Real Estate News NETWORKSOCIALOPINION.GR | INVESTNEWS.GR | PARATIRITIS.GR | PREMIUM.PARATIRITIS.GR

realestatenews.gr

Τελειωμό δεν έχουν τα αυθαίρετα

Ατελείωτο φαίνεται ότι είναι το «απόθεμα» της αυθαίρετης δόμησης στη χώρα μας. Οι δηλώσεις αυθαιρέτων συνεχίζονται για τέταρτο συνεχόμενο χρόνο, παρά την οικονομική κρίση και παρότι το Συμβούλιο της Επικρατείας ακύρωσε ως αντισυνταγματικό τον προηγούμενο νόμο. Σύμφωνα με τα τελευταία στοιχεία, «πρωταθλήτρια» της αυθαίρετης δόμησης παραμένει η Αττική, ενώ ακολουθεί η Κεντρική Μακεδονία. Το ζητούμενο είναι πώς θα διαχειρισθεί η Πολιτεία την «επόμενη ημέρα». Οι νέες δηλώσεις αυθαιρέτων, με την αξιοποίηση των διατάξεων του ν. 4178/13, έχουν φθάσει περίπου τις 125.000 και για τις 74.000 από αυτές έχει ξεκινήσει η διαδικασία καταβολής παραβόλου ή και προστίμου. Πώς κατανέμονται οι δηλώσεις αυτές; Σύμφωνα με στοιχεία του υπουργείου Περιβάλλοντος, οι 26.000 αφορούν κτίρια στην Αττική, ενώ περίπου 12.500 στην Περιφέρεια Κεντρικής Μακεδονίας. Επιπλέον, έχουν δηλωθεί με τον προηγούμενο νόμο (ν. 4014/11, που κηρύχθηκε αντισυνταγματικός) και «μεταφερθεί» στη νέα ρύθμιση 80.270 ακίνητα στην Αττική και 31.756 στη Θεσσαλονίκη. Οσον αφορά την υπόλοιπη Ελλάδα, περίπου στα ίδια επίπεδα κινούνται οι δηλώσεις με τον ν. 4178/13 σε Θεσσαλία, Στερεά Ελλάδα, Πελοπόννησο και Κρήτη (4.500 - 4.700 δηλώσεις). Λίγο χαμηλότερα οι Περιφέρειες Ανατολικής Μακεδονίας και Θράκης, Δυτικής Ελλάδας και Νοτίου Αιγαίου (περί τις 3.500 δηλώσεις). Ενώ σε χαμηλά επίπεδα κινούνται οι δηλώσεις στην Ηπειρο (περί τις 2.000), στα Ιόνια Νησιά (περί τις 1.900), στη Δυτική Μακεδονία (1.500) και στο Βόρειο Αιγαίο (1.100). Σε ορισμένες από τις περιοχές αυτές, πάντως, ο μεγάλος «όγκος» των αυθαιρέτων δηλώθηκε το διάστημα 2011 - 2013 με τον ν. 4014/11. Οσον αφορά τα έσοδα, τρία χρόνια μετά την ίδρυσή του το Πράσινο Ταμείο έχει συγκεντρώσει περί τα 2,2 δισ. ευρώ, εκ των οποίων το ένα δισ. προήλθε από τα έσοδα της ρύθμισης για τους ημιυπαίθριους (ν. 3843/10) και ακόμα ένα δισ. από τους δύο νόμους για τα αυθαίρετα (ν. 4014/11 και ν. 4178/13). Τα εκτιμώμενα έσοδα (σε βάθος χρόνου) από τους δύο τελευταίους νόμους ξεπερνούν τα 3 δισ. ευρώ. Το υπουργείο Περιβάλλοντος, πάντως, ελπίζει ότι η κατάσταση θα βελτιωθεί και ότι ο αριθμός των δηλώσεων σταδιακά θα αυξηθεί. Η ισχύς του ν. 4178/13 θα διαρκέσει έως τον Φεβρουάριο του 2015 – και δεν μπορεί να θεωρηθεί απίθανο το ενδεχόμενο παρατάσεων, με δεδομένο ότι η καταληκτική ημερομηνία του ν. 4014/11 μετατέθηκε συνολικά 6 (!) φορές. Υπενθυμίζεται πως όσοι δηλώνουν σήμερα ένα αυθαίρετο για πρώτη φορά μπορούν να αποπληρώσουν το πρόστιμο σε 84 μηνιαίες ή 14 εξαμηνιαίες δόσεις (σε επτά χρόνια).

