Real Estate News NETWORKSOCIALOPINION.GR | INVESTNEWS.GR | PARATIRITIS.GR | PREMIUM.PARATIRITIS.GR

realestatenews.gr

Οι αποδόσεις της επένδυσης σε κατοικία

Στα χαμηλότερα επίπεδα της Ευρώπης βρίσκονται οι ακαθάριστες αποδόσεις των επενδύσεων σε κατοικίες. Σύμφωνα με πρόσφατη έρευνα σε αστικές κατοικίες οι ακαθάριστες αποδόσεις κινούνται μεταξύ 2,5% και 3,7% ενώ σε τουριστικά θέρετρα είναι ελαφρώς υψηλότερες αφού σε οριακές περιπτώσεις μπορεί να ξεπεράσουν το 4,5%. Απο τα στοιχεία της έρευνας προκύπτει ότι οι κατοικίες με τις υψηλότερες αποδόσεις είναι εκείνες με εμβαδόν 50-75 τετραγωνικά μέτρα.

Ειδικότερα, σε διαμερίσματα που βρίσκονται σε ακριβές περιοχές του κέντρου της Αθήνας (τιμή ζώνης άνω των 3.000 ευρώ) η απόδοση υπολογίζεται στο 3% (εμπορική τιμή αγοράς ελαφρά υψηλότερη των 4.000 ευρώ /τμ και τιμή ενοικίου 11 ευρώ/τμ). Υψηλές αποδόσεις προσφέρουν και τα διαμερίσματα που βρίσκονται στα προάστια καθώς υπολογίζεται ότι κινούνται στα επίπεδα του 3,7% ( τιμή :3.000 ευρώ /τμ ενοίκιο : 9,8 ευρώ/τμ). χαρακτηριστικό είναι το γεγονός ότι όσο μεγαλύτερο είναι το εμβαδόν της κατοικίας τόσο περιορίζεται η απόδοση της επένδυσης. Απο την έρευνα προκύπτει ότι σε ένα διαμέρισμα 200 τμ στο κέντρο της Αθήνας η απόδοση κινείται στα επίπεδα του 2,5%.

Αν το ίδιο διαμέρισμα βρίσκεται τα προάστια η απόδοση κινείται στα επίπεδα του 2,8% ενώ για βίλες και μεζονέτες εμβαδού άνω των 150 τμ οι αποδόσεις δεν ξεπερνούν το 2,7%. Πρέπει να σημειωθεί ότι οι μετρήσεις αυτές αφορούν κατοικίες οι οποίες βρίσκονται σε βρίσκονται σε περιοχές υψηλής προβολής με υψηλό οικονομικό επίπεδο. Η έρευνα , επεκτάθηκε και σε κατοικίες που βρίσκονται σε τουριστικά θέρετρα υψηλής προβολής όπως για παράδειγμα στην Κρήτη . Έτσι προέκυψε ότι οι μικρές τουριστικές κατοικίες (έως 50 τμ ) προσφέρουν αποδόσεις που κινούνται τα επίπεδα του 4,7%, ενώ ο μέσος όρος των αποδόσεων σε εξοχικές κατοικίες είναι 3,5%.

Σημειώνεται ότι τα στοιχεία αυτά αφορούν σε ακαθάριστες αποδόσεις δηλαδή δεν έχει ληφθεί υπόψη η φορολογία που επιβάλλεται :στα εισοδήματα αλλά και στην κατοχή του ακινήτου. Επίσης δεν λαμβάνεται υπόψη , η απόσβεση της επένδυσης .

Οι μεγάλοι χαμένοι

Η Βουλγαρία, η Αίγυπτος, η Ισπανία, το Ντουμπάι και η Ιταλία αποτελούν τον κατάλογο των χωρών, τις οποίες από την ημέρα της έναρξης της κρίσης το 2008 είχαν τις μεγαλύτερες απώλειες οι επενδυτές στην ακίνητη περιουσία. Σ΄ αυτό το συμπέρασμα κατέληξε η εταιρία συμβούλων "Indriksons".

