Real Estate News NETWORKSOCIALOPINION.GR | INVESTNEWS.GR | PARATIRITIS.GR | PREMIUM.PARATIRITIS.GR

realestatenews.gr

Οι νέοι κανόνες στην αγορά κατοικίας

Οι μετοχές στο χρηματιστήριο της κατοικίας στο κέντρο της Αθήνας φαίνεται ότι κινούνται πλέον με τους δικούς τους ρυθμούς. Σύμφωνα με τα πιο πρόσφατα στοιχεία που αφορούν την εξέλιξη των τιμών της αγοράς κατοικίας στο κέντρο της Αθήνας η αγορά θυμίζει ασανσέρ αφού σε άλλες περιοχές καταγράφονται οριακές απώλειες ενώ άλλες περιοχές καταγράφουν σημαντική πτώση των τιμών που ξεπρνά το 30%. Όλες οι ενδείξεις συγκλίνουν στο συμπέρασμα ότι πλέον η μεσαία ελληνική οικογένεια η οποία συντηρούσε την αγορά δεν συμμετέχει πλέον σε αυτή. Δηλαδή οι γειτονιές οι οποίες χαρακτηρίζονταν ως «κλασσικές» περιοχές κατοικία ς στην πρωτεύουσα βρίσκονται πλέον σε ύφεση. Αντίθετα σε συνοικίες οι οποίες προσελκύουν ένα συγκεκριμένο μοντέλο αγοραστών οι τιμές έχουν υποχωρήσει μεν αλλά με μικρότερο ποσοστό. Για παράδειγμα η αγορά του Κολωνακίου , η οποία απευθύνεται σε αγοραστές με υψηλά εισοδήματα εξακολουθεί να χαρακτηρίζεται από μία ηπιότερη προσαρμογή ενώ ανάλογη συμπεριφορά έχουν και οι λεγόμενες νέες συνοικίες της Αθήνας οι οποίες απευθύνονται σε ειδικό κοινό (καλλιτέχνες κ.α) . Η αποχή των μεταναστών σε συνδυασμό με τα υψηλά ποσοστά εγκληματικότητα έχουν επηρεάσει το 30% της αγοράς κατοικίας του κέντρου της Αθήνας και των συνοικιών του . Για παράδειγμα περιοχές γύρω από το Σταθμό Λαρίσης την πλατεία Αττικής αλλά και στην περιοχή της Αχαρνών οι τιμές δέχονται πρωτόγνωρη πίεση.

«Η αγορά κατοικίας στο κέντρο της Αθήνας κινείται πλέον με άλλους κανόνες. Φαίνεται ότι στην διάρκεια των τελευταίων ετών έχουν σημειωθεί σημαντικές ανακατατάξεις οι οποίες θα πρέπει να αναλυθούν όχι μόνο με οικονομικά αλλά και κοινωνικά κριτήρια.» τόνιζε χαρακτηριστικά τραπεζικός υπεύθυνος μεγάλης εμπορικής τράπεζας για τις χορηγήσεις στεγαστικών δανείων και συνέχιζε: «Για παράδειγμα αγοραστές με υψηλά εισοδήματα πάντα φλερτάρουν με την προοπτική να αγοράσουν ένα σπίτι στο Κολωνάκι. Ανάλογη συμπεριφορά έχουν και οι αναβαθμισμένες περιοχές του κέντρου της Αθήνας οι οποίες βρίσκονται –τηρουμένων των αναλογιών- στο επίκεντρο του αγοραστικού ενδιαφέροντος ενός κοινού με συγκεκριμένα χαρακτηριστικά. Από την άλλη πλευρά, η λεγόμενοι μεσαίοι αγοραστές παρακολουθούν εκ του μακρόθεν την αγορά κατοικίας αφού λόγω κυρίως οικονομικής ανασφάλειας είναι ιδιαίτερα επιφυλακτικοί στο να αλλάξουν τις συνθήκες στέγασης τους. »