Πώς ελπίζει το ΥΠΕΚΑ ότι θα πείσει τους αυθαιρετούχους να δηλώσουν τις πολεοδομικές τους παρανομίες; Η βασικότερη ρύθμιση, που προβλέπεται ήδη από τον ν. 4014/11 είναι η απαγόρευση μεταβίβασης ακινήτων με πολεοδομικές παρανομίες. Για τον λόγο αυτό, κάθε μεταβίβαση πρέπει να συνοδεύεται από έκθεση μηχανικού που να πιστοποιεί τη νομιμότητα του κτιρίου. Η αποτελεσματικότητα του μέτρου, ωστόσο, δεν έχει ελεγχθεί καθώς δεν έχει γίνει ούτε ένας δειγματοληπτικός έλεγχος. Επίσης δεν έχουν πραγματοποιηθεί δειγματοληπτικοί έλεγχοι στο πλαίσιο των ελεγκτών δόμησης, οι οποίοι πιστοποιούν κατά τη διάρκεια της κατασκευής ενός κτιρίου την «απουσία» πολεοδομικών παρανομιών. Επομένως, μέχρι στιγμής η ορθή εφαρμογή της ρύθμισης επαφίεται... στην καλή θέληση των μηχανικών, κάτι που στο παρελθόν (όπως προκύπτει εκ του αποτελέσματος) δεν αποδείχθηκε και τόσο αξιόπιστη λύση. Πάντως, η κρίση του ανώτατου ακυρωτικού δικαστηρίου θα έχει καθοριστική σημασία για την αντιμετώπιση της αυθαίρετης δόμησης από την Πολιτεία. Η απόφαση αρ. 3341/13 της Ολομέλειας που ακυρώνει το άρθρο 24 του ν. 4014/11 (αφορά τη διαδικασία «τακτοποίησης» αυθαιρέτων) δεν έκανε αποδεκτό τόσο το οικοδόμημα του «περιβαλλοντικού ισοζυγίου», όσο και την επίκληση λόγων δημοσίου συμφέροντος. Προσφυγές έχουν κατατεθεί και κατά του 4178/13 και, στην περίπτωση που η «τακτοποίηση» κριθεί και πάλι αντισυνταγματική, η Πολιτεία θα κληθεί να νομοθετήσει εκ νέου. Έντυπη

Βιομηχανία προστίμων

Και το αυτοτελές πρόστιμο των 100 ευρώ και τους τόκους εκπρόθεσμης καταβολής θα πληρώσουν όσοι υποβάλουν διορθωτική δήλωση Ε9 για τα έτη 2014-2016 και εφόσον αυτή είναι χρεωστική.Συγκεκριμένα, όπως αναφέρεται στην εγκύκλιο υπ’ αριθμόν ΠΟΛ. 1009/2017, που εκδόθηκε από την Ανεξάρτητη Αρχή Δημοσίων Εσόδων στις 20-1-2017:

«Η υπαγωγή στη ρύθμιση περί οικειοθελούς αποκάλυψης φορολογητέας ύλης παρελθόντων ετών, ειδικά για τις δηλώσεις ΕΝ.Φ.Ι.Α. φυσικών και νομικών προσώπων των ετών 2014 - 2016, στην πράξη δεν θα επιφέρει καμία ευεργετική συνέπεια παρά μόνο στις περιπτώσεις μηδενικών δηλώσεων, στις οποίες δεν επιβάλλεται το αυτοτελές πρόστιμο του άρθρου 54 του ν. 4174/2013 (σ.σ. το πρόστιμο των 100 ευρώ).

