Ενας πέρα για πέρα παράλογος φόρος που δεν θα επιβαρύνει μόνο τους ιδιοκτήτες αλλά και εκατοντάδες άλλους πολίτες που δεν έχουν την κυριότητα του ακινήτου είναι αυτός που οι βασικές του ρυθμίσεις ανακοινώθηκαν χθες. Στην πραγματικότητα , το φόρο αυτό καλούνται να πληρώσουν και 600.000 τουλάχιστον πολίτες των οποίων το ακίνητο είναι προσημειωμένο ή φέρει υποθήκες λόγω στεγαστικών ή άλλων δανείων καθώς και άλλων υποχρεώσεων. Και ενώ στο Κτηματολόγιο αυτό αναγνωρίζεται στην περίπτωση του νέου φόρου οι σημερινοί χρήστες και αυριανοί εν δυνάμει ιδιοκτήτες θα κληθούν να πληρώσουν για κάτι που δεν τους ανήκει. Το πιό παράξενο είναι ότι η ρύθμιση κάνει λόγο για την υποχρέωση καταβολής του φόρου απο τους κύριους του ακινήτου, οι οποίοι στην συγκεκριμένη περίπτωση δεν είναι οι δανειζόμενοι.
Η σχιζοφρένεια του νέου νόμου συμπληρώνεται με το παράλογο καταμερισμό των ευθυνών μεταξύ ιδιοκτητών και ενοικιαστών. Ετσι, αν δεν καταβάλλει το φόρο ο υπόχρεος τότε η ΔΕΗ θα αφήνει χωρίς ρεύμα τον ενοικιαστή γεγονός που θα οδηγήσει σε τριβές και συγκρούσεις.
Παράλληλα, με το «τρικ» της παλαιότητας, το υπουργείο Οικονομικών θα καταφέρει να βάλει περισσότερα χρήματα στα άδεια ταμεία, αφού μόνο πολύ παλαιά ακίνητα, 26 ετών και Αξίζει, για παράδειγμα, να αναφερθεί ότι για ένα ακίνητο 8 ετών, 100 τ.μ., με τιμή ζώνης 2.000 ευρώ, χωρίς τον υπολογισμό της παλαιότητας θα έπρεπε να πληρώσει 600 ευρώ, με τον υπολογισμό όμως της παλαιότητας θα κληθεί τελικά να καταβάλλει 720 ευρώ. Θα πρέπει επίσης να αναφερθεί ότι από το νέο ειδικό τέλος δεν θα γλιτώσουν ούτε τα χωριά, ανεξαρτήτως πληθυσμού, αφού για κάθε κτίσμα με τιμή ζώνης έως 500 ευρώ, ακόμη και παλαιότητα άνω των 26 ετών, το ελάχιστο ποσό που θα κληθεί να καταβάλλει ο ιδιοκτήτης ενός σπιτιού 100 τ.μ. θα είναι 300 ευρώ. Επισημαίνεται ότι το τέλος επιβάλλεται πάνω στις δομημένες επιφάνειες που ηλεκτροδοτούνται για οικιακή ή εμπορική χρήση και οι οποίες αποτελούν την βάση και για το τέλος της ακίνητης περιουσίας υπέρ των ΟΤΑ (άρ. 24, ν. 2130/1993).
Παράλληλα , ο φόρος επιβάλλεται -με όσα σήμερα είναι γνωστά- και σε κατασκευαστές με αδιάθετα αποθέματα κατοικιών . Με όσα ανακοινώθηκαν χθές δεν φαίνεται ότι εξαιρούνται απο την υποχρέωση αυτή οι συγκεκριμένες περιπτώσεις επαγγελματιών.
Υπενθυμίζεται ότι για την εφαρμογή δε του τέλους λαμβάνονται υπόψη δέκα συντελεστές, από 0,5 (για τις ευπαθείς ομάδες) έως και 16 ευρώ (για πολύ ακριβές περιοχές) ανά τετραγωνικό μέτρο, ανάλογα με την τιμή ζώνης στην οποία βρίσκεται το ακίνητο και την εφαρμογή συντελεστή προσαύξησης για τα νεόδμητα κτήρια. . Σε περίπτωση που δεν καταβληθεί το τέλος, η ΔΕΗ και οι εναλλακτικοί προμηθευτές ηλεκτρικού ρεύματος προβαίνουν στη διακοπή του ρεύματος και δεν το επαναχορηγούν μέχρι την εξόφλησή του. Αν δεν ζητηθεί η επαναχορήγηση ρεύματος, η ΔΕΗ και οι εναλλακτικοί προμηθευτές, αφού διαγράψουν τον υπόχρεο συνδρομητή ενημερώνουν το ελληνικό Δημόσιο, ώστε να μεριμνήσει για την είσπραξη του οφειλόμενου τέλους, σύμφωνα με τις διατάξεις του Κώδικα για την Είσπραξη Δημοσίων Εσόδων (ΚΕΔΕ). Η αλλαγή προμηθευτή ηλεκτρικού ρεύματος δεν επιτρέπεται, αν δεν εξοφληθεί προηγουμένως το ειδικό τέλος.