Σύμφωνα με τις απόψεις οικονομικών αναλυτών: «Αυτό που θα πρέπει να κατανοήσουν όσοι κινούνται στην αγορά κατοικίας είναι ότι σε περιόδους κρίσης η αγορά κινείται με βάση συγκεκριμένες κατηγορίες αγοραστών και για κατοικίες συγκεκριμένων προδιαγραφών. Άλλωστε η ίδια η έννοια της κρίσης προϋποθέτει ότι από την αγορά απουσιάζει το ευρύ κοινό αγοραστών και για τον λόγο αυτό οι περιοχές που πλήττονται περισσότερο είναι εκείνες οι οποίες απευθύνονται σε αγοραστικό κοινό μεσαίου εισοδήματος. Το φαινόμενο αυτό δεν είναι ελληνικό αλλά διεθνές και έχει καταγραφεί σε όλες τις περιόδους κρίσης που έχει περάσει η παγκόσμια αγορά κατοικίας. Πρόκειται για μία νέα πραγματικότητα με την οποία θα πρέπει να ζήσουμε για αρκετά χρόνια ακόμα» και κατέληξε «τα κέρδη στα επόμενα χρόνια θα προέλθουν από περιοχές που έχουν συγκεκριμένο κοινό ή προσφέρουν προοπτική υψηλού κέρδους.»

ΗΠΑ : Τρέχουν οι τιμες

Συνέχισαν να κινούνται ανοδικά το Μάρτιο οι τιμές των κατοικιών στις ΗΠΑ, με τους δείκτες Case-Shiller να καταγράφουν τον υψηλότερο ετήσιο ρυθμό αύξησης από τον Απρίλιο του 2006, σύμφωνα με τα στοιχεία των δεικτών Standard & Poor΄s Case-Shiller. Ειδικότερα, ο δείκτης Case-Shiller για τις 10 μεγαλύτερες μητροπολιτικές περιοχές αυξήθηκε 10,3% σε ετήσια βάση, ενώ ο δείκτης για τις 20 μεγαλύτερες μητροπολιτικές περιοχές ενισχύθηκε 10,9%. Σε μηνιαία βάση και οι δύο δείκτες σημείωσαν άνοδο 1,4% το Μάρτιο. "Και τα υπόλοιπα στοιχεία από την αγορά κατοικίας που ανακοινώθηκαν τις τελευταίες εβδομάδες επιβεβαίωσαν αυτή την ισχυρή τάση: οι ενάρξεις κατοικιών και κατασκευαστικές άδειες, οι πωλήσεις νέων και μεταχειρισμένων κατοικιών συνεχίζουν να κινούνται ανοδικά", δήλωσε ο David Blitzer, πρόεδρος της επιτροπής για τους δείκτες της S&P.

Οδηγός για γονικές παροχές, κληρονομιές και δωρεές

Απαλλάσσεται από τον φόρο κληρονομιάς και όχι από τον φόρο δωρεάς ή γονικής παροχής το ποσό χρηματικής κατάθεσης σε κοινό τραπεζικό λογαριασμό, εφόσον έχει τεθεί ο όρος ότι με τον θάνατο οποιουδήποτε δικαιούχου η κατάθεση περιέρχεται αυτοδίκαια στους λοιπούς επιζώντες, μέχρι τον τελευταίο από αυτούς. Η εν λόγω διευκρίνιση παρέχεται με νεότερο οδηγό της Ανεξάρτητης Αρχής Δημοσίων Εσόδων (ΑΑΔΕ), στον οποίο αναλύονται όλα τα θέματα της φορολογίας εισοδήματος και κεφαλαίου, ενώ υπογραμμίζεται ότι το δικαίωμα του Δημοσίου για επιβολή φόρου κληρονομιάς, δωρεάς ή γονικής παροχής παραγράφεται στις εξής περιπτώσεις:

 

* Για υποθέσεις στις οποίες η φορολογική υποχρέωση γεννήθηκε πριν από την 1η Ιανουαρίου 2015, το δικαίωμα του Δημοσίου για έλεγχο της υπόθεσης παραγράφεται μετά την πάροδο 10 ετών, σε περίπτωση υποβολής δήλωσης, ή 15 ετών, αν δεν υποβλήθηκε δήλωση.

 

* Για υποθέσεις στις οποίες η φορολογική υποχρέωση γεννήθηκε από την 1η Ιανουαρίου 2015, το δικαίωμα του Δημοσίου παραγράφεται κατά κανόνα εντός πέντε ετών, από το τέλος του έτους στο οποίο λήγει η προθεσμία υποβολής της δήλωσης.