Σύμφωνα με την «Ναυτεμπορική, για την εκκαθάριση χρεωστικών δηλώσεων ΕΝΦΙΑ επιβάλλονται οι προβλεπόμενοι από το νόμο τόκοι εκπρόθεσμης καταβολής ως εξής:

Για το έτος 2014: Από 30/12/2014

Για το έτος 2015: Από 4/9/2015

Για το έτος 2016: Από 29/8/2016, καθώς και το αυτοτελές πρόστιμο του άρθρου 54 του ν. 4174/2013.»

Εξάλλου τροποποιητικές-διορθωτικές δηλώσεις ΕΝ.Φ.Ι.Α. ετών 2014-2016 με σκοπό τη μείωση του αρχικά επιβληθέντος φόρου δεν επιτρέπεται να υποβάλλονται με επίκληση των ρυθμίσεων των άρθρων 57-61 του ν. 4446/2016, οπότε και σ’ αυτές τις περιπτώσεις οι φορολογούμενοι θα επιβαρύνονται κανονικά με το πρόστιμο των 100 ευρώ.

Η ανάκαμψη στα επαγγελματικά

Οι αγοραστές στην αγορά σύγχρονων γραφειακών χώρων πιέζουν για υψηλότερες αποδόσεις και για τον λόγο αυτό δεν θα πρέπει να αποκλεισθεί και νέα υποχώρηση των τιμών πώλησης στην διάρκεια του επόμενου δωδεκαμήνου . Παράλληλα το γεγονός ότι έχει αυξηθεί ο επενδυτικός κίνδυνος λόγω της αύξησης του αριθμού των επιχειρήσεων που έχουν μισθώσει χώρους και αδυνατούν να αποπληρώσουν το ποσό του ενοικίου αποτελεί ένα πρόσθετο μοχλό πίεσης για μείωση των τιμών πώλησης και ενοικίων . Το σίγουρο είναι ότι ακόμα και σε δρόμους γραφείων υψηλής προβολής ο αριθμός των αδιάθετων χώρων έχει αυξηθεί κατακόρυφα ενώ έχει επιμηκυνθεί και ο χρόνος απορρόφησης του αδιάθετου αποθέματος. Από την άλλη πλευρά ασφυκτικές είναι οι πιέσεις που δέχεται η αγορά «ηλικιωμένων» γραφειακών χώρων που βρίσκονται στο κέντρο της πρωτεύουσας καθώς τόσο οι τιμές πώλησης όσο και τα μισθώματα βρίσκονται σε πορεία ελεύθερης πτώσης. Παράγων αβεβαιότητας είναι και οι συμβάσεις ληζινγκ καθώς διατυπώνονται φόβοι ότι θα αυξηθεί ο αριθμός των επιχειρήσεων που θα βρεθούν σε αδυναμία να καταβάλλουν τις δόσεις που προβλέπει το δανειστικό τους συμβόλαιο.

Καταλύτης στις εξελίξεις στην αγορά εμπορικών χώρων (εμπορικά κέντρα και μεμονωμένα καταστήματα) εκτιμάται ότι θα είναι η πορεία των πωλήσεων των επιχειρήσεων των επιχειρήσεων του κλάδου. Την περίοδο αυτή , η ζήτηση είναι εστιασμένη στους οργανωμένους εμπορικού χώρους καθώς και σε καταστήματα που βρίσκονται σε δρόμους υψηλής εμπορικής προβολής. Η υπερβάλλουσα προσφορά χώρων σε εμπορικά κέντρα σε συνδυασμό με την επιβράδυνση της ιδιωτικής κατανάλωσης είναι μία απειλή για την συγκεκριμένη αγορά. Από την άλλη πλευρά όμως η εικόνα της αγοράς σε δρόμους που δεν χαρακτηρίζονται ως υψηλής προβολής χαρακτηρίζεται ως δραματική. Η κρίση που οδηγεί κάποιους εμπόρους στην απόφαση να σταματήσουν την επιχειρηματική τους δραστηριότητα και πολλούς μεγάλης ηλικίας να συνταξιοδοτηθούν έχει ως αποτέλεσμα να αυξηθεί κατακόρυφα η προσφορά εμπορικών χώρων. Από τα πρώτα στοιχεία που αφορούν το ισοζύγιο των επιχειρήσεων που ανοίγουν και που αναστέλλουν την δραστηριότητα τους προκύπτει μία δραματική επιδείνωση. Πρακτικά αυτό σημαίνει ότι η προσφορά εμπορικών χώρων αυξάνεται με θεαματικούς ρυθμούς με αρνητικές επιπτώσεις στο επίπεδο των τιμών πώλησης και ενοικίων» επισήμανε χαρακτηριστικά μεσίτης και συμπλήρωνε λέγοντας ότι με τα σημερινά δεδομένα της αγοράς δεν θα ανατραπούν στο εγγύς χρονικό διάστημα.

