Real Estate News NETWORKSOCIALOPINION.GR | INVESTNEWS.GR | PARATIRITIS.GR | PREMIUM.PARATIRITIS.GR

Χωροταξία & Περιβάλλον

Νέο στοπ στα αυθαίρετα

«Στοπ» στην περαιτέρω δόμηση των αυθαιρέτων κατασκευών, έβαλε σύμφωνα με πληροφορίες η Ολομέλεια του Συμβουλίου της Επικρατείας σε διάσκεψή της. Ειδικότερα, η Ολομέλεια εξετάζοντας τις προσφυγές τριών κατοίκων της Χαλκιδικής κατά του άρθρου 5 του Ν. 3843/2010 για την «τακτοποίηση» των ημιυπαίθριων χώρων, έκρινε ομόφωνα ότι εάν υπάρχει σε ακίνητο αυθαίρετο κτίσμα (όπως είναι το «κλείσιμο» ημιυπαίθριων χώρων) δεν μπορεί από τους ιδιοκτήτες να ζητηθεί, αλλά ούτε και να εκδοθεί από την αρμόδια Πολεοδομία, νέα οικοδομική άδεια για την κατασκευή επιπλέον τετραγωνικών μέτρων στο ίδιο ακίνητο. Πρέπει, ωστόσο, να σημειωθεί ότι η Ολομέλεια δεν εξέτασε το θέμα της συνταγματικότητας ή μη του νέου νόμου 3843/2010 για τους ημιυπαίθριους χώρους, καθώς κάτι τέτοιο δεν κρίθηκε αναγκαίο, λόγω των ζητημάτων που τέθηκαν προς συζήτηση με τις σχετικές προσφυγές. Η δημοσίευση της απόφασης της Ολομέλειας του ΣτΕ αναμένεται μέσα στο καλοκαίρι ενώ η όλη υπόθεση θα αναπεμφθεί στο Διοικητικό Εφετείο Θεσσαλονίκης για νέα κρίση.

Αλλαγές στους ημιυπαίθριους

Νέες διατάξεις για τους ημιυπαίθριους κατέθεσε στη Βουλή, το υπουργείο Περιβάλλοντος, Ενέργειας και Κλιματικής Αλλαγής , κατά τη συζήτηση στην αρμόδια επιτροπή του Νέου Οικοδομικού Κανονισμού. Δημιουργούνται δύο κατηγορίες και αυτοί που έχουν μικρότερο άνοιγμα προς τους κοινόχρηστους χώρους θα προσμετρώνται στον συντελεστή δόμησης της οικοδομής. Αυτοί με άνοιγμα μεγαλύτερο του 35% της περιμέτρου, ονομάζονται ανοιχτοί ημιυπαίθριοι χώροι και δεν προσμετρώνται στον συντελεστή μέχρι του ποσοστού του 20% της επιτρεπόμενης δομήσιμης επιφάνειας. Πιο αναλυτικά, σχετικά με τους ημιυπαίθριους προβλέπονται τα εξής:

* Οι επιφάνειες των μη θερμαινόμενων στεγασμένων χώρων που διαθέτουν τουλάχιστον μία ανοιχτή πλευρά προς οποιονδήποτε ανοιχτό χώρο του οικοπέδου ή του κτιρίου και το μήκος του ανοίγματος είναι μικρότερο του 35% του συνολικού μήκους του περιγράμματος του χώρου αυτού, προσμετρώνται στον συντελεστή δόμησης.

* Οι επιφάνειες των μπαλκονιών και των ανοικτών ημιυπαίθριων χώρων, όταν η συνολική επιφάνειά των χώρων αυτών έχει ποσοστό μεγαλύτερο του 40% της επιφάνειας που επιτρέπεται να δομηθεί, προσμετρώνται στον συντελεστή δόμησης. Αντίθετα, δεν προσμετρώνται στον συντελεστή δόμησης:

* Οι επιφάνειες των μπαλκονιών και των ανοικτών ημιυπαίθριων χώρων, όταν η συνολική τους επιφάνεια έχει ποσοστό μικρότερο ή ίσο του 40% της επιτρεπόμενης δόμησης στο οικόπεδο. Σε κάθε περίπτωση, το ποσοστό των ανοικτών ημιυπαίθριων χώρων δεν μπορεί να υπερβαίνει το 20% της επιφάνειας που επιτρέπεται να δομηθεί.

Ο ΝΟΚ επιτρέπει μεγάλες αυξήσεις στον συντελεστή δόμησης και στο ύψος των κτιρίων εφόσον συνοδεύονται από αντίστοιχη μείωση κάλυψης. Το κίνητρο αυξάνεται στην περίπτωση που ισχύσει παράλληλα απόσυρση κτιρίου κυρίας χρήσης μέχρι του ενός τετάρτου του επιτρεπόμενου συντελεστή δόμησης της περιοχής και εφόσον δοθεί σε δημόσια χρήση επιφάνεια αντίστοιχη με αυτήν που κερδίζεται από την αύξηση του σ.δ. Ο Νέος Οικοδομικός Κανονισμός θα ισχύει για 6 μήνες παράλληλα με τον παλαιό ΓΟΚ.

