Real Estate News NETWORKSOCIALOPINION.GR | INVESTNEWS.GR | PARATIRITIS.GR | PREMIUM.PARATIRITIS.GR

realestatenews.gr

"Φουσκωμένα" τα στοιχεία για τις συναλλαγές;

«Τα στοιχεία της κεντρικής τράπεζας αλλοιώνουν την πραγματική εικόνα της αγοράς καθώς, εμφανίζουν ένα «φουσκωμένο» αριθμό συναλλαγών που σε καμία περίπτωση δεν ανταποκρίνεται στην πραγματικότητα». Με αυτό τον τρόπο σχολίασε κορυφαίος οικονομικός αναλυτής τα στοιχεία που δόθηκαν στην δημοσιότητα και τα οποία αφορούν τα στοιχεία των συναλλαγών.

«Τα στοιχεία που προέρχονται από τις τράπεζες περιλαμβάνουν: αναχρηματοδοτήσεις και επανεκτιμήσεις ο αριθμός των οποίων έχει εκτιναχθεί στα ύψη . Στην πραγματικότητα οι εκτιμήσεις που έχουν γίνει προκειμένου να χορηγηθούν δάνεια με τα οποία θα γίνει αγορά δεν ξεπερνά το 25% του συνόλου . Αυτό πρακτικά σημαίνει ότι ο αριθμός των πραγματικών αγορών που πραγματοποιήθηκαν στη διάρκεια του εννεάμηνου σε καμία περίπτωση δεν ξεπερνούν τις 10.000 που θα πρέπει να είναι αρνητικό ρεκόρ».

Υπενθυμίζεται από την χθεσινή ανακοίνωση της κεντρικής τράπεζας προκύπτει ότι ,σε ολόκληρο το 2010, ο αριθμός των συναλλαγών αυτών έφθασε τις 74,5 χιλιάδες (οριστικά στοιχεία), καταγράφοντας μικρή μείωση, κατά 0,2%, έναντι του προηγούμενου έτους (2009: 74,6 χιλιάδες). Στους 9 μήνες του 2012 οι συνολικές συναλλαγές είναι 33.500. Από την άλλη πλευρά, οικονομικοί αναλυτές εμφανίζουν φέτος τις αγορές να μη ξεπεράσουν τις 15.000 και αυτό αφορά φυσικά σε καινούργιες και υφιστάμενες κατοικίες. Εκτιμάται μάλιστα ότι αθροιστικά φέτος η μείωση των συναλλαγών θα κινηθεί το 40%, ένα εντυπωσιακό ποσοστό που οφείλεται στο «πάγωμα» των αγοραπωλησιών εξαιτίας της μείωσης της τραπεζικής χρηματοδότησης αλλά και της αδυναμίας των πολιτών να προχωρήσουν σε αγορές. Παράλληλα, το κακό οικονομικό κλίμα επιδεινώθηκε μέσα στο 2011 ενώ επικρατεί και απαισιοδοξία στα νοικοκυριά που αναβάλλουν οποιοδήποτε σχέδιο για αγορές.

«Στην πραγματικότητα, αν χρησιμοποιηθούν τα στοιχεία αυτά η πτώση μπορεί να αποδειχθεί μεγαλύτερη αφού, το ποσοστό των επανεκτιμήσεων συνεχώς αυξάνεται λόγω της ανόδου των στεγαστικών δανείων που βρίσκονται σε καθυστέρηση» , σχολίαζαν χαρακτηριστικά επισημαίνοντας μάλιστα την ανακολουθία που υπάρχει «μεταξύ του όγκου του αποθέματος των αδιάθετων νέων κατοικιών και των συναλλαγών που εμφανίζεται ότι πραγματοποιούνται, καθώς αν τα στοιχεία απεικόνιζαν την πραγματικότητα της αγοράς τότε το απόθεμα θα έπρεπε να έχει περιοριστεί κάτω από τις 100.000 κατοικίες.»

