Πέντε "καυτά" θέματα ζητούν λύση
Δευτέρα, 25 Νοέμβριος 2024 16:30
Πέντε "καυτά" θέματα που αφορούν στην πολεοδομική νομοθεσία ζητούν άμεση λύση καθώς ταλαιπωρούν χχιλιάδες έλληνες. Συγκεκριμένα πρόκειται:
1.Οικισμοί προ του 1923 των οποίων τα όρια καθορίστηκαν με αποφάσεις νομαρχών μετά την ψήφιση του Συντάγματος ( 1975) και πριν την εφαρμογή του Ν.998/1979 οι οποίοι μεταγενέστερα κρίθηκαν ότι αποτελούν έκταση προστατευόμενη από τη δασική νομοθεσία.
• Τα όρια των συγκεκριμένων περιοχών έχουν ακυρωθεί από το ΣΤΕ ( κρίθηκε αντισυνταγματική η αρμοδιότητα προς του Νομάρχες να ρυθμίσουν παρόμοια ζητήματα)
• Οι συγκεκριμένες περιοχές έχουν χαρακτηριστεί από τις αρμόδιες δασικές υπηρεσίες ως δασικές εκτάσεις και μάλιστα έχουν σε μεγάλο βαθμό χαρακτηριστεί και ως αναδασωτέες.
• Δεν εμπίπτουν στις διατάξεις του Ν.4164/2013 που όρισε τις περιοχές οι οποίες θεωρούνται ως εντός σχεδίου και δεν εμπίπτουν στις αρμοδιότητες της δασικής υπηρεσίας. Το σχετικό ζήτημα έχει απασχολήσει την διοίκηση, έχει εκδοθεί σχετικό πόρισμα από τον Συνήγορο του πολίτη και ερευνάται η από συνταγματικής απόψεως ορθή επίλυση του ζητήματος δεδομένου ότι οι κανονιστικές πράξεις της διοίκησης που εκδόθηκαν 30 χρόνια πριν είχαν σαν συνέπεια να εκδοθούν άδειες οικοδομής ως εντός σχεδίου περιοχή, να λάβουν χώρα χιλιάδες δικαιοπραξίες και γενικά να υπάρχει η πεποίθηση στον πολίτη ότι κατέχουν οικόπεδα και κτίσματα σε εντός σχεδίου περιοχή. Το θέμα αναδεικνύεται εντόνως λόγω της κτηματογράφησης και της σύνταξης των δασικών χαρτών.
2. Εκτάσεις δημοσίων κτημάτων κατεχόμενες άνω των 50 χρόνων από πολίτες είτε μετά από ειδική παραχώρηση (μίσθωση) είτε μετά από παράλειψη της διοίκησης να ρυθμιστεί νομοθετικά η παραχώρηση δια εξαγοράς.
• Οι εκτάσεις αποτελούν δημόσιο κτήμα ενώ κατέχονται ( έχουν κατασκευαστεί κτίσματα , έχουν γίνει συνδέσεις με τα δίκτυα εν γνώσει της διοίκησης – φορολογούνται ως ακίνητα) για δεκαετίες. Δεν έλαβε χώρα κατά το παρελθόν βάσει νόμου διαδικασία νόμιμης παραχώρησης της κυριότητας δυνάμει εξαγοράς.
• Σύμφωνα με το νέο νόμο για τις ρυθμίσεις περί αυθαιρέτων κατασκευών δεν επιτρέπεται η υπαγωγή αυθαιρέτων κατασκευών και αλλαγών χρήσεων σε δημόσιο κτήμα.
3. Οικισμοί προ του 1923 που καθορίστηκαν τα όριά τους με αποφάσεις νομαρχών και μεταγενέστερα κρίθηκαν ως κατολισθήσιμοι
• Αν και κρίθηκαν κατολισθήσιμοι οι πολεοδομικές υπηρεσίες εξέδιδαν άδειες για την εκτέλεση εργασιών μέχρι και το 2010. Με αφορμή έγγραφα της αρμόδιας διεύθυνσης της Περιφέρειας δεν εκδίδονται άδειες και κατά τις υπηρεσίες του Υπουργείου απαιτείται η εκπόνηση γεωλογικής μελέτης η οποία θα αποφαίνεται για τη δυνατότητα η μη εκτέλεσης οικοδομικών εργασιών σε τμήμα η όλη την περιοχή του οικισμού. Παράλληλα θα πρέπει να θεραπευτεί και ο καθορισμός των ορίων των οικισμών σύμφωνα με την κείμενη νομοθεσία.
4. Οικισμός ο οποίος προβλέφθηκε με την έγκριση του Γ.Π.Σ αλλά μεταγενέστερα εν όψει της πολεοδομικής μελέτης χαρακτηρίστηκε ως περιοχή προστατευόμενη από την δασική νομοθεσία.
• Πρόκειται για υλοποιημένη κατάσταση οικισμού με διάνοιξη δρόμων – δημιουργία κοινοφελών χώρων με πρωτοβουλία των κατοίκων όπου η υλοποιημένη κατάσταση δεν βασίζεται στο υπάρχον νομικό πλαίσιο. Η έκταση αγοράστηκε ως οικιστική ανά οικόπεδο πριν το 1975 με κατατμήσεις του αρχικού οικοπέδου.
5. Εκτάσεις Οικοδομικών συνεταιρισμών για τις οποίες ενώ εγκρίθηκαν τα όρια πολεοδομικής μελέτης η περιοχή παρουσιάζεται ως προστατευόμενη έκταση κατά τις διατάξεις της δασικής νομοθεσίας.
• Για την πρόοδο της διαδικασίας πολεοδόμησης παρουσιάζεται η σύγκρουση των πολεοδομικών διατάξεων και των διατάξεων της δασικής νομοθεσίας