Real Estate News NETWORKSOCIALOPINION.GR | INVESTNEWS.GR | PARATIRITIS.GR | PREMIUM.PARATIRITIS.GR

realestatenews.gr

Τι λένε οι υποψήφιοι για το ιστορικό κέντρο

Ο σύλλογος Παναθήναια και η Αστική Μη Κερδοσκοπική Εταιρεία MOnuMENTA διοργάνωσαν την Πέμπτη 14 Οκτωβρίου 2010 δημόσια συζήτηση με θέμα «Το ιστορικό κέντρο της Αθήνας λίγο πριν τις δημοτικές εκλογές 2010».

Στόχος της εκδήλωσης ήταν να παρουσιαστούν από τους υποψηφίους οι τρόποι επίλυσης της ανεξέλεγκτης και αδιέξοδης κατάστασης στην οποία έχει περιέλθει το ιστορικό κέντρο. Τη συζήτηση που συντόνισε ο δημοσιογράφος Άρης Χατζηγεωργίου ξεκίνησε η εκπρόσωπος της MOnuMENTA η οποία παρουσίασε τη σημερινή κατάσταση του ιστορικού κέντρου, όπου καθημερινότητα πια αποτελούν η εγκληματικότητα και η παραβατικότητα (εμπόριο ναρκωτικών, πορνεία, παράνομη δράση μεταναστών, κλοπές), η υποβάθμιση κάθε ποιότητας ζωής (έλλειψη καθαριότητας, έλλειψη υποδομών, εγκαταλειμμένα κτήρια, απειλούμενοι ελεύθεροι χώροι, θόρυβος), η καταπάτηση των ανθρωπίνων δικαιωμάτων (εκμετάλλευση ανθρώπων, έλλειψη ασφάλειας, έλλειψη ελευθερίας κίνησης), οι άστεγοι, η εκδίωξη των πραγματικών κατοίκων των περιοχών αυτών και η παράδοσή των περιοχών στα κέντρα διασκέδασης και στις κτηματικές εταιρείες.

Η MOnuMENTA και ο σύλλογος Παναθήναια ζήτησαν την επίλυση του προβλήματος, την επαναφορά του ιστορικού κέντρου στην ανθρώπινη διάστασή του, διαφωνώντας με οποιαδήποτε ενέργεια που θα εκδιώξει τους κατοίκους, θα εκδιώξει τους λεγόμενους ανεπιθύμητους, θα αλλοιώσει την ταυτότητα του ιστορικού κέντρου. Οι υποψήφιοι δήμαρχοι που παραβρέθηκαν πρότειναν τα εξής:

Ο Γιώργος Καμίνης, επικεφαλής της παράταξης «Δικαίωμα στην Πόλη», έδωσε μεγάλη βαρύτητα στην ανάγκη ενίσχυσης της κατοικίας μέσω μιας στεγαστικής πολιτικής που ποτέ δεν υπήρξε στον δήμο της Αθήνας, ο Λευτέρης Σκιαδάς, υποψήφιος δημοτικός σύμβουλος, εκπροσώπησε τον Νικήτα Κακλαμάνη τμίλησε για λύσεις που στηρίζονται στο τρίπτυχο κοινωνία-πολεοδομία-αστυνομία. Η Ελένη Πορτάλιου, υποψήφια δήμαρχος από την «Ανοιχτή Πόλη», έδωσε μεγάλη βαρύτητα στην αντιμετώπιση των προβλημάτων για τα οποία είναι αρμόδιος ο δήμος, όπως είναι η καθαριότητα, ο εξωραϊσμός, η απομάκρυνση των νυχτερινών κέντρων, η διοργάνωση εκδηλώσεων και οι χρήσεις γης. Οι Γ. Αμυράς με τον συνδυασμό «Μένουμε Ελλάδα» και Πέτρος Κωνσταντίνου (ΑΝΤΑΡΣΥΑ) πρότειναν ο πρώτος την ενεργοποίηση των πολιτών και ο δεύτερος την άμεση νομιμοποίηση των μεταναστών και τη χορήγση ασύλου.

