Real Estate News NETWORKSOCIALOPINION.GR | INVESTNEWS.GR | PARATIRITIS.GR | PREMIUM.PARATIRITIS.GR

Καταγγέλω κε Υπουργέ

Ο ενιαίος φόρος είναι αντισυνταγματικός.

Ο ενιαίος φόρος είναι αντισυνταγματικός. Τα σημεία τα οποία ανατρέπουν το σύνταγμα της χώρας αφορούν κυρίως στις εκπτώσεις και στα ακίνητα που δεν προσφέρουν εισόδημα. Βάσει της ρύθμισης ορίζεται ότι έκπτωση δικαιούται ο φορολογούμενος εφόσον το φορολογητέο οικογενειακό εισόδημα δεν υπερβαίνει τις 9.000 ευρώ, προσαυξημένο κατά χίλια ευρώ για τον ή τη σύζυγο και κάθε εξαρτώμενο μέλος και το σύνολο της επιφάνειας των κτισμάτων δεν υπερβαίνει τα 150 τ.μ. Η θέσπιση του πρώτου εισοδηματικού κριτηρίου φαίνεται να μειώνει την αποτελεσματικότητα του δεύτερου κριτηρίου που συναρτάται με το αντικείμενο του φόρου, δεδομένου ότι η ύπαρξη ιδιόκτητης οικογενειακής κατοικίας επιφάνειας κυρίων χώρων 120 τ.μ. μολονότι πληροί το β' κριτήριο (δεν υπερβαίνει τα 150 τ.μ.) δημιουργεί τεκμαρτό οικογενειακό φορολογητέο εισόδημα της τάξης των 10.800 ευρώ, το οποίο αποκλείει την εφαρμογή της έκπτωσης του φόρου, διότι υπερβαίνει το ως άνω εισοδηματικό κριτήριο. Αναφορικά με τη φορολόγηση των ακινήτων που δεν αποφέρουν έσοδα για τους ιδιοκτήτες τους υπάρχει σχετική απόφαση του Γερμανικού Ομοσπονδιακού Συνταγματικού Δικαστηρίου κατά την οποία «η επιβολή φόρου ακίνητης περιουσίας, παραλλήλως προς άλλους υφιστάμενους φόρους, δεν πρέπει να θίγει τον πυρήνα του δικαιώματος της ιδιοκτησίας». Επίσης, υπάρχει γνωμοδότηση και του Γαλλικού Συνταγματικού Συμβουλίου με την οποία ορίζεται ότι «για να είναι ανεκτή η φορολόγηση της περιουσίας, πρέπει η κατοχή της να συνδέεται και με παραγωγή εισοδήματος».

