Real Estate News NETWORKSOCIALOPINION.GR | INVESTNEWS.GR | PARATIRITIS.GR | PREMIUM.PARATIRITIS.GR

realestatenews.gr

Γιατί πέφτουν επιτόκια και τιμές;

Το ελληνικό παράδοξο καταρρίπτει ακόμα και τον κανόνα που θέλει την μείωση των επιτοκίων να επιδρά θετικά τόσο στην ζήτηση όσο και στο επίπεδο των τιμών των ακινήτων . Τα δύο τελευταία χρόνια στην ελληνική αγορά καταγράφεται ένα παράδοξο: τα επιτόκια να βρίσκονται σε ιστορικά χαμηλά επίπεδα αλλά η ζήτηση και οι τιμές να υποχωρούν. Τι συμβαίνει ; Η Ελλάδα ανατρέπει τους κανόνες;

Όχι φυσικά. Οι περισσότεροι μικροεπενδυτές, κυρίως ιδιοκτήτες ακινήτων, επικεντρώνονται στην αλλαγή επιτοκίων των στεγαστικών δανείων, επειδή έχουν άμεση επιρροή στις τιμές των ακινήτων. Ωστόσο, υπάρχουν και άλλοι παράγοντες όπως η διαθεσιμότητα κεφαλαίων και η ζήτηση για άλλες επενδύσεις. Αυτές οι ροές κεφαλαίων επηρεάζουν την προσφορά και τη ζήτηση για την ιδιοκτησία και, κατά συνέπεια, επηρεάζουν τις τιμές ακινήτων.

Τι συμβαίνει στην ελληνική αγορά ακινήτων; Η ροή κεφαλαίων για την στεγαστική πίστη συρρικνώνεται μήνα με τον μήνα με αποτέλεσμα η χρηματοδότηση της αγοράς να είναι πλέον ανύπαρκτη. Επιπλέον, τα επιτόκια επηρεάζουν επίσης την απόδοση των επενδύσεων υποκατάστασης. Τι σημαίνει αυτό; Τα επιτόκια δεν επηρεάζουν μόνο την προσφορά και την ζήτηση για ακίνητα αλλά και τις αποδόσεις σε άλλες κατηγορίες επενδύσεων όπως για παράδειγμα τα ομόλογα και τις προθεσμιακές καταθέσεις. Τι σημαίνει αυτό ότι οι αγοραστές «μετράνε» τις αποδόσεις των χρημάτων που τους προσφέρουν τα ακίνητα και οι άλλες εναλλακτικές επενδύσεις και ανάλογα κατευθύνουν τα χρήματα τους. Όταν το κόστος της επένδυσης είναι υψηλό τότε όσο χαμηλά και αν είναι τα επιτόκια δεν προσελκύονται νέες επενδύσεις. Επενδυση σημαίνει όμως και ασφάλεια . Αυτό στην οικονομία μετράται με το λεγόμενο ασφάλιστρο κινδύνου. Όσο μεγαλύτερο ρίσκο έχει μία αγορά τόσο ανεβαίνει το ασφάλιστρο αυτό. Αυτό ισχύει σε περιόδους αποσταθεροποίησης όπου οι επενδυτές προβλέπουν αύξηση του κινδύνου γεγονός που περιορίζει την ζήτηση και προκαλεί μεγαλύτερη καθοδική πίεση στις τιμές των ακινήτων.

