Real Estate News NETWORKSOCIALOPINION.GR | INVESTNEWS.GR | PARATIRITIS.GR | PREMIUM.PARATIRITIS.GR

Φόροι

Το πλήρες κείμενο της εγκυκλίου για το Χαρατσι

Στη δημοσιότητα δόθηκε η εγκύκλιος του Υπουργείου Οικονομικών για το ειδικό τέλος ακινήτων, με την οποία επιχειρείται η αντιμετώπιση μιας σειράς από προβλήματα που προέκυψαν από την εφαρμογή του μέτρου. Σε ό,τι αφορά τη διαδικασία για τη διόρθωση λαθών σχετικά με τα στοιχεία του ηλεκτροδοτούμενου ακινήτου, οι ενδιαφερόμενοι θα πρέπει να υποβάλουν αιτήσεις για διόρθωση στον αρμόδιο δήμο μέχρι την 20η Ιανουαρίου 2012. Στις περιπτώσεις που προκύψει αρνητική διαφορά, το ποσό επιστρέφεται από τη Δ.Ε.Η. ή τους εναλλακτικούς προμηθευτές ηλεκτρικού ρεύματος. Η διακοπή ηλεκτροδότησης αναστέλλεται αν συντρέχουν ειδικοί λόγοι υγείας στο πρόσωπο του χρήστη του ακινήτου ή αν ο ιδιοκτήτης του ακινήτου διαβιεί υπό μειονεκτικές κοινωνικά συνθήκες, όπως η απουσία εισοδήματος και περιουσιακών στοιχείων, πλην του ακινήτου για το οποίο ζητείται η εξαίρεση και κρίνεται ότι η καταβολή του τέλους θα θέσει σε προφανή άμεσο κίνδυνο τη στοιχειώδη διαβίωση του ιδίου ή των προσώπων που συνοικούν με αυτόν. Η αξιολόγηση θα γίνεται από τριμελή επιτροπή που θα συσταθεί σε κάθε Δ.Ο.Υ. και θα αποτελείται από έναν υπάλληλο της οικείας Εφορίας, έναν κοινωνικό λειτουργό και έναν αστυνομικό. Σε περίπτωση μη καταβολής του τέλους ο χρόνος έκδοσης της εντολής διακοπής του ρεύματος από τη Δ.Ε.Η. και τους εναλλακτικούς προμηθευτές ηλεκτρικού ρεύματος προς το Διαχειριστή Δικτύου αυξάνεται, από 40 ημέρες, σε 80 ημέρες από την έκδοση του λογαριασμού. Επίσης, το ρεύμα δεν θα κόβεται από τη Δ.Ε.Η. ή τους εναλλακτικούς προμηθευτές όταν υπάρχει αποδεδειγμένη αδυναμία καταβολής του τέλους. Στα πρόσωπα που υπάγονται στο μειωμένο συντελεστή του τέλους εντάσσονται και τα πρόσωπα που παρουσιάζουν κάθε αναπηρία από 80% και άνω. Το πλήρες κέίμενο έχει ως εξής:

ΘΕΜΑ: Παροχή οδηγιών και διευκρινίσεων για την εφαρμογή του άρθρου 53 του ν. 4021/2011, περί έκτακτου ειδικού τέλους ηλεκτροδοτούμενων δομημένων επιφανειών Με αφορμή ερωτήματα που υποβάλλονται στην Υπηρεσία μας και για την άρση οποιονδήποτε αμφιβολιών σχετικά με την εφαρμογή των διατάξεων περί του Ε.Ε.Τ.Η.Δ.Ε. και την καλύτερη εξυπηρέτηση των φορολογούμενων πολιτών και σύμφωνα με τις κατευθύνσεις της πολιτικής ηγεσίας, παρέχονται οι ακόλουθες διευκρινίσεις και δίδονται οι κατωτέρω οδηγίες, οι οποίες, όπου απαιτείται, θα καλυφθούν με μελλοντική νομοθετική ρύθμιση:

1. ΔΙΟΡΘΩΣΗ ΛΑΘΩΝ ΣΤΑ ΣΤΟΙΧΕΙΑ ΥΠΟΛΟΓΙΣΜΟΥ ΤΟΥ Ε.Ε.Τ.Η.Δ.Ε.

Για τη διόρθωση λαθών που υπήρχαν κατά την 17η Σεπτεμβρίου 2011 στη βάση πληροφοριών του Διαχειριστή Δικτύου της Δ.Ε.Η. σχετικά με τα στοιχεία της επιφάνειας, της τιμής ζώνης και της παλαιότητας του ηλεκτροδοτούμενου ακινήτου, βάσει των οποίων υπολογίστηκε το Ε.Ε.Τ.Η.Δ.Ε. έτους 2011, ακολουθείται η κατωτέρω διαδικασία:

1) Ο Διαχειριστής Δικτύου της ΔΕΗ  αποστέλλει στους δήμους της χώρας ηλεκτρονικές καταστάσεις που περιλαμβάνουν τα ακίνητα που βρίσκονται στη διοικητική περιφέρεια του κάθε δήμου με τα στοιχεία βάσει των οποίων υπολογίστηκε το Ε.Ε.Τ.Η.Δ.Ε. έτους 2011.

2) Οι ενδιαφερόμενοι πολίτες που έχουν εντοπίσει λάθη στα στοιχεία υπολογισμού του τέλους, προσέρχονται στον αρμόδιο δήμο για τη διόρθωση λαθών στην επιφάνεια, την παλαιότητα ή την τιμή ζώνης του ηλεκτροδοτούμενου ακινήτου. Οι πολίτες δύνανται να υποβάλλουν τις αιτήσεις για διόρθωση στον αρμόδιο δήμο μέχρι την 20η Ιανουαρίου 2012. Επιπλέον, ανεξάρτητα από το ανωτέρω, οι δήμοι όλης της χώρας ελέγχουν αν στις σχετικές καταστάσεις αποτυπώνονται οι ορθές τιμές ζώνης, όπως προβλέπονται στο άρθρο 24 του ν. 2130/1993, όπως ισχύει, και σε περίπτωση λάθους προβαίνουν σε διόρθωσή τους.