Οι υποψήφιοι περιφερειάρχες και αντιπεριφερειάρχες που συμμετείχαν ήταν οι Γρ. Ψαριανός (Αττική Γη), Κώστας Διάκος (Οικολόγοι Πράσινοι), Νίκος Μπελαβίλας (Ελεύθερη Αττική) Χρ. Κουρούσης (συνδυασμός Γ. Δημαρά) και ο Γιάννης Μηλιός υποψήφιος περιφερειακός σύμβουλος με τον Αλέξη Μητρόπουλο, οι οποίοι επεσήμαναν την επιδείνωση της κατάστασης στο κέντρο λόγω της οικονομικής κρίσης και των μέτρων της Κυβέρνησης, την καλλιέργεια φόβου, τη μεθοδευμένη απαξίωση των περιοχών και πρότειναν την ενεργοποίηση των πολιτών, την ενίσχυση των θεσμών, την εξασφάλιση πόρων, την ενίσχυση της κατοικίας, τη χορήγηση ασύλου και στέγης στους μετανάστες, την αποποινικοποίηση των ναρκωτικών κ.ά.

Ο λόγος στη συνέχεια δόθηκε στους κατοίκους των περιοχών οι οποίοι εξέφρασαν για άλλη μια φορά τον θυμό τους για την ανυπαρξία μέτρων και την αδιαφορία της Πολιτείας. Μια γενική διαπίστωση είναι η απογοήτευση των κατοίκων από τη μέχρι σήμερα αντιμετώπιση των προβλημάτων τους, με αποτέλεσμα να μην πιστεύουν ότι υπάρχει υποψήφιος που θα δώσει λύση και το χειρότερο ότι η αγανάκτησή τους δεν στρέφεται μόνο ενάντια στους πραγματικά υπαίτιους της κατάστασης αλλά και στις ευπαθείς ομάδες.

Αυτή η διεύθυνση ηλεκτρονικού ταχυδρομείου προστατεύεται από κακόβουλη χρήση. Χρειάζεται να ενεργοποιήσετε την Javascript για να τη δείτε.

ΕΝΦΙΑ: Μνημείο προχειρότητας και πολιτικής σκοπιμότητας

Στο υπουργείο Οικονομικών φαίνεται ότι κατέληξαν στο ύψος της έκπτωσης από τον ΕΝΦΙΑ για τα κενά μη ηλεκτροδοτούμενα ακίνητα, όχι όμως και στον τρόπο με τον οποίο θα εφαρμοστεί αυτή η έκπτωση.

Η διάταξη, που εκτός απροόπτου θα κατατεθεί σήμερα στη Βουλή, θα προβλέπει έκπτωση έως 20%, ωστόσο δεν θα προσδιορίζει επακριβώς τον τρόπο με τον οποίο θα υπολογισθεί. Το πρόβλημα έγκειται στον ακριβή καθορισμό, αλλά και στον εντοπισμό των κτισμάτων που θα τύχουν της συγκεκριμένης έκπτωσης.

Έτσι, ενώ κλείνει το θέμα του ποσοστού της έκπτωσης, οι ιδιοκτήτες των κενών, ξενοίκιαστων μη ηλεκτροδοτούμενων κτισμάτων, θα κληθούν να καταβάλουν κανονικά ολόκληρο το φόρο και η έκπτωση θα υπολογιστεί αργότερα με νέα εκκαθάριση του φόρου.

Όσον αφορά στα ζητήματα που καλούνται να επιλύσουν οι αρμόδιες υπηρεσίες του υπουργείου, αυτά αφορούν:

-Στον ορισμό του «κενού, ξενοίκιαστου και μη ηλεκτροδοτούμενου κτίσματος», καθώς θα πρέπει να συμπεριληφθεί και ο χρόνος κατά τον οποίο το κτίσμα αυτό είχε τη συγκεκριμένη ιδιότητα.

Θα πρέπει δηλαδή να διευκρινιστεί για πόσο χρονικό διάστημα πρέπει να έχει μείνει «κενό, ξενοίκιαστο και μη ηλεκτροδοτούμενο» ένα κτίσμα για να κριθεί ότι ο ιδιοκτήτης του δικαιούται έκπτωσης επί του ΕΝ.Φ.Ι.Α. Κάτι τέτοιο θεωρείται εξαιρετικά δύσκολο καθώς ο ΕΝ.Φ.Ι.Α. επιβάλλεται στην ακίνητη περιουσία που είχε ο φορολογούμενος μια συγκεκριμένη μέρα του έτους και ειδικότερα την 1η Ιανουαρίου. Αν λοιπόν δεν ορισθεί η έννοια του «κενού, μη ηλεκτροδοτούμενου κτίσματος» σε βάθος χρόνου, τότε υπάρχει πιθανότητα να δικαιούται της έκπτωσης κι ένας ιδιοκτήτης ο οποίος καθ' όλη τη διάρκεια του 2013 εκμίσθωνε κανονικά το ακίνητο.

