Real Estate News NETWORKSOCIALOPINION.GR | INVESTNEWS.GR | PARATIRITIS.GR | PREMIUM.PARATIRITIS.GR

realestatenews.gr

Αλλαγές στο φόρο στα οικόπεδα

Λιγότερο φόρο ακινήτων (ΕΝΦΙΑ) αναμένεται να πληρώσουν χιλιάδες ιδιοκτήτες οικοπέδων σε όλη την Ελλάδα οι οποίοι δε μπορούν να υπολογίσουν την αξία της περιουσίας τους καθώς βρίσκονται εκτός του συστήματος αντικειμενικών αξιών.

Πληροφορίες αναφέρουν ότι το οικονομικό επιτελείο θα φέρει στη Βουλή τροποποιήσεις στον Ενιαίο Φόρο Ιδιοκτησίας Ακινήτων σε ό,τι αφορά στη φορολόγηση οικοπέδων που βρίσκονται σε κωμοπόλεις, μικρά χωριά και οικισμούς και των οποίων ο υπολογισμός της αξίας τους είναι πολύ δύσκολος εάν όχι αδύνατος.

Τα οικόπεδα αυτά προκειμένου να μην υπάρξει άδικη υπερφορολόγηση θα φορολογηθούν με τον κατώτερο συντελεστή, θα υπάρξει δηλαδή μεγάλη μείωση της φορολόγησης για τους ιδιοκτήτες.

Το ίδιο θα ισχύσει και για τα οικόπεδα για τα οποία για τον υπολογισμό της αξίας τους χρειάζεται βεβαίωση της πολεοδομίας.

Εκτός από τους ευνοημένους οικοπεδούχους στην επαρχία «τυχεροί» θα είναι και πολλοί ιδιοκτήτες ακινήτων που βρίσκονται εντός μεγάλων αστικών κέντρων όπως ο Δήμος της Αθήνας οι οι Δήμοι Περιστερίου, Ταύρου, Ρέντη, Κηφισιάς, αλλά και σε Δήμους όπως τα Σπάτα, τα Τρίκαλα, η Πρέβεζα ή η Ξάνθη.

Σύμφωνα με τον Ελεύθερο Τύπο, μια τρίτη κατηγορία οικοπέδων που θα φορολογηθεί με τον χαμηλότερο συντελεστή είναι εκείνα τα οποία το υπουργείο δεν μπορεί να... εντοπίσει στους χάρτες που διαθέτει.

