Οι λεωφόροι των ...κερδών
Κυριακή, 24 Νοέμβριος 2024 08:34
Η «πυξίδα» για το μέλλον της αγοράς εξοχικής κατοικίας είναι σύμφωνα με τις απόψεις αναλυτών της αγοράς η ευκολία με την οποία ο μόνιμος κάτοικος μίας αστικής περιοχής θα έχει πρόσβαση στην εξοχική του κατοικία. Το ίδιο ακριβώς ισχύει και για τους αλλοδαπούς οι οποίοι θέλουν να αγοράσουν παραθεριστική κατοικία σε «θερμό κλίμα». Σύμφωνα με μελέτες που έχουν πραγματοποιηθεί στο εξωτερικό ένα από τα βασικά κριτήρια που θέτουν οι αλλοδαποί αγοραστές προκειμένου να αγοράσουν ένα σπίτι εκτός συνόρων είναι
- οι υποδομές στην υγεία και στις τηλεπικοινωνίες
- ο χρόνος που απαιτείται για να επιστρέψουν από την εξοχική στην κύρια κατοικία και το αντίστροφο.
Όταν κάποιος αναφέρεται σε αποστάσεις και χρόνο θα πρέπει να γνωρίζει ότι αναφέρεται σε όλο το πλέγμα το υποδομών μεταφοράς. Δηλαδή σε λιμενικές υποδομές και σε ακτοπλοϊκά δρομολόγια, σε αεροδρόμια αλλά και σε απευθείας αεροπορικές συνδέσεις του τουριστικού θερέτρου με τις βασικές ευρωπαϊκές μεγαλουπόλεις , σε σιδηροδρομικά δρομολόγια αλλά και σε συνδέσεις των παραθεριστικών προορισμών με τα τοπικά και διεθνή αεροδρόμια. Όσο αφορά το οδικό δίκτυο το σημαντικότερο στοιχείο που λαμβάνεται υπόψη δεν είναι μόνο η ταχύτητα αλλά και η ασφάλεια. Οι ίδιες μελέτες αποκαλύπτουν ότι :
-Η αναβάθμιση του εθνικού οδικού δικτύου πρόσθεσε σε νέες περιοχές στο «χάρτη» της αγοράς εξοχικής κατοικίας
-Η καθιέρωση των ταχύπλοων στις γραμμές των νησιών των Κυκλάδων συνέβαλλε στην θεματική άνοδο των τιμών τόσο της γης όσο και των επενδύσεων σε εξοχικές κατοικίες.
«Στα πλαίσια αυτά η αναβάθμιση του δικτύου μεταφορών με την ολοκλήρωση των νέων οδικών αξόνων μπορεί να είναι ο πιο σημαντικός παράγων στην διαδικασία ανάδειξης νέων προορισμών αφού θα συμβάλλει ώστε μεγάλες ομάδες υποψήφιων αγοραστών να ανακαλύψουν νέες αγορές» τόνιζαν χαρακτηριστικά αναλυτές που ρωτήθηκαν σχετικά με τις προοπτικές της αγοράς εξοχικής κατοικίας ενόψει των σημαντικών επενδύσεων που βρίσκονται σε εξέλιξη-ή που είναι σε διαδικασία σχεδιασμού-στο τομέα των μεταφορών.
Το σίγουρο είναι ότι ήδη στα επιτελεία των μεγάλων κατασκευαστικών εταιριών γίνονται «σενάρια ανάπτυξης» με βάση τις εξαγγελίες που έχουν γίνει για επενδύσεις τόσο στο οδικό δίκτυο όσο και στις άλλες υποδομές .μεταφοράς αφού διαπιστώνουν ότι η ανάπτυξη των νέων οδικών αξόνων (ΠΑΘΕ, Ιονία οδός , ΕΓΝΑΤΙΑ κ.α.) σε συνδυασμό με τις επενδύσεις που γίνονται στο δίκτυο σιδηροδρόμων δημιουργεί τις προϋποθέσεις ανάπτυξης νέων αγορών για την εξοχική κατοικία. Και αυτό γιατί οι κάτοικοι των μεγάλων αστικών κέντρων της χώρας θα έχουν ευκολότερη και κυρίως ασφαλέστερη πρόσβαση σε περιοχές στις οποίες το κόστος της γης είναι σημαντικά μικρότερο σε σχέση με εκείνες που χαρακτηρίζονται ως ανεπτυγμένες τουριστικά. Παράλληλα , η ανάπτυξη οδικών δικτύων μπορεί να λειτουργήσει ως «κράχτης» για την προσέλκυση υποψήφιων αγοραστών από το εξωτερικό καθώς :
-Η προσφορά γης στις λιγότερο «αναπτυγμένες» περιοχές είναι υψηλή ενώ ο υποψήφιος αγοραστής-επενδυτής μπορεί να έχει πλειάδα εναλλακτικών λύσεων σε χαμηλό σχετικά κόστος.
-Ο υποψήφιος αγοραστής μπορεί να έχει προϊόν σε ελκυστική τιμή .