Λιγότερες κατασκευαστικες

Αλλη μια κατασκευαστική εταιρεία κινδυνεύει να βάλει λουκέτο, λόγω της κρίσης που πλήττει την οικονομία γενικότερα και τον κλάδο των κατασκευών και των οικοδομών. Μετά τις Θεμελιοδομή, Eργάς, ΑΛΤΕ, Διεκάτ και Μπετανέτ, η Εδραση αυτή τη φορά αντιμετωπίζει σοβαρά οικονομικά προβλήματα, η οποία κατέθεσε αίτηση υπαγωγής στη διαδικασία συνδιαλλαγής του άρθρου 99 του Ν. 3588/2007 λόγω του προβλήματος ρευστότητας που αντιμετωπίζει και το οποίο προέρχεται από τον μειωμένο κύκλο εργασιών και τις καθυστερήσεις στις εισπράξεις συνεπεία της οικονομικής κρίσης και της ευρύτερης έλλειψης ρευστότητας στην ελληνική αγορά.

Οκτώ προτάσεις για τα αυθαίρετα

Οκτώ προτάσεις για τα αυθαίρετα κατέθεσε η ΠΟΜΙΔΑ. Σε επιστολή της στο νέο υπουργό Περιβάλλοντος επισημαίνει ότι το φαινόμενο αυτό οφείλεται κατά μέγα μέρος στο ότι το Κράτος, είναι το ίδιο ο μεγαλύτερος αυθαίρετος οικιστής στη χώρα καθώς :

*Δεν προωθεί έγκαιρα τις διαδικασίες ένταξης γης σε σχέδια πόλεων, αλλά αντίθετα συνεχώς περιορίζει την γη που διαθέτει νόμιμη οικοδομησιμότητα,

*Συνεχώς δυσχεραίνει και επιβαρύνει τις διαδικασίες και το κόστος της νόμιμης εντός σχεδίου δόμησης με την απίστευτη πολυνομία, γραφειοκρατία, διαφθορά, σωρεία φόρων, εισφορών, αμοιβών κλπ., ώστε ο πολίτης εξωθείται τελικά στην αυθαίρετη δόμηση για την κάλυψη των στεγαστικών αναγκών του.

*Καταργεί έμμεσα αλλά ουσιαστικά, το δικαίωμα της νόμιμης εκτός σχεδίου δόμησης με τα νέα χωροταξικά σχέδια που προβλέπουν τεράστιες αρτιότητες, τις ρυθμίσεις για τις περιοχές NATURA, τους δασικούς χάρτες που <<βλέπουν>> τα πάντα ως <<δάσος>> και τα <<πιστοποιητικά υψηλής παραγωγικότητας>> που μπλοκάρουν αδικαιολόγητα τις συναλλαγές.

*Δεν διαθέτει επαρκείς, δίκαιους και αξιόπιστους ελεγκτικούς μηχανισμούς και όταν προσπαθεί να δημιουργήσει ανοίγει απλά μία ακόμα εστία διαφθοράς. Αν όλα αυτά δεν επιλυθούν άμεσα, η διαιώνιση του προβλήματος είναι δυστυχώς εγγυημένη και για το μέλλον!

