Real Estate News NETWORKSOCIALOPINION.GR | INVESTNEWS.GR | PARATIRITIS.GR | PREMIUM.PARATIRITIS.GR

realestatenews.gr

Φρενάρουν την αναπροσαρμογή των αντικειμενικών

Η αναπροσαρμογή των αντικειμενικών αξιών θα αποτελέσει ένα από τα κεντρικά ζητήματα της αγοράς ακινήτων κατά τους προσεχείς μήνες, εφόσον ισχύσει η σημερινή εκτίμηση στελεχών του οικονομικού επιτελείου, ότι οι τιμές δεν θα αλλάξουν πριν από τον Ιανουάριο του 2016, δηλαδή σχεδόν εννέα χρόνια μετά την τελευταία μεταβολή τους, το 2007. Αυτό σημαίνει ότι οι φόροι κατοχής, που είναι και οι πλέον σημαντικοί, όπως ο ΕΝΦΙΑ, θα συνεχίσουν να επιβάλλονται με τις σημερινές πλασματικές αντικειμενικές τιμές. Σύμφωνα με τον σχετικό σχεδιασμό, στις αρχές του 2016 θα έχει ολοκληρωθεί το ηλεκτρονικό σύστημα, το οποίο θα αντλεί στοιχεία για τις τιμές με βάση μια σειρά πηγών, όπως η Τράπεζα της Ελλάδος, τα υποθηκοφυλακεία και οι κτηματικές υπηρεσίες του υπ. Οικονομικών. Πρόκειται για ένα σημαντικό εργαλείο, καθώς στόχος είναι να δημιουργηθεί μια ενιαία πλατφόρμα, την οποία θα χρησιμοποιούν όλοι οι φορείς του Δημοσίου, όπως δήμοι, πολεοδομίες, ΔΕΗ και φυσικά το υπ. Οικονομικών. Εως τότε πάντως, θα συνεχίζονται οι αντιδράσεις φορέων της αγοράς για τις αδικίες και τις στρεβλώσεις που δημιουργούνται από τη φορολόγηση των ακινήτων με βάση τις εν πολλοίς πλασματικές αντικειμενικές τιμές.

ΗΠΑ : Οι ξένοι ανακαλύπτουν την αγορά κατοικίας

Έντονη είναι η παρουσία των ξένων αγοραστών κατοικίας στην αγορά των ΗΠΑ. Σύμφωνα με έρευνα στις προτιμήσεις των ξένων αγοραστών κυριαρχεί η Φλόριντα (22%) και ακολουθούν : Καλιφόρνια (12%) , Αριζόνα (11% ) και Τέξας (7%). κυριαρχείται από την άποψη των ποσοστών επί των πωλήσεων σε αλλοδαπούς φέτος. Οι περισσότεροι ξένοι αγοραστές προέρχονται κυρίως απο Καναδά (28%) και ακολουθεί με 12% το Μεξικό και με 9% οι αγοραστές απο το Ηνωμένο Βασίλειο. Επίσης αγοραστές προέρχονται απο : Κίνα / Χονγκ Κονγκ (8 % ) , Γερμανία / Γαλλία (7%) , Ινδία (5%) , Ρωσία (3%) και η Αργεντινή / Βραζιλία. Αξιοσημείωτο είναι ότι μία στις δύο αγορές αφορά κατοικίες που η αξία τους δεν ξεπερνα τα 200.000 δολάρια ενώ το 18% αγοράζει κατοικίες που η αξία τους είναι απο 200.000 έως 500.000 δολάρια. Πρέπει να σημειωθεί ότι αντίθετα με το Ηνωμένο Βασίλειο που οι αγοραστές απο το εξωτερικο προσανατολίζονται σε ακίνητα άνω του 1.000.000 στερλινών στις ΗΠΑ το ενδιαφερον επικεντρώνεται σε κατοικίες που κινείται στα επίπεδα του μέσου όρου των τιμών γεγονός που συνδέεται τόσο με τις υψηλές αποδόσεις όσο και με τις ευκαιρίες που προσφέρονται λόγω των πλειστηριασμών και των σύντομων πωλήσεων.

