Real Estate News NETWORKSOCIALOPINION.GR | INVESTNEWS.GR | PARATIRITIS.GR | PREMIUM.PARATIRITIS.GR

Κοινωνία

Αλλαγές λόγω πανδημίας

Αλλαγές φέρνει η υγειονομική κρίση καθώς παρατηρείται αυξητική τάση για ακίνητα χαμηλού κόστους και όχι σε hot spot σημεία .  Η τάση που κερδίζει έδαφος είναι η αναζήτηση κατοικίας . Η πανδημία έχει δημιουργήσει την ανάγκη στους κατοίκους των μεγάλων πόλεων να αναθεωρήσουν σε μεγάλο βαθμό την επιλογή της περιοχής.

Από τον Σεπτέμβριο του 2019 πολλοί ιδιοκτήτες αποφάσισαν λόγω της ραγδαίας μείωσης των εισοδημάτων τους Εκτιμάται ότι η δραστηριότητα της βραχυχρόνιας μίσθωσης θα είναι διαφοροποιημένη προς μία πιο επαγγελματική διαχείριση και την επικράτηση των εταιρειών διαχείρισης έναντι των μικροϊδιοκτητών. Λόγω της τηλεργασίας αυξήθηκε υπερβολικά η ζήτηση στα τρόφιμα, στα παιχνίδια, στα είδη γυμναστηρίου κ.λπ. με τις περισσότερες παραγγελίες να πραγματοποιούνται μέσω Διαδικτύου οδηγώντας την αύξηση της ζήτησης για αποθηκευτικούς χώρους - logistics που αναμένεται να αυξηθεί περισσότερο. Η μη μείωση των μηνιαίων μισθωμάτων στις εμπορικές μισθώσεις ακόμη και μετά το νομοθετικό πλαίσιο οικειοθελούς μείωσης των ενοικίων με κίνητρο την έκπτωση φόρου, δείχνει να μην επιδρά θετικά στους ιδιοκτήτες ακινήτων. Πολλές εμπορικές επιχειρήσεις και κυρίως αλυσίδες καταστημάτων ένδυσης μελετούν αρχικά να κλείσουν καταστήματα που δεν παράγουν τον αναμενόμενο τζίρο για τη συντήρησή τους στοχεύοντας στη ραγδαία αύξηση του ηλεκτρονικού εμπορίου.

Καταστήματα υγειονομικού ενδιαφέροντος 20 τ.μ. - 40 τ.μ. που δεν στοχεύουν σε περαστικό κόσμο και παράλληλα αποτελούν brand μελετούν τη μετεγκατάσταση σε σημεία μη προβολής με στόχο το φθηνότερο ενοίκιο και την αύξηση του delivery μέσω e-shop και τηλεφωνικών παραγγελιών. Η ανάγκη για διατήρηση απόστασης μεταξύ των εργαζομένων αναμένεται σταδιακά και μακροπρόθεσμα να οδηγήσει τις εταιρείες σε αναζήτηση πιο μόνιμων λύσεων από την «κυκλική-εναλλάξ» προσέλευση των υπαλλήλων ή την απομάκρυνση των γραφείων ώστε να μην είναι το ένα δίπλα στο άλλο. Αναμένεται να αυξηθεί η ανάγκη σε χώρο και θα μειωθεί η πυκνότητα των εργαζομένων, ενώ θα ενταθούν οι προσπάθειες για αυτοματισμούς και αποφυγή επαφής με κοινόχρηστα αντικείμενα και λογικά θα επιστέψουμε στα μικρά «κλειστά» γραφεία.

Αρκετές από τις μικρομεσαίες αλλά και τις μεγάλες επιχειρήσεις προσαρμόστηκαν εύκολα και γρήγορα στην τηλεργασία και για αυτό, θα παρατηρήσουμε μετεγκαταστάσεις εταιρειών. Ο κλάδος της αγοράς γραφείων αναμένεται να αλλάξει ριζικά από το γεγονός ότι αρκετές επιχειρήσεις θα αντιληφθούν ότι μπορούν να είναι παραγωγικές, χωρίς να χρειάζεται να μετακινείται το προσωπικό . Θα υπάρχει μεγάλη ανάγκη για μικρότερους χώρους που θα πληρούν τις βασικές προϋποθέσεις υποστήριξης της τηλεργασίας. Πολλές εταιρείες θα επιλέξουν να μετακινηθούν  επιλέγοντας περιοχές που θα διαθέτουν νέους «έξυπνους» γραφειακούς χώρους.

΅Επιστρέφουν στο Δημόσιο φιλέτα της παραλιακής

Στο Δημόσιο επιστρέφουν επτά παραλιακά φιλέτα της Αττικής σε συνολική έκταση 263 στρεμμάτων, που βρίσκονται στο Λαγονήσι και την Ανάβυσσο, με απόφαση του Συμβουλίου της Επικρατείας.