3) Μετά την ολοκλήρωση της ανωτέρω διαδικασίας, οι δήμοι αποστέλλουν μέχρι την 27η Ιανουαρίου 2012 τις ενημερωμένες καταστάσεις στο Διαχειριστή Δικτύου της ΔΕΗ ο οποίος, ακολούθως, τις αποστέλλει στη Γενική Γραμματεία Πληροφοριακών Συστημάτων (Γ.Γ.Π.Σ.) που τις ελέγχει ενδεικτικά ως προς την τιμή ζώνης. Σε περίπτωση που εντοπιστεί λάθος σε τιμή ζώνης, η Γ.Γ.Π.Σ. διορθώνει την κατάσταση ενημερώνοντας για τη διόρθωση τον αρμόδιο δήμο. Στη συνέχεια μέχρι την 10η Φεβρουαρίου 2012 η Γ.Γ.Π.Σ. διαβιβάζει τις καταστάσεις στο Διαχειριστή Δικτύου.

4) Ο Διαχειριστής Δικτύου της ΔΕΗ, μετά τη λήψη των διορθωμένων καταστάσεων, υπολογίζει, βάσει των νέων στοιχείων, το Ε.Ε.Τ.Η.Δ.Ε. που αντιστοιχεί στο ηλεκτροδοτούμενο ακίνητο και εφόσον προκύπτει ποσό τέλους χαμηλότερο από το αρχικώς υπολογισθέν, βάσει των στοιχείων της 17ης Σεπτεμβρίου 2011, η διαφορά αφαιρείται από το ποσό Ε.Ε.Τ.Η.Δ.Ε. έτους 2012. Στις περιπτώσεις που προκύψει αρνητική διαφορά, το ποσό επιστρέφεται από τη Δ.Ε.Η. ή τους εναλλακτικούς προμηθευτές ηλεκτρικού ρεύματος. Κατόπιν των ανωτέρω, για το έτος 2011 το Ε.Ε.Τ.Η.Δ.Ε. καταβάλλεται όπως έχει υπολογισθεί βάσει των στοιχείων της 17ης Σεπτεμβρίου 2011 και τυχόν διαφορά λόγω λανθασμένης επιφάνειας, τιμής ζώνης ή παλαιότητας συμψηφίζεται στο αντίστοιχο ποσό τέλους του έτους 2012.

2. ΕΦΑΡΜΟΓΗ ΜΕΙΩΜΕΝΟΥ ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΗ ΣΕ ΑΤΟΜΑ ΜΕ ΑΝΑΠΗΡΙΑ - ΛΟΙΠΕΣ ΕΥΠΑΘΕΙΣ ΟΜΑΔΕΣ ΚΑΙ ΠΕΡΙΠΤΩΣΕΙΣ ΓΙΑ ΤΙΣ ΟΠΟΙΕΣ ΑΝΑΣΤΕΛΛΕΤΑΙ Η ΔΙΑΚΟΠΗ ΗΛΕΚΤΡΟΔΟΤΗΣΗΣ

Α. Στα πρόσωπα που υπάγονται στο μειωμένο συντελεστή του Ε.Ε.Τ.Η.Δ.Ε. εντάσσονται και τα πρόσωπα που παρουσιάζουν κάθε αναπηρία από 80% και άνω, όπως ενδεικτικά πρόσωπα με εγκεφαλική παράλυση,είδους με σοβαρή νοητική αναπηρία, αυτισμό, σύνδρομο down, κ.λ.π.. Για την εφαρμογή του μειωμένου συντελεστή ακολουθείται η διαδικασία που ορίζεται στην υποπερίπτωση β΄ της περίπτωσης 2 του άρθρου 3 της Α.Υ.Ο. ΠΟΛ 1211/10-10-2011 με την προσκόμιση της κατά περίπτωση βεβαίωσης από την αρμόδια υπηρεσία. Το ποσοστό της αναπηρίας πιστοποιείται από βεβαίωση που έχει εκδοθεί από οποιαδήποτε αρμόδια δημόσια αρχή (π.χ. υγειονομικές επιτροπές).

Β. Η διακοπή ηλεκτροδότησης αναστέλλεται, εάν:

α) συντρέχουν ειδικοί λόγοι υγείας στο πρόσωπο του χρήστη του ακινήτου για το οποίο επιβλήθηκε το ειδικό τέλος ή στο πρόσωπο ατόμου που συνοικεί με αυτόν και τον βαρύνει φορολογικά, κατά τις διατάξεις του άρθρου 7 του ΚΦΕ, και αποδεικνύεται ότι η διακοπή του ρεύματος θα θέσει σε σοβαρό κίνδυνο τη ζωή ή την υγεία τους (όπως π.χ. όταν ο χρήστης υποστηρίζεται μηχανικά)

β) ο κύριος του ακινήτου για το οποίο επιβλήθηκε το τέλος είναι και χρήστης του, διαβιεί υπό μειονεκτικές κοινωνικά συνθήκες, όπως η απουσία εισοδήματος και περιουσιακών στοιχείων, πλην του ακινήτου για το οποίο ζητείται η εξαίρεση και κρίνεται ότι η καταβολή του τέλους θα θέσει, ενόψει των συνθηκών υπό τις οποίες διαβιεί, σε προφανή άμεσο κίνδυνο τη στοιχειώδη διαβίωση του ιδίου ή των προσώπων που συνοικούν με αυτόν και τον βαρύνουν φορολογικά κατά τις διατάξεις του άρθρου 7 του ΚΦΕ. Αρμόδιο όργανο για την διαπίστωση της συνδρομής των ανωτέρω προϋποθέσεων αναστολής της διακοπής είναι τριμελής επιτροπή που θα συσταθεί σε κάθε Δ.Ο.Υ..

