Real Estate News NETWORKSOCIALOPINION.GR | INVESTNEWS.GR | PARATIRITIS.GR | PREMIUM.PARATIRITIS.GR

Φόροι

Τα κεφάλια μέσα...

Από τις 18 Αυγούστου θα αρχίσει η σταδιακή ανάρτηση στο Taxisnet των εκκαθαριστικών του ΕΝΦΙΑ. Από την ίδια ημέρα, και μέχρι την ολοκλήρωση της έκδοσης-ανάρτησης των εκκαθαριστικών, δεν θα λειτουργεί η εφαρμογή για την υποβολή δηλώσεων Στοιχείων Ακινήτων (Ε9) για το 2016.

Ο φετινός ΕΝΦΙΑ θα καταβληθεί σε πέντε μηνιαίες δόσεις και η προθεσμία πληρωμής της πρώτης λήγει στα τέλη Σεπτεμβρίου.Ειδικότερα, εν όψει της έναρξης των εργασιών για την εκκαθάριση του ΕΝΦΙΑ 2016, η Γενική Γραμματεία Δημοσίων Εσόδων ενημερώνει τους ιδιοκτήτες ακινήτων ότι:

Η υποβολή δηλώσεων Στοιχείων Ακινήτων (Ε9) έτους 2016 δεν θα είναι διαθέσιμη από την Πέμπτη 18 Αυγούστου στις 8:00 και μέχρι την ολοκλήρωση της έκδοσης-ανάρτησης των πράξεων διοικητικού προσδιορισμού ΕΝΦΙΑ 2016 και το άνοιγμα των τροποποιητικών δηλώσεων ΕΝΦΙΑ 2016.

Οι εφαρμογές Φόρου Εισοδήματος Φυσικών Προσώπων (ΦΕΦΠ-Ε1), καθώς και η υποβολή δηλώσεων Στοιχείων Ακινήτων (Ε9) 2017, δεν θα είναι διαθέσιμες την ίδια ημέρα, μεταξύ 8:00-12:00.

Οι υπόλοιπες λειτουργίες του Περιουσιολογίου (όπως Πιστοποιητικό ΕΝΦΙΑ, υποβολές δηλώσεων Ε9 ετών 2010-2015), θα είναι διαθέσιμες κανονικά, καθ' όλη τη διάρκεια των εργασιών.

Υπάρχουν όμως και λάθη που ίσως κοστίσουν ακριβά στους φορολογούμενους:

Ημιτελές κτίσμα: Στήλη 10, κωδικός 99 του πίνακα 1 Ε9. Αν δεν έχει δηλωθεί, χάνεται η έκπτωση 60%

Αγροτεμάχιο: Αν δεν έχει προσδιοριστεί επακριβώς η γεωγραφική του θέση, λαμβάνεται υπόψη η μεγαλύτερη Αρχική Βασική Αξία ολόκληρου του νομού. Πίνακας 2, στήλες 3,4,4α και 5.

Κτίσμα εντός αγροτεμαχίου: Αν δηλωθούν ως αγροικίες, πληρώνουν πενταπλάσιο φόρο. Πίνακας 2, στήλη 17.

Κυριότητα και επικαρπία: Από την ηλικία του επικαρπωτή εξαρτάται και το ποσοστό φόρου για τον ίδιο και αντίστοιχα για τον ψιλό κύριο. Η συμπλήρωση της ηλικίας στις στήλες 15,19,17 και 21 στον πίνακα 1.

Βοηθητικοί χώροι: Αν έχουν δηλωθεί ως κύριοι χώροι κατοικίας, χάνεται η έκπτωση 90%. Στη στήλη 13, πίνακας 1, τα συνολικά τετραγωνικά των  βοηθητικών χώρων.

Όροφος: Όσο ανεβαίνει, αυξάνεται και ο ΕΝΦΙΑ. Αν δεν έχει συμπληρωθεί ο όροφος, ο λογαριασμός βγαίνει με συντελεστή ρετιρέ (6ος όροφος). Στήλη 11, πίνακας 1.

