επενδύσεων και των παρεκκλίσεων του εφαρμοστικού νόμου του Μεσοπρόθεσμου.

Καταργούνται τα Γενικά Πολεοδομικά Σχέδια, τα Ρυθμιστικά των μεσαίων πόλεων και το Εθνικό Χωροταξικό Ουσιαστικά διαλύουν τον χωρικά ολοκληρωμένο σχεδιασμό, είτε σε εθνικό είτε σε τοπικό επίπεδο, αντί της ενίσχυσης και ολοκλήρωσής του. Έτσι κατεδαφίζεται όλο το θεσμικό πλαίσιο από το 1923 και μετά καθώς καταργούνται τα Γενικά Πολεοδομικά Σχέδια και τα ΣΧΟΟΑΠ, τα οποία θέτουν δεσμευτικούς κανόνες για την οργάνωση και λειτουργία των πόλεων, καθορίζουν χρήσεις γης, όρους και περιορισμούς δόμησης, οριοθετούν τις περιοχές προστασίας και τις ζώνες παραγωγικών δραστηριοτήτων στο εξωαστικό χώρο. Επίσης καταργείται το Εθνικό Χωροταξικό και τα υπό θεσμοθέτηση Ρυθμιστικά σχέδια Βόλου, Λάρισας, Ιωαννίνων, Πάτρας και Ηρακλείου. Στο προτεινόμενο νέο σύστημα κυριαρχούν τα τομεακά ειδικά χωροταξικά σχέδια, π.χ. τουρισμού, ιχθυοκαλλιεργειών, τα οποία εκφράζουν συγκεκριμένες ομάδες συμφερόντων. Το Χωροταξικό Σουφλιά για τον τουρισμό, το οποίο τροποποιήθηκε προς το χειρότερο με νόμο του υπουργείου Τουρισμού και εξαγγέλλεται η αναθεώρησή του, ενισχύει το real estate μέσω των τουριστικών κατοικιών. Το Χωροταξικό για τις ιχθυοκαλλιέργειες υπηρετεί τις επιχειρήσεις του κλάδου. Καθ' ομολογία τού τότε αναπληρωτή ΥΠΕΚΑ Ν. Σηφουνάκη θεσμοθετήθηκε για να μη χάσουν οι επιχειρήσεις κοινοτικά κονδύλια και να μην πέφτουν οι χωροθετήσεις στο Συμβούλιο της Επικρατείας.

Σύμφωνα με την πρόταση της ομάδας εργασίας, η οποία συγκροτήθηκε με την υπ' αριθμ. 233/31.08.2012 απόφαση του αναπληρωτή υπουργού Σ. Καλαφάτη, η δομή του νέου, “ξεδοντιασμένου” χωροταξικού και πολεοδομικού συστήματος, η οποία θα αποτυπωθεί στη συνέχεια σε Σχέδιο Νόμου, περιγράφεται ως εξής:

* Το εθνικό χωροταξικό το οποίο θεσμοθετήθηκε και εγκρίθηκε από τη Βουλή το 2008 και περιέχει βασικές προτεραιότητες και στρατηγικές κατευθύνσεις (π.χ. περιορισμός της εκτός σχεδίου δόμησης, προστασία της γεωργικής γης υψηλής παραγωγικότητας) "για την ολοκληρωμένη χωρική ανάπτυξη και αειφόρο οργάνωση του εθνικού χώρου) καταργείται. Αντικαθίσταται από ένα "κείμενο αρχών πολιτικής χωρικής οργάνωσης, ενδεικτικού χαρακτήρα, το οποίο θα αποτελεί κείμενο πολιτικών προτεραιοτήτων και βασικών επιλογών της κυβερνητικής πολιτικής εκτός του κυρίως συστήματος χωροταξικών και πολεοδομικών σχεδίων". Το ήδη εγκεκριμένο Γενικό Πλαίσιο Χωροταξικού Σχεδιασμού δεν θα καταργηθεί άμεσα, αλλά θα εξακολουθήσει να ισχύει όσο απαιτείται (π.χ. μέχρι να υπάρξει ειδικό πλαίσιο ΧΣΑΑ για τομείς ή κατηγορίες χώρου που σήμερα ρυθμίζονται μόνο από το Γενικό Πλαίσιο, όπως οι μεταφορές) αναφέρεται στην πρόταση της ομάδας εργασίας. Θα αποτελεί δήλωση - ανακοίνωση "που εκφράζει την κυβερνητική πολιτική". Δηλαδή ένα κείμενο αρχών τόσο δεσμευτικό που θα εγκρίνεται... με μια απλή ανακοίνωση.

