Real Estate News NETWORKSOCIALOPINION.GR | INVESTNEWS.GR | PARATIRITIS.GR | PREMIUM.PARATIRITIS.GR

realestatenews.gr

Μπουλντοζα στη Χαλκιδική

Απέρριψε η Ολομέλεια του Συμβουλίου της Επικρατείας με τρεις αποφάσεις της (υπ΄ αριθμ. 2034 -2036/2011), τις αιτήσεις ιδιοκτητών πολυτελών κατοικιών εντός της δασικής και παραθαλάσσιας περιοχής Σταυρονικήτα (Κασσάνδρα) Χαλκιδικής, που ζητούσαν να ανακοπούν (ανατραπούν) παλαιότερες αποφάσεις της Ολομέλειας, που είχαν κρίνει ότι είναι παράνομη η ανέγερση 22 τέτοιων κατοικιών. Η δημοσίευση των τριών αποφάσεων της Ολομέλειας του Ανωτάτου Ακυρωτικού Δικαστηρίου σηματοδοτεί την κατεδάφιση των 22 κατοικιών, καθώς οι οικοδομικές άδειες, σύμφωνα με τις οποίες ανεγέρθηκαν, κρίθηκαν αμετάκλητα παράνομες. Συγκρεκριμένα, η εταιρεία «Σάνη» κατά τα έτη 1995 - 1998 κατασκεύασε βίλες και συγκρότημα πολυτελών κατοικιών μέσα σε παραθαλάσσια δασική έκταση 2.233 στρεμμάτων στην περιοχή Σταυρονικήτα Χαλκιδικής. Ακολούθως, η εταιρεία πώλησε τα ακίνητα αυτά σε ιδιώτες. Στο ΣτΕ είχαν προσφύγει εκπρόσωποι δύο οικολογικών οργανώσεων από τη Θεσσαλονίκη και εκπρόσωπος της κοινότητας Νέας Φώκαιας, ζητώντας να ακυρωθούν οι οικοδομικές άδειες, που εξέδωσε το πολεοδομικό γραφείο Νέων Μουδανιών Χαλκιδικής, την τριετία 1995 - 1998, και με τις οποίες επετράπη στην «Σάνη» να χτίσει βίλες και το συγκρότημα πολυτελών κατοικιών. Όμως, τόσο η Ολομέλεια του ΣτΕ, όσο και το Ε΄ Τμήμα, με σειρά αποφάσεων τους (533 - 535/2003 κ.λπ.), ακύρωσαν ως παράνομες τις οικοδομικές άδειες, που επέτρεψαν την ανέγερση στην επίμαχη περιοχή. Ακολούθως, ορισμένοι από τους ιδιοκτήτες των πολυτελών κατοικιών προσέφυγαν εκ νέου στο ΣτΕ και ζητούσαν την τριτανακοπή των σε βάρος τους αποφάσεων της Ολομέλειας.