Συνιδιοκτησία: Αν έχει γίνει λάθος στο ποσοστό, ο φόρος υπολογίζεται με ποσοστό συνιδιοκτησίας 100%. Στήλες 16 και 20 στον πίνακα 1, στήλη 19 στον πίνακα 2.

Ληστές...

Με τρεις μεθοδεύσεις που εφαρμόζονται κατά τον υπολογισμό του Ενιαίου Φόρου Ιδιοκτησίας Ακινήτων, το υπουργείο Οικονομικών κατορθώνει κάθε χρόνο να εισπράττει από εκατομμύρια φορολογούμενους επιπλέον ποσά φόρου από αυτά που θα έπρεπε να χρεώσει στην πραγματικότητα.

Τη διετία 2014-2015 όλοι σχεδόν οι ιδιοκτήτες κτισμάτων πλήρωσαν κύριο ΕΝΦΙΑ με «καπέλο» εξαιτίας συγκεκριμένων μεθοδεύσεων του υπουργείου Οικονομικών με τις αντικειμενικές αξίες και τους «συντελεστές παλαιότητας». Τα ίδια τεχνάσματα θα εφαρμοστούν και φέτος, με αποτέλεσμα, παρά το γεγονός ότι σε πολλές περιοχές της χώρας θα ληφθούν υπ’ όψιν αντικειμενικές αξίες μειωμένες κατά 4% έως και 38%, εκατομμύρια ιδιοκτήτες να χρεωθούν και πάλι άδικα με επιπλέον ΕΝΦΙΑ.

Παράνομος είναι και ο τρόπος υπολογισμού του συμπληρωματικού ΕΝΦΙΑ, τον οποίο πλήρωσαν το 2014 και το 2015 όσοι φορολογούμενοι κατείχαν την 1η-1-2014 και την 1η-1-2015, αντίστοιχα, κτίσματα και εντός σχεδίων πόλεων οικόπεδα συνολικής αντικειμενικής αξίας άνω των 300.000 ευρώ και τον οποίο θα πληρώσουν φέτος ακόμη περισσότεροι φορολογούμενοι, καθώς το αφορολόγητο όριο μειώθηκε στις 200.000 ευρώ. Στην περίπτωση του φόρου αυτού, το υπ. Οικονομικών δεν αφαιρεί από τη συνολική φορολογητέα αξία των ακινήτων το υπόλοιπο των στεγαστικών δανείων που χρωστά ο ιδιοκτήτης.

Τα 2 τρικ με τα οποία εισπράττεται επιπλέον κύριος ΕΝΦΙΑ

Το σύστημα υπολογισμού του κύριου ΕΝΦΙΑ, το οποίο προβλέπει ο ν. 4223/2014, καταρτίστηκε κατά τέτοιο τρόπο ώστε να υπερφορολογεί αδίκως εκατομμύρια ιδιοκτήτες παλαιών κατοικιών. Συγκεκριμένα:Ο υπολογισμός του κύριου ΕΝΦΙΑ για όλες τις κατοικίες παλαιότητας άνω του 1 έτους έγινε με βάση τις αντικειμενικές αξίες που τέθηκαν σε ισχύ από το 2007 έως την 20ή-5-2015 για τα νεόδμητα κτήρια, δηλαδή με βάση τιμές οι οποίες βρίσκονται σε επίπεδα σημαντικά υψηλότερα των πραγματικών αξιών των παλαιών κτισμάτων. Ως βάση υπολογισμού του κύριου ΕΝΦΙΑ χρησιμοποιήθηκαν, δηλαδή, οι τιμές ζώνης ανά τετραγωνικό μέτρο, οι οποίες καθορίστηκαν το 2007 για τον υπολογισμό των φορολογητέων αξιών των νεοανεγειρόμενων κτισμάτων!

