Real Estate News NETWORKSOCIALOPINION.GR | INVESTNEWS.GR | PARATIRITIS.GR | PREMIUM.PARATIRITIS.GR

Φόροι

Σενάρια για το ποθεν έσχες

Αναστολή του «πόθεν έσχες» στα ακίνητα, τουλάχιστον για δύο χρόνια, μελετά η κυβέρνηση για να «ζεστάνει» την αγορά που έχει «νεκρώσει» μέσα στην κρίση. Σύμφωνα με καλά ενημερωμένες πηγές, στο υπουργείο Οικονομικών ετοιμάζουν διάταξη η οποία θα αποσυνδέει το τεκμήριο αγοράς ενός ακινήτου από την αντικειμενική του αξία. Ετσι η Εφορία θα δέχεται αναντίρρητα το ποσόν της συναλλαγής που θα αναγράφει ο αγοραστής στο συμβόλαιο αγοράς, όποιο και αν είναι αυτό. Μικρό ή μεγάλο. Ακόμα και… μηδενικό.

Το μέτρο αξιολογείται ήδη από την τρόικα και εφόσον αυτή ανάψει το «πράσινο φως» θα τεθεί άμεσα σε εφαρμογή. Οπως με τη μείωση του ΦΠΑ στην εστίαση έτσι και με την κατάργηση του τεκμηρίου απόκτησης στα ακίνητα, οι επιτελείς του υπουργείου Οικονομικών θεωρούν ότι πρέπει να γίνουν κινήσεις ελάφρυνσης που θα βοηθήσουν την αγορά να σταθεί στα πόδια της, η οποία με τη σειρά της θα τροφοδοτήσει με πρόσθετες εισπράξεις τα κρατικά ταμεία.

Αυτή τη στιγμή, τα έσοδα από τις αγοραπωλησίες των ακινήτων είναι μηδενικά. Η μείωση του φόρου μεταβίβασης στο 3% από τα επίπεδα του 8% και 10%, όπου βρισκόταν πριν ο συντελεστής, δεν κατάφερε να αναστήσει την κτηματαγορά, παρά την πολύ μεγάλη πτώση των τιμών των διαμερισμάτων, των οικοπέδων αλλά και των εξοχικών κατοικιών. Η υπερφορολόγηση σε συνδυασμό με τις μεγάλες περικοπές που έγιναν στα εισοδήματα των νοικοκυριών ήταν οι πιο σημαντικοί λόγοι που συνέβαλαν στην απαξίωσή της.

Εκτιμάται ότι η κατάργηση του τεκμήριου στις αγοραπωλησίες ακινήτων θα δώσει τη δυνατότητα και σε άλλους υποψήφιους αγοραστές πλην των ολίγων που είχαν ρευστότητα και «μάζευαν» επιλεκτικά ακίνητα και σπίτια σε τιμές πολύ χαμηλότερες ακόμη και από τις αντικειμενικές.

Δεν είναι πρώτη φορά που οι επιτελείς του υπουργείου Οικονομικών επιλέγουν να καταργήσουν το «πόθεν έσχες». Κάτι ανάλογο είχε συμβεί και στο πρόσφατο παρελθόν. Ομως λόγω του κινδύνου για την ελεύθερη διακίνηση του «μαύρου χρήματος» που ελλοχεύει, η υποχρέωση της δικαιολόγησης των χρημάτων για αγορές ακινήτων επέστρεψε δριμύτερη από φέτος – και μάλιστα με καθολική εφαρμογή. Το μέτρο, που υιοθετήθηκε πρόσφατα και η κυβέρνηση ετοιμάζεται να το πάρει πίσω, ίσχυε μέχρι και για την αγορά πρώτης κατοικίας! Ετσι όσοι ήθελαν να επωφεληθούν από τις μειωμένες τιμές των ακινήτων, δίσταζαν να προχωρήσουν σε αγορές σκεπτόμενοι ότι η Εφορία θα τους ελέγξει για την προέλευση των χρημάτων, ενώ σημαντικό πρόβλημα θα είχαν και με το τεκμήριο αγοράς που λαμβάνεται υπόψη (σ.σ. αντικειμενική αξία αγοράς).Για παράδειγμα, για ένα διαμέρισμα αντικειμενικής αξίας 120.000 ευρώ, το οποίο ο ιδιοκτήτης του το πουλά σήμερα 60.000 ευρώ ένεκα των φόρων η Εφορία, προσώρας, υπολογίζει το τεκμήριο αγοράς για τον αγοραστή με τις πλασματικές αντικειμενικές τιμές που ισχύουν από το 2007.

