Οι πολυεθνικές που "μαχαιρώνουν" την Ελλάδα
Πέμπτη, 05 Δεκέμβριος 2024 04:27
'Eτοιμες για τη δραχμή δηλώνουν οι Dixons, Diageo, BMW, TUI, GlaxoSmithKline, Roche και Vodafone. Η βρετανική Dixons, η νούμερο 2 εταιρεία στην αγορά λιανικής ηλεκτρικών ειδών στην Ευρώπη, η οποία λειτουργεί στην Ελλάδα την ζημιογόνο αλυσίδα Κωτσόβολος, γεμίζει τις αποθήκες της με λαμαρίνες για να προστατεύσει τα σχεδόν 100 καταστήματά της στην Ελλάδα, στην περίπτωση βίαιων αναταραχών από την επιστροφή της Ελλάδας στην δραχμή, όπως αναφέρει δημοσίευμα του Reuters, και δεν είναι η μόνη. Ο σχεδιασμός, λέει ο επικεφαλής της Dixons Sebastian James, μπορεί να φανεί κινδυνολογία, αλλά είναι καλό να είμαστε προετοιμασμένοι. Kαι οι διευθυντές των ευρωπαϊκών εταιρειών, φαίνεται να συμφωνούν με αυτό. Με την οικονομική κρίση στην Ελλάδα να επιδεινώνεται, οι εταιρείες προετοιμάζονται για τα πάντα, από το ενδεχόμενο κοινωνικών αναταραχών έως και μια πλήρη κατάρρευση του χρηματοπιστωτικού συστήματος. Οι προετοιμασίες περιλαμβάνουν την απόσυρση των μετρητών από την Ελλάδα κάθε βράδυ, την μείωση των τα χρεών, το ξεσκαρτάρισμα των κακοπληρωτών-πελατών και την ετοιμασία για τη μετάβαση σε μια νέα ελληνική δραχμή, εάν η χώρα αναγκαστεί να εγκαταλείψει το ευρώ.
Όπως δηλώνει ο Roger Bayly, συνέταιρος στη συμβουλευτική λογιστική εταιρεία KPMG, οι περισσότερες εταιρείες προετοιμάζονται για την έξοδο της Ελλάδας από το ευρώ και κοιτούν όλα τα θέματα που αφορούν στα μετρητά, τα ομόλογα και το νόμισμα. Ο διευθύνων σύμβουλος της Dixons επισημαίνει ότι η εταιρεία έχει σχέδιο έκτακτης ανάγκης για να καλύψει τις προσόψεις των 69 ιδιόκτητων καταστημάτων και των 29 καταστημάτων franchise της και να βάλει προσωρινό λουκέτο, για να προστατευτεί από μια ενδεχόμενη απειλή κοινωνικής αναταραχής και να προετοιμαστεί για την αλλαγή στη δραχμή.
Η Diageo, που είναι ο μεγαλύτερος όμιλος ποτών στον κόσμο και το όνομα πίσω από το ουίσκι Johnnie Walker και την βότκα Smirnoff, αντιδρά στο ενδεχόμενο της Grexit περικόπτοντας τις διαφημιστικές της δαπάνες, μειώνοντας τα επίπεδα των αποθεμάτων και βγάζοντας πολύ γρήγορα μετρητά από τη χώρα, αφού είδε πως και οι πωλήσεις της στην Ελλάδα μειώθηκαν στο μισό τα τελευταία τρία χρόνια, σε λιγότερο από 100 εκατ. στερλίνες. Τα στελέχη της Diageo συναντώνται κάθε εβδομάδα με στόχο να βρουν τρόπους να μειώσουν την έκθεσή τους στην Ελλάδα και να προστατεύσουν τις πωλήσεις σταματώντας την διανομή σε κάποια μικρά μπαρ και να επικεντρωθούν σε μεγάλα κλαμπς και ξενοδοχεία. Ο επικεφαλής του μάρκετινγκ της Diageo, Andy Fennell επισημαίνει ότι οι ελληνικές πωλήσεις εξακολουθούν να πέφτουν. Η κάποτε μεγάλη αγορά του Johnnie Walker έχει ήδη συρρικνωθεί και σήμερα αντιστοιχεί σε λιγότερο από 1% του ετήσιου κύκλου εργασιών του ομίλου. Όπως προσθέτει, θα μπορούσε να υπάρξει μια αισθητή επίδραση στην Ελλάδα, αλλά το μεγάλο ερώτημα είναι τι θα συμβεί αλλού, σε ολόκληρη την ευρωζώνη αλλά και ειδικά στην Ισπανία και την Ιρλανδία.
Η BMW δηλώνει ότι είναι ήδη έτοιμη για το χειρότερο, αφού είδε το 1/4 των αντιπροσωπειών της στην Ελλάδα να βάζουν λουκέτο από το 2008 μεχρι σήμερα και ετήσιες πωλήσεις να μειώνονται πάνω από 2/3 από την κορυφή των 7 χιλιάδων. Όπως σημειώνει ο επικεφαλής διεθνών πωλήσεων, Ian Robertson, η BMW έχει σκεφτεί πάρα πολύ καλά εδώ και καιρό το πώς θα αντιμετωπίσει την επιστροφή της Ελλάδας στη δραχμή και αν και η εταιρεία πιστεύει ότι το ευρώ ως νόμισμα έχει μακρί μέλλον μπροστά του, δεν σημαίνει απαραίτητα ότι θα παραμείνει στη σημερινή του δομή. Η TUI ήδη από τον περασμένο Νοέμβριο έχει κινηθεί προς την προετοιμασία για το χειρότερο σενάριο για την Ελλάδα, ζητώντας από τους Έλληνες ξενοδόχους να υπογράψουν συμβόλαια στη δραχμή. Έχει όμως και σχέδια να μεταφέρει τους πελάτες της σε άλλους προορισμούς, εάν υπάρξουν βίαιες αναταραχές, ανάλογα με αυτά που είχε για κατά τη διάρκεια της επανάστασης της Αραβικής Άνοιξης το 2011.
Οι μεγάλες φαρμακευτικές, όπως η βρετανική GlaxoSmithKline και η ελβετική Roche, ετοιμάζουν με τις ευρωπαϊκές αρχές ένα σχέδιο για να συνεχίσουν να φτάνουν στην Ελλάδα τα αναγκαία φάρμακα, στην περίπτωση εξόδου της χώρας από το ευρώ.. Γνωρίζουν πολύ καλά ότι εάν διακόψουν την προμήθεια βασικών φαρμάκων, αυτό θα μπορούσε να οδηγήσει σε διαμαρτυρίες και να αποτελέσει μεγάλο πλήγμα στο εταιρικό τους προφίλ, καθώς θεωρείται ηθική υποχρέωση το να συνεχίσουν να παρέχουν τα απαραίτητα φάρμακα.
Και η Vodafone έχει καταστρώσει σχέδια να αντιμετωπίσει την έξοδο της Ελλάδας και το πάγωμα του τραπεζικού της συστήματος, όπως και τις κοινωνικές αναταραχές. Όπως ακριβώς έκανε και με την περίπτωση της Αιγύπτου, είναι και τώρα έτοιμη να προστατεύσει τα καταστήματά της και να δώσει βάση στα καρτοκινητά.
ΠΗΓΗ: ΚΕΡΔΟΣ