Real Estate News NETWORKSOCIALOPINION.GR | INVESTNEWS.GR | PARATIRITIS.GR | PREMIUM.PARATIRITIS.GR

Φόροι

Οι γκρίζες ζώνες του ΕΝΦΙΑ

Περισσότερα από 500.000 ακίνητα κυρίως στην περιφέρεια υποφορολογούνται, καθώς το Δημόσιο χρησιμοποιεί παρωχημένους χάρτες, με αποτέλεσμα να μην προσδιορίζεται η θέση τους, ενώ χιλιάδες είναι και τα λάθη στο έντυπο Ε9 (δήλωση στοιχείων ακινήτων) που συμπληρώνουν οι ιδιοκτήτες, χωρίς μάλιστα να ελέγχονται από τις Αρχές. Οι απώλειες εσόδων για το ελληνικό Δημόσιο υπολογίζονται σε 140 έως 200 εκατ. ευρώ. Η κατάσταση είναι τραγική, καθώς για τα ακίνητα αυτά δεν υπάρχουν στοιχεία επειδή βρίσκονται σε ανώνυμους δρόμους και δεν μπορεί να προσδιορισθεί η ακριβής θέση τους, με αποτέλεσμα να είναι αδύνατος ο προσδιορισμός τους. Στην εποχή των google και apple maps oι χάρτες του υπουργείου Οικονομικών παραμένουν ακόμα σε μορφή σχεδίου με το χέρι. Το εντυπωσιακότερο όμως είναι το πώς φορολογούνται τα ανωτέρω ακίνητα τα τελευταία χρόνια. Προκειμένου ένας πολίτης να μην πληρώσει μεγαλύτερο φόρο από τον αναλογούντα, με βάση την υπουργική απόφαση που εκδόθηκε και έκτοτε δεν άλλαξε, προβλέπεται ότι εφόσον ένα ακίνητο δεν μπορεί να εντοπιστεί σε ποιο οικοδομικό τετράγωνο ανήκει, εξαιτίας των ελλιπών στοιχείων του υπουργείου Οικονομικών, η φορολογική μεταχείριση θα είναι ιδιαίτερα ευνοϊκή και ο φόρος θα είναι τουλάχιστον ο μισός από αυτόν που θα έπρεπε να καταβληθεί. Συγκεκριμένα, για τον προσδιορισμό της αξίας γίνεται συνδυασμός συντελεστών που προσδιορίζει την ευνοϊκότερη για τον φορολογούμενο αξία ακινήτου. Δηλαδή λαμβάνεται υπόψη η χαμηλότερη τιμή ζώνης, που ισχύει στην περιοχή όπου βρίσκεται το ακίνητο και με βάση τον αλγόριθμο του υπουργείου Οικονομικών επιβάλλεται ο χαμηλότερος φόρος. Και αντιλαμβάνεται κανείς ότι η απώλεια εσόδων είναι πολλαπλάσια, καθώς ο φόρος είναι κλιμακωτά υψηλότερος για μεγαλύτερη ακίνητη περιουσία. αακόμα και μετά τον προσδιορισμό της θέσης του ακινήτου εντός ακόμα και ενός οικοδομικού τετραγώνου όπου ισχύουν πολλαπλά στοιχεία υπολογισμού αξίας (όπως τιμή ζώνης, Σ.Ε., ΣΑΟ), για τον προσδιορισμό της αξίας λαμβάνεται και πάλι υπόψη το σύνολο συντελεστών που προσδιορίζει την ευνοϊκότερη για τον φορολογούμενο αξία ακινήτου. Επειδή ίσως δεν είναι προφανές τι σημαίνει αυτό, ας φανταστούμε ένα ακίνητο με πρόσοψη στη θάλασσα σε ένα ευρύτερο οικοδομικό τετράγωνο, ας πούμε στη Μύκονο. Εφόσον δεν είναι εφικτό να γνωρίζουμε ποιο είναι αυτό με την πρόσοψη, όλα τα ακίνητα, ακόμα και αυτά με την πανάκριβη αξία, θα φορολογηθούν με τη χαμηλότερη τιμή! Και αυτό ισχύει για εκατοντάδες χιλιάδες ακίνητα και πολυτελή εξοχικά, συνιστώντας εξαιρετικά μεγάλη αδικία και απώλεια εσόδων, με ταυτόχρονη αφαίμαξη όσων έχουν ένα μεσαίο διαμέρισμα σε μια περιοχή, όπως το Χαλάνδρι. Θεωρώντας ότι το πρόβλημα εντοπίζεται τουλάχιστον σε ένα στα είκοσι ακίνητα, η αναλογική απώλεια εσόδων εκτιμάται πρόχειρα τουλάχιστον σε 140 εκατ. ευρώ και τούτο, πέρα από άλλες περιπτώσεις ελλιπούς προσδιορισμού της θέσης και αξίας ακινήτου. Για παράδειγμα, μια πωλούμενη βίλα αξίας 4 εκατ. ευρώ στη νότια πλευρά της Μυκόνου, επιφάνειας περίπου 500 τ.μ., πληρώνει ετήσιο ΕΝΦΙΑ μόλις 1.350 ευρώ, δηλαδή 2,7 ευρώ ανά τετραγωνικό μέτρο όταν σε περιοχές του κέντρου, όπως τα Πατήσια ή η Κυψέλη, με τιμές πώλησης διαμερισμάτων 40.000-70.000 ευρώ, το αντίστοιχο ποσό κυμαίνεται μεταξύ 3,5-3,7 ευρώ το τετραγωνικό μέτρο. Αντίστοιχα, στις Σπέτσες για εξοχική κατοικία 190 τ.μ. καταβάλλεται φόρος 1,24 ευρώ ανά τ.μ., όταν ένα διαμέρισμα 100 τ.μ. στα Πατήσια επιβαρύνεται με τριπλάσιο φόρο, της τάξεως των 3,6 ευρώ ανά τ.μ. Και η κατάσταση αυτή αναμένεται να διατηρηθεί για αρκετά χρόνια τουλάχιστον μέχρι το 2022, οπότε εκτιμάται ότι θα έχει ολοκληρωθεί το κτηματολόγιο. Βέβαια, απαραίτητη προϋπόθεση είναι και η διασύνδεση του ηλεκτρονικού συστήματος taxis με το κτηματολόγιο, προκειμένου να διορθωθούν αφενός όλοι οι χάρτες του υπουργείου Οικονομικών, αφετέρου και τα στοιχεία των ακινήτων που έχουν δηλωθεί στο έντυπο δήλωσης ακινήτων (Ε9). Σύμφωνα με πληροφορίες, η ηγεσία του υπουργείου Οικονομικών δεν προτίθεται τουλάχιστον για το 2019 να τροποποιήσει τη νομοθεσία, ενώ είναι εξαιρετικά δύσκολη η αλλαγή ακόμα και των συντελεστών εμπορικότητας, καθώς δεν υπάρχει η τεχνογνωσία!