* Τα ειδικά χωροταξικά μετονομάζονται σε Ειδικό Πλαίσιο Χωρικής Οργάνωσης, το οποία θα περιέχει κατευθύνσεις για τομείς ή κατηγορίες χώρου και θα είναι δεσμευτικό για το υποκείμενο περιφερειακό και τοπικό πλαίσιο, την κρατική διοίκηση (κεντρική και αποκεντρωμένη) και τους ΟΤΑ (Περιφέρειες - Δήμοι) κατά την άσκηση της κανονιστικής τους εξουσίας ή την έκδοση ατομικών διοικητικών πράξεων που αφορούν τα ρυθμιζόμενα από το ειδικό πλαίσιο πεδία και αντικείμενα χωρικής ανάπτυξης. Προτείνεται δε η "άμεση και αποκλειστική εφαρμογή τους για τις χωροθετήσεις έργων και δραστηριοτήτων γενικού ενδιαφέροντος και στρατηγικής σημασίας". Καταρτίζονται από το ΥΠΕΚΑ σε συνεργασία με τα κατά περίπτωση υπουργεία και εγκρίνονται με ΚΥΑ, όπως και σήμερα.

* Τα περιφερειακά χωροταξικά περιέχουν κατευθύνσεις "για τομείς ή κατηγορίες χώρου, δεσμευτικά για τον δημόσιο τομέα και τα υποκείμενο πλαίσιο, άμεσα εφαρμόσιμα για έργα και δράσεις περιφερειακής εμβέλειας", ενώ περιλαμβάνουν και ειδικές κατευθύνσεις για τα μεγάλα αστικά κέντρα της Περιφέρειας. "Θα εκπονούνται από την αποκεντρωμένη διοίκηση και όχι από το ΥΠΕΚΑ, ενώ δεν έχει αποσαφηνιστεί αν θα εγκρίνονται με απόφαση υπουργού ή απόφαση γενικού γραμματέα Αποκεντρωμένης Διοίκησης.

* Το μητροπολιτικό πλαίσιο χωρικής οργάνωσης Αθήνας - Αττικής αντί του Ρυθμιστικού. Το περιεχόμενό του θα είναι αντίστοιχο με αυτό των 11 περιφερειακών "σε συνδυασμό με πρόσθετα στοιχεία που απαιτούνται για την οργάνωση του χώρου σε μια μητροπολιτική ευρέως αστικοποιημένη περιοχή", το οποίο θα εγκρίνεται με ΚΥΑ και όχι με νόμο, όπως το ισχύον του 1985. Οι προηγούμενοι σχεδιασμοί, οι οποίοι έχουν παγώσει, για την επικαιροποίηση του Ρυθμιστικού προέβλεπαν την κύρωση με νόμο.

*Για το Ρυθμιστικό σχέδιο του πολεοδομικού συγκροτήματος Θεσσαλονίκης, διατυπώνονται δύο σενάρια. Να διατηρηθεί ώς έχει μέχρι σήμερα ή να ενσωματωθεί στο Περιφερειακό Κεντρικής Μακεδονίας. Τοπικό επίπεδο: Καλλικράτειος δήμος και κάτω

* Τα Γενικά Πολεοδομικά Σχέδια/ΣΧΟΟΑΠ μετατρέπονται πλέον σε τοπικό ή δημοτικό πλαίσιο χωρικής οργάνωσης, χάνοντας τον κανονιστικό και άρα δεσμευτικό χαρακτήρα τους. Θα περιέχουν "κατευθύνσεις για την οργάνωση του χώρου σε επίπεδο Καλλικράτειου δήμου (μεγαλύτερη έκταση έναντι των Καποδιστριακών). Σε ειδικές περιπτώσεις μπορεί να είναι διαδημοτικά (π.χ. πολεοδομικά συγκροτήματα που τυχόν συμπεριλαμβάνουν περισσότερους του ενός Καλλικράτειους δήμους ή υποδημοτικό (π.χ. σε Καλλικράτειο δήμο, ο οποίος περιλαμβάνει και άλλα νησιά θα μπορεί να εκπονείται χωριστό πλαίσιο για κάθε νησί)". Θα εκπονούνται ανά δήμο ή ομάδα δήμων και θα εγκρίνονται με απόφαση γ.γ. Αποκεντρωμένης Διοίκησης, ή περιφερειάρχη.