Φέρνουν στα μέτρα του δόμηση και χρήση

Την ίδρυση του Ταμείου Αξιοποίησης της Ιδιωτικής Περιουσίας του Δημοσίου, καθώς και την εισαγωγή της «ωρίμανσης και της επενδυτικής ταυτότητας των ακινήτων» και του θεσμού της «επιφάνειας», προβλέπει ο εφαρμοστικός νόμος του Μεσοπρόθεσμου Πλαισίου Δημοσιονομικής Στρατηγικής. Στόχος είναι η προώθηση ενός ευρέος προγράμματος ιδιωτικοποιήσεων (μέσα σε ένα μήνα θα έχουν ενταχθεί τα πρώτα σχέδια αποκρατικοποιήσεων) και η αξιοποίηση των ακινήτων του Δημοσίου, προκειμένου, όπως προσδοκά η κυβέρνηση, να εισπραχθούν 50 δισ. ευρώ έως το 2015. Παράλληλα, για την αξιοποίηση της ακίνητης περιουσίας δίδεται η δυνατότητα και αλλαγής όρων δόμησης και χωροταξικών σχεδίων. Σημειώνεται, πάντως, ότι στον νόμο δεν περιλαμβάνεται το αυστηρό τριμηνιαίο χρονοδιάγραμμα αποκρατικοποιήσεων που έχει συμφωνηθεί με την τρόικα.

Ταυτόχρονα, στο Ταμείο παρέχεται η δυνατότητα να αγοράζει ομόλογα του Δημοσίου, να παρέχει εγγυήσεις στο Δημόσιο (όχι εμπράγματες) για να δανείζεται είτε από την αγορά είτε από την τρόικα, αλλά και να εκδίδει ομόλογα που θα τα ανταλλάσσει με αυτά του κράτους. Ουσιαστικά, δηλαδή, θα έχει και τη δυνατότητα να «διευκολύνει» το Δημόσιο σε ό,τι αφορά στη διαχείριση του δημοσίου χρέους. Ειδικότερα, με βάση τις διατάξεις του εφαρμοστικού νόμου: Το Ταμείο έχει αποκλειστικό σκοπό την αξιοποίηση των περιουσιακών στοιχείων του Δημοσίου, καθώς και περιουσιακών στοιχείων των δημοσίων επιχειρήσεων, των οποίων το μετοχικό κεφάλαιο ανήκει εξ ολοκλήρου, άμεσα ή έμμεσα, στο Δημόσιο ή σε ΝΠΔΔ. Τα περιουσιακά αυτά στοιχεία μπορούν να είναι μετοχές, δικαιώματα διαχείρισης και εκμετάλλευσης σε ακίνητα, ή ακίνητα που περιλαμβάνονται ήδη στο πρόγραμμα αποκρατικοποιήσεων και μεταβιβάζονται στο Ταμείο κατά πλήρη κυριότητα, νομή και κατοχή.

Η διάρκεια του Ταμείου θα είναι εξαετής, που μπορεί, πάντως, να παραταθεί εφόσον ο σκοπός του δεν έχει εκπληρωθεί. Θα διοικείται από 5μελές διοικητικό συμβούλιο, ενώ στις συνεδριάσεις του θα παρίστανται, ως παρατηρητές, δύο εκπρόσωποι, από τα κράτη- μέλη της ευρωζώνης και της Ευρωπαϊκής Επιτροπής. Οι δύο εκπρόσωποι της ευρωζώνης και της Ευρωπαϊκής Επιτροπής θα είναι μεν παρατηρητές στο διοικητικό συμβούλιο, αλλά θα έχουν ενισχυμένο ρόλο (ως μέλη) στο Συμβούλιο των Εμπειρογνωμόνων, το οποίο θα έχει αυξημένες αρμοδιότητες σε περιπτώσεις εμπλοκών στη διαδικασία αποκρατικοποίησης των περιουσιακών στοιχείων. Όσα μεταβιβάζονται στο Ταμείο, δεν μπορούν να επιστρέψουν στον προηγούμενο κύριο ή δικαιούχο, και αναγκαστικά θα «οδεύσουν» προς ιδιωτικοποίηση ή πώληση. Από τη στιγμή που μία δημόσια επιχείρηση περνά στον έλεγχο του Ταμείου, το διοικητικό συμβούλιο του Ταμείου θα μπορεί, εάν κρίνει απαραίτητο, να προχωρά στην αναδιάρθρωση της ΔΕΚΟ ή ακόμα να την θέσει υπό εκκαθάριση. Παράλληλα, τα καταστατικά των εταιρειών που περνούν στο Ταμείο θα μπορούν να τροποποιούνται (πιθανόν και με μειώσεις προσωπικού), ώστε αυτές να καθίστανται περισσότερο «ελκυστικές» προς αξιοποίηση ή πώληση. Η αξιοποίηση της δημόσιας περιουσίας θα γίνεται, κατά προτίμηση, με πώληση, σύσταση εμπραγμάτων δικαιωμάτων- μεταξύ των οποίων δικαιωμάτων οριζόντιας και κάθετης ιδιοκτησίας-, μεταβίβαση εμπραγμάτων δικαιωμάτων, εκμίσθωση, παραχώρηση χρήσης ή εκμετάλλευσης, ανάθεση της διαχείρισης, εισφορά σε ανώνυμες εταιρείες και στη συνέχεια πώληση των μετοχών που προκύπτουν, και τιτλοποίηση απαιτήσεων.