Πηγη:Καθημερινή

Οι φόροι στα ακίνητα στην ΕΕ

Στην Ευρωπαϊκή Ένωση,  «ποντάρουν» πολλά στην είσπραξη των φόρων από τα ακίνητα, καθώς αντιστοιχούν κατά μέσο όρο στο 2,6% του συνολικού ΑΕΠ των 28 χωρών της Ε.Ε. Ωστόσο, όπως είναι φυσικό, σ' άλλες χώρες είναι υψηλότερος, σ' άλλες χαμηλότερος και σ' άλλες σχεδόν… ανύπαρκτος.

 

«Πρωταθλήτρια» χώρα αναδεικνύεται η Γαλλία, όπου οι συνολικοί φόροι που σχετίζονται με τα ακίνητα, ανέρχονται στο 4,6% του ΑΕΠ, με τα συνολικά έσοδα να υπερβαίνουν τα 100 δισ. ευρώ ετησίως.

 

Στη δεύτερη θέση έπεται το Ηνωμένο Βασίλειο, με φόρους ίσους με το 4,2% του ΑΕΠ και έσοδα κοντά στα 110 δισ. ευρώ κάθε χρόνο. Το Βέλγιο ακολουθεί στην 3η θέση, με συνολικούς φόρους, ύψους 3,6% του ΑΕΠ, ενώ στην 4η θέση βρίσκεται η Ελλάδα, με φόρους επί της ακίνητης περιουσίας, ίσους με το 3,3% του ετήσιου ΑΕΠ.

 

Την πρώτη 10άδα των πιο «ακριβών» χωρών για έναν ιδιοκτήτη ακινήτου, συμπληρώνουν οι εξής:

 

— Ισπανία

— Ιταλία

— Δανία

— Πορτογαλία

— Πολωνία

— Λουξεμβούργο

 

Τα ευρωπαϊκά ακίνητα, στην πλειονότητα των περιπτώσεων, υπόκεινται σε δύο διαφορετικά είδη φόρων: α) τους τακτικούς ή περιοδικούς φόρους και β) τους συμπληρωματικούς.