* Η πολεοδομική μελέτη, το μοναδικό εργαλείο πλέον κανονιστικού χαρακτήρα μετονομάζεται σε σχέδιο χρήσεων γης ή σχέδιο τοπικών ρυθμίσεων. Θα υπάρχουν, κατά την πρόταση, διάφορες κατηγορίες τέτοιων σχεδίων, ανάλογα με την περιοχή εφαρμογής: Όπως περιοχή εκτός σχεδίου, επέκταση σχεδίου πόλης, πολεοδόμηση οικισμού, αναθεώρηση Σχεδίου Πόλης, οργανωμένος υποδοχέας. "Σε κάθε περίπτωση θα περιλαμβάνουν σχέδιο χρήσεων γης και όρους και περιορισμούς δόμησης, μαζί με άλλα στοιχεία που θα απορρέουν από τις ειδικότερες ανάγκες της περιοχής εφαρμογής" αναφέρεται στην πρόταση. Φορέας κατάρτισης θα είναι ο δήμος και η μελέτη θα εγκρίνεται Π.Δ.

* Το ρυμοτομικό σχέδιο εκπονείται σε επόμενο στάδιο ως αυτοτελής πράξη και συγχωνεύεται με την πράξη εφαρμογής από τον δήμο με απόφαση περιφερειάρχη ή δημάρχου. Επιστημονικό μανδύα στην κατεδάφιση του χωροταξικού και θεσμικού πλαισίου προσφέρουν δωρεάν δύο πανεπιστημιακοί οι οποίοι στο παρελθόν επ' αμοιβή έχουν αναλάβει σειρά μελετών με εργοδότη το ΥΠΕΧΩΔΕ (Οργανισμό Αθήνας και Διεύθυνση Χωροταξίας). Τι ισχύει σήμερα Το ισχύον θεσμικό πλαίσιο ιεραρχικά, ανά επίπεδο, περιλαμβάνει το Γενικό Πλαίσιο Χωροταξικού Σχεδιασμού (ΦΕΚ 128 Α/03.07.2008), τα Ειδικά Χωροταξικά (Υδατοκαλλιέργειες 4.11.2011, Τουρισμού 11.6.2009, Βιομηχανίας 13.4.2009, Ανανεώσιμων Πηγών Ενέργειας 3.12.2008 και Καταστημάτων Κράτησης 28.11.2001), περιφερειακά χωροταξικά (εγκρίθηκαν το 2003 και τώρα αναθεωρούνται), Ρυθμιστικά, Γενικά Πολεοδομικά Σχέδια, Πολεοδομικές Μελέτες, πράξεις εφαρμογής.

Νέα μέτρα για τα αυθαίρετα

Νομοθετική πρωτοβουλία για το θέμα των αυθαιρέτων.Συγκεκριμένα , σχεδιάζεται ένα πλαίσιο για την ολιστική και οριστική αντιμετώπιση του θέματος των αυθαίρετων κτισμάτων το οποίο θα αποτρέπει τη δημιουργίας νέας γενιάς αυθαιρέτων και ταυτόχρονα θα προβλέπει, μεταξύ άλλων, την κατηγοριοποίηση των παραβάσεων και την ταξινόμηση ανάλογα με τη βαρύτητα της αυθαιρεσίας. Εν τέλει, θα επιχειρεί δικαιότερη αντιμετώπιση για κάθε περίπτωση και θα ξεκαθαρίζεται σε ποιες περιπτώσεις μπορεί να υπάρξει η δυνατότητα νόμιμης απόκτησης τίτλων, είπε ο αναπληρωτής υπουργός.

