Real Estate News NETWORKSOCIALOPINION.GR | INVESTNEWS.GR | PARATIRITIS.GR | PREMIUM.PARATIRITIS.GR

Φόροι

Μεσίτες: οι προτάσεις για φόρους

Δέσμη πέντε φορολογικών μέτρων προτείνουν οι μεσίτες προκειμένου να ανακάμψει η αγορά ακινήτων.  Συγκεκριμένα , προτείνουν:

1. Για κάποια ελεύθερα επαγγέλματα να ισχύσουν τα αντικειμενικά κριτήρια, ή ειδικό τέλος (σήμα) που κάθε χρόνο να πληρώνει εφάπαξ ένα ποσό ανάλογα με το είδος του επαγγέλματος, την περιοχή που εξασκεί το επάγγελμα, το αριθμό υπαλλήλων που απασχολεί και τα τετραγωνικά μέτρα του ακινήτου.

2. Για να μην αποκρύπτεται το πραγματικό τίμημα στα συμβόλαια των ακινήτων θα πρέπει ο φόρος μεταβίβασης να μειωθεί στο 2% από 10% που είναι τώρα. Με αυτόν τρόπο και αύξηση των αγοραπωλησιών θα έχουμε, και το πραγματικό τίμημα θα εμφανίζεται αλλά και περισσότερα έσοδα θα έχει το κράτος. Επίσης, μπορεί ο φόρος μεταβίβασης να μειώνεται ανάλογα με την αξία του ακινήτου. Σε καμιά περίπτωση, λόγω της ύφεσης, δεν πρέπει να αυξηθούν οι αντικειμενικές αξίες.

3. Να υπάρξει ελεύθερη αγορά από μη κατοίκους της ευρωπαϊκής κοινότητας και να τους δοθεί βίζα για 5 χρόνια τουλάχιστον εάν αποδεδειγμένα αγοράσουν ή να επενδύσουν σε ακίνητα στην Ελλάδα από 1.000.000 ευρώ και άνω (όπως έκανε η Κυβέρνηση της Μεγάλης Βρετανίας)

4. Να γίνει τακτοποίηση των αυθαιρέτων κτισμάτων που έχουν κτιστεί μέχρι σήμερα, εκτός αν βρίσκονται εντός αρχαιολογικών χώρων, δημόσιων δασικών εκτάσεων και αιγιαλών. Με αυτόν τον τρόπο το δημόσιο θα εισπράξει πάνω από 2 δισεκατομμύρια.

5. Όσον αφορά τις αποδείξεις από τους ελευθέρους επαγγελματίες, αν αυτές δεν αφαιρούνται από το εισόδημα εξ’ ολοκλήρου, κανείς δεν τις ζητάει γιατί και το ΦΠΑ γλυτώνει και καλύτερη τιμή παίρνει. Θα θέλαμε στο υπάρχον ή σε μελλοντικό φορολογικό νομοσχέδιο να υπάρχουν φορολογικά κίνητρα (μειώσεις φόρων) για αυτούς που πραγματικά επενδύουν, αυξάνουν τον τζίρο τους, αυξάνουν το προσωπικό της εταιρίας τους και οι νέοι επαγγελματίες να μπουν σε ειδικό καθεστώς μειωμένων φορολογικών συντελεστών.

6. Για τις τουριστικές επενδύσεις από το εξωτερικό ή από την Ελλάδα, που αποδεδειγμένα πραγματοποιούνται να υπάρχουν και εκεί ειδικοί φορολογικοί συντελεστές, ανάλογα με το ύψος της επένδυσης, την περιοχή και το πλήθος του προσωπικού που θα απασχολεί.

Ο φόρος μεταβίβασης σε 9 ερωτήσεις

1. Ποιο είναι το αντικείμενο του φ.μ.α. και ποιος ο υπόχρεος για την καταβολή του φόρου; Σε κάθε μεταβίβαση ακινήτου με αντάλλαγμα και σύσταση εμπραγμάτου σε ακίνητο δικαιώματος καθώς και σε μεταβίβαση πλοίου με ελληνική σημαία επιβάλλεται φόρος στην αξία αυτών και υπόχρεος για την καταβολή του είναι ο αγοραστής.