Οι επιτροπές θα λειτουργήσουν άμεσα και θα επιλαμβάνονται των αιτήσεων των ενδιαφερομένων που υπάγονται στην αρμοδιότητα της ΔΟΥ για τη φορολογία του εισοδήματός τους. Κάθε επιτροπή θα αποτελείται από:

α) έναν υπάλληλο της οικείας Δ.Ο.Υ. κατηγορίας ΠΕ του κλάδου Εφοριακών ως Πρόεδρο, που ορίζεται με τον αναπληρωτή του από τον Προϊστάμενο της Δ.Ο.Υ.,

β) έναν κοινωνικό λειτουργό που υποδεικνύεται με τον αναπληρωτή του από τον Δήμο στον οποίο εδρεύει η Δ.Ο.Υ., και

γ) έναν αστυνομικό υπάλληλο της ΕΛ.ΑΣ. που υποδεικνύεται με τον αναπληρωτή του από τον Διοικητή του οικείου Αστυνομικού Τμήματος, και θα συγκροτείται με απόφαση του Προϊσταμένου της Δ.Ο.Υ. , στην οποία θα ορίζεται και υπάλληλος της Δ.Ο.Υ, ως γραμματέας της Επιτροπής.

Εάν συντρέχουν οι προαναφερόμενοι λόγοι μπορεί με την πράξη της επιτροπής να διακανονίζεται και η καταβολή του τέλους σε δόσεις, σύμφωνα με την περίπτωση 7 της παρούσας. Με την ίδια πράξη της επιτροπής αυτής μπορεί να εντάσσονται τα πρόσωπα της περίπτωσης β στους υπόχρεους καταβολής 0,5 ευρώ ανά τετραγωνικό μέτρο ανεξάρτητα από την τιμή ζώνης και την παλαιότητα του ή και να απαλλάσσονται σε ακραίες περιπτώσεις. Για τα ανωτέρω θα κατατεθούν σχετικές νομοθετικές ρυθμίσεις και θα ακολουθήσει η έκδοση κανονιστικής Υπουργικής Απόφασης.

3. ΧΡΟΝΟΣ ΕΚΔΟΣΗΣ ΕΝΤΟΛΗΣ ΔΙΑΚΟΠΗΣ ΗΛΕΚΤΡΙΚΟΥ ΡΕΥΜΑΤΟΣ

Σε περίπτωση μη καταβολής του Ε.Ε.Τ.Η.Δ.Ε, ο χρόνος έκδοσης της εντολής διακοπής του ρεύματος από τη Δ.Ε.Η. και τους εναλλακτικούς προμηθευτές ηλεκτρικού ρεύματος προς το Διαχειριστή Δικτύου αυξάνεται, από 40 ημέρες που ορίζεται στην Α.Υ.Ο. ΠΟΛ. 1211/10-10-2011, σε 80 ημέρες από την έκδοση του λογαριασμού. Επίσης, η παροχή ηλεκτρικού ρεύματος δε θα διακόπτεται από τη Δ.Ε.Η. ή τους εναλλακτικούς προμηθευτές ηλεκτρικού ρεύματος όταν υπάρχει αποδεδειγμένη αδυναμία καταβολής του τέλους αλλά θα διακόπτεται σε πρόσωπα, που παρά τη δυνατότητά τους να εκπληρώσουν τη φορολογική τους υποχρέωση, δεν το πράττουν καλυπτόμενοι πίσω από την ευαισθησία που δικαιολογημένα δημιουργείται στην κοινή γνώμη για ευπαθείς κοινωνικές ομάδες ή ατομικές περιπτώσεις.

4. ΑΠΑΛΛΑΓΗ ΑΚΙΝΗΤΩΝ ΒΙΟΜΗΧΑΝΙΚΗΣ - ΒΙΟΤΕΧΝΙΚΗΣ-ΓΕΩΡΓΙΚΗΣ- ΚΤΗΝΟΤΡΟΦΙΚΗΣ ΧΡΗΣΗΣ & ΞΕΝΟΔΟΧΕΙΩΝ ΜΕΤΑ ΤΗΝ ΕΚΔΟΣΗ ΛΟΓΑΡΙΑΣΜΟΥ

Αν υπάρχει τιμολόγιο γεωργικής ή βιομηχανικής χρήσης και έχει, ωστόσο, εκδοθεί λογαριασμός ηλεκτρικού ρεύματος που περιλαμβάνει Ε.Ε.Τ.Η.Δ.Ε., ο δικαιούχος της απαλλαγής ακολουθεί τη διαδικασία που ορίζεται στο άρθρο 2 της Α.Υ.Ο. ΠΟΛ 1211/10-10-2011 προσκομίζοντας επιπλέον βεβαίωση από τη Δ.Ε.Η. ή τον εναλλακτικό προμηθευτή ηλεκτρικού ρεύματος ότι κατά την 17η Σεπτεμβρίου 2011 η συγκεκριμένη παροχή αφορούσε τιμολόγιο βιομηχανικής ή γεωργικής χρήσης. Αν έχει εκδοθεί λογαριασμός ηλεκτρικού ρεύματος που περιλαμβάνει Ε.Ε.Τ.Η.Δ.Ε. χωρίς να έχει αφαιρεθεί το 35% της επιφάνειας των κύριων ξενοδοχειακών καταλυμάτων, ο δικαιούχος της απαλλαγής ακολουθεί τη διαδικασία που ορίζεται στο άρθρο 2 της Α.Υ.Ο. ΠΟΛ 1211/10-10-2011 προσκομίζοντας επιπλέον βεβαίωση από το ξενοδοχειακό επιμελητήριο ότι πρόκειται για κύριο ξενοδοχειακό κατάλυμα.

