Real Estate News NETWORKSOCIALOPINION.GR | INVESTNEWS.GR | PARATIRITIS.GR | PREMIUM.PARATIRITIS.GR

Επενδύσεις

ΑΚΙΝΗΤΑ: Και όμως είναι η πιο ασφαλής επένδυση

Χιλιάδες έλληνες βρίσκονται αυτή την στιγμή σε κατάσταση πανικού καθώς τα μηνύματα που καθημερινά λαμβάνουν είναι απογοητευτικά. Το πιό συνηθισμένο ερώτημα είναι πλεόν "τι κάνω τα λεφτά" και "πόσο κινδυνεύουν αν είναι σε ακίνητα". Εμείς λοιπόν στο realestateneww.gr προσπαθήσαμε να καταγράψουμε την εμπειρία απο το εξωτερικό την περίοδο κρίσης και να σας την παρουσιάσουμε. Τα σπίτια καταρχή δεν είναι τόσο ασταθής τοποθέτηση χρημάτων , όπως άλλες επενδύσεις. Σε αντίθεση με τις μετοχές που μπορεί να κερδίσουν ή να χάσουν το 100% της αξίας τους σε μία μέρα, τα σπίτια κερδίζουν ή να χάνουν την αξία τους σε χρόνια ενώ ακόμα και οι απώλειες μπορεί να αποδεικτούν στα "χαρτιά" αν απο την στιγμή της αγοράς μέχρι τη περίοδο της κρίσης έχει μεσολαβήσει ένα διάστημα έντονης αύξησης των τιμών. Η ακίνητη περιουσία όπως και κάθε άλλο εμπόρευμα υπόκειται στους κανόνες της προσφοράς και της ζήτησης αλλά η επίπτωση εμφανίζεται με μία σημαντική χρονική υστέρηση. Αυτό σημαίνει ότι μπορείτε να προβλέψετε με ακρίβεια το μέλλον. Για να προβλέψετε την ζήτηση θα πρέπει να λάβετε υπόψη ότι αυτή επηρεάζεται απο την απασχόληση. Εάν υπάρχουν θέσεις εργασίας, υπάρχει μεγαλύτερη ζήτηση για αγορές . Σε περίπτωση που οι θέσεις εργασίας περιοριστούν τότε υπάρχει λιγότερη ζήτηση για κατοικίες. Ο μοναδικός πραγματικός κίνδυνος που απειλεί το ακίνητο είναι η απαξίωση της ΠΕΡΙΟΧΗΣ. Για παράδειγμα μία περιοχή που η ανάπτυξη της βασίστηκε σε συγκεκριμένες επιχειρηματικές μονάδες κινδυνεύει να μετατραπεί σε περιοχή "φάντασμα" αν οι επιχειρήσεις αυτές κλείσουν και δεν έχουν αντικατασταθεί με νέες μορφές οικονομικής δραστηριότητας. Φυσικά, υπάρχουν περιοχές που πλήττονται προσωρινά απο την οικονομική κρίση αλλά στην συνέχεια ανακάμπτουν καθώς αναπτύσσουν νέες μορφές οικονομικής δραστηριότητας. Ένας ακόμα κίνδυνος είναι η οικολογική υποβάθμιση. Περιοχές με υψηλούς δείκτες ατμοσφαιρικής ρύπανσης ή με οικολογικά προβλήματα κινδυνεύουν με απαξίωση ,Το ίδιο ακριβώς μπορεί να ισχύσει και με την άνοδο της εγκληματικότητας η οποία μπορεί να απαξιώσει ολόκληρες περιοχές. Ήδη γειτονιές του κέντρου τη Αθήνας είναι μία απτή απόδειξη για το πως συνδέεται η εγκληματικότητα με την απαξίωση της αξίας της ακίνητης περιουσίας. Σε κάθε περίπτωση όμως η εξέλιξη όλων αυτών των προβλημάτων είναι αργή και έτσι παρέχεται ο χρόνος αντίδρασης. Πάντως , τέτοια φαινόμενα στην ελληνική αγορά μπορούν να χαρακτηριστούν ως εξαίρεση στον κανόνα . Και ο κανόνας είναι ότι οι τιμές των ακινήτων σε βάθος χρόνου αυξάνονται με ταχύτερους ρυθμούς σε σχέση με το πληθωρισμό

