Real Estate News NETWORKSOCIALOPINION.GR | INVESTNEWS.GR | PARATIRITIS.GR | PREMIUM.PARATIRITIS.GR

Κοινωνία

Τιμές ακινήτων α λα καρτ

Στο ερώτημα «πόσο κάνει ένα ακίνητο», η σωστή απάντηση είναι «εξαρτάται γιατί ρωτάς». Διότι το ίδιο ακίνητο, με βάση την ελληνική νομοθεσία μπορεί να έχει... πέντε ή και έξι διαφορετικές αξίες. Ειδικά μετά τη θέσπιση του φόρου υπεραξίας (έναν φόρο τον οποίο πληρώνει ο πωλητής) και του Ενιαίου Φόρου Ιδιοκτησίας Ακινήτων, η κατάσταση έχει μπλέξει ακόμη περισσότερο, με αποτέλεσμα οι ιδιοκτήτες να έρχονται αντιμέτωποι με κωμικοτραγικές καταστάσεις. Σε μια αγοραπωλησία, ο πωλητής φορολογείται επί διαφορετικής αξίας από ό,τι ο αγοραστής, παρά το γεγονός ότι πρόκειται για το ίδιο ακίνητο που αλλάζει χέρια. Ενας αγοραστής καλείται να δικαιολογήσει στην εφορία πού βρήκε τα χρήματα για να αποκτήσει ένα ακίνητο, αλλά το ποσό του πόθεν έσχες είναι πλέον υψηλότερο από αυτό που πληρώνει στην πραγματικότητα. Μια απόπειρα κωδικοποίησης των αξιών που χρησιμοποιούνται κατά περίπτωση, αναδεικνύει την εξής εικόνα:

-  Αγοραπωλησία ακινήτου: Πλέον σε μια μεταβίβαση ακινήτου επιβάλλονται δύο φόροι: ο φόρος μεταβίβασης τον οποίο πληρώνει ο αγοραστής (υπολογίζεται με συντελεστή 3%) και ο φόρος υπεραξίας ο οποίος επιβάλλεται επί της διαφοράς «τιμή πώλησης μείον τιμή αγοράς» και τον καταβάλλει ο πωλητής. Ο αγοραστής θα πληρώσει φόρο επί της αντικειμενικής αξίας του ακινήτου εκτός και αν αυτή είναι χαμηλότερη από το αναγραφόμενο τίμημα στο συμβόλαιο, κάτι όμως που στην πράξη δεν παρατηρείται πλέον. Από την άλλη, ως τιμή πώλησης για να υπολογιστεί ο φόρος υπεραξίας του πωλητή, λαμβάνεται πάντοτε υπόψη η αναγραφόμενη αξία στο συμβόλαιο. Σε όσα συμβόλαια γίνονται αυτό το διάστημα, είναι ο κανόνας η αξία για τον πωλητή και για τον αγοραστή να είναι διαφορετική.

-  «Πόθεν έσχες»: Και πάλι υπάρχει διαφορετική μεταχείριση για τον αγοραστή και τον πωλητή. Ας υποθέσουμε ότι ένα ακίνητο με αντικειμενική αξία 150.000 πωλείται προς 100.000 ευρώ. Ο αγοραστής θα πρέπει να δικαιολογήσει την προέλευση των 150.000 ευρώ και ας είναι σε θέση να αποδείξει ότι πλήρωσε 100.000 ευρώ. Αν δεν δικαιολογήσει την προέλευση των χρημάτων, θα πληρώσει φόρο βάσει της κλίμακας φορολογίας εισοδήματος και τελικώς θα φορολογηθεί με συντελεστή που φτάνει και στο 46% (42% φόρο εισοδήματος συν 4% εισφορά αλληλεγγύης). Ο πωλητής από την πλευρά του, έχει το δικαίωμα να χρησιμοποιήσει το προϊόν της πώλησης για να καταπολεμήσει τεκμήρια ή να δικαιολογήσει δικές του αγορές. Γι’ αυτόν, δεν θα ληφθεί υπόψη η αντικειμενική αξία αλλά το πραγματικό ποσό που αναγράφεται στο συμβόλαιο.

