Real Estate News NETWORKSOCIALOPINION.GR | INVESTNEWS.GR | PARATIRITIS.GR | PREMIUM.PARATIRITIS.GR

Αναπλάσεις

Μια ιστορια ανάπλασης 30 χρόνων

Πέρασαν σχεδόν 30 χρόνια από τότε που άρχισε να συζητείται η πρόταση για την ανάπλαση στο κέντρο της Αθήνας. Κομβικό σημείο αναφοράς η διαμόρφωση της Πανεπιστημίου. Ηταν η εποχή του Αντώνη Τρίτση και τα έργα αργότερα εντάχθηκαν στο Ρυθμιστικό Σχέδιο της Αθήνας, όπου η Πανεπιστημίου περιελήφθη στο «κύριο δίκτυο πεζών» δηλαδή ένα είδος πεζόδρομου απ' όπου θα μπορούσαν να διέρχονται λεωφορεία. Εκτοτε πολλά άλλαξαν στη ζωή μας και η κατάσταση της πρωτεύουσας πέρασε από «σαράντα κύματα», ενώ δεκάδες ιδέες μέχρι σήμερα έμειναν στα χαρτιά... Τώρα στην οδό Πανεπιστημίου ξεκινά μια νέα σελίδα, καθώς θα αποτελέσει τον άξονα για τη σχεδιαζόμενη αλλαγή στην εικόνα και τη λειτουργία που θα υλοποιηθεί στο κέντρο της Αθήνας. Ηδη κατατέθηκαν οι προμελέτες του έργου μετά τον αρχιτεκτονικό διαγωνισμό, όπως ανακοίνωσε πρόσφατα το υπουργείο Περιβάλλοντος, Ενέργειας και Κλιματικής Αλλαγής, ενώ έχουν εκπονηθεί η κυκλοφοριακή και η συγκοινωνιακή μελέτη καθώς και η επέκταση του τραμ μέχρι την πλατεία Αιγύπτου. Η διαδικασία της εκπόνησης των μελετών έγινε με χρηματοδότηση του Κοινωφελούς Ιδρύματος Αλέξανδρος Σ. Ωνάσης και μετά από διαγωνισμό την ανάθεση της αρχιτεκτονικής μελέτης ανέλαβε η ομάδα «ΟΚRA LANDSCARE ARCHITECTS». Την έκθεση αρχιτεκτονικού διαγωνισμού, μάλιστα, επισκέφθηκαν 80.000 άτομα, ενώ υπήρχαν 2.870.000 επισκέψεις στο facebook ως ενδεικτικό στοιχείο του ενδιαφέροντος που παρουσιάζει το θέμα για τους κατοίκους της πόλης. Το Ιδρυμα Ωνάση κάλυψε το κόστος του διαγωνισμού καθώς και των υπόλοιπων μελετών αξίας ύψους 7 εκατομμυρίων ευρώ. Συγκεκριμένα καλύπτει τη χρηματοδότηση και παρακολούθηση των τοπογραφικών και αρχιτεκτονικών μελετών και τη μελέτη περιβαλλοντικών επιπτώσεων, την επέκταση του τράμ και τη βιοκλιματική προσέγγιση την οποία εκπονεί το Πανεπιστήμιο Αθηνών. Επίσης η Αττικό Μετρό Α.Ε. ανέλαβε το project management του έργου και εκπονεί την κυκλοφοριακή μελέτη σε συνεργασία με δημόσιους φορείς (ΔΜΕΟ, ΟΑΣΑ).

Με ιδιαίτερη περίσκεψη, μελετώνται τα όποια συγκοινωνιακά προβλήματα πιθανόν ανακύψουν σε μια προσπάθεια να καθίστανται επίκαιρες οι μελέτες. Ομως πρόθεση είναι η παρέμβαση αυτή να μη σταματήσει στην Πανεπιστημίου αλλά να συμπληρωθεί με παράλληλα έργα σε διάφορα σημεία της Αθήνας, ενώ οι συνολικές παρεμβάσεις θα καταλήγουν στο Φάληρο. Ως φιλόδοξος στόχος έχει τεθεί όλα αυτά να μην αποτελούν «έργο βιτρίνας», αλλά αντίθετα να τονώσουν το κέντρο, την εμπορική κίνηση και σταδιακά να επηρεαστούν θετικά περιοχές όπως τα Εξάρχεια, η Νεάπολη, το Μοναστηράκι και σημεία πέρα από την Ομόνοια όπως Πατησίων, Πλ. Βικτωρίας, Μάρνη, Αγ. Μελετίου κ.λπ. Το κόστος κατασκευής του έργου ανέρχεται σε 90 εκατ. ευρώ και προβλέπεται να χρηματοδοτηθεί από το Περιφερειακό Επιχειρησιακό Πρόγραμμα Αττικής και από το Επιχειρησιακό Πρόγραμμα Περιβάλλον - Αειφόρος Ανάπτυξη του ΥΠΕΚΑ. Ενα καίριο σημείο όμως είναι το γεγονός ότι αποτελεί ένα σημαντικό έργο εν καιρώ κρίσης καθώς προβλέπεται να δημιουργηθούν αρκετές θέσεις εργασίας τόσο για την υλοποίηση όσο και σε περιφερειακό επίπεδο συνεργασιών. Το σύνολο των έργων ανάπλασης θεωρείται ότι μπορεί να αποτελέσει κίνητρο για την επιχειρηματικότητα.