Δρόμοι με "καπέλο"

Σε μελέτη της ΕΕ διαπιστώνεται μία τεράστια «ψαλίδα», όχι μόνο ανάμεσα σε οδικούς άξονες εντός και εκτός της Ελλάδας, αλλά και στο εσωτερικό της χώρας. Υπάρχει έργο που κόστισε 65 εκατ. ευρώ ανά χιλιόμετρο και είναι το ακριβότερο πανευρωπαϊκά με τεράστια διαφορά και άλλος αυτοκινητόδρομος που στοίχισε μόνο 1 εκατ. ευρώ ανά χιλιόμετρο και είναι από τους φθηνότερους της κοινότητας.

* Στην κορυφή της... κατάταξης βρίσκεται η Εγνατία οδός για το τμήμα Ιωάννινα-Μέτσοβο. Κόστισε περίπου 65 εκατ. ευρώ ανά χιλιόμετρο.

* Τμήμα του Κηφισού κατασκευάστηκε έναντι 60 εκατ. ευρώ ανά χιλιόμετρο, ενώ αρχικά είχε υπολογιστεί σε αξία στα 45,5 εκατ. ευρώ. Και όλα αυτά όταν κατά μέσο όρο στην Ευρώπη το χιλιόμετρο μεγάλου δρόμου κοστίζει 30 εκατ. ευρώ. Τα πιο πολλά λεφτά κατέληξαν στο κατασκευαστικό κομμάτι (56,5 εκατ. ευρώ ανά χλμ. με υπέρβαση 36,1 % από τον αρχικό προϋπολογισμό). Ανάλογη ήταν η υπέρβαση στην αξία των γεφυρών, ενώ κατά γράμμα τηρήθηκε ο προϋπολογισμός στα χωματουργικά.

* Η Αττική οδός κόστισε πάνω από 20 εκατ. ευρώ ανά χλμ. οδικού άξονα, όταν σύμφωνα πάντα με τα στοιχεία της μελέτης είχε αρχικά υπολογιστεί σε 9,6 εκατ. ευρώ ανά χλμ. Δηλαδή η υπέρβαση ξεπέρασε το 100%. Το πρόβλημα επικεντρώνεται στο κατασκευαστικό έργο σύμφωνα με την έκθεση.

* Αντιθέτως, το τμήμα της Εγνατίας οδού στη γέφυρα του Νέστου κόστισε περίπου 5 εκατ. ευρώ ανά χιλιόμετρο και η σύνδεση της Σιάτιστας με την Κρυσταλλοπηγή μόνο 1 εκατ. ευρώ ανά χλμ. οδικού άξονα. Μάλιστα το κόστος ήταν τελικά μικρότερο από αυτό που είχε αρχικά προβλεφθεί.

Τι γίνεται στην υπόλοιπη Ευρώπη; Τα 20 εκατ. ευρώ ανά χιλιόμετρο αυτοκινητόδρομου ξεπερνά μόνο ένα γερμανικό έργο και τα 10 εκατ. ευρώ μόνο ένα ιρλανδικό και ένα ιταλικό. Μεγάλος αυτοκινητόδρομος της Ισπανίας, που έχει παρόμοιο γεωγραφικό ανάγλυφο, κόστισε περίπου 5 εκατ. ευρώ, ενώ παρόμοια κοστολόγηση έχουν οι υπόλοιποι οδικοί άξονες της Ιρλανδίας. Οπως επισημαίνουν αρμόδια κοινοτικά στελέχη, το πρόβλημα των καθυστερήσεων, των αναθέσεων και των κοστολογήσεων των ελληνικών δρόμων στέρησε κονδύλια αξίας δισ. ευρώ, που θα μπορούσαν να χρησιμοποιηθούν για άλλα κρίσιμα έργα υποδομής ή για να χρηματοδοτήσουν την τόνωση της επιχειρηματικότητας.

Πως κτύπησε η κρίση

Σε κατάσταση νευρικής κρίσης βρίσκεται πλέον η αγορά ακινήτων η οποία καλείται να προσαρμοσθεί σε νέα, άγνωστα ,δεδομένα όπως : η αλλαγή της φιλοσοφίας στο τρόπο φορολόγησης της ακίνητης περιουσίας , η υπερβάλλουσα προσφορά οι επιπτώσεις της οποίας γίνονται απτές με την υποχώρηση της οικοδομικής δραστηριότητας αλλά και με την υποχώρηση της ζήτησης η οποία προσανατολίζεται κυρίως σε μικρού εμβαδού και χαμηλής τιμής κατοικίες.