Από κει και πέρα, η παλαιότητα των κατοικιών που κατέχουν οι φορολογούμενοι δεν ελήφθη υπ’ όψιν και η τελική επιβάρυνση των φορολογουμένων δεν μειώθηκε, ενώ σε πολλές περιπτώσεις αυξήθηκε κιόλας! Αυτό συνέβη επειδή το σύστημα υπολογισμού του κύριου ΕΝΦΙΑ συμπεριέλαβε «συντελεστές παλαιότητας», οι οποίοι δεν μειώνουν τον φόρο ανάλογα με τα έτη που έχουν παρέλθει από την ημερομηνία έκδοσης της οικοδομικής άδειας, αλλά τον… αυξάνουν (!) όσο λιγότερα είναι τα έτη αυτά, δηλαδή όσο νεότερο είναι το κάθε κτίσμα! Είναι, δηλαδή, συντελεστές οι οποίοι κρατούν τον φόρο σταθερό για τα πολύ παλαιά κτίσματα, «ηλικίας» άνω των 25 ετών, και τον αυξάνουν περαιτέρω για όσα ακίνητα έχουν παλαιότητα από 25 έτη έως και… 1 έτος! Το αποτέλεσμα αυτών των μεθοδεύσεων του υπουργείου Οικονομικών ήταν να υπερφορολογηθούν άδικα οι περισσότεροι ιδιοκτήτες κατοικιών. Η υπερφορολόγηση οφείλεται όχι μόνο στο γεγονός ότι ο ΕΝΦΙΑ υπολογίστηκε με τις «τιμές ζώνης» που καθορίστηκαν πριν από 7-8 χρόνια για τα νεόδμητα κτήρια, αλλά και στο ότι ο εξωπραγματικός φόρος που προέκυψε με βάση τις τιμές αυτές δεν μειώθηκε με κριτήριο την παλαιότητα των ακινήτων.

 

Ας δούμε, όμως, πιο αναλυτικά τις μεθοδεύσεις του υπουργείου Οικονομικών με τις οποίες κατάφερε να υπερχρεώσει εκατομμύρια ιδιοκτήτες ακινήτων:

1 Για τον υπολογισμό του κύριου ΕΝΦΙΑ, το υπουργείο Οικονομικών καθιέρωσε μία κλίμακα συντελεστών βασικού φόρου. Οι συντελεστές αυτοί αυξάνουν όσο υψηλότερα είναι τα επίπεδα των τιμών ζώνης ανά τ.μ. που ισχύουν στις περιοχές στις οποίες βρίσκονται τα κτίσματα. Οι συντελεστές του βασικού φόρου ξεκινούν από τα 2 ευρώ ανά τετραγωνικό μέτρο για κτίσματα που βρίσκονται σε περιοχές με τιμές ζώνης μέχρι 500 ευρώ ανά τ.μ. και φθάνουν μέχρι τα 13 ευρώ ανά τ.μ. για τα κτίσματα που βρίσκονται σε περιοχές με τιμές ζώνης άνω των 5.000 ευρώ. Οι «τιμές ζώνης ανά τ.μ.» που ελήφθησαν υπ’ όψιν για την κλιμάκωση των συντελεστών του βασικού φόρου ήταν οι αντικειμενικές τιμές ανά τ.μ. οι οποίες ισχύουν ανά περιοχή για νεόδμητα διαμερίσματα 1ου ορόφου με πρόσοψη σε έναν δρόμο. Δηλαδή, η βάση υπολογισμού του κύριου ΕΝΦΙΑ ήταν οι αντικειμενικές αξίες νεόκτιστων διαμερισμάτων 1ου ορόφου με μία μόνο πρόσοψη σε δρόμο!

2 Από κει και πέρα, ο φόρος που προέκυψε για κάθε κτίσμα, όσο παλαιό κι αν ήταν, δεν μειώθηκε λόγω παλαιότητας, καθώς δεν εφαρμόστηκαν οι μειωτικοί συντελεστές παλαιότητας 0,6 έως 0,9 που ισχύουν κανονικά για τα ακίνητα «ηλικίας» ενός έτους και άνω. Οι μειωτικοί αυτοί συντελεστές εφαρμόστηκαν στον υπολογισμό του συμπληρωματικού ΕΝΦΙΑ (ο οποίος το 2014 και το 2015 επιβλήθηκε σε όσους κατείχαν την 1η-1-2014 και την 1η-1-2015, αντίστοιχα, αστική ακίνητη περιουσία αντικειμενικής αξίας άνω των 300.000 ευρώ). Εφαρμόζονται επίσης και κατά τον υπολογισμό των φόρων στις μεταβιβάσεις, τις κληρονομιές, τις δωρεές και τις γονικές παροχές ακινήτων. Αντιθέτως, για τον υπολογισμό του κύριου ΕΝΦΙΑ των ετών 2014 και 2015 χρησιμοποιήθηκαν κάποιοι άλλοι… εξωπραγματικοί «συντελεστές παλαιότητας» που, αντί να μειώνουν, αυξάνουν τον φόρο όσο πιο νέο είναι ένα κτίσμα!

