Real Estate News NETWORKSOCIALOPINION.GR | INVESTNEWS.GR | PARATIRITIS.GR | PREMIUM.PARATIRITIS.GR

realestatenews.gr

Ανωμαλη προσγείωση...

Στο πρόσφατο παρελθόν, οι Ισπανοί μεγιστάνες της αγοράς ακινήτων είχαν συνηθίσει να χρησιμοποιούν ιδιωτικά τζετ στις μεταφορές τους, ιδιαίτερα για να επιβλέψουν μεγάλα κατασκευαστικά έργα. Κατά τη διάρκεια της δεκαετούς φούσκας στην αγορά ακινήτων, οι μεγαλοκατασκευαστές και λοιποί μεγιστάνες της Ισπανίας οδήγησαν στον υπερδιπλασιασμό του στόλου των ιδιωτικών τζετ. Ο συνολικός στόλος έφθασε τα 137 αεροπλάνα από το 2004 μέχρι το 2009. Εκτοτε έσκασε η φούσκα στις υπεραξίες των ακινήτων, η οποιαδήποτε δραστηριότητα στον κατασκευαστικό κλάδο «πάγωσε» και η ανάπτυξη στην τέταρτη μεγαλύτερη οικονομία της Ευρωζώνης βρίσκεται σε ελεύθερη πτώση. Μία από τις επιπτώσεις του οικονομικού αδιεξόδου της Ισπανίας είναι ότι ο στόλος των ιδιωτικών τζετ συρρικνώθηκε στα 115 αεροπλάνα μέχρι τα τέλη του περυσινού έτους, σύμφωνα με τα στοιχεία της Flightglobal.

Αντιπροσωπευτικό παράδειγμα της μεγάλης επέκτασης και μετέπειτα αναδίπλωσης της αγοράς των ιδιωτικών τζετ στην Ισπανία είναι ο μεγαλοκατασκευαστής Φρανσίσκο Χερνάντο, γνωστός στα ισπανικά ως ο «μεγάλος εκσκαφέας πηγαδιών». Την περίοδο που η οικονομία αναπτυσσόταν με ιλιγγιώδεις ρυθμούς, ο κ. Χερνάντο αγόρασε δύο λίαρ τζετ της Bombardier για να μεταβαίνει σε πόλεις όπως η Λα Κορούνια, η οποία βρίσκεται λιγότερο από 600 χιλιόμετρα μακριά από τα κεντρικά γραφεία της Μαδρίτης, ή το εξοχικό του στη Μαγιόρκα. Αργότερα, ο κ. Χερνάντο προσέθεσε στον στόλο του ένα Challenger CL-604 της Bombardier, χωρητικότητας δέκα ατόμων, και ένα Global Express XRS, το οποίο μπορεί να πραγματοποιήσει πτήσεις μεγάλων αποστάσεων όπως από τη Μαδρίτη μέχρι το Τόκιο. Απώτερος στόχος της αγοράς των τεσσάρων αεροσκαφών, συνολικού ύψους 100 εκατ. δολαρίων, ήταν να εισχωρήσει στην αγορά των τσάρτερ. Σήμερα μπόρεσε να πουλήσει και τα τέσσερα σε αντίτιμο κατά 25% μικρότερο από το κόστος αγοράς τους. Tουλάχιστον έξι εταιρείες με ιδιωτικά τζετ, συμπεριλαμβανομένης του κ. Χερνάντο, έχουν βάλει λουκέτο από τότε που ξέσπασε η κρίση στην αγορά των ακινήτων και κατ’ επέκταση στην οικονομία, ενώ πολλά παραμένουν ακινητοποιημένα.