Πίσω στο 2003

Για πέμπτη συνεχή χρονιά υποχώρησαν οι τιμές νέων ακινήτων στην Ισπανία το 2012, φθάνοντας στα επίπεδα των αρχών του 2003, από το υψηλότερο σημείο που είχαν φθάσει πριν η αγορά του real estate εκραγεί το 2007. Οι τιμές των νέων κατοικιών βρίσκονται 33,5% χαμηλότερα κατά μέσον όρο, καθώς η ζήτηση δεν μπορεί να απορροφήσει την τεράστια προσφορά, ανέφερε η Sociedad de Tasación. Σε ετήσια βάση οι τιμές σημείωσαν πτώση 6,9% το 2012, σύμφωνα με τα στοιχεία της Ένωσης Αποτίμησης της αξίας των ακινήτων, τα οποία κατέδειξαν επίσης ότι η μεγαλύτερη πτώση των τιμών καταγράφηκε στις περιοχές Ναβάρα και Λα Ριόχα. «Πάντως ενδέχεται η πτώση των τιμών, η οποία αναμένεται να συνεχιστεί, να αρχίσει να κάνει τις ιδιοκτησίες πιο ελκυστικές σε διεθνείς επενδυτές που θα συμβάλλουν στην απορρόφηση του αποθέματος» των διαθεσίμων ακινήτων, πρόσθεσε η ST σε ανακοίνωσή της.

Χαράτσια με το "έτσι θέλω"

Την απαλλαγή των κενών και μη ρευματοδοτούμενων ακινήτων από τα δημοτικά τέλη, ανεξάρτητα από το χρόνο δήλωσής τους ως κενών στη Δημοτική Αρχή ζητά με έγγραφό του ο Συνήγορος του Πολίτη. Η παρέμβαση του Συνηγόρου κ. Ανδρέα Ποττάκη εκδηλώθηκε με αφορμή τις διαμαρτυρίες ιδιοκτητών ακινήτων από όλη τη χώρα οι οποίοι καλούνται να πληρώσουν υπέρογκα ποσά για δημοτικά τέλη καθαριότητας και φωτισμού παρελθόντων ετών σε αποδεδειγμένα κενά ακίνητα, με το αιτιολογικό ότι δεν είχαν δηλωθεί ως κενά από την ημερομηνία διακοπής της ηλεκτροδότησης. Ο Συνήγορος καλεί τις Δημοτικές Αρχές να συμμορφωθούν προς τη νομοθεσία και τη νομολογία, να αποδέχονται αναδρομικά υπεύθυνες δηλώσεις των ιδιοκτητών ακινήτων για τα κενά ακίνητα (οι οποίες εξάλλου μπορούν να διασταυρώνονται με τις φορολογικές δηλώσεις και τη βεβαίωση διακοπής ηλεκτροδότησης) και να απαλλάξουν συνεπώς τους πολίτες από άδικες και υπέρογκες χρεώσεις.

 

 

Συγκεκριμένα σε όλους της Δήμους της χώρας, στις διευθύνσεις Διοίκησης των Αποκεντρωμένων Διοικήσεων της χώρας, αλλά και στο Υπουργείο Εσωτερικών, είχε κοινοποιηθεί  από Δεκεμβρίου 2017έγγραφο της Ανεξάρτητης Αρχής του «Συνηγόρου του Πολίτη» που υπογράφεται από τον Συνήγορο του Πολίτη κ. Ανδρέα Ποττάκη, στο οποίο αναφέρονται τα εξής ιδιαίτερα σημαντικά :

 

 

«Θέμα: Δημοτικά Τέλη σε ακίνητα που δεν χρησιμοποιούνται και δεν ηλεκτροδοτούνται.

 

 

Αξιότιμες κυρίες, αξιότιμοι κύριοι,

 

 

Με το παρόν έγγραφο ο Συνήγορος του Πολίτη επανέρχεται στο θέμα της αναδρομικής επιβολής δημοτικών τελών σε ακίνητα που δεν χρησιμοποιούνται και αποδεδειγμένα δεν ηλεκτροδοτούνται. Η παρέμβαση αυτή κρίνεται απαραίτητη τόσο λόγω του ιδιαίτερα μεγάλου αριθμού σχετικών αναφορών που δέχεται η Αρχή, όσο και λόγω της μη ενιαίας αντιμετώπισης του θέματος από τους Ο.Τ.Α.

Συγκεκριμένα, ο Συνήγορος γίνεται σταθερά αποδέκτης αναφορών ιδιοκτητών μη ηλεκτροδοτούμενων ακινήτων, οι οποίοι λόγω έλλειψης ενημέρωσης, προσκόμισαν στον αρμόδιο δήμο την υπεύθυνη δήλωση που προβλέπεται από το άρθρο 5 παρ. 1 του Ν. 3345/2005 (ΦΕΚ 138 Α)1 σε χρόνο πολύ μεταγενέστερο αυτού της πραγματικής διακοπής ηλεκτροδότησης, θεωρώντας ότι η μη χρήση του ακινήτου αποδεικνύεται τόσο από την ίδια τη βεβαίωση διακοπής της Δ.Ε.Η., όσο και από τη δήλωση του ακινήτου τους ως κενού στη φορολογική τους δήλωση.