Περισσότερο απ΄ όλους την έπαθαν οι επενδυτές στην αγορά της Βουλγαρίας. Ο αριθμός των ατόμων που αγόρασαν κατοικία εκεί πριν από την κρίση κατά το στάδιο της κατασκευής, όμως δεν πήραν τελικά στα χέρια τους κλειδί, ανέρχονται σε δεκάδες χιλιάδες. Στη μαύρη λίστα της εταιρίας "Indriksons" η Βουλγαρία "κέρδισε" την 1η θέση της αξιολόγησης. Πριν από την κρίση η τοπική αγορά ακινήτων επιδείκνυε πραγματική έξαρση. Οι τιμές των ακινήτων ήταν και ως σήμερα εξακολουθεί να είναι, πολύ χαμηλότερες από ό, τι σε τέτοιες γειτονικές ευρωπαϊκές χώρες, όπως η Ουγγαρία ή η Κροατία. Βασιζόμενοι σε αυτή τη διαφορά, εν αναμονή μιας σημαντικής αύξησης των τιμών, οι επενδυτές από την Ευρώπη και τις χώρες της ΚΑΚ αγόραζαν ακίνητα σχεδόν χωρίς καμιά σκέψη. Όμως, η οικονομική κρίση επέφερε τις αλλαγές της.

Στη Βουλγαρία η δυνατότητα μεταπώλησης ακινήτων έχει μειωθεί σημαντικά γι΄αυτό, από την άποψη των επενδύσεων, αυτή η ακίνητη περιουσία σήμερα δεν παρουσιάζει ενδιαφέρον. Η δυσκολία πώλησης βουλγαρικών ακινήτων κάθε άλλο παρά είναι το μοναδικό πρόβλημα. Στη χώρα είναι υποανάπτυκτη η νομική βάση στον τομέα των συμφωνιών με τα ακίνητα. Υπάρχουν και αρκετές οικοδομικές εταιρίες – απατεώνες. Σύμφωνα με τα στοιχεία της Indriksons, περίπου το 60% των επενδυτών, που έχουν επενδύσει κεφάλαια σε κατοικίες, διαμερίσματα και apartments στο στάδιο της κατασκευής πριν την κρίση, ως σήμερα δεν είδαν τα ακίνητά τους κατασκευασμένα. Εκτός αυτού, στη χώρα υπάρχουν και οι λεγόμενες διπλές πωλήσεις, όταν ένα ακίνητο πωλείται σε δυο ή ακόμη σε περισσότερους υποψηφίους αγοραστές.

Στη 2η θέση στη μαύρη λίστα κατετάγη η Αίγυπτος. Εκεί οι τιμές των ακινήτων βρίσκονται σε μετά κρίσης επίπεδο. Όμως για να πωλήσει κάποιος το ακίνητό του πρέπει να μειώσει την τιμή του τουλάχιστον στο μισό.

Τελευταία στην «τρόικα» της αντι-βαθμολογίας είναι η Ισπανία. Εκεί σε πολλές περιοχές τα τελευταία 5 χρόνια η τιμή των κατοικιών μειώθηκε κατά 60%. Ακριβώς γι΄αυτό το λόγο έχουν χρεοκοπήσει οι ισπανικές τράπεζες, οδηγώντας όλη τη χώρα στη λίστα των προβληματικών ευρωπαϊκών χωρών.

Νέα βάρη στους ιδιοκτήτες

Δημοσιεύτηκε στο ΦΕΚ A166/3.11.2017 ο νέος Νόμος 4495/2017 με τίτλο «Έλεγχος και προστασία του Δοµηµένου Περιβάλλοντος και άλλες διατάξεις». Η ΠΟΜΙΔΑ επισημαίνει τις κυριότερες διατάξεις του που ενδιαφέρουν ιδιαίτερα τους ιδιοκτήτες ακινήτων:

 

1. Ιδρύεται νέα πολυπλόκαμη Υπηρεσία που ονομάζεται «Παρατηρητήριο Δομημένου Περιβάλλοντος», δικτυωμένη σε ολόκληρη τη χώρα με πολλές και διάφορες αρμοδιότητες και νέα γραφειοκρατία.

 

2. Τροποποιείται η διαδικασία έκδοσης και ελέγχου των οικοδομικών αδειών και καθορίζεται για ποιές εργασίες αρκεί άδεια εργασιών μικρής κλίμακας, και για ποιές εργασίες δεν απαιτείται.