Δεν είναι λίγοι εκείνοι που υποστηρίζουν ότι η ανάπτυξη του σιδηροδρομικού δικτύου –είτε σε εθνικό είτε σε τοπικό επίπεδο- θα αναδείξει μία σειρά περιοχών σε αγορές εξοχικής κατοικίας υψηλού ενδιαφέροντος. Για παράδειγμα η επέκταση του προαστιακού σιδηροδρόμου προς Αχαΐα και Κορινθία μπορεί να αλλάξει το προφίλ των περιοχών αυτών . Το ίδιο ισχύει και για τα παράλια του Ευβοϊκού τα οποία μπορούν να αποκτήσουν χαρακτήρα θέρετρου. Ο συνδυασμός μάλιστα του οδικού και του σιδηροδρομικού δικτύου δημιουργεί μοναδικές ευκαιρίες στην αγορά εξοχικής κατοικία. Οι Νέοι Δρόμοι Δεν είναι λίγοι εκείνοι που υποστηρίζουν ότι ο «πιλότος» για , το νέο πολεοδομικό σχεδιασμό και τον επανακαθορισμό των χρήσεων γης και γενικότερα των εξελίξεων στην αγορά ακινήτων θα είναι ο χάρτης των νέων οδικών αξόνων που έχουν ξεκινήσει να κατασκευάζονται και για τους οποίους ο στόχος είναι να έχουν ολοκληρωθεί μέσα στα επόμενα 6 χρόνια . Μία γεύση για το εύρος των αλλαγών που σηματοδοτούν οι νέοι αυτοκινητόδρομοι έχουν δώσει η Αττική Οδός και η Εγνατία .Ήδη παραθεριστικοί προορισμοί που είχαν σβηστεί από τον χάρτη όπως για παράδειγμα οι παραθαλάσσιες περιοχές στα σύνορα της Αττικής και της Κορινθίας έχουν αρχίσει να επανέρχονται στο προσκήνιο (Κινέτα , Αγ. Θεόδωροι κ.α) ενώ η ολοκλήρωση του ν άξονα του ΠΑΘΕ με την κατασκευή των τμημάτων του Μαλιακού θα αναδείξουν νέα θέρετρα τόσο για θερινό όσο και για χειμερινό τουρισμό.
Όπως μάλιστα τονίζουν οικονομικοί αναλυτές η αύξηση της προσφοράς γης με τις νέες περιοχές που θα «χαρτογραφηθούν» ως τουριστικοί προορισμοί θα βάλει στο παιγνίδι της εξοχικής κατοικίας όχι μόνο τους κατοίκους των δύο μητροπολιτικών κέντρων της χώρας (Αθήνα και Θεσσαλονίκη) αλλά και εκείνους των άλλων αστικών κέντρων όπως της Λαμίας , της Κορίνθου, της Λάρισας , της Πάτρας κ.α. Η κτηματαγορά άρχισε να προεξοφλεί τις καταλυτικές αλλαγές που θα προκύψουν από την λειτουργία των μεγάλων αυτοκινητοδρόμων:
-Της Ιόνιας
-Της Κορίνθου -Πατρών -Πύργου
-Της Τριπόλεως -Καλαμάτας- Σπάρτης .
Κατά μήκος αυτών των οδικών αξόνων έχει ήδη εκδηλωθεί το ενδιαφέρον μεγάλων επιχειρήσεων και εταιρειών για την απόκτηση μεγάλων εκτάσεων προκειμένου να προχωρήσουν στην κατασκευή νέων μονάδων , τουριστικών εγκαταστάσεων και παραθεριστικών συγκροτημάτων. Εκτιμήσεις που έχουν γίνει από μελετητικούς φορείς εμφανίζουν την αγοράς κύριας και εξοχικής κατοικίας να αλλάζει άρδην την επόμενη δεκαετία. Και αυτό γιατί ,ισχυρίζονται περίπου το 25% του ενεργού πληθυσμού θα αποκτήσει κατοικία –είτε κύρια είτε εξοχική- σε νέες αγορές που θα αναδείξουν οι νέοι αυτοκινητόδρομοι. Για να στηρίξουν μάλιστα τις προβλέψεις αυτές επισημαίνουν ότι με την ολοκλήρωση των νέων οδικών αξόνων οι αποστάσεις πλέον γίνονται ''παιχνιδάκι'' καθώς: - Από το Αντίρριο θα φτάνει κάποιος στα Γιάννενα σε λιγότερο από 2 ώρες. Αυτό πρακτικά οδηγεί στο να αναδειχθούν περιοχές στα παράλια της Αιτωλοακαρνανίας - Από την Αθήνα στην Καλαμάτα σε 2,5 ώρες Ωφελημένες θα είναι παραλιακές περιοχές της Αργολίδας , της Λακωνίας και της Μεσσηνίας. - Από τη Λαμία στα Γρεβενα σε 1,5 ώρα . Με ευεργετικά αποτελέσματα σε περιοχές που πληρούν τις προδιαγραφές για την ανάπτυξη του χειμερινού τουρισμού.