Ο ενιαίος φόρος θα είναι ...καταστροφή

Έντονη κριτική στον ενιαίο φόρο ασκεί για άλλη μια φορά η Διεύθυνση Οικονομικών Μελετών της Alpha Bank στο εβδομαδιαίο δελτίο οικονομικών εξελίξεων που έδωσε στη δημοσιότητα. «Το κράτος καιροφυλαχτεί όχι μόνο να φορολογήσει με δημευτικό τρόπο την κατοχή, αλλά και να 'απαλλοτριώσει' μέρος της προσδοκώμενης υπεραξίας τα επόμενα χρόνια, στην ουσία υπονομεύοντας την ανάκαμψη της αγοράς ακινήτων», υπογραμμίζει εμφατικά. Ειδικά για τον Ενιαίο Φόρος ιδιοκτησίας Ακινήτων και τον συμπληρωματικό φόρο οι αναλυτές της Alpha Bank υποστηρίζουν πως είναι «απολύτως βέβαιο» ότι θα αποτελέσουν ουσιαστικό εμπόδιο στην ανάκαμψη της αγοράς ακινήτων και της οικονομίας το 2014, παρά την πολύ ευνοϊκή επίπτωση που μπορεί να έχει η σημαντική μείωση του φόρου επί των συναλλαγών ακινήτων. «Η κυβέρνηση προφανώς υπό την πίεση του πιο οπισθοδρομικού μέρους του πολιτικού συστήματος της χώρας και ομάδων συμφερόντων, φαίνεται να υιοθετεί, εντελώς εκτός τόπου και χρόνου, πολιτικές που, εάν δεν διορθωθούν έγκαιρα, μπορεί να αποτελέσουν σημαντικά - και εντελώς αδικαιολόγητα εμπόδια στην ανάκαμψη της χώρας», σημειώνεται στην σχετική έκθεση. Η Διεύθυνση Οικονομικών Μελετών της Alpha Bank αφού επισημαίνει ότι ηδη στο 10μηνο 2013 οι ληξιπρόθεσμες υποχρεώσεις από φόρους περιουσίας αυξήθηκαν κατά 433 εκατ. ευρώ σε ετήσια βάση και προφανώς θα αυξηθούν πολύ περισσότερο στους επόμενους μήνες, αναφέρει πως είναι πραγματικά δυστύχημα για τη χώρα το γεγονός ότι αντί του ευρείας φορολογικής βάσης ΕΝΦΑ, επιβάλλεται και πάλι ένας αδιέξοδος φόρος, ο ΕΝΦΙΑ, που ουσιαστικά απαλλάσσει και πάλι από (ή ελαχιστοποιεί) την φορολογία τα μεγάλης αξίας εντός σχεδίου πόλης οικόπεδα και εκτός σχεδίου πόλης αγροκτήματα και καταφεύγει και πάλι στην επιβολή διπλής φορολογίας κατοχής στα αστικά ακίνητα.

Ο φόρος υπεραξίας

Με αφορμή το φόρο υπεραξίας οι αναλυτές της τράπεζας γίνονται ακόμη πιο επικριτικοί σημειώνοντας πως το κράτος καιροφυλαχτεί όχι μόνο να φορολογήσει με δημευτικό τρόπο την κατοχή, αλλά και να «απαλλοτριώσει» μέρος της προσδοκώμενης υπεραξίας τα επόμενα χρόνια. Σύμφωνα με την Alpha προωθείται από τις αρχές του 2014 η επιβολή φόρου υπεραξίας 15% στις πωλήσεις μετοχών, παραγώγων και επιχειρηματικών ομολόγων, ταυτόχρονα με το φόρο επί της αξίας των πωλήσεων που είναι σήμερα 0,2%. Όπως σημειώνουν, οι ενδεχόμενες εισπράξεις του κράτους από τον φόρο υπεραξίας στις μετοχές και τα παράγωγα είναι πιθανό να μην υπερβούν τις μερικές δεκάδες εκατομμύρια το 2014 και το 2015. Ωστόσο, αναφέρουν ότι οι αρνητικές επιπτώσεις στην ανάκαμψη της οικονομίας από την τυχόν αδόκιμη και άκαιρη εφαρμογή αυτών των επιβαρύνσεων μπορεί να είναι πολλαπλάσιες. «Σε μια περίοδο που θα έπρεπε να εφαρμόζονται σημαντικά κίνητρα για την ενθάρρυνση της εισροής επιχειρηματικών κεφαλαίων από εγχώριους και ξένους επενδυτές, η ελληνική κυβέρνηση θεωρεί και πάλι πρέπον να επιβάλλει σημαντικά αντικίνητρα», τονίζει η Alpha Bank. Οι αναλυτές υπογραμμίζουν πως ήδη έχει επιβληθεί φόρος υπεραξίας στα ακίνητα ο οποίος, στην σημερινή συγκυρία δραστικής μείωσης των τιμών των ακινήτων, δρα ανασταλτικά στην ζήτηση ακινήτων για επένδυση. «Το κράτος καιροφυλαχτεί όχι μόνο να φορολογήσει με δημευτικό τρόπο την κατοχή, αλλά και να «απαλλοτριώσει» μέρος της προσδοκώμενης υπεραξίας τα επόμενα χρόνια, στην ουσία υπονομεύοντας την ανάκαμψη της αγοράς ακινήτων», υπογραμμίζουν εμφατικά. Προειδοποιούν μάλιστα πως η επιβολή αυτών των φόρων επιβαρύνει κυρίως τους εγχώριους επενδυτές και ιδιαίτερα εκείνους που στα προηγούμενα έτη εξήγαγαν τις αποταμιεύσεις τους στις κεφαλαιαγορές του εξωτερικού και μπορεί τώρα να εξέταζαν τη δυνατότητα επαν-εισροής αυτών των κεφαλαίων για τοποθέτησή τους στο ελληνικό χρηματιστήριο και στην αγορά ακινήτων. Τέλος, σημειώνουν πως η επιβολή αυτών των φόρων προωθείται χωρίς να λαμβάνονται υπόψη οι προϋποθέσεις και οι κανόνες επιβολής τους, όπως αυτές ισχύουν στις χώρες που ήδη εφαρμόζεται τέτοια φορολογία.