Ωστόσο, με τις τρεις αποφάσεις της η Ολομέλεια του Συμβουλίου έκρινε ότι η οικοπεδοποίηση και γενικότερα η χρησιμοποίηση για οικιστικούς σκοπούς ιδιωτικών ή δημόσιων δασών, που συνεπάγεται εξάλειψη της δασικής μορφής τους, απαγορεύεται από το Σύνταγμα, όπως επίσης και ότι η οικιστική αξιοποίηση δεν συνιστά λόγο υπέρτερου δημοσίου συμφέροντος ο οποίος θα δικαιολογούσε, κατ αρχήν, τη μεταβολή του προορισμού του δάσους. Κρίθηκε ακόμη από το ΣτΕ ότι με την ακύρωση των οικοδομικών αδειών δεν υπήρξε επέμβαση στο δικαίωμα της περιουσίας των ιδιοκτητών ακινήτων, αντικείμενη στις διατάξεις των άρθρων 17 του Συντάγματος και 1 του Πρώτου Πρόσθετου Πρωτόκολλου της Ευρωπαϊκής Σύμβασης Δικαιωμάτων του Ανθρώπου (ΕΣΔΑ), αλλά ούτε και παράβαση της αρχής της προστατευόμενης εμπιστοσύνης. Επιπρόσθετα, όπως υπογραμμίζουν οι σύμβουλοι Επικρατείας, το μέτρο της ακύρωσης των οικοδομικών αδειών δεν αντίκειται στη συνταγματική αρχή της αναλογικότητας. Κι αυτό επειδή επιδιώκεται η προστασία των δασών. Όπως αναφέρεται στις δικαστικές αποφάσεις του ΣτΕ οι επίμαχες οικοδομικές άδειες εκδόθηκαν, καθώς η διοίκηση υπέλαβε ότι το από 23.3./8.4.1965 Βασιλικό Διάταγμα αποτελούσε ρυμοτομικό σχέδιο. Κατόπιν αυτού, οι σύμβουλοι Επικρατείας υπογραμμίζουν ότι οι θιγόμενοι ιδιοκτήτες έχουν δικαίωμα να ζητήσουν αποζημίωση από τη Διοίκηση, η οποία τους δημιούργησε τη δικαιολογημένη πεποίθηση ότι οι επίμαχες οικοδομικές άδειες ήταν νόμιμες (αυτές δηλαδή που εκδόθηκαν σύμφωνα με το από 23.3./8.4.1965 Βασιλικό Διάταγμα). Σημειώνουν, μάλιστα, οι δικαστές ότι τη δυνατότητα αυτή την είχαν οι ιδιοκτήτες των ακινήτων από την πρώτη απόφαση της Ολομέλειας του ΣτΕ, που εκδόθηκε σε βάρος τους το 2004 (απόφαση 335/2004).

Η κατοικία της επόμενης δεκαετίας

Η αγορά κατοικίας αλλάζει «πρόσωπο». Η ανασφάλεια οδηγεί σε αλλαγή του αγοραστικού προτύπου των υποψήφιων αγοραστών. Σύμφωνα με πρόσφατη μελέτη η οποία εστιάσθηκε στα ποιοτικά χαρακτηριστικά της ζήτησης για νέες κατοικίες προκύπτει το συμπέρασμα ότι οι υποψήφιοι αγοραστές στρέφονται σε κατοικίες μικρότερου εμβαδού –σε σύγκριση με το 2000- προκειμένου να περιορίσουν τους κινδύνους που συνεπάγεται η αυξημένη χρηματοδότηση αφού η διαμόρφωση του τελικού κόστους είναι συνάρτηση τόσο του εμβαδού όσο και των τιμών ανά τετραγωνικό μέτρο. Παράλληλα , στρέφονται στις μεταχειρισμένες κατοικίες ακόμα καθώς έχει καταγραφεί σημαντική αύξηση της συμμετοχής των κατοικιών ηλικίας άνω των 30 ετών στο σύνολο των πωλήσεων των κατοικιών. Αντίθετα , διαψεύδοντας τις εκτιμήσεις για στροφή της ζήτησης για κατοικίες 5-10 ετών η αγορά δεν φαίνεται να ικανοποιείται από την διαφορά της τιμής που υπάρχει σε σχέση με τις νεόδμητες με αποτέλεσμα να προτιμάται η λύση του νεόδμητου.

Ένα ακόμα στοιχείο που προκύπτει από την ανάλυση των στοιχείων για την συμπεριφορά της ζήτησης είναι το μηδενικό σχεδόν ενδιαφέρον για την αγορά μονοκατοικιών και αυτό οφείλεται κυρίως στην έλλειψη της δυνατότητας χρηματοδότησης αλλά και στο ασφυκτικό πλαίσιο όσο αφορά στην αγορά οικοπέδου και στο κόστος κατασκευής . Αν μάλιστα συνεχιστεί η τάση αυτή αναμένεται σημαντική υποχώρηση της ζήτησης για αγορά γης γεγονός που θα καταγραφεί και στην εξέλιξη των τιμών των οικοπέδων. Από τα στοιχεία που αφορούν στην προσφορά νέων κατοικιών προκύπτει το συμπέρασμα ότι ο κύριος όγκος της προσφοράς αφορά κατοικίες που εμβαδόν τους κινείται στα επίπεδα των 70-80 τετραγωνικών μέτρων. Πρόκειται δηλαδή για κατοικίες με δύο έως τρία υπνοδωμάτια . Σημειώνεται ότι πριν 3-4 χρόνια η ζήτηση επικεντρώνονταν σε κατοικίες που το εμβαδόν τους πλησίαζε τα 90 τετραγωνικά μέτρα και σε περιοχές που το μέσο επίπεδο της τιμής ήταν 10-20% υψηλότερη από την μέση τιμή της Αττικής . Αξιοπρόσεκτη είναι επίσης και η ανέγερση κατοικιών που το εμβαδόν τους δεν ξεπερνά τα 50 τετραγωνικά μέτρα.