2. Ποια είναι η αρμόδια Δ.Ο.Υ. για την υποβολή της δήλωσης; Για κάθε μεταβίβαση ακινήτου οι συμβαλλόμενοι υποχρεούνται πριν από τη σύνταξη του συμβολαίου, να επιδώσουν κοινή δήλωση φ.μ.α. προς τον αρμόδιο Προϊστάμενο Δ.Ο.Υ. της περιφέρειας στην οποία βρίσκεται το ακίνητο.

3. Σε πόσα αντίγραφα υποβάλλεται η δήλωση; Η δήλωση υποβάλλεται σε δύο αντίγραφα εκ των οποίων το ένα κρατείται από τον Προϊστάμενο της Δ.Ο.Υ. και το δεύτερο, αφού βεβαιωθεί από τον Προϊστάμενο της Δ.Ο.Υ. για την ακρίβεια της αντιγραφής, παραδίδεται στον συμβαλλόμενο.

4. Επιτρέπεται η επίδοση της δήλωσης σε αναρμόδιο Προϊστάμενο Δ.Ο.Υ.; Επιτρέπεται η επίδοση της δήλωσης σε αναρμόδιο Προϊστάμενο Δ.Ο.Υ., όταν είναι δύσκολη η επίδοσή της στον αρμόδιο Προϊστάμενο, λόγω του ότι η έδρα αυτού είναι σε διαφορετική πόλη από εκείνη που καταρτίζεται η σύμβαση, ο οποίος, αφού καταχωρήσει τη δήλωση αυτή στο βιβλίο δηλώσεων, υποχρεούται να την αποστείλει στον αρμόδιο Προϊστάμενο Δ.Ο.Υ. προς έλεγχο. Επίσης, αν στην περιφέρεια που βρίσκεται το ακίνητο εφαρμόζεται το σύστημα αντικειμενικού προσδιορισμού της αξίας των ακινήτων, επιτρέπεται, όταν είναι δύσκολη η επίδοσή της στον αρμόδιο Προϊστάμενο, να επιδοθεί η δήλωση του φόρου μεταβίβασης στον Προϊστάμενο της αρμόδιας για τη φορολογία εισοδήματος του αγοραστή Δημόσιας Οικονομικής Υπηρεσίας. Στην περίπτωση αυτή χορηγείται αντίγραφο της δήλωσης για τη σύνταξη συμβολαίου και στη συνέχεια η δήλωση διαβιβάζεται στον προϊστάμενο της αρμόδιας Δ.Ο.Υ. για έλεγχο των προσδιοριστικών στοιχείων του ακινήτου που δηλώθηκαν.