Η έκπτωση του ανεξόφλητου υπολοίπου των στεγαστικών δανείων είχε ισχύσει στον Φόρο Μεγάλης Ακίνητης Περιουσίας που θεσπίστηκε το 1997 (με τον νόμο 2459/1997) και ίσχυσε μέχρι και το 2007.

Οι «συντελεστές παλαιότητας» που χρησιμοποιήθηκαν για τον υπολογισμό του κύριου ΕΝΦΙΑ ήταν αυξητικοί, όχι μειωτικοί όπως θα ήταν το δίκαιο: ξεκινούν από το 1 για κτίσματα που έχουν ανεγερθεί από το 1930 μέχρι και πριν από 26 χρόνια και φθάνουν μέχρι το 1,25 για κτίσματα που έχουν κατασκευαστεί την τελευταία τετραετία! Έτσι, ενώ ο βασικός φόρος υπολογίστηκε με βάση τις αντικειμενικές αξίες ολοκαίνουργιων κτισμάτων, δεν μειώθηκε καθόλου για όσα από τα κτίσματα αυτά έχουν παλαιότητα άνω των 25 ετών, ενώ για όσα έχουν παλαιότητα από 25 έτη έως και 1 έτος ο βασικός φόρος (αν και αντιπροσωπεύει -επαναλαμβάνουμε- αντικειμενικές τιμές καινούργιων κτισμάτων) προσαυξήθηκε περαιτέρω κατά 5% έως και 25%, καθώς οι… «συντελεστές παλαιότητας» που χρησιμοποιήθηκαν κλιμακώνονται από 1,05 έως 1,25!

Ο υπολογισμός, λοιπόν, του κύριου ΕΝΦΙΑ έγινε με βάση τις αντικειμενικές αξίες νεόδμητων διαμερισμάτων οι οποίες καθορίστηκαν πριν από 7-8 χρόνια, όταν οι συνθήκες στην αγορά ακινήτων ήταν εντελώς διαφορετικές και οι πραγματικές τιμές των κτισμάτων ήταν σε όλες τις περιοχές της χώρας υψηλότερες από τις αντικειμενικές. Σαν να μην έφθανε όμως αυτό, το σύστημα υπολογισμού του κύριου ΕΝΦΙΑ προσαύξησε παράνομα τον φόρο, καθώς δεν συμπεριέλαβε τους κανονικούς συντελεστές παλαιότητας που ισχύουν για τον υπολογισμό του συμπληρωματικού ΕΝΦΙΑ, και των φόρων μεταβίβασης, κληρονομιών, δωρεών και γονικών παροχών! Όπως προκύπτει από αναλυτικά παραδείγματα που παραθέτουμε, μόνο εξαιτίας του «τρικ» με τους συντελεστές παλαιότητας εκατομμύρια φορολογούμενοι υποχρεώθηκαν να πληρώσουν τόσο το 2014 όσο και το 2015 «χαράτσια» ΕΝΦΙΑ με «καπέλο» από 33% έως και 67%. Γενικότερα δε με τις παραπάνω μεθοδεύσεις, που είναι σαφώς παράνομες, το YΠΟΙΚ και οι δανειστές κατάφεραν να υφαρπάξουν 2,6 δισ. ευρώ από εκατομμύρια ανυποψίαστους ιδιοκτήτες τόσο το 2014 όσο και το 2015.

