Κανονικά προχωρούν οι εν εξελίξει διαγωνισμοί του Ταμείου Ιδιωτικοποιήσεων (ΤΑΙΠΕΔ), με βάση τις δεσμεύσεις της κυβέρνησης προς τους δανειστές, όπως περιλαμβάνονται στην επιστολή που έστειλε σήμερα το υπουργείο Οικονομικών. Από το περιεχόμενο της επιστολής προκύπτει πως θα ολοκληρωθούν κανονικά οι ιδιωτικοποιήσεις στις οποίες είτε έχει υπογραφεί σύμβαση, είτε υπάρχει ανάδοχος - πλειοδότης, όπως συμβαίνει στην περίπτωση των 14 περιφερειακών αεροδρομίων (έχει επικρατήσει σχήμα υπό τη γερμανική Fraport), στο Ελληνικό (όπου έχει υπογραφεί η πρώτη σύμβαση με τη Lamda Development του ομίλου Λάτση) και σε μικρότερους διαγωνισμούς όπως π.χ. στο ακίνητο Αφάντου της Ρόδου, η παραχώρηση του Ιπποδρομιακού Στοιχήματος (στο διαγωνισμό επικράτησε ο ΟΠΑΠ) κ.λπ. Σε μια δεύτερη κατηγορία ανήκουν οι διαγωνισμοί που βρίσκονται σε προχωρημένο στάδιο και αναμένονταν εντός των προσεχών εβδομάδων να υποβληθούν δεσμευτικές προσφορές, όπως συμβαίνει με την πώληση πλειοψηφικών ποσοστών του ΟΛΠ και του ΟΛΘ. Στην περίπτωση των δύο οργανισμών οι προσφορές έχουν προγραμματιστεί για τον επόμενο μήνα, ενώ υπάρχει σοβαρό διεθνές ενδιαφέρον. Για τον ΟΛΠ, για παράδειγμα, ενδιαφέρονται σφόδρα τόσο η κινεζική Cosco, όσο και η APM Terminals του δανέζικου ομίλου Maersk. Όπως αναφέρεται στην επιστολή προς τους δανειστές, «στην περίπτωση που ο διαγωνισμός έχει ξεκινήσει, η κυβέρνηση θα σεβαστεί τη διαδικασία, με βάση το νόμο». Είναι άγνωστο αν στην ίδια κατηγορία εντάσσονται διαγωνισμοί ιδιωτικοποιήσεων που προωθούνταν ανεξάρτητα από το ΤΑΙΠΕΔ όπως η πώληση του ΑΔΜΗΕ, καθώς και ο σχετικός διαγωνισμός βρισκόταν σε προχωρημένο στάδιο. Ο αρμόδιος υπουργός Παραγωγικής Ανασυγκρότησης Παναγιώτης Λαφαζάνης είχε ανακοινώσει πως ο διαγωνισμός σταματάει ενώ και ορισμένοι από τους υποψηφίους επενδυτές (π.χ. η ιταλική TERNA) ανακοίνωσαν πως αποχωρούν. Προϋπόθεση για την ολοκλήρωση των διαγωνισμών αποτελεί, πάντως, η έγκριση των σχετικών συμβάσεων από το Ελεγκτικό Συνέδριο ή των ειδικών χωροταξικών σχεδίων (ΕΣΧΑΔΑ) από το Συμβούλιο της Επικρατείας (ΣτΕ). Στην περίπτωση του Ελληνικού για παράδειγμα, μπορεί το ΣτΕ να μην εγκρίνει το ΕΣΧΑΔΑ ή να ζητήσει τροποποιήσεις όπως έκανε πρόσφατα σε επένδυση κατασκευής εμπορικού κέντρου στην Ακαδημία Πλάτωνος. Η κυβέρνηση υποστηρίζει, πάντως, πως "θα επανεξετάσει ιδιωτικοποιήσεις που δεν έχουν ξεκινήσει μέχρι σήμερα, με στόχο να βελτιώσει τους όρους και να μεγιστοποιήσει τα μακροπρόθεσμα οφέλη του δημοσίου, να αυξήσει τα έσοδα, να ενισχύσει τον ανταγωνισμό στις τοπικές οικονομίες, να προωθήσει την ανασυγκρότηση της εθνικής οικονομίας και να ενισχύσει τις μακροπρόθεσμες προοπτικές ανάπτυξης". Γι' αυτό το λόγο υιοθετεί μια προσέγγιση με βάση την οποία κάθε νέα ιδιωτικοποιήσει θα εξετάζεται ξεχωριστά με έμφαση στις μακροχρόνιες παραχωρήσεις, τις κοινοπραξίες του δημοσίου με ιδιωτικούς φορείς και τις συμβάσεις που μεγιστοποιούν όχι μόνο τα έσοδα της κυβέρνησης, αλλά και τα επίπεδα ιδιωτικών επενδύσεων. Από την αρχή θα εξεταστούν και περιπτώσεις ιδιωτικοποιήσεων οι οποίες προχώρησαν χωρίς να ευδοκιμήσουν, χωρίς να υπάρξει δηλαδή σοβαρό επενδυτικό ενδιαφέρον. Τέτοιες περιπτώσεις είναι η ΤΡΑΙΝΟΣΕ και η εταιρεία τροχαίου υλικού του ΟΣΕ. Στην αγορά θεωρούν πως θα υπάρξουν και σκληρά παζάρια με τους αναδόχους ακόμα και σε διαγωνισμούς για τους οποίους η κυβέρνηση δεσμεύεται πως θα προχωρήσουν. Στη συγκεκριμένη κατηγορία εντάσσουν κάποιοι την παραχώρηση του Ελληνικού η οποία είχε αποτελέσει σημαία του προεκλογικού αγώνα του ΣΥΡΙΖΑ. Ηδη ο όμιλος Λάτση έχει καλέσει την κυβέρνηση στο τραπέζι των διαπραγματεύσεων με την τελευταία να τηρεί στάση αναμονής περιμένοντας να ολοκληρωθούν οι συζητήσεις με τους δανειστές.