Real Estate News NETWORKSOCIALOPINION.GR | INVESTNEWS.GR | PARATIRITIS.GR | PREMIUM.PARATIRITIS.GR

realestatenews.gr

Σενάρια για φόρους

Χαμηλό αφορολόγητο όριο της τάξεως των 20.000 – 30.000 ευρώ, αφού όμως προηγηθεί η μείωση των αντικειμενικών αξιών, εξετάζουν πλέον στο υπουργείο Οικονομικών, αναφορικά με τον τρόπο υπολογισμού του φόρου που θα αντικαταστήσει τον ΕΝΦΙΑ. Σύμφωνα με το οικονομικό επιτελείο, με τον τρόπο αυτό εκτιμάται ότι θα διασφαλιστεί η απαλλαγή της μικρής και πιθανώς και μέρους της μεσαίας ακίνητης ιδιοκτησίας. Στον αντίποδα, περισσότερο φόρο θα κληθούν να καταβάλουν όσοι διαθέτουν μεγάλη ακίνητη περιουσία, καθώς για τη συγκεκριμένη κατηγορία, εξετάζεται η αύξηση των φορολογικών συντελεστών. Στόχος είναι να αντισταθμιστούν οι απώλειες από την επιβολή του αφορολόγητου ορίου. Οι αρχικές προθέσεις για θέσπιση αφορολόγητου στις 100.000 ευρώ, ή ακόμα και στις 50.000 ευρώ φαίνεται λοιπόν πως εγκαταλείπονται. Αλλωστε, αν επιβαλλόταν αφορολόγητο στις 50.000 ευρώ, ακόμα και με τις σημερινές αντικειμενικές αξίες, τότε εκτιμάται ότι περίπου 4 στους 10 ιδιοκτήτες δεν θα πλήρωναν καθόλου φόρου. Ως εκ τούτου, οι υπόλοιποι ιδιοκτήτες θα έπρεπε να πληρώσουν πολλαπλάσια ποσά, προκειμένου να μην υπάρξουν μεγάλες απώλειες εσόδων και επιβαρυνθεί κι άλλο η δημοσιονομική κατάσταση της χώρας. Σύμφωνα με τα μέχρι στιγμής δεδομένα, ο νέος φόρος θα υπολογίζεται με βάση ενιαία κλίμακα, που θα διαθέτει πολλά επιμέρους κλιμάκια και συντελεστές. Ο κάθε ιδιοκτήτης θα φορολογείται με βάση τη συνολική αξία της περιουσίας του, η οποία και θα αθροίζεται. Αν για παράδειγμα, διαθέτει κανείς κατοικία αντικειμενικής αξίας 200.000 ευρώ και ένα κατάστημα αξίας 50.000 ευρώ, τότε θα φορολογείται για συνολικά 250.000 ευρώ, με τα πρώτα 20.000 ή 30.000 ευρώ, να είναι αφορολόγητα. Υπενθυμίζεται ότι ο φετινός φόρος ακινήτων έχει προϋπολογισθεί να αποφέρει στα δημόσια ταμεία 2,65 δισ. ευρώ, ωστόσο, ο εισπρακτικός στόχος των 2,6 δισ. ευρώ είναι πολύ δύσκολο να διατηρηθεί. Αν πάντως το ποσό είναι χαμηλότερο, τότε είναι πιθανό να αναζητηθούν δημοσιονομικά ισοδύναμα μέτρα. Σε κάθε περίπτωση, ο καθορισμός του νέου φόρου ακινήτων αναμένεται να πραγματοποιηθεί κατά το δεύτερο εξάμηνο του έτους κι αφού στο μεσοδιάστημα, ολοκληρωθεί η αναπροσαρμογή των αντικειμενικών αξιών.

"Καμπάνα" απο ΕΕ για πρώτη κατοικία

Η ελληνική φορολογική νομοθεσία βάσει της οποίας χορηγείται απαλλαγή μόνο στους κατοίκους Ελλάδας από τον οφειλόμενο φόρο για την αγορά πρώτης κατοικίας αντιβαίνει στις αρχές της Ευρωπαϊκής Ένωσης, αποφαίνεται το Ευρωπαϊκό Δικαστήριο.