5. Πώς καταβάλλεται ο φόρος μεταβίβασης ακινήτων; Στις περιοχές που εφαρμόζεται το αντικειμενικό σύστημα, κατά την υποβολή της δήλωσης Φ.Μ.Α., ο φορολογούμενος υποχρεούται να αναγράφει σε αυτήν την αντικειμενική αξία του μεταβιβαζόμενου ακινήτου, βάσει της οποίας καταβάλλει εφάπαξ το φόρο που αναλογεί. Σε περίπτωση που το τίμημα είναι μεγαλύτερο της αντικειμενικής αξίας, ο φόρος υπολογίζεται επί του τιμήματος. Αν όμως ο φορολογούμενος αμφισβητήσει την αντικειμενική αξία του ακινήτου, έχει το δικαίωμα μέσα σε 60 ημέρες από τότε που υπέβαλε τη δήλωση να προσφύγει στα διοικητικά δικαστήρια, τα οποία θα αποφανθούν για τον προσδιορισμό της αξίας με βάση τα συγκριτικά στοιχεία. Στις υπόλοιπες περιοχές που δεν εφαρμόζεται το αντικειμενικό σύστημα, κατά την υποβολή της δήλωσης Φ.Μ.Α., ο φορολογούμενος καταβάλλει εξ ολοκλήρου το φόρο που αναλογεί με βάση την αξία που δήλωσε. Στη συνέχεια, ο προϊστάμενος της Δ.Ο.Υ. προσδιορίζει προσωρινά την αγοραία αξία του ακινήτου και ο αγοραστής έχει πλέον το δικαίωμα μέσα σε δίμηνη ανατρεπτική προθεσμία από την ημερομηνία παραλαβής της δήλωσης να επιδώσει συμπληρωματική δήλωση σύμφωνα με τη προσωρινή αξία του προϊσταμένου της Δ.Ο.Υ. και να καταβάλει χωρίς προσαυξήσεις και πρόστιμα το μισό του αναλογούντος φόρου και το υπόλοιπο μισό τον επόμενο της βεβαίωσης μήνα. Στην περίπτωση που δεν υποβάλει την πιο πάνω συμπληρωματική δήλωση, ενεργείται πλέον τακτικός έλεγχος για το προσδιορισμό της αξίας, χωρίς να τον δεσμεύει πλέον η προσωρινή προεκτίμηση και στη συνέχεια εκδίδεται το σχετικό φύλλο ελέγχου. Μέσα σε 60 ημέρες από την κοινοποίηση του φύλλου ελέγχου ο αγοραστής έχει το δικαίωμα να συμβιβαστεί ή να προσφύγει στα διοικητικά δικαστήρια.

6. Ποιοι είναι οι συντελεστές για τον υπολογισμό του Φ.Μ.Α.; Οι συντελεστές του Φ.Μ.Α.είναι: 8% για το μέχρι είκοσι χιλιάδων (20.000) € τμήμα της φορολογητέας αξίας και 10% για το άνω του ποσού αυτού τμήμα της, ανεξάρτητα από την ύπαρξη ή μη πυροσβεστικής υπηρεσίας στην περιοχή. Στο ποσό του κύριου φόρου επιβάλλεται και φόρος υπέρ δήμων και κοινοτήτων 3%. Για να γίνει κατανοητό αυτό, παρατίθενται τα ακόλουθα παραδείγματα:

α) Ο Α΄ αγοράζει οικόπεδο αξίας 8.800 €. Ο αναλογών φόρος μεταβίβασης θα υπολογισθεί με συντελεστή 8%.

β) Ο Α΄ αγοράζει οικόπεδο αξίας 22.000 €. Ο αναλογών φόρος θα υπολογισθεί για το μέχρι των 20.000 € τμήμα της αγοραίας αξίας με συντελεστή 8%, για το άνω δε των 2.000 € τμήμα με συντελεστή 10%.

Οι ανωτέρω συντελεστές εφαρμόζονται σε μεταβιβάσεις ακινήτων, η φορολογική υποχρέωση των οποίων γεννιέται από τις 23-4-2010 και μετά. Ο Φ.Μ.Α. που προκύπτει κατά τα προεκτεθέντα μειώνεται στο μισό ή στο ένα τέταρτο ανάλογα με τη νομική μορφή της πραγματοποιούμενης μεταβίβασης ή την ιδιότητα των συμβαλλόμενων προσώπων. Οι κυριότερες κατηγορίες είναι οι ακόλουθες:

α) Φ.Μ.Α. μειωμένος στο τέταρτο. Οι περιπτώσεις που ο Φ.Μ.Α. μειώνεται στο τέταρτο είναι η αυτούσια διανομή ακινήτων μεταξύ των συγκυρίων, η διάλυση Ο.Ε., Ε.Ε. και Ε.Π.Ε. και η μεταβίβαση των ακινήτων της εταιρείας στους εταίρους της κατά το λόγο της εταιρικής τους μερίδας καθώς και η απόληψη ακινήτων της εταιρείας από εταίρους που αποχωρούν από αυτή.

β) Φ.Μ.Α. μειωμένος στο μισό. Οι περιπτώσεις που ο Φ.Μ.Α. μειώνεται στο μισό είναι η ανταλλαγή ακινήτων ίσης αξίας, η υποχρεωτική ανταλλαγή οικοπέδων, συγχώνευση Α.Ε και Συνεταιρισμών, η αναγκαστική απαλλοτρίωση για δημόσια ωφέλεια καθώς και η συνένωση οικοπέδων.