Ταυτόχρονα, από το υπουργείο σχεδιάζεται η δημιουργία Τράπεζας Γης και Θάλασσας που θα δώσει λύσεις σε θέματα όπως αυτό της μεταφοράς του συντελεστή δόμησης. Θα σχεδιαστεί, επίσης, πλαίσιο για τους οικοδομικούς συνεταιρισμούς και την ιδιωτική πολεοδόμηση. Στο πλαίσιο αυτό ήδη το υπουργείο συγκεντρώνει στοιχεία για όλους τους συνεταιρισμούς ανά τη χώρα και καταγράφει τα προβλήματα. Μελετώνται, επίσης, ρυθμίσεις για τη διευκόλυνση της χωροθέτησης επενδύσεων αλλά ταυτόχρονα και νέο θεσμικό πλαίσιο για αποτελεσματικότερους περιβαλλοντικούς ελέγχους και σύγχρονη πολιτική αδειοδοτήσεων για την προστασία του περιβάλλοντος. Το υπουργείο θα προχωρήσει και στον εκσυγχρονισμό της δασικής νομοθεσίας, στην καταγραφή των δασών και στη βελτίωση του νομοθετικού πλαισίου για το Κτηματολόγιο.

Αυθαίρετα:Τι ισχύει με τις βεβαιώσεις

Οι νέες ρυθμίσεις που προβλέπουν την προσάρτηση της βεβαίωσης των μηχανικών θα εφαρμοσθουν και στο μέλλον σε περιπτώσεις που το ηλεκτρονικό σύστημα δεν λειτουργεί. Σύμφωνα με το ΥΠΕΚΑ στις διατάξεις της ισχύουσας νομοθεσίας , δεν υπήρχε νομοθετική πρόβλεψη για τις περιπτώσεις όπου για οποιοδήποτε λόγο ανασταλεί η λειτουργία της ηλεκτρονικής διαδικασίας και του πληροφοριακού συστήματος υποδοχής των απαραίτητων στοιχείων. Με την προτεινόμενη ρύθμιση, θεσπίζεται η διαδικασία έκδοσης και προσάρτησης στα συμβόλαια της βεβαίωσης του μηχανικού στη περίπτωση αναστολής της λειτουργίας του πληροφοριακού συστήματος του ΤΕΕ. Και ειδικότερα προβλέπεται ότι, οι βεβαιώσεις των μηχανικών έχουν ισχύ δύο μηνών. Οι παραπάνω βεβαιώσεις πριν τη σύνταξη των συμβολαίων υποβάλλονται ηλεκτρονικά στο Τεχνικό Επιμελητήριο Ελλάδας και λαμβάνουν μοναδικό αριθμό που αφορά το ακίνητο.

Στα συμβόλαια προσαρτάται η βεβαίωση και ο μοναδικός αριθμός του ακινήτου. Σε περίπτωση αναστολής της λειτουργίας του πληροφοριακού συστήματος του ΤΕΕ η βεβαίωση εκδίδεται και υπογράφεται από τον αρμόδιο μηχανικό, κατά παρέκκλιση από τις λοιπές διατάξεις του ν. 4014/2011 και των σχετικών ρυθμίσεων και χωρίς την αναφορά του μοναδικού ειδικού αριθμού. Οι βεβαιώσεις που δεν θα εκδοθούν με ηλεκτρονικά μέσα, υποχρεωτικά θα καταχωριστούν μελλοντικά στο πληροφοριακό σύστημα, ώστε να μην γεννώνται αμφιβολίες για την εγκυρότητα και το περιεχόμενό τους. Τίθεται δε και ειδική προθεσμία δύο μηνών, για την ηλεκτρονική υποβολή και έκδοση, ενώ στη συμβολαιογραφική πράξη γίνεται ειδική μνεία για την εφαρμογή της συγκεκριμένης διαδικασίας. Τέλος, για την πλήρη διασφάλιση της όλης διαδικασίας, προκειμένου να μην εξετάζεται η ανά περίπτωση απόδειξη της αναστολής λειτουργίας του πληροφοριακού συστήματος, προβλέπεται ότι η μη λειτουργία του πληροφοριακού συστήματος αποδεικνύεται σε κάθε περίπτωση από τη σχετική ανακοίνωση του αρμοδίου οργάνου του ΤΕΕ, η οποία αναρτάται υποχρεωτικώς ηλεκτρονικά στις ιστοσελίδες του ΥΠΕΚΑ ή και του ΤΕΕ, με ευθύνη των αρμοδίων υπηρεσιών.»

