Real Estate News NETWORKSOCIALOPINION.GR | INVESTNEWS.GR | PARATIRITIS.GR | PREMIUM.PARATIRITIS.GR

Φόροι

Έρχονται νέες αλλαγές στους φόρους ακινήτων

Νέες παρεμβάσεις στη φορολογία κεφαλαίου σχεδιάζει το οικονομικό επιτελείο της κυβέρνησης, εν όψει του νέου συστήματος προσδιορισμού των φορολογητέων αξιών των ακινήτων που προωθεί, στο πλαίσιο των μνημονιακών δεσμεύσεων, με βάση τις πραγματικές τιμές της αγοράς και όχι βάσει των αντικειμενικών αξιών.

Σύστημα με το οποίο θα προσδιορίζεται από το επόμενο έτος (2018) και ο ΕΝΦΙΑ, ο οποίος φέτος υπολογίζεται, όπως προβλέπει και η νομοθεσία, με τις αντικειμενικές αξίες που ισχύουν την 1η Ιανουαρίου και βέβαια με στόχο την είσπραξη, όπως και πέρυσι, ποσού ύψους 2,65 δισ. ευρώ.

Τα στελέχη του υπουργείου Οικονομικών θεωρούν τις εν λόγω αλλαγές επιβεβλημένες, καθώς πιστεύουν ότι το τοπίο που θα δημιουργηθεί στην κτηματαγορά μετά την προσαρμογή των αντικειμενικών αξίων στα επίπεδα των εμπορικών θα αλλάξει άρδην και επομένως η ζημία του Δημοσίου θα είναι μεγάλη εάν εξακολουθήσουν να ισχύουν οι σημερινές κλίμακες και τα αφορολόγητα όρια που είχαν θεσπιστεί με βάση τις υψηλότερες αντικειμενικές αξίες.

Στο πλαίσιο αυτό, η πρώτη αλλαγή η οποία αναμένεται να φέρει το νέο σύστημα που θα αρχίσει να εφαρμόζεται, εκτός απροόπτου, από τις αρχές του 2018, θα «χτυπήσει» τον φόρο μεταβίβασης και συγκεκριμένα τα αφορολόγητα όρια που ισχύουν για την απόκτηση πρώτης κατοικίας.

Υπενθυμίζεται ότι το αφορολόγητο όριο για πρώτη κατοικία ανέρχεται σήμερα σε 200.000 για τον άγαμο και σε 250.000 για τον έγγαμο, ποσό που προσαυξάνεται κατά 25.000 ευρώ για καθένα από τα δύο πρώτα παιδιά και κατά 30.000 ευρώ για το τρίτο και καθένα από τα επόμενα τέκνα.

Από την άλλη πλευρά, το αφορολόγητο όριο για την αγορά οικοπέδου ανέρχεται στις 50.000 ευρώ για τον άγαμο, στις 100.000 ευρώ για τον έγγαμο, με προσαύξηση 10.000 ευρώ για κάθε ένα από τα δύο πρώτα παιδιά και κατά 15.000 ευρώ για κάθε ένα από το τρίτο και τα επόμενα παιδιά.

Τα ανωτέρω όρια θεωρούνται ήδη από τα στελέχη του υπουργείου Οικονομικών πολύ υψηλά και σε κάθε περίπτωση θα πρέπει να μειωθούν αισθητά, μετά την αναπροσαρμογή των αντικειμενικών αξιών στα επίπεδα των εμπορικών τιμών.

Λόγος για τον οποίο, σύμφωνα με τους παράγοντες του υπουργείου, θα πρέπει να υπάρξουν αλλαγές και στις κλίμακες και στα αφορολόγητα όρια που ισχύουν σήμερα για κληρονομιές, δωρεές και γονικές παροχές, αφού με τη μείωση των αντικειμενικών αξιών σχεδόν όλες οι μεταβιβάσεις θα είναι πλέον αφορολόγητες.

Υπενθυμίζεται ότι στον φόρο κληρονομιών και γονικών παροχών, από γονιό ή παππού στο τέκνο ή τον εγγονό, υπάρχει σήμερα αφορολόγητο όριο 150.000 ευρώ αντικειμενικής αξίας, ενώ για τις επόμενες 150.000 ευρώ αξία επιβάλλεται φορολογικός συντελεστής 1%.

Αλλαγές στον ΕΝΦΙΑ

Νέους συντελεστές, αλλά ακόμη και κατάργηση όσων φοροαπαλλαγών ισχύουν σήμερα, «κρύβει» ο ΕΝΦΙΑ του 2018.