 

Σε κάθε περίπτωση, το δικαίωμα του Δημοσίου είναι παραγραμμένο για όλες τις υποθέσεις για τις οποίες η φορολογική υποχρέωση γεννήθηκε μέχρι τις 31/12/1994.

 

Αναλυτικότερα, στον εν λόγω οδηγό της ΑΑΔΕ επισημαίνονται, μεταξύ άλλων, τα εξής:

 

- Σε πόσες δόσεις καταβάλλεται ο φόρος κληρονομιών, δωρεών και γονικών παροχών;

 

α) Ο φόρος που προκύπτει βάσει αρχικής ή εμπρόθεσμης τροποποιητικής δήλωσης καταβάλλεται σε 12 ίσες διμηνιαίες δόσεις, όχι μικρότερες των 500 ευρώ, πλην της τελευταίας. Σε περίπτωση κληρονομιάς, αν ο κληρονόμος είναι ανήλικος, ο αριθμός των δόσεων διπλασιάζεται, με την προϋπόθεση ότι κάθε δόση δεν θα είναι μικρότερη των 500 ευρώ, πλην της τελευταίας.

 

β) Μετά την υποβολή εκπρόθεσμης τροποποιητικής δήλωσης ή μετά τον έλεγχο, ο φόρος καταβάλλεται εντός 30 ημερών από την κοινοποίηση της πράξης διορθωτικού προσδιορισμού.

 

γ) Σε περίπτωση έκδοσης οριστικής απόφασης διοικητικού δικαστηρίου, ο φόρος καταβάλλεται σε δύο ίσες μηνιαίες δόσεις.

 

δ) Στην περίπτωση δωρεάς - γονικής παροχής χρηματικών ποσών, ο φόρος καταβάλλεται άμεσα (εντός τριών ημερών από την υποβολή της δήλωσης).

 

- Ποια είναι τα αφορολόγητα ποσά για την απόκτηση πρώτης κατοικίας με κληρονομιά ή γονική παροχή;

 

Η απαλλαγή παρέχεται για αξία κατοικίας μέχρι 200.000 ευρώ για κάθε ανήλικο ή άγαμο και μέχρι 250.000 ευρώ για έγγαμο, η οποία προσαυξάνεται κατά 25.000 ευρώ για καθένα από τα δύο πρώτα τέκνα και κατά 30.000 ευρώ για το τρίτο και καθένα από τα επόμενα ανήλικα τέκνα, των οποίων την επιμέλεια έχει ο δικαιούχος. Στο ποσό της απαλλαγής περιλαμβάνεται και η αξία μιας θέσης στάθμευσης αυτοκινήτου και ενός αποθηκευτικού χώρου, για επιφάνεια εκάστου έως 20 τ.μ., εφόσον βρίσκονται στο ίδιο ακίνητο και αποκτώνται ταυτόχρονα. Επίσης, χορηγείται απαλλαγή για οικόπεδο αξίας μέχρι 50.000 ευρώ για κάθε ανήλικο ή άγαμο και μέχρι 100.000 ευρώ για κάθε έγγαμο, προσαυξανόμενη κατά 10.000 ευρώ για καθένα από τα δύο πρώτα τέκνα και κατά 15.000 ευρώ για το τρίτο και καθένα από τα επόμενα τέκνα. Τα παραπάνω ποσά ισχύουν για την απόκτηση πρώτης κατοικίας με κληρονομιά και με γονική παροχή. Ειδικά, η προσαύξηση για τα ανήλικα τέκνα, όσον αφορά τον φόρο κληρονομιάς, ισχύει εφόσον στον κληρονόμο περιέρχεται μία μόνο κατοικία ή ένα μόνο οικόπεδο εξ ολοκλήρου και κατά πλήρη κυριότητα και όχι ποσοστό εξ αδιαιρέτου.