Η ελληνική νομοθεσία προβλέπει, υπό ορισμένες προϋποθέσεις, απαλλαγή από τον φόρο για την αγορά πρώτης κατοικίας αποκλειστικά και μόνο για τους αγοραστές που κατοικούν μονίμως στην Ελλάδα και, κατ' εξαίρεση, για τους Έλληνες που δεν κατοικούν στη χώρα οι οποίοι έχουν εργασθεί στην αλλοδαπή για χρονικό διάστημα τουλάχιστον έξι ετών. Η Επιτροπή άσκησε προσφυγή κατά της Ελλάδας ενώπιον του Δικαστηρίου υποστηρίζοντας ότι, χορηγώντας απαλλαγή από τον φόρο, αφενός, αποκλειστικά και μόνο στα πρόσωπα που κατοικούν μονίμως στην Ελλάδα, αλλά όχι και στα πρόσωπα που δεν κατοικούν εκεί και έχουν την πρόθεση να εγκατασταθούν μελλοντικώς σε αυτό το κράτος μέλος, και, αφετέρου, υπό ορισμένες προϋποθέσεις, αποκλειστικά και μόνο σε Έλληνες υπηκόους, κατά την αγορά πρώτης κατοικίας στην Ελλάδα, το εν λόγω κράτος μέλος εισάγει ρητή διάκριση εις βάρος των κατοίκων αλλοδαπής οι οποίοι δεν είναι Έλληνες υπήκοοι. Υποστηρίζει, πρώτον, ότι καίτοι το κριτήριο της μόνιμης κατοικίας δεν συνεπάγεται κατ' ανάγκη διακριτική μεταχείριση έναντι των υπηκόων της Ένωσης, διότι εφαρμόζεται ανεξαρτήτως της ιθαγένειάς τους, εντούτοις οι μόνιμοι κάτοικοι Ελλάδας είναι, ως επί το πλείστον, Έλληνες υπήκοοι. Δεύτερον, οι διατάξεις αυτές εμποδίζουν ή αποτρέπουν υπήκοο κράτους μέλους να εγκαταλείψει το κράτος καταγωγής του προκειμένου να ασκήσει το δικαίωμα ελεύθερης κυκλοφορίας και συνιστούν περιορισμούς της ελευθερίας αυτής.

Με την απόφασή του, το Δικαστήριο υπενθυμίζει αρχικά ότι, καίτοι η άμεση φορολογία εμπίπτει στην αρμοδιότητα των κρατών μελών, αυτά οφείλουν, σε κάθε περίπτωση, να την ασκούν τηρώντας το δίκαιο της Ένωσης. Οι κανόνες περί ίσης μεταχειρίσεως της Συνθήκης για την Ένωση απαγορεύουν όχι μόνο τις εμφανείς διακρίσεις λόγω ιθαγένειας αλλά και κάθε συγκεκαλυμμένη μορφή διακρίσεως η οποία, κατ' εφαρμογή άλλων κριτηρίων διαφοροποιήσεως, όπως ο τόπος κατοικίας ή διαμονής, καταλήγει στην πράξη στο ίδιο αποτέλεσμα, καθώς τα πρόσωπα τα οποία δεν έχουν την κατοικία τους εντός του εθνικού εδάφους είναι συνηθέστατα και αλλοδαποί.