Το σίγουρο είναι ότι ,η σύγχρονη αγορά κατοικίας των επόμενων δεκαετιών θα είναι διαφορετική απο αυτή που γνωρίζαμε ,οι οικονομικοί μετανάστες ένα σημαντικό ποσοστό από τους οποίους επιλέγουν την μόνιμη εγκατάσταση στην χώρα, η μείωση του αριθμού των γάμων και η αύξηση της μέσης ηλικίας που πραγματοποιείται καθώς και η αύξηση του αριθμού των διαζυγίων είναι παράγοντες οι οποίοι όχι μόνο επηρεάζουν αλλά καθορίζουν την ζήτηση. Επίσης δεν θα πρέπει να υποβαθμισθεί το φαινόμενο της υπογεννητικότητας .

Αλαλούμ με τα ανείσπρακτα ενοίκια

Η διαδικασία εκχώρησης ανείσπρακτων μισθωμάτων καταργήθηκε από την 1η Ιανουαρίου 2014. Αυτό ορίζεται σε εγκύκλιο που απέστειλε σε όλες τις εφορίες ο γενικός γραμματέας Δημοσίων Εσόδων Χάρης Θεοχάρης, απαντώντας σε σχετικά ερωτήματα φορολογούμενων, χωρίς ωστόσο να διευκρινίζεται αν η κατάργηση της σχετικής διαδικασίας αφορά και εισοδήματα που δεν εισπράχθηκαν κατά το οικονομικό έτος 2014 (χρήση 2013), όταν δηλαδή ήταν σε ισχύ ο προηγούμενος Κώδικας Φορολογίας Εισοδήματος (ν. 2238/94). Ως εκ τούτου, χιλιάδες ιδιοκτήτες οι οποίοι δεν κατάφεραν να εισπράξουν ενοίκια του έτους 2013 μένουν πλέον ξεκρέμαστοι, αφού δεν μπορούν να τα εκχωρήσουν στο Δημόσιο και είναι αναγκασμένοι να τα δηλώσουν κανονικά σαν να τα έχουν εισπράξει. Κινδυνεύουν δηλαδή να χρεωθούν με φόρο 10% από το πρώτο ευρώ και με προκαταβολή φόρου 55% επί του κύριου φόρου για εισοδήματα που ουδέποτε απέκτησαν. Στελέχη του υπουργείου Οικονομικών επισημαίνουν ότι κάποια στιγμή θα κατατεθεί στη Βουλή διάταξη με την οποία θα αντιμετωπιστεί το πρόβλημα. Όμως μέχρι τότε όσοι ιδιοκτήτες θέλουν να υποβάλουν τις φορολογικές τους δηλώσεις δεν μπορούν να το πράξουν. Άγνωστο, εξάλλου, παραμένει τι ακριβώς θα προβλέπει η νέα διάταξη, καθώς σύμφωνα με το υπουργείο για τα ανείσπρακτα ενοίκια που αφορούν περιόδους από την 1η Ιανουαρίου του 2014 δεν απαιτείται διαδικασία εκχώρησης, καθώς «εισόδημα που δεν εισπράττεται δεν αποτελεί εισόδημα και κατά συνέπεια δεν πρέπει να δηλωθεί και να φορολογηθεί».