Επενδύσεις υψηλού ρίσκου

Θα μπόρεσε να θεωρηθεί ως ένα ιδιαίτερα ενδιαφέρον κουιζ με τίτλο : «ποιά είναι σήμερα η χειρότερη επένδυση στην αγορά ακινήτων». Δυστυχώς οι αμείλικτοι αριθμοί αποκαλύπτουν ότι αυτή είναι , η αγορά καταστημάτων σε κάποια συνοικιακή αγορά ή ακόμα και σε παράπλευρους δρόμους που βρίσκονται σε σημεία υψηλής προβολής. Τι αποκαλύπτουν τα στοιχεία πρόσφατων ερευνών ; Το αυτονόητο. Ότι η συγκεκριμένη επένδυση μπορεί να αποδειχθεί ιδιαίτερα «οδυνηρή» είτε λόγω έλλειψης ενδιαφέροντος για ενοικίαση είτε λόγω αρνητικών πραγματικών αποδόσεων(μετά την αφαίρεση των φόρων). Ας πάρουμε όμως τα πράγματα απο την αρχή . Στο κέντρο της Αθήνας σύμφωνα με πρόσφατη έρευνα σε δείγμα 2.000 περίπου καταστημάτων το 20% είναι κενά. Δηλαδή στους 100 εμπορικούς χώρους οι 16 παραμένουν κενοί είτε λόγω έλλειψης ενδιαφέροντος είτε λόγω των υψηλών ενοικίων που ζητούν οι ιδιοκτήτες τους. Η κρίση ‘έχει δείξει τα δόντια της ακόμα και σε εμπορικούς δρόμους οι οποίοι στις προηγούμενες δεκαετίες χαρακτηρίζονται ως εμπορικές πιάτσες υψηλής προβολής. Για παράδειγμα στην Χρυσοσπηλιωτίσης , ένα δρόμος στην καρδιά του εμπορικού κέντρου της πρωτεύουσας το περισσότερο από το 40% των εμπορικών χώρων παραμένουν κλειστοί. Ανάλογη η εικόνα και στην Θησέως, στην Καλαμιώτου , στην Αγίας Ειρήνης και σε μία πλειάδα άλλων δρόμων του ιστορικού κέντρου οι οποίοι μέχρι πριν από λίγα μόλις χρόνια ήταν το σημείο αναφοράς για συγκεκριμένες εμπορικές δραστηριότητες. Αν μάλιστα κανείς αφαιρέσει τις μισθώσεις που συνδυάστηκαν με αλλαγή της χρήση δηλαδή ένα εμπορικός χώρος που μετατράπηκε σε καφετέρια τότε η κατάσταση γίνεται ακόμα πιο ζοφερή. Σε μία άλλη αγορά, σε αυτή του Πειρακάθε και των όμορων Δήμων η εικόνα δεν είναι διαφορετική. Σύμφωνα με μελέτη που αφορούσε στο δεκάμηνο Ιανουαρίου-Οκτωβρίου ο αριθμός των κενών καταστημάτων και γενικότερα επιχειρηματικών χώρων που προστέθηκαν στο απόθεμα των κενών καταστημάτων προσέγγιζαν τις 8.000 σε σύνολο 50.000 επαγγελματικών χώρων τουλάχιστον. Οι χώροι αυτοί βρίσκονται είτε σε συνοικιακές αγορές είτε σε παράπλευρους δρόμους και εκτιμάται ότι ακόμα και στην περίπτωση δραστικής μείωσης του ζητούμενου ενοικίου θα απαιτηθεί ένα μεγάλο χρονικό διάστημα για να βρεθεί καινούργιος ενοικιαστής. Ανάλογοη είναι η κατάσταση και στα μικρά γραφεία στο κέντρο της Αθήνας και του Πειραιά όπου το ποσοστό των κενών χώρων αυξάνεται με θεματικούς ρυθμούς αφού ο ρυθμός ίδρυσης επιχειρήσεων και έναρξης επαγγέλματος των επαγγελματικών είναι πολύ χαμηλότερος σε σύγκριση με το αντίστοιχο της έναρξης. Όλα τα στοιχεία αυτά οδηγούν σε ένα και μοναδικό συμπέρασμα. Η κρίση στην αγορά ακινήτων δεν θα κτυπήσει τόσο την αγορά κατοικίας όσο την αγορά καταστημάτων και γραφείων αφού εκεί κτυπά ο παλμός της οικονομίας. Και το κτύπημα θα είναι σφοδρότερο στις λεγόμενες περιφερειακές αγορές αφού ήδη το εμπόριο βρίσκεται σε διαδικασία οικονομικής και χωροταξικής συγκέντρωσης. Με δεδομένο ότι τα εμπορικά ακίνητα που βρίσκονται σε δρόμους υψηλής εμπορικής προβολής είναι όχι μόνο «σπάνια» αλλά και πανάκριβα τότε κάθε επένδυση στο συγκεκριμένο τομέα πρέπει να γίνεται με ιδιαίτερη προσοχή και περίσκεψη αφού ο συντελεστής κινδύνου είναι ιδιαίτερα υψηλός.