Σύμφωνα με τον νέο προϋπολογισμό της Ε.Ε για την περίοδο 2014-20, ποσοστό 5% κάθε χώρας προορίζεται για έργα στις πόλεις και η Αθήνα φέρεται έτοιμη να διεκδικήσει το μερίδιό της, ενώ έργο εμβληματικό για την πόλη το χαρακτήρισε ο δήμαρχος Αθηναίων. Σύμφωνα με το χρονοδιάγραμμα, τα έργα θα ξεκινήσουν τον Ιούνιο του 2014 και θα έχουν ολοκληρωθεί στα τέλη του 2015. Μια συντονιστική ομάδα θα αναλάβει την προώθηση των εργασιών και την αντιμετώπιση των γραφειοκρατικών ζητημάτων. Μία ακόμα πτυχή είναι η οικολογική διάσταση στην ανάπλαση της Πανεπιστημίου. Οι βιοκλιματικές μελέτες σημειώνουν την ανάγκη για παρέμβαση στο μικροκλίμα του κέντρου της πόλης και ειδικές φυτεύσεις που θα επιτρέψουν πιο δροσερό περιβάλλον μειώνοντας τη θερμοκρασία (κατά τους καυτούς θερινούς μήνες) έως και 3 βαθμούς. Η μελέτη προβλέπει ακόμα τον τρόπο διαχείρισης του βρόχινου νερού τόσο για δροσισμό όσο και για πότισμα. Στο σχέδιο περιλαμβάνεται η ανάπτυξη λεπτών υδάτινων επιφανειών στις πλατείες, ενώ ένα σύστημα υπόγειων ταμιευτήρων θα συλλέγει το νερό για μελλοντική χρήση .

Το μεγάλο παιγνίδι στο κέντρο της Αθήνας

Επιταχύνονται οι ρυθμοί για την υλοποίηση της ανάπλασης της Πανεπιστημίου με την οριστικοποίηση του σχεδίου χρηματοδότησης του έργου . Αλλάζει πρόσωπο η Πανεπιστημίου Ο προϋπολογισμός ξεπερνά αυτήν τη στιγμή τα 90 εκατομμύρια ευρώ και θα καλυφθεί από κονδύλια του τρέχοντος ΕΣΠΑ. Συγκεκριμένα, από το υπουργείο Περιβάλλοντος Ενέργειας και Κλιματικής Αλλαγής θα χρηματοδοτηθούν τα έργα ανάπλασης με 30 εκατομμύρια ευρώ και από το ΠΕΠ Αττικής τα έργα κυκλοφοριακών ρυθμίσεων και η επέκταση του Τραμ από το Σύνταγμα μέχρι την πλατεία Αιγύπτου, με 60 εκατομμύρια ευρώ. Ολες οι μελέτες αναμένεται να έχουν οριστικοποιηθεί και εγκριθεί το φθινόπωρο ώστε στο τέλος του χρόνου να γίνει η δημοπράτηση. Ο διαγωνισμός προγραμματίζεται να ολοκληρωθεί πέντε μήνες αργότερα και οι εργασίες κατασκευής να ξεκινήσουν το καλοκαίρι του 2014. Εφόσον όλα πάνε καλά, η μεγάλη παρέμβαση στο κέντρο της πρωτεύουσας θα είναι έτοιμη στο τέλος του 2015. Η ανάπλαση της Πανεπιστημίου εντάσσεται, όπως είναι γνωστό, σε ένα ευρύ πρόγραμμα ανασυγκρότησης και αναζωογόνησης του κέντρου της Αθήνας (Rethink Athens). Πρόκειται για πρωτοβουλία του Ιδρύματος Ωνάση, το οποίο οργάνωσε και χρηματοδότησε τον διεθνή διαγωνισμό που ολοκληρώθηκε στις αρχές του χρόνου.