Τα ακίνητα προς εκμετάλλευση, κατηγοριοποιούνται γενικά (για να ορισθούν οι μετέπειτα χρήσεις τους) σε ακίνητα που έχουν ως προορισμό: τον τουρισμό- αναψυχή, τα επιχειρηματικά πάρκα, τα θεματικά πάρκα- εμπορικά κέντρα- αναψυχή και τις μεταφορικές, τεχνικές, κοινωνικές και περιβαλλοντικές υποδομές (π.χ. αεροδρόμια- ελικοδρόμια, σιδηροδρομικοί σταθμοί, λιμενικές ζώνες, μονάδες παραγωγής- διανομής ηλεκτρικής ενέργειας, ύδρευσης, τηλεπικοινωνιών, διαχείρισης αποβλήτων, απορριμμάτων, κ.λπ.

Οι νέοι γενικοί όροι δόμησης είναι: για τον τουρισμό- αναψυχή (0,2), τα επιχειρηματικά πάρκα (0,3), τα θεματικά πάρκα- εμπορικά κέντρα- αναψυχή (0,4) και τις χρήσεις μεταφορικών, κ.λπ. λειτουργιών (0,4). Με προεδρικά διατάγματα, μπορεί να τροποποιούνται εγκεκριμένα ρυμοτομικά σχέδια και σχέδια πόλεως, καθώς και πολεοδομικές μελέτες ή και να καθορίζονται ειδικές χρήσεις γης και ειδικοί όροι και περιορισμοί δόμησης για τα εντός σχεδίου πόλεως δημόσια ακίνητα, ακόμη και κατά παρέκκλιση από τους ισχύοντες στην περιοχή όρους και περιορισμούς δόμησης, καθώς και από τις διατάξεις του Γενικού Οικοδομικού Κανονισμού. Για την αξιοποίηση των δημοσίων ακινήτων επιτρέπεται και η απευθείας παραχώρηση στον κύριο της επένδυσης ή στον έλκοντα εξ αυτού δικαιώματα, της χρήσης αιγιαλού και παραλίας και του δικαιώματος εκτέλεσης, χρήσης και εκμετάλλευσης λιμενικών έργων ή επέκτασης, ήδη υφιστάμενων στην περιοχή, λιμενικών εγκαταστάσεων. Η παραχώρηση γίνεται για χρονικό διάστημα έως 50 χρόνια.

Ορίζεται, τέλος, ότι «επιφάνεια» είναι το εμπράγματο δικαίωμα φυσικού ή νομικού προσώπου να κατασκευάζει κτίσμα σε έδαφος δημοσίου κτήματος, που δεν του ανήκει, και να ασκεί σε αυτό τις εξουσίες, που παρέχει το δικαίωμα της κυριότητας.