Σε όλα αυτά θα πρέπει να προστεθούν και οι γενικότερες τάσεις συγκέντρωσης που καταγράφονται στην αγορά επαγγελματικών ακινήτων, αλλά και το γεγονός ότι πλέον ο προβληματισμός που επικρατεί δεν περιορίζεται μόνο στα στενά όρια της Αττικής αλλά το σύνολο της χώρας. Ενδεικτικό είναι το γεγονός ότι τα τελευταία στοιχεία που αφορούν στην εξέλιξη της οικοδομικής αποκαλύπτουν ότι η κάμψη έχει «χτυπήσει» και τις αγορές όλων των μεγάλων αστικών κέντρων της χώρας. Σύμφωνα μάλιστα με εκτιμήσεις μεσιτών αλλά και κατασκευαστών η υποχώρηση της ζήτησης έχει άμεση επίπτωση και στο επίπεδο των τιμών αλλά και στην δομή του αγοραστικού προτύπου.

Στην Αθήνα , η πτώση των τιμών έχει επιταχυνθεί. Εξαίρεση , στην τάση αυτή , είναι τα λεγόμενα προνομιακά ακίνητα και οι ευκαιρίες όπου καταγράφονται ανατιμήσεις. Η τάση αυτή , σύμφωνα με τις απόψεις των ίδιων παραγόντων δεν πρόκειται να διαφοροποιηθεί σημαντικά και την επόμενη χρονιά . Ανάλογη είναι και η εικόνα της αγοράς κατοικίας στην Θεσσαλονίκη .

Σενάρια για μείωση ΕΝΦΙΑ

Στην επανεξέταση του πλαισίου φορολόγησης των ακινήτων θα προχωρήσει η κυβέρνηση, με στόχο τη σταδιακή μείωση κατά 30% του Ενιαίου Φόρου Ιδιοκτησίας Ακινήτων τόσο του κύριου όσο και του συμπληρωματικού φόρου από το 2015, όπως προανήγγειλε χθες στη Βουλή ο υπουργός Οικονομικών Γκ. Χαρδούβελης. Ο υπουργός αναφερόμενος στην τροπολογία που κατέθεσε η βουλευτής της Ν.Δ. Ντόρα Μπακογιάννη που προβλέπει μεταξύ άλλων τη μείωση κατά 30% των αντικειμενικών αξιών των ακινήτων, αφού δήλωσε ότι η τροπολογία δεν μπορεί να γίνει δεκτή, ανέφερε ότι το υπουργείο Οικονομικών εξετάζει αλλαγές στο, φόρο ακινήτων. Συγκεκριμένα ανέφερε ότι σχεδιάζεται σταδιακή μείωση του ΕΝΦΙΑ, καθώς τα έσοδα από τον φόρο θα μειωθούν σταδιακά από το 1,43% του ΑΕΠ κάτω από το 1% του ΑΕΠ, αρχής γενομένης από το επόμενο έτος, παράλληλα με την αναπροσαρμογή των αντικειμενικών αξιών. «Η μείωση τόσο του κύριου όσο και του συμπληρωματικού φόρου αποτελεί ήδη στόχο της κυβέρνησης», τόνισε ο Χαρδούβελης. Για τις αντικειμενικές αξίες ο υπουργός έχει ξεκαθαρίσει ήδη ότι θα τηρηθεί το χρονοδιάγραμμα που προβλέπει την αναπροσαρμογή τους στα επίπεδα των εμπορικών τιμών μέχρι το 2017. Όπως είπε «έχει ήδη συσταθεί επιτροπή υπό την προεδρία του Γενικού Γραμματέα Δημόσιας Περιουσίας με τη συμμετοχή προσωπικοτήτων εγνωσμένου κύρους με βαθιές γνώσεις στην αγορά ακινήτων. Η επιτροπή ήδη εργάζεται προς τον σκοπό αναθεώρησης του τρόπου υπολογισμού των διοικητικών αξιών των ακινήτων ανά γεωγραφικές ζώνες, ώστε να αντανακλούν με όσο το δυνατόν μεγαλύτερη ακρίβεια τις συνθήκες της αγοράς». Εν τω μεταξύ στις αρχές Νοεμβρίου αναμένεται να «ανοίξει» η ηλεκτρονική εφαρμογή για την υποβολή τροποποιητικών Ε9 από τους φορολογούμενους που θέλουν να διορθώσουν λάθη και παραλείψεις στα στοιχεία των ακινήτων τους.

pomidaani

nomisma_140x60
baner-pontiki