Το Ιδρυμα χρηματοδοτεί όλες τις μελέτες (κυκλοφοριακές, τεχνικές κλπ.) που πραγματοποιούνται στο πλαίσιο της βραβευμένης αρχιτεκτονικής πρότασης που κατέθεσε το ολλανδικό γραφείο «OKRA LANDSCAPE ARCHTECTS». Χρηματοδοτεί επίσης ειδική μελέτη για τους τρόπους αστικής και εμπορικής αναζωογόνησης του κέντρου της Αθήνας σε συνεργασία με τα υπουργεία Ανάπτυξης και Περιβάλλοντος, καθώς και με το Πανεπιστήμιο Θεσσαλίας. Στόχος είναι να διασφαλιστεί η βιωσιμότητα των παρεμβάσεων του προγράμματος Rethink. Η ανάπλαση της Πανεπιστημίου δεν αφορά μόνο το κέντρο αλλά αγγίζει πολλές περιοχές της Αθήνας που μαστίζονται από την κρίση, όπως τα Κάτω Πατήσια, τα Εξάρχεια, η Νεάπολη, τα Χαυτεία, όπου ζουν περισσότεροι από 1 εκατομμύριο πολίτες. Το έργο της ανασυγκρότησης του κέντρου της Αθήνας με άξονα την οδό Πανεπιστημίου περιλαμβάνει σημαντικές κυκλοφοριακές παρεμβάσεις από την περιοχή του Συντάγματος μέχρι την Ομόνοια και την οδό Μάρνη, αναπλάσεις πλατειών, την (μερική) πεζοδρόμηση της Πανεπιστημίου και ορισμένων καθέτων οδών μεταξύ Σταδίου και Ακαδημίας, ενδεχομένως και τμήματος της Πατησίων.

Πρασινο "φως" για το Φάληρο

Συνταγματικό και νόμιμο έκρινε το Συμβούλιο της Επικρατείας το σχέδιο Προεδρικού Διατάγματος για την ανάπλαση του Φαληρικού Όρμου και το σχέδιο για τη δημιουργία του Μητροπολιτικού Πάρκου. Ο Φαληρικός Όρμος χωρίζεται σε έξι ζώνες και η κάθε μια από αυτές έχει διαφορετικού χαρακτήρα χρήσεις. Σύμφωνα με τη μελέτη στην πρώτη ζώνη (οικολογικό πάρκο) σχεδιάζεται να υπάρξουν ήπιες αθλητικές εγκαταστάσεις (γήπεδα ποδοσφαίρου 5Χ5, γήπεδα μπάσκετ, τένις κ.λπ.). Στη δεύτερη ζώνη ναυταθλητικές μαρίνες, κτίρια πολιτισμού και αθλητισμού, στην τρίτη ζώνη συνεδριακά κτίρια και κτίρια πολιτισμού, ενώ στην τέταρτη το Μουσείο Αεροπορίας. Στην πέμπτη ζώνη θα υπάρξουν υποδομές αναψυχής και έργα υποδομών, ενώ στην έκτη ζώνη θα υπάρξουν συγκοινωνιακές υποδομές. Το Ε' Τμήμα του Συμβουλίου της Επικρατείας στην υπ' αριθμ. 132/2013 γνωμοδότησή του αναφέρει ότι έχουν επέλθει από τον αρχικό νομοθετικό σχεδιασμό διαδοχικές αλλαγές στους όρους δόμησης της υπό ανάπλασης περιοχής, οι οποίες όμως είναι ήπιες, καθώς αυξάνουν ελάχιστα τους συντελεστές δόμησης, την κάλυψη των οικοπέδων, κ.λπ.

Αυτό, όπως αναφέρουν οι δικαστές, «δεν συνιστά επιδείνωση του οικιστικού περιβάλλοντος και των όρων διαβίωσης των κατοίκων και δεν αντιβαίνει στο άρθρο 24 του Συντάγματος, το οποίο επιβάλλει στο Κράτος την υποχρέωση προστασίας του φυσικού περιβάλλοντος που περιλαμβάνει και τα ευπαθή οικοσυστήματα των ακτών». Νόμιμη έκριναν παράλληλα οι σύμβουλοι Επικρατείας και τη σχετική διάταξη που αναφέρεται στην μετατόπιση της παραλιακής Λεωφόρου Ποσειδώνος κατά 90-100 μέτρα προς τη θάλασσα, την «ταπείνωση της στάθμης της» και την «κάλυψη ή τη γεφύρωσή της κατά τμήματα». Η μετατόπιση αυτή όπως αναφέρεται στη Στρατηγική Μελέτη Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων (ΣΜΠΕ), συνδυάζεται και με την ανύψωση της στάθμης της Λ. Ποσειδώνος κατά 5 μέτρα περίπου σε σχέση με την υφιστάμενη Λεωφόρο.