 

 

Στις περιπτώσεις των πολιτών που προσφεύγουν στο Συνήγορο, οι δήμοι δεν αποδέχονται την αναδρομική ισχύ των δηλώσεων αυτών και επιβάλλουν αναδρομικά δημοτικά τέλη, προβάλλοντας το επιχείρημα ότι η αρμόδια υπηρεσία τους δεν μπορεί να προβεί σε αυτοψία για τη διαπίστωση της μη χρήσης του ακινήτου κατά το χρονικό διάστημα που προηγήθηκε της δήλωσης. Παρατηρούνται δε ακόμη και περιπτώσεις δήμων που, εκτός των δημοτικών τελών επιβάλλουν και πρόστιμο βάσει του άρθρου 73 του Β.Δ. 24-9/20.10.1958.

 

Παράλληλα, στο πλαίσιο της διερεύνησης των ανωτέρω αναφορών, ο Συνήγορος διαπίστωσε ότι αρκετοί δήμοι αποδέχονται τις μεταγενέστερες της διακοπής ηλεκτροδότησης υπεύθυνες δηλώσεις και απαλλάσσουν το ακίνητο από τα δημοτικά τέλη για την περίοδο κατά την οποία αποδεδειγμένα δεν ηλεκτροδοτείτο.Η ανομοιόμορφη αυτή αντιμετώπιση ίδιων περιπτώσεων, οδηγεί σε άνιση μεταχείριση, δημιουργεί σύγχυση σε ό,τι αφορά το ισχύον νομοθετικό πλαίσιο και κλονίζει την εμπιστοσύνη των πολιτών απέναντι στη διοίκηση.Ο Συνήγορος του Πολίτη θα ήθελε ως εκ τούτου να τοποθετηθεί επί του θέματος και να επισημάνει τα ακόλουθα:

 

 

 

Α) Η διατύπωση της διάταξης του άρθρου 5 παρ. 1 του Ν. 3345/2005 είναι σαφής και δεν χρήζει ερμηνείας: απαλλάσσονται τα μη χρησιμοποιούμενα/μη ηλεκτροδοτούμενα ακίνητα από τα τέλη «για όσο χρόνο παραμένουν κλειστά». Ο νομοθέτης δεν θέλησε να ορίσει χρονικό πλαίσιο άσκησης του συγκεκριμένου δικαιώματος, γι’αυτό και δεν προβλέπεται συγκεκριμένη προθεσμία. Σύμφωνα συνεπώς με το γράμμα της διάταξης, η υπεύθυνη δήλωση μπορεί να προσκομιστεί στο δήμο και σε χρόνο μεταγενέστερο της διακοπής ηλεκτροδότησης.

 

 

Β) Η υπεύθυνη δήλωση μπορεί να αφορά παρελθόντα γεγονότα. Μάλιστα, σύμφωνα με την υπ’αρ. 781/2010 απόφαση του Συμβουλίου της Επικρατείας, η υπεύθυνη δήλωση μπορεί να αφορά αποκλειστικώς και μόνον γεγονότα παρόντα ή παρελθόντα, όχι όμως μέλλοντα. Επομένως, οι δήμοι οφείλουν να λαμβάνουν υπόψη το περιεχόμενο υπεύθυνων δηλώσεων που δηλώνουν γεγονότα ή στοιχεία αναγόμενα σε χρονική περίοδο προγενέστερη της υποβολής τους. Μάλιστα, στις υπό εξέταση περιπτώσεις, τα στοιχεία αυτά μπορούν να αποδειχτούν συνδυαστικά τόσο με τη βεβαίωση διακοπής ηλεκτροδότησης της Δ.Ε.Η, όσο και με τη δήλωση του κενού ακινήτου στη φορολογική δήλωση.