Θα εφαρμοστούν και φέτος

Τα «τρικ» που περιγράψαμε παραπάνω, με τις αντικειμενικές αξίες και τους συντελεστές παλαιότητας, θα εφαρμοστούν και φέτος κατά τον υπολογισμό του κύριου ΕΝΦΙΑ επί των κτισμάτων που κατείχαν οι φορολογούμενοι την 1η-1-2016. Μόνη διαφορά σε σχέση με τα προηγούμενα δύο έτη είναι ότι σε πολλές περιοχές της χώρας θα ληφθούν υπ’ όψιν νέες αντικειμενικές αξίες, οι οποίες έχουν μειωθεί από 4% έως και 38% σε σύγκριση με τις αντικειμενικές αξίες του 2007 που χρησιμοποιήθηκαν για τον υπολογισμό του ΕΝΦΙΑ των ετών 2014 και 2015. Όμως, σε ένα πολύ μεγάλο ποσοστό περιπτώσεων, οι μειώσεις αυτές δεν θα οδηγήσουν και στη μείωση του κύριου ΕΝΦΙΑ των κτισμάτων.

 

Ο λόγος είναι ότι ο κύριος ΕΝΦΙΑ υπολογίζεται με συντελεστές βασικού φόρου ανά τ.μ. που αντιστοιχούν σε κλιμάκια με μεγάλο εύρος αντικειμενικών τιμών ζώνης ανά τ.μ. Ως εκ τούτου, σε πολλές περιπτώσεις, ακόμη και μετά τη μείωση των αντικειμενικών τιμών, πολλοί ιδιοκτήτες θα παραμείνουν στα ίδια κλιμάκια υπολογισμού του φόρου.

Ο υπολογισμός του συμπληρωματικού ΕΝΦΙΑ

Μια ακόμη παράνομη μεθόδευση εφαρμόζεται από το υπουργείο Οικονομικών στον υπολογισμό του συμπληρωματικού ΕΝΦΙΑ. Ο φόρος αυτός επιβάρυνε το 2014 και το 2015 όσους φορολογούμενους κατείχαν την 1η-1-2014 και την 1η-1-2015, αντίστοιχα, κτίσματα και εντός σχεδίων πόλεων οικόπεδα συνολικής αντικειμενικής αξίας άνω των 300.000 ευρώ. Φέτος, το αφορολόγητο όριο των 300.000 ευρώ έχει μειωθεί στις 200.000 ευρώ, οπότε τον φόρο αυτό θα κληθούν να τον καταβάλουν πολύ περισσότεροι φορολογούμενοι.

Το παράνομο «τέχνασμα» που εφαρμόζεται στην περίπτωση του συμπληρωματικού ΕΝΦΙΑ είναι ο μη συνυπολογισμός των οφειλών που βαρύνουν τα ακίνητα. Θα έπρεπε δηλαδή κανονικά να προβλέπεται ότι από τη συνολική αντικειμενική αξία της ακίνητης περιουσίας, η οποία απομένει προς φορολόγηση με την κλίμακα του συμπληρωματικού ΕΝΦΙΑ, μετά την αφαίρεση του αφορολόγητου ορίου των 300.000 ευρώ για την περίοδο 2014-2015 και των 200.000 ευρώ για το 2016, εκπίπτει το ανεξόφλητο υπόλοιπο των στεγαστικών δανείων που έχουν ληφθεί από τον φορολογούμενο και βαρύνουν την ακίνητη περιουσία του. Το εκπεστέο ανεξόφλητο υπόλοιπο στεγαστικών δανείων θα έπρεπε να είναι αυτό το οποίο είχε διαμορφωθεί την 1η Ιανουαρίου κάθε έτους φορολόγησης.

Η έκπτωση του ανεξόφλητου υπολοίπου των στεγαστικών δανείων είχε ισχύσει στον Φόρο Μεγάλης Ακίνητης Περιουσίας που θεσπίστηκε το 1997 (με τον νόμο 2459/1997) και ίσχυσε μέχρι και το 2007. Είναι, δηλαδή, μια νομοθετική ρύθμιση που καθιστά δικαιότερο τον τρόπο υπολογισμού κάθε φόρου που υπολογίζεται επί της αξίας της κατεχόμενης ακίνητης περιουσίας.