Οι κομπίνες με τα ακίνητα

Η κρίση στην κτηματαγορά  δημιουργεί «ευκαιρίες» για τους επιτήδειους να εκμεταλλευτούν και αγοραστές και πωλητές. Οι επαγγελματίες του κλάδου, πιστοποιημένοι κτηματομεσίτες, εργολάβοι οικοδομών, ιδιοκτήτες αλλά και σύμβουλοι ακινήτων εφιστούν την προσοχή για τις κομπίνες που στήνουν διάφοροι με αντικείμενο εκμετάλλευσης τα ακίνητα και απευθυνόμενοι σε ανυποψίαστους πολίτες. Μία απο τις πιο συνηθισμένες είναι οι "μαιμού" ιδιοκτήτες που νοικιάζουν σπίτια που δεν τους ανήκουν. Μία άλλη περίπτωση είναι οι συστηματικοί κακοπληρωτές. Νοικιάζουν ένα σπίτι, πληρώνουν ένα ενοίκιο και μένουν για 6 -12 μήνες χωρίς να ξαναπληρώσουν. Στη συνέχεια φεύγουν και μισθώνουν άλλο ακίνητο, τονίζουν χαρακτηριστικά  εκπρόσωποι των ιδιοκτητών και εφιστούν την προσοχή, ειδικά σε ηλικιωμένους ιδιοκτήτες. Εχουν εντοπιστεί και περιπτώσεις απατεώνων που πουλάνε σπίτια που δεν τους ανήκουν , εισπράττουν προκαταβολές και εξαφανίζονται.Μια άλλη  απάτη  είναι η υπόσχεση διάφορων επιτήδειων για χορήγηση δανείων με... ενέχυρο το ακίνητο. Το φαινόμενο έχει επεκταθεί σε όλη την Ελλάδα την τελευταία διετία, με τους «πονηρούς» να προσεγγίζουν απελπισμένους ιδιοκτήτες ακινήτων και τους προσφέρουν ρευστότητα με ενέχυρο κάποιο περιουσιακό στοιχείο. Εχουν γίνει καταγγελίες μάλιστα για την ύπαρξη προσυμφώνων όπου ο ιδιοκτήτης παραχωρεί το ακίνητο ως εγγύηση κι αν δεν εξοφλήσει το ποσό που πήρε με υψηλό συνήθως επιτόκιο, χάνει το σπίτι του κάνοντας οριστικά συμβόλαια παραχώρησης στους «δανειστές».

«Καθυστέρηση» παίζουν οι τράπεζες

Σε κατάσταση νευρικής κρίσης βρίσκεται πλέον η αγορά δανείων . Οι τράπεζες σε μία προσπάθεια να περιορίσουν την χορήγηση δανείων χρησιμοποιούν  διάφορες μεθόδους όπως:
-καθυστέρηση στην παροχή της έγκρισης της χορήγησης
-καθυστέρηση της εκταμίευσης. Είχαν κυκλοφορήσει μάλιστα φήμες την προηγούμενη εβδομάδα σύμφωνα με τις οποίες δεν έδιναν στους δικαιούχους δάνεια που είχαν ήδη εγκρίνει.
Στο παιγνίδι όμως είναι και οι εγγυήσεις και κυρίως τα ακίνητα που προσφέρουν ως κάλυμμα οι υποψήφιοι δανειολήπτες επιχειρηματικών δανείων. Συγκεκριμένα , οι εκτιμήσεις των τραπεζών εμφανίζουν την αξία των εγγυήσεων έως και κατά 50 % χαμηλότερη σε σύγκριση με την εμπορική τους αξία. Αποτέλεσμα αυτής της πρακτικής είναι είτε ο δανειολήπτης να αποσύρει το αίτημα είτε να προσφέρει πρόσθετες εγγυήσεις πχ ακίνητα στη τράπεζα για να πάρει το δάνειο. Φυσικά και στην περίπτωση αυτή καθυστερεί η εκταμίευση του δανείου.