 

Η περιπέτεια των εκτάσεων αυτών, που είναι από τις πλέον περιζήτητες για εμπορική αξιοποίηση και πολλάκις στο παρελθόν είχαν πέσει θύματα ασύδοτης εκμετάλλευσης, αν και φιλοξενούν ακόμη και αρχαιολογικούς χώρους, ξεκίνησε το 2014, όταν συστάθηκε από την τότε κυβέρνηση Σαμαρά-Βενιζέλου η εταιρεία «Παράκτιο Μέτωπο».

 

Βασικός χειριστής της τότε μεθόδευσης ήταν ο τότε υφυπουργός Ανάπτυξης και νυν υπουργός Μετανάστευσης και Ασύλου, Νότης Μηταράκης. Σημειωτέον ότι ο κ. Μηταράκης είχε τοποθετήσει επικεφαλής τής «Παράκτιο Μέτωπο» τον Α. Ματιάτο, δηλαδή τον ίδιο που τοποθέτησε τώρα ως διευθυντή Τεχνικών Υπηρεσιών (αν και είναι μετακλητός) στο υπουργείο Μετανάστευσης και Ασύλου.

 

 

Το ΣτΕ ασχολήθηκε με τη διαχείριση των συγκεκριμένων εκτάσεων μετά από προσφυγή του Δήμου Σαρωνικού, ενώ άλλοι παρεμβαίνοντες είχαν αποσυρθεί στη διάρκεια της εξέτασης. Βασικό όπλο  ήταν το επιχείρημα ότι ο νόμος 4389/2016 δεν θα μπορούσε να εφαρμοστεί στα συγκεκριμένα ακίνητα και να επικυρωθεί η μεταβίβαση από το Δημόσιο στην «Παράκτιο Μέτωπο», η οποία είχε ήδη εξελιχθεί σε Εταιρεία Ακινήτων Δημοσίου (ΕΤΑΔ). Και αυτό διότι ενέπιπταν σε εξαιρέσεις ως αιγιαλοί και «κοινόχρηστα εκτός συναλλαγής» κομμάτια γης που είτε προβλέπονταν στον ίδιο νόμο είτε προστέθηκαν με μεταγενέστερες ρυθμίσεις.

 

Τα επτά παραλιακά ακίνητα είναι τα εξής:

 

1) Το τεράστιο παραλιακό τμήμα του ακινήτου Αλυκών Αναβύσσου που εκτείνεται κάτω από τη λεωφόρο Αθηνών-Σουνίου σε 108 στρέμματα.

 

2) Εκταση 34,6 στρεμμάτων ιδιοκτησίας του δήμου στην Παλαιά Φώκαια, που είχε απαλλοτριωθεί υπέρ του ΕΟΤ το 1973, αλλά με προηγούμενη απόφαση του Συμβουλίου της Επικρατείας το 2017 η απαλλοτρίωση έχει ανακληθεί.

 

3) Κοινόχρηστη έκταση 5,5 στρεμμάτων στην Π. Φώκαια.

 

4) Εκταση αιγιαλού και παραλίας, που συμπεριλαμβάνει και αρχαιολογικό χώρο στη χερσόνησο Αγ. Νικολάου, έκτασης 5.000 τ.μ., καθώς και τους αγροτικούς δρόμους στην ίδια χερσόνησο, έκτασης 4.220 τ.μ.

 

5) Δύο ζώνες αιγιαλού, μία 34,3 στρεμμάτων και μία 46,32 στρεμμάτων στο Λαγονήσι, που βρίσκονται πολύ κοντά στο «Grand Resort».

 

6) Ζώνη αιγιαλού 1.000 τ.μ. στο Μαύρο Λιθάρι.

 

7) Ζώνη αιγιαλού 24 στρεμμάτων στην Π. Φώκαια.

 

Με την πρόσφατη απόφαση του ΣτΕ (Δ’ Τμήμα) κρίθηκε ότι η ΕΤΑΔ δεν μπορεί να διατηρεί την κυριότητα ακινήτων του Δημοσίου ή του ΕΟΤ τα οποία εμπίπτουν στις εξαιρέσεις της νομοθεσίας, ούτε να διοικεί και να διαχειρίζεται ακίνητα που περιλαμβάνουν εντός αυτών κοινόχρηστα εκτός συναλλαγής τμήματα ζωνών αιγιαλών και παραλίας τα οποία χαρακτηρίστηκαν ή χαρακτηρίζονται Τουριστικά Δημόσια Κτήματα, ανεξαρτήτως του χρόνου και του τρόπου (μέσω απορρόφησης άλλης εταιρείας) που περιήλθαν σε αυτήν.