Ενας χρόνος για να πουληθεί ένα ακίνητο

Στον ένα χρόνο φτάνει πλέον η μέση περίοδος αναμονής για την πώληση ενός ακινήτου, από πέντε μήνες που ήταν το 2009. Επίσης, τα ακίνητα πωλούνται με έκπτωση περί το 22% επί της αρχικής τιμής που ζητούσε ο ιδιοκτήτης τους, ενώ στις αρχές του 2009 οι ιδιοκτήτες κατάφερναν να πωλήσουν με έκπτωση 12,6% έναντι της αρχικής τιμής. Παράλληλα έχει περιοριστεί ο τραπεζικός δανεισμός στο ελάχιστον. Σύμφωνα με στοιχεία ΤτΕ μόλις το 16% των συναλλαγών (μόλις μία στις έξι) πραγματοποιήθηκε με τη βοήθεια τραπεζικού δανεισμού (έναντι 82,1% στις αρχές του 2009), με το μέσο ποσοστό δανειοδότησης να ανέρχεται σε περίπου 28% επί της συνολικής αξίας του ακινήτου (έναντι 70% στις αρχές του 2009).

Θα ψηφίσουν ένα νόμο που ίδιοι τον λένε αντισυνταγματικό;

Θα ψηφίσουν ένα νόμο που οι ιδιοι οι βουλευτες και νομικοί χαρακτηρίζουν ως αντισυνταγματικό. Ο ενιαίος φόρος έχει χαρακτηριστεί αντισυνταγματικός όχι μόνο απο ενδιαφερόμενους φορείς αλλά και απο κορυφαίους νομικούς όπως ο πρώην υπουργός και νομικός κ. Π.Παυλόπουλος. Σε πρόφατη συνέντευξη στην ΕΛΕΥΘΕΡΟΤΥΠΙΑ έχει επισημάνει δύο σημεία τα οποία κατα την νομική του άποψη θέτουν θέμα συνταγματικότητας. Σας μεταφέρουμε αυτούσιο απόσπασμα της συνέντευξης που είχε παραχωρήσει στην εφημερίδα ΕΛΕΥΘΕΡΟΥΠΙΑ για το θέμα αυτό:

* Με δηλώσεις σας στην «Ε», όταν είχε παρουσιαστεί το αρχικό σχέδιο νόμου για τον ενιαίο φόρο ακινήτων, είχατε επισημάνει ζήτημα αντισυνταγματικότητας. Αίρεται αυτή η αντίρρηση ή εξακολουθεί να υπάρχει, δεδομένου ότι όσες βελτιώσεις και να γίνουν η φορολογική στόχευση των ακινήτων παραμένει;

- Το ζήτημα αντισυνταγματικότητας έχει εγερθεί από το Συμβούλιο της Επικρατείας -και μάλιστα εν Ολομελεία- με την απόφαση 1972/2012 για το ΕΕΤΗΔΕ. Ειδικότερα δε υπό διπλή έποψη:

Πρώτον, δεν επιτρέπεται να φορολογείται ακίνητο που δεν παράγει, αμέσως ή εμμέσως, πρόσοδο, αφού κάτι τέτοιο οδηγεί σε έμμεση δήμευσή του, άρα σε παραβίαση του άρθρου 17 του Συντάγματος και του άρθρου 1 του Πρώτου Πρόσθετου Πρωτοκόλλου της Ευρωπαϊκής Σύμβασης των Δικαιωμάτων του Ανθρώπου.