Ιστορικό κέντρο :Η πορεία προς την γκετοποίηση

Το ιστορικό εμπορικό κέντρο της Αθήνας τις τελευταίες δεκαετίες ακολουθούσε σε γενικές γραμμές μία πορεία μετάλλαξης σε μία προβληματική περιοχή της πόλης, με πολύμορφα και αντιφατικά όμως χαρακτηριστικά, όπως άλλωστε έχει αντίστοιχα παρατηρηθεί σε πολλές περιπτώσεις μητροπολιτικών αστικών κέντρων στην Ευρώπη. Ωστόσο, ενόψει της διεξαγωγής των Ολυμπιακών Αγώνων στην Αθήνα το 2004, φάνηκε, μέσω μίας σειράς περιστασιακών πρωτοβουλιών και ad hoc παρεμβάσεων της πολιτείας, ότι η περιοχή μπορούσε προοπτικά ν’ αλλάξει όψη, να αποτελέσει πόλο έλξης νέων κατοίκων και επισκεπτών καθώς και σημείο επιχειρηματικών και πολιτιστικών δραστηριοτήτων , να αναβαθμιστεί διατηρώντας ευρεία ταξική διαστρωμάτωση και θετικό πολυπολιτισμικό στίγμα και χαρακτήρα. Όμως, αντίθετα, το 2004, αμέσως μετά τη διεξαγωγή των Αγώνων, αποτελεί- σύμφωνα με όλες τις μαρτυρίες- ορόσημο για την εφεξής ραγδαία υποβάθμιση, τον πολλαπλασιασμό των προβλημάτων και τη διάχυση της αίσθησης ανασφάλειας και αδιέξοδου των πολιτών της περιοχής. Η διακοπή των πιστώσεων για την ανάπλαση του ιστορικού κέντρου, η εξάχνωση της κοινωνικής ευφορίας από την προετοιμασία και τη διεξαγωγή των Ολυμπιακών Αγώνων, η περιστολή της αστυνομικής εγρήγορσης, η επανάκαμψη των τοξικομανών και η δημιουργία πορνικής «πιάτσας» υπήρξαν τα πρώτα 3 συμπτώματα, τα οποία γρήγορα πολλαπλασιάστηκαν και με την αρχόμενη οικονομική ύφεση. Επίσης, την ίδια περίοδο και ιδίως από το 2006, καταγράφεται σημαντική προϊούσα αύξηση εισερχομένων στη χώρα αντικανονικών μεταναστών και αιτούντων άσυλο κυρίως από χώρες της Ασίας και της Αφρικής, πολλοί από τους οποίους, κυρίως λόγω της έλλειψης κατάλληλων κέντρων υποδοχής, αλλά και εξαιτίας των αδυναμιών της διαδικασίας ασύλου σε συνδυασμό και με την συστηματική επαναπροώθηση από τα υπόλοιπα κράτη – μέλη της Ε.Ε. στην χώρα μας ως πρώτης χώρας εισόδου των ατόμων αυτών κατ’εφαρμογή του Κανονισμού «Δουβλίνο ΙΙ» (2003), καταλήγουν ως «άνθρωποι σε παρένθεση» στην περιοχή του ευρύτερου κέντρου της Αθήνας. Με τον τρόπο αυτό το ιστορικό κέντρο και η ευρύτερη περιοχή γίνεται χώρος υπέρμετρης συγκέντρωσης νεοφερμένων μεταναστών «χωρίς χαρτιά» και αιτούντων άσυλο, χωρίς δίκτυα υποδοχής, εργασία και στέγη, με υψηλή θεατότητα στο δημόσιο χώρο και ρυπογόνες πρακτικές, αλλά και ανάπτυξη μικρο-εγκληματικότητας επιβίωσης, η μεγάλη έκταση της οποίας επηρεάζει αποφασιστικά την ποιότητα της καθημερινής ζωής των πολιτών, αποθαρρύνει την επισκεψιμότητα, και συμβάλλει στην περαιτέρω υποβάθμιση της περιοχής. Στο πλαίσιο αυτό δημιουργούνται δίκτυα «μαύρης