Ετσι, και αν ακόμη ο αγοραστής επικαλεστεί ανάλωση κεφαλαίου από αποταμιεύσεις παλαιοτέρων ετών για να μειώσει το τεκμήριο αγοράς, θα ελεγχθούν τα εισοδήματα που δήλωνε τα προηγούμενα χρόνια. Ο,τι δεν μπορεί να δικαιολογηθεί από δηλωθέντα εισοδήματα του παρελθόντος, η Εφορία το θεωρεί «κρυφό πλουτισμό» και το φορολογεί με συντελεστή έως 45%! Ακόμη και στην περίπτωση που κάποιος πουλούσε το ίδιο ακίνητο στη συμβολική τιμή του ενός ευρώ (το χάριζε δηλαδή, αλλά ήθελε να αποφύγει τον φόρο δωρεάς που επιβάλλεται στην αντικειμενική) για την Εφορία παρέμενε σε ισχύ το τεκμήριο των 120.000 ευρώ.

 

 

Οδηγίες για την υπεραξία

Οδηγίες για τον προσδιορισμό του χρόνου κτήσης ακίνητης περιουσίας και το καθορισμό της τιμής κτήσης σε ειδικές περιπτώσεις που δεν είναι εύκολο να προσδιοριστεί ο φόρος υπεραξίας κατά τις μεταβιβάσεις ακινήτων παρέχει με εγκύκλιό του ο υφυπουργός Οικονομικών, Γ.Μαυραγάνης.

Η εγκύκλιος του υφυπουργού Οικονομικών έρχεται να απαντήσει σε μια σειρά από πρακτικά ζητήματα που προέκυψαν κατά τις μεταβιβάσεις  ακινήτων και αφορούν στην ανακατανομή χιλιοστών επί κοινού οικοπέδου, σε περιπτώσεις οικοπέδων με κατεδαφισμένα κτίσματα, σε περιπτώσεις που έχει τακτοποιηθεί πολεοδομικά εξ ολοκλήρου ή μερικώς κάποια αυθαίρετη κατασκευή, σε περιπτώσεις μεταβίβασης ενιαίας οικοδομής, κ.α..

 

Ανακατανομή χιλιοστών

 

Σύμφωνα με την εγκύκλιο σε περίπτωση απόκτησης οριζόντιας ή κάθετης ιδιοκτησίας και εν συνεχεία ανακατανομής χιλιοστών επί του κοινού οικοπέδου (χωρίς μεταβιβαστικό αποτέλεσμα), ως χρόνος και τιμή κτήσης λογίζεται ο χρόνος και η τιμή κτήσης των οριζόντιων και κάθετων ιδιοκτησιών των οποίων ανακατανεμήθηκε το ποσοστό ιδιοκτησίας.

Εάν στην παραπάνω περίπτωση, επί του κοινού οικοπέδου σε οριζόντια ή κάθετη ιδιοκτησία εντάσσεται αυθαίρετη κατασκευή, η οποία έχει εξολοκλήρου τακτοποιηθεί, η τιμή κτήσης αυτής υπολογίζεται με αναγωγή της επιφάνειας της αυθαίρετης κατασκευής στην τιμή της αρχικής (οριζόντιας ή κάθετης) ιδιοκτησίας.

 

Κατεδάφιση κτίσματος

 

Σε περίπτωση που έχει αποκτηθεί οικόπεδο ή αγροτεμάχιο με κτίσμα και στη συνέχεια κατεδαφισθεί το κτίσμα και μεταβιβασθεί το ακάλυπτο οικόπεδο, η τιμή κτήσης του μεταβιβαζόμενου ακινήτου προσδιορίζεται με τη χρήση του Δείκτη Τιμών Κατοικιών του Ν. 4172/2013.

 

Πολεοδομική τακτοποίηση αυθαιρέτου

 

Σε περίπτωση απόκτησης ακάλυπτου οικοπέδου/αγροτεμαχίου και εν συνεχεία ανέγερσης επ’ αυτού κτίσματος, χωρίς οικοδομική άδεια ανέγερσης, και στη συνέχεια τακτοποίησης αυτού ως εξ ολοκλήρου αυθαιρέτου, ως τιμή κτήσης λαμβάνεται η τιμή κτήσης του ακάλυπτου οικοπέδου/αγροτεμαχίου (ανεξαρτήτως χρόνου απόκτησης αυτού) προσαυξημένη με συντελεστή 20%.