Πυρετός αγορών απο τους ξένους

Ενώ από την ίδρυση της Τουρκικής Δημοκρατίας, το 1923, ως το 2002 --δηλαδή για 80 χρόνια-- οι ξένοι είχαν αποκτήσει μόλις 127 ακίνητα και 133 διαμερίσματα στη Τουρκία, τα τελευταία 10 χρόνια οι ξένοι αγόρασαν 22.000 οικόπεδα και αγροτεμάχια καθώς και περισσότερα από 75.000 διαμερίσματα και μονοκατοικίες, προκύπτει από την απάντηση που έδωσε ο υπουργός Χωροταξίας και Περιβάλλοντος Ερντογάν Μπαϊρακτάρ σε επερώτηση της βουλευτού του Ρεπουμπλικανικού Λαϊκού Κόμματος (CHP) Νεντρέτ Άκοβα. Με την χαλάρωση των όρων για την απόκτηση ακινήτων από τους ξένους και με την κατάργηση του όρο της αμοιβαιότητας, αυξήθηκε εντυπωσιακά η αγορά ακινήτων από ξένους. Από τα στοιχεία που έδωσε ο υπουργός προκύπτει επίσης ότι οι ξένοι δείχνουν προτίμηση στην περιοχή των τουρκικών ακτών στο Αιγαίο. Στην κατάταξη των ξένων που αγοράζουν ακίνητα στην Τουρκία τις πρώτες τρεις θέσεις έχουν η Βρετανία, η Γερμανία και η Ελλάδα, ενώ ακολουθούν η Ρωσία, η Ιρλανδία, η Ολλανδία, η Δανία, η Νορβηγία, το Βέλγιο και η Αυστρία.

Πότε συμφέρει η ανακαίνιση

Καθώς οι τιμές των σπιτιών εξακολουθούν να μειώνονται, πολλοί ιδιοκτήτες εγκαταλείπουν τα σχέδια για την πώληση του σπιτιού τους και την αγορά ενός μεγαλύτερου και στρέφονται στην λύση της ανακαίνισης του ήδη υφιστάμενου. Ήδη, σύμφωνα με τις απόψεις ανθρώπων της αγοράς ένας αυξανόμενος αριθμός ιδιοκτητών προχωρά σε ανακαινίσεις. Σαφής ένδειξη είναι και το γεγονός ότι η υποχώρηση των οικοδομικών αδειών που αφορά προσθήκες σε ήδη υφιστάμενες κατοικίες καταγράφει μικρότερη πτώση σε σύγκριση με τις οικοδομικές άδειες για την κατασκευή νέων κατοκιών. Το σίγουρο είναι ότι σε πολλές περιπτώσεις, η απόφαση αυτή δεν οφείλεται στην επιθυμία να παραμείνουν στο συγκεκριμένο σπίτι αλλά στην αδυναμία να αγοράσουν κάποιο άλλο πωλώντας το ήδη υφιστάμενο. Η κρίση όμως έφερε τα πάνω κάτω και στη μορφή των ανακαινίσεων. Ετσι ενώ μέχρι το 2009 , οι περισσότερες εργασίες αφορούσαν στην αναβάθμιση της εικόνας του σπιτιού τώρα εστιάζονται περισσότερο στην άνεση και στην πρακτικότητα, λένε οι ειδικοί.

Φυσικά, οι ιδιοκτήτες πρέπει να είναι προσεκτικοί όσον αφορά τις εργασίες για την ανακαίνιση. Με την οικονομία να βρίσκεται ακόμα στο χάος και την ανεργία γύρω στο18%, θα πρέπει να σιγουρευτούν ότι τα χρήματα που θα ξοδέψουν δεν θα λείψουν από τον οικογενειακό προϋπολογισμό σε περίπτωση που κάτι δεν πάει καλά πχ απώλεια της εργασίας. Επίσης θα πρέπει να συνυπολογίσουν και τους εξής παράγοντες:

-Μην περιμένετε να αποσβέσετε τα έξοδά σας. Αν ο στόχος είναι να ζήσετε περισσότερα χρόνια στο σημερινό σπίτι σας, τότε να προχωρήσετε αν όμως η ανακαίνιση στοχεύει στο να ανεβάστε την αξία του τότε πιθανόν να απογοητευτείτε από το αποτέλεσμα.