 

— Στην πρώτη κατηγορία συμπεριλαμβάνονται οι φόροι, τύπου… ΕΝΦΙΑ, οι οποίοι αφορούν όλους τους ιδιοκτήτες και καταβάλλονται σε ετήσια βάση.

— Στη δεύτερη κατηγορία συνοψίζονται οι συμπληρωματικοί φόροι, όπως το ελληνικό… Τέλος Ακίνητης Περιουσίας, το οποίο δεν αφορά όλους τους ιδιοκτήτες, αλλά και οι φόροι μεταβίβασης και κληρονομιάς περιουσίας, οι οποίοι καταβάλλονται εφάπαξ.

 

Όσον αφορά την ΕΝΦΙΑ και τους υπόλοιπους περιοδικούς φόρους ακινήτων στις χώρες της Ε.Ε., το ύψος τους αντιστοιχεί περίπου στο 60% επί των συνολικών φόρων ακινήτων. Δηλαδή, απαρτίζουν το μεγαλύτερο τμήμα των φόρων που βαραίνουν τους ιδιοκτήτες. Πρόκειται για ένα ποσό, το οποίο συνολικά στην Ευρωπαϊκή Ένωση, ισούται με το 1,6% του ετήσιου ΑΕΠ.

 

Και πάλι, πρωταθλήτρια χώρα αναδεικνύεται η Γαλλία, με «ΕΝΦΙΑ» ύψους 3,2% του ΑΕΠ, ενώ ακολουθεί το Ηνωμένο Βασίλειο με 3% του ΑΕΠ και η… Ελλάδα με 2,7% του ΑΕΠ. Την πρώτη πεντάδα συμπληρώνουν η Δανία και η Ιταλία.

 

Αντίθετα, οι χώρες με τον χαμηλότερο «ΕΝΦΙΑ», ως ποσοστό επί του ΑΕΠ, είναι η Κροατία, με ετήσια έσοδα 15 εκατ. ευρώ, το Λουξεμβούργο με 36 εκατ. ευρώ, η Αυστρία με 680 εκατ. ευρώ, η Τσεχία με 379 εκατ. ευρώ και η Εσθονία με 58 εκατ. ευρώ.

 

Αξίζει να σημειωθεί ότι η Μάλτα είναι η μοναδική χώρα της Ευρωπαϊκής Ένωσης, η οποία δεν διαθέτει περιοδικό φόρο ιδιοκτησίας ακινήτων. Τα έσοδα του κράτους, ως εκ τούτου, από την αγορά ακινήτων, προέρχονται εξ ολοκλήρου από έκτακτους ή συμπληρωματικούς φόρους, οι οποίοι βέβαια ανέρχονται μόλις στο 1,2% του ΑΕΠ ή αλλιώς, στα 100 εκατ. ευρώ ετησίως.

 

Στην πρωταθλήτρια Γαλλία, οι κύριοι φόροι ιδιοκτησίας είναι δύο: α) ο φόρος κατοικίας και β) ο φόρος ιδιοκτησίας.

 

Όσον αφορά τον πρώτο, επιβάλλεται στον ένοικο του ακινήτου κάθε 1η Ιανουαρίου του έτους, είτε αποτελεί α' κατοικία είτε αποτελεί εξοχική κατοικία. Διευκρινίζεται ότι ο συγκεκριμένος φόρος, εφόσον πρόκειται για ενοικιαζόμενο ακίνητο, επιβαρύνει τον ενοικιαστή και όχι τον ιδιοκτήτη.

Όσον αφορά τον δεύτερο, επιβάλλεται αποκλειστικά στον ιδιοκτήτη του ακινήτου, σε ετήσια βάση, είτε υπάρχει ιδιοκατοίκηση είτε υπάρχει ενοικίαση. Ο συγκεκριμένος φόρος αποτελεί αρμοδιότητα των τοπικών αρχών και επομένως, ανάλογα με το εκάστοτε φορολογικό καθεστώς, παρέχονται —περιορισμένης κλίμακας- εκπτώσεις.

 

Στη Γερμανία, αντίθετα, ο κύριος φόρος ιδιοκτησίας είναι ένας και διαρθρώνεται στη βάση πολλαπλών κριτηρίων, όπως οι «αντικειμενικές αξίες», το είδος χρήσης του ακινήτου και το έτος κατασκευής.