 

- Ποιες είναι οι προϋποθέσεις απαλλαγής της πρώτης κατοικίας από τον φόρο γονικής παροχής;

 

α) Το τέκνο που ζητά την απαλλαγή, ο σύζυγος και τα ανήλικα τέκνα τους δεν έχουν δικαίωμα πλήρους κυριότητας ή επικαρπίας ή οίκησης σε άλλη κατοικία ή ιδανικό μερίδιο κατοικίας που πληροί τις στεγαστικές ανάγκες της οικογένειας ή δικαίωμα πλήρους κυριότητας επί οικοπέδου οικοδομήσιμου ή επί ιδανικού μεριδίου οικοπέδου, στα οποία αντιστοιχεί εμβαδόν κτίσματος που πληροί τις στεγαστικές τους ανάγκες και βρίσκονται σε δήμο ή κοινότητα με πληθυσμό άνω των 3.000 κατοίκων. Οι στεγαστικές ανάγκες θεωρείται ότι καλύπτονται αν το συνολικό εμβαδόν των ανωτέρω ακινήτων είναι 70 τ.μ., προσαυξανόμενα κατά 20 τ.μ. για καθένα από τα δύο πρώτα τέκνα και κατά 25 τ.μ. για το τρίτο και καθένα από τα επόμενα τέκνα του δικαιούχου.

 

β) Το τέκνο είναι Έλληνας ή πολίτης κρατών - μελών της Ευρωπαϊκής Ένωσης και των χωρών του Ευρωπαϊκού Οικονομικού Χώρου (ΕΟΧ).

 

γ) Το ακίνητο αποκτάται κατά πλήρη κυριότητα και ολόκληρο.

 

δ) Η απαλλαγή από τον φόρο για την απόκτηση πρώτης κατοικίας παρέχεται για μία φορά. Δεν απαλλάσσεται το τέκνο που το ίδιο ή ο σύζυγος ή τα ανήλικα τέκνα αυτών έχουν ήδη τύχει απαλλαγής από τον φόρο μεταβίβασης ή γονικής παροχής ή κληρονομιάς.

 

ε) Η κατοικία ή το οικόπεδο θα παραμείνει στην κυριότητα του τέκνου για μία τουλάχιστον πενταετία.

 

στ) Το αίτημα για την απαλλαγή υποβάλλεται με την εμπρόθεσμη δήλωση.

 

- Ποιες είναι οι προϋποθέσεις απαλλαγής της πρώτης κατοικίας από τον φόρο κληρονομιών;

 

α) Ο κληρονόμος είναι σύζυγος ή το πρόσωπο με το οποίο ο κληρονομούμενος είχε συνάψει σύμφωνο συμβίωσης, κατά τις διατάξεις του ν. 3719/2008 (εφόσον η συμβίωση είχε διάρκεια τουλάχιστον δύο ετών) ή του ν. 4356/2015 (Α’ 181) ή τέκνο του κληρονομουμένου.

 

β) Ο κληρονόμος είναι Έλληνας ή πολίτης κρατών - μελών της Ευρωπαϊκής Ένωσης και των χωρών του Ευρωπαϊκού Οικονομικού Χώρου (ΕΟΧ).

 

γ) Ο κληρονόμος, ο σύζυγος και τα ανήλικα τέκνα τους δεν έχουν δικαίωμα πλήρους κυριότητας ή επικαρπίας ή οίκησης σε άλλη κατοικία ή ιδανικό μερίδιο κατοικίας που πληροί τις στεγαστικές ανάγκες της οικογένειας ή δικαίωμα πλήρους κυριότητας επί οικοπέδου οικοδομήσιμου ή επί ιδανικού μεριδίου οικοπέδου, στα οποία αντιστοιχεί εμβαδόν κτίσματος που πληροί τις στεγαστικές τους ανάγκες και βρίσκονται σε δήμο ή κοινότητα με πληθυσμό άνω των 3.000 κατοίκων. Οι στεγαστικές ανάγκες θεωρείται ότι καλύπτονται αν το συνολικό εμβαδόν των ανωτέρω ακινήτων (και των λοιπών αντίστοιχων κληρονομιαίων ακινήτων) είναι 70 τ.μ., προσαυξανόμενα κατά 20 τ.μ. για καθένα από τα δύο πρώτα τέκνα και κατά 25 τ.μ. για το τρίτο και καθένα από τα επόμενα τέκνα του δικαιούχου.

 

δ) Το ακίνητο αποκτάται κατά πλήρη κυριότητα.