 

Παράλληλα, απορρίφθηκε ο ισχυρισμός της ΕΤΑΔ ότι η ακύρωση της πράξης του 2014 θα ήταν αλυσιτελής διότι δήθεν με τον νόμο 4389/2016 θα περιέρχονταν και πάλι σε αυτήν. Και αυτό διότι δεν διενεργήθηκε επικαιροποίηση ούτε εκδόθηκαν νεότερες πράξεις με τις οποίες να διαπιστώνεται ότι κάθε ένα από τα συγκεκριμένα ακίνητα που είχαν αρχικά περιέλθει σε αυτήν πληροί τις προϋποθέσεις ώστε να μεταβιβαστεί στην ΕΤΑΔ Α.Ε. με τον νέο νόμο και ότι δεν εμπίπτει στις εξαιρέσεις του άρθρου 196 παράγραφος 4 του ίδιου νόμου.

 

Κοινόχρηστοι χώροι

Αντίθετα, ο δήμος απέδειξε ότι δεν θα επερχόταν η μεταβίβαση στην ΕΤΑΔ Α.Ε., καθώς το ίδιο άρθρο εξαιρεί ρητά τα ακίνητα που εμπίπτουν στις περιπτώσεις α-δ της ίδιας παραγράφου και αφορούν αιγιαλούς, παραλίες, υγρότοπους, δασικές εκτάσεις και γενικά τους κοινόχρηστους χώρους εκτός συναλλαγής, όπως είναι όλα τα συγκεκριμένα για τα οποία είχε ασκηθεί η αίτηση ακύρωσης.

 

Ειδικά για την παραλία στο Λαγονήσι και αυτήν στην Αλυκή, ο Δήμος Σαρωνικού είχε κάνει πολλούς αγώνες από παλιά ώστε να μη μεταβιβαστούν στην ΕΤΑΔ Α.Ε. αλλά να παραμείνουν στο Δημόσιο και να τις διαχειρίζεται ο δήμος. Αλλοι δήμοι που εμπλέκονταν στην «Παράκτιο Μέτωπο» και είχαν προσφύγει επίσης το 2014 για εκτάσεις της δικής τους εδαφικής περιφέρειας είχαν παραιτηθεί όταν οι εκτάσεις περιήλθαν στην ΕΤΑΔ Α.Ε., ενώ προσφυγή μεμονωμένων δημοτών απορρίφθηκε με προηγούμενη απόφαση.

 

Με άλλη απόφαση του Δ’ Τμήματος του Συμβουλίου της Επικρατείας, τον Απρίλιο του 2020, ακυρώθηκε για τον ίδιο λόγο η μεταβίβαση της παραλίας της Τριόπετρας στο Ρέθυμνο προς το ΤΑΙΠΕΔ και στη συνέχεια στην ΕΤΑΔ Α.Ε. κατόπιν αίτησης ακύρωσης του τοπικού δήμου, την οποία χειρίστηκε ο ίδιος δικηγόρος.

Οδηγός για το «Εξοικονόμηση κατ’ οίκον»

Το Πρόγραμμα συνίσταται στην παροχή κινήτρων για παρεμβάσεις εξοικονόμησης ενέργειας και ενίσχυσης της ενεργειακής αυτονομίας στον οικιακό κτηριακό τομέα, με στόχο τη μείωση των ενεργειακών αναγκών και της κατανάλωσης συμβατικών καυσίμων,στο πλαίσιο της μετάβασης σε ένα «Έξυπνο Σπίτι». Το Πρόγραμμα αφορά σε κτήρια που διαθέτουν οικοδομική άδεια ή άλλο νομιμοποιητικό έγγραφο, χρησιμοποιούνται ως κύρια κατοικία και των οποίων οι ιδιοκτήτες πληρούν συγκεκριμένα εισοδηματικά κριτήρια . Ειδικότερα, το Πρόγραμμα περιλαμβάνει πέντε (5) κατηγορίες κινήτρων, στις οποίες οι Ωφελούμενοι εντάσσονται ανάλογα με το εισόδημά τους . Επίσης, προβλέπονται κίνητρα για παρεμβάσεις ενεργειακής αναβάθμισης σε πολυκατοικίες με επιμέρους αιτήσειςμεμονωμένων διαμερισμάτων που περιλαμβάνουν κοινόχρηστες και μη κοινόχρηστες παρεμβάσεις αναβάθμισης αυτών, ενώ προβλέπεται ειδική κατηγορία κινήτρων για αυτοτελείς παρεμβάσεις ενεργειακής αναβάθμισης μόνο των κοινόχρηστων χώρων πολυκατοικίας, χωρίς, δηλαδή, να συμπεριλαμβάνονται παρεμβάσεις στα διαμερίσματα.