7. Σε ποιες περιπτώσεις σύστασης ή τροποποίησης οριζόντιας ή κάθετης ιδιοκτησίας οφείλεται φ.μ.α.; Σε κάθε περίπτωση σύστασης ή τροποποίησης οριζόντιας ή κάθετης ιδιοκτησίας θα πρέπει να ερευνάται αν συντελείται, άμεσα ή έμμεσα, μεταβίβαση εμπραγμάτων επί ακινήτων δικαιωμάτων μεταξύ των συγκυρίων, είτε με μορφή διανομής, είτε ανταλλαγής, είτε πώλησης, είτε δωρεάς ιδανικών μεριδίων π.χ.

• σύσταση σε οικόπεδο με υφιστάμενα κτίσματα. • σύσταση και στο μελλόκτιστο δικαίωμα υψούν με υφιστάμενα κτίσματα.

• μεταφορά ποσοστών εξ αδιαιρέτου οικοπέδου σε μελλόκτιστο δικαίωμα υψούν, στο οποίο υφίστανται κτίσματα και στις οριζόντιες ιδιοκτησίες αυτών έχει κατανεμηθεί το σύνολο των ποσοστών του οικοπέδου. • τροποποίηση σύστασης με απόσπαση τμήματος οριζόντιας ιδιοκτησίας από εκείνη στην οποία ανήκε και μεταφορά της σε οριζόντια ιδιοκτησία άλλου συνιδιοκτήτη. • σύσταση με διανομή ψιλής κυριότητας.

• διανομή υφιστάμενης κάθετης ιδιοκτησίας σε οικόπεδο με κτίσματα.

• κατάργηση υφιστάμενης σύστασης σε οικόπεδο με κτίσματα. 8. Τεκμήριο αποπερατωμένου κτίσματος

– Ποιες είναι οι προϋποθέσεις εφαρμογής του;

α. να μεταβιβάζονται ιδανικά μερίδια οικοπέδου

β. η μεταβίβαση να γίνεται με αντάλλαγμα

γ. να έχει εκδοθεί οικοδομική άδεια ανέγερσης πολυκατοικίας, ή η σχετική αίτηση να έχει υποβληθεί το αργότερο σε 2 χρόνια από τη μεταβίβαση και

δ. η ανέγερση των κτισμάτων να γίνει είτε από τον πωλητή των ποσοστών του οικοπέδου, είτε από εργολάβο ο οποίος ανέλαβε με αντιπαροχή την ανέγερση της πολυκατοικίας, είτε από τρίτο πρόσωπο το οποίο ενεργεί για λογαριασμό είτε του οικοπεδούχου είτε του εργολάβου.

9. Πότε οφείλεται φόρος διανομής; Κατά την αυτούσια διανομή ακινήτων μεταξύ των συγκυρίων τους οφείλεται φ.μ.α , αν συντρέχουν οι ακόλουθες προϋποθέσεις:

α. η διανομή να είναι αυτούσια, δηλαδή ο καθένας από τους συγκυρίους να παίρνει είτε ένα διαιρετό μέρος των ακινήτων που διανέμονται είτε ποσοστό εξ αδιαιρέτου αυτών.

β. η αξία της μερίδας που παίρνει από τη διανομή κάθε συγκύριος δηλ. η φυσική του μερίδα, να είναι ίση με την αξία της ιδανικής του μερίδας, δηλ. με την αξία που είχε η εξ αδιαιρέτου συμμετοχή του. Ο φ.μ.α. μειωμένος στο ¼ επιβάλλεται στο σύνολο της περιουσίας που διανέμεται και σε περίπτωση άνισης διανομής, η επί πλέον αξία θεωρείται ότι αποκτάται με ξεχωριστή μεταβίβαση και φορολογείται με ακέραιο συντελεστή φ.μ.α, αν καταβληθεί αντάλλαγμα, διαφορετικά οφείλεται φόρος δωρεάς. Σε περίπτωση άνισης διανομής η διαφορά της φυσικής από την ιδανική μερίδα υποβάλλεται τόσο σε φόρο διανομής όσο και κατά περίπτωση σε φόρο δωρεάς ή φ.μ.α. με ακέραιο συντελεστή.

