Δεκα έξη προτάσεις για την Ναυπηγοεπισκευαστική Ζώνη
Κυριακή, 24 Νοέμβριος 2024 10:10
Πλατφόρμα διαλόγου 15 + 1 σημείων και προτάσεων με στόχο την έξοδο της Ναυπηγοεπισκευαστικής Ζώνης από την κρίση και τη δημιουργία προϋποθέσεων για τη βιώσιμη ανάπτυξη της, κατέθεσε σήμερα ο Νομάρχης Πειραιά Γιάννης Μίχας κατά τη διάρκεια ευρείας σύσκεψης που πραγματοποιήθηκε στη Νομαρχία Πειραιά με τα σωματεία και τις επιχειρήσεις της Ζώνης.
Τα σημεία αυτά θα αποτελέσουν αντικείμενο επεξεργασίας από τους εκπροσώπους των εργαζομένων και των επιχειρήσεων που θα πρέπει να επανέλθουν με τις γραπτές και οριστικές δικές τους προτάσεις, ώστε να διαμορφωθεί ένα κοινά αποδεκτό πλαίσιο δράσεων για τη σωτηρία της Ζώνης. Για τον σκοπό αυτό θα πραγματοποιηθεί και νέα συνάντηση των εμπλεκομένων μερών μετά τις γιορτές του Πάσχα.
Τα 15 + 1 σημεία που κατέθεσε ο Νομάρχης Πειραιά περιλαμβάνουν :
1. Διασφάλιση της ασφαλιστικής κάλυψης των άνεργων εργαζομένων στη Ν/Ζώνη
2. Διασφάλιση των όρων υγιεινής και ασφάλειας στις εργασίες της Ν/Ζώνης
3. Να υπάρχουν κοινοί κανόνες και κοινοί άξονες επιχειρηματικών δραστηριοτήτων για όλες τις επιχειρήσεις της Ζώνης.
4. Να καταργηθεί ο σημερινός νόμος για το Μητρώο που κρίνεται απολύτως ανεπαρκής για τη διασφάλιση υγιούς περιβάλλοντος άσκησης των επιχειρηματικών δραστηριοτήτων στη Ζώνη και την υγιεινή και ασφάλεια των εργαζομένων και να επανέλθει ο προηγούμενος που περιείχε πιο αυστηρά κριτήρια (Ν. 2642/98), με ενδεχομένως μικρές τροποποιήσεις που θα κριθούν σκόπιμες και θα γίνουν κοινά αποδεκτές από εργαζομένους και επιχειρήσεις
5. Χωροθέτηση της Ν/Ζώνης που αποτελεί πάγιο αίτημα των φορέων του κλάδου και διαχρονική δέσμευση των Κυβερνήσεων, που όμως μέχρι σήμερα δεν έχει γίνει πράξη.
6. Να δημιουργηθεί Φορέας Διαχείρισης με κύρια αποστολή την διαχείριση και ανάπτυξη της Ναυπηγοεπισκευαστικής Ζώνης Περάματος - Σαλαμίνας, με διασφαλισμένο τον αντιπροσωπευτικό του χαρακτήρα στον οποίο θα μετέχουν μεταξύ άλλων η ΟΛΠ ΑΕ, επιχειρήσεις της Ζώνης, εκπρόσωπος της Νομαρχίας Πειραιά. Η έλλειψη ενός οργανωμένου φορέα που θα εργάζεται και θα αγωνίζεται για τα συμφέροντα και την ανάπτυξη της ναυπηγοεπισκευαστικής δραστηριότητας έχει στοιχίσει όλα αυτά τα χρόνια στην υστέρηση σε θέματα παρακολούθησης των διεθνών εξελίξεων, τεχνογνωσίας, προβολής κλπ.
7. Να υποστηριχθούν οι ναυπηγοεπισκευαστικές δραστηριότητες με νέες πλωτές δεξαμενές που θα αυξήσουν το εύρος και το αντικείμενο των εργασιών στη Ζώνη
8. Να διασφαλιστεί ενίσχυση από εθνικούς και κοινοτικούς πόρους και να καταβληθεί προσπάθεια από την χώρα μας ώστε ο τομέας των ναυπηγοεπισκευαστικών εργασιών να εξαιρεθεί της εφαρμογής του Κοινοτικού Κανονισμού που απαγορεύει την ενίσχυση από εθνικούς και κοινοτικούς πόρους, πράγμα που έχουν πετύχει άλλες ευρωπαϊκές χώρες.