ΠΗΓΗ: naftemporiki.gr

Ερχονται τα ραβασάκια

Στις 18 Αυγούστου θα ξεκινήσει σταδιακά η ανάρτηση των εκκαθαριστικών του ΕΝΦΙΑ στο Διαδίκτυο και συγκεκριμένα στο Taxisnet. Οι περισσότεροι ιδιοκτήτες ακινήτων θα διαπιστώσουν αύξηση των φορολογικών βαρών, γεγονός που οφείλεται κυρίως στη μείωση του αφορολόγητου ορίου στις 200.000 ευρώ από 300.000ευρώ στον συμπληρωματικό φόρο του ΕΝΦΙΑ, καθώς και στην αύξηση των συντελεστών για τον υπολογισμό της αξίας των οικοπέδων. Σημειώνεται ότι ο ΕΝΦΙΑ θα καταβληθεί σε πέντε δόσεις, με την πρώτη δόση να πληρώνεται στα τέλη Σεπτεμβρίου και την τελευταία στα τέλη Ιανουαρίου 2017. Με βάση τις διατάξεις που ψηφίστηκαν πρόσφατα, τα εκκαθαριστικά του ΕΝΦΙΑ θα είναι αυξημένα καθώς:

• Αυξάνεται ο φόρος για τα οικόπεδα με την επιβολή νέων αυξημένων έως και 25% συντελεστών υπολογισμού του φόρου. Οι συντελεστές ξεκινούν από 0,0037 ευρώ/τ.μ. για αξία έως 2 ευρώ/τ.μ. και φθάνουν τα 11,25 ευρώ/τ.μ. για μοναδιαία αξία 5.000 ευρώ/τ.μ., από 9 ευρώ/τ.μ. που είναι σήμερα.

• Μειώθηκε στις 200.000 ευρώ από 300.000 ευρώ το αφορολόγητο όριο για την επιβολή του συμπληρωματικού φόρου στα ακίνητα και επιβάλλονται νέοι αυξημένοι συντελεστές, που ξεκινούν από 0,1% για ακίνητα αξίας άνω των 200.000 έως 250.000 ευρώ και φθάνουν σε 1,15% για ακίνητα αξίας άνω των 2.000.000 ευρώ.

Στο μεταξύ, η Γενική Γραμματεία Δημοσίων Εσόδων ενημερώνει τους ιδιοκτήτες ακινήτων ότι η υποβολή δηλώσεων Στοιχείων Ακινήτων (Ε9) έτους 2016 δεν θα είναι διαθέσιμη από την Πέμπτη 18 Αυγούστου και μέχρι την ολοκλήρωση της έκδοσης-ανάρτησης των πράξεων διοικητικού προσδιορισμού ΕΝΦΙΑ 2016 και το άνοιγμα των τροποποιητικών δηλώσεων ΕΝΦΙΑ 2016.

Υπενθυμίζεται ότι τα αγροτεμάχια εξαιρέθηκαν από τον υπολογισμό του συμπληρωματικού φόρου εξαιτίας τη αδυναμία υπολογισμού της αξίας τους. Ωστόσο, θα υπολογιστούν κανονικά το 2017, όπως προκύπτει από τη συμφωνία με τους πιστωτές της χώρας.

Νέα χαράτσια

Τη στιγμή που το Υπουργείο Οικονομικών ετοιμάζεται να αναρτήσει τα εκκαθαριστικά του ΕΝΦΙΑ 2016 με σημαντικές αυξήσεις για εκατοντάδες χιλιάδες ήδη βαρύτατα φορολογούμενους ιδιοκτήτες σε όλη τη χώρα, δύο νέες απαράδεκτες επιβαρύνσεις σε βάρος των ιδιοκτητών ακινήτων ετοιμάζει και το υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας, με το υπό σύνταξη νομοσχέδιο για τη ρύθμιση των αυθαίρετων κτισμάτων, οι οποίες, αν ευσταθούν όσα έχουν διαρρεύσει, απειλούν να μετατρέψουν τη χώρα σε απέραντο «νεκροταφείο ακινήτων», όπου τίποτε δεν θα ενοικιάζεται, και τίποτε δεν θα κληρονομείται!