Το σχέδιο για την Αθήνα

Με βάση την η ανάπλαση της οδού Πανεπιστημίου προχωρά ο επανασχεδιασμός του κέντρου της Αθήνας. Σύμφωνα με το σχέδιο η Πανεπιστημίου θα διαμορφωθεί έτσι ώστε να γίνει φιλική προς τους πεζούς χωρίς όμως να είναι πεζόδρομος. Κατά μήκος της θα περνά η γραμμή του τραμ από τη Λ. Αμαλίας προς τα Πατήσια, ενώ τα αυτοκίνητα και τα μέσα μαζικής μεταφοράς θα τη διασχίζουν κάθετα σε τέσσερα σημεία - θα επιτρέπεται η παρόδια εξυπηρέτηση. Σύμφωνα με τον σχεδιασμό, τα Ι.Χ. αυτοκίνητα και τα ταξί θα εξυπηρετούνται μεν όταν κατευθύνονται προς το Κέντρο, αλλά θα αποτρέπεται η διαμπερής διέλευσή τους από αυτό. Η κυκλοφορία που κατέρχεται προς το Κέντρο από τη Βασιλίσσης Σοφίας θα διοχετευτεί στην οδό Ακαδημίας, η οποία αλλάζει κατεύθυνση.

Η άνοδος από την οδό Πειραιώς θα συνεχίσει όπως είναι σήμερα, από τη Σταδίου προς τη Φιλελλήνων. Παράλληλα, η Αγίου Κωνσταντίνου θα αντιστραφεί συνδέοντας τη δυτική είσοδο της Αθήνας με τη 3ης Σεπτεμβρίου. Η πρόσβαση από τη Λεωφόρο Συγγρού προς το Κολωνάκι θα γίνεται από τη Βασιλέως Κωνσταντίνου και τη Βασιλίσσης Σοφίας, ενώ μόνο η κίνηση προς το εμπορικό τρίγωνο (Αθηνάς - Ερμού και Σταδίου), τη Βουλή και την Πλάκα θα ακολουθεί τη Λεωφόρο Αμαλίας. Προβλέπονται επίσης εσωτερικός δακτύλιος εξυπηρέτησης και αναδιάρθρωση του συγκοινωνιακού δικτύου στο Κέντρο. Σύμφωνα με τους μελετητές, η μεγάλη έκταση που θα αποδοθεί κατά προτεραιότητα στους πεζούς από τη Λεωφόρο Αμαλίας μέχρι την Πατησίων - με έμφαση στην Πανεπιστημίου και την Πλατεία Ομονοίας - θα υποστηρίξει πολλές χρήσεις που θα είναι συμβατές με το εμπόριο, τις υπηρεσίες, την αναψυχή και τον πολιτισμό.

Στις χρήσεις θα περιλαμβάνονται και οροθετημένες εκτάσεις για τραπεζοκαθίσματα. Το τραμ που θα συνδέει την οδό Πατησίων με την Πανεπιστημίου και την Αμαλίας προβλέπεται να λειτουργεί και τη νύχτα σε αραιά δρομολόγια, ενώ εξετάζεται η δυνατότητα να επιτρέπεται μόνο τις νυχτερινές ώρες και η κυκλοφορία των ταξί στις λωρίδες του τραμ. Ο αρχιτεκτονικός διαγωνισμός για την ανάπλαση της Πανεπιστημίου θα εξελιχθεί σε δύο στάδια. Στο πρώτο θα κατατεθούν οι ιδέες και θα επιλεγεί μικρός αριθμός μελετητών που θα διαγωνιστούν μεταξύ τους στο επόμενο στάδιο, από το οποίο θα προκύψει ο μελετητής του έργου. Η πρώτη φάση του αρχιτεκτονικού διαγωνισμού θα διενεργηθεί μέσω της ιστοσελίδας www. rethinkathens. org/, που έχει διαμορφωθεί ειδικά γι' αυτό τον σκοπό. Η εγγραφή των ενδιαφερομένων και η αξιολόγησή τους από την κριτική επιτροπή του διαγωνισμού θα γίνουν μέσω της ιστοσελίδας. Οι προτάσεις που θα επιλεγούν για τη δεύτερη φάση θα ζητηθούν σε έντυπη μορφή. κατασκευή προβλέπεται να διαρκέσει ενάμιση - δύο χρόνια μετά τη δημοπράτηση.

Ηδη για την προετοιμασία του έργου συνεργάζονται τα υπουργεία Υποδομών και Περιβάλλοντος, η Αττικό Μετρό, η Περιφέρεια Αττικής και ο Δήμος Αθηναίων. Οπως έγινε γνωστό, η αρχιτεκτονική διαμόρφωση του δημόσιου χώρου είναι επιφανειακό έργο χαμηλού κόστους, περίπου 25 εκατ. ευρώ. Μεγαλύτερη είναι η δαπάνη για το συγκοινωνιακό έργο του τραμ.