5. ΚΑΤΑΒΟΛΗ Ε.Ε.Τ.Η.Δ.Ε. ΣΤΗ Δ.Ο.Υ. ΣΕ ΠΕΡΙΠΤΩΣΗ ΜΙΣΘΩΜΕΝΩΝ ΑΚΙΝΗΤΩΝ

Σε περίπτωση μισθωμένου ακινήτου, για το οποίο ο λογαριασμός ηλεκτρικού ρεύματος εκδίδεται στο όνομα του μισθωτή και εφόσον ο μισθωτής δεν έχει εξοφλήσει το λογαριασμό στον οποίο είναι απαιτητό για καταβολή το συνολικό ποσό του Ε.Ε.Τ.Η.Δ.Ε., ο κύριος του ακινήτου δύναται να καταβάλει στη Δ.Ο.Υ. εισοδήματός του το αναφερόμενο στο λογαριασμό ποσό του Ε.Ε.Τ.Η.Δ.Ε. λαμβάνοντας από τη Δ.Ο.Υ. βεβαίωσης καταβολής του τέλους Συγκεκριμένα, ο κύριος του ακινήτου υποβάλλει αίτηση, σύμφωνα με το υπόδειγμα που επισυνάπτεται στην παρούσα, στην αρμόδια Δ.Ο.Υ. στην οποία αναγράφει τον αριθμό παροχής και προσκομίζει τα φορολογικά έγγραφα που αποδεικνύουν ότι το ακίνητο είναι μισθωμένο (π.χ. δήλωση φορολογίας εισοδήματος, αναλυτική κατάσταση για τα μισθώματα των ακινήτων κ.λπ.). Η Δ.Ο.Υ., αφού εντοπίσει στην κατάσταση που έχει αποσταλεί από τη Γ.Γ.Π.Σ. τον αριθμό παροχής, εκδίδει διπλότυπο δήλωσης καταβολής του τέλους με είδος φόρου 1347 και Κ.Α.Ε. 0224 για τη συνολική καταβολή του ποσού Ε.Ε.Τ.Η.Δ.Ε. που αναγράφεται στην κατάσταση. Μετά την εξόφληση του ποσού, η Δ.Ο.Υ. χορηγεί βεβαίωση σύμφωνα με το υπόδειγμα 4 της Α.Υ.Ο. ΠΟΛ 1211/10-10-2011 και ενημερώνει την κατάσταση προσθέτοντας στην εγγραφή της παροχής τον αριθμό διπλοτύπου και τον αριθμό πρωτοκόλλου της σχετικής βεβαίωσης. Στη συνέχεια, η βεβαίωση προσκομίζεται στη Δ.Ε.Η. ή τους εναλλακτικούς προμηθευτές ηλεκτρικού ρεύματος για τις δικές τους ενέργειες.

6. ΟΔΗΓΙΕΣ ΔΙΑΧΕΙΡΙΣΗΣ ΠΕΡΙΠΤΩΣΕΩΝ ΕΠΑΝΑΣΥΝΔΕΣΗΣ ΠΑΡΟΧΩΝ ΗΛΕΚΤΡΙΚΟΥ ΡΕΥΜΑΤΟΣ ΠΟΥ ΕΙΧΑΝ ΔΙΑΚΟΠΕΙ ΜΕΤΑ ΤΗ 17Η ΣΕΠΤΕΜΒΡΙΟΥ 2011