Η φαντασία στους φόρους

Η επιλογή των κυβερνώντων να στραφούν σε ένα σύστημα φορολόγησης της κατοχής ακινήτων ουσιαστικα κατέστρεψε την αγορά ακινήτων απο την οποία έχουν αποβληθεί τα μεσαία και τα χαμηλά εισοδήματα. Στην πραγματικότητα ο ΕΝΦΙΑ αλλά και όλες οι υπόλοιπες έμμεσες και άμεσες επιβαρύνσεις -απο την συντήρησν του ασανσερ μέχρι τα πρόστιμα για τα αυθαίρετα-έχουν εξαντλησει οικονομικά εκατομμύρια ιδιοκτητες. Ενώ μέχρι το 2010 ο κύριος όγκος των φορολογικών εσόδων από τα ακίνητα προερχόταν από τις αγοραπωλησίες, μέσω του φόρου μεταβίβασης κι ενώ για ένα διάστημα ίσχυσαν παράλληλα και τα δύο, δηλαδή και ο υψηλός φόρος κατοχής και ο υψηλός φόρος μεταβίβασης. Είναι χαρακτηριστικό ότι από το 2010 μέχρι το 2015 οι φόροι κατοχής ακινήτων αυξήθηκαν έξι φορές, από τα 500 εκατ. ευρώ σε 3 δισ. ευρώ, ενώ το 2016 αυξήθηκαν εκ νέου σε 3,5 δισ. ευρώ. Υπενθυμίζεται ότι ναι μεν ο στόχος των εσόδων από τον ετήσιο ΕΝΦΙΑ είναι 2,65 δισ. ευρώ, ωστόσο το ποσό του φόρου που βεβαιώνεται, κατά κανόνα, κυμαίνεται μεταξύ 3,2 και 3,6 δισ. ευρώ. Εκτός βέβαια από την κατακόρυφη αύξηση των δαπανών που συνοδεύουν την κατοχή ακινήτου, οι Ελληνες είδαν και την αξία της περιουσίας τους να υποβαθμίζεται, εν μέρει και ως φυσικό επακόλουθο της υπερφορολόγησής της, που την κατέστησε λιγότερο ελκυστική. Ενώ λοιπόν από το 2010 μέχρι και το 2017, στην Ε.Ε. καταγράφεται μέση αύξηση των τιμών των κατοικιών κατά 11%, στην Ελλάδα οι αξίες υποχώρησαν κατά 42% (στοιχεία της Τράπεζας της Ελλάδος), καταγράφοντας και στην εν λόγω περίπτωση τη χειρότερη επίδοση στην Ευρώπη. Μετά την Ελλάδα, τη χειρότερη επίδοση κατέγραψαν οι τιμές στην Ισπανία, όπου μειώθηκαν κατά 17% την ίδια περίοδο, στην Ιταλία με πτώση 15% και στην Κύπρο, όπου μειώθηκαν κατά 9%.