Αυθαίρετα: Πως διαγράφονται τα πρόστιμα

Εγκύκλιο που επιχειρεί να δώσει απαντήσεις στα ερωτήματα σχετικά με τη διαγραφή παλαιών προστίμων, όταν ένα ακίνητο εντάσσεται στον νόμο για την τακτοποίηση, εξέδωσε εντός της εβδομάδος το ΥΠΕΚΑ. Το υπουργείο καθορίζει τη διαδικασία διαγραφής προστίμων που πρέπει να ακολουθήσουν οι ιδιοκτήτες που θα υπαχθούν στη ρύθμιση για την τακτοποίηση. Η διαγραφή θα γίνεται μετά την ολοσχερή εξόφληση του ενιαίου ειδικού προστίμου που προβλέπει ο νόμος της τακτοποίησης και η αίτηση που θα υποβάλει ο ενδιαφερόμενος στην αρμόδια υπηρεσία δόμησης θα πρέπει να συνοδεύεται από τη βεβαίωση υπαγωγής στις διατάξεις του νόμου και υπεύθυνη δήλωση ότι τα πρόστιμα, των οποίων ζητείται η διαγραφή, αφορούν το ακίνητο το οποίο έχει υπαχθεί στις διατάξεις του νόμου. Η υπηρεσία δόμησης θα ελέγχει τα στοιχεία και εφόσον προκύπτει ότι οι καταγεγραμμένες αυθαίρετες κατασκευές έχουν υπαχθεί στη ρύθμιση του ν. 4014/2011 θα εκδίδει πράξη με την οποία θα ακυρώνει τον οικείο χρηματικό κατάλογο ή την πράξη επιβολής προστίμου.

Αυθαίρετα: Βγήκε η υπουργική απόφαση

Με απόφαση του υπουργείου Περιβάλλοντος, οι βεβαιώσεις, για όσο διαρκεί η αναστολή της λειτουργίας του συστήματος, θα εκδίδονται και θα υπογράφονται από τον αρμόδιο μηχανικό χωρίς μοναδικό αριθμό, και κατά παρέκκλιση από κάθε άλλη σχετική διάταξη, και θα προσαρτώνται στα συμβόλαια. Όπως διευκρινίζεται, στη σχετική βεβαίωση θα σημειώνεται και θα μονογράφεται η εξής επισήμανση: «Εκδίδεται από το Μηχανικό λόγω αναστολής λειτουργίας των υπηρεσιών του πληροφοριακού συστήματος του Τεχνικού Επιμελητηρίου Ελλάδος. Τα στοιχεία της βεβαίωσης θα καταχωρισθούν στο πληροφοριακό σύστημα, όπως προβλέπεται από τις διατάξεις του ν. 4014/2011 και την παρ. 16 του άρθρου 49 του ν. 4030/2011, εντός προθεσμίας 2 μηνών από την έκδοση». Για τη συγκεκριμένη επισήμανση θα γίνεται ειδική αναφορά στη συμβολαιογραφική πράξη. Η συγκεκριμένη απόφαση ελήφθη με πρωτοβουλία του υπουργείου Περιβάλλοντος, καθώς η αναστολή λειτουργίας του πληροφοριακού συστήματος του ΤΕΕ κρίθηκε ως έκτακτη περίπτωση εξαιρετικά επείγουσας και απρόβλεπτης ανάγκης και ότι ένεκα αυτής έπρεπε να ρυθμιστούν τα προβλήματα που δημιουργούνται στη σύνταξη συμβολαίων, καθώς και στην είσπραξη των εκ του νόμου σημαντικών εσόδων του κράτους, όπως χαρακτηριστικά αναφέρεται στο ΦΕΚ.

  • Ακίνητα Τραπεζών

Newsletter

Εγγραφείτε στο Newsletter του Realestatenews για να λαμβάνετε καθημερινή ενημέρωση.

Τα Ακίνητα στη Ζωή μας

pomidaani

nomisma_140x60
baner-pontiki