Real Estate News NETWORKSOCIALOPINION.GR | INVESTNEWS.GR | PARATIRITIS.GR | PREMIUM.PARATIRITIS.GR

Χωροταξία

Πανικός για τους δασικούς χάρτες

Η ΠΟΜΙΔΑ, κατέθεσε Αίτημα παράτασης της προθεσμίας άσκησης αντιρρήσεων κατά δασικών χαρτών. Όπως επισημαίνει  τις τελευταίες ημέρες έχει γίνει αποδέκτης έντονων διαμαρτυριών των πολιτών για τις ασφυκτικές προθεσμίες της άσκησης αντιρρήσεων κατά των αναρτηθέντων δασικών χαρτών.

Σε επιστολή προς τον Αναπληρωτή Υπουργό Περιβάλλοντος και Ενέργειας επισημαίνει ότι :

"...Από την ενημέρωση που έχουμε, διαπιστώνεται  ότι η καθυστέρηση που παρατηρείται για την άσκηση των αντιρρήσεων δεν οφείλεται σε προσωπική αμέλεια των ενδιαφερόμενων- θιγόμενων πολιτών, αλλά σε υπαιτιότητα και καθυστερήσεις τρίτων, και συγκεκριμένα:

 

·         Τις καθυστερήσεις των υπηρεσιών διαφόρων Δήμων ως προς την ανάρτηση των οικιστικών πυκνώσεων αλλά και των σχεδίων οικισμών

·         Την σύγχυση που προκλήθηκε αναφορικά με τα πρόδηλα σφάλματα και την μόλις πριν λίγες μέρες ανάρτηση σχετικής ηλεκτρονικής πλατφόρμας

·         Την εν μέρει παραπληροφόρηση των πολιτών από διάφορες ανεύθυνες πηγές για αναμενομένη κατάργηση των δασικών χαρτών και την παρότρυνση για αναμονή ή μη άσκηση αντιρρήσεων

·         Την αδυναμία πολλών πολιτών (κυρίως μεγαλύτερης ηλικίας) για ηλεκτρονική υποβολή αντιρρήσεων, με αποτέλεσμα την ύπαρξη ανάγκης συνεργασίας με ειδικό τεχνικό σύμβουλο

·         Το μεγάλο φόρτο εργασίας των εμπλεκομένων τεχνικών γραφείων ως προς την άσκηση αντιρρήσεων  με αποτέλεσμα την αδυναμία εξυπηρέτησης των πολιτών

·         Την αδυναμία πολλών πολιτών ως προς την έγκαιρη συγκέντρωση του ποσού του τέλους άσκησης αντιρρήσεων και των λοιπών εξόδων όταν πρόκειται για μεγαλύτερες ή περισσότερες εκτάσεις

 

Για όλους αυτούς τους λόγους και με σκοπό τόσο την αποφυγή της περαιτέρω άσκοπης ταλαιπωρίας των πολιτών, όσο και την αποτροπή του κινδύνου να απωλεσθούν περιουσίες, ζητούμε την παράταση της ως άνω προθεσμίας τουλάχιστον για 20 μέρες και την άμεση ενημέρωση των πολιτών επ΄αυτού. Γνωρίζουμε ότι η δυνατότητα παράτασης για τουλάχιστον 20 μέρες είναι εφικτή αφού το σύστημα αποδοχής των αντιρρήσεων θα παραμείνει ούτως η άλλως ανοικτό για τους κατοίκους του εξωτερικού, χωρίς να δημιουργούνται περαιτέρω προβλήματα στα στενά χρονοδιάγραμμα για την περαιτέρω συνέχιση και ολοκλήρωση του έργου..."