Κάθε φυσικό πρόσωπο που επιθυμεί να συμμετάσχει στο Πρόγραμμα εξετάζει εάν πληροί τα κριτήρια που αναφέρονται στο Κεφάλαιο 2, συγκεντρώνει τα απαιτούμενα δικαιολογητικά και συμπληρώνει την αίτηση στο πληροφοριακό σύστημα της επίσημης διαδικτυακής πύλης του Προγράμματος, που θα ανοίξει στην ιστοσελίδα του ΥΠΕΝ, επιλέγοντας εάν επιθυμεί, τη χορήγηση δανείου και από ποιον χρηματοπιστωτικό οργανισμό θα γίνει αυτό. Επίσης, απευθύνεται σε Ενεργειακό Επιθεωρητή, ώστε να διενεργηθεί η πρώτη ενεργειακή επιθεώρηση της ιδιοκτησίας τους και να εκδοθεί το Πιστοποιητικό Ενεργειακής Απόδοσης (Α’ ΠΕΑ).Επιλέξιμες είναι οι παρεμβάσεις που πραγματοποιούνται μετά την έκδοση του ΠΕΑ της πρώτης ενεργειακής επιθεώρησης (που αποτελεί την ημερομηνία έναρξης επιλεξιμότητας των σχετικών δαπανών). Μέρος των παρεμβάσεων δύναται να πραγματοποιηθεί και πριν από την έκδοση της απόφασης υπαγωγής, με αποκλειστική ευθύνη του Ωφελούμενου Η υποβολή της αίτησης, η παρακολούθηση της υλοποίησης των παρεμβάσεων εξοικονόμησης ενέργειας και ενεργειακής αυτονομίας καθώς και οι ενέργειες για την ολοκλήρωση του έργου, συμπεριλαμβανομένης της προσκόμισης των δικαιολογητικών για την πιστοποίηση ολοκλήρωσης του έργου, μπορεί να ανατίθεται από τους δυνητικά Ωφελούμενους σε σύμβουλο έργου.

Οι δυνητικά Ωφελούμενοι (ή οι σύμβουλοι του έργου) αναρτούν στο πληροφοριακό σύστημα του Προγράμματος στοιχεία που αφορούν στο ΠΕΑ, στις παρεμβάσεις που έχουν προκύψει από το ΠΕΑ και οδηγούν στην επίτευξη του ενεργειακού στόχου, το αντίστοιχο κόστος αυτών καθώς και λοιπά δικαιολογητικά. Διενεργείται αυτόματος έλεγχος των στοιχείων που εισήχθησαν στο πληροφοριακό σύστημα του Προγράμματος και εφόσον διασταυρωθεί η εγκυρότητα τους, οι δυνητικά Ωφελούμενοι (ή οι σύμβουλοι του έργου) υποβάλουν την αίτηση και αυτή υπάγεται στο Πρόγραμμα, μέχρι εξαντλήσεως των διαθέσιμων πόρων. Στη συνέχεια εκδίδεται η απόφαση υπαγωγής στο Πρόγραμμα.

Μετά την υλοποίηση των παρεμβάσεων, οι Ωφελούμενοι απευθύνονται εκ νέου σε Ενεργειακό Επιθεωρητή (διαφορετικό από τον Ενεργειακό επιθεωρητή που συνέταξε το Α’ ΠΕΑ), ώστε να διενεργηθεί δεύτερη ενεργειακή επιθεώρηση της ιδιοκτησίας τους και να εκδοθεί νέο ΠΕΑ (Β’ ΠΕΑ). Βάσει του Β’ ΠΕΑ και κατόπιν της διαπίστωσης επίτευξης του ενεργειακού στόχου και του ελέγχου των δικαιολογητικών ολοκληρώνεται η καταβολή των κινήτρων του Προγράμματος στους Ωφελούμενους.

Η δαπάνη για το κόστος των δύο ενεργειακών επιθεωρήσεων, η δαπάνη του συμβούλου έργου καθώς και τυχόν λοιπές δαπάνες μελετών, καλύπτονται εξολοκλήρου από το Πρόγραμμα, υπό την προϋπόθεση υπαγωγής της αίτησης και επίτευξης του ελάχιστου ενεργειακού στόχου του προγράμματος.