 

3. Με το άρθρο 52 του νόμου προβλέπεται η εντός πενταετίας έκδοση «ταυτότητας κτιρίου» όλων των δημόσιων οικοδομών και των οικοδομών δημοσίου ενδιαφέροντος και χρήσης (συνάθροισης κοινού, εκπαίδευσης, υγείας κλπ.) ενώ οι ιδιωτικές οικοδομές θα καταγράφονται κατά τη μεταβίβασή τους, αντί του πιστοποιητικού μηχανικού που ισχύει έως τώρα. Η κάποια εκλογίκευση της διαδικασίας αυτής, όπως προκύπτει και από την εισηγητική έκθεση της σχετικής διάταξης που αναφέρεται στην ανάγκη αποφυγής υπέρμετρης επιβάρυνσης των πολιτών, αποτελεί πανηγυρική δικαίωση των απόψεων και του αγώνα της ΠΟΜΙΔΑ εναντίον ενός μέτρου το οποίο στερείται οποιασδήποτε νομικής ή ηθικής βάσης ή εξυπηρέτησης οποιασδήποτε πραγματικής αναγκαιότητας των πολιτών. Η ηµεροµηνία έναρξης λειτουργίας του Ηλεκτρονικού Μητρώου της Ταυτότητας Κτιρίου θα οριστεί με απόφαση του Υπουργού Περιβάλλοντος και Ενέργειας.

 

4. Επιχειρείται η επανενεργοποίηση του θεσμού της Μεταφοράς Συντελεστή Δόμησης και άλλες δράσεις Περιβαλλοντικού Ισοζυγίου.

5. Εκτός από την σύνταξη συμβολαίων επί ακινήτων που έχει καταστεί γραφειοκρατικός «Γολγοθάς» για τους συμβαλλόμενους, βαδίζουμε προς την ίδια κατεύθυνση και όσον αφορά τις μισθώσεις. Με μια ιδιαίτερα ασαφή διατύπωση ορίζεται ότι «Δεν επιτρέπεται η µίσθωση και παραχώρηση ακινήτων στα οποία έχει εκτελεστεί αυθαίρετη κατασκευή ή έχει εγκατασταθεί αυθαίρετη αλλαγή χρήσης».  Η ισχύς της διάταξης αφορά προφανέστατα τις μελλοντικές μισθώσεις και όχι τις υφιστάμενες ή οποιαδήποτε παράταση ή τροποποίησή τους, καθόσον αναφέρει ότι «δεν επιτρέπεται» η σύναψή τους, και όχι ότι «είναι απολύτως άκυρες». Η διάταξη φαίνεται ότι ανοίγει το δρόμο είτε για ένα ακόμη πιστοποιητικό μηχανικού ως προαπαιτούμενο στις μισθώσεις, μαζί με το διαβόητο «πιστοποιητικό ενεργειακής απόδοσης», ή σχετική διαφοροποίηση της ηλεκτρονικής δήλωσης στοιχείων μίσθωσης που θα ενοχοποιεί αυτόματα τους ιδιοκτήτες.

 

6. Με πρόδηλα αντισυνταγματική διάταξη, πολλαπλασιάζονται αναδρομικά τα πρόστιμα και οι ποινές για κατασκευή αυθαιρέτων μετά την 28η Ιουλίου 2011, σε ύψη και ποσά δημευτικού κυριολεκτικά χαρακτήρα, και χωρίς οι πολίτες να έχουν την παραμικρή δυνατότητα νομιμοποίησης των κτισμάτων αυτών! Δηλαδή όσοι έχουν υποπέσει σε κάποια αυθαιρεσία κατά το διάστημα αυτό, με τη διάταξη αυτή κινδυνεύουν κυριολεκτικά να χάσουν το σπίτι τους, ακόμη και για μικροπαραβάσεις το ποσό των οποίων αδυνατούν πλήρως να καταβάλουν, ακόμη και αν κατεδαφίσουν την όποια αυθαίρετη προσθήκη, ημιυπαίθριο κλπ.!

 

7. Μειώνονται τα παράβολα και υπό προυποθέσεις το ενιαίο ειδικό πρόστιμο, θεσπίζονται διάφορες διευκολύνσεις καταβολής, πλην όμως δεν μειώνεται ο βασικός συντελεστής 0,15 του προστίμου ανά τ.μ. κτίσματος, με αποτέλεσμα να μην καθίσταται πραγματικά ελκυστική και οικονομικά εφικτή η δήλωση αυθαιρέτων με μεγάλα εμβαδά. Όμως η αγνώστου κόστους υποχρεωτική μελέτη «σεισμικής τρωτότητας» επιβαρύνει οικονομικά την όλη διαδικασία και αποτελεί σοβαρό αποτρεπτικό παράγοντα.