 

ε) Η απαλλαγή από τον φόρο για την απόκτηση πρώτης κατοικίας παρέχεται για μία φορά. Δεν απαλλάσσεται ο κληρονόμος που ο ίδιος ή ο σύζυγος ή τα ανήλικα τέκνα αυτού έχουν ήδη τύχει απαλλαγής από τον φόρο μεταβίβασης ή γονικής παροχής ή κληρονομιάς.

 

στ) Η κατοικία ή το οικόπεδο θα παραμείνει στην κυριότητα του κληρονόμου για μία τουλάχιστον πενταετία.

 

ζ) Το αίτημα για την απαλλαγή υποβάλλεται με την εμπρόθεσμη δήλωση.

 

- Ποιοι είναι οι δικαιούχοι της απαλλαγής από τον ΦΜΑ για αγορά πρώτης κατοικίας;

 

Η απαλλαγή παρέχεται μόνο σε φυσικά πρόσωπα (έγγαμα ή άγαμα ή τα πρόσωπα που έχουν συνάψει σύμφωνο συμβίωσης τόσο με τις διατάξεις του ν. 3719/2008, μετά τη συμπλήρωση διετίας, όσο και του ν. 4356/2015), εφόσον κατοικούν μόνιμα στην Ελλάδα ή προτίθενται να εγκατασταθούν σε αυτή το αργότερο εντός δύο ετών από την αγορά. Η απαλλαγή του άγαμου παρέχεται και στον σύζυγο που βρίσκεται σε διάσταση, υπό τον όρο ότι έχει κατατεθεί αίτηση ή αγωγή διαζυγίου, τουλάχιστον, έξι μήνες πριν από την αγορά του ακινήτου με την προϋπόθεση ότι ο γάμος θα λυθεί μέσα σε πέντε έτη από την αγορά. Απαλλαγή από τον ΦΜΑ για αγορά πρώτης κατοικίας δικαιούνται:

 

α) Έλληνες.

 

β) Ομογενείς από Αλβανία, Τουρκία και χώρες της πρώην Σοβιετικής Ένωσης. Οι καταγόμενοι από τη Βόρεια Ήπειρο και την Τουρκία, εφόσον απέκτησαν ιθαγένεια τρίτου κράτους πλην της αλβανικής και της τουρκικής, δεν μπορούν να τύχουν απαλλαγής από τον φόρο.

 

γ) Οι πολίτες των κρατών-μελών της Ευρωπαϊκής Ένωσης και του Ευρωπαϊκού Οικονομικού Χώρου.

 

δ) Αναγνωρισμένοι πρόσφυγες, σύμφωνα με τις διατάξεις του Π.Δ. 96/2008.

 

ε) Πολίτες τρίτων χωρών που απολαύουν του καθεστώτος του επί μακρόν διαμένοντος στην Ελλάδα, σύμφωνα με τις διατάξεις του ν. 4251/2014.

 

στ) Πολίτες τρίτων χωρών που κατέχουν άδεια διαμονής στην Ελλάδα δεύτερης γενιάς. Ειδικά, για τους αλλοδαπούς, η πρόθεσή τους για μόνιμη εγκατάσταση στην Ελλάδα δεν αναιρείται από το γεγονός ότι, για ειδικούς λόγους, οι αρμόδιες υπηρεσίες τους χορηγούν προσωρινές άδειες παραμονής που ανανεώνονται.

 

Τα όρια απαλλαγής από τον ΦΜΑ

 

- Ποια είναι η έκταση της παρεχόμενης απαλλαγής από τον Φόρο Μεταβίβασης Ακινήτων (ΦΜΑ);

 

Για αγορά κατοικίας: Από άγαμο μέχρι του ποσού των 200.000 ευρώ, από άγαμο που παρουσιάζει αναπηρία τουλάχιστον 67% από διανοητική καθυστέρηση ή φυσική αναπηρία μέχρι ποσού αξίας 250.000 ευρώ, από έγγαμο μέχρι ποσού αξίας 250.000 ευρώ, ενώ από έγγαμο που παρουσιάζει αναπηρία τουλάχιστον, 67% από διανοητική καθυστέρηση ή φυσική αναπηρία μέχρι ποσού αξίας 275.000 ευρώ. Το ποσό αυτό προσαυξάνεται κατά 25.000 ευρώ για καθένα από τα δύο πρώτα τέκνα αυτού και κατά 30.000 ευρώ για το τρίτο και καθένα από τα επόμενα τέκνα του.