αγοράς» ναρκωτικών, κλοπιμαίων, παραεμπορίου και πορνείας, που συντηρούν και αναπαράγουν αυτή την ανομική κατάσταση. Ταυτόχρονα, περιθωριακά στοιχεία από άλλα σημεία της πόλης μοιραία μετακινούνται στην περιοχή καθώς οι συνθήκες εμφανίζονται ευνοϊκές για τις δραστηριότητες και την «υπόγεια» επιβίωση τους, με αποτέλεσμα την ενεργοποίηση ενός «φαύλου κύκλου» υποβάθμισης- παραβατικότητας- κοινωνικού αποκλεισμού- περαιτέρω υποβάθμισης- διάχυσης της παραβατικότητας κοκ. Η εικόνα περιπλέκεται καθώς το φαινόμενο εκφεύγει από τον συνήθη παραδοσιακό προβληματισμό σχετικά με ζητήματα ενσωμάτωσης των μεταναστευτικών κοινοτήτων, καθώς ο νεοφερμένος πληθυσμός φέρει σε μεγάλο βαθμό χαρακτηριστικά «νομαδικού, εκ-τοπισμένου» πληθυσμού που βιώνουν ζωή περιορισμένη στα απολύτως στοιχειώδη της ανθρώπινης ύπαρξης, υπό το κράτος της «διαρκούς εξαίρεσης», χωρίς στοιχειώδεις δεσμούς μίας τοπικής, κοινωνικής, εργασιακής και θεσμικής αναφοράς. Οφείλουν συνεχώς να αυτοσχεδιάζουν για να υπάρχουν. Αυτά τα εκ-τοπισμένα άτομα δημιουργούν ένα αόρατο ιστό, μία «δική τους πόλη» εκτός δικαϊκού χώρου και κάθε έννοιας συνεκτικού κοινωνικού και αστικού ιστού. Περαιτέρω, ιδιαίτερα από το 2008, η δυσφορία και ανασφάλεια κυρίως των ελλήνων πολιτών (αλλά και παλαιότερων μεταναστών) διογκώνεται και μετατρέπεται σε εγκληματοφοβία, κοινωνική ένταση, έντονη ξενοφοβία και επιθετικές διαθέσεις αυτοδικίας. Στο σημείο αυτό η φυλετική- πολιτισμική διάσταση περιπλέκει και επιδεινώνει την αρνητική κοινωνική δι-αντίδραση, καθώς η εθνοτική προέλευση των νεοφερμένων μεταναστών δημιουργεί αρνητικά στερεότυπα περί συλλογικής επικινδυνότητας ομάδων που ούτε θέλουν ούτε μπορούν να ενσωματωθούν στην ελληνική κοινωνία λόγω των «ιδιαιτεροτήτων» τους. Το νέο ξενοφοβικό φαινόμενο θα μπορούσε να ονομαστεί «Ισλαμοφοβία» σε διάκριση από την «Αλβανοφοβία» που παρατηρήθηκε κατά τη δεκαετία του 1990. Η τωρινή κοινωνική αντίδραση έχει όλα τα χαρακτηριστικά ενός κοινωνικού «ηθικού πανικού» που αντιλαμβάνεται την παρουσία αυτού του πληθυσμού με εχθρότητα και ανησυχία ανάλογη προς την έλευση μίας σοβαρής φυσικής καταστροφής που πρέπει με κάθε μέσον να εξουδετερωθεί, ιδίως με την έντονη ενεργοποίηση των κρατικών κατασταλτικών μηχανισμών. Αυτή η στάση και αντίληψη πολλών πολιτών εδράζεται βεβαίως σε υπαρκτά προβλήματα της καθημερινότητας που συνοπτικά εκθέσαμε, καθώς αποτελεί γεγονός ότι η ανεπαρκής και πλημμελής παρέμβαση του κράτους έχει μετατρέψει τα αρχικώς μεμονωμένα προβλήματα σε ένα σύνθετο πλέγμα ακανθωδών κοινωνικών προβλημάτων, με πιο πιεστικές όψεις τους κινδύνους για τη δημόσια υγεία και τη δημόσια τάξη και ασφάλεια των πολιτών.