Τα έργα των Ωφελούμενων (φυσικό και οικονομικό αντικείμενο) θα πρέπει να

ολοκληρώνονται σε διάστημα δώδεκα (12) μηνών από την ημερομηνία έκδοσης της

απόφασης υπαγωγής. Η επιλεξιμότητα υποβαλλόμενων δαπανών για την ολοκλήρωση των έργων των Ωφελουμένων του προγράμματος λήγει την 16.06.2023. Η επιλεξιμότητα των δαπανών του Προγράμματος λήγει την 31.12.2023, σύμφωνα με το άρθρο 65 του κανονισμού 1303/2013, όπως κάθε φορά ισχύει.

Για τις ανάγκες του Προγράμματος ισχύουν οι ακόλουθοι ορισμοί:

- Μονοκατοικία: Το ενιαίο κτήριο που περιλαμβάνει μία ιδιοκτησία, που διατάσσεται σε μία ή περισσότερες στάθμες, με κύρια χρήση κατοικίας. Στον ορισμό της μονοκατοικίας εμπίπτουν και οι περιπτώσεις κτηρίων μικτής χρήσης με χρήσεις άλλες από κατοικία στη στάθμη του ισόγειου / ημιυπόγειου / ημιώροφου με ανεξάρτητη πρόσβαση (π.χ. καταστήματα, εργαστήρια κ.ά. με είσοδο από το δρόμο).

Εκδίδεται ΠΕΑ α) για «Ολόκληρο Κτήριο» και χρήση «Μονοκατοικία» εάν πρόκειται για ολόκληρο το κτήριο ή β) για «Κτηριακή μονάδα» και χρήση «Μονοκατοικία» εάν πρόκειται για το τμήμα του κτηρίου που αφορά στην μοναδική κατοικία του κτηρίου.

- Πολυκατοικία: Το ενιαίο κτήριο που περιλαμβάνει περισσότερες από μία κτηριακές μονάδες - ιδιοκτησίες με κύρια χρήση κατοικίας, σε οριζόντια ή/και κατακόρυφη διάταξη. Στον ορισμό της πολυκατοικίας εμπίπτουν και οι περιπτώσεις κτηρίων κατοικίας που περιλαμβάνουν και χρήσεις άλλες από κατοικία στη στάθμη του ισόγειου / ημιυπόγειου / ημιώροφου με ανεξάρτητη πρόσβαση (π.χ. καταστήματα, εργαστήρια κ.ά. με είσοδο από το δρόμο).

Εκδίδεται ΠΕΑ για «Ολόκληρο Κτήριο» και χρήση «Πολυκατοικία» εάν πρόκειται για ολόκληρο το κτήριο ή το τμήμα του που αφορά στο σύνολο των κατοικιών του κτηρίου.

- Διαμέρισμα: κτηριακή μονάδα – ιδιοκτησία (κατοικία) εντός κτηρίου με χρήση πολυκατοικίας.

Εκδίδεται ΠΕΑ για «Κτηριακή μονάδα» και χρήση «Πολυκατοικία» και αναγράφεται τίτλος για την κτηριακή μονάδα (π.χ. Διαμέρισμα Α1).

 

Επιλέξιμη κατοικία είναι η μονοκατοικία, η πολυκατοικία καθώς και το μεμονωμένο διαμέρισμα. Επισημαίνεται ότι σε καμία περίπτωση δεν είναι επιλέξιμες οι ιδιοκτησίες του κτηρίου που δεν χρησιμοποιούνται για κατοικία (π.χ. κατάστημα στο ισόγειο κτηρίου).

Μία κατοικία, προκειμένου να κριθεί επιλέξιμη, πρέπει να πληροί τις ακόλουθες γενικές προϋποθέσεις,:

• Υφίσταται νόμιμα.

• Δεν έχει κριθεί κατεδαφιστέα.

• Χρησιμοποιείται ως κύρια κατοικία.

• Έχει καταταχθεί βάσει του Πιστοποιητικού Ενεργειακής Απόδοσης (Π.Ε.Α.) σε

κατηγορία χαμηλότερη ή ίση της Γ.

Στα πλαίσια του Προγράμματος υπάρχουν τρεις (3) διακριτοί τύποι αιτήσεων, μία (1) για μεμονωμένα διαμερίσματα ή μονοκατοικίες και δύο (2) για πολυκατοικίες.

Η νομιμότητα της κατοικίας αποδεικνύεται βάσει οικοδομικής άδειας. Στην περίπτωση που ο ιδιοκτήτης της κατοικίας δεν διαθέτει οικοδομική άδεια ή αυτή δεν ανταποκρίνεται στην τρέχουσα κατάσταση της κατοικίας, θα πρέπει να προσκομισθεί σχετικό νομιμοποιητικό έγγραφο, από το οποίο να προκύπτει ότι η εν λόγω κατοικία υφίσταται νόμιμα

Στο στάδιο υποβολής αίτησης επισυνάπτεται σχετική Υ.Δ. περί νομιμότητας της κατοικίας και η επισύναψη Οικοδομικής Άδειας ή/και άλλου αντίστοιχου/πρόσθετου νομιμοποιητικού εγγράφου θα πρέπει να έχει προσκομιστεί πριν την Απόφαση Υπαγωγής.