l Για να υπολογιστεί ο ΦΑΠ των ετών 2010-2013 αλλά και ο ΕΝΦΙΑ δεν ελήφθησαν υπόψη οι αντικειμενικές αξίες των κτισμάτων αλλά μια ειδική διαδικασία υπολογισμού της αξίας που καθορίστηκε με νόμο το 2010 όπου «απουσιάζουν» συντελεστές που ρίχνουν την αξία των ακινήτων ακόμη και πάνω από 20%. Ενδεικτικά, δεν λαμβάνεται υπόψη για τον ΕΝΦΙΑ αν ένα διαμέρισμα έχει κεντρική θέρμανση ή όχι, αν είναι σε πολυκατοικία η οποία δεν έχει ασανσέρ κ.λπ. Τυχαίνει λοιπόν στην πράξη, ο ιδιοκτήτης ενός ακινήτου να μεταβιβάζει ένα ακίνητο με γονική παροχή στο παιδί του και να διαπιστώνει ότι η αξία επί της οποίας υπολογίζεται ο φόρος γονικής παροχής είναι εντελώς διαφορετική από αυτή που έχει αποτυπωθεί στο εκκαθαριστικό του ΦΑΠ ή το εκκαθαριστικό του ΕΝΦΙΑ.

-  Η ΔΕΗ εξακολουθεί και υπολογίζει αξίες ακινήτων επειδή εισπράττει το Τέλος Ακίνητης Περιουσίας. Αυτό υπολογίζεται ως ποσοστό επί ενός γινομένου το οποίο επηρεάζεται από την τιμή ζώνης, τον συντελεστή παλαιότητας και την επιφάνεια. Αυτή η αξία δεν έχει καμία σχέση με την αντικειμενική, καθώς στη μία περίπτωση χρησιμοποιείται η επιφάνεια όπως αποτυπώνεται στο Ε9 και στην άλλη περίπτωση η επιφάνεια όπως αποτυπώνεται στα αρχεία της ΔΕΗ. Η μια επιφάνεια δεν έχει καμία σχέση με την άλλη, καθώς η ΔΕΗ καταγράφει ηλεκτροδοτούμενους χώρους και το Ε9 κύριους και βοηθητικούς χώρους.

- Για τις ανάγκες του νόμου Κατσέλη, λαμβάνονται υπόψη οι αντικειμενικές αξίες ως βάση αλλά υπάρχει συντελεστής απομείωσης. Προβλέπεται ότι ο δανειολήπτης που θέλει να διατηρήσει ένα ακίνητο στην κατοχή του, θα πρέπει να αποπληρώσει δάνειο που να αντιστοιχεί στο 80% της αντικειμενικής αξίας. Οι τράπεζες έχουν εκδηλώσει επιθυμία αυτό το ποσοστό να αυξηθεί στο 100%, παρά το γεγονός ότι οι αντικειμενικές αξίες είναι πολύ χαμηλότερες από τις πραγματικές.

-  Ο Κώδικας Πολιτικής Δικονομίας προβλέπει ότι κανένας πλειστηριασμός δεν ολοκληρώνεται (τουλάχιστον κατά τον 1ο και τον 2ο γύρο) αν το τίμημα δεν αντιστοιχεί στο 100% της αντικειμενικής αξίας. Βάσει του Μνημονίου, θα πρέπει να επιτραπεί η ολοκλήρωση πλειστηριασμού ακόμη και αν το τίμημα διαμορφωθεί κάτω από την αντικειμενική αξία. Ως εύλογο ποσοστό συζητείται το 75%

Νέες σκέψεις για τους πλειστηριασμούς

Παράταση για ένα χρόνο, και το 2015, του υφιστάμενου καθεστώτος προστασίας της κύριας κατοικίας των δανειοληπτών από τους πλειστηριασμούς φέρεται να προωθεί η κυβέρνηση αν και η τρόικα διαφωνεί με ένα τέτοιο ενδεχόμενο.