Το ιταλικο χαρατσι

Ποσό της τάξης των 24 δισ. ευρώ εισέπραξε το ιταλικό Δημόσιο από τις εισφορές για το φόρο ακίνητης περιουσίας -ήτοι, το αντίστοιχο με το εν Ελλάδι, χαράτσι. H δεύτερη δόση του Imu (το... ιταλικό χαράτσι) πρέπει να καταβληθεί σήμερα και, όπως μεταδίδουν μέσα ενημέρωσης της γείτονος, «σε πολλές περιπτώσεις, ο 13ος μισθός θα χρησιμεύσει εξ ολοκλήρου, για να μπορέσουν να καταβάλουν τα νοικοκυριά το συγκεκριμένο φόρο». Σύμφωνα με έρευνα του συνδικάτου Cgil, ο φόρος ακινήτων και τα διάφορα έξοδα κατοικίας απορροφούν πλέον το 31,5% του εισοδήματος των νοικοκυριών. Το 2010 το αντίστοιχο ποσοστό ήταν 28,4% και το 1980, μόλις 11,5%. «Έχει ξεπεραστεί το όριο το οποίο θεωρείται αντιμετωπίσιμο από τους πολίτες» προσθέτει το συνδικάτο Cgil. Ο φόρος ακινήτων αυξήθηκε μεταξύ της πρώτης δόσης του Ιουνίου και της δεύτερης, που λήγει σήμερα, στις μεγάλες πόλεις, από 70% μέχρι και 110%. Οι πιο υψηλοί φόροι επιβλήθηκαν στη Ρώμη και το Μιλάνο. Για ένα σπίτι 80 τετραγωνικών μέτρων, σε κεντρική περιοχή της Αιώνιας Πόλης, για παράδειγμα, η πρώτη δόση του Imu ήταν 230 ευρώ, ενώ η δεύτερη έφτασε τα 370 ευρώ.

Βάζουν δυναμίτη οι νέες αντικειμενικές

Οι νέες τιμές εφορίας των ακινήτων θα επηρεάσουν περίπου 20 φόρους και τέλη, μεταξύ των οποίων είναι και ο ΕΝΦΙΑ. Οι συγκεκριμένοι θα αυξομειωθούν ανάλογα με τις μεταβολές των αξιών, αλλά και ανάλογα με τις αλλαγές που θα επέλθουν στις κλίμακες φόρων και τελών. Οι περιοχές Σύμφωνα με στοιχεία , ενώ το 2007 οι πραγματικές τιμές ήταν κατά μέσον όρο 32% υψηλότερες από τις αντικειμενικές, σήμερα οι διαφορές έχουν περιοριστεί σημαντικά. Ομως παραμένουν σημαντικές αποκλίσεις είτε προς τα πάνω είτε προς κάτω σε πολλές περιοχές. Αποκαλυπτικά είναι τα στοιχεία για 20 περιοχές που έχει καταγράψει η Eurobank property services και η σύγκριση με τις τιμές της Εφορίας. Για παράδειγμα, στην Καλλιθέα ακίνητα ηλικίας έως 10 ετών πωλούνται, σύμφωνα με τις συναλλαγές που έχει καταγράψει η Eurobank Property Services, από 1.250 έως 1.850 ευρώ ανά τετραγωνικό μέτρο. Σήμερα οι τιμές ζώνης της Εφορίας ανέρχονται από 1.000 έως 1.800 ευρώ. Αρα οι διαφορές εντοπίζονται στις ζώνες με χαμηλή αξία από ό,τι στις λεγόμενες ακριβές περιοχές του συγκεκριμένου δήμου. Ομως, αν κάποιος αναζητήσει ακίνητα ηλικίας άνω των 10 ετών, τότε θα διαπιστώσει ότι οι πραγματικές τιμές σημειώνουν σημαντική μείωση. Στην περιοχή του Ζωγράφου, ακίνητα ηλικίας έως 10 ετών πωλούνται από 1.700 έως 2.300 ευρώ ανά τετραγωνικό μέτρο, τη στιγμή που οι τιμές της Εφορίας διαμορφώνονται πολύ χαμηλότερα (από 1.200 έως 1.450 ευρώ). Αντίθετα, στο κέντρο της Θεσσαλονίκης, όπου οι τιμές πώλησης ακινήτων έως 10 ετών διαμορφώνονται σε υψηλά επίπεδα (από 3.000 έως 3.600 ευρώ ανά τετραγωνικό), οι τιμές της Εφορίας είναι υψηλότερες, ειδικά αν πρόκειται για την 1η ζώνη (4.600 ευρώ ανά τετραγωνικό μέτρο)

pomidaani

nomisma_140x60
baner-pontiki