Μπόνους για αγορές με εισαγωγή κεφαλαίων

Τη διαδικασία επαναπατρισμού των κεφαλαίων που βρίσκονται στο εξωτερικό σε εφαρμογή των διατάξεων του τελευταίου φορολογικού νόμου καθορίζει με σημερινή απόφασή του ο υπουργός Οικονομικών. Η απόφαση προβλέπει μεταξύ άλλων ότι αν τα κεφάλαια που εισάγονται χρησιμοποιηθούν (μεταξύ άλλων) για αγορά ή ανέγερση ακινήτου, τότε επιστρέφεται το 50 % του φόρου που έχει καταβληθεί εφόσον ο ενδιαφερόμενος προσκομίσει το συμβόλαιο αγοράς ή την οικοδομική άδεια. Αναλυτικά η απόφαση προβλέπει τα εξής:
α) Η εισαγωγή των κεφαλαίων γίνεται αποκλειστικά μέσω πιστωτικών ιδρυμάτων που ορίζονται στην περίπτωση α’ της παραγράφου 1 του άρθρου 2 του ν. 3601/2007 (ΦΕΚ Α’178), καθώς και μέσω των εγκατεστημένων στη χώρα μας υποκαταστημάτων πιστωτικών ιδρυμάτων που εδρεύουν σε άλλα κράτη μέλη της Ευρωπαϊκής Ένωσης ή σε τρίτες χώρες με βάση τις διατάξεις των άρθρων 13 και 14, αντίστοιχα, του ίδιου νόμου.
Για την πιο πάνω εισαγωγή, υποβάλλεται «δήλωση - εξουσιοδότηση» του ενδιαφερομένου φυσικού ή νομικού προσώπου προς το πιστωτικό ίδρυμα. Η μεταφορά κεφαλαίων μπορεί να διενεργηθεί με οποιοδήποτε σύμφωνο με την τραπεζική πρακτική μέσο, με το οποίο πιστοποιείται ότι τα μεταφερόμενα κεφάλαια προέρχονται από τραπεζικό λογαριασμό του εντολέα που τηρείται σε πιστωτικό ίδρυμα της αλλοδαπής και πιστώνονται σε καταθετικό τραπεζικό λογαριασμό του εντολέα σε τράπεζα που αναφέρεται στο πρώτο εδάφιο.
β) Η «δήλωση - εξουσιοδότηση» περιλαμβάνει υποχρεωτικά τα στοιχεία των δύο (2) συνημμένων υποδειγμάτων για φυσικά και νομικά πρόσωπα και τα οποία αποτελούν αναπόσπαστο μέρος της παρούσας απόφασης.
γ) Η εισαγωγή των κεφαλαίων γίνεται αποκλειστικά με μεταφορά καταθέσεων. Όταν τα εισαγόμενα κεφάλαια προέρχονται από επενδυτικούς λογαριασμούς, προηγείται η ρευστοποίηση των λογαριασμών αυτών και στη συνέχεια, η κατάθεσή τους σε καταθετικό λογαριασμό του ημεδαπού πιστωτικού ιδρύματος.
δ) Ο τραπεζικός λογαριασμός της αλλοδαπής, καθώς και ο λογαριασμός της ημεδαπής πρέπει να ανήκει στο φυσικό ή νομικό πρόσωπο που εισάγει τα κεφάλαια. Όταν ο λογαριασμός που τηρείται στην αλλοδαπή είναι κοινός, η «δήλωση - εξουσιοδότηση» μπορεί να υποβληθεί και από έναν μόνο δικαιούχο του λογαριασμού. Ο τραπεζικός λογαριασμός της ημεδαπής πρέπει να είναι αποκλειστικά προθεσμιακός, διάρκειας τουλάχιστον ενός έτους, και να ανοίγεται κατά το χρόνο μεταφοράς των κεφαλαίων στην Ελλάδα.
ε) Το λογιστικό παραστατικό της συναλλαγής, το οποίο επέχει θέση βεβαίωσης, πρέπει να είναι μοναδικό και να αναφέρεται ρητά σε αυτό ως αιτιολογία της συναλλαγής η υπαγωγή στις ρυθμίσεις του άρθρου 18 του ν. 3842/2010.
στ) Σε περίπτωση εισαγωγής κεφαλαίων σε ξένο νόμισμα, η φορολογητέα αξία υπολογίζεται σύμφωνα με την τιμή μετατροπής του ημεδαπού πιστωτικού ιδρύματος κατά τον χρόνο εισαγωγής των κεφαλαίων σε ευρώ, χωρίς να απαιτείται η μετατροπή σε ευρώ.
ζ) Τα εισαγόμενα κεφάλαια πρέπει να υπήρχαν στην αλλοδαπή κατά την ημερομηνία έναρξης ισχύος του ν. 3842/2010, ήτοι κατά την 15η Απριλίου 2010.