Δεύτερον, δεν επιτρέπεται ο υπολογισμός του φόρου επί των ακινήτων να γίνεται αποκλειστικώς με βάση αντικειμενικές αξίες πολλαπλάσιες της εμπορικής, διότι έτσι παραβιάζεται ιδίως η αρχή της ισότητας ενώπιον των δημόσιων βαρών, αλλά και το δικαίωμα δικαστικής προστασίας, το οποίο δεν συμβαδίζει με την καθιέρωση αμάχητων τεκμηρίων.

Με αντικειμενική 2,5 δισ. πωλείται 350 εκατ.

Η υπόθεση του ΑΣΤΕΡΑ Βουλιαγμένης , είναι μία τυπική περίπτωση , κρατικής αυθαιρεσίας η οποία ξεκίνησε την δεκαετία του ΄60 και ολοκληρώνεται σήμερα. Το 1971 η χούντα πούλησε τμήμα της έκτασης (190 στρέμματα) στη θυγατρική της Εθνικής Τράπεζας ΑΞΕ Αστήρ, έναντι του εξευτελιστικού τιμήματος των 50 εκατ. δρχ. Στη συνέχεια, με πλήθος Προεδρικών Διαταγμάτων, επιχειρήθηκε να ενταχθεί η χερσόνησος στο Γενικό Πολεοδομικό Σχέδιο και να λάβει όρους δόμησης. Παράλληλα, το Ελληνικό Δημόσιο παραχώρησε την επικαρπία και των υπολοίπων 111 στρεμμάτων στην ΑΞΕ Αστήρ, ενώ και η μαρίνα επίσης περιήλθε στη διαχείριση του Αστέρα. Τα σενάρια για την ιδιωτικοποίηση και τη δόμηση ολόκληρης της χερσονήσου προσέκρουαν μέχρι σήμερα στην περιβαλλοντική συνείδηση των πολιτών και στις συνταγματικές δεσμεύσεις. Δεν είναι τυχαίο ότι σύμφωνα με το πιο πρόσφατο ΓΠΣ Βουλιαγμένης (ΦΕΚ 1129Δ/24-12-97), η χερσόνησος βρίσκεται εκτός ΓΠΣ και εκτός σχεδίου πόλης. Με το Π.Δ. 1-3-2004 (ΦΕΚ 254Δ/2004) επίσης, το μεγαλύτερο τμήμα της έκτασης χαρακτηρίστηκε περιοχή απολύτου προστασίας, με δασικές εκτάσεις και αρχαιολογικούς χώρους, και επιτράπηκε αποκλειστικά και μόνο η ανακαίνιση των υφισταμένων τριών ξενοδοχείων του Αστέρα. Τον Απρίλιο το 2013 η έκταση των 111 στρεμμάτων, της οποίας την κυριότητα έχει το Ελληνικό Δημόσιο, περιήλθε στο ΤΑΙΠΕΔ. Μαζί με τα 190 στρέμματα της Εθνικής Τράπεζας, τη μαρίνα και τις εγκαταστάσεις του Ναυτικού Ομίλου Βουλιαγμένης εκποιείται με διαδικασία που μεθοδεύτηκε εν κρυπτώ, χωρίς την κοινοποίηση της σχετικής προκήρυξης σε κανέναν ενδιαφερόμενο φορέα, παρά μόνον στους συμμετέχοντες επιχειρηματικούς ομίλους! Εν προκειμένω, παραβιάστηκε κατάφωρα η Ευρωπαϊκή Οδηγία 2001/42/ΕΚ, που προβλέπει την υποχρεωτική διαβούλευση με τους πολίτες.