Σε ότι αφορά τη σημερινή ουσιαστική αδυναμία κατεδάφισης των αυθαιρέτων και είσπραξης των εξοντωτικών όσο και αλυσιτελών προστίμων, εν όψει και των αδήριτων ταμειακών αναγκών της χώρας, μοιραία θα οδηγηθούμε στην πεπατημένη της <<περαίωσης>>. Μια τέτοια λύση μπορεί να επιτύχει μόνον αν σχεδιαστεί με γνώμονα όχι το πώς βολεύει τη διοίκηση ή τους ενδιαφερόμενους επαγγελματίες, αλλά το πως να είναι προσιτή και ελκυστική σε όλους τους ενδιαφερόμενους πολίτες, χωρίς <<τιμωρητικούς>> αυξητικούς συντελεστές για χώρους με μεγαλύτερα εμβαδά, με τους οποίους το μόνο που επιτυγχάνεται είναι να αποθαρρύνονται οι ενδιαφερόμενοι, όπως έγινε με την αλλαγή χρήσης στα υπόγεια, όπου τα χρήματα που χάθηκαν είναι περισσότερα από όσα εισπράχθηκαν! Η λύση αυτή επιβάλλεται να επιτύχει εισπρακτικά, γιατί κάθε ευρώ που θα χαθεί γιατί δεν θα εισπραχθεί από τους <<αυθαίρετους>> πολίτες, θα επιβαρύνει στη συνέχεια όλους τους υπόλοιπους... Συνεπώς προτείνουμε μια ρύθμιση η οποία θα πρέπει να περιλαμβάνει τις εξής προυποθέσεις:

1. Εξαίρεση από την κατεδάφιση που να προσομοιάζει με τη ρύθμιση για τους ημιυπαίθριους, με μειωμένο πρόστιμο ανέγερσης και κατάργηση του προστίμου διατήρησης, με αμοιβή μηχανικών ανάλογη με τους ημιυπαίθριους. Παράταση της προθεσμίας δήλωσης αλλαγής χρήσης (που λήγει στις 30-6) ώστε να δοθεί στους πολίτες η ευχέρεια της ταυτόχρονης δήλωσης χώρων που ανήκουν και στις δύο κατηγορίες κτισμάτων.

2. Υπολογισμός του προστίμου ανέγερσης, με ενιαίο συντελεστή , χωρίς κλιμακώσεις και με βάση τον τύπο: Εμβαδόν αυθαιρέτου x Τιμή ζώνης αντικ. προσδιορισμού X 10% Μειωτικός συντελεστής 50% για: *Κύρια και μοναδική κατοικία *Υπόγεια - βοηθητικούς χώρους *Όλα τα κτίσματα προ του 2004

3. Τρόπος καταβολής: 18 διμηνιαίες δόσεις - Έκπτωση 20% στην εφάπαξ καταβολή.

4. Μη επιβολή αναδρομικών φόρων μεταβίβασης, κληρονομιάς κλπ. Μη επιβολή οποιωνδήποτε αναδρομικών ασφαλιστικών εισφορών. Μη επιβολή οποιωνδήποτε αναδρομικών δημοτικών τελών ή άλλων επιβαρύνσεων.

5. Δυνατότητα μεταβίβασης και άμεσης σύνδεσης των δηλουμένων κτισμάτων με τα δίκτυα κοινής ωφέλειας.

6. Εξαίρεση από τη λύση για αυθαίρετα εντός δασών, αιγιαλού, αρχ. χώρων κλπ. Για αυθαίρετα επί λοιπών καταπατημένων δημόσιων εκτάσεων: Καταβολή προστίμου ανέγερσης + εξαγορά αξίας γης.

7. Εξάλειψη των λόγων που εξωθούν τους πολίτες στην αυθαίρετη δόμηση: Ταχεία επέκταση σχεδίων πόλης, λογικοί κανόνες δόμησης και αρτιότητας για την εκτός σχεδίου δόμηση, ταχεία έκδοση οικοδομικών αδειών, με απλοποίηση διαδικασιών και μείωση υποχρεωτικών αμοιβών και εισφορών για τη νόμιμη δόμηση.

8. Ενίσχυση πολεοδομιών με το αναγκαίο προσωπικό και εξοπλισμό.

pomidaani

nomisma_140x60
baner-pontiki