 

Για αγορά οικοπέδου: Από άγαμο μέχρι ποσού αξίας 50.000 ευρώ, από έγγαμο μέχρι ποσού αξίας 100.000 ευρώ. Το ποσό αυτό προσαυξάνεται κατά 10.000 ευρώ για καθένα από τα δύο πρώτα τέκνα αυτού και κατά 15.000 ευρώ για το τρίτο και καθένα από τα επόμενα τέκνα του.

 

Αν η αξία του ακινήτου υπερβαίνει τα παραπάνω αφορολόγητα όρια, η απαλλαγή χορηγείται μέχρι του αντίστοιχου αφορολόγητου ποσού και για την επιπλέον αξία οφείλεται ΦΜΑ.

 

Σε περίπτωση αγοράς κατοικίας, στο ποσό της απαλλαγής περιλαμβάνεται και η αξία μιας θέσης στάθμευσης και ενός αποθηκευτικού χώρου (είτε είναι ξεχωριστές οριζόντιες ιδιοκτησίες είτε παρακολουθήματα της μεταβιβαζόμενης ιδιοκτησίας), για επιφάνεια εκάστου έως 20 τ.μ., εφόσον βρίσκονται στο ίδιο ακίνητο και αποκτώνται ταυτόχρονα με το ίδιο συμβόλαιο αγοράς

Ο αιγιαλός , οι αντιδράσεις και οι επενδυτές

Η απόφαση της κυβέρνησης να προχωρήσει το σχέδιο νόμου για τον αιγιαλό μόνο με τις ρυθμίσεις για το πώς θα γίνει η χάραξη λύνει μεν τα χέρια της κυβέρνησης, οδηγεί σε ανατροπή των σχεδίων όσων προωθούν τις μεγάλες τουριστικές επενδύσεις μέσω διαγωνισμών του Ταμείου Ιδιωτικοποιήσεων (ΤΑΙΠΕΔ) ή μέσω της διαδικασίας «fast track» για ταχεία αδειοδότηση.

Οι όμιλοι που προωθούν τις μεγάλες τουριστικές επενδύσεις έχουν ήδη εξασφαλίσει με προηγούμενους νόμους τη δυνατότητα προσχώσεων και άλλων παρεμβάσεων στην παραλιακή ζώνη. Όμως με την κατάργηση των λοιπών διατάξεων αποσύρονται προβλέψεις με τις οποίες αφαιρούνταν όλοι οι περιορισμοί στην έκταση της παραλιακής ζώνης που μπορεί να παραχωρηθεί σε απλή χρήση (π.χ. αναψυκτήρια ή ξαπλώστρες), η αλλαγή του καθεστώτος αδειοδότησης έργων και μονίμων εγκαταστάσεων στον αιγιαλό, η δυνατότητα νομιμοποίησης (με την καταβολή προστίμου και αφού εκδοθεί περιβαλλοντική μελέτη) αυθαιρέτων στην παραλιακή ζώνη που χρησιμοποιούνται για επιχειρηματικούς σκοπούς (από ξενοδοχεία, καταστήματα υγειονομικού ενδιαφέροντος, κλπ), κ.ά.

Αποσύρονται, επίσης και διατάξεις που έδιναν τη δυνατότητα παραχώρησης νησίδων, υφάλων και σκοπέλων για τουριστικούς και άλλους επιχειρηματικούς σκοπούς.

Σήμερα απαγορεύεται η παραχώρηση έκτασης μεγαλύτερης των 500 τ.μ., ενώ υπάρχει υποχρέωση δημιουργίας ελευθέρων «ζωνών» 100 μέτρων στην παραλία και οι προβλέψεις του αρχικού σχεδίου νόμου είχαν οδηγήσει σε θύελλα αντιδράσεων.