Σε περίπτωση απόκτησης με επαχθή αιτία κτίσματος και στη συνέχεια πολεοδομικής τακτοποίησης μερικώς αυθαίρετης κατασκευής (βοηθητικής ή κύριας χρήσης), προγενέστερης της απόκτησης του ακινήτου, ως τιμή κτήσης του συνολικά μεταβιβαζόμενου ακινήτου (νόμιμου και τακτοποιηθέντος) θεωρείται η τιμή κτήσης του νόμιμου κτίσματος.

Σε περίπτωση απόκτησης με επαχθή αιτία κτίσματος και στη συνέχεια πολεοδομικής τακτοποίησης μερικώς αυθαίρετης κατασκευής (βοηθητικής ή κύριας χρήσης), μεταγενέστερης της απόκτησης, η τιμή κτήσης του συνολικά μεταβιβαζόμενου ακινήτου (νόμιμου και τακτοποιηθέντος) προσδιορίζεται με πρόσθεση στην αξία της αποκτηθείσας νόμιμης επιφάνειας της αξίας της τακτοποιημένης, η οποία προσδιορίζεται με αναγωγή στην αξία της νόμιμης επιφάνειας του κτίσματος, κατά το λόγο της επιφάνειας της τακτοποιημένης προς την επιφάνεια της νόμιμης.

Σε περίπτωση απόκτησης κτίσματος με κληρονομική διαδοχή ή από χαριστική αιτία, και, στη συνέχεια, πολεοδομικής τακτοποίησης μερικώς αυθαίρετης κατασκευής, προϋφιστάμενης της κληρονομικής διαδοχής ή της χαριστικής αιτίας, ως τιμή κτήσης του συνολικά μεταβιβαζόμενου ακινήτου (νόμιμου και τακτοποιηθέντος) θεωρείται η τιμή κτήσης του αρχικού αποκτηθέντος ακινήτου και η επιπρόσθετη αξία της μερικώς αυθαίρετης, βάσει της οποίας υπολογίστηκε ο φόρος κληρονομιάς, δωρεάς, γονικής παροχής ή χορηγήθηκε απαλλαγή από αυτόν, υπό την προϋπόθεση της υποβολής σχετικής διορθωτικής − συμπληρωματικής δήλωσης.

Σε περίπτωση απόκτησης κτίσματος με κληρονομική διαδοχή ή από χαριστική αιτία και, στη συνέχεια, πολεοδομικής τακτοποίησης μερικώς αυθαίρετης κατασκευής, μεταγενέστερης της κληρονομικής διαδοχής ή της χαριστικής αιτίας, η τιμή κτήσης του συνολικά μεταβιβαζόμενου ακινήτου (νόμιμου και τακτοποιηθέντος) προσδιορίζεται με πρόσθεση στην αξία της αποκτηθείσας νόμιμης επιφάνειας της αξίας της τακτοποιημένης, η οποία προσδιορίζεται με αναγωγή στην αξία της νόμιμης επιφάνειας του κτίσματος κατά το λόγο της επιφάνειας της τακτοποιημένης προς την επιφάνεια της νόμιμης.

 

Αποπεράτωση ημιτελούς κτίσματος

 

Σύμφωνα με την εγκύκλιο σε περίπτωση απόκτησης ημιτελούς κτίσματος και στη συνέχεια, είτε βάσει της ίδιας άδειας ανέγερσης είτε κατόπιν έκδοσης νέας άδειας ανέγερσης ή ανανέωσης της υπάρχουσας πολεοδομικής άδειας, πώλησης αυτού ως ημιτελούς -σε οποιοδήποτε στάδιο κατασκευής προ της αποπεράτωσης του-, η τιμή κτήσης υπολογίζεται με βάση την αξία που αυτό είχε αποκτηθεί.

Σε περίπτωση απόκτησης ημιτελούς κτίσματος και στη συνέχεια, είτε βάσει της ίδιας άδειας ανέγερσης είτε κατόπιν έκδοσης νέας άδειας ανέγερσης ή ανανέωσης της υπάρχουσας πολεοδομικής άδειας, πώλησης αυτού ως αποπερατωμένου, η τιμή κτήσης υπολογίζεται σύμφωνα με το Ν. 4172/2013.