-Στον εντοπισμό των ιδιοκτητών που κατέχουν «κενά και μη ηλεκτροδοτούμενα κτίσματα». Ο εντοπισμός αυτός είναι εξίσου δύσκολη υπόθεση καθώς τα στοιχεία που έχει στη διάθεσή του το υπουργείο Οικονομικών, με βάση τις δηλώσεις Ε2 και Ε9 αφορούν μόνο στα κτίσματα τα οποία παρέμειναν κενά το προηγούμενο έτος για διάστημα τουλάχιστον 6 μηνών όχι όμως και το εάν αυτά τα ακίνητα ήταν και μη ηλεκτροδοτούμενα. Επομένως, θα πρέπει να βρεθούν ποια από τα δηλωθέντα ως κενά κτίσματα ήταν ταυτόχρονα και μη ηλεκτροδοτούμενα.

Η πληροφορία αυτή υπάρχει μόνο στο αρχείο της ΔΕΗ  και απαιτείται αρκετός χρόνος μέχρι το υπουργείο Οικονομικών να αποκτήσει πρόσβαση και να αξιοποιήσει τη συγκεκριμένη πληροφορία.

Σε κάθε περίπτωση, μέχρι να καθοριστεί το νέο πλαίσιο οι φορολογούμενοι που κατέχουν κενά και μη ηλεκτροδοτούμενα ακίνητα θα πληρώνουν κανονικά τις δόσεις του φόρου (η πρώτη θα καταβληθεί μέχρι τις 30 Σεπτεμβρίου) και αργότερα με την επανεκκαθάριση του φόρου που θα γίνει με συνυπολογισμό της έκπτωσης για τα κενά, ξενοίκιαστα και μη ηλεκτροδοτούμενα κτίσματα θα αφαιρεθεί το ποσό της έκπτωσης από τις τελευταίες δόσεις.

Ιδιοκτησία και Κοινωνία

Η ιδιοκτήσία το τελευταίο χρόνο βρίσκεται σε καθεστώς φορολογικής τρομοκρατίας.Και όμως η ιδιοκτησία είναι  απο τις πιό δυναμικές δραστηριότητες στην χώρα με τεράστια συνεισφορά όχι μόνο στην οικονομική αλλά και στην κοινωνική ισσοροπία της χώρας. Τα οικονομικά οφέλη της αγοράς κατοικίας είναι τεράστια.

Ο τομέας της στέγασης άμεσα αντιπροσωπεύει περίπου το 15% τοις εκατό της συνολικής οικονομικής δραστηριότητας . Την ίδια στιγμή το ποσοστό ιδιοκατοίκησης ξεπερνά το 80% δημιουργώντας προϋποθέσεις κονωνικής σταθερότητας.

Αν και στην Ελλάδα δεν υπάρχουν μελέτες για τις επιπτώσεις στην κοινωνία απο το υψηλό ποσοστό ιδιοκατοίκησης εντούτοις προσεγγίσεις που έχουν γίνει στις ΗΠΑ αποδεικνύουν ότι η ιδιοκτησία είναι ένας απο τους πιο σημαντικούς παράγοντες που περιορίζουν την κινητικότητα του πληθυσμού

Η έρευνα δειχνει ότι οι ιδιοκτήτες ακινήτων κινούνται πολύ λιγότερο από τους ενοικιαστές και, συνεπώς, είναι ενσωματωμένοι στην ίδια γειτονιά και την κοινότητα για μεγαλύτερο χρονικό διάστημα. Η μελέτη για την γεωγραφική κινητικότητα την περίοδο 2008-2009, έδειξε ότι το 5,2% από τους ιδιοκτήτες μετακινήθηκαν σε άλλη περιοχή έναντι 30% των ενοικιαστών . Αυτό έχει άμεση επίπτωση σε ποιοτικούς δείκτες μίας περιοχής και συγκεκριμένα στο επίπεδο της εκπαίδευσης, των συνθηκών υγιεινής και της εγκληματικότητας.Η "συμπεριφορά" αυτή αποδίδεται στο γεγονός ότι οι ιδιοκτήτες που τείνουν να παραμείνουν στα σπίτια τους προσθέτουν ένα βαθμό σταθερότητας στην γειτονιά τους ώστε να δρέψουν τα οικονομικά οφέλη κάθε ανατίμηση της αξίας του σπιτιού τους.