Ο κυκεώνας των δασικών χαρτών

Τις διαδικασίες διόρθωσης εννέα πρόδηλων σφαλμάτων στους δασικούς χάρτες καθορίζει με απόφασή του το υπουργείο Περιβάλλοντος. Με την υπουργική απόφαση που πήρε ΦΕΚ δίνεται η δυνατότητα στους πολίτες να αιτηθούν ατελώς στις Δασικές Υπηρεσίες τη διόρθωση των πρόδηλων σφαλμάτων, χωρίς να είναι πάντοτε απαραίτητη η υποβολή αντίρρησης αλλά και στις Δασικές Υπηρεσίες να διορθώσουν τα σφάλματα αυτά, χωρίς να ταλαιπωρείται ο πολίτης, όπως διευκρινίζεται σε σχετική ανακοίνωση του υπουργείου. Τις προσεχείς ημέρες με εγκύκλιο θα καθοριστεί ακριβώς η διαδικασία εξέτασης από τις Επιτροπές Εξέτασης των Αντιρρήσεων (ΕΠΕΑ) επί του δασικού χάρτη των παραπάνω αιτήσεων, εφόσον για την ίδια περίπτωση έχει υποβληθεί και αντίρρηση. Σε κάθε περίπτωση, ο πολίτης που θα εντοπίσει πρόβλημα σε έκτασή του σε αναρτημένο δασικό χάρτη, θα πρέπει αρχικά να απευθυνθεί στα Σημεία Υποστήριξης Ανάρτησης Δασικών Χαρτών και στη συνέχεια -εφόσον το επιθυμεί- να υποβάλει και αντίρρηση. Καθορίζεται πρόδηλο σφάλμα στη διαδικασία κατάρτισης δασικού χάρτη οποιαδήποτε προφανής: τεχνικού χαρακτήρα απόκλιση ή εσφαλμένη τεχνική απόδοση των οριογραμμών που παρατηρείται πάνω στα φωτογραμμετρικά υπόβαθρα και προκύπτει είτε από μετρήσεις εδάφους ή φωτοερμηνευτικής απόδοσης του θεματικού περιεχομένου του χάρτη, που έρχεται σε αντίθεση με την εικόνα που παρουσιάζεται σ’ αυτά παράλειψη, εκ παραδρομής, της αποτύπωσης σαφώς δασικής έκτασης εντός ευρύτερης άλλης μορφής (αγροτικής κ.λπ.) και το αντίστροφο απεικόνιση εμφανώς λανθασμένη αγροτικής έκτασης ως δασικής και το αντίστροφο παράλειψη εγγραφών στοιχείων των πολυγώνων του χάρτη στη βάση δεδομένων λάθος αποτύπωση θεματικής επιφάνειας που οφείλεται σε διαμορφωμένα στοιχεία εικόνας (φωτογραφίας) λόγω διαβαθμισμένων περιοχών απόδοση ως «χορτολιβαδικής», έκτασης που αφορά σε πεδινή και ομαλής κλίσης περιοχή, η οποία εξαιρείται της υπαγωγής στις διατάξεις της δασικής νομοθεσίας, σύμφωνα με το π.δ. 32/2016 (ΦΕΚ 46 Α’) απόδοση ως «χορτολιβαδικής», έκτασης που αφορά σε αναγνωρισμένη, κατά τις κείμενες διατάξεις, έναντι του Δημοσίου ως ιδιωτικής, η οποία εξαιρείται της υπαγωγής στις διατάξεις της δασικής νομοθεσίας απόδοση ως δασικής, έκτασης που αφορά τεχνητή δασική φυτεία, η οποία εξαιρείται της υπαγωγής στις διατάξεις της δασικής νομοθεσίας και ειδικά σφάλματα που οφείλονται σε παράλειψη απεικόνισης πράξεων της διοίκησης πριν την κύρωση του δασικού χάρτη.