Αντικειμενικές "γροθιές" στην οικοδομή

Την αντίθεση του στην αύξηση των αντικειμενικών αξιών διατύπωσε ο Πρόεδρος του ΛΑ.Ο.Σ., κ. Γ. Καρατζαφέρης, ο οποίος δήλωσε : «Η αύξηση των αντικειμενικών αξιών είναι μια ακόμη γροθιά στην οικοδομή. Η κυβέρνηση συνεχίζει τις ασέλγειές της επί της οικοδομής. Εάν η οικοδομή δεν αφεθεί ελεύθερη, τότε πολύ φοβούμαι ότι δεν έχουμε άλλη διέξοδο από την κρίση».

Ρεκορ για τον χρυσό

Σε νέο ιστορικό ρεκόρ αναρριχήθηκε σήμερα η τιμή του χρυσού στο Λονδίνο, ξεπερνώντας για πρώτη φορά το όριο των 1.250 δολαρίων η ουγγιά, καθώς οι ανησυχίες για την κρίση χρέους στην ευρωζώνη καθιστούν το πολύτιμο μέταλλο πιο ελκυστική επένδυση. Συγκεκριμένα, η τιμή του ανήλθε νωρίτερα μέχρι τα 1.252,85 δολάρια η ουγγιά.

Οι λεωφόροι των ...κερδών

Η «πυξίδα» για το μέλλον της αγοράς εξοχικής κατοικίας είναι σύμφωνα με τις απόψεις αναλυτών της αγοράς η ευκολία με την οποία ο μόνιμος κάτοικος μίας αστικής περιοχής θα έχει πρόσβαση στην εξοχική του κατοικία. Το ίδιο ακριβώς ισχύει και για τους αλλοδαπούς οι οποίοι θέλουν να αγοράσουν παραθεριστική κατοικία σε «θερμό κλίμα». Σύμφωνα με μελέτες που έχουν πραγματοποιηθεί στο εξωτερικό ένα από τα βασικά κριτήρια που θέτουν οι αλλοδαποί αγοραστές προκειμένου να αγοράσουν ένα σπίτι εκτός συνόρων είναι

- οι υποδομές στην υγεία και στις τηλεπικοινωνίες

- ο χρόνος που απαιτείται για να επιστρέψουν από την εξοχική στην κύρια κατοικία και το αντίστροφο.

Όταν κάποιος αναφέρεται σε αποστάσεις και χρόνο θα πρέπει να γνωρίζει ότι αναφέρεται σε όλο το πλέγμα το υποδομών μεταφοράς. Δηλαδή σε λιμενικές υποδομές και σε ακτοπλοϊκά δρομολόγια, σε αεροδρόμια αλλά και σε απευθείας αεροπορικές συνδέσεις του τουριστικού θερέτρου με τις βασικές ευρωπαϊκές μεγαλουπόλεις , σε σιδηροδρομικά δρομολόγια αλλά και σε συνδέσεις των παραθεριστικών προορισμών με τα τοπικά και διεθνή αεροδρόμια. Όσο αφορά το οδικό δίκτυο το σημαντικότερο στοιχείο που λαμβάνεται υπόψη δεν είναι μόνο η ταχύτητα αλλά και η ασφάλεια. Οι ίδιες μελέτες αποκαλύπτουν ότι :

-Η αναβάθμιση του εθνικού οδικού δικτύου πρόσθεσε σε νέες περιοχές στο «χάρτη» της αγοράς εξοχικής κατοικίας

-Η καθιέρωση των ταχύπλοων στις γραμμές των νησιών των Κυκλάδων συνέβαλλε στην θεματική άνοδο των τιμών τόσο της γης όσο και των επενδύσεων σε εξοχικές κατοικίες.