Μετά το θόρυβο, στο ΥΠΟΙΚ είχαν δεσμευτεί για «διατήρηση του ανώτατου εμβαδού ανά παραχώρηση των 500 τ.μ., η μείωση της ελεύθερης ζώνης των 100 μέτρων σε 70 και η πρόβλεψη συντελεστή για το ανώτατο συνολικό εμβαδό κάθε παραλίας που θα επιτρέπεται να παραχωρηθεί, ο οποίος θα ανέρχεται σε 50% της συνολικής της έκτασης».

Με το αρχικό σχέδιο νόμου αφαιρούνταν όλες οι αναφορές της νομοθεσίας στην υποχρέωση ελεύθερης και απρόσκοπτης πρόσβασης στον αιγιαλό, καθώς και η απαγόρευση της παραχώρησης της αποκλειστικής χρήσης αιγιαλού και παραλίας. Στο υπουργείο Οικονομικών είχαν «μαζέψει» το συγκεκριμένο θέμα υποστηρίζοντας πως το σχέδιο νόμου προβλέπει ότι στις συμβάσεις παραχώρησης πρέπει «να περιλαμβάνονται όροι χρήσης που να διασφαλίζουν την πρόσβαση του κοινού, ύστερα από αιτιολογημένη στάθμιση των συμφερόντων που εξυπηρετούνται ή βλάπτονται».

Η δυνατότητα προσχώσεων στη θάλασσα, κ.λπ. για τις λεγόμενες στρατηγικές επενδύσεις και για όσες υλοποιούνται μέσω ειδικού χωροταξικού σχεδίου (ΕΣΧΑΣΕ ή ΕΣΧΑΔΑ) έχει ήδη προβλεφθεί σε άλλους νόμους που έχουν ήδη ψηφιστεί. Το σχέδιο νόμου για τον αιγιαλό, που αποσύρεται, είχε πιο συγκεκριμένες προβλέψεις με τις οποίες επιτρέπονταν η επιχωμάτωση του θαλάσσιου χώρου για την εξυπηρέτηση στρατηγικών τουριστικών επενδύσεων, κατά 5 τετραγωνικά ανά κλίνη.

Όπως έχει ήδη ανακοινώσει το υπουργείο Οικονομικών, με τους νόμους 3986/11 και 4179/13 επετράπη η απευθείας παραχώρηση της χρήσης αιγιαλού και παραλίας, αλλά και η κατασκευή ή επέκταση λιμενικών έργων και οι προσχώσεις στις περιοχές όπου πραγματοποιούνται ειδικά σχέδια χωρικής ανάπτυξης δημοσίων ή ιδιωτικών στρατηγικών επενδύσεων (ΕΣΧΑΣΕ και ΕΣΧΑΔΑ). Ο νόμος 3982/11 έδωσε το ίδιο δικαίωμα σε εταιρείες ανάπτυξης επιχειρηματικών πάρκων.

Ο νόμος 4254/14 νομιμοποίησε αυθαίρετα σε τουριστικούς λιμένες που έχουν περιέλθει στο ΤΑΙΠΕΔ. Ο νόμος 4002/2011 επέτρεψε την εκτέλεση προσωρινών ή μόνιμων έργων σε αιγιαλό και παραλία που έχουν χαρακτηριστεί «τουριστικά δημόσια κτήματα». Ενώ ο νόμος 4179/13 μείωσε από τα 100 μέτρα στα 50 μ. την ελάχιστη απόσταση των κτιρίων από τον αιγιαλό στα «τουριστικά χωριά».

Με την απόσυρση των διατάξεων που δεν συνδέονται με τη χάραξη του αιγιαλού δεν θα εφαρμοστεί και η πρόβλεψη του αρχικού σχεδίου νόμου για την εφαρμογή μαθηματικού τύπου ώστε να υπολογίζεται το τίμημα που θα πληρώνει όποιος εκμεταλλεύεται παραλιακή ζώνη. Στην κυβέρνηση υποστήριζαν, προ της αποσύρσεως, πως «με τον υφιστάμενο ν.2971/2001 τα κριτήρια καθορισμού ανταλλάγματος για την παραχώρηση αιγιαλού-παραλίας ήταν ασαφή, δεν λάμβαναν υπόψη τη δραστηριότητα για την εξυπηρέτηση της οποίας παραχωρούνταν η χρήση αιγιαλού και κατέληγαν εις βάρος των συμφερόντων του Δημοσίου».