 

 

Γ) Σύμφωνα με πρόσφατη δικαστική απόφαση (υπ’αρ. Α 1963/2016 του Διοικ. Πρωτ. Πειραιά), από την ημερομηνία διακοπής της ηλεκτροδότησης ενός ακινήτου τεκμαίρεται η μη χρήση του από τον ιδιοκτήτη του και απαλλάσσεται αυτός από την υποχρέωση καταβολής δημοτικών τελών καθαριότητας, ανεξάρτητα από το πότε θα υποβληθεί προς τον αρμόδιο δήμο το αίτημα για την απαλλαγή του. Πιο αναλυτικά, βάσει του σκεπτικού της απόφασης, με τα δύο τελευταία εδάφια του άρθρου 3 του ν. 25/1975, εισάγεται μαχητό τεκμήριο υπέρ των ιδιοκτητών κλειστών ακινήτων, σύμφωνα με το οποίο από την ημερομηνία διακοπής της ηλεκτροδότησης ενός ακινήτου τεκμαίρεται και η μη χρησιμοποίηση του και, επομένως, εφόσον τα μη χρησιμοποιούμενα ακίνητα δεν παράγουν απορρίμματα, απαλλάσσονται, εκ του λόγου αυτού και για όσο χρόνο παραμένουν κλειστά, από το, ανταποδοτικού χαρακτήρα (πρβλ. Σ.τ.Ε. 60/2010 επταμ., Σ.τ.Ε. 274/2014,343/2016), τέλος καθαριότητας. Ο αρμόδιος Ο.Τ.Α. χορηγεί την απαλλαγή από τα δημοτικά τέλη, δικαιούμενος να διαπιστώσει οποτεδήποτε την ακρίβεια της υποβληθείσας υπεύθυνης δήλωσης προφανώς με τη διενέργεια επιτόπιου ελέγχου. Εφόσον δε από τον έλεγχο αυτό προκύψει ότι το ακίνητο χρησιμοποιείται, τότε το πιο πάνω τεκμήριο ανατρέπεται, και μάλιστα αναδρομικά, καθόσον ο ιδιοκτήτης του ακινήτου καταλογίζεται με τα αναλογούντα στην επιφάνεια του ακινήτου του δημοτικά τέλη καθαριότητας από την ημερομηνία χορήγησης της απαλλαγής, ενώ του επιβάλλεται και πρόστιμο για την ανακρίβεια της δήλωσης του.

 

 

Δ) Ο Συνήγορος του Πολίτη έχει ήδη από το 2014 επισημάνει (με το υπ’αρ. πρωτ. 180318/5473/31.01.2014 έγγραφο του) την απουσία προθεσμίας στο νόμο για την υποβολή της υπεύθυνης δήλωσης καθώς και το ότι η διακοπή ηλεκτροδότησης αποτελεί τεκμήριο για τη μη χρήση του ακινήτου. Κατά την άποψη της Αρχής, η απαίτηση της ταυτόχρονης με τη διακοπή ηλεκτροδότησης υποβολή της υπεύθυνης δήλωσης στο Δήμο, προκειμένου να απαλλαγεί το ακίνητο από τα δημοτικά τέλη, δεν συνάδει με το σκοπό του νομοθέτη, ο οποίος θέσπισε το σχετικό δικαίωμα υπέρ των πολιτών, αναγνωρίζοντας τη δύσκολη οικονομική συγκυρία. Με τον τρόπο αυτό τίθεται αυθαίρετα μια επιπλέον προϋπόθεση για την άσκηση του δικαιώματος, χωρίς να προβλέπεται στο νόμο.

 

 

Παρακαλούμε ως εκ τούτου για τις ενέργειες σας προς την κατεύθυνση της ορθής εφαρμογής της σχετικής διάταξης (άρθρο 5 ν.3345/2005), σύμφωνα με το σαφές, ρητό και ανεπιφύλακτο γράμμα και πνεύμα της.Εν αναμονή της ανταπόκρισης σας, σας ευχαριστούμε εκ των προτέρων για τη συνεργασία σας και παραμένουμε στη διάθεση σας για κάθε διευκρίνιση.

 

Ανδρέας Ποττάκης, Συνήγορος του Πολίτη.»