ΠΗΓΗ : Συνηγορος του Πολίτη

Έρχονται τα κτίρια μηδενικής κατανάλωσης

Ψηφίστηκε σήμερα από την Ολομέλεια του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου στο Στρασβούργο η Έκθεση για την Ενεργειακή Αποδοτικότητα των Κτιρίων, στόχος της οποίας είναι η προώθηση οικονομικά συμφερουσών λύσεων για τη βελτίωση των συνολικών ενεργειακών επιδόσεων των κτιρίων εντός της Ένωσης, λαμβάνοντας υπόψη τις κλιματολογικές και τοπικές συνθήκες.
Σύμφωνα με την έκθεση τα κτίρια (κατοικίες και εμπορικά κτίρια) παρουσιάζουν μεγάλες δυνατότητες εξοικονόμησης ενέργειας, καθώς αποτελούν το μεγαλύτερο καταναλωτή ενέργειας και τη μεγαλύτερη πηγή εκπομπών CO2 στην ΕΕ. Ευθύνονται για το 40% περίπου της συνολικής τελικής ενεργειακής κατανάλωσης και για το 35% των συνολικών εκπομπών CO2 στην ευρωπαϊκή επικράτεια. Συνεπακόλουθα, διαθέτουν σημαντικό ανεκμετάλλευτο δυναμικό, το οποίο αν αξιοποιηθεί σωστά μπορεί να οδηγήσει σε μείωση της κατανάλωσης ενέργειας της ΕΕ ως και 11% το 2020.
Τί προβλέπει η Έκθεση
Τα Κράτη Μέλη υποχρεούνται να προωθήσουν την υιοθέτηση, από την αγορά, κτιρίων, των οποίων οι εκπομπές διοξειδίου του άνθρακα και η κατανάλωση πρωτογενούς ενέργειας είναι χαμηλές ή μηδενικές μέσω της κατάρτισης συγκροτημένων εθνικών σχεδίων. Με την Έκθεση, ενθαρρύνεται η οικονομική στήριξη για τη βελτίωση της ενεργειακής αποδοτικότητας των κτιρίων, μέσω κοινοτικής και εθνικής χρηματοδότησης, ενώ τα Κράτη Μέλη καλούνται να καταρτίσουν έως τις 30 Ιουνίου 2011 εθνικά σχέδια δράσης με προτάσεις μέτρων (οικονομικών, φορολογικών, κλπ) προκειμένου να αυξηθεί η ενεργειακή απόδοση νέων και ανακαινιζόμενων κτιρίων.
Η εγκριθείσα Οδηγία εισαγάγει για πρώτη φορά την έννοια των κτιρίων "σχεδόν μηδενικής κατανάλωσης ενέργειας", δηλαδή κτιρίων με πολύ υψηλή ενεργειακή αποδοτικότητα. Έως τις 31 Δεκεμβρίου 2020, όλα τα νέα κτίρια πρέπει να έχουν σχεδόν μηδενικό ενεργειακό ισοζύγιο, ενώ για τα δημόσια κτίρια ο στόχος είναι πιο φιλόδοξος, καθότι πρέπει να πληρούν τη συγκεκριμένη προϋπόθεση μέχρι το 2018, θέτοντας έτσι το παράδειγμα.
Η Έκθεση του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου επιδιώκει, επίσης, την πιο ενεργή προώθηση της ενεργειακής αναβάθμισης κτιρίων, τα οποία υφίστανται εκτενή ανακαίνιση (δηλαδή των κτιρίων όπου η ανακαίνιση αφορά άνω του 25% της επιφάνειάς τους, είτε το κόστος της ανακαίνισης ξεπερνά το 25% της αξίας τους) μέσω του καθορισμού ελάχιστων απαιτήσεων ενεργειακής απόδοσης. Προβλέπεται ακόμη η υποχρεωτική εγκατάσταση "έξυπνων μετρητών" τόσο στα νέα, όσο και στα ανακαινισμένα κτίρια.
Σημαντικές είναι και οι νέες ρυθμίσεις για το περιεχόμενο των πιστοποιητικών ενεργειακής επίδοσης, τα οποία πρέπει να περιλαμβάνουν την ενεργειακή απόδοση του κτιρίου, τις ελάχιστες απαιτήσεις για λόγους σύγκρισης, προτάσεις βελτίωσης της ενεργειακής απόδοσης, συμπεριλαμβανομένων και των δυνατοτήτων χρηματοδότησης. Προβλέπεται ακόμη υποχρεωτική αναφορά του δείκτη ενεργειακής απόδοσης σε όλες τις αγγελίες πώλησης και ενοικίασης.

Οι αλλαγές στον ΕΝΦΙΑ

Μεγάλες ανατροπές για εκατοντάδες χιλιάδες ιδιοκτήτες ακινήτων, φέρνει το σχέδιο του υπουργείου Οικονομικών για αλλαγές στον τρόπο υπολογισμού του Ενιαίου Φόρου Ιδιοκτησίας Ακινήτων, γνωστού και ως ΕΝΦΙΑ.

Οι ρυθμίσεις που θα τεθούν σε ισχύ μπορούν να προκαλέσουν σημαντική φοροελάφρυνση καθώς διορθώνονται αδικίες που υπάρχουν στον υπολογισμό του σχετικού φόρου.