 

Ενιαίο δηλωθέν τίμημα/αξία κτήσης

 

Σε περίπτωση που με το ίδιο συμβόλαιο αποκτήθηκαν εξ επαχθούς αιτίας περισσότερες αυτοτελείς ιδιοκτησίες με ενιαίο δηλωθέν τίμημα αγοράς και, στη συνέχεια, μεταβιβάζονται με επαχθή αιτία μία ή περισσότερες εξ αυτών, η τιμή κτήσης της ή των μεταβιβαζόμενων ιδιοκτησιών προσδιορίζεται με αναγωγή του συνολικού τιμήματος κατά το λόγο της αντικειμενικής αξίας της μεταβιβαζόμενης αυτοτελούς ιδιοκτησίας προς την συνολική αντικειμενική αξία των κτηθέντων (κατά το χρόνο της απόκτησης τους) και, εάν δεν υπάρχει αντικειμενική αξία, γίνεται αναγωγή με βάση την οικεία φορολογητέα αξία εφόσον υπάρχει για κάθε μία αυτοτελή ιδιοκτησία και αν ούτε αυτή υπάρχει, τότε η τιμή κτήσης προσδιορίζεται σύμφωνα με το Ν. 4172/2013.

Σε περίπτωση που με το ίδιο συμβόλαιο αποκτήθηκαν από χαριστική αιτία ή με κληρονομική διαδοχή περισσότερες αυτοτελείς ιδιοκτησίες με ενιαία αξία και, στη συνέχεια, μεταβιβάζονται με επαχθή αιτία μία ή περισσότερες ες αυτών, η τιμή κτήσης της ή των μεταβιβαζόμενων ιδιοκτησιών προσδιορίζεται με αναγωγή της αντικειμενικής ή (εφ’ όσον αυτή δεν υφίσταται) της φορολογητέας αξίας κτήσης των μεταβιβαζόμενων ακινήτων, εφόσον αυτή υφίσταται για κάθε μία ιδιοκτησία, στην συνολική αντικειμενική ή (εφ’ όσον αυτή δεν υφίσταται) στην φορολογητέα αξία απόκτησης τους και, εάν δεν υπάρχει αντικειμενική ή φορολογητέα αξία, τότε η αξία κτήσης θα προσδιοριστεί με το Δείκτη Τιμών Κατοικιών.

Σε περίπτωση κτήσης από οποιαδήποτε αιτία ενιαίας οριζόντιας ιδιοκτησίας, και στη συνέχεια διάσπασης αυτής σε νέες μερικότερες και μεταβίβασης κάποιας από αυτές, ως τιμή κτήσης λαμβάνεται αυτή που προκύπτει από την αναγωγή της αξίας κτήσης της επιφάνειας της συνολικά κτηθείσας ιδιοκτησίας στην αξία που αντιστοιχεί στην μεταβιβαζόμενη επιφάνεια.

Σε περίπτωση κτήσης από οποιαδήποτε αιτία ενιαίου ακάλυπτου οικοπέδου ή αγροτεμαχίου, και στη συνέχεια κατάτμησης αυτού σε νέα μερικότερα και μεταβίβασης κάποιου από αυτά, ως τιμή κτήσης λαμβάνεται αυτή που προκύπτει από την αναγωγή της αξίας κτήσης της επιφάνειας του αρχικού ενιαίου οικοπέδου στην αξία που αντιστοιχεί στην μεταβιβαζόμενη έκταση.

 

Σε περίπτωση κτήσης από οποιαδήποτε αιτία ενιαίου ακάλυπτου οικοπέδου και στη συνέχεια υπαγωγής αυτού στις διατάξεις του Ν.Δ. 1024/1971 (κάθετη συνιδιοκτησία) και δημιουργίας επιμέρους αυτοτελών ιδιοκτησιών, σε περίπτωση μεταβίβασης κάποιας από αυτές, ως τιμή κτήσης λαμβάνεται αυτή που προκύπτει από την αναγωγή του ποσοστού της μεταβιβαζόμενης ιδιοκτησίας στη συνολική αξία του ενιαίου ακάλυπτου οικοπέδου.

 

Μεταβίβαση ενιαίας οικοδομής

 

Σε περίπτωση μεταβίβασης ενιαίας οικοδομής η οποία έχει ανεγερθεί με αυτεπιστασία τμηματικά με διαφορετικές άδειες, ως χρόνος κτήσης λογίζεται ο χρόνος έκδοσης της τελευταίας οικοδομικής άδειας ανέγερσης και η τιμή κτήσης προσδιορίζεται με τη χρήση του Δείκτη Τιμών Κατοικιών του Ν. 4172/2013.