1. ΑΠΟΔΟΧΕΣ ΚΛΗΡΟΝΟΜΙΩΝ. Συγκεκριμένα, τη στιγμή που κύμα αποποίησης κληρονομιών με ακίνητα περιουσιακά στοιχεία σαρώνει τη χώρα, λόγω του ΕΝΦΙΑ και των λοιπών φόρων, το ΥΠΕΝ ετοιμάζεται να προωθήσει σε υπό κατάρτιση νομοσχέδιο, απίστευτη διάταξη με την οποία για να αποδεχθεί κάποιος συμβολαιογραφικά μια κληρονομιά, θα πρέπει να προσκομίσει στο συμβολαιογράφο πιστοποιητικό μηχανικού ότι ο θανών δεν είχε κατασκευάσει αυθαίρετα, ακόμη και όταν δεν υπάρχουν τέτοια! Εάν βεβαίως υπάρχουν αυθαίρετες κατασκευές ή αλλαγές χρήσης, θα πρέπει πρώτα να πληρώσει τα προβλεπόμενα πρόστιμα καθώς και την αμοιβή μηχανικού για τη δήλωσή τους. Αποτέλεσμα της διάταξης αυτής θα είναι στην καλύτερη περίπτωση να οδηγηθούν οι ιδιοκτήτες στην σιωπηρή αποδοχή των κληρονομιαίων ακινήτων (μέσω της παρέλευσης άπρακτης της τετράμηνης προθεσμίας αποποιήσης της κληρονομιάς), χωρίς να συντάσουν συμβολαιογραφική πράξη αποδοχής κληρονομιάς, κάτι που θα οδήγήσει σε απόλυτη ανασφάλεια δικαίου και συναλλαγών, στη χειρότερη δε περίπτωση να «ρημάξει» κυριολεκτικά η χώρα από δεκάδες χιλιάδες εγκαταλελειμμένα ακίνητα, που ουδείς θα ενδιαφέρεται να τα κληρονομήσει, με άμεση συνέπεια να δημιουργηθεί ένα ακόμη πρόσκομμα στη δημιουργία του Εθνικού Κτηματολογίου, αλλά και μια ακόμη απώλεια σε δημόσια έσοδα από το φόρο κληρονομιάς.

2. ΜΙΣΘΩΣΕΙΣ ΑΚΙΝΗΤΩΝ. Ακόμη χειρότερα, με το ίδιο νομοσχέδιο, σε κάθε μίσθωση ακινήτου θα απαιτείται πιστοποιητικό πολεοδομικής νομιμότητας από μηχανικό, δίμηνης ισχύος, ακόμη και αν δεν υπάρχουν αυθαίρετα! Με τον τρόπο αυτό, λόγω του υψηλού κόστους της διαδικασίας τακτοποίησης αυθαιρέτων και του σημερινού χαμηλού ύψους των ζητούμενων μισθωμάτων, η δαπάνη έκδοσης του παραπάνω πιστοποιητικού σε πολλές περιπτώσεις θα μπορεί να υπερβαίνει ακόμα και το προσδοκώμενο ετήσιο μίσθωμα, έτσι ώστε χιλιάδες ιδιοκτητών ακινήτων ιδίως μικρής αξίας και σε υποβαθμισμένες περιοχές δεν θα έχουν πλέον το παραμικρό κίνητρο να διαθέσουν τα ακίνητά τους προς εκμίσθωση, ή θα τα εκμισθώνουν χωρίς μισθωτήριο, δηλώσεις κλπ...

Συμπερασματικά και εφόσον τα παραπάνω στοιχεία που έχουν δει το φως της δημοσιότητας ανταποκρίνονται στην πραγματικότητα, σε κάθε νέα μίσθωση κατοικίας, καταστήματος, γραφείου, ακόμη και γκαρσονιέρας κλπ., ο εκμισθωτής ιδιοκτήτης θα επιβαρύνεται τουλάχιστον με:

1. Αμοιβή Ενεργειακού επιθεωρητή για το πιστοποιητικό «ενεργειακής απόδοσης»,

2. Αμοιβή Πολιτικού Μηχανικού για το πιστοποιητικό «πολεοδομικής νομιμότητας».