Πηγη:Naftemporiki.gr

Το φαινόμενο των μεγαλουπόλεων

Η ανάπτυξη των μεγαλουπόλεων υπήρξε μία από τις πλέον εντυπωσιακές εξελίξεις του τελευταίου αιώνα. Στις αρχές του 20ου αιώνα, μόλις 20% του πληθυσμού της Γης ζούσε σε πόλεις. Το ποσοστό αυτό ξεπέρασε στις ημέρες μας το 50%. Την ίδια στιγμή, το μέγεθος των μεγαλύτερων πόλεων αυξάνεται διαρκώς, με νέο όρο να επικρατεί για να τις περιγράψει: megacity, που αφορά τα αστικά κέντρα με περισσότερους από 10 εκατομμύρια κατοίκους. Λίγες από αυτές βρίσκονται σε πλούσια κράτη, όπως το Τόκιο (30 εκατ.) η Νέα Υόρκη, το Λος Αντζελες και το Λονδίνο. Οι περισσότερες μεγαλουπόλεις, όμως, βρίσκονται στις αναπτυσσόμενες χώρες και ειδικότερα στην Ασία, όπου ξεπερνούν κάποιες φορές τα 20 εκατομμύρια κατοίκους. Οι αποτρόπαιες συνθήκες ζωής στις φτωχοσυνοικίες των μεγαλουπόλεων αυτών δεν αποθαρρύνουν τους κατοίκους της υπαίθρου να συρρέουν σε αυτές αναζητώντας εργασία. Η καταστροφική αυτή τάση αστυφιλίας οφείλεται στις συνθήκες λιμού που συχνά επικρατούν στις αγροτικές περιοχές, στην αγορά τεράστιων εκτάσεων γης από ξένους επενδυτές, αλλά και λόγω της επεκτεινόμενης ερημοποίησης. Το φαινόμενο των μεγαλουπόλεων δεν είναι, όμως, σύγχρονο. Ανάλογα προβλήματα βιοτικού επιπέδου και ραγδαίας αστυφιλίας αντιμετώπισαν και αρχαίοι πολιτισμοί, όπως οι Βαβυλώνιοι και οι Ρωμαίοι.

Βουτιά στις γειτονιές της ανεργίας

Η οικονομική κρίση έχει κτυπήσει την αγορά κατοικίας των περιοχών που το αγοραστικό κοινό έχει πληγεί περισσότερο από την μάστιγα της ανεργίας. Τόσο στην Αθήνα όσο και στην Θεσσαλονίκη , οι περιοχές που έχουν υψηλά ποσοστά ανεργίας κατέγραψαν πτώση των τιμών κατοικιών στην διάρκεια του 2010 η οποία ξεπέρασε το 10% ενώ σε ορισμένες οριακές περιπτώσεις πλησίασε και το 20%. Σύμφωνα με πρόσφατη έρευνα που αφορούσε τις τιμές κατοικίας στις περιοχές με υψηλά ποσοστά ανεργίας η πτώση των τιμών ήταν σημαντικά υψηλότερη από τον εθνικό μέσο όρο. Έτσι στην Δυτική Αττική το μέσο ποσοστό πτώσης των τιμών των κατοικιών κινείται στο 10% ενώ στην Δυτική Θεσσαλονίκη η πτώση κινήθηκε στα επίπεδα του 12% περίπου. Πρέπει να σημειωθεί ότι σε επιμέρους αγορές που υπάρχει μεγάλο απόθεμα μεταχειρισμένων κατοικιών η πτώση είναι μεγαλύτερη σε σύγκριση με τις περιοχές η αγορά των οποίων βασίζεται σε καινούργιες κατοικίες. Ενδεικτικά είναι η σύγκριση της αγορά κατοικίας στο Περιστέρι και στο Καματερό. Στο Περιστέρι η πτώση εκτιμάται στο 9% και στο Καματερό κινείται στα επίπεδα του 6%.

Συμφώνα με εκτιμήσεις αναλυτών , η διαφοροποίηση αυτή οφείλεται στο γεγονός ότι στη μία περιοχή κυρίαρχο ρόλο στην προσφορά κατοικιών προς πώληση έχουν τα σπίτια που πωλούνται από ιδιώτες ενώ στην άλλη , οι κατασκευαστές κατέχουν ένα μεγάλο ποσοστό των αδιάθετων κατοικιών. "Οι ιδιώτες πωλητές , είναι πιο ελαστικοί στις διαπραγματεύσεις με τους υποψήφιους αγοραστές ενώ αντίθετα οι κατασκευαστές -κυρίως εκείνοι που δεν αντιμετωπίζουν χρηματοοικονομικά προβλήματα-έχουν βάλει "κόκκινη γραμμή" την οποία δεν ξεπερνούν. Αυτό πρακτικά σημαίνει ότι το ποσοστό της μείωσης είναι μεγαλύτερο σε αγορές που κυριαρχεί η προσφορά μεταχειρισμένων σπιτιών" τόνιζε χαρακτηριστικά στέλεχος μεγάλης τράπεζας με μεγάλη εμπειρία στην στεγαστική πίστη. Οικονομικοί αναλυτές επισήμαιναν ότι οι τάσεις αυτές αναμένεται να ισχυροποιηθούν ακόμα περισσότερο το επόμενο δωδεκάμηνο καθώς οι εκτιμήσεις κάνουν λόγο για αύξηση του ποσοστού ανεργίας σε επίπεδα άνω του 18%.