-Μη κάνετε τις εργασίες με …πίστωση. Αν δεν έχετε μετρητά μη ανοιχτείτε σε υποχρεώσεις ανακαίνισης γιατί οι μήνες που έρχονται θα είναι δύσκολοι οικονομικά και πιθανόν να βρεθείτε προ δυσάρεστων εκπλήξεων.

-Εξετάστε εναλλακτικές λύσεις χαμηλού κόστους: Μη αλλάξετε για παράδειγμα όλο το μπάνιο αλλά μόνο τα σημεία που έχουν φθορά. Στην κουζίνα , στην περίπτωση που το εσωτερικό των ντουλαπιών δεν έχουν φθορές αντικαταστήστε μόνο το εξωτερικό της κομμάτι. Επωφεληθείτε από τις προσφορές που υπάρχουν.

Φρενάρουν τις προσφυγές στα δικαστήρια

Ταχύτερες διαδικασίες για την επίλυση φορολογικών διαφορών ενεργοποιεί το υπουργείο Οικονομικών, βάζοντας παράλληλα «φρένο» στις μαζικές προσφυγές στα διοικητικά δικαστήρια από τους φορολογουμένους που αμφισβητούν πρόσθετους φόρους και πρόστιμα που τους επιβλήθηκαν μετά από φορολογικό έλεγχο. Οι φορολογούμενοι υποχρεούνται, πριν από τη προσφυγή στη Δικαιοσύνη, να περάσουν πρώτα από μια νέα διοικητική διαδικασία επανεξέτασης της φορολογικής διαφοράς. Συγκεκριμένα οφείλουν να ασκήσουν ενδικοφανή προσφυγή στη Διεύθυνση Επίλυσης Διαφορών και να πληρώσουν άμεσα το 50% των αμφισβητούμενων ποσών. Με τις νέες διατάξεις καθίσταται απαράδεκτη η άσκηση ένδικου μέσου (προσφυγής) απευθείας στα δικαστήρια, εάν προηγουμένως δεν έχει εξαντληθεί η διαδικασία της ενδικοφανούς προσφυγής η οποία καταλήγει στην έκδοση νέας πράξης από την αρμόδια υπηρεσία που την εξετάζει. Ο φορολογούμενος μπορεί να ασκήσει προσφυγή στα διοικητικά δικαστήρια, εάν αμφισβητεί τη νέα αυτή πράξη. Μόνο στην περίπτωση που υφίσταται ανεπανόρθωτη βλάβη για τον φορολογούμενο η Διεύθυνση Επίλυσης Διαφορών δύναται να αποφασίσει, ύστερα από σχετικό αίτημά του που πρέπει να υποβληθεί ταυτόχρονα με την άσκηση ενδικοφανούς προσφυγής, την αναστολή πληρωμής από τον υπόχρεο του 50% του αμφισβητούμενου ποσού της καταλογιστικής πράξης που υποχρεωτικά καταβάλλεται από τον φορολογούμενο με την άσκηση της προσφυγής. Η απόφαση επί του αιτήματος αναστολής εκδίδεται, εντός είκοσι ημερών από την υποβολή της αίτησης στη φορολογική αρχή, διαφορετικά θεωρείται ότι η αίτηση αναστολής έχει απορριφθεί, ενώ η αναστολή, στην περίπτωση που χορηγηθεί, ισχύει μέχρι την έκδοση της απόφασης επί της ενδικοφανούς προσφυγής. Επισημαίνεται ότι με την υποβολή της αίτησης αναστολής και μέχρι την έκδοση απόφασης επ' αυτής, άλλως μέχρι την άπρακτη πάροδο του προβλεπόμενου χρονικού διαστήματος για την έκδοσή της, αναστέλλεται η λήψη αναγκαστικών μέτρων είσπραξης, ενώ η αναστολή της πληρωμής δεν απαλλάσσει τον υπόχρεο από την υποχρέωση καταβολής των τόκων λόγω εκπρόθεσμης καταβολής του φόρου.

pomidaani

nomisma_140x60
baner-pontiki