9. Να υπάρχει συνεχής κατάρτιση - επιμόρφωση των ήδη υπαρχόντων εργαζομένων
10. Να λειτουργήσει σχολή μαθητείας στο Πέραμα με γνώμονα την προσέλκυση νέων στα επαγγέλματα που απασχολούνται στη Ν/Ζώνη
11. Να δοθεί οριστική λύση στο ζήτημα της εκτέλεσης ναυπηγοεπισκευαστικών εργασιών στην Κυνόσουρα χωρίς ασφαλώς καμία έκπτωση στη διαφύλαξη της πολιτιστικής μας κληρονομιάς και του περιβάλλοντος
12. Αντιμετώπιση της γραφειοκρατίας με την ίδρυση και λειτουργία παραρτήματος κατά τα πρότυπα λειτουργίας των ΚΕΠ ή των One Stop Shop με τη συνδρομή της Νομαρχίας
13. Ανάπτυξη και εφαρμογή καινοτόμων τεχνολογιών στον τομέα της ναυπηγοεπισκευής, σχέδια και προτάσεις που μπορεί να χρηματοδοτηθούν από την Ε.Ε. αφού η καινοτομία εξαιρείται των απαγορεύσεων. Για τον σκοπό αυτό η Νομαρχία διατίθεται να απευθυνθεί στο Εθνικό Μετσόβιο Πολυτεχνείο, ώστε να εκπονήσει ειδική μελέτη.
14. Προσπάθεια μείωσης του κόστους των εργασιών για να έχουμε ανταγωνιστικές επιχειρήσεις. Στην κατεύθυνση αυτή προτάθηκε από τον Νομάρχη Πειραιά να υπάρξει μείωση των τιμολογίων του ΟΛΠ και ταυτόχρονη κατά 10 % μείωση των τιμολογίων των ναυπηγοεπισκευαστικών επιχειρήσεων
15. Εμπέδωση κλίματος εμπιστοσύνης ανάμεσα σε επιχειρήσεις και εργαζομένους και επίλυση των διμερών εργασιακών ζητημάτων (π.χ Συλλογική Σύμβαση Εργασίας)
16. Εκπόνηση Επιχειρησιακού Σχεδίου Ανασυγκρότησης και Εφαρμογής, στο οποίο θα περιγράφονται λεπτομερώς τα παραπάνω βήματα και ο τρόπος υλοποίησής τους
Κατά τη διάρκεια της σύσκεψης που πραγματοποιήθηκε σε θετικό και εποικοδομητικό κλίμα τόσο οι εκπρόσωποι των εργαζομένων όσο και των επιχειρήσεων εξέφρασαν την έκδηλη αγωνία τους για το μέλλον της Ζώνης στο ιδιαίτερα ανταγωνιστικό διεθνές περιβάλλον εστιάζοντας στον ανταγωνισμό που προέρχεται από τις γείτονες χώρες και ειδικά την Τουρκία και τα εκεί επισκευαστικά ναυπηγεία.
Παράλληλα, τόσο οι εκπρόσωποι των εργαζομένων, όσο και των επιχειρήσεων αναφέρθηκαν στη διαχρονική εγκατάλειψη της Ζώνης από την Πολιτεία και στην ανυπαρξία έργων για την αναβάθμιση των υποδομών και δυνατοτήτων της.
Από τη μεριά του ο Νομάρχης Πειραιά υπογράμμισε ότι «Τα Ελληνικά ναυπηγεία και οι εγκαταστάσεις επισκευής πλοίων, έχουν να επιδείξουν σημαντικό έργο, το οποίο κατατάσσει τους Έλληνες ναυπηγοεπισκευαστές, ανάμεσα στους καλύτερους τεχνίτες του κόσμου. Μια σειρά όμως αιτιών που άπτονται τόσο του εσωτερικού, όσο και κυρίως του εξωτερικού περιβάλλοντος, έχουν οδηγήσει την Ελληνική ναυπηγοεπισκευαστική βιομηχανία στην κορύφωση της μεγαλύτερης κρίσης στην ιστορία της και φυσικά με καίριες επιπτώσεις στην συνοχή των κοινωνιών που στηρίζουν την τοπική τους οικονομία σε αυτή όπως είναι ο ευρύτερος Πειραιάς. Για τον λόγο αυτό είναι ανάγκη σήμερα, τώρα εργαζόμενοι και επιχειρήσεις με τη εκφρασμένη στήριξη της Πολιτείας να βρουν ένα modus vivendi που θα διασφαλίσει και την επιβίωση και πολύ περισσότερο την ανάπτυξη της δευτερογενούς αυτής πολύ σημαντικής δραστηριότητας».