Τα σχέδια για τις αντικειμενικές

Αυξήσεις «φωτιά» στις αντικειμενικές τιμές των ακινήτων ετοιμάζει η κυβέρνηση. Οι τιμές για τα εντός σχεδίου οικόπεδα και αγροτεμάχια θα φθάσουν τα επίπεδα των αγοραίων τιμών, δηλαδή αυτά με τα οποία σήμερα γίνονται οι αγοραπωλησίες. Έτσι για κάποιες περιοχές της χώρας θα υπάρξει ακόμη και διπλασιασμός των τιμών. Ουσιαστικά με τον τρόπο αυτό το οικονομικό επιτελείο καθιερώνει μία τιμή στα ακίνητα. Από την αναθεώρηση των αντικειμενικών τιμών θα προκύψουν τεράστιες επιβαρύνσεις σε μια σειρά από φόρους που συνδέονται με τα ακίνητα, όπως είναι οι φόροι μεταβίβασης, κληρονομιών, δωρεών, γονικών παροχών,ο Φόρος Ακίνητης Περιουσίας και το Τέλος Ακίνητης Περιουσίας. Το σοκ βέβαια για την αγορά των ακινήτων θα είναι εξαιρετικά μεγάλο αφού όπως μαρτυρούν τα στοιχεία της Στατιστικής Υπηρεσίας πηγαίνει από το κακό στο χειρότερο. Τις προθέσεις της κυβέρνησης αποκάλυψε στο χθεσινό διάλογο για το φορολογικό ο γενικός γραμματέας του υπουργείου Οικονομικών , που αποτελεί και την πρώτη επίσημη τοποθέτηση της κυβέρνησης. Στον διάλογο μετείχαν φορείς προερχόμενοι από την συγκεκριμένη αγορά ΠΟΜΙΔΑ, Κατασκευαστές, Μεσίτες κλπ. Η αύξηση έχει προγραμμαστεί για το δεύτερο εξάμηνο του έτους. Η αναπροσαρμογή θα είναι προς τα πάνω σχεδόν για το σύνολο των περιοχών, με ελάχιστες εξαιρέσεις όπου θα υπάρχουν και μειώσεις. Οι νέες τιμές αναμένεται να είναι έτοιμες την Ανοιξη, καθώς οι αρμόδιες Επιτροπές του υπουργείου έχουν αναλάβει την συγκέντρωση των σχετικών στοιχείων από μεσιτικά γραφεία για τις τιμές αγοραπωλησίας και ενοικίασης οικιών, καταστημάτων και γραφείων σε όλη τη χώρα.

Επτα προτάσεις για αλλαγες

Επτα προτάσεις για αλλαγές στην φορολογία των ακινήτων προτείνουν οι ιδιοκτήτες. Συγκεκριμένα προτείνουν:

1. ΦΟΡΟΣ ΑΚΙΝΗΤΗΣ ΠΕΡΙΟΥΣΙΑΣ. Η κατάσταση της οικονομίας, η αποχώρηση και ανυπαρξία ενοικιαστών ή αγοραστών των ακινήτων, αλλά κυρίως η υπερφορολόγηση της ακίνητης ιδιοκτησίας οδήγησε ήδη στην πλήρη απαξίωσή της. Έτσι σήμερα, σωρεία πολιτών σε όλη τη χώρα, χαρακτηρίζεται φορολογικά ως δήθεν <<έχοντες και κατέχοντες>> και χρεώνεται με απίστευτα ποσά ΦΑΠ ενώ η περιουσία τους στερείται τόσο οποιασδήποτε αξίας, όσο και οποιουδήποτε εισοδήματος. Οι φορολογούμενοι ιδιοκτήτες ακινήτων από όλη τη χώρα, και ιδιαίτερα όσοι έχουν απρόσοδες περιουσίες (ξενοίκιαστα, άκτιστα, ή και εκ του νόμου, όπως δεσμευμένα ή μόνον ψιλή κυριότητα) δηλώνουν πλήρη αδυναμία καταβολής των τεράστιων ποσών φόρου που θα βεβαιώνονται σε βάρος τους κάθε χρόνο, με βάση τους ισχύοντες συντελεστές και κλιμάκια. Απαιτείται δραστική μείωση των φορολογικών συντελεστών, διεύρυνση των φορολογικών κλιμακίων του ΦΑΠ και εξαίρεση των απρόσοδων ακινήτων από τη φορολογία αυτή, ώστε να μπορούν οι φορολογούμενοι να καταβάλουν τις υποχρεώσεις τους.