 

Ο συγκεκριμένος φόρος απαρτίζεται από δύο συντελεστές: α) τον βασικό συντελεστή, ο οποίος καθορίζεται από την ομοσπονδιακή κυβέρνηση και β) τον πρόσθετο φόρο, ο οποίος διαμορφώνεται σε επίπεδο κρατιδίου.

 

Αξίζει να σημειωθεί ότι και στις δύο περιπτώσεις, ο συντελεστής κυμαίνεται από 0,0026% έως 0,01% της αντικειμενικής αξίας του ακινήτου. Βέβαια, η Γερμανία μέχρι πρότινος, αντιμετώπιζε το εξής παράδοξο: Σε ορισμένα κρατίδια, οι αντικειμενικές αξίες χρονολογούνταν από τη δεκαετία του '60 και '70.

 

Στο Ηνωμένο Βασίλειο, το οποίο κατέχει ένα από τα δυσμενέστερα φορολογικά καθεστώτα ως προς τα ακίνητα, επιβάλλεται ένας κύριος φόρος, ο οποίος καθορίζεται ανάλογα την περιοχή και το ατομικό εισόδημα.O φόρος ωστόσο, δεν επιβάλλεται στον ιδιοκτήτη, αλλά στον ένοικο ή τους ενοίκους του ακινήτου. Εφόσον το ακίνητο είναι ελεύθερο, τότε ο φόρος «επιστρέφει» στον ιδιοκτήτη, ο οποίος ωστόσο τυγχάνει σειρά εκπτώσεων.

 

Οι ιδιοκτήτες ακινήτων στην Ισπανία καλούνται κάθε χρόνο να πληρώνουν φόρο ακινήτων, ο οποίος επιβάλλεται σε τοπικό επίπεδο και διαρθρώνεται στη βάση αντικειμενικών αξιών. Ωστόσο, οι τελευταίες είναι καθαρά εξατομικευμένες και αφορούν κάθε ακίνητο ξεχωριστά.

 

Οι συντελεστές που επιβάλλονται, κυμαίνονται από 0,3% έως 1,1% ανάλογα τόσο με τη χρήση, όσο και με την τοπική κυβέρνηση.

 

Όπως είναι εύλογο, αν ένας ιδιοκτήτης αποκρύψει την ανακαίνιση του σπιτιού του, τότε θα πληρώσει μικρότερο φόρο καθώς θα υπαχθεί σε χαμηλότερο συντελεστή. Έτσι, η φορο-αποφυγή στον κλάδο των ακινήτων αποτελεί ένα πολύ συχνό φαινόμενο στη χώρα της ιβηρικής χερσονήσου.

 

Στην Ιταλία, το καθεστώς φορολογίας είναι αρκετά περίπλοκο και σε αρκετές περιπτώσεις εξαρτάται σε μεγάλο βαθμό από τον δήμο, στον οποίο βρίσκεται το ακίνητο.

 

Σε κάθε περίπτωση, ο κύριος φόρος ονομάζεται «IMU» και επιβάλλεται στους ιδιοκτήτες αποκλειστικά. Από την καταβολή του, εξαιρούνται οι ιδιοκτήτες πρώτης κατοικίας, εκτός αν πρόκειται για πολυτελές οίκημα. Ο συντελεστής κυμαίνεται από 0,4% έως 0,76% και καταβάλλεται σε δύο δόσεις, μία τον Ιούνιο και μία τον Δεκέμβριο.

 

Ο δεύτερος κύριος φόρος φέρει την ονομασία «TASI» και καταβάλλεται ανά δεύτερο έτος για τις υπηρεσίες των δήμων, όπως ο φωτισμός, η συντήρηση των δρόμων, τα πάρκα κ.α. Εφόσον πρόκειται για ακίνητο, το οποίο ενοικιάζεται, ο φόρος επιμερίζεται μεταξύ του ιδιοκτήτη και του ενοικιαστή σε ποσοστό 70% έως 90% και 10% έως 30%, αντίστοιχα.

 

Ο τρίτος κύριος φόρος, γνωστός ως «TARI», είναι και αυτός ανταποδοτικός, αλλά αυτή τη φορά επιβαρύνει κυρίως τον ένοικο και όχι τον ιδιοκτήτη, εκτός αν ο πρώτος διαμένει στο διαμέρισμα για λιγότερους από έξι μήνες. Το ύψος του καθορίζεται εξ ολοκλήρου από τις τοπικές αρχές.