η) Σε περίπτωση που τα εισαχθέντα κεφάλαια τοποθετηθούν σε τίτλους δανείων του Ελληνικού Δημοσίου, οι οποίοι διακρατούνται τουλάχιστον για δύο έτη από το φυσικό ή νομικό πρόσωπο που εισήγαγε τα κεφάλαια ή τοποθετηθούν σε αμοιβαία κεφάλαια οποιασδήποτε μορφής (μετοχικά, κλπ.) ή διατεθούν τα κεφάλαια αυτά μέσα σε δύο χρόνια από το χρόνο εισαγωγής τους για την αγορά ακινήτου, για την ανέγερση οποιουδήποτε είδους οικοδομής στην Ελλάδα ή για οποιαδήποτε άλλη επένδυση επιχειρηματικής δραστηριότητας, επιστρέφεται άτοκα το πενήντα τοις εκατό (50%) του φόρου που έχει καταβληθεί. Αν επενδυθεί μέρος του κεφαλαίου που εισήχθη, επιστρέφεται το μέρος του επιστρεπτέου σύμφωνα με το προηγούμενο εδάφιο φόρου που αναλογεί στην αξία της επένδυσης.
Ως επένδυση επιχειρηματικής δραστηριότητας νοείται και η αγορά μετοχών ημεδαπής ανώνυμης εταιρίας, μεριδίων ημεδαπής εταιρίας περιορισμένης ευθύνης, η αγορά ολόκληρης επιχείρησης, καθώς και οποιαδήποτε άλλη επένδυση που αποβλέπει στην τόνωση της ελληνικής αγοράς. Η επένδυση αυτή θα πρέπει σε κάθε περίπτωση να πραγματοποιείται μέσα σε δύο (2) έτη από το χρόνο εισαγωγής των κεφαλαίων και περαιτέρω, να μην μεταβιβάζονται με οποιονδήποτε τρόπο τα στοιχεία της επένδυσης πριν από τη λήξη της πιο πάνω προθεσμίας.
Για την επιστροφή του φόρου, το υπόχρεο φυσικό ή νομικό πρόσωπο υποβάλλει αίτηση στην αρμόδια για τη φορολογία του Δ.Ο.Υ., προσκομίζοντας: αα) το αναφερόμενο στην περίπτωση ε’ λογιστικό παραστατικό, και ββ) τα ακόλουθα δικαιολογητικά, από τα οποία να προκύπτουν οι αναφερόμενες πιο πάνω επενδυτικές δραστηριότητες:
- προκειμένου για αγορά ακινήτων, το συμβολαιογραφικό έγγραφο,
- προκειμένου για ανέγερση οικοδομής, την οικοδομική άδεια και σε ιδιαίτερο φάκελο αντίγραφα των παραστατικών, σχετικά με το κόστος ανέγερσης,
- προκειμένου για αγορά μετοχών ημεδαπής ανώνυμης εταιρίας μη εισηγμένων στο Χρηματιστήριο Αθηνών ή μεριδίων ημεδαπής εταιρίας περιορισμένης ευθύνης, το συμβολαιογραφικό ή ιδιωτικό έγγραφο που έχει κατατεθεί στην αρμόδια Δ.Ο.Υ.,
- προκειμένου για αγορά επιχείρησης, το συμφωνητικό που έχει συναφθεί και κατατεθεί στην αρμόδια Δ.Ο.Υ.,
- προκειμένου για μετοχές εισηγμένες στο Χρηματιστήριο Αθηνών, φωτοτυπίες του εκδοθέντος πινακιδίου και κατάστασης κίνησης του χαρτοφυλακίου του επενδυτή από την Ανώνυμη Εταιρία Παροχής Επενδυτικών Υπηρεσιών (Α.Ε.Π.Ε.Υ.) που αφορά στο χρονικό διάστημα που μεσολαβεί μεταξύ του χρόνου αγοράς των μετοχών και του χρόνου υποβολής της αίτησης επιστροφής του φόρου.
- προκειμένου για αγορά μεριδίων αμοιβαίων κεφαλαίων, τα δικαιολογητικά διάθεσης και εξαγοράς του μεριδίου,
- προκειμένου για αγορά ομολόγων του Ελληνικού Δημοσίου, το παραστατικό της μεσολαβούσας τράπεζας, καθώς και την αναφερόμενη στην παράγραφο 2 της αριθ. 1082758/11163/Β0012/ΠΟΛ.1104/15.10.2004 κοινής απόφασης του Υπουργού Οικονομίας και Οικονομικών και του Διοικητή της Τράπεζας της Ελλάδος (ΦΕΚ Β’1628) βεβαίωση των χρηματοπιστωτικών ιδρυμάτων, από την οποία προκύπτει η διακράτηση του τίτλου.
θ) Χρόνος υπαγωγής στις ρυθμίσεις του άρθρου αυτού είναι ο χρόνος υποβολής της «δήλωσης - εξουσιοδότησης».

pomidaani

nomisma_140x60
baner-pontiki