2. ΕΞΟΦΛΗΣΗ ΦΟΡΩΝ ΜΕ ΕΚΧΩΡΗΣΗ ΑΚΙΝΗΤΟΥ. Η εφαρμογή του Φ.Α.Π. με δημευτικούς συντελεστές έως και 1-2% ετησίως, σε συνδυασμό με την ποινικοποίηση της αδυναμίας εξόφλησης φόρων προς το Δημόσιο που θεσπίζει το νομοσχέδιο, και την σημερινή πλήρη αδυναμία εκποίησης ακινήτου σε οποιοδήποτε τίμημα, ακόμη και με πλειστηριασμό, επιβάλλει επιτακτικά πλέον την ανάγκη θέσπισης του δικαιώματος του φορολογούμενου πολίτη που βρίσκεται σε αδυναμία πληρωμής, να εξοφλεί τις οφειλές του από ΦΑΠ και άλλους φόρους επί των ακινήτων, που το ύψος τους επισύρει ποινή φυλάκισης ή κάθειρξης, με μονομερή <<εκχώρηση ακινήτου>> προς το δημόσιο, στην τιμή της εκτίμησης του από το ΚΕΠΥΟ, με σκοπό την δια συμψηφισμού εξόφληση των οφειλών του.

3. ΥΠΑΓΩΓΗ ΕΠΑΓΓΕΛΜΑΤΙΩΝ - ΙΔΙΟΚΤΗΤΩΝ ΣΤΗΝ ΠΕΡΑΙΩΣΗ. Αυθαίρετη και αντισυνταγματική είναι η αποστέρηση του δικαιώματος της περαίωσης από 70.000 τουλάχιστον εμπόρους, βιοτέχνες και επαγγελματίες από όλη τη χώρα, χωρίς καμιά φορολογική παράβαση. Πρέπει να τερματιστεί άμεσα η απαράδεκτη αυτή <<ομηρεία>> και να ισχύσει και γι΄ αυτούς ότι και για όλους τους λοιπούς φορολογούμενους.

4. ΕΤΗΣΙΑ ΠΑΡΑΤΑΣΗ ΠΡΟΘΕΣΜΙΑΣ ΕΚΧΩΡΗΣΗΣ ΜΙΣΘΩΜΑΤΩΝ ΣΤΟ ΔΗΜΟΣΙΟ. Απόλυτα ανυπεράσπιστοι είναι οι εκμισθωτές ακινήτων απέναντι στους κακοπληρωτές όχι μόνον ενοικίων, για τα οποία το δημόσιο απαιτεί <<εκβιαστικά>> την εντός έτους <<εκχώρηση χωρίς αντάλλαγμα>>, αλλά και κοινοχρήστων, λογαριασμών κοινής ωφέλειας και σημαντικών ζημιών σε κατοικίες και επαγγελματικά ακίνητα, για τα οποία ουδεμία φορολογική αναγνώριση υπάρχει. Επειδή η διαδικασία διεκδίκησης των οφειλομένων απαιτεί πλέον τουλάχιστον μια διετία, ζητούμε την επιμήκυνση του χρόνου εκχώρησης μισθωμάτων στο δημόσιο κατά ένα ακόμη έτος.