Οι προτάσεις για αλλαγές στις εξώσεις

Προχωρούν οι αλλαγές στο νόμο για τις εξώσεις. Οι προτάσεις της Νομοπαρασκευαστικής Επιτροπής, επιφέρουν τις εξής αλλαγες:

- Δίνεται δίμηνη προθεσμία «πληρωμής» των οφειλών από την κοινοποίηση εξωδίκου, αντί της 15μερης που ίσχυε μέχρι σήμερα. Με το νέο σύστημα ο κακοπληρωτής θα έχει διορία ενός μήνα για να καταβάλει τα ενοίκια, ενώ θα μπορεί να μείνει κι επιπλέον ένα μήνα χωρίς να πληρώσει. Αν περάσει το δίμηνο ο ιδιοκτήτης καταθέτει στο δικαστήριο αίτηση για την απόδοση μισθίου μαζί με την εξώδικη διαμαρτυρία. Ο δικαστής εκδίδει τη διαταγή απόδοσης μισθίου, η οποία πρέπει να κοινοποιηθεί στον ενοικιαστή. Με την επίδοση της διαταγής απόδοσης μισθίου, ο ενοικιαστής έχει διορία τριάντα ημερών προκειμένου να εξοφλήσει τα οφειλόμενα μισθώματα. Εφόσον δεν το πράξει, η διαταγή αποτελεί εκτελεστό τίτλο και μπορεί να εκτελεστεί η έξωση με δικαστικό επιμελητή. Με το νέο σύστημα η όλη διαδικασία καθυστερεί κατά έναν μήνα.

- Το εξώδικο πρέπει να κοινοποιείται και σε κάθε επόμενη δυστροπία και δύο φορές όταν υπάρχουν συνοικούντες σύζυγοι, πολλές φορές με θυροκολλήσεις, κάτι που δημιουργεί απίστευτες καταστάσεις και ατέλειωτη γραφειοκρατία.

- Καταργείται η άμεση εκτελεστότητα της διαταγής απόδοσης με την παράλογη προσθήκη μιας ακόμη υποχρεωτικής κοινοποίησης αντιγράφου της «προς γνώση», σε αντίθεση με τη διαταγή πληρωμής που είναι πάντοτε άμεσα εκτελεστή. - Επιμήκυνση του χρόνου έναρξης εκτελεστότητάς της μετά 30 ημέρες (αντί των 20), παρά το γεγονός ότι η προθεσμία ανακοπής παραμένει στις 15 εργάσιμες ημέρες (δηλαδή 20 ημερολογιακές).

- Μεταφορά (επαναφορά) της αρμοδιότητας για τις μισθώσεις με μηνιαίο μίσθωμα άνω των 400 ευρώ στα Μονομελή Πρωτοδικεία. Το Πρωτοδικείο Αθηνών, ωστόσο, προσδιορίζει δικάσιμο για μισθωτικές διαφορές συνήθως μετά από ένα χρόνο, ενώ το Ειρηνοδικείο μετά από ένα μήνα. Αυτό σημαίνει μεγάλες καθυστερήσεις μέχρι να τελεσιδικήσει η υπόθεση και μέχρι τότε ο ενοικιαστής μπορεί να συνεχίζει να χρωστά. Επιβαρυντικό είναι το γεγονός ότι το όριο μισθώματος για την προσφυγή στο Πρωτοδικείο αντί για το Ειρηνοδικείο κατεβαίνει από τα 600 στα 400 ευρώ

ΧΙΟΣ : Ενα κινέζικο βάζει φωτιές

Νέα συνάντηση με την Αντινομάρχη Χίου είχε ο πρόεδρος του Εμπορικού Συλλόγου Χίου μαζί με μέλη του Συλλόγου με αφορμή την δημιουργία ενός μεγάλου κινεζικού καταστήματος στο κέντρο της Απλωταριάς, γεγονός που έχει θορυβήσει ιδιαίτερα τον εμπορικό κόσμο του νησιού. Σύμφωνα με πληροφορίες το κατάστημα αυτό 1.000 τμ έρχεται σε αντίθεση με τις ισχύουσες διατάξεις που ορίζουν με σαφήνεια ότι επιτρέπεται η δημιουργία και λειτουργία σε πόλεις με πληθυσμό κάτω των 60.000 καταστημάτων μέχρι 500 τμ. Ένα δεύτερο θέμα που μας έχει προκαλέσει μεγάλη αναστάτωση είναι οι πληροφορίες για το αντίτιμο του ενοικίου που φθάνει το μήνα τις 7.000 ευρώ. Για όλους αυτούς τους λόγους ζητήθηκε η παρέμβαση της Νομαρχίας και ειδικότερα της Πολεοδομίας προκειμένου να γίνει ο απαραίτητος πολεοδομικός έλεγχος πριν δοθεί η άδεια λειτουργίας

pomidaani

nomisma_140x60
baner-pontiki