Την πρόθεση να ανασταλούν οι πλειστηριασμοί και για το 2015, μέσα από την κατάθεση σχετικής τροπολογίας , επιβεβαίωσε χθες και ο υφυπουργός Ανάπτυξης Γεράσιμος Γιακουμάτος.

Ο κ. Γιακουμάτος μιλώντας στην πρωινή εκπομπή του τηλεοπτικού σταθμού ΑΝΤ1 έκανε λόγο, μάλιστα για σίγουρη παράταση των σχετικών διατάξεων που προστατεύουν υπό προϋποθέσεις την κύρια κατοικία μέχρι και την 31η Δεκεμβρίου του 2014. Πάντως, η κυβέρνηση θα δυσκολευτεί στην υλοποίηση μιας τέτοιας απόφασης.

Κι αυτό γιατί ένα τέτοιο ενδεχόμενο έρχεται σε σύγκρουση με το “πακέτο” των ρυθμίσεων που προωθεί για τα νοικοκυριά και τις επιχειρήσεις που δανείστηκαν και δεν μπορούν να είναι συνεπείς στην αποπληρωμή των οφειλών τους λόγω της ύφεσης και της ανεργίας. Με πιο απλά λόγια, αν ένας δανειολήπτης ρυθμίσει το δάνειο του, τότε αυτόματα “σώζει” και την κύρια κατοικία του. Επίσης, ακόμη και στο ενδεχόμενο που δεν τα καταφέρει να είναι συνεπής στη ρύθμιση τότε υπάρχουν οι διατάξεις του νόμου “Κατσέλη” που προστατεύουν τα νοικοκυριά.

Το υφιστάμενο καθεστώς προστασίας της κύριας κατοικίας από τους πλειστηριασμούς ορίζεται με το άρθρο 2 του νόμου 4224/2013 (ΦΕΚ Α' 288). Σύμφωνα με αυτό αναστέλλονται οι πλειστηριασμοί σε βάρος της κύριας κατοικίας των οφειλετών, έως την 31η Δεκεμβρίου 2014, εφόσον αυτοί πληρούν ορισμένα κριτήρια που θέτει ο νόμος και συγκεκριμένα: η αντικειμενική αξία της κύριας κατοικίας δεν υπερβαίνει τις 200.000 ευρώ το καθαρό οικογενειακό εισόδημα χωρίς τις κρατήσεις για τα ασφαλιστικά ταμεία, φόρο εισοδήματος και εισφορά αλληλεγγύης, να είναι μέχρι 35.000 ευρώ η συνολική αξία κινητής και ακίνητης περιουσίας να είναι μικρότερη ή ίση με 270.000 ευρώ. Από το ποσο αυτό, το σύνολο των καταθέσεων και κινητών αξιών του οφειλέτη δεν πρέπει να υπερβαίνει τις 15.000 ευρώ. Πάντως, η κυβέρνηση για να πετύχει τη σύμφωνη γνώμη της τρόικας δεν αποκλείεται να μειώσει τα προαναφερόμενα όρια.

Ο ΕΝΦΙΑ στο Παρίσι

Να ελέγξει τις υψηλές προσδοκίες που καλλιεργήθηκαν ενόψει του κύκλου διερευνητικών επαφών με την τρόικα, που αρχίζουν σήμερα το απόγευμα στο Παρίσι, επιδιώκει η κυβέρνηση, ενώ αντίστοιχα μηνύματα στέλνουν, λίγο πριν από τα κρίσιμα ραντεβού, και οι Βρυξέλλες.

Η διαπραγμάτευση είναι σε πλήρη εξέλιξη, είτε για τον ΕΝΦΙΑ, όπου η κυβέρνηση προανήγγειλε χθες ότι θα υπάρξουν διορθώσεις στην επιβάρυνση των μη ηλεκτροδοτούμενων/κενών ακινήτων, είτε για τα «κόκκινα» δάνεια και τους πλειστηριασμούς. Η Αθήνα έχει ανταλλάξει επιστολές και αναμένεται, μεταξύ άλλων, στο Παρίσι να κλειδώσουν τόσο το ύψος των επιβαρύνσεων στα ακίνητα, σε συνδυασμό με την επίδραση των αλλαγών στον προϋπολογισμό, όσο και το πλαίσιο για τα «κόκκινα» δάνεια.