ΠΗΓΗ: Euro2day

 

Ενεργειακή ταυτότητα στα υλικά

Το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο ενέκρινε χθες το νέο σχεδιασμό της ετικέτας σήμανσης ενεργειακής απόδοσης των συσκευών η οποία θα επεκταθεί αργότερα και στα οικοδομικά υλικά, αλλά και σε κουφώματα, τζάμια, κλπ. Οι νέες ετικέτες θα περιλαμβάνουν περισσότερες πληροφορίες σχετικά με την κατανάλωση των οικιακών συσκευών και άλλων προϊόντων. Επιπλέον, στο εξής όλες οι διαφημίσεις που θα αναφέρονται στην ενεργειακή απόδοση ψυγείων, πλυντηρίων ή φούρνων θα πρέπει να αναφέρουν την ενεργειακή κλάση των προϊόντων αυτών.
Η σήμανση ενεργειακής απόδοσης βοηθά τους καταναλωτές στον υπολογισμό των εξόδων λειτουργίας των συσκευών όταν αγοράζουν ψυγεία, καταψύκτες, πλυντήρια, στεγνωτήρια, ηλεκτρικές κουζίνες και κλιματιστικά. Οι κατασκευαστές υποχρεούνται να επισημαίνουν την ετήσια κατανάλωση ενέργειας, ανεξάρτητα από το εάν ανήκει σε υψηλή (Α, σκούρο πράσινο) ή χαμηλή (G, κόκκινο) ενεργειακή κλάση. Ανάλογα με το είδος της συσκευής, η σήμανση αναφέρει επίσης την κατανάλωση νερού, τα επίπεδα θορύβου καθώς και την εκπομπή θερμότητας.
Η νέα σχεδίαση των ετικετών ενεργειακής απόδοσης για τις οικιακές συσκευές επιτρέπει την εισαγωγή νέων κλάσεων, αλλά περιορίζει το συνολικό αριθμό των ενεργειακών κλάσεων σε επτά. Όταν προστίθεται μια νέα ανώτατη ενεργειακή κλάση, η κατώτατη θα πρέπει να αλλάξει: Εάν ένα νέο προϊόν που καταναλώνει λιγότερη ενέργεια από τα ήδη υπάρχοντα υπαχθεί στην ενεργειακή κλάση A+, τότε η χαμηλότερη ενεργειακή κλάση θα είναι η F, κ.ο.κ. (νέο προϊόν στην κλάση Α++ → κατώτατη κλάση Ε, νέο προϊόν στην κλάση Α+++ → κατώτατη κλάση D)
Οι ενεργειακές κλάσεις των συσκευών που θα αποκτήσουν σήμανση (για παράδειγμα οι βραστήρες, οι τηλεοράσεις, τα στερεοφωνικά και οι κονσόλες παιχνιδιών) θα αποφασιστούν από ομάδα εργασίας της Ευρωπαϊκής Επιτροπής.
Μελλοντικά, οι ετικέτες αυτές θα πρέπει να μπαίνουν και σε άλλα προϊόντα που καταναλώνουν ενέργεια, όπως τα επαγγελματικά ψυγεία, οι προθήκες, οι επαγγελματικές κουζίνες, αυτόματες μηχανές πώλησης και μηχανήματα εργοστασίων. Επιπλέον, η υποχρέωση της ενεργειακής σήμανσης θα ισχύει και για οικοδομικά υλικά, καθώς και προϊόντα που δεν καταναλώνουν ενέργεια, αλλά "έχουν σημαντική άμεση ή έμμεση επίδραση" στην εξοικονόμηση ενέργειας (τζάμια παραθύρων, εξώπορτες).
Μετά τη δημοσίευση των νέων κανόνων στην Επίσημη Εφημερίδα της ΕΕ, τα κράτη μέλη θα έχουν διορία ενός χρόνου για την ενσωμάτωσή τους στην εθνική νομοθεσία. Η οδηγία που εγκρίθηκε σε δεύτερη ανάγνωση την Τετάρτη αποτελεί μέρος ενός ευρύτερου νομοθετικού πακέτου για την ενεργειακή απόδοση.

pomidaani

nomisma_140x60
baner-pontiki