Οι κόντρες για το Ελληνικο

Στην ιδιωτικοποίηση του Ελληνικού και στις δυσκολίες που υπάρχουν αναφέρεται το δημοσίευμα της Γαλλικής εφημερίδας La Tribune. Πρόκειται για μια από τις πιο σημαντικές αλλά και πιο αμφιλεγόμενες ιδιωτικοποιήσεις στην Ελλάδα. Ο χώρος του πρώην αεροδρομίου, κοντά στην Αθήνα, θα μπορούσε να αποφέρει δισεκατομμύρια για το κράτος. Τέσσερις ομάδες επενδυτών θέλουν να αποκτήσουν το αεροδρόμιο όμως μερικοί άνθρωποι στη χώρα αρνούνται να το παραχωρήσουν σε ιδιωτικούς επενδυτές. Κατά μήκος της θάλασσας, σκουριασμένο συρματόπλεγμα υπάρχει γύρω από μια τεράστια επιφάνεια από μπετόν. Το χόρτα καλύπτουν πλέον το φθαρμένο έδαφος και υπάρχουν πολλά θεμέλια από εγκαταλελειμμένα κτίρια. Τα απογεύματα με πολύ ζέστη, η ανθρώπινη παρουσία είναι σπάνια όπως δύο παιδιά που παίζουν μπάσκετ σε παλιές αθλητικές εγκαταστάσεις. Γενικά υπάρχει ηρεμία στην πόλη φάντασμα που ονομάζεται "Ελληνικό" νότια της πολυάσχολης Αθήνας. Αυτός ο θησαυρός που κοιμάται ήρθε και πάλι στο φως τον Ιούνιο του 2011 καθώς μπήκε στη λίστα των ιδιωτικοποιήσεων. Όμως η ιδιωτικοποίηση δεν θα είναι εύκολη, ήδη υπάρχουν αντιστάσεις από το Δήμο Ελληνικού - Αργυρούπολης αλλά και από μικρές ιδιωτικές ομάδες διαδηλωτών που έχουν κάνει κατάληψη στο χώρο και αρνούνται να φύγουν παρά τα εξώδικα.

Η ανάπλαση της Θηβών

Άμεσα αναμένεται να ξεκινήσει η ανάπλασης της Λεωφόρου Θηβών με στοιχεία βιοκλιματικού χαρακτήρα μετά και τη σημερινή υπογραφή της σχετικής σύμβασης. Το έργο είναι συνολικού προϋπολογισμού 5.100.000 ευρώ και χρηματοδοτείται από την Περιφέρεια Αττικής, ενώ αναμένεται να έχει ολοκληρωθεί μέσα στους επόμενους 13 μήνες. Ειδικότερα προβλέπεται η ανάπλαση της Λεωφόρου Θηβών, από Πέτρου Ράλλη έως τη Λ. Αθηνών, με συνολικό μήκος 3 χιλιόμετρα περίπου, η δημιουργία χώρων στάθμευσης και οδεύσεων για τυφλούς, η τοποθέτηση ραμπών για άτομα μειωμένης κινητικότητας, η χρήση στοιχείων αστικού εξοπλισμού, η προσθήκη νέων φωτιστικών σωμάτων, η εφαρμογή βιοκλιματικών στοιχείων (όπως είναι η ανακατασκευή των πλακοστρώσεων και του οδοστρώματος με ψυχρά και φωτοκαταλυτικά υλικά) και η ενίσχυση των φυτεύσεων με δέντρα και θάμνους τόσο κατά μήκος των πεζοδρομίων, όσο και στην ενδιάμεση νησίδα. Σύμφωνα με την Περιφέρεια Αττικής, τόσο οι φυτεύσεις όσο και η χρήση βιοκλιματικών στοιχείων αναμένεται να βελτιώσει κατά πολύ το μικροκλίμα της περιοχής, προσφέροντας στους κατοίκους ένα σημαντικό χώρο πρασίνου, ενώ με τη βελτίωση των οδικών υποδομών επιτυγχάνεται η κυκλοφοριακή αποσυμφόρηση.

  • Ακίνητα Τραπεζών

Newsletter

Εγγραφείτε στο Newsletter του Realestatenews για να λαμβάνετε καθημερινή ενημέρωση.

Τα Ακίνητα στη Ζωή μας

pomidaani

nomisma_140x60
baner-pontiki