Μπορεί ο φετινός Αύγουστος, οπότε και αναμένεται να αναρτηθούν τα εκκαθαριστικά του ΕΝΦΙΑ για το 2017, να μην κρύβει εκπλήξεις, όμως από το 2018 όλα αλλάζουν.

Αξίζει άλλωστε να σημειωθεί ότι το νέο τεχνικό μνημόνιο που υπέγραψε με τους δανειστές η κυβέρνηση προβλέπει, μεταξύ των άλλων, είτε αύξηση των συντελεστών υπολογισμού του φόρου, είτε διεύρυνση της φορολογικής βάσης, ή συνδυασμό και των δύο, ώστε να εξασφαλιστεί ότι οι εισπράξεις του Δημοσίου θα παραμείνουν αμετάβλητες.

Θα πρέπει να αναφερθεί μάλιστα ότι ήδη οι αρμόδιες υπηρεσίες του υπουργείου Οικονομικών έχουν αρχίσει πυρετώδεις προετοιμασίες, ώστε να μην υπάρξουν νέες αποκλίσεις από το χρονοδιάγραμμα το οποίο, όπως το έχει ήδη παρουσιάσει η «Ν», θα πρέπει:

* στο τέλος Σεπτεμβρίου 2017 να έχει συγκροτηθεί ειδική-τεχνική ομάδα για την αναπροσαρμογή των φορολογητέων αξιών της ακίνητης περιουσίας, αλλά και να έχει αναπτυχθεί μια μόνιμη πλατφόρμα πληροφόρησης για την αναπροσαρμογή των φορολογητέων αξιών των ακινήτων περιουσιακών στοιχείων,

* στο τέλος Νοεμβρίου 2017 να έχει εξασφαλιστεί ο πλήρης προσδιορισμός της ακίνητης ιδιοκτησίας μέσω του υφιστάμενου κτηματολογίου και μέσω διασταυρωτικού ελέγχου όλων των ιδιοκτησιακών συμφερόντων με όλες τις μεμονωμένες ιδιοκτησίες,

* στο τέλος Δεκεμβρίου 2017 να έχει θεσπιστεί η νομοθεσία για την ευθυγράμμιση των φορολογητέων αξιών των ακινήτων με τις τιμές αγοράς.

Υπό την προϋπόθεση ότι όλα θα τηρηθούν κατά γράμμα θα πρέπει έως το τέλος Μαρτίου να έχουν εκδοθεί τα εκκαθαριστικά σημειώματα του ΕΝΦΙΑ του έτους 2018 με βάση τις νέες φορολογητέες τιμές.

Στην περίπτωση φυσικά που οι νέες τιμές ακινήτων οδηγήσουν σε μικρή πτώση των εσόδων του ΕΝΦΙΑ, σε σχέση με τα προϋπολογισθέντα 2,65 δισ. ευρώ, θα διευρυνθεί η φορολογητέα βάση του φόρου και οι συντελεστές υπολογισμού του θα προσαρμοστούν για να επιτευχθεί αυτός ο στόχος των εσόδων και να διατηρηθεί ο φορολογικά ουδέτερος χαρακτήρας της μεταρρύθμισης.

Αναγκαία προϋπόθεση φυσικά για να ισχύσει το νέο σύστημα είναι η δημιουργία της ηλεκτρονικής πλατφόρμας για την εκτίμηση της αξίας των ακινήτων, η οποία μάλιστα θα πρέπει να βρίσκεται σε πλήρη λειτουργία μέχρι το τέλος Δεκεμβρίου του 2017.

Σε κάθε περίπτωση επισημαίνεται ότι σημαντικό ρόλο στις όποιες αποφάσεις ληφθούν από την πολιτική ηγεσία του υπουργείου Οικονομικών θα διαδραματίσει το πού θα διαμορφωθεί το ύψος των νέων τιμών υπολογισμού της αξίας των ακινήτων, στο πλαίσιο της εξίσωσης των αντικειμενικών αξιών με τις εμπορικές τιμές.