3. Αμοιβή Μεσίτη αστικών συμβάσεων, εφόσον έχει μεσολαβήσει.

4. Φόρο Εισοδήματος 15–55% ανάλογα με το συνολικό εισόδημά του, μαζί με το φόρο « αλληλεγγύης».

5. ΕΝΦΙΑ με συμπληρωματικό φόρο από τις 200.000€!

Λάθη που κοστίζουν ακριβά

Το υπουργείο Οικονομικών ,έχει διαπιστώσει σωρεία λαθών στα Ε9 τα οποία μπορεί να στοιχίσουν ακριβά στους ιδιοκτήτες ακινήτων. Όπως προκύπτει από τα μηχανογραφικά στοιχεία, υπάρχουν σοβαρά λάθη στην περιγραφή των ακινήτων, με αποτέλεσμα να μην είναι δυνατός ο ορθός υπολογισμός του ΕΝΦΙΑ.

Τα συνηθέστερα λάθη, σύμφωνα με αρμόδιους παράγοντες, εντοπίζονται στη δήλωση των στοιχείων για τα αγροτεμάχια αλλά και τα αστικά ακίνητα. Όπως περιγράφει στέλεχος με γνώση της κατάστασης, υπήρχε ιδιοκτήτης αγροτεμαχίου στο βουνό ο οποίος κατά λάθος είχε πατήσει την ένδειξη «απόσταση από τη θάλασσα 0-100 μέτρα» και του έβγαινε ο κούκος αηδόνι στον συμπληρωματικό ΕΝΦΙΑ. Ο συμπληρωματικός φόρος στα αγροτεμάχια ανεστάλη για φέτος, ο κίνδυνος εκκαθαριστικών με φουσκωμένο φόρο, λόγω λαθών, δεν έχει εκλείψει.

Ένα άλλο λάθος, το οποίο συχνά κάνουν φορολογούμενοι αφορά στον όροφο όπου βρίσκεται το διαμέρισμα, παράμετρος η οποία είναι ικανή να φουσκώσει σημαντικά το φόρο ενώ δεν λείπουν τα λάθη στη δήλωση βοηθητικών χώρων ως κύριων ή σε θέματα που αφορούν την ψιλή κυριότητα και την επικαρπία του ακινήτου.

Στον κατάλογο των συνηθέστερων λαθών ξεχωρίζουν:

1. Η δήλωση βοηθητικών χώρων ως κύριων. Σε αυτές τι περιπτώσεις, ο χρεώνεται κανονικός φόρος ανά τετραγωνικό και όχι ο μειωμένος κατά 90% σε σχέση με το φόρο που αναλογεί σε χώρο κύριας χρήσης.

2. Η δήλωση ακινήτων στα οποία υπάρχει επικαρπωτής. Θα πρέπει να δηλώνεται το σωστό έτος γέννησης του επικαρπωτή, καθώς από την ηλικία του εξαρτάται και το ποσοστό του φόρου του ακινήτου το οποίο θα χρεωθεί σε αυτόν και αντίστοιχα το ποσοστό του φόρου που θα χρεωθεί στον ψιλό κύριο. Δηλαδή, όσο μεγαλύτερη είναι η ηλικία του επικαρπωτή τόσο μεγαλύτερο μέρος του φόρου του ακινήτου χρεώνεται στον ψιλό κύριο.

3. Η καταγραφή της επιφάνειας, της ηλικίας του ακινήτου (ως έτος κατασκευής δηλώνεται το έτος έκδοσης της οικοδομής αδείας) και του ορόφου είναι πολύ συνηθισμένα. Αξίζει να σημειωθεί ότι για μεζονέτες, ως όροφος δηλώνεται ο υψηλότερος όροφος της συγκεκριμένης ιδιοκτησίας.

  • Ακίνητα Τραπεζών

Τα Ακίνητα στη Ζωή μας

pomidaani

nomisma_140x60
baner-pontiki