Α. Η Γ.Γ.Π.Σ. αποστέλλει σε όλες τις Δ.Ο.Υ. της χώρας κατάσταση σε ηλεκτρονική μορφή, στην οποία περιλαμβάνονται τα στοιχεία των παροχών ηλεκτρικού ρεύματος για τις οποίες δεν έχει χρεωθεί Ε.Ε.Τ.Η.Δ.Ε. μέσω αντίστοιχου λογαριασμού της Δ.Ε.Η. ή των εναλλακτικών προμηθευτών ηλεκτρικού ρεύματος, λόγω διακοπής του συμβολαίου μεταξύ του καταναλωτή και της Δ.Ε.Η. ή των εναλλακτικών προμηθευτών μετά την 17η Σεπτεμβρίου 2011 και μέχρι την ημερομηνία έκδοσης των πρώτων λογαριασμών ηλεκτρικού ρεύματος που περιείχαν Ε.Ε.Τ.Η.Δ.Ε. Η κατάσταση αυτή περιλαμβάνει τον αριθμό παροχής, τη διεύθυνση του ηλεκτροδοτούμενου ακινήτου και το ποσό Ε.Ε.Τ.Η.Δ.Ε. που αντιστοιχεί στην παροχή. Ο κύριος ή επικαρπωτής του ακινήτου (ή ένας εξ αυτών σε περίπτωση συνιδιοκτησίας) εφόσον επιθυμεί την επανασύνδεση της παροχής ηλεκτρικού ρεύματος προσέρχεται σε οποιαδήποτε Δ.Ο.Υ. προκειμένου να καταβάλει το σύνολο του ποσού Ε.Ε.Τ.Η.Δ.Ε. που αντιστοιχεί σε αυτήν και να λάβει βεβαίωση καταβολής του τέλους. Προς τούτο υποβάλλει αίτηση, σύμφωνα με το υπόδειγμα που επισυνάπτεται στην παρούσα. Για την εξόφληση του ποσού Ε.Ε.Τ.Η.Δ.Ε., το αρμόδιο τμήμα εισοδήματος εντοπίζει τον αριθμό παροχής στην ανωτέρω κατάσταση, εκδίδει διπλότυπο «δήλωσης» καταβολής του τέλους με είδος φόρου 1347 και Κ.Α.Ε. 0224, ενημερώνει την ηλεκτρονική κατάσταση προσθέτοντας στην εγγραφή της παροχής τον αριθμό διπλοτύπου, τον Α.Φ.Μ., το ονοματεπώνυμο του κυρίου ή επικαρπωτή και τον αριθμό πρωτοκόλλου της σχετικής βεβαίωσης και χορηγεί στον αιτούντα τη βεβαίωση καταβολής του Ε.Ε.Τ.Η.Δ.Ε., σύμφωνα με το υπόδειγμα 4 της Α.Υ.Ο. 1211/10-10-2011. Σε περίπτωση που ο κύριος ή επικαρπωτής του ακινήτου που επιθυμεί την επανασύνδεση της παροχής ηλεκτρικού ρεύματος αποτελεί απαλλασσόμενο πρόσωπο ή πρόσωπο που δικαιούται μειωμένο τέλος, σύμφωνα με τις διατάξεις του άρθρου 53 του ν. 4021/2011, υποβάλλει την ανωτέρω αίτηση επισυνάπτοντας τα δικαιολογητικά που ορίζονται, κατά περίπτωση, στην ως άνω Α.Υ.Ο. και επιπλέον, όταν πρόκειται για μειωμένο τέλος, τον τελευταίο πριν τη διακοπή λογαριασμό ηλεκτρικού ρεύματος. Το τμήμα Εισοδήματος της αρμόδιας Δ.Ο.Υ., χορηγεί στον αιτούντα τη βεβαίωση απαλλαγής από το Ε.Ε.Τ.Η.Δ.Ε., σύμφωνα με το υπόδειγμα 4 της Α.Υ.Ο. ΠΟΛ. 1211/2011, και ενημερώνει την ηλεκτρονική κατάσταση, αφού εντοπίσει τον αριθμό παροχής, προσθέτοντας στην εγγραφή της παροχής τον Α.Φ.Μ., το ονοματεπώνυμο του κύριου ή επικαρπωτή, την ένδειξη «απαλλαγή» (κατά ποσοστό) και τον αριθμό πρωτοκόλλου της σχετικής βεβαίωσης. Στις περιπτώσεις εφαρμογής μειωμένου τέλους, το τμήμα Εισοδήματος της αρμόδιας Δ.Ο.Υ., μετά τον έλεγχο των σχετικών δικαιολογητικών και αφού διαπιστώσει ότι συντρέχουν οι απαιτούμενες προϋποθέσεις, υπολογίζει το ποσό Ε.Ε.Τ.Η.Δ.Ε. που αντιστοιχεί στην παροχή βάσει του εμβαδού που αναγράφεται στον προσκομιζόμενο λογαριασμό ηλεκτρικού ρεύματος απαλλαγής, εκδίδει διπλότυπο «δήλωσης» καταβολής του τέλους με είδος φόρου 1347 και Κ.Α.Ε. 0224, ενημερώνει την ηλεκτρονική κατάσταση προσθέτοντας στην εγγραφή της παροχής το υπολογισθέν κατά τα ανωτέρω ποσό του Ε.Ε.Τ.Η.Δ.Ε., τον αριθμό διπλοτύπου, τον αριθμό πρωτοκόλλου της σχετικής βεβαίωσης και χορηγεί στον αιτούντα τη βεβαίωση καταβολής του Ε.Ε.Τ.Η.Δ.Ε., σύμφωνα με το υπόδειγμα 4 της ως άνω Α.Υ.Ο. Όταν υπάρχουν περισσότεροι συνιδιοκτήτες ή επικαρπωτές επί ακινήτου που αντιστοιχεί σε συγκεκριμένη παροχή, η βεβαίωση, σύμφωνα με το υπόδειγμα 4 της Α.Υ.Ο. ΠΟΛ. 2011/2011, χορηγείται στις ανωτέρω περιπτώσεις εφόσον έχει εξοφληθεί όλο το ποσό Ε.Ε.Τ.Η.Δ.Ε. που αντιστοιχεί στην παροχή.

7. ΡΥΘΜΙΣΗ ΔΙΑΚΑΝΟΝΙΣΜΟΣ ΕΠΙ ΤΙΜΟΛΟΓΙΩΝ ΗΛΕΚΤΡΙΚΟΥ ΡΕΥΜΑΤΟΣ

Στις περιπτώσεις που υπάρχει διακανονισμός μεταξύ της Δ.Ε.Η. ή του εναλλακτικού προμηθευτή ηλεκτρικού ρεύματος και του καταναλωτή, η ρύθμιση επεκτείνεται και στο ποσό Ε.Ε.Τ.Η.Δ.Ε. σύμφωνα με την διαδικασία που εφαρμόζεται για το διακανονισμό του ηλεκτρικού ρεύματος. Επιπλέον, σε ακραίες περιπτώσεις που δεν υφίσταται εν ισχύ διακανονισμός, ωστόσο συντρέχουν οι προϋποθέσεις για την πραγματοποίησή του μετά την έκδοση του λογαριασμού ηλεκτρικού ρεύματος που περιλαμβάνει Ε.Ε.Τ.Η.Δ.Ε., η Δ.Ε.Η. και οι εναλλακτικοί προμηθευτές ηλεκτρικού ρεύματος προβαίνουν σε ρύθμιση με τον καταναλωτή, η οποία εφαρμόζεται και στο ποσό του Ε.Ε.Τ.Η.Δ.Ε.

8. ΑΛΛΟΔΑΠΑ ΝΟΜΙΚΑ ΠΡΟΣΩΠΑ ΜΕ ΤΟΝ ΟΡΟ ΤΗΣ ΑΜΟΙΒΑΙΟΤΗΤΑΣ

Τα αλλοδαπά νομικά πρόσωπα που επιδιώκουν σκοπούς εθνωφελείς, θρησκευτικούς, φιλανθρωπικούς, εκπαιδευτικούς, καλλιτεχνικούς, κοινωφελείς ή εκκλησιαστικούς απαλλάσσονται από το Ε.Ε.Τ.Η.Δ.Ε. για τα ακίνητα που χρησιμοποιούν για την εκπλήρωση των ανωτέρω σκοπών. Για τη χορήγηση της απαλλαγής, τα δικαιούχα νομικά πρόσωπα ακολουθούν τη διαδικασία που ορίζεται στο άρθρο 2 της Α.Υ.Ο. ΠΟΛ 1211/10-10-2011 προσκομίζοντας επιπλέον των όσων ορίζονται στην περίπτωση 2 του άρθρου 2 της ανωτέρω Α.Υ.Ο. το συστατικό τους έγγραφο, φωτοτυπίες φορολογικών εγγράφων που αποδεικνύουν την ιδιοχρησιμοποίηση (δήλωση φορολογίας εισοδήματος κ.λπ.) και βεβαίωση από το Υπουργείο Εξωτερικών περί της αμοιβαιότητας.