Στο στόχαστρο η Airbnb

Τη συνεργασία της με τη Γερμανία ανακοίνωσε η Γαλλία, με απώτερο στόχο να αντιμετωπιστεί η «απαράδεκτη» φορολογική κατάσταση, όσον αφορά την ιστοσελίδα Airbnb και άλλες ψηφιακές πλατφόρμες, όπως η Google και η Amazon. «Αυτές οι ψηφιακές πλατφόρμες κάνουν δεκάδες εκατομμύρια πωλήσεις, τη στιγμή που το γαλλικό δημόσιο ταμείο λαμβάνει λιγότερα χρήματα», ανέφερε στη Βουλή ο υπουργός Οικονομίας Μπρούνο Λεμέρ, προσθέτοντας ότι η κατάσταση αυτή είναι «απαράδεκτη». Ο Λεμέρ δήλωσε ότι ως τα μέσα Σεπτεμβρίου, η Γαλλία και η Γερμανία θα καταλήξουν σε ένα κοινό σχέδιο για την επίλυση της κατάστασης. Τη Δευτέρα, η γαλλική εφημερίδα «Le Parisien» ανέφερε ότι η Airbnb πλήρωσε πέρυσι λιγότερα από 100.000 ευρώ σε φόρους, παρόλο που περισσότεροι από 10 εκατομμύρια Γάλλοι χρησιμοποίησαν την ιστοσελίδα. «Η Airbnb έχει το δικαίωμα να δραστηριοποιείται στη Γαλλία. Ωστόσο, έχουμε και εμείς το δικαίωμα να ζητήσουμε τόσο από την εταιρεία αυτή, όσο και από όλες τις άλλες ψηφιακές πλατφόρμες, τις φορολογικές εισφορές προς το γαλλικό δημόσιο ταμείο», τόνισε ο Λεμέρ. Οι συνεχείς κινήσεις της Κομισιόν και του ΟΟΣΑ για την αντιμετώπιση του φορολογικού ζητήματος «διαρκούν για μεγάλο χρονικό διάστημα, και είναι περίπλοκες», ανέφερε χαρακτηριστικά. Στις 15 Σεπτεμβρίου, η Γαλλία και η Γερμανία πρόκειται να υποβάλουν φορολογική πρόταση στο προσεχές συμβούλιο των υπουργών της ΕΕ. Σύμφωνα με το υπουργείο, οι δύο χώρες θα προσθέσουν στην ημερήσια διάταξη της συνάντησης ένα σχέδιο κειμένου για τη φορολογία των ψηφιακών πλατφορμών. «Το σχέδιο αυτό θέλουμε να γίνει πρόταση ψηφίσματος της Κομισιόν, η οποία θα πρέπει να μελετηθεί από Ευρωπαίους ηγέτες στο Ευρωπαϊκό Συμβούλιο του Δεκεμβρίου», συμπλήρωσε ο Γάλλος υπουργός. Πολλές ψηφιακές πλατφόρμες που δραστηριοποιούνται εντός της Ε.Ε. βρίσκονται στην Ιρλανδία, η οποία προσφέρει χαμηλό φορολογικό καθεστώς, επιτρέποντας στους γίγαντες του διαδικτύου να αποφύγουν τον υψηλότερο φορολογικό συντελεστή που υπάρχει σε άλλα κράτη-μέλη. Μεγαθήρια όπως η Google, η Amazon και η Facebook θα συμπεριληφθούν, επίσης στην πρωτοβουλία» κατέληξε ο Λεμέρ.

Έρχεται και ο φόρος υπεραξίας

Η εφαρμογή των διατάξεων για την επιβολή του φόρου υπεραξίας ακινήτων ανεστάλη για τρία χρόνια, για το 2015, το 2016 και το 2017, με νομοθετικές ρυθμίσεις που ψηφίστηκαν από τη Βουλή το 2014 και το 2016. Η περίοδος αναστολής της εφαρμογής του φόρου υπεραξίας ακινήτων λήγει πλέον την 31η Δεκεμβρίου 2017 και σύμφωνα με το πρόσφατα συμφωνηθέν μεταξύ κυβέρνησης και «θεσμών» επικαιροποιημένο Μνημόνιο ΙΙΙ, ο φόρος υπεραξίας ακινήτων, η επιβολή του οποίου προβλέπεται με τις διατάξεις του άρθρου 41 του Κώδικα Φορολογίας Εισοδήματος, θα πρέπει να επανέλθει σε ισχύ από το επόμενο έτος.Σύμφωνα με τις διατάξεις του άρθρου 41 του Κ.Φ.Ε.:

 

1) Ο φόρος υπεραξίας θα επιβάλλεται με συντελεστή 15% στο κέρδος που προκύπτει ανάμεσα στην τιμή κτήσης και την τιμή πώλησης κάθε ακινήτου. Ο φόρος θα επιβαρύνει τον πωλητή του ακινήτου, ενώ ο αγοραστής θα οφείλει φόρο μεταβίβασης 3% επί της αντικειμενικής αξίας του ακινήτου.