«Στα πλαίσια αυτά η αναβάθμιση του δικτύου μεταφορών με την ολοκλήρωση των νέων οδικών αξόνων μπορεί να είναι ο πιο σημαντικός παράγων στην διαδικασία ανάδειξης νέων προορισμών αφού θα συμβάλλει ώστε μεγάλες ομάδες υποψήφιων αγοραστών να ανακαλύψουν νέες αγορές» τόνιζαν χαρακτηριστικά αναλυτές που ρωτήθηκαν σχετικά με τις προοπτικές της αγοράς εξοχικής κατοικίας ενόψει των σημαντικών επενδύσεων που βρίσκονται σε εξέλιξη-ή που είναι σε διαδικασία σχεδιασμού-στο τομέα των μεταφορών.

Το σίγουρο είναι ότι ήδη στα επιτελεία των μεγάλων κατασκευαστικών εταιριών γίνονται «σενάρια ανάπτυξης» με βάση τις εξαγγελίες που έχουν γίνει για επενδύσεις τόσο στο οδικό δίκτυο όσο και στις άλλες υποδομές .μεταφοράς αφού διαπιστώνουν ότι η ανάπτυξη των νέων οδικών αξόνων (ΠΑΘΕ, Ιονία οδός , ΕΓΝΑΤΙΑ κ.α.) σε συνδυασμό με τις επενδύσεις που γίνονται στο δίκτυο σιδηροδρόμων δημιουργεί τις προϋποθέσεις ανάπτυξης νέων αγορών για την εξοχική κατοικία. Και αυτό γιατί οι κάτοικοι των μεγάλων αστικών κέντρων της χώρας θα έχουν ευκολότερη και κυρίως ασφαλέστερη πρόσβαση σε περιοχές στις οποίες το κόστος της γης είναι σημαντικά μικρότερο σε σχέση με εκείνες που χαρακτηρίζονται ως ανεπτυγμένες τουριστικά. Παράλληλα , η ανάπτυξη οδικών δικτύων μπορεί να λειτουργήσει ως «κράχτης» για την προσέλκυση υποψήφιων αγοραστών από το εξωτερικό καθώς :

-Η προσφορά γης στις λιγότερο «αναπτυγμένες» περιοχές είναι υψηλή ενώ ο υποψήφιος αγοραστής-επενδυτής μπορεί να έχει πλειάδα εναλλακτικών λύσεων σε χαμηλό σχετικά κόστος.

-Ο υποψήφιος αγοραστής μπορεί να έχει προϊόν σε ελκυστική τιμή .

Δεν είναι λίγοι εκείνοι που υποστηρίζουν ότι η ανάπτυξη του σιδηροδρομικού δικτύου –είτε σε εθνικό είτε σε τοπικό επίπεδο- θα αναδείξει μία σειρά περιοχών σε αγορές εξοχικής κατοικίας υψηλού ενδιαφέροντος. Για παράδειγμα η επέκταση του προαστιακού σιδηροδρόμου προς Αχαΐα και Κορινθία μπορεί να αλλάξει το προφίλ των περιοχών αυτών . Το ίδιο ισχύει και για τα παράλια του Ευβοϊκού τα οποία μπορούν να αποκτήσουν χαρακτήρα θέρετρου. Ο συνδυασμός μάλιστα του οδικού και του σιδηροδρομικού δικτύου δημιουργεί μοναδικές ευκαιρίες στην αγορά εξοχικής κατοικία. Οι Νέοι Δρόμοι Δεν είναι λίγοι εκείνοι που υποστηρίζουν ότι ο «πιλότος» για , το νέο πολεοδομικό σχεδιασμό και τον επανακαθορισμό των χρήσεων γης και γενικότερα των εξελίξεων στην αγορά ακινήτων θα είναι ο χάρτης των νέων οδικών αξόνων που έχουν ξεκινήσει να κατασκευάζονται και για τους οποίους ο στόχος είναι να έχουν ολοκληρωθεί μέσα στα επόμενα 6 χρόνια . Μία γεύση για το εύρος των αλλαγών που σηματοδοτούν οι νέοι αυτοκινητόδρομοι έχουν δώσει η Αττική Οδός και η Εγνατία .Ήδη παραθεριστικοί προορισμοί που είχαν σβηστεί από τον χάρτη όπως για παράδειγμα οι παραθαλάσσιες περιοχές στα σύνορα της Αττικής και της Κορινθίας έχουν αρχίσει να επανέρχονται στο προσκήνιο (Κινέτα , Αγ. Θεόδωροι κ.α) ενώ η ολοκλήρωση του ν άξονα του ΠΑΘΕ με την κατασκευή των τμημάτων του Μαλιακού θα αναδείξουν νέα θέρετρα τόσο για θερινό όσο και για χειμερινό τουρισμό.