Τι ισχύει για αγορές σπιτιών που έγιναν το 2014

Εγκύκλιος της Κ. Σαββαϊδου ξεκαθαρίζει ότι αγόρασαν σπίτι πέρυσι, γλιτώνουν το πόθεν έσχες επί της αντικειμενικής αξίας. Θα πρέπει να δικαιολογούν το τίμημα αγοράς που αναγράφεται στο συμβόλαιο καθώς και τις φορολογικές επιβαρύνσεις της αγοράς και τα συμβολαιογραφικά έξοδα. Το «δωράκι» της ΓΓΔΕ για όσους αγόρασαν σπίτι το 2014 - Πώς βγαίνει το πόθεν έσχες Η ρύθμιση ψηφίστηκε στο τέλος Οκτωβρίου του 2014. Έδινε τη δυνατότητα στους φορολογούμενους να γλιτώσουν από το πόθεν έσχες στις εκτός πραγματικότητας αντικειμενικές αξίες για κάθε αγορά ακινήτων. Η διάταξη, την οποία είχε προωθήσει ο τότε υφυπουργός Οικονομικών Γ. Μαυραγάνης όριζε ότι το πόθεν έσχες θα εφαρμόζεται επί των τιμών που αναγράφονται στα συμβόλαια πώλησης ακινήτων, δίνοντας έτσι διέξοδο σε αγοραστές οι οποίοι «κολλούσαν» στην αδυναμία κάλυψης εξωπραγματικού πόθεν έσχες. Η ρύθμιση τέθηκε σε ισχύ στις 31 Οκτωβρίου 2014, αλλά η ΓΓΔΕ Κ. Σαββαϊδου, εμφανίστηκε με εγκύκλιό της για μια ακόμα φορά «ελαστική» στην ερμηνεία του νόμου, υπέρ των φορολογουμένων. Με την εγκύκλιο 1076/26.3.2015, έκανε δεκτό ότι η απαλλαγή αφορά ολόκληρο το 2014 . Έτσι, όλοι όσοι αγόρασαν σπίτι πέρυσι, γλιτώνουν το πόθεν έσχες επί της αντικειμενικής αξίας. Θα πρέπει να δικαιολογούν το τίμημα αγοράς που αναγράφεται στο συμβόλαιο καθώς και τις φορολογικές επιβαρύνσεις της αγοράς και τα συμβολαιογραφικά έξοδα. Το επίμαχο τμήμα της εγκυκλίου ορίζει ότι «στην αγορά ακινήτων ως ποσό τεκμαρτής δαπάνης λαμβάνεται το ποσό της συνολικής επιβάρυνσης, όπως προκύπτει από τα οικεία πωλητήρια συμβόλαια, εκτός εάν από έλεγχο προκύπτει μεγαλύτερο ποσό, οπότε λαμβάνεται υπόψη αυτό. Στο τίμημα αυτό θα προστεθούν και τα ποσά των Φ.Μ.Α., συμβολαιογραφικά και λοιπά έξοδα και φόροι». Κρίσιμος χρόνος για να υπολογιστεί το ποσόν της τεκμαρτής δαπάνης είναι ο χρόνος σύνταξης του συμβολαίου μεταβίβασης του ακινήτου εφόσον καταβληθεί ολόκληρο το τίμημα και παραδοθεί η χρήση και η κυριότητα του ακινήτου διαφορετικά, το ποσό της δαπάνης θα κατανέμεται στα φορολογικά έτη που καταβάλλονται οι δόσεις. Αν για παράδειγμα τον Απρίλιο του 2014, ένας φορολογούμενος αγόρασε ακίνητο με πραγματικό τίμημα 100.000 ευρώ με λοιπά έξοδα 5.000 ευρώ (για δικηγορική αμοιβή, αμοιβή συμβολαιογράφου και φόρο μεταβίβασης), του οποίου η αντικειμενική αξία ήταν 150.000 ευρώ, το πόθεν έσχες θα εφαρμοστεί επί των 105.000 ευρώ και όχι επί των 150.000 ευρώ.

ΠΗΓΗ: Euro2day

pomidaani

nomisma_140x60
baner-pontiki