Υπό συνεχή φορολογικη απειλή η ακίνητη περιουσία

Η απειλή του φόρου υπεραξίας επικρέμαται πάνω απο την αγορά ακινήτων και καθιστά κάθε επένδυση επίφοβη. Ο φόρος υπεραξίας για τα νομικά πρόσωπα, στην περίπτωση που η επένδυση είναι επιτυχημένη και το ακίνητο μελλοντικά ανατιμηθεί και πουληθεί, ισούται με τον φόρο των επιχειρήσεων (29%), αφού αποτελεί εισόδημα και είναι από τους υψηλότερους στην Ευρώπη.Την ίδια ώρα, για τα φυσικά πρόσωπα, ο συντελεστής του 15% για τον φόρο υπεραξίας, που αναμένεται να ισχύσει από το 2018 –εκτός εάν δοθεί νέα αναστολή–, θα εφαρμόζεται επί πλασματικών αξιών και θα είναι σε πολλές περιπτώσεις πρακτικά ανεφάρμοστος και άδικος. Επίσης, λίγοι έχουν συνειδητοποιήσει ότι αν θελήσουν να αγοράσουν ένα δεύτερο σπίτι, νεόδμητο, από κατασκευαστή (η πρώτη κατοικία εξαιρείται), θα πρέπει να καταβάλουν ΦΠΑ 24%. Νόμος που θεσπίστηκε το 2005, όταν η «φούσκα» των ακινήτων προσλάμβανε εξωπραγματικές διαστάσεις, και αφορά όλα τα ακίνητα με άδεια μετά την 1η Ιανουαρίου 2006 που πωλούνται για πρώτη φορά από επαγγελματία. Σε γενικές γραμμές για να αγοράσει κάποιος ιδιώτης ως φυσικό πρόσωπο ένα ακίνητο, πρέπει να πληρώσει 11% επί της αρχικής συμφωνηθείσας τιμής σε φόρους και άλλα έξοδα, για να το αποκτήσει. Αλλά για να το πουλήσει, από τον ερχόμενο Ιανουάριο και μετά, θα φορολογείται και με 15% φόρο υπεραξίας αν είναι φυσικό πρόσωπο. Αν είναι νομικό πρόσωπο, τότε τα καθαρά κέρδη από την πώληση προστίθενται στα συνολικά κέρδη του και φορολογούνται με συντελεστή 29%.Σε αυτές τις επιβαρύνσεις θα πρέπει να συνυπολογισθούν και εκείνες που θα πληρώνει κατά τη διάρκεια κατοχής του ακινήτου, δηλαδή ο ΕΝΦΙΑ και ο συμπληρωματικός φόρος, που διαφοροποιείται μεταξύ φυσικών και νομικών προσώπων.

Ένα ακόμα σχέδιο για την ...Αθήνα

Σχέδιο για 5 σημαντικές αναπλάσεις στην Αθήνα έχει εκπονήσει η Κυβέρνηση. Αν τελικά  το  σχέδιο  υλοποιηθει τότε σχεδόν η μισή πρωτεύουσα  θα αλλάξει πρόσωπο. Σημειώνεται οτι ανάλογα μεγαλεπήβολα projects έχουν ανακοινωθεί με τυμπανουκρουσίες απο όλες τις Κυβερνήσεις της τελευταίας δεκαετίας (απο τον Βοτανικό μέχρι την πεζοδρόμηση της Πανεπιστημίου) αλλά όλα αποδείχθηκαν ευχολόγια. Για την ιστορία λοιπον να πούμε ότι το σχέδιο αυτής της Κυβέρνησης προβλέπει:

 

1. Μητροπολιτικό Πάρκο Γουδή

 

Η προοπτική δημιουργίας του «Μητροπολιτικού Πάρκου» στην περιοχή Γουδή, αποτελεί ένα σχέδιο που έχει τεθεί στο δημόσιο διάλογο εδώ και περισσότερο από 30 χρόνια και προβλέπεται από τη νομοθεσία και το Ρυθμιστικό Σχέδιο της Αθήνας του 1985. Το «Μητροπολιτικό Πάρκο Γουδή» χαρακτηρίζεται ως μητροπολιτικός πόλος υψηλής οικολογικής ποιότητας που ως κύριο στόχο έχει την ελεύθερη αναψυχή των πολιτών, με ενσωμάτωση χρήσεων πολιτισμού και ερασιτεχνικού αθλητισμού καθώς και των υφιστάμενων χρήσεων μητροπολιτικού χαρακτήρα στην περιφέρειά του.Απόφαση του πρωθυπουργού είναι να υλοποιηθεί ένα πάγιο αίτημα των Κινημάτων Πόλης για τη δημιουργία Πάρκου, με Φορέα Διαχείρισης που θα μετέχουν οι τρεις όμοροι δήμοι, Αθηναίων, Ζωγράφου και Παπάγου, καθώς και η Περιφέρεια Αττικής, το υπουργείο Ενέργειας και το υπουργείο Εθνικής Άμυνας.Η δημιουργία του Πάρκου αποσκοπεί στην υλοποίηση των στόχων όπως:

Σύνδεση του ορεινού όγκου του Υμηττού με τον αστικό ιστό, προστασία και οικολογική αναβάθμιση της ευρύτερης περιοχής, αναβάθμιση του ευρύτερου πολεοδομικού περιβάλλοντος του Λεκανοπεδίου.

