Ανοικτό εξακολουθεί να παραμένει το ενδεχόμενο της επιβολής του ενιαίαου φόρου στην ακίνητη περιουσία χωρίς αφορολόγητο. Αυτό θα συμβεί προκειμένου να εισπραχθούν επιπλέον 2 δισ. ευρώ . Ήδη υπάρχουν εισηγήσεις για επιβολή του νέου φόρου χωρίς τον υπολογισμό αφορολογήτου ορίου, από το πρώτο τετραγωνικό μέτρο και με συντελεστές που θα ξεκινούν από 0,1% ή και θα υπερβαίνουν και το 2% επί της αντικειμενικής αξίας. Σύμφωνα με τα στοιχεία του υπουργείου Οικονομικών :
* Το 74% των ιδιοκτητών - φορολογουμένων έχει ακίνητα αντικειμενικής αξίας μέχρι 100.000 ευρώ.
* Το 16% των ιδιοκτητών έχει ακίνητα από 100.000 έως 200.000 ευρώ.
* Το 10% των ιδιοκτητών έχει ακίνητα πάνω από 200.000 ευρώ και άνω.
* Το νέο μέτρο, με βάση τους υπολογισμούς των υπηρεσιών του υπουργείου, θα αποφέρει 500 εκατ. ευρώ από τη φορολόγηση των αγροτεμαχίων.
* Και άλλα 500 εκατ. ευρώ από τα ακίνητα που κατέχουν τα νομικά πρόσωπα, τα οποία με βάση την ισχύουσα φορολογία καταβάλλουν φόρους ύψους 280 εκατ. ευρώ.
Διαπιστώθηκε λοιπόν ότι το αφορολόγητο θα είχε ως αποτέλεσμα να εισπραχθεί μόνο σε 1 δισ. ευρώ, από αγροτεμάχια και νομικά πρόσωπα, την ώρα που από την αντικατάσταση του ΦΑΠ και του ειδικού τέλους το υπουργείο Οικονομικών κάνει υπολογισμούς για την είσπραξη τουλάχιστον 3 δισ. ευρώ. Σε κάθε περίπτωση, είτε μείωσης του αφορολογήτου είτε κατάργησής του, προκειμένου να αποφευχθούν αντιδράσεις και προσφυγές που θα δημιουργούσαν νέα προβλήματα στις εισπράξεις του Δημοσίου, παράγοντες του υπουργείου που μετείχαν στη σύσκεψη πρότειναν ως εναλλακτική πρόταση το αφορολόγητο να προσδιορίζεται από συνδυασμό κριτηρίων, μεταξύ των οποίων θα είναι τα τ.μ. του ακινήτου, αλλά και η αντικειμενική αξία της πρώτης κατοικίας.
Η πολιτική ηγεσία του υπουργείου Οικονομικών, πάντως, εξετάζει όλους τους εναλλακτικούς τρόπους διεύρυνσης της φορολογικής βάσης των ακινήτων με ό,τι αυτό φυσικά συνεπάγεται για τους ιδιοκτήτες, λόγος για τον οποίο δεν έχει αποκλειστεί -προς το παρόν τουλάχιστον- να επιβληθεί ακόμη και στην κατοχή ακινήτων, χωρίς μάλιστα να εξετάζεται εάν αποφέρουν εισόδημα ή ιδιοχρησιμοποιούνται. Σε κάθε περίπτωση βέβαια πρέπει να θεωρείται δεδομένη η επιβολή του νέου φόρου και στις εκτός σχεδίου και οικισμού εκτάσεις, δηλαδή στα αγροτεμάχια τα οποία θα επιβαρύνονται εφόσον δεν ανήκουν σε κατά κύριο επάγγελμα αγρότες. Υπάρχει, ωστόσο, σκέψη να μην εξαιρεθούν ούτε οι κατά κύριο επάγγελμα αγρότες, όμως να ισχύσουν συγκεκριμένα αντικειμενικά κριτήρια όσον αφορά στον τρόπο φορολόγησής τους, όπως να εφαρμοστεί σχετική κλίμακα ανάλογα με τον αριθμό των στρεμμάτων που καλλιεργούν.
Στην προηγούμενη συνεδρίαση της διακομματικής επιτροπής είχε τεθεί θέμα μείωσης του αφορολογήτου ορίου από τις 200.000 ευρώ στις 100.000 ευρώ αντικειμενική αξία, πάνω από την οποία θα επιβάλλεται ο νέος φόρος. Θα πρέπει, ωστόσο, να αναφερθεί ότι και η ανωτέρω μείωση κρίνεται από αρκετούς υπηρεσιακούς παράγοντες του υπουργείου «οριζόντια και άδικη», καθώς δεν λαμβάνονται υπόψη σημαντικά στοιχεία ενός ακινήτου. Τα σενάρια για τον ενιαίο φόρο ακινήτων που θα τεθεί σε εφαρμογή από το 2013 και θα αντικαταστήσει τους άλλους φόρους που επιβάλλονται σήμερα στα ακίνητα εξετάστηκαν σε σύσκεψη που πραγματοποιήθηκε τη Δευτέρα στο υπουργείο Οικονομικών μεταξύ του υφυπουργού Οικονομικών Γιώργου Μαυραγάνη και των εκπροσώπων των κομμάτων που στηρίζουν την κυβέρνηση Μεταξύ των σεναρίων που εξετάζονται είναι η εφαρμογή του φόρου με συντελεστές που θα ξεκινούν από 0,1% και θα φθάνουν το 2% για ακίνητη περιουσία μεγάλης αντικειμενικής αξίας. Παράλληλα, εξετάζεται ο φόρος να εφαρμοσθεί επί του συνόλου της αντικειμενικής αξίας χωρίς αφορολόγητο όριο, στην οποία θα προσμετρούνται και τα αγροτεμάχια που έχει στην κατοχή του ο φορολογούμενος. Αρμόδιες πηγές διευκρινίζουν ότι οριστικές αποφάσεις δεν έχουν ακόμη ληφθεί και ότι αυτό θα γίνει εντός των επόμενων εβδομάδων στο πλαίσιο της κατάρτισης του νέου φορολογικού νομοσχεδίου.