Νέα απαλλαγή απο ΕΝΦΙΑ

Η Ανεξάρτητη Αρχή Δημοσίων Εσόδων προχώρησε σε νέα εκκαθάριση ΕΝΦΙΑ 2018 σε 2.959 φορολογούμενους, με την οποία χορήγησε απαλλαγή σε 4.615 εμπράγματα δικαιώματα επί ακινήτων, για τα οποία έχει εκδοθεί δελτίο επανελέγχου, ύστερα από τις πυρκαγιές στην Αττική, στις 23 και 24 Ιουλίου 2018. Η απαλλαγή δόθηκε κατόπιν επεξεργασίας των στοιχείων, που εστάλησαν από το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών, καθώς και τα δεδομένα, που συγκεντρώθηκαν και επαληθεύθηκαν μέσω του τηλεφωνικού κέντρου εξυπηρέτησης πολιτών της ΑΑΔΕ. Τα νέα εκκαθαριστικά ΕΝΦΙΑ θα αναρτηθούν εντός της ημέρας στο λογαριασμό των φορολογουμένων στο Περιουσιολόγιο (www.aade.gr). Από αύριο, 28/09/2018, οι παραπάνω φορολογούμενοι θα μπορούν να ενημερωθούν για τη διαμόρφωση των δόσεών τους, μέσω της προσωποποιημένης πληροφόρησης του TAXISnet (Στοιχεία οφειλών εκτός ρύθμισης). Κατ΄ εφαρμογή σημερινής σχετικής τροπολογίας, εντός της επόμενης εβδομάδας, θα ακολουθήσει νέα εκκαθάριση ΕΝΦΙΑ για τη χορήγηση απαλλαγής στους φορολογούμενους εκείνους, που εμπίπτουν στο πεδίο εφαρμογής της τροπολογίας.

Η φορολόγηση στο Ευρωκοινοβούλιο

Σε αντίθεση με τις συστάσεις που διατυπώνει η Ευρωπαϊκή Επιτροπή, η μεταφορά της φορολογικής επιβάρυνσης στην ακίνητη περιουσία των νοικοκυριών δεν συμβάλλει στην οικονομική ανάπτυξη.

Το συμπέρασμα αυτό προκύπτει από την εκδήλωση με θέμα: TAX POLICY AND ECONOMIC GROWTH: DOES IT REALLY MATTER? που διοργάνωσαν την Τρίτη στο Ευρωκοινοβούλιο, η Διεθνής Ένωση Ιδιοκτητών Ακινήτων (UIPI) και η Ιταλική Ομοσπονδία Ιδιοκτητών (CONFEDILIZIA) με παρουσία ευρωβουλευτών, του προέδρου της UIPI και της ΠΟΜΙΔΑ κ. Στράτου Παραδιά αλλά και παραγόντων της κτηματαγοράς από πολλές χώρες. Η εκδήλωση πραγματοποιήθηκε εν όψει της έγκρισης των κρατικών προϋπολογισμών του έτους 2019 από τα Εθνικά και τα Ευρωπαϊκά όργανα, και με αφορμή το γεγονός ότι σύμφωνα με την ΕΕ, η μετατόπιση της φορολογικής επιβάρυνσης στην ιδιοκτησία ακινήτων, την κατανάλωση και την καταπολέμηση της ρύπανσης, θεωρείται ως η πλέον επωφελής για τις οικονομίες των χωρών - μελών. Στο πλαίσιο αυτό η ΕΕ διατυπώνει συνήθως ως σύσταση την λεγόμενη φορολογική μεταρρύθμιση (Tax Shift), η οποία εμπεριέχει μέτρα όπως η επιβολή ετήσιου φόρου στην ακίνητη περιουσία, αλλά και η κατάργηση της φορολογικής απαλλαγής των τόκων των στεγαστικών δανείων, ώστε να μην αυξάνεται η ζήτηση ακινήτων.

 

Η εκδήλωση φιλοξενήθηκε από την ιταλίδα ευρωβουλευτή Lara Comi, Αντιπρόεδρο του Ευρωπαϊκού Λαϊκού Κόμματος και τους ευρωβουλευτές κ.κ. Markus Ferber (DE) και Ελίζα Βόζεμπεργκ - Βρυωνίδη (EL),   και συγκέντρωσε σημαντικούς ευρωπαίους εκπροσώπους από τον κλάδο των ιδιοκτητών ακινήτων, των κατασκευαστών και επενδυτών, καθώς και εξέχοντες ερευνητές του ακαδημαϊκού κόσμου. Η συζήτηση επικεντρώθηκε στα αποτελέσματα μιας πρόσφατης μελέτης που παρουσιάστηκε από τον καθηγητή Riccardo Puglisi από το πανεπιστήμιο της Pavia (IT) που αμφισβητεί ότι η μετάθεση των φορολογικών βαρών προς τα νοικοκυριά και την κατοχή ακίνητης περιουσίας συμβάλλει στην οικονομική ανάπτυξη, ενώ ομιλητής ήταν και ο καθηγητής οικονομίας του Solvay Brussels School of Economics Dr. Micael Kastanheira.