Η εισήγηση που έχει κάνει ο υφυπουργός Οικονομικών, Γ. Μαυραγάνης, προβλέπει νέο τρόπο υπολογισμού του ΕΝΦΙΑ για 4.500 περιοχές της χώρας.

Πρόκειται για περιοχές που εντάχθηκαν στο σύστημα αντικειμενικών τιμών το 2011 κι έχουν συμπληρωματικό φόρο (για ακίνητη περιουσία άνω των 300.000 ευρώ). Παράλληλα, φυσικά και νομικά πρόσωπα έχουν την ευκαιρία να τροποποιήσουν αναδρομικά το Ε9, ώστε να αποφύγουν χαράτσια.

Με τις αλλαγές αυτές ρυθμίζονται εκκρεμότητες που υπήρχαν στον υπολογισμό του φόρου και γίνεται εφικτή η εκκαθάριση του ΕΝΦΙΑ, κάτι που αναμένεται να ολοκληρωθεί έως τα τέλη του Ιουλίου. Κατά συνέπεια, εκατομμύρια φορολογούμενοι θα ενημερωθούν, μέσω e-mail, για τις οφειλές τους τόσο για τον ΕΝΦΙΑ όσο και για το συμπληρωματικό φόρο που επιβάλλεται σε ακίνητη περιουσία άνω των 300.000 ευρώ.

 

Οι πέντε αλλαγές- κλειδιά

 

Υποβολή Ε9

Οι ιδιοκτήτες ακινήτων έχουν εκ νέου τη δυνατότητα να διορθώσουν τα όποια λάθη έγιναν στην υποβολή του Ε9, κάτι που ανοίγει παράθυρο για μικρότερο φόρο αν η τροποποιητική δήλωση είναι χαμηλότερη από την αρχική. Το υπουργείο Οικονομικών θα δώσει τη δυνατότητα αναδρομικής τροποποίησης του Ε9 και αντίστοιχα του ΦΑΠ 2011, 2012, 2013 αλλά και του ΕΝΦΙΑ 2014 έως το τέλος Νοεμβρίου του 2014. Αν ο τελικός φόρος είναι χαμηλότερος από αυτόν που θα εκκαθαριστεί, το ποσό θα συμψηφιστεί με τις δόσεις που έχουν καταβληθεί έως τότε. Η ρύθμιση αφορά κατά κύριο λόγο χιλιάδες αγρότες που είχαν δηλώσει περισσότερες εκτάσεις από αυτές που κατείχαν, ώστε να λάβουν υψηλότερη επιδότηση.

Μείωση συντελεστή αξιοποίησης

Σημαντική μείωση του ΕΝΦΙΑ θα προκύψει σε ακίνητα και οικόπεδα που βρίσκονται σε περιοχές οι οποίες μπήκαν πρόσφατα στο σύστημα υπολογισμού αντικειμενικών αξιών. Σε αυτές τις περιπτώσεις ο Συντελεστής Αξιοποίησης Οικοπέδου θα είναι 0,6 και όχι 0,8 ή 1 ή και ενδεχομένως ακόμη μεγαλύτερος όπως ισχύει στις υπόλοιπες. Αυτό αφορά περίπου 4.500 περιοχές σε όλη την Ελλάδα, κυρίως στην περιφέρεια αλλά και σε κάποιες περιπτώσεις στα αστικά κέντρα, στις οποίες από το 2011 η αξία των ακινήτων υπολογίζεται με το σύστημα αντικειμενικού προσδιορισμού. Αντίστοιχα προκύπτει έμμεση έκπτωση καθώς μειώνεται και η συνολική αξία της ακίνητης περιουσίας.

Συμπληρωματικός φόρος

Σημαντική μείωση του φόρου που επιβάλλεται σε όσους έχουν συνολική ακίνητη περιουσία άνω των 300.000 προκύπτει από την προσθήκη του Συντελεστή Αξιοποίησης Οικοπέδου. Ο συντελεστής θα έχει ανώτατο πλαφόν τη μονάδα και σε πολλές περιπτώσεις θα είναι σημαντικά χαμηλότερος, ξεκινώντας από το 0,2 και φτάνοντας στο 0,8. Αν δεν υπήρχε αυτός ο συντελεστής, η επιβάρυνση που θα προέκυπτε για τα οικόπεδα και τα ακίνητα αυτής της κατηγορίας θα ήταν αυξημένη κατά 100% έως και 400%.