 

8. Με το άρθρο 98 καθιερώνεται η δυνατότητα δήλωσης αυθαιρεσιών από συνιδιοκτήτη οριζόντιας ή κάθετης συνιδιοκτησίας ανεξαρτήτως του ποσοστού του, καθώς και υπερβάσεων καθ’ ύψος ή κατά πλάτος (οριζόντιας) και την κατάληψη κοινοχρήστου ή κοινοκτήτου χώρου,  χωρίς τη συναίνεση των λοιπών συνιδιοκτητών, όταν η αυθαίρετη επέκταση υφίσταται από την ανέγερση-κατασκευή της οικοδοµής και όταν η ίδια αυθαίρετη επέκταση υφίσταται σε όλους τους ορόφους της οριζόντιας ιδιοκτησίας.

 

9. Νέα απαράδεκτη οικονομική αλλά και γραφειοκρατική επιβάρυνση για τους πολίτες αποτελούν οι διατάξεις του άρθρου 108 του νόμου σύμφωνα με τις οποίες οι  δηλώσεις υπαγωγής θα υπόκεινται σε δειγματοληπτικό έλεγχο σε ποσοστό από 5 έως και 20%, «μετά από ηλεκτρονική κλήρωση που θα διενεργείται από το Περιφερειακό Παρατηρητήριο με αλγόριθμο που αποστέλλεται από το Κεντρικό Παρατηρητήριο». Η ρύθμιση αυτή σημαίνει νέες υποχρεωτικές αμοιβές μηχανικών (ελεγκτών δόμησης) σε βάρος των «τυχερών» πολιτών, προς δόξαν και της γραφειοκρατικής ταλαιπωρίας τους!

 

10. Αυτόγνωμη ανεξαρτητοποίηση από κεντρική θέρμανση. Με το άρθρο 127 προβλέπεται ότι μεμονωμένες ιδιοκτησίες θα μπορούν να αποκόπτονται από το σύστημα κεντρικής θέρμανσης, χωρίς τη συναίνεση της πλειοψηφίας των συνιδιοκτητών και θα απαλλάσσονται πλήρως από τις κοινόχρηστες δαπάνες θέρμανσης, εφόσον δηλώσουν ότι εγκαταστήσουν στην ιδιοκτησία τους «ενεργειακά αποδοτικότερο» σύστημα θέρμανσης με μοναδική «υποχρέωση» να συμμετέχουν στις δαπάνες συντήρησης και αντικατάστασης της κεντρικής θέρμανσης του κτιρίου.

 

Η ΠΟΜΙΔΑ θα εκδώσει λεπτομερή εγκύκλιο για τη διαδικασία εφαρμογής των νέων διατάξεων, δηλαδή των δικαιωμάτων και υποχρεώσεων όσων επιθυμούν να αυτονομηθούν βάσει της νέας ρύθμισης, και των δικαιωμάτων και υποχρεώσεων των διαχειριστών πολυκατοικιών να ελέγξουν την επακριβή εφαρμογή των διατάξεων αυτών από τους αυτονομούμενους συνιδιοκτήτες.

Ολες οι ρυθμίσεις για τις εμπορικές μισθώσεις

Δημοσιεύτηκε στο ΦΕΚ 50 A'/28.02.2014 και ισχύει ο νέος Νόμος 4242/2014, με το άρθρο 13 του οποίου θεσπίστηκε η νέα νομοθετική ρύθμιση για τις εμπορικές μισθώσεις. Με τη ρύθμιση αυτή, απελευθερώνονται σε σημαντικό βαθμό οι νέες εμπορικές μισθώσεις, ενώ παραμένει η 12ετής προστασία σε όλες τις υφιστάμενες μισθώσεις. Οι νέες ρυθμίσεις έχουν ως εξής:

ΝΕΕΣ ΜΙΣΘΩΣΕΙΣ:

ΔΙΑΡΚΕΙΑ: Η διάρκειά τους καθορίζεται κατ΄ αρχήν ελεύθερα από τους συμβαλλόμενους. Αν συμφωνηθεί χρόνος μεγαλύτερος από την τριετία, ισχύει ο μεγαλύτερος, υποχρεωτικά και για τις δύο πλευρές. Αν όμως συμφωνηθεί μικρότερος από την τριετία, ή δεν συμφωνηθεί συγκεκριμένη διάρκεια (μίσθωση αορίστου χρόνου), τότε ισχύει η ελάχιστη τριετής διάρκεια που δεσμεύει και τα δύο μέρη.