Μελετούν εντάξεις στο σχέδιο

Στο αέρα το Ρυθμιστικό της Αθήνας καθώς όλα δείχχνουν ότι μετά την παραίτηση του προέδρου του Οργανισμού Ρυθμιστικού Σχεδίου Αθήνας (ΟΡΣΑ) Γιάννη Πολύζου, εγκαταλείπονται οι προτάσεις που περιλαμβάνονται στο σχέδιο που είχε ανακοινωθεί. Η νέα αντίληψη που επικρατεί περιλαμβάνει εντάξεις αρκετών χιλιάδων στρεμμάτων στα σχέδια πόλης, προσανατολίζεται η κυβέρνηση

Ο κ. Πολύζος απέδωσε την παραίτησή του στη κόντρα του με τον υπουργό Περιβάλλοντος κυρίως σε ό,τι αφορά στο σχέδιο για το «Ελληνικό» αλλά και στη διαφωνία του ως προς τις εισηγήσεις για ένταξη στο σχέδιο μεγαλύτερων επεκτάσεων στους αυτοκινητοδρόμους καθώς και στην πολιτική περί ανάσχεσης της πολεοδομικής επέκτασης της πόλης. Ως σημεία τριβής ανέφερε την αντίθεσή του στην υπόγεια σήραγγα της Αργυρούπολης στον Υμηττό, κάτι που ζητούσε τόσο το υπουργείο Υποδομών όσο και η ηγεσία του ΥΠΕΚΑ προκειμένου να «ενισχύει» το project του «Ελληνικού» με απευθείας οδική σύνδεση με το αεροδρόμιο. Ένα ακόμη σημείο τριβής ήταν η ζεύξη Περάματος - Σαλαμίνας. Το ρυθμιστικό που επεξεργάστηκε ο κ. Πολύζος προέβλεπε ακόμη μηδενικές εντάξεις στα σχέδια πόλης κάτι που προκάλεσε και την έντονη αντίδραση του ΤΕΕ. Προέβλεπε ακόμη την παροχή κινήτρων για την επιστροφή των κατοίκων στο υποβαθμισμένο κέντρο κάτι που δεν ήθελε και το υπουργείο Οικονομικών καθώς προέβλεπε την παροχή φορολογικών κινήτρων.

Αλαλουμ με τις οικοδομικές άδειες

Απίστευτο αλαλούμ επικρατεί με την εφαρμογή του νόμου -ισχύει από την 1η Μαρτίου- για τον νέο τρόπο έκδοσης οικοδομικών αδειών, με τον οποίο οι πολεοδομίες βάζουν μόνον σφραγίδες, ενώ την ευθύνη για την εκπόνηση των μελετών έχουν αποκλειστικά οι ιδιώτες μηχανικοί, όπως και ιδιώτες, και οι "ελεγκτές δόμησης" θα πιστοποιούν αν το οικοδομικό έργο κατασκευάσθηκε σύμφωνα με τις μελέτες. Με ημερομηνία 1η Μαρτίου σε εγκύκλιο της γενικής γραμματέως Χωροταξίας και Αστικού Περιβάλλοντος αναφέρεται ότι εφεξής οι ελεγκτές δόμησης έχουν την αρμοδιότητα ελέγχου όλων των κατασκευών ύστερα από επώνυμη καταγγελία και ζητάει αναδρομικά από τις πολεοδομίες, οι οποίες τώρα έχουν μετονομαστεί σε υπηρεσίες δόμησης, μέχρι στις 29 Φεβρουαρίου να ελέγξουν τις καταγγελίες... με το παλιό σύστημα. Οι ελεγκτές δόμησης, όμως, δεν έχουν ακόμη συγκροτηθεί σε σώμα. Οι ενδιαφερόμενοι-ες, σύμφωνα με τη σχετική πρόσκληση του ΥΠΕΚΑ, υποβάλλουν αιτήσεις από την 1η Μαρτίου, ενώ η εξεταστική διαδικασία για τη χορήγηση της άδειας ελεγκτή από το ΤΕΕ θα ξεκινήσει στις 12 Μαρτίου. Στις 28 Φεβρουαρίου άλλη εγκύκλιος, πάλι με την υπογραφή της γενικής γραμματέως Μ. Καλτσά... παρακαλεί τις πολεοδομίες "να θεωρούν τις οικοδομικές άδειες προσωρινής σύνδεσης με τα δίκτυα κοινής ωφέλειας, σύμφωνα με τα μέχρι σήμερα ισχύοντα και για διάστημα δύο μηνών, ήτοι έως την 2α Μαΐου 2012". Ο νέος νόμος για τη σύνδεση νέων κτηρίων με τα δίκτυα κοινής ωφέλειας προβλέπει τελική αυτοψία από ελεγκτή δόμησης, έκδοση πιστοποιητικού ελέγχου κατασκευής κ.λπ.

  • Ακίνητα Τραπεζών

Newsletter

Εγγραφείτε στο Newsletter του Realestatenews για να λαμβάνετε καθημερινή ενημέρωση.

Τα Ακίνητα στη Ζωή μας

pomidaani

nomisma_140x60
baner-pontiki