Σύγχυση με τις δόσεις του ΕΝΦΙΑ

Σύγχυση γύρω από τις ημερομηνίες καταβολής και τον αριθμό των δόσεων για την αποπληρωμή του Ενιαίου Φόρου Ιδιοκτησίας Ακινήτων.Η αναγκαία διόρθωση που έπρεπε να γίνει από το σύστημα για να μην καταστεί ληξιπρόθεσμη η πρώτη δόση, η προθεσμία καταβολής της οποίας έληγε αρχικά στις 29 Αυγούστου, εμφάνισε τους υπόχρεους να πληρώνουν το συνολικό ποσό σε 5 δόσεις, με τις δύο από αυτές να καταβάλλονται ταυτόχρονα στις 30 Σεπτεμβρίου.

Το «προσωρινό λάθος» προκάλεσε ωστόσο ταραχή τους υπόχρεους ΕΝΦΙΑ, καθώς η συντριπτική πλειονότητα έχει χάσει τον λογαριασμό με τις απανωτές αλλαγές και δεν γνωρίζει για τη νομοθετική διάταξη που προωθήθηκε στη Βουλή και προβλέπει την πληρωμή του φόρου σε έξι δόσεις, με την πρώτη να καταβάλλεται στο τέλος Σεπτεμβρίου.

Οι ιδιοκτήτες ακινήτων θα πρέπει να αγνοήσουν τα νέα ειδοποιητήρια του ΕΝΦΙΑ, τα οποία εκδόθηκαν για τεχνικούς λόγους, και να αναμένουν τα νέα τα οποία θα εκδοθούν μετά τις αλλαγές που θα γίνουν και θα αφορούν κυρίως τα ακίνητα που βρίσκονται στους 4.000 οικισμούς της χώρας όπου δεν έχει επεκταθεί το αντικειμενικό σύστημα αξιών.

Το υπουργείο Οικονομικών εξέδωσε και ανακοίνωση η οποία αναρτήθηκε στην ιστοσελίδα www.gsis.gr στην οποία αναφέρονται τα εξής: «Εντός των προσεχών ημερών, μετά την ψήφιση του συνόλου των τροπολογιών για τον ΕΝΦΙΑ, οι δόσεις θα αναμορφωθούν σύμφωνα με την επίσημη ανακοίνωση του υπουργείου Οικονομικών, δηλαδή σε έξι ισόποσες μηνιαίες δόσεις (ελάχιστη δόση 10 ευρώ), με την πρώτη να είναι καταβλητέα στις 30 Σεπτεμβρίου, τη δεύτερη 31 Οκτωβρίου και την έκτη δόση την τελευταία εργάσιμη ημέρα του μηνός Φεβρουαρίου 2015».

Φωνάζουν και οι ...τραπεζίτες

Νέες βόμβες κατά του φόρου στην ακίνητη περιουσία που επιβαρύνει κυρίως του συνεπείς φορολογούμενους, εξαπολύει η Alpha Bank στο τελευταίο Εβδομαδιαίο Δελτίο Οικονομικών Εξελίξεων. Μάλιστα η τράπεζα αναφέρει ότι ουσιαστικά πρέπει ο φόρος να επανασχεδιαστεί και να επανέλθει σε σωστή βάση.

Οπως αναφέρουν οι αναλυτές, κινδυνεύει η οικονομική ανάκαμψη σε περίπτωση που δεν «πάρει μπροστά» η κτηματαγορά με σοβαρό κίνδυνο εκτροχιασμού.