ΣΤΗΝ ΠΡΑΞΗ δηλαδή τα μέρη έχουν πλέον την απόλυτη ευχέρεια να διαπραγματεύονται και να συμφωνούν διαφοροποιημένο χρόνο δέσμευσης για κάθε πλευρά, ανάλογα με τις προθέσεις τους και τις ανάγκες τους, όχι όμως συντομότερο από την τριετία. Είναι αυτονόητο ότι κάθε μισθωτής που θέλει να κάνει μια σοβαρή επιχειρηματική επένδυση, ενώ θα διεκδικεί για τον εαυτό του μεγάλη μισθωτική διάρκεια (π.χ. 9ετία, για την έκπτωση του ΦΠΑ διαρρύθμισης του κτιρίου και τη χρηματοδότηση από το ΕΣΠΑ), ο ίδιος θα ζητά να δεσμεύεται μόνον για μιά τριετία, ώστε να μπορεί να αποδεσμευθεί σε περίπτωση δυσμενούς εξέλιξης της επιχείρησής του. Στις μισθώσεις δηλαδή με σοβαρό αντικείμενο, θα είναι συνήθης στην πράξη και απόλυτα έγκυρη η συμφωνία για μεγάλη συμβατική διάρκεια υπέρ του μισθωτή, αλλά με δέσμευσή του να παραμείνει στο μίσθιο μόνον για μια 3ετία.

ΛΥΣΗ-ΚΑΤΑΓΓΕΛΙΑ: Οι νέες μισθώσεις θα μπορεί να λυθούν με νεότερη συμφωνία που αποδεικνύεται με έγγραφο βέβαιης χρονολογίας. Η καταγγελία τους από τον εκμισθωτή ή το μισθωτή, μετά τη λήξη του συμβατικού τους χρόνου, ή της νόμιμης τριετίας αν ο συμβατικός χρόνος είναι μικρότερος, γίνεται εγγράφως και η μίσθωση λύνεται τρεις (3) μήνες από την κοινοποίησή της, χωρίς καμιά αποζημίωση προς οποιονδήποτε.

ΛΟΙΠΟΙ ΟΡΟΙ: Κατά τα λοιπά οι νέες μισθώσεις θα διέπονται από τις γενικές διατάξεις του Αστικού Κώδικα, και από τις συμφωνίες που περιλαμβάνονται στο μισθωτήριο. Στις νέες μισθώσεις δεν έχουν εφαρμογή οι παλαιές διατάξεις περί διάρκειας, ιδιόχρησης, ανοικοδόμησης, αποζημίωσης άυλης εμπορικής αξίας κλπ. του π.δ. 34/95.

ΥΦΙΣΤΑΜΕΝΕΣ ΜΙΣΘΩΣΕΙΣ:

ΔΙΑΡΚΕΙΑ: Δεν θίγεται το δικαίωμα του μισθωτή για 12ετή παραμονή στο μίσθιο, αν η συμβατική διάρκεια της μίσθωσης είναι μικρότερη, ούτε φυσικά στις μισθώσεις με μεγαλύτερη συμβατική διάρκεια. Όμως κατά τη λήξη της 12ετίας δεν υφίσταται πλέον υποχρέωση του εκμισθωτή να καταβάλει αποζημίωση 24 μηνιαίων μισθωμάτων (για την δήθεν ...«άυλη εμπορική αξία» του μισθωτή), ούτε και ισχύει πλέον η 4ετής αυτόματη παράταση της διάρκειάς της.

ΛΥΣΗ-ΚΑΤΑΓΓΕΛΙΑ: Οι υπάρχουσες μισθώσεις θα μπορεί να λυθούν με νεότερη συμφωνία που αποδεικνύεται με έγγραφο βέβαιης χρονολογίας. Μετά τη λήξη τους οι μισθώσεις αυτές μπορούν να καταγγελθούν ελεύθερα από τον εκμισθωτή ή το μισθωτή, σύμφωνα με το 609 του Αστικού Κώδικα, δηλαδή, αν πρόκειται για τη συνήθη περίπτωση μισθώματος που έχει οριστεί να καταβάλλεται κατά μήνα, τουλάχιστον πριν από 15 ημέρες και ισχύει για το τέλος του ημερολογιακού μήνα. Μονομερής καταγγελία τους από το μισθωτή γίνεται με τις ως τώρα ισχύουσες προϋποθέσεις (δηλαδή μετά έτος από την έναρξη, με τρίμηνη προειδοποίηση και αποζημίωση του εκμισθωτή με ένα μηνιαίο μίσθωμα).