9. ΔΙΑΦΟΡΑ ΘΕΜΑΤΑ

Α. Κατά τον έλεγχο του οικογενειακού εισοδήματος, για την εφαρμογή του μειωμένου συντελεστή Ε.Ε.Τ.Η.Δ.Ε. στους πολύτεκνους και τη χορήγηση της απαλλαγής από το τέλος των ανέργων, λαμβάνονται υπόψη μόνο τα ποσά που αναγράφονται στον Πίνακα 4(φορολογούμενα πραγματικά εισοδήματα) της δήλωσης φορολογίας εισοδήματος.

Β. Ως μακροχρόνια άνεργοι, για τη χορήγηση της απαλλαγής, θεωρούνται τα πρόσωπα που έχουν, κατά την ημερομηνία έκδοσης του πρώτου λογαριασμού που περιλαμβάνει Ε.Ε.Τ.Η.Δ.Ε., μη διακοπτόμενο χρόνο ανεργίας ίσο ή μεγαλύτερο του ενός έτους, όπως προκύπτει από τις σχετικές βεβαιώσεις του αρμόδιου φορέα.

Γ. Ειδικά για την περίπτωση των προσωρινών παραχωρητηρίων του Οργανισμού Εργατικής Κατοικίας υπόχρεος για το Ε.Ε.Τ.Η.Δ.Ε., ως οιονεί επικαρπωτής, είναι ο δικαιούχος του παραχωρητηρίου.

Δ. Τέλος, γίνεται δεκτό ότι, ο μειωμένος συντελεστής του τέλους για πρόσωπα που είναι τα ίδια ανάπηρα ή βαρύνονται με ανάπηρο καθώς και για πολύτεκνους, εφαρμόζεται, εκτός από την περίπτωση κατά την οποία η κύρια ιδιοκατοικούμενη κατοικία ανήκει (κατά 100% ή κατά ποσοστό) εκτός από τον δικαιούχο του μειωμένου τέλους και στον/στη σύζυγό του/της, καθώς και όταν το ποσοστό συνιδιοκτησίας επί της κύριας ιδιοκατοικούμενης κατοικίας κατανέμεται μεταξύ των συζύγων, υπό τον όρο ότι πληρούνται οι λοιπές προϋποθέσεις του μειωμένου τέλους.

Ωρα κρίσης για το Χαράτσι

Σήμερα κρίνεται από την Ολομέλεια του Συμβουλίου της Επικρατείας η συνταγματικότητα ή μη του Έκτακτου Ειδικού Τέλους Ηλεκτροδοτούμενων Δομημένων Επιφανειών (Ε.Ε.Τ.Η.Δ.Ε.), που θεσπίζεται με τις διατάξεις του άρθρου 53 του Νόμου 4021/2011. Με πολλές προσφυγές (δικηγορικών συλλόγων κ.α.) ζητείται η ακύρωση της απόφασης του υπουργού Οικονομικών για την επιβολή του σχετικού τέλους, που θα πληρώνεται με τους λογαριασμούς της ΔΕΗ. Οι πρώτες προσφυγές είχαν κατατεθεί από το Σωματείο «Έλληνες Φορολογούμενοι» και την Ανώνυμη Εταιρεία «Eurocapital» (εταιρεία επενδυτικής διαμεσολάβησης), που ζήτησαν, παράλληλα, να εισαχθεί στην Ολομέλεια του ΣτΕ η προσφυγή τους, «λόγω γενικότερου ενδιαφέροντος του ζητήματος, που έχει συνέπειες για ευρύτερο κύκλο προσώπων».

H επίμαχη απόφαση του υπουργού Οικονομικών χαρακτηρίζεται ως αντισυνταγματική και ως λόγοι ακύρωσης προβάλλονται, μεταξύ άλλων, οι εξής:

- Η παράβαση του άρθρου 1 παρ. 3 και άρθρου 26 παρ. 2 του Συντάγματος, αφού ο νόμος αναθέτει σε ιδιωτικές εταιρίες καθήκοντα κρατικής εξουσίας (υπολογισμός και είσπραξη τέλους ακινήτων, βεβαίωση παράβασης για μη πληρωμή και επιβολή διοικητικών κυρώσεων σε ιδιώτες).

- Η παράβαση της αρχής της νομιμότητας του φόρου. Είναι αντισυνταγματική μια διάταξη που ορίζει ότι η βάση υπολογισμού του φόρου δεν καθορίζεται από τον νόμο όπως αυτός θα εφαρμοστεί από διοικητικές αρχές, αλλά από την ΔΕΗ ή τους εναλλακτικούς προμηθευτές ηλεκτρικού ρεύματος.

- Το συγκεκριμένο τέλος δεν έχει ανταποδοτικό χαρακτήρα και αποτελεί φόρο κατά την έννοια του άρθρου 78 του Συντάγματος.

Οι δικηγορικοί σύλλογοι (ειδικότερα ο Δικηγορικός Σύλλογος Αθηνών) ζητούν την ακύρωση της επιβολής του τέλους.