 

Η ευρωβουλευτής κα Lara Comi, Αντιπρόεδρος του Ευρωπαϊκού Λαϊκού Κόμματος, δήλωσε:"Ο μόνος τρόπος για την επανεκκίνηση του τομέα των ακινήτων είναι μέσω της δημοσιονομικής πολιτικής!"

 

Ο Στράτος Παραδιάς, Πρόεδρος της Διεθνούς Ένωσης Ιδιοκτητών Ακινήτων (UIPI), ο οποίος και διηύθυνε τη συζήτηση, κατέληξε:"Η δημοσιονομική πολιτική είναι πράγματι ένα πολύ περίπλοκο ζήτημα. Πριν τα κράτη μέλη να υιοθετήσουν τις συστάσεις του "Ευρωπαϊκού εξαμήνου", θα πρέπει να έχουμε συλλέξει επαρκή στοιχεία που να επιβεβαιώνουν τέτοιες παραδοχές. Δεν μπορούμε να θεωρούμε ως δεδομένο ότι η επαυξημένη φορολόγηση των νοικοκυριών και των επιχειρήσεων για την ακίνητη περιουσία τους θα ενισχύσει την οικονομική ανάπτυξη».

Οδηγός για τον φόρο μεταβίβασης

Αλλαγές στον φόρο μεταβίβασης ακινήτων έρχονται από την 1η Ιανουαρίου 2019 αφού από τη στιγμή εκείνη θα ισχύουν οι νέες αντικειμενικές αξίες, οι οποίες σε κάποιες περιοχές αυξάνονται, σε κάποιες μειώνονται, ενώ σε ορισμένες παραμένουν αμετάβλητες.

 

Φέτος οι νέες αντικειμενικές τιμές εφαρμόζονται φέτος μόνο για τον υπολογισμό του ΕΝΦΙΑ. Για τον υπολογισμό όλων των υπολοίπων φόρων και τελών που επιβαρύνουν την ακίνητη περιουσία εξακολουθούν να χρησιμοποιούνται οι προηγούμενες τιμές μέχρι και τις 31-12-2018. Από την 1η-1-2019 όμως όλοι οι φόροι και οι λοιπές επιβαρύνσεις στα ακίνητα θα προσδιορίζονται με βάση τις νέες τιμές.

 

Με την εφαρμογή των νέων αντικειμενικών αξιών στις μεταβιβάσεις ακινήτων να απέχει λιγότερο από τρεις μήνες, έχει αρχίσει να παρατηρείται κινητικότητα στην αγορά με μεταβιβάσεις και γονικές παροχές-δωρεές.

 

Ο φόρος μεταβίβασης

Ο φόρος μεταβίβασης ακινήτων είναι ένας από τους βασικούς φόρους που βαρύνουν τις μεταβιβάσεις.

 

Μέσα από τις ερωτήσεις και τις απαντήσεις της Ανεξάρτητης Αρχής Δημοσίων Εσόδων λύνονται όλες οι απορίες στους φορολογούμενους που θέλουν να υπολογίσουν το κόστος της αγοράς ενός ακινήτου.

 

1. Πότε επιβάλλεται φόρος μεταβίβασης ακινήτου (φ.μ.α.) και ποιος υποχρεούται να τον καταβάλει;

Σε κάθε μεταβίβαση ακινήτου με αντάλλαγμα επιβάλλεται φόρος στην αξία τους και υπόχρεος για την καταβολή του είναι ο αγοραστής.

 

2. Πώς καταβάλλεται ο φόρος μεταβίβασης ακινήτου;

Στις περιοχές που εφαρμόζεται το αντικειμενικό σύστημα, κατά την υποβολή της δήλωσης φόρου μεταβίβασης ακινήτου, ο φορολογούμενος υποχρεούται να αναγράφει σε αυτήν την αντικειμενική αξία του μεταβιβαζόμενου ακινήτου, βάσει της οποίας καταβάλλει εφάπαξ τον φόρο που αναλογεί. Σε περίπτωση που το τίμημα είναι μεγαλύτερο της αντικειμενικής αξίας, ο φόρος υπολογίζεται επί του τιμήματος.