 

Η κύρια χρήση της κατοικίας προς ενεργειακή αναβάθμιση, θα πρέπει να αποδεικνύεται από τα στοιχεία της δήλωσης φορολογίας εισοδήματος του χρήστη εντός των τελευταίων τριών (3) ετών, με προτεραιότητα το «έτος αναφοράς» του Προγράμματος (φορολογικό έτος 2019). Σε περίπτωση που από τα στοιχεία της δήλωσης φορολογίας εισοδήματος, γιατο έτος αναφοράς προκύπτει ότι το ακίνητο δεν ήταν σε χρήση (κενό διαμέρισμα, κενή μονοκατοικία) το εν λόγω φορολογικό έτος, για την πιστοποίηση της κύριας χρήσης κατοικίας θα χρησιμοποιηθούν αντίστοιχα δικαιολογητικά ενός εκ των δύο προηγούμενων φορολογικών ετών. Εάν η κατοικία έχει αποκτηθεί κατά το τρέχον ημερολογιακό έτος (πρόσφατη απόκτηση ακινήτου), θα ζητηθεί έγγραφη δέσμευση για την κύρια χρήση της κατοικίας.

Ειδικά στην αίτηση πολυκατοικίας τύπου Β που αφορά αποκλειστικά σε κοινόχρηστες παρεμβάσεις, η χρήση κατοικίας των διαμερισμάτων προκύπτει από το πρακτικό της γενικής συνέλευσης σε συνδυασμό με το Πιστοποιητικό Ενεργειακής Απόδοσης

Οι προτάσεις των ιδιοκτητών για τα ακίνητα

Εν όψει της κατάρτισης και κατάθεσης του χωροταξικού νομοσχεδίου οι ιδιοκτήτες  κατέθεσαν τις προτάσεις τους που αφορούν τα περιουσιακά δικαιώματα  των ιδιοκτητών ακινήτων της χώρας . Συγκεκριμένα προτείνουν:

 

1. Άμεση νομοθετική επίλυση του ιδιοκτησιακού προβλήματος των εκτός σχεδίου ακινήτων της χώρας, με ρύθμιση ότι το Δημόσιο δεν μπορεί να διεκδικεί περιουσιακά δικαιώματα επ΄αυτών αν οι ιδιώτες τα νέμονται καλόπιστα επί τρεις δεκαετίες με νόμιμους τίτλους και προϋποθέσεις παρόμοιες με του άρθρου 4 του ν. 3127/2003 για τα εντός σχεδίου ακίνητα.  Αν δεν λυθεί το χρονίζον αυτό πρόβλημα, το Κτηματολόγιο δεν πρόκειται να ολοκληρωθεί στο ορατό μέλλον!!!

 

2. Ετήσια παράταση μέχρι την 31.12.2021 της προθεσμίας δικαστικής διόρθωσης όλων των ανακριβών πρώτων εγγραφών στα Κτηματολογικά γραφεία της χώρας, συμπεριλαμβανομένων και των ακατανοήτως εξαιρεθέντων από τη γενική παράταση ακινήτων «αγνώστου ιδιοκτήτη» σε 35 Δήμους και περιοχές της χώρας (Βριλήσσια, Ελευσίνα, Άστρος, Καλαμαριά, Γουμένισσα κλπ.), με ήδη λειτουργούντα κτηματολογικά γραφεία, μόνον για όσους έχουν νόμιμους τίτλους ιδιοκτησίας.

 

3. Δικαίωμα των πολιτών όχι μόνον για αποζημίωση αλλά και για αυ

τούσια επιστροφή του ακινήτου τους, μετά τη λήξη της παραπάνω προθεσμίας δικαστικής διόρθωσης πρώτων εγγραφών.

 

4. Περιέλευση των αδήλωτων και αγνώστου ιδιοκτήτη ακινήτων στους Δήμους της χώρας, κατά τροποποίηση του άρθρου 9 του Ν. 2664/1998, και όχι στο Δημόσιο. Οι Δήμοι, με πρώτο το Δήμο Αθηναίων, ξέρουν, μπορούν και θα αξιοποιήσουν τα αστικά ακίνητα για δημιουργία «κοινωνικής κατοικίας»  και τα αγροτικά για αποκατάσταση ακτημόνων αγροτών, σε αντίθεση με το Δημόσιο το οποίο αδυνατεί πλήρως να τα αξιοποιήσει και κινδυνεύουν να καταλήξουν στο Υπερταμείο!