Όπως μάλιστα τονίζουν οικονομικοί αναλυτές η αύξηση της προσφοράς γης με τις νέες περιοχές που θα «χαρτογραφηθούν» ως τουριστικοί προορισμοί θα βάλει στο παιγνίδι της εξοχικής κατοικίας όχι μόνο τους κατοίκους των δύο μητροπολιτικών κέντρων της χώρας (Αθήνα και Θεσσαλονίκη) αλλά και εκείνους των άλλων αστικών κέντρων όπως της Λαμίας , της Κορίνθου, της Λάρισας , της Πάτρας κ.α. Η κτηματαγορά άρχισε να προεξοφλεί τις καταλυτικές αλλαγές που θα προκύψουν από την λειτουργία των μεγάλων αυτοκινητοδρόμων:

-Της Ιόνιας

-Της Κορίνθου -Πατρών -Πύργου

-Της Τριπόλεως -Καλαμάτας- Σπάρτης .

Κατά μήκος αυτών των οδικών αξόνων έχει ήδη εκδηλωθεί το ενδιαφέρον μεγάλων επιχειρήσεων και εταιρειών για την απόκτηση μεγάλων εκτάσεων προκειμένου να προχωρήσουν στην κατασκευή νέων μονάδων , τουριστικών εγκαταστάσεων και παραθεριστικών συγκροτημάτων. Εκτιμήσεις που έχουν γίνει από μελετητικούς φορείς εμφανίζουν την αγοράς κύριας και εξοχικής κατοικίας να αλλάζει άρδην την επόμενη δεκαετία. Και αυτό γιατί ,ισχυρίζονται περίπου το 25% του ενεργού πληθυσμού θα αποκτήσει κατοικία –είτε κύρια είτε εξοχική- σε νέες αγορές που θα αναδείξουν οι νέοι αυτοκινητόδρομοι. Για να στηρίξουν μάλιστα τις προβλέψεις αυτές επισημαίνουν ότι με την ολοκλήρωση των νέων οδικών αξόνων οι αποστάσεις πλέον γίνονται ''παιχνιδάκι'' καθώς: - Από το Αντίρριο θα φτάνει κάποιος στα Γιάννενα σε λιγότερο από 2 ώρες. Αυτό πρακτικά οδηγεί στο να αναδειχθούν περιοχές στα παράλια της Αιτωλοακαρνανίας - Από την Αθήνα στην Καλαμάτα σε 2,5 ώρες Ωφελημένες θα είναι παραλιακές περιοχές της Αργολίδας , της Λακωνίας και της Μεσσηνίας. - Από τη Λαμία στα Γρεβενα σε 1,5 ώρα . Με ευεργετικά αποτελέσματα σε περιοχές που πληρούν τις προδιαγραφές για την ανάπτυξη του χειμερινού τουρισμού.

  • Ακίνητα Τραπεζών

Newsletter

Εγγραφείτε στο Newsletter του Realestatenews για να λαμβάνετε καθημερινή ενημέρωση.

Τα Ακίνητα στη Ζωή μας

pomidaani

nomisma_140x60
baner-pontiki