Σε ερωτήματα που υποβλήθηκαν στον ιστότοπο του ΤΑΙΠΕΔ, απαντήθηκε ότι επιτρέπεται να ανεγερθούν κατοικίες 8.600 τ.μ.. Λίγες μόνο μέρες πριν την υποβολή των προσφορών για τη Β' φάση του διαγωνισμού, αναρτήθηκε η Στρατηγική Μελέτη Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων, στην οποία προτείνεται ΕΣΧΑΔΑ (ειδικό χωροταξικό σχέδιο) με πρόβλεψη για ανέγερση πολυτελών κατοικιών 39.500 τ.μ.! Τα δύο από τα τρία κτήρια του ξενοδοχείου μπορούν να κατεδαφιστούν, για να ανεγερθούν κατοικίες που θα καταλαμβάνουν περισσότερα από 100 στρέμματα (προβλέπεται υποχρεωτικά ιδιόχρηστος χώρος για κάθε κατοικία, τριπλάσιος από το εμβαδόν της), εμπορικά καταστήματα, εστιατόρια, κέντρα αναψυχής, αγκυροβόλιο, να διπλασιαστεί η έκταση και η δόμηση στη μαρίνα κ.λπ. Μια νέα πόλη δηλαδή, ένα γκέτο πλουσίων, μέσα στη δασική έκταση και τους αρχαιολογικούς χώρους και δίπλα στη θάλασσα. Και δεν σταματούν μόνο εδώ. Η πρόσβαση στον αιγιαλό και τους αρχαιολογικούς χώρους, που χαρακτηρίστηκαν μάλιστα με πρόσφατη απόφαση του ΚΑΣ ως Ζώνη Α' απολύτου προστασίας, θα ελέγχεται από τους επενδυτές, γιατί ο κοινόχρηστος δρόμος γίνεται ιδιωτικός και ιδιόχρηστος. Μαζί με τον αιγιαλό, η συνολική έκταση ξεπερνά τα 500 στρέμματα. Η αντικειμενική αξία της έκτασης είναι 8.500 ευρώ/τ.μ. Δηλαδή ξεπερνά τα 2,5 δισ. ευρώ. Έχει διαρρεύσει ότι το τίμημα θα κυμαίνεται γύρω στα 350 εκατ. ευρώ. Από αυτά το Ελληνικό Δημόσιο θα εισπράξει το 20%, ενώ κατέχει το 40% της έκτασης.

Το Ελληνικό Δημόσιο θα ζημιωθεί και για δύο επιπλέον λόγους. Στον νόμο για τις στρατηγικές επενδύσεις προβλέπονται φορολογικές ελαφρύνσεις για προσέλκυση επενδυτών. Δεδομένου μάλιστα ότι μεγάλο τμήμα του ξενοδοχείου θα κατεδαφιστεί, είναι βέβαιο ότι τα φορολογικά έσοδα του Δημοσίου θα μειωθούν. Επίσης, ο μνημονιακός νόμος υποχρεώνει το Ελληνικό Δημόσιο να εκτελεί κατά προτεραιότητα, με δικά του έξοδα, όλα τα συνοδευτικά έργα οδοποιίας, δικτύων ΔΕΗ, ΟΤΕ, ύδρευσης κ.λπ. και, αν κριθεί απαραίτητο να απαλλοτριώσει τμήμα της έκτασης ή παράπλευρες εκτάσεις, να το κάνει με το 100% της αντικειμενικής, δηλαδή εν προκειμένω με 8.500 ευρώ/τ.μ.

  • Ακίνητα Τραπεζών

Newsletter

Εγγραφείτε στο Newsletter του Realestatenews για να λαμβάνετε καθημερινή ενημέρωση.

Τα Ακίνητα στη Ζωή μας

pomidaani

nomisma_140x60
baner-pontiki