Στα πλαίσια αυτά πιεζουν για την περαιτερω ανάπτυξη των υποδομών αλλά και για την συνολική εικόνα της περιοχής. Η έκταση της κοινοτικής συμμετοχής και τα οφέλη που προκύπτουν για την κοινωνία είναι δύσκολο να μετρηθούν, αλλά ερευνητές διαπίστωσαν ότι οι ιδιοκτήτες σπιτιού τείνουν να συμμετέχουν πιο ενεργά στις κοινότητές τους από ότι οι ενοικιαστές.

Για παράδειγμα, οι ιδιοκτήτες κατοικιών βρέθηκαν να είναι περισσότερο τοπικά πολιτικά δραστήριοι από τους ενοικιαστές. Οι ιδιοκτήτες σπιτιού συμμετάσχουν στις εκλογές πολύ πιο συχνά από ενοικιαστές.

Η αγορά κατοικίας στην Αττική

Η αγορά κατοικίας στην Ανατολική Αττική, τα Δυτικά και Νότια Προάστια, τον Πειραιά και τα προάστιά του χαρακτηρίζεται από περιορισμένο αριθμό νέων αναπτύξεων και επιβράδυνση των εργασιών αποπεράτωσης των υφιστάμενων κατασκευών. Οι δυνητικοί αγοραστές συνεχίζουν να τηρούν στάση αναμονής σχετικά με την αγορά κατοικίας ενώ στρέφονται κυρίως σε ακίνητα παλαιάς κατασκευής και μικρότερων επιφανειών σε σχέση με προηγούμενα έτη. Το γενικό συμπέρασμα προκύπτει από επιτόπιες έρευνες στις περιοχές αυτές της Eurobank EFG Property Services. Το Τμήμα Μελέτης και Έρευνας Αγοράς της εταιρίας εκπόνησε σειρά μελετών για την Ανατολική, Δυτική και Νότια Αττική καθώς και για τον Πειραιά, που είναι διαθέσιμες στο site της εταιρείας www.eurobankpropertyservices.gr. Για την Ανατολική Αττική παρατηρήθηκε συγκέντρωση σημαντικού αποθέματος νεόδμητων κατοικιών για την πλειονότητα των περιοχών. Ο όγκος των συναλλαγών κινείται σε χαμηλά επίπεδα ενώ το αγοραστικό ενδιαφέρον εμφανίζεται περιορισμένο και επικεντρώνεται σε πολλές περιπτώσεις σε διαθέσιμα οικόπεδα. Τα επίπεδα τιμών νεόδμητων κατοικιών διαμορφώνονται ανάλογα με την εγγύτητα σε παραλιακό μέτωπο και τη θέα που διαθέτουν. Οι περιοχές των Δυτικών Προαστίων της Αττικής διαθέτουν στην πλειονότητά τους περιορισμένο απόθεμα νεόδμητων διαμερισμάτων με εξαίρεση τους Δήμους Αγίων Αναργύρων, Αχαρνών και Πετρούπολης. Όπως παρατηρείται και στην Ανατολική Αττική, το αγοραστικό ενδιαφέρον είναι περιορισμένο και αφορά κυρίως σε ακίνητα παλαιότητας. Στα Νότια Προάστια της Αττικής συγκαταλέγονται περιοχές των οποίων το υφιστάμενο απόθεμα νεόδμητων κατοικιών είναι ομοιόμορφα κατανεμημένο στην πλειονότητά του σε όλη την έκταση της κάθε περιοχής. Οι ζητούμενες τιμές παρουσιάζουν διακυμάνσεις ανάλογα με τη θέση του ακινήτου, την περιοχή στην οποία ανήκει και τον τύπο κατασκευής του καθώς συναντάται σημαντικός αριθμός πολυτελών κατοικιών. Τέλος, ο Πειραιάς και τα νοτιοδυτικά προάστια του Δήμου χαρακτηρίζονται από χαμηλά επίπεδα ζήτησης νεόδμητων διαμερισμάτων και στην πλειονότητά τους διαθέτουν σημαντικό απόθεμα νεόδμητων αναπτύξεων ομοιόμορφα κατανεμημένων σε όλη την έκταση της εκάστοτε περιοχής. Εντούτοις υπάρχουν περιοχές όπως η Πειραϊκή, η Καστέλα, το Πασαλιμάνι και η Φρεαττύδα οι οποίες χαρακτηρίζονται από έλλειψη κατάλληλων οικοπέδων και δεν διαθέτουν αξιοσημείωτο αριθμό αναπτύξεων. Το κύριο αγοραστικό ενδιαφέρον συγκεντρώνεται σε παλαιά ακίνητα και στην πλειονότητά τους οι νέες κατασκευές έχουν υλοποιηθεί με τη μέθοδο της αντιπαροχής.