 

5. Οριστική απόσυρση από το νομοσχέδιο αυτό, των διατάξεων περί κατάργησης των ισχυουσών διατάξεων περί της εκτός σχεδίου νόμιμης δόμησης, η συνεχής επαναφορά των οποίων στο προσκήνιο, αποτελεί παράγοντα μόνιμης ανασφάλειας και ανησυχίας των ιδιοκτητών για την αξία και την τύχη της περιουσίας τους, που αποκτήθηκε με κόπους στερήσεις, θυσίες και ξενιτεμούς, και προστατεύεται από το Σύνταγμα και τις διεθνείς συνθήκες.

 

Αναφορικά με την τροπολογία για τη μείωση μισθωμάτων ακινήτων, με την οποία βελτιώνεται μεν σημαντικά το ποσοστό και η διαδικασία επιστροφής, πλην όμως φαίνεται ότι δυστυχώς το μέτρο μονιμοποιείται για τους προσεχείς μήνες, οι ιδιοκτήτες προτείνουν :

 

1. Όταν το Κράτος μεριμνά για την ελάφρυνση των ενοικιαστών, οφείλει ομοίως να εξασφαλίζει και την πλευρά των ιδιοκτητών.  Η μείωση του μισθώματος κατά 40% πρέπει να έχει ως αυτονόητη προϋπόθεσή της την έγκαιρη καταβολή του οφειλόμενου 60%, όπως είχαμε εξ αρχής ζητήσει, και όπως ορθότατα είχε νομοθετηθεί για την προαιρετική μείωση, αλλά δυστυχώς «εξαφανίστηκε» από την νέα ρύθμιση που εισάγεται με την τροπολογία αυτή.

2. Το ποσό που θα καταβληθεί σε κάθε ιδιοκτήτη, πρέπει να νομοθετηθεί ρητά ότι εκτός από αφορολόγητο θα πρέπει να είναι ακατάσχετο και ανεκχώρητο, και να μην συμψηφίζεται με οποιασδήποτε άλλες υποχρεώσεις του ιδιοκτήτη προς οποιοδήποτε δημόσιο φορέα, όπως ισχύει και για όλα τα επιδόματα που καταβάλλονται ως ενισχύσεις την περίοδο αυτή στους διάφορους τομείς της οικονομίας και της κοινωνίας! Γιατί αν ο δικαιούχος ιδιοκτήτης έχει εκκρεμείς οφειλές στο Δημόσιο το ποσό αυτό θα κατασχεθεί αυτόματα, σε συμψηφισμό με μέρος των υποχρεώσεών του!  Διαφορετικά η επιστροφή του 50% θα είναι ουσιαστικά "δώρον άδωρον" για τους ιδιοκτήτες, μέσα στις σημερινές δυσκολίες!

3. Εκτός από την επιστροφή αυτή,  που ήταν το βασικό και ανυποχώρητο αίτημα της ΠΟΜΙΔΑ από την πρώτη στιγμή, πρέπει να επεκταθούν και στους εκμισθωτές ακινήτων με τα "κομμένα" ενοίκια, που δυστυχώς δεν διαθέτουν ΚΑΔ όπως όλοι οι άλλοι πληττόμενοι, και όλα τα λοιπά ευεργετικά μέτρα, διευκολύνσεις και μεταθέσεις φορολογικών υποχρεώσεων, ρυθμίσεων κλπ. και μειώσεις ενοικίων κύριας και φοιτητικής κατοικίας, που προβλέπονται για τόσες άλλες κατηγορίες φορολογουμένων!

4. Τέλος στην τροπολογία εξακολουθούν να εξαιρούνται και τα κάθε είδους νομικά πρόσωπα - εκμισθωτές τα οποία παραμένουν παραλόγως, εκτός κάθε φοροελάφρυνσης, και αυτό αφορά τόσο τα κάθε είδους φιλανθρωπικά και κοινωφελή ιδρύματα, αλλά και τις ιδιωτικές εταιρείες. Συνεπώς πρέπει να νομοθετηθεί ότι  η επιστροφή αυτή και όλα τα συμπληρωματικά ευεργετικά μέτρα θα αφορούν  και όλα τα νομικά πρόσωπα -εκμισθωτές ακινήτων!

Παρατείνεται το κούρεμα

Ιδιαιτέρως ισχυρό είναι το ενδεχόμενο η υποχρεωτική μείωση των ενοικίων κατά 40% να ισχύσει και τον Δεκέμβριο για όλους τους πληττόμενους ΚΑΔ και τις επιχειρήσεις που έχουν κλείσει με κρατική εντολή.