ΙΚΑ Vs Αυθαίρετα

Μεγάλο θέμα, που αφορά τη ρύθμιση για τα αυθαίρετα ανοίγει το ΙΚΑ με εγκύκλιο που έδωσε χθες στη δημοσιότητα και στην οποία σαφώς αναφέρει ότι ανεξάρτητα από το αν εκδοθεί - εκ των υστέρων- ή όχι οικοδομική άδεια για το αυθαίρετο, πρέπει να ακολουθείται η προβλεπόμενη από τον ΓΟΚ διαδικασία ενώπιον του ΙΚΑ (αναγγελία έργου, πίνακας, εισφορές κ.λπ.) Από την πλευρά του, το υπουργείο Περιβάλλοντος, Ενέργειας και Κλιματικής Αλλαγής επιφυλάχθηκε να προβεί σε οποιοδήποτε σχόλιο, καθώς απαιτείται επισταμένη μελέτη της εγκυκλίου. Το θέμα των εισφορών, που προκύπτουν από την ένταξη των αυθαιρέτων στη ρύθμιση, είχε τεθεί μετά τη δημοσιοποίηση του κειμένου του νόμου και είχε ξεπεραστεί με τη δέσμευση του υπουργείου μέρος των εσόδων, που θα εισέρρεαν στα δημόσια ταμεία να δοθούν στο ΙΚΑ, προκειμένου να καλυφθούν οι ασφαλιστικές εισφορές των ακινήτων. Συγκεκριμένα, το ΙΚΑ έχει λαμβάνειν 15% επί του παραβόλου νομιμοποίησης, ως ποσοστού - πλαφόν επί των ασφαλιστικών εισφορών για την όποια σχετική οικοδομική δραστηριότητα. Ωστόσο, στην εγκύκλιο, που δημοσιοποιήθηκε χθες, διευκρινίζεται ότι εφόσον καταβληθεί το «αρχικό παράβολο», παρέχεται η δυνατότητα έκδοσης οικοδομικής άδειας εντός προθεσμίας τριών ετών.

Επισημαίνει επιπλέον ότι, ακόμη και αν καταβληθεί το «ειδικό πρόστιμο» που προαναφέρεται και το οποίο περιορίζεται στο αρχικό παράβολο, θα πρέπει και από πλευράς ΙΚΑ-ΕΤΑΜ να ακολουθείται η διαδικασία που προβλέπεται για τη νομιμοποίηση αυθαιρέτων, με βάση το συγκεκριμένο άρθρο του Γενικού Οικοδομικού Κανονισμού. Επομένως, πέραν των όποιων άλλων καταβολών, που ενδεχομένως απαιτούνται για τον σχηματισμό φακέλου για την πολεοδομία (εφορία κ.λπ.) και ανεξάρτητα αν θα εκδοθεί ή όχι οικοδομική άδεια μέσα στην τριετία, πρέπει να λαμβάνει γνώση το ΙΚΑ-ΕΤΑΜ (αναγγελία του έργου, προσκόμιση πίνακα του άρθρου 38 του κανονισμού ασφάλισης συμπληρωμένο από τον επιβλέποντα το έργο μηχανικό). Το υποκατάστημα του ΙΚΑ που είναι αρμόδιο για τον έλεγχο των καταβλητέων εισφορών, όταν λάβει γνώση, θα πρέπει να προβεί στις δέουσες ενέργειες και εφόσον δεν έχει ασφαλισθεί το απασχολούμενο προσωπικό κατά την εκτέλεση των εργασιών, θα προβεί σε έλεγχο, για την αναζήτηση στοιχείων αναφορικά με τον χρόνο κατασκευής κ.λπ. (έλεγχο για τυχόν παραγραφή του δικαιώματος για καταλογισμό εισφορών λόγω παρέλευσης δεκαετίας) και εν συνεχεία σε υπολογισμούς των καταβλητέων εισφορών βάσει των πινάκων του άρθρου 38 παρ. 1 του κανονισμού ασφάλισης ΙΚΑ - ΕΤΑΜ και στην αναζήτηση αυτών.

Οι πειραματισμοί του υπ. Οικονομικών

Στον «αέρα» ο σχεδιασμός για την αγορά ακινήτων, καθώς τα σενάρια που έχουν μπεί στο τραπέζι του υπουργείου Οικονομικών για την χρησιμοποίηση βάσεων δεδομένων από τις εκτιμήσεις των τραπεζών απειλούν να προκαλέσουν ανυπέρβλητες στρεβλώσεις σε ολόκληρο το μηχανισμό της φορολογίας των ακινήτων. Η βάση δεδομένων που έχει δημιουργήσει η κεντρική τράπεζα και η οποία βασίζεται στις εκτιμήσεις που γίνονται από τις τράπεζες θα προκαλέσει σημαντικά προβλήματα αφού δεν δίνει μία ικανοποιητική εικόνα της αγοράς και αυτό διότι:

-σε πολλές περιοχές υπάρχουν ανεπαρκή στοιχεία και τα οποία δεν μπορούν να δώσουν μία ασφαλή εικόνα της αγοράς. Για παράδειγμα σε περιοχές που γίνονται ελάχιστες συναλλαγές ο όγκος των στοιχείων μπορεί να μη υπερβαίνει τις 20 εγγραφές και αυτές να αφορούν σε ακίνητα με εντελώς διαφορετικά χαρακτηριστικά ως προς την ηλικία , την ποιότητα κατασκευής καθώς και για ποιοτικά χαρακτηριστικά πχ θέα , όροφος κ.α. Αποτέλεσμα , οι τιμές να μη ανταποκρίνονται στην πραγματικότητα.

-δεν ακολουθείται ένα ενιαίο εκτιμητικό πρότυπο. Για παράδειγμα, διαφορετικά κριτήρια χρησιμοποιεί μία τράπεζα που βασίζεται σε μηχανικούς εκτιμητές που είναι υπάλληλοι της και διαφορετικά μία άλλη τράπεζα , η οποία βασίζεται σε δίκτυο συνεργαζόμενων μεσιτών.

-τα στοιχεία των εκτιμήσεων προεξοφλούν μελλοντικές τάσεις της αγοράς ακινήτων. Για παράδειγμα , την περίοδο της ανόδου των τιμών πολλές εκτιμήσεις ήταν υψηλότερες από τις τρέχουσες αξίες ενώ σε περιόδους πτώσης πολλές εκτιμήσεις ενσωματώνουν τις αρνητικές προσδοκίες υποτιμώντας την αγοραία αξία έως και 20%. Φυσικά διαφορετική πολιτική ακολουθείται και σε περιπτώσεις που πρόκειται για επανεκτίμηση ενός ακινήτου για ένα δάνειο που βρίσκεται σε οριστική καθυστέρηση και διαφορετική για ένα άλλο που αφορά αγορά.