5.  ΑΝΤΙΚΑΤΑΣΤΑΣΗ ΦΟΡΟΛΟΓΙΚΩΝ ΒΕΒΑΙΩΣΕΩΝ. Η ισχύουσα νομοθεσία απαιτεί προσκόμιση βεβαιώσεων Δ.Ο.Υ. για την απονομή έννομης προστασίας (δηλώσεως μισθωμάτων για δίκες, φόρου κληρονομιάς ή ΦΑΠ για συμβόλαια κλπ). Επειδή αυτό ταλαιπωρεί αφόρητα τόσο τους πολίτες, τόσο με τις υπερφορτωμένες όσο και με τις καταργούμενες Δ.Ο.Υ, προτείνουμε να αντικατασταθούν και αυτές με υπεύθυνες δηλώσεις των φορολογουμένων.

6. ΦΟΡΟΑΠΑΛΛΑΓΗ ΓΙΑ ΕΝΕΡΓΕΙΑΚΗ ΑΝΑΒΑΘΜΙΣΗ. Για να γίνει σήμερα στη χώρα μας ουσιαστική και μαζική ενεργειακή αναβάθμιση των παλαιών κατοικιών θα πρέπει να θεσπιστεί έκπτωση από το φορολογητέο εισόδημα του 100% της αξίας των υλικών και εργασιών, που θα αποδεικνύεται με νόμιμα παραστατικά, σε πέντε (5) οικονομικά έτη (20% ετησίως).

7. ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΙΚΕΣ ΑΞΙΕΣ ΑΚΙΝΗΤΩΝ. Είναι απαράδεκτο τα στιγμή που καταρρέει και κατεδαφίζεται ταυτόχρονα η πραγματική αξία, να μεθοδεύεται η αύξηση της <<αντικειμενικής>> με στόχο την καταφορολόγηση των πολιτών! Αντί των εκτός πάσης πραγματικότητας συζητήσεων περί αυξήσεων των αντικειμενικών αξιών των ακινήτων, οι οποίες σήμερα, συχνά είναι πολλαπλάσιες των πραγματικών, ζητούμε την άμεση μείωση των τιμών ζώνης και ιδιαίτερα των συντελεστών εμπορικότητας των επαγγελματικών ακινήτων σε όλη τη χώρα, καθώς και την αύξηση των συντελεστών παλαιότητας όλων των κατηγοριών κτισμάτων.

Εφορία και ηλεκτροδότηση

Ποια είναι η διαδικασία έγκρισης ηλεκτροδότησης οικοδομών από τις Δ.Ο.Υ.; Είναι νόμιμη η διαδικασία καταλογισμού ΦΠΑ σε ιδιώτη που κτίζει οικοδομή και δεν καλύπτεται το κόστος οικοδομής με παραστατικά;

Οι φορολογικές διατάξεις περί ηλεκτροδότησης θεσπίστηκαν για την αντιμετώπιση της φοροδιαφυγής στον κατασκευαστικό τομέα. Για τις οικοδομές που ζητείται ηλεκτροδότηση, με εξαίρεση εκείνες που κατασκευάζονται από επιχειρήσεις ανέγερσης και πώλησης οικοδομών και οι οποίες υπόκεινται σε ΦΠΑ, υποβάλλεται σχετική αίτηση του υπόχρεου στην αρμόδια για τη φορολογία εισοδήματός του Δ.Ο.Υ. με όλα τα κατά περίπτωση προβλεπόμενα στοιχεία, έντυπα και πίνακες και θεωρείται άμεσα η υπεύθυνη δήλωση του ηλεκτρολόγου εγκαταστάτη ή χορηγείται η προβλεπόμενη βεβαίωση, κατά περίπτωση, εφόσον βεβαίως διαπιστώνεται η πληρότητα του φακέλου και πληρούνται όλες οι σχετικές προϋποθέσεις . Ο σχετικός έλεγχος ως προς την κάλυψη του κόστους ανέγερσης και τα οικεία παραστατικά και λοιπά δικαιολογητικά διενεργείται σε μεταγενέστερο χρόνο Σε περιπτώσεις ηλεκτροδότησης αυθαίρετων οικοδομών απαιτείται υποχρεωτικά η προσκόμιση των δικαιολογητικών νομιμοποίησης της οικοδομής ή έγκρισης της ηλεκτροδότησής της, τα οποία εκδίδονται από τις αρμόδιες προς τούτο υπηρεσίες ή αρχές. Ειδικότερα ανά κατηγορία οικοδομών ισχύουν τα εξής:

α. Για οικοδομές για τις οποίες οι οικείες άδειες πολεοδομίας εκδόθηκαν μέχρι 31/12/94, καθώς και για οικοδομές για τις οποίες δεν έχουν εκδοθεί για οποιοδήποτε λόγο άδειες πολεοδομίας, ανεξάρτητα από το χρόνο ανέγερσής τους. Για τις παραπάνω οικοδομές πρέπει να αποδοθεί από τον υπόχρεο με έκτακτη δήλωση η τυχόν διαφορά ΦΠΑ λόγω μη κάλυψης του κόστους ανέγερσης με αντίστοιχα δικαιολογητικά δαπανών, εντός δύο μηνών από την έγκριση της ηλεκτροδότησης. Υποχρέωση κάλυψης με αντίστοιχα δικαιολογητικά υπάρχει για οικοδομικές εργασίες που έγιναν από 23/3/90 και μετά. Σε περίπτωση που από τον έλεγχο διαπιστωθεί ότι το κόστος ανέγερσης της οικοδομής δεν καλύπτεται με αντίστοιχα δικαιολογητικά και εφόσον για την ακάλυπτη διαφορά δεν έχει αποδοθεί το ποσό ΦΠΑ που αναλογεί σύμφωνα με τα παραπάνω, τότε το ποσό αυτό καταλογίζεται με σχετική πράξη σε βάρος του υποχρέου και επιβάλλονται οι νόμιμες προσαυξήσεις (οι οποίες υπολογίζονται από τη λήξη των δύο μηνών από την ημερομηνία έγκρισης της ηλεκτροδότησης), καθώς και οι λοιπές προβλεπόμενες κυρώσεις. Ο τρόπος προσδιορισμού του κόστους ανέγερσης της οικοδομής που πρέπει να καλύπτεται από αντίστοιχα δικαιολογητικά δαπανών καθώς και όλες οι σχετικές λεπτομέρειες προβλέπονται από τις οικείες διατάξεις  και τις σχετικές εγκυκλίους.Για εργασίες που αποδεδειγμένα έγιναν πριν από 23/3/90 δεν αναζητούνται δικαιολογητικά δαπανών.

β. Για οικοδομές για τις οποίες οι άδειες πολεοδομίας εκδόθηκαν από 1/1/95 και μετά υποβάλλεται στην αρμόδια Δ.Ο.Υ. από τον υπόχρεο, μαζί με τη δήλωση (αίτηση) ηλεκτροδότησης, ο τελικός πίνακας ανάλυσης του κόστους κατασκευής στις επί μέρους εργασίες της οικοδομής, με συνημμένη τη δήλωση εργασιών που έγιναν στην οικοδομή και επιπλέον θεωρημένα αντίγραφα του εντύπου υπολογισμού του ελάχιστου κόστους κατασκευής της οικοδομής και του αρχικού πίνακα ανάλυσης κόστους κατασκευής που έχουν κατατεθεί στην Πολεοδομία, καθώς και η οικοδομική άδεια με την έγκριση της αρμόδιας πολεοδομίας για ηλεκτροδότηση. Η αρμόδια Δ.Ο.Υ., εφόσον κατά τον έλεγχο διαπιστώσει έλλειψη στοιχείων ανέγερσης, καταλογίζει στον υπόχρεο πρόστιμο ισόποσο με το ΦΠΑ που αναλογεί στη διαφορά του μη ισοσκελισμένου πίνακα και επ' αυτού 50% επιπλέον πρόστιμο.

  • Ακίνητα Τραπεζών

Τα Ακίνητα στη Ζωή μας

pomidaani

nomisma_140x60
baner-pontiki