 

3. Ποιοι είναι οι συντελεστές για τον υπολογισμό του φόρου μεταβίβασης ακινήτου;

α) Ο φόρος μεταβίβασης υπολογίζεται σε 3% επί της φορολογητέας αξίας του ακινήτου.

 

β) Ο φόρος μεταβίβασης ακινήτου μειώνεται στο τέταρτο (1/4) στις περιπτώσεις διανομής ακινήτων μεταξύ των συγκυρίων ή διάλυσης Ο.Ε., Ε.Ε., Ε.Π.Ε. και Ι.Κ.Ε. και μεταβίβασης των ακινήτων της εταιρείας στα μέλη της, κατά την εταιρική τους μερίδα.

 

γ) Ο φόρος μεταβίβασης ακινήτου μειώνεται στο μισό (1/2) στις περιπτώσεις ανταλλαγής ακινήτων ίσης αξίας, συγχώνευσης Α.Ε. και Συνεταιρισμών, αναγκαστικής απαλλοτρίωσης για δημόσια ωφέλεια, καθώς και συνένωσης οικοπέδων.

 

4. Ποιοι είναι οι δικαιούχοι της απαλλαγής από το φόρο μεταβίβασης ακινήτου για αγορά πρώτης κατοικίας;

Η απαλλαγή παρέχεται μόνο σε φυσικά πρόσωπα (έγγαμα ή άγαμα ή τα πρόσωπα που έχουν συνάψει σύμφωνο συμβίωσης τόσο με τις διατάξεις του ν. 3719/2008, μετά τη συμπλήρωση διετίας, όσο και του ν. 4356/2015), εφόσον κατοικούν μόνιμα στην Ελλάδα ή προτίθενται να εγκατασταθούν σε αυτή το αργότερο εντός δύο ετών από την αγορά. Η απαλλαγή του άγαμου παρέχεται και στον σύζυγο που βρίσκεται σε διάσταση, υπό τον όρο ότι έχει κατατεθεί αίτηση ή αγωγή διαζυγίου, τουλάχιστον, έξι μήνες πριν την αγορά του ακινήτου με την προϋπόθεση ότι ο γάμος θα λυθεί μέσα σε πέντε (5) έτη από την αγορά.

 

Απαλλαγή από το φόρο μεταβίβασης ακινήτου για αγορά πρώτης κατοικίας δικαιούνται:

 

α) Έλληνες.

 

β) ομογενείς από Αλβανία, Τουρκία και χώρες της πρώην Σοβιετικής Ένωσης. Οι καταγόμενοι από τη Βόρεια Ήπειρο και την Τουρκία, εφόσον απέκτησαν ιθαγένεια τρίτου κράτους πλην της Αλβανικής και Τουρκικής, δεν μπορούν να τύχουν απαλλαγής από το φόρο.

 

γ) οι πολίτες των κρατών-μελών της Ευρωπαϊκής Ένωσης και του Ευρωπαϊκού Οικονομικού Χώρου.

 

δ) αναγνωρισμένοι πρόσφυγες, σύμφωνα με τις διατάξεις του π.δ. 96/2008 (Α’ 152).

 

ε) πολίτες τρίτων χωρών που απολαύουν του καθεστώτος του επί μακρόν διαμένοντος στην Ελλάδα, σύμφωνα με τις διατάξεις του ν. 4251/2014 (Α’ 80).

στ) πολίτες τρίτων χωρών που κατέχουν άδεια διαμονής στην Ελλάδα δεύτερης γενιάς.

 

Ειδικά για τους αλλοδαπούς, η πρόθεσή τους για μόνιμη εγκατάσταση στην Ελλάδα δεν αναιρείται από το γεγονός ότι, για ειδικούς λόγους, οι αρμόδιες υπηρεσίες τους χορηγούν προσωρινές άδειες παραμονής που ανανεώνονται.

 

5. Ποια είναι η έκταση της παρεχόμενης απαλλαγής;

Για αγορά κατοικίας: από άγαμο μέχρι του ποσού των 200.000 ευρώ, από άγαμο που παρουσιάζει αναπηρία τουλάχιστον 67% από διανοητική καθυστέρηση ή φυσική αναπηρία μέχρι ποσού αξίας 250.000 ευρώ, από έγγαμο μέχρι ποσού αξίας 250.000 ευρώ, ενώ από έγγαμο που παρουσιάζει αναπηρία, τουλάχιστον, 67% από διανοητική καθυστέρηση ή φυσική αναπηρία μέχρι ποσού αξίας 275.000 ευρώ. Το ποσό αυτό προσαυξάνεται κατά 25.000 ευρώ για καθένα από τα δύο πρώτα τέκνα αυτού και κατά 30.000 ευρώ για το τρίτο και καθένα από τα επόμενα τέκνα του.