Στην πραγματικότητα, οι βάσεις αυτές παρέχουν ένα ασφαλή τρόπο (εξαρτάται φυσικά και από την μεθοδολογία που ακολουθείται) για την καταγραφή των μεταβολών του επιπέδου των τιμών. Στην περίπτωση όμως που οι τιμές αυτές χρησιμοποιηθούν για την άσκηση φορολογικής πολιτικής τότε ο κίνδυνος να τιναχθεί στον «αέρα» όλο το σύστημα της φορολογίας ακινήτων είναι κάτι παραπάνω από ορατός.

Πως θα διορθώνονται τα λάθη

Η ΠΟΜΙΔΑ ζητά να δοθεί άμεσα να δοθεί το δικαίωμα στους Προϊσταμένους των Δ.Ο.Υ. φορολογίας του εισοδήματος του κάθε υπόχρεου, με πράξη τους πάνω στο έντυπο του λογαριασμού της ΔΕΗ, να διορθώνουν χρεώσεις ΕΕΤΗΔΕ στις εξής περιπτώσεις:

1. Όταν υπάρχει λανθασμένος υπολογισμός της τιμής ζώνης του ακινήτου.

2. Όταν υπάρχουν πρόδηλα σφάλματα υπολογισμού του εμβαδού του δομημένου χώρου και ο υπόχρεος προσκομίζει αντίγραφο διορθωτικής δήλωσης του οικείου Δήμου στο πραγματικό εμβαδόν και τα σχετικά νόμιμα έγγραφα. Οι Δήμοι πρέπει να υποχρεωθούν να παραλάβουν άμεσα διορθωτικές δηλώσεις και να δώσουν σχετικά αντίγραφα στους ενδιαφερόμενους.

3. Όταν ο οικείος Δήμος έχει καταχωρήσει πλασματικό εμβαδόν μεγαλύτερο του πραγματικού στο πεδίο του εμβαδού χρέωσης του ΤΑΠ, με βάση το οποίο υπολογίζεται το ΕΕΤΗΔΕ.

4. Όταν στα εκτός σχεδίου κτίσματα έχει υπολογιστεί διπλάσιο εμβαδόν ΤΑΠ.

5. Όταν έχει αναγραφεί λανθασμένος συντελεστής παλαιότητας και ο υπόχρεος παρουσιάζει νόμιμα δικαιολογητικά για την πραγματική χρονολογία κατασκευής.

6. Όταν το ΕΕΤΗΔΕ αφορά παροχή του κοινόχρηστου ρεύματος της πολυκατοικίας, με υπεύθυνη δήλωση του διαχειριστή της.

7. Όταν πρόκειται για ΕΕΤΗΔΕ που έχει χρεωθεί σε απαλλασσόμενο χώρο με γεωργική, κτηνοτροφική, βιοτεχνική ή βιομηχανική χρήση, λόγω αλλαγής παρόχου ηλεκτρικού ρεύματος, και μεταγωγή του στον χαρακτηρισμό «ΓΕΝΙΚΗ ΧΡΗΣΗ» του μητρώου της ΔΕΗ.

8. Όταν πρόκειται για απαλλασσόμενο εκ του νόμου χώρο (μη χρησιμοποιούμενο διατηρητέο, ιστορικό κτίριο ή κοινόχρηστους χώρους κτιρίων ενοικιαζομένων δωματίων).

9. Οταν πρόκειται για χώρο που δεν ρευματοδοτείτο στις 17.9.2011 αλλά από σφάλμα της ΔΕΗ έχει συμπεριληφθεί στο μητρώο χρέωσης του ΕΕΤΗΔΕ.

Πέρα από τα παραπάνω θα πρέπει οπωσδήποτε επί λογαριασμών ΔΕΗ που έχουν εκδοθεί στο όνομα αποχωρήσαντος μισθωτή, με οφειλή από αξία ρεύματος κλπ., που βαρύνει αυτόν και όχι τον ιδιοκτήτη του ακινήτου, ο Έφορος να έχει δικαίωμα να εισπράξει μόνον το ΕΕΤΗΔΕ και όχι να εξαναγκάζεται εκβιαστικά ο ιδιοκτήτης να πληρώσει το σύνολο του λογαριασμού, δηλαδή ταυτόχρονα και την οφειλή του ενοικιαστή του προς τη ΔΕΗ. Στην περίπτωση αυτή ο υπόχρεος ιδιοκτήτης θα υπογράφει και υπεύθυνη δήλωση ότι ο μισθωτής έχει αποχωρήσει και δεν βρίσκεται πλέον στη χρήση του μισθίου. Επιπλέον, θα πρέπει να καθοριστεί ρητά ότι θα παραμένουν εν ισχύ και δεν θα διαρρηγνύονται οι διακανονισμοί που έχει κάνει ήδη η Δ.Ε.Η. με τους οφειλέτες της, ώστε αυτοί να διευκολύνονται και στην πληρωμή του ΕΕΤΗΔΕ, διότι στην αντίθετη περίπτωση οι χιλιάδες πολίτες που έχουν διακανονίσει τις οφειλές τους, δεν θα μπορέσουν να ανταποκριθούν ούτε στην πληρωμή του συνόλου του λογαριασμού της Δ.Ε.Η. που τους βαρύνει, ούτε βέβαια στην καταβολή του ΕΕΤΗΔΕ. Για τις λοιπές απαλλαγές ή μειώσεις με κοινωνικά κριτήρια προτείνουμε να εξεταστούν: Η σύνδεσή τους με το Κοινωνικό Οικιακό Τιμολόγιο (ΚΟΤ) Η μείωση του τέλους σε ένα ευρώ (1¤) ανά τ.μ. (αντί των 3-4) στις χαμηλές ζώνες μέχρι και 1.000 ευρώ.

  • Ακίνητα Τραπεζών

Τα Ακίνητα στη Ζωή μας

pomidaani

nomisma_140x60
baner-pontiki