Εταιρείες

Οι αλλαγές που δρομολογούνται αφορούν και τα νομικά πρόσωπα, καθώς επεκτείνεται η προθεσμία ηλεκτρονικής υποβολής της περιουσιακής τους κατάστασης μέσω του Ε9, προκειμένου να μην προκύψουν προβλήματα κατά την εκκαθάριση του ΕΝΦΙΑ και του πρόσθετου φόρου. Η παράταση θα δοθεί μέχρι τα τέλη Σεπτεμβρίου για τροποποίηση του Ε9 και αποστολή με το σωστό τρόπο, μέσω του Taxisnet.

Κληρονομιές

Για τα ακίνητα από κληρονομιά, η υποχρέωση υποβολής Ε9 θα τίθεται σε εφαρμογή τέσσερις μήνες μετά από το θάνατο του κληρονομούμενου, δηλαδή συμπίπτει με την προθεσμία αποδοχής κληρονομιάς. Έτσι, οι κληρονόμοι θα μπορούν να αποφασίσουν αν θα αποδεχθούν την κληρονομιά πριν κληθούν να συμπεριλάβουν τα ακίνητα στη φορολογική τους δήλωση. Ετσι εξαλείφεται το παράδοξο να πρέπει κάποιος να φορολογηθεί για ακίνητο που δεν θέλει να αποκτήσει. Παράλληλα, αυτό διευκολύνει και τις συνεννοήσεις σε περιπτώσεις που οι κληρονόμοι είναι περισσότεροι.

Επιστροφή στο ενοίκιο;

Η « χρυσή εποχή της ιδιοκατοίκησης » έχει τελειώσει, λέει μια έκθεση από μια διακεκριμένη οργάνωση στέγασης καθώς η επιστροφή στο νοίκι είναι ενα απο τα αποτελέσματα της κρίσης, των υψηλών τιμών και των στεγαστικών δανείων. Σύμφωνα με μια έκθεση του Chartered Institute of Housing, η εποχή της ιδιοκατοίκησης θα μπορούσε να παρέλθει με εκατομμύρια βρεταννούς να επιστρέφουν στην ενοικίαση. Ήδη υποστηρίζουν ότι τα πρώτα θύματα θα είναι τα χαμηλά εισοδήματα που δεν έχουν την δυνατότητα αγοράς και πληρωμής των δόσεων των στεγαστικών δανείων. Απο την άλλη πλευρά είναι και εκείνοι που είναι παγιδευμένοι στα ακίνητα που ήδη έχουν αγοράσει και η αξία τους είναι χαμηλότερη απο το δάνειο που έχουν παρει για να τα αγοράσουν. Ενα άλλο πρόβλημα αφορά τις αλλαγές στην χρηματοδότηση αφού οι τράπεζες χρηματοδοτούν έως το 75% της εμπορικής αξίας και αυτό σημαίνει ότι θα απαιτηθούν προκαταβολές που δεν θα έχουν πολλοί να τις καλύψουν. Σύμφωνα με την ίδια έκθεση έως το 2020 , το ποσοστό των ενοικιαστών θα αυξηθεί σε 20% απο 15% που είναι σήμερα .Αντιθέτως, προβλέπει ότι τα ιδιοχρησιμοποιούμενα νοικοκυριά θα πέσουν στο 62% από 71% το 2003. Πρέπει να σημειωθεί ότι το 2007 μόλις το 56% των Γάλλων και το 43% των γερμανικών νοικοκυριών κατοικούσαν στο δικό τους σπίτι. Υπενθυμίζεται ότι η Ελλάδα με 81% έχει ένα απο τα υψηλότερα ποσοστά ιδιοκατοίκησης στην Ευρώπη μαζί με την Ισπανία.

pomidaani

nomisma_140x60
baner-pontiki