 

Σύμφωνα με πληροφορίες, είναι πιθανόν η αγορά και οι επιχειρήσεις να ανοίγουν σταδιακά τον Δεκέμβριο. Προκειμένου να αντιμετωπισθούν προβλήματα, για όσες παραμείνουν κλειστές για διάστημα 10-12 ημερών, η κυβέρνηση σχεδιάζει την επέκταση του μειωμένου κατά 40% ενοικίου και τον τελευταίο μήνα του έτους. Αντίστοιχα θα επεκταθεί και η αποζημίωση για τους ιδιοκτήτες ακινήτων, που ανέρχεται στο 50% των χαμένων ενοικίων.

 

Σύμφωνα με πληροφορίες, στη διάταξη που θα κατατεθεί τις επόμενες ημέρες στη Βουλή και αφορά μεταξύ άλλων τα μειωμένα ενοίκια, προκειμένου να μη χρειαστεί να τροποποιηθεί εκ νέου, δεν θα περιλαμβάνεται η μέχρι σήμερα προϋπόθεση που ορίζει ότι η περιφέρεια στην οποία βρίσκεται η επιχείρηση να είναι στο «κόκκινο» για 14 ημέρες ώστε να είναι δικαιούχος του μειωμένου ενοικίου.

 

Ο λόγος, όπως αναφέρει πηγή του υπουργείου Οικονομικών, δεν σχετίζεται με τον τρέχοντα μήνα, καθότι υπάρχει γενική καραντίνα τριών εβδομάδων, αλλά για τον Δεκέμβριο. Οπως σημειώνει η ίδια πηγή, μπορεί η καραντίνα να διαρκέσει 10-12 ημέρες μέσα στον Δεκέμβριο ή οι επιχειρήσεις να ανοίγουν σταδιακά ανάλογα με την εξέλιξη της υγειονομικής κρίσης. Στην περίπτωση αυτή, θα ισχύσει το μειωμένο ενοίκιο και για τον μήνα Δεκέμβριο, ανεξάρτητα από το εάν υπάρχει lockdown 14 ημερών.

 

Οπως αναφέρουν από το υπουργείο Οικονομικών, η διάταξη μαζί με όλα τα φορολογικά μέτρα, συνολικού ύψους 3,3 δισ. ευρώ, θα κατατεθεί ενδεχομένως και σήμερα στη Βουλή, διαφορετικά την Πέμπτη. Μετά την κατάθεση στη Βουλή των σχετικών διατάξεων, θα ακολουθήσει η έκδοση των εφαρμοστικών αποφάσεων για όλα τα φορολογικά μέτρα καθώς και αυτή που αφορά τους ιδιοκτήτες ακινήτων και η οποία προβλέπει την άμεση αποζημίωσή τους το αργότερο μέχρι το τέλος του χρόνου για όσους συνεχίζουν να χάνουν εισοδήματα.

 

Η αποζημίωση του Νοεμβρίου

Συγκεκριμένα, θα προβλέπεται ότι το 50% των χρημάτων που θα χάσουν από το ενοίκιο του Νοεμβρίου, το οποίο θα είναι υποχρεωτικά μειωμένο κατά 40%, θα πιστωθεί στους τραπεζικούς τους λογαριασμούς μέχρι το τέλος Δεκεμβρίου. Και αυτό, καθώς θα πρέπει:

 

1. Να κατατεθεί και να ψηφιστεί στη Βουλή η διάταξη με την οποία περιλαμβάνονται όλες οι νέες ρυθμίσεις του Νοεμβρίου λόγω του κορωνοϊού.

 

2. Να εκδοθεί υπουργική απόφαση για τη διαδικασία που θα πρέπει να ακολουθήσουν οι ιδιοκτήτες.

 

3. Να υποβληθεί από τους ιδιοκτήτες ακινήτων η δήλωση COVID μέχρι τις 15 Δεκεμβρίου στην ηλεκτρονική πλατφόρμα της ΑΑΔΕ, όπου θα αναγράφεται το μειωμένο ενοίκιο. Στη δήλωση αυτή οι ιδιοκτήτες θα κληθούν να δηλώσουν και τον αριθμό του τραπεζικού λογαριασμού ΙΒΑΝ στο οποίο θα γίνει η κατάθεση του ποσού που αναλογεί στον καθένα. Αμέσως μετά, η φορολογική διοίκηση θα προχωρήσει στον έλεγχο των αιτήσεων και στην εκκαθάριση των δηλώσεων COVID.

  • Ακίνητα Τραπεζών

Newsletter

Εγγραφείτε στο Newsletter του Realestatenews για να λαμβάνετε καθημερινή ενημέρωση.

Τα Ακίνητα στη Ζωή μας

pomidaani

nomisma_140x60
baner-pontiki