Πιλοτική εφαρμογή των αρχών βιώσιμης αστικής κινητικότητας με ενίσχυση των Μέσων Μαζικής Μεταφοράς και καθιέρωση νέων πρακτικών μετακίνησης.

Αναβάθμιση του περιβάλλοντος των δημόσιων μητροπολιτικών και τοπικών χρήσεων Περίθαλψης, Εκπαίδευσης - Έρευνας, Κοινωνικής Υποδομής, Πολιτισμού, Αθλητισμού και Διοίκησης και βελτίωση των όρων λειτουργίας τους.

Προώθηση ήπιου και εναλλακτικού αστικού τουρισμού στα πλαίσια μιας πολιτικής τόνωσης του ρόλου και της εικόνας της Αθήνας.

Το Πάρκο, όπως έχει σχεδιαστεί από τους αρμόδιους φορείς και προβλέπεται ήδη στη νομοθεσία, θα περιλαμβάνει εκτάσεις που είναι ήδη παραχωρημένες σε κοινή χρήση (Άλσος Στρατού) ή έχουν παραχωρηθεί στους Δήμους Αθηναίων και Ζωγράφου καθώς και εκτάσεις της (πρώην) ΕΤΑΔ ΑΕ και του Ελληνικού Στρατού που δεν έχουν ακόμα αποδοθεί σε κοινή χρήση. Επίσης το πάρκο περιλαμβάνει εκτάσεις δασικού χαρακτήρα εκτάσεις και κοινόχρηστους, δημόσιους, χώρους που εντάσσονται σε ένα ενιαίο καθεστώς προστασίας και διαχείρισης. Ο σχεδιασμός γίνεται σε πλήρη συνεννόηση με το υπουργείο Εθνικής Άμυνας και τον κ. Καμμένο.

Στην νομοθετική ρύθμιση ίδρυσης του Πάρκου θα περιλαμβάνεται και η σύνθεση του πολυσυμμετοχικού Φορέα Διαχείρισης (με εκπροσώπους Υπουργείων, ΟΤΑ α’ και β’ βαθμού, επιστημονικών και κοινωνικών φορέων), το πολεοδομικό σχέδιο γενικής διάταξης που θα προδιαγράφει τις χρήσεις, αλλά και το χρηματοδοτικό σχήμα που θα υποστηρίζει τη λειτουργία του.

 

2. Ανάπλαση του ιστορικού κέντρου της Αθήνας

Σημαντικές παρεμβάσεις δρομολογούνται για το ιστορικό κέντρο της Αθήνας με επεμβάσεις στο τρίγωνο που περικλείεται μεταξύ των οδών Σταδίου - Πειραιώς και Ερμού. Η πρόταση για την ανάπλαση του Ιστορικού Κέντρου, προέκυψε από την χαρτογράφηση και τη συλλογή στοιχείων των δημόσιων κτηρίων, των κενών και διατηρητέων κτηρίων, των υφιστάμενων πεζοδρομήσεων, τη θεσμοθέτηση μη υλοποιημένων πεζοδρομήσεων, των εγκαταλελειμμένων κτηρίων και τις υπάρχουσες εμπορικές χρήσεις. Στόχος των παρεμβάσεων αποτελεί:

Η ποιοτική αναβάθμιση του δημόσιου χώρου και η ανάδειξη του μητροπολιτικού χαρακτήρα του κέντρου.

Η δημιουργία ενός σύγχρονου μητροπολιτικού κέντρου μέσω της ανάδειξης των πολιτισμικών και αρχαιολογικών σταθμών της πόλης

Η αξιοποίηση του εγκαταλελειμμένου κτηριακού αποθέματος

Η δημιουργία δικτύων χώρων πρασίνου και εκτεταμένο δίκτυο πεζοδρόμων και ποδηλατοδρόμων.