 

Για αγορά οικοπέδου: από άγαμο μέχρι ποσού αξίας 50.000 ευρώ, από έγγαμο μέχρι ποσού αξίας 100.000 ευρώ. Το ποσό αυτό προσαυξάνεται κατά 10.000 ευρώ για καθένα από τα δύο πρώτα τέκνα αυτού και κατά 15.000 ευρώ για το τρίτο και καθένα από τα επόμενα τέκνα του.

 

Αν η αξία του ακινήτου υπερβαίνει τα παραπάνω αφορολόγητα όρια, η απαλλαγή χορηγείται μέχρι του αντίστοιχου αφορολόγητου ποσού και για την επιπλέον αξία οφείλεται φ.μ.α.

 

Σε περίπτωση αγοράς κατοικίας, στο ποσό της απαλλαγής περιλαμβάνεται και η αξία μιας θέσης στάθμευσης και ενός αποθηκευτικού χώρου (είτε είναι ξεχωριστές οριζόντιες ιδιοκτησίες είτε παρακολουθήματα της μεταβιβαζόμενης ιδιοκτησίας), για επιφάνεια εκάστου έως είκοσι (20) τ.μ., εφόσον βρίσκονται στο ίδιο ακίνητο και αποκτώνται ταυτόχρονα με το ίδιο συμβόλαιο αγοράς.

 

6. Ποιες είναι οι προϋποθέσεις για την απαλλαγή πρώτης κατοικίας;

α) Ο αγοραστής ή η σύζυγός του ή τα ανήλικα παιδιά του δεν έχουν δικαίωμα πλήρους κυριότητας ή επικαρπίας ή οίκησης σε άλλη οικία ή διαμέρισμα που πληροί τις στεγαστικές ανάγκες της οικογένειάς του ή δικαίωμα πλήρους κυριότητας επί οικοπέδου οικοδομήσιμου ή επί ιδανικού μεριδίου οικοπέδου, στο οποίο αντιστοιχεί εμβαδόν κτίσματος που πληροί τις στεγαστικές του ανάγκες και βρίσκονται σε δημοτικό διαμέρισμα με πληθυσμό άνω των 3.000 κατοίκων. Θεωρείται ότι καλύπτονται οι στεγαστικές ανάγκες του αγοραστή και της οικογένειάς του, αν το συνολικό εμβαδόν της καθαρής επιφάνειας (της επιφάνειας χωρίς τους κοινόχρηστους χώρους, όταν υφίσταται σύσταση οριζόντιων ιδιοκτησιών) κατοικιών που υφίστανται ή υπάρχει η δυνατότητα βάσει των πολεοδομικών διατάξεων να αναγερθούν είναι: 70 τ.μ., προσαυξανόμενα κατά 20 τ.μ. για καθένα από τα δύο πρώτα τέκνα του και 25 τ.μ. για το τρίτο και τα επόμενα τέκνα. Κατ’ εξαίρεση, οι στεγαστικές ανάγκες του αγοραστή με ποσοστό αναπηρίας τουλάχιστον 67% αυξάνονται από 70 τ.μ. σε 90 τ.μ.

 

β) Το αγοραζόμενο οικόπεδο ή το γήπεδο στο οποίο βρίσκεται η αγοραζόμενη οικία ή το διαμέρισμα να είναι οικοδομήσιμο κατά τον χρόνο της αγοράς και εντός του εγκεκριμένου ρυμοτομικού σχεδίου δήμου ή κοινότητας ή μέσα στα όρια οικισμού χωρίς εγκεκριμένο σχέδιο και μεταξύ αγοραστή και πωλητή να μην υπάρχει συγγένεια εξ αίματος ή εξ αγχιστείας πρώτου βαθμού.

 

γ) Η απαλλαγή παρέχεται με τον όρο ότι το ακίνητο θα παραμείνει στην κυριότητα του αγοραστή για τουλάχιστον μία πενταετία.

  • Ακίνητα Τραπεζών

Τα Ακίνητα στη Ζωή μας

pomidaani

nomisma_140x60
baner-pontiki