Στο σκοτάδι για τον ΕΝΦΙΑ

Μείωση του ΕΝΦΙΑ για τα ξενοίκιαστα και μη ηλεκτροδοτούμενα ακίνητα, εξήγγειλε ο πρωθυπουργός κ. Αντώνης Σαμαράς και επιβεβαίωσε ο Αντιπρόεδρος κ. Ευάγγελος Βενιζέλος, από τη Διεθνή Έκθεση Θεσσαλονίκης. Φαίνεται όμως ότι το επιτελείο του Υπ. Οικονομικών δεν έχει καταλήξει στις λεπτομέρειές της εφαρμογής της, με αποτέλεσμα οι ενδιαφερόμενοι ιδιοκτήτες από όλη τη χώρα να ανησυχούν δικαιολογημένα, γιατί καμιά λεπτομέρεια δεν είναι γνωστή ως προς το αν και πως θα εφαρμοστεί τελικά ο προτεινόμενος από την ΠΟΜΙΔΑ μειωτικός Συντελεστής Κενών Κτισμάτων (ΣΚΚ), με τιμή 0,75 για το 2014 και 0,50 για το 2015 και μετά, ή κάτι διαφορετικό.Άγνωστα είναι συνεπώς:

*Ποιό θα είναι το ποσοστό της έκπτωσης, δηλ. ποιός θα είναι ο μειωτικός συντελεστής που θα υιοθετηθεί.

*Το αν ο συντελεστής αυτός θα εφαρμοστεί και στους δύο φόρους του ΕΝΦΙΑ, τον κύριο και τον συμπληρωματικό. Αν εφαρμοστεί μόνον στον ένα από τους δύο φόρους, τότε θα πρόκειται για κίνηση με επικοινωνιακό στόχο, και στην ουσία για καθαρό εμπαιγμό όσων καταστρέφονται κυριολεκτικά από τον ΕΝΦΙΑ.

*Το αν θα υπάρχουν χρονικές προϋποθέσεις, δηλαδή επί πόσο χρονικό διάστημα ένα ακίνητο είναι ξενοίκιαστο και χωρίς ηλεκτροδότηση. Ο χρόνος αυτός δεν μπορεί σε καμιά περίπτωση να υπερβαίνει τα δύο τελευταία έτη.

*Το αν θα επινοηθούν περιουσιακά ή εισοδηματικά κριτήρια που θα αποκλείουν ακριβώς αυτούς που έχουν ανάγκη την έκπτωση αυτή! Υπενθυμίζουμε ότι ο ισχύων Συντελεστής Κενών Κτισμάτων (ΣΚΚ) 0,40 σε ουδένα περιουσιακό ή εισοδηματικό κριτήριο ή περιορισμό υπόκειται. Οι συντελεστές αυτοί συσχετίζονται αποκλειστικά με την κατάσταση κάθε ακινήτου και ουδένα συσχετισμό μπορεί να έχουν με τον ιδιοκτήτη τους.

*Και τέλος από πότε θα εφαρμοστεί η έκπτωση αυτή. Οι ανακοινώσεις υπονοούν μελλοντική δήλωση των κενών ακινήτων και μελλοντική εκκαθάριση των εκπτώσεων. Η ΠΟΜΙΔΑ ζητεί την άμεση και απροφάσιστη μειωμένη εκκαθάριση όλων όσων ακινήτων έχουν ήδη δηλωθεί ως κενά στον κωδικό 8 της στήλης 32 του Ε9 του έτους 2014, και τη χορήγηση προθεσμίας μέχρι 31.12.2014 για να διορθώσουν τις δηλώσεις τους όλοι όσοι δεν το γνώριζαν.

pomidaani

nomisma_140x60
baner-pontiki