Η δημιουργία χώρων αθλητισμού, παιδικών δραστηριοτήτων, πολιτισμού και αναψυχής.

Οι παρεμβάσεις επίσης, στοχεύουν στην αύξηση του ποσοστού κατοίκησης και θα επιφέρουν τόνωση της εμπορικής δραστηριότητας και μείωση της παραβατικότητας.

 

3. Ανάπλαση στα Κουντουριώτικα - περιοχή της λεωφόρου Αλεξάνδρας

 

Η δρομολογούμενη απομάκρυνση του γηπέδου του Παναθηναϊκού δημιουργεί τους όρους για την πραγματοποίηση μιας αστικής επέμβασης που αποτελεί μακροχρόνιο αίτημα των κατοίκων και του Δήμου Αθηναίων, ένα “όνειρο” των κατοίκων και πολεοδομικό σχέδιο ήδη από τα μέσα της δεκαετίας του 1980 και προβλέπεται στο Ρυθμιστικό Σχέδιο Αθήνας. Προβλέπεται η λειτουργική ενοποίηση της περιοχής, με την υπογειοποίηση της Λεωφόρου Αλεξάνδρας. Έτσι δημιουργείται ένας χώρος πρασίνου που θα ξεκινάει από τους πρόποδες του Λυκαβηττού και θα αφορά μια ευρύτερη περιοχή των Αμπελοκήπων η οποία, εκτός από το συγκρότημα των Προσφυγικών πολυκατοικιών της Λεωφόρου Αλεξάνδρας, περιλαμβάνει τα νοσοκομεία «Άγιος Σάββας» και «Ελπίς», το μαιευτήριο «Έλενα Βενιζέλου», τον Άρειο Πάγο, το Εφετείο, το Πρωτοδικείο και το Ειρηνοδικείο, το γήπεδο του ΠΑΟ, που πλέον θα είναι πάρκο, πολλά σχολεία, πλατείες, χώρους πρασίνου, παιδικές χαρές, δημοτικούς αθλητικούς χώρους.

Με τις προτεινόμενες παρεμβάσεις, επιχειρείται να επιλυθεί ο “γρίφος” του παλιότερου σχεδίου της “Διπλής Ανάπλασης” (Βοτανικού-Αλεξάνδρας) που έχει εκ των πραγμάτων παγώσει εδώ και χρόνια, με αποτέλεσμα να έχουν μείνει οι δυο περιοχές στάσιμες και με φαινόμενα υποβάθμισης.

 

4. Αναβάθμιση της περιοχής του Βοτανικού

 

Η αναπτυξιακή προοπτική της Αθήνας ενισχύεται από το σχέδιο ανάπλασης του Ελαιώνα, με την εγκατάσταση υποδομών  μαζικού αθλητισμού και πολιτισμού – υπερτοπικής χρησιμότητας για τους δημότες και  θα εξασφαλίσει επίσης τους όρους για νέες θέσεις εργασίας.Στο σχέδιο περιλαμβάνεται η ολοκλήρωση του ημιτελούς εμπορικού κέντρου (με μειωμένα οικοδομικά μεγέθη, μετά από δικαστικές αποφάσεις) με στόχο να εξυπηρετεί τους διερχόμενους από τον παρακείμενο μεγάλο τερματικό σταθμό ΚΤΕΛ που θα κατασκευαστεί άμεσα με πόρους από το πακέτο Γιούνκερ. Η χωρική συνύπαρξη και εγγύτητα λειτουργιών άθλησης και ήπιας αναψυχής και μεταφορικού κέντρου (μετρό και υπεραστικά) δημιουργεί ένα νέο σημαντικό, υπερτοπικό πόλο στην Αθήνα, και ιδιαίτερα στην υποβαθμισμένη δυτική πλευρά της πόλης.

 

5. Νέο γήπεδο Παναθηναϊκού

 

Το νέο γήπεδο του Παναθηναϊκού σχεδιάζεται να κατασκευαστεί στην έκταση πίσω από το Νοσοκομείο της Αεροπορίας (251 ΓΝΑ). Η νέα χωροθέτηση του γηπέδου, απαραίτητη προϋπόθεση για την απελευθέρωση και την ανάπλαση της έκτασης όπου ήδη βρίσκεται το γήπεδο του Παναθηναϊκού, βρίσκεται δίπλα στον σταθμό Κατεχάκη του μετρό και έχει εύκολη οδική πρόσβαση και από την Αττική Οδό.