 

2) Εφόσον ο φορολογούμενος έχει διακρατήσει το ακίνητο που πωλεί για πέντε τουλάχιστον έτη από τη στιγμή της απόκτησής του η υπεραξία θα είναι αφορολόγητη μέχρι το ποσό των 25.000 ευρώ.

 

3) Όσοι μεταβιβάσουν ακίνητα τα οποία έχουν στην κατοχή τους πριν από το 1995 θα απαλλάσσονται από το φόρο υπεραξίας.

 

Η τελική υπεραξία επί της οποίας θα υπολογίζεται ο φόρος, θα προσδιορίζεται με βάση ποσοστιαίους συντελεστές απομείωσης  κλιμακούμενους ανάλογα με τα έτη διακράτησης του ακινήτου (από 98,2% για δύο χρόνια διακράτησης έως 60% για περισσότερα από 26). Ειδικά για ακίνητα που έχουν αποκτηθεί από την 1η Ιανουαρίου 1995 έως τις 31 Δεκεμβρίου 2002 οι συντελεστές  απομείωσης θα περιορίζονται, καθώς θα πολλαπλασιάζονται με 0,8.

 

Ως τιμές κτήσης και μεταβίβασης θα λαμβάνονται αυτές που αναγράφονται στα συμβόλαια ενώ εάν πρόκειται για ακίνητο το οποίο έχει αποκτηθεί από κληρονομιά, η τιμή κτήσης θα υπολογίζεται με βάση το φόρο κληρονομιάς που είχε καταβληθεί (το ίδιο και για τις δωρεές - γονικές παροχές). Σε κάθε άλλη περίπτωση όπου η τιμή κτήσης δεν μπορεί να προκύψει με βάση δημόσια έγγραφα (όπως π.χ αυτεπιστασία ή αντιπαροχή) θα υπολογίζεται με βάση έναν μαθηματικό τύπο, ο οποίος λαμβάνει υπ' όψιν τον πληθωρισμό των ετών που έχουν μεσολαβήσει ανάμεσα στην απόκτηση και την πώληση. Ο μαθηματικός τύπος θα είναι ο εξής: τιμή κτήσης = τιμή μεταβίβασης επί τον Δείκτη Τιμών Κατοικιών του έτους κτήσης διά του ΔΤΚατ του προηγουμένου της μεταβίβασης έτους. (Ο Δείκτης Τιμών Κατοικιών δημοσιεύεται κάθε χρόνο από την Τράπεζα της Ελλάδος).

Οι Χουντίνι του ΕΝΦΙΑ

Με τρία «κόλπα» που εφαρμόζονται κατά τον υπολογισμό του Ενιαίου Φόρου Ιδιοκτησίας Ακινήτων (ΕΝΦΙΑ), το υπουργείο Οικονομικών εισπράττει κάθε χρόνο από εκατομμύρια φορολογούμενους επιπλέον ποσά φόρου από αυτά που θα έπρεπε να χρεώσει στην πραγματικότητα.

Συγκεκριμένα:

α) Ο υπολογισμός του κύριου ΕΝΦΙΑ για όλες τις κατοικίες παλαιότητας άνω του ενός έτους γίνεται με βάση τις αντικειμενικές αξίες των ακινήτων οι οποίες -παρά το γεγονός ότι στις αρχές του 2016 μειώθηκαν κατά 4%-38% σε πολλές περιοχές της χώρας- εξακολουθούν να βρίσκονται σε επίπεδα σημαντικά υψηλότερα των πραγματικών αξιών των παλαιών κτισμάτων.

β) Από κει και πέρα, η παλαιότητα των κατοικιών που κατέχουν οι φορολογούμενοι δεν λαμβάνεται υπ’ όψιν και η τελική επιβάρυνση των φορολογουμένων όχι μόνο δεν μειώνεται, αλλά σε πολλές περιπτώσεις αυξάνεται κιόλας!