«Είναι γεγονός ότι τα τελευταία χρόνια, η φορολογική επιβάρυνση των πολιτών, και κυρίως των συνεπών φορολογουμένων, έχει καταστεί επαχθής", υπογραμμίζει η Alpha Bank και προσθέτει:

"Σύμφωνα με την πρόσφατη μελέτη , η φορολογία του κεφαλαίου στην Ελλάδα διαμορφώνεται στο 7,3% του ΑΕΠ έναντι 6,7% του μέσου κοινοτικού όρου, με τα 2/3 των εσόδων να προέρχονται από την φορολογία του εισοδήματος που προκύπτει από την εκμετάλλευση του κεφαλαίου και το 1/3 από την φορολογία κατοχής του κεφαλαίου. Οι Έλληνες πληρώνουν 4,9% του ΑΕΠ σε φόρους στο εισόδημα από κεφάλαιο και 2,4% σε φόρους στην κατοχή του κεφαλαίου, όταν στην ΕΕ των 28 τα αντίστοιχα ποσοστά είναι 4,7% και 1,9% (Διάγραμμα 1,2).

Στην Ελλάδα, όμως, τα νοικοκυριά ειδικότερα (διότι ένα μέρος των φόρων αυτών πληρώνεται από τις επιχειρήσεις και τους αυτοαπασχολούμενους) πληρώνουν υπερδιπλάσιους φόρους στο κεφάλαιο απ' ότι στην μέση κοινοτική χώρα, 1,4% του ΑΕΠ στην Ελλάδα έναντι 0,6% του ΑΕΠ στην ΕΕ των 28 Μάλιστα, στα νοικοκυριά η Ελλάδα το 2012 είχε την δεύτερη υψηλότερη φορολόγηση του εισοδήματος στο κεφάλαιο, που αυξήθηκε μάλιστα κατακόρυφα τα τελευταία χρόνια, από 0,9% του ΑΕΠ πριν την κρίση σε 1,2% το 2011 και 1,4% το 2012.

Όσον αφορά ειδικότερα την φορολόγηση της ακίνητης περιουσίας, η Ελλάδα έχει την 5η υψηλότερη επαναλαμβανόμενη φορολογία (ΕΝΦΙΑ, ΦΑΠ κλπ.), με φορολογικά έσοδα ισοδύναμα του 1.4% του ΑΕΠ του 2012, από 0.4% πριν την κρίση. Το σύνολο των επιβαρύνσεων από την ακίνητη περιουσία ανέρχεται στο 2,1% του ΑΕΠ, όταν προστίθενται τα φορολογικά έσοδα από μεταβιβάσεις, συναλλαγές κ.λ.π.

Και δεν είναι μόνο η φορολογία στο κεφάλαιο που έχει αυξηθεί. Οι φόροι στο εισόδημα από εργασία που πληρώνονται από τους εργαζομένους (σε αντιδιαστολή αυτών που πληρώνονται από εργοδότες ή μη απασχολούμενους), έχουν αυξηθεί από 6,1% του ΑΕΠ το 2011 σε 7,8% του ΑΕΠ το 2012. Λαμβανομένων υπόψη όλων των ανωτέρω, τα νοικοκυριά έχουν όντως επωμισθεί μεγάλο φορολογικό βάρος τα τελευταία χρόνια. Συνεπώς, οι σχεδιαζόμενες από την Κυβέρνηση φοροελαφρύνσεις είναι επιθυμητές, αρκεί βεβαίως, να μην οδηγήσουν σε ένα φορολογικό σύστημα συρραφής ρυθμίσεων χωρίς αναπτυξιακή στόχευση και εσωτερική συνοχή. Πρέπει, αντιθέτως, να διαμορφώνουν ένα φορολογικό σύστημα με όσο το δυνατόν ουδέτερη επίπτωση στα κίνητρα για εργασία, οικονομική δραστηριότητα και αποταμίευση.

 

 

  • Ακίνητα Τραπεζών

Newsletter

Εγγραφείτε στο Newsletter του Realestatenews για να λαμβάνετε καθημερινή ενημέρωση.

Τα Ακίνητα στη Ζωή μας

pomidaani

nomisma_140x60
baner-pontiki