Ταυτόχρονα, η γραμμή "4" του μετρό, θα ξεκινά από το Γαλάτσι, θα συνεχίζει Εξάρχεια, Ευαγγελισμό, Ζωγράφου, Πανεπιστημιούπολη και θα καταλήγει έξω από το νέο γήπεδο του Παναθηναϊκού.

Καταπατημένα και δασικοί χάρτες

Προκειμένου να προχωρήσει η εξαγορά από τους αγρότες των καταπατημένων, εκχερσωμένων προς καλλιέργεια δημοσίων δασικών εκτάσεων, προωθούνται  διευκολύνσεις όπως τη μείωση του τιμήματος (σήμερα στο ένα τρίτο της αντικειμενικής αξίας) και τη δυνατότητα 100 δόσεων. Επίσης θα καταργηθεί η  υποχρέωση εκπόνησης μελέτης (ως προϋπόθεση για να επιτραπεί η εξαγορά) και θα δοθεί τη δυνατότητα ανέγερσης κάποιων σχετικών με την αγροτική δραστηριότητα κατασκευών. Υπενθυμίζεται ότι στις προς εξαγορά εκτάσεις δεν επιτρέπεται άλλη δραστηριότητα (λ.χ. οικιστική), ωστόσο αυτό δεν αποτυπώνεται ούτε στο κτηματολόγιο ούτε αλλού, ώστε να διασφαλιστεί.

Επίσης ενάμιση μήνα επιπλέον θα διαρκέσει τελικώς η διαδικασία υποβολής αντιρρήσεων για το περιεχόμενο των δασικών χαρτών. Η τροπολογία  προβλέπει:

• Η προθεσμία υποβολής αντιρρήσεων αυξάνεται από τις 60 στις 105 ημέρες (συν 20 ημέρες για τους κατοίκους εξωτερικού).

• Οι δασικοί χάρτες δεν θα αποστέλλονται στον αρμόδιο για τις επιδοτήσεις ΟΠΕΚΕΠΕ κατά την ανάρτησή τους αλλά αργότερα, όταν κυρωθούν. Ετσι, θα αποκλειστεί το ενδεχόμενο η διασταύρωση των στοιχείων σχετικά με τις παράνομα εκχερσωμένες εκτάσεις που επιδοτούνται να γίνει πριν από την κύρωση των χαρτών.

• Σε όσα κομμάτια γης κακώς συμπεριλήφθηκαν στις αναδασωτέες εκτάσεις, καθώς ουδέποτε ήταν δασικά (πληροφορία που παρέχεται σήμερα από τον δασικό χάρτη), θα πρέπει να γίνει άρση της αναδάσωσης. Η –αυτονόητη– πρόβλεψη δίνει ισχυρή κάλυψη στις δασικές υπηρεσίες και ενδεχομένως νομική βάση στην εκ των υστέρων (δηλαδή μετά την κύρωση) διόρθωση ανάλογων λαθών.

• Οι επιτροπές αντιρρήσεων θα εξετάζουν και αιτήματα άρσης αναδάσωσης, τα οποία, σύμφωνα με την ισχύουσα νομοθεσία, πρέπει να υποβάλλονται στα δασαρχεία. Οι επιτροπές θα ειδοποιούν την αρμόδια για την άρση της αναδάσωσης αποκεντρωμένη διοίκηση.

• Τέλος, ορίζεται ότι στους δασικούς χάρτες θα πρέπει να αποτυπώνονται και οι αναδασμοί, εκτός από τις διανομές, κάτι που (κακώς) δεν ισχύει σήμερα.

  • Ακίνητα Τραπεζών

Newsletter

Εγγραφείτε στο Newsletter του Realestatenews για να λαμβάνετε καθημερινή ενημέρωση.

Τα Ακίνητα στη Ζωή μας

pomidaani

nomisma_140x60
baner-pontiki