ΠΡΟΘΕΣΜΙΕΣ-ΑΠΟΖΗΜΙΩΣΕΙΣ ΓΙΑ ΙΔΙΟΧΡΗΣΗ-ΑΝΟΙΚΟΔΟΜΗΣΗ: Επανέρχονται ουσιαστικά οι προισχύσασες μέχρι το 1982 διατάξεις, δηλαδή μειώνονται στο μισό, ώστε να είναι δίκαιη η ρύθμιση και οικονομικά εφικτή η καταβολή τους. Νέες προθεσμίες: Ασκηση καταγγελίας για ιδιόχρηση/ανοικοδόμηση μετά 9-18 μήνες, αντί 18-30. Αποζημιώσεις: Ιδιόχρηση 8-15 μισθώματα, 15-20 για όμοια επιχείρηση. Ανοικοδόμηση 6-9 μισθώματα. Παραμένουν όμως αμετάβλητες οι αυστηρότατες συνέπειες σε όσους εκμισθωτές καταγγείλουν τις μισθώσεις, αλλά μετά αθετήσουν τις νόμιμες δεσμεύσεις τους!

ΑΠΟΖΗΜΙΩΣΗ 6 ΕΝΟΙΚΙΩΝ ΓΙΑ ΑΜΕΣΗ ΚΑΤΑΓΓΕΛΙΑ ΑΠΕΛΕΥΘΕΡΟΥΜΕΝΩΝ ΜΙΣΘΩΣΕΩΝ: Σε κάθε περίπτωση που εκμισθωτής προβεί μέχρι 31.8.2014 σε καταγγελία μίσθωσης η οποία πρόκειται να λήξει μέχρι την ημερομηνία αυτή λόγω συμπλήρωσης 12ετίας ή έληξε για τον ίδιο λόγο αλλά δεν έχει παρέλθει μέχρι 31.8.2014, 9 μήνες από τη λήξη της, ή μίσθωσης που τελεί υπό την τετραετή παράταση (σύμφωνα με την περίπτωση δ’ του άρθρου 61 του π.δ. 34/95), ο εκμισθωτής υποχρεούται να καταβάλει στο μισθωτή ως αποζημίωση ποσό ίσο με έξη (6) μηνιαία μισθώματα. Η ρύθμιση έχει ως στόχο της να αποφευχθούν αιφνιδιασμοί των ενοικιαστών που λήγουν οι μισθώσεις τους και να δοθεί αρκετός χρόνος στις δύο πλευρές να ενημερωθούν για το νέο καθεστώς και «να τα βρούν» μεταξύ τους, όπως θα συμβεί στις περισσότερες περιπτώσεις.

ΠΗΓΗ: ΠΟΜΙΔΑ

ΚΑΤΑΣΤΗΜΑΤΑ: Η κρίση κτύπησε και στην περιφέρεια

Η οικονομική κρίση πλήττει και τις αγορές των μεγαλων πόλεων της περιφέρειας .Ήδη καταγράφεται πτώση των ενοικίων σε καταστήματα ενώ οι ενοικιαστές έχουν ξεκινήσει διαπραγματεύσεις με τους ιδιοκτήτες για "πάγωμα"των αυξήσεων αλλά και για μείωση των μισθωμάτων. Απο την άλλη πλευρά στις περισσότερες νέες μισθώσεις καταστημάτων ο "αέρας" έχει εκλείψει. Σε πόλεις της Θεσσαλίας για παράδειγμα πολλές μικρομεσαίες εμπορικές επιχειρήσεις εχουν αναστείλει την λειτουργία τους ενώ άλλες μεταφέρονται σε περιφερειακές αγορές προκειμένου να περιορίσουν τα λειτουργικά τους έξοδα.Παράλληλα τα ενοίκια των επαγγελματικών χώρων έχουν επανέλθει στα επίπεδα που ίσχυαν πριν μια δεκαετία και αυτό προκύπτει από το γεγονός ότι οι ιδιοκτήτες προκειμένου η ιδιοκτησία τους να αποφέρει σταθερό εισόδημα, έχουν γίνει πιο ελαστικοί στις διαπραγματεύσεις τους, σε σχέση με τα προηγούμενα χρόνια.
Έτσι λοιπόν κάποιοι όχι μόνο κρατούν το κόστος των ενοικίων των χώρων τους σταθερό, αλλά είναι διατεθειμένοι να το μειώσουν σε αρκετές χιλιάδες ευρώ, ενώ για πρώτη φορά παρατηρείται και το φαινόμενο να μην ζητούν κάποιοι από αυτούς «αέρα".

pomidaani

nomisma_140x60
baner-pontiki