Αυτό συμβαίνει επειδή το σύστημα υπολογισμού του κύριου ΕΝΦΙΑ συμπεριλαμβάνει «συντελεστές παλαιότητας» οι οποίοι δεν μειώνουν τον φόρο ανάλογα με τα έτη που έχουν παρέλθει από την ημερομηνία έκδοσης της οικοδομικής άδειας αλλά τον αυξάνουν όσο λιγότερα είναι τα έτη αυτά, δηλαδή όσο νεότερο είναι το κάθε κτίσμα! Είναι δηλαδή συντελεστές οι οποίοι τον φόρο που προκύπτει για τα νεόδμητα κτίσματα δεν τον μειώνουν για τα παλαιά κτίσματα ηλικίας άνω των 25 ετών, ενώ για όσα ακίνητα έχουν παλαιότητα από 25 έτη έως και 1 έτος τον αυξάνουν περαιτέρω!

Ένα ακόμη τρικ εφαρμόζεται από το υπουργείο Οικονομικών στον υπολογισμό του συμπληρωματικού ΕΝΦΙΑ.

Ο φόρος αυτός επιβάρυνε το 2014 και το 2015 όσους φορολογούμενους κατείχαν την 1η-1-2014 και την 1η-1-2015, αντίστοιχα, κτίσματα και εντός σχεδίων πόλεων οικόπεδα συνολικής αντικειμενικής αξίας άνω των 300.000 ευρώ. Από το 2016, το αφορολόγητο όριο των 300.000 ευρώ έχει μειωθεί στις 200.000 ευρώ. Το παράνομο «τέχνασμα» που εφαρμόζεται στην περίπτωση του συμπληρωματικού ΕΝΦΙΑ είναι ο μη συνυπολογισμός των οφειλών που βαρύνουν τα ακίνητα.

Θα έπρεπε δηλαδή κανονικά να προβλέπεται ότι από τη συνολική αντικειμενική αξία της ακίνητης περιουσίας η οποία απομένει προς φορολόγηση με την κλίμακα του συμπληρωματικού ΕΝΦΙΑ, μετά την αφαίρεση του αφορολογήτου ορίου των 300.000 ευρώ για την περίοδο 2014-2015 και των 200.000 ευρώ για το 2016 και για φέτος, εκπίπτει το ανεξόφλητο υπόλοιπο των στεγαστικών δανείων που έχουν ληφθεί από τον φορολογούμενο και βαρύνουν την ακίνητη περιουσία του. Το εκπεστέο ανεξόφλητο υπόλοιπο στεγαστικών δανείων θα έπρεπε να είναι αυτό το οποίο είχε διαμορφωθεί την 1η Ιανουαρίου κάθε έτους φορολόγησης.

Η έκπτωση του ανεξόφλητου υπολοίπου των στεγαστικών δανείων είχε ισχύσει στον Φόρο Μεγάλης Ακίνητης Περιουσίας που θεσπίστηκε το 1997 (με το νόμο 2459/1997) και ίσχυσε μέχρι και το 2007. Είναι δηλαδή μια νομοθετική ρύθμιση που καθιστά δικαιότερο τον τρόπο υπολογισμού κάθε φόρου που υπολογίζεται επί της αξίας της κατεχόμενης ακίνητης περιουσίας.

Φόροι που γονατίζουν

Περισσότεροι από 7,4 ιδιοκτήτες ακινήτων και 55.000 νομικά πρόσωπα θα πρέπει να πληρώσουν συνολικά 2,65 εκατ. ευρώ, με το Δημόσιο ωστόσο να βεβαιώνει φόρο ύψους 3,2 δισ. ευρώ. Ο ΕΝΦΙΑ σύμφωνα με τροπολογία του υπουργείου Οικονομικών που κατατέθηκε την Πέμπτη στη Βουλή θα πληρωθεί σε 5 μηνιαίες δόσεις, με την πρώτη να πρέπει να καταβληθεί έως τις 29 Σεπτεμβρίου και την τελευταία έως τις 31 Ιανουαρίου. Για την πλειονότητα των ιδιοκτητών ακινήτων, ο φόρος θα είναι ο ίδιος με τον περσινό με εξαίρεση αυτούς που βάσει των φορολογικών δηλώσεων που έχουν κάνει εμφανίζουν αυξομειώσεις στην περιουσιακή τους κατάσταση. Σύμφωνα με φοροτεχνικούς συμβούλους, «για άλλη μια χρονιά ο ΕΝΦΙΑ θα υπολογισθεί με αντικειμενικές αξίες που δεν ανταποκρίνονται στις πραγματικές, με αποτέλεσμα ο φόρος να επιβάλλεται επί δικαίων και αδίκων».

  • Ακίνητα Τραπεζών

Τα Ακίνητα στη Ζωή μας

pomidaani

nomisma_140x60
baner-pontiki