 

Μεταβίβαση ακίνητου που προήλθε μερικώς από ανέγερση

 

Σε περίπτωση πώλησης ακινήτου−κτίσματος (συμπεριλαμβανομένων των αυτοτελών ιδιοκτησιών), το οποίο αποκτήθηκε κατά ιδανικό μερίδιο ως οικόπεδο και ανεγέρθηκε από τον πωλητή με αυτεπιστασία είτε με το σύστημα της αντιπαροχής, και απόκτησης από το ίδιο πρόσωπο, πριν από την πώληση, έτερου ποσοστού από άλλη αιτία (επαχθή ή χαριστική), η συνολική τιμή κτήσης του μεταβιβαζόμενου κτίσματος υπολογίζεται με την αναγωγή της αξίας του ποσοστού που αποκτήθηκε από άλλη αιτία στην συνολική αξία του μεταβιβαζόμενου ακινήτου.

 

Νόμιμη Προσθήκη κτίσματος

 

Σε περίπτωση απόκτησης οριζόντιας ή κάθετης ιδιοκτησίας με επαχθή ή χαριστική αιτία ή λόγω κληρονομικής διαδοχής και εν συνεχεία κατασκευής νόμιμης προσθήκης, ως χρόνος κτήσης του μεταβιβαζόμενου ακινήτου (αρχικής και μεταγενέστερης κατασκευής) λαμβάνεται ο χρόνος έκδοσης της τελευταίας οικοδομικής άδειας.

Η τιμή κτήσης προσδιορίζεται με τη χρήση του Δείκτη Τιμών Κατοικιών του Ν. 4172/2013 εφόσον η επιφάνεια της προσθήκης υπερβαίνει κατά ποσοστό 75% την επιφάνεια της αρχικής ιδιοκτησίας. Σε διαφορετική περίπτωση ως τιμή κτήσης του μεταβιβαζόμενου ακινήτου λαμβάνεται αυτή της αρχικής ιδιοκτησίας.

Εάν ο τίτλος κτήσης της προηγούμενης περίπτωσης αναφέρεται σε χρόνο προ του 1995 και η οικοδομική άδεια της νόμιμης προσθήκης εκδόθηκε μετά την 1.1.1995, η τιμή κτήσης του μεταβιβαζόμενου ακινήτου προσδιορίζεται σε κάθε περίπτωση με τη χρήση του Δείκτη Τιμών Κατοικιών του Ν. 4172/2013.

 

Έγκριση πολεοδομικής μελέτης

 

Σε περιπτώσεις που μετά την κύρωση των οικείων πράξεων εφαρμογής μεταβιβάζονται οικόπεδα, τα οποία έχουν αποκτηθεί είτε ως οικόπεδα, είτε ως αγροτεμάχια με οποιοδήποτε τίτλο κτήσης, ως χρόνος κτήσης θεωρείται ο χρόνος κύρωσης της πράξης εφαρμογής, ακόμα και αν η πράξη εφαρμογής αφορά τμήμα του μεταβιβαζόμενου ακινήτου.

Σε περιπτώσεις που μετά την έγκριση πολεοδομικής μελέτης ή την έκδοση της αντίστοιχης διοικητικής πράξης καθορισμού των ορίων οικισμού μεταβιβάζονται οικόπεδα, τα οποία έχουν αποκτηθεί είτε ως οικόπεδα, είτε ως αγροτεμάχια με οποιοδήποτε τίτλο κτήσης, ως χρόνος κτήσης θεωρείται ο χρόνος έγκρισης της πολεοδομικής μελέτης ή έκδοσης της αντίστοιχης διοικητικής πράξης καθορισμού των ορίων οικισμού ακόμα και αν η πολεοδομική μελέτη ή διοικητική πράξη αφορά τμήμα του μεταβιβαζόμενου ακινήτου.

Αγορά στο κόκκινο

Παραμένει «υπό το μηδέν» η θερμοκρασία στην αγορά κατοικίας, καθώς μετά την εξομάλυνση των προβλημάτων που δημιούργησε η ασάφεια ως προς τον τρόπο εφαρμογής του φόρου υπεραξίας, όλο και περισσότεροι ενδιαφερόμενοι αγοραστές διαπιστώνουν ότι δεν έχουν τη δυνατότητα να αποκτήσουν το ακίνητο της επιλογής τους, για φορολογικούς λόγους. Ο λόγος είναι ότι πολλοί από τους αγοραστές καλούνται να δικαιολογήσουν εισοδήματα που δεν έχουν, καθώς το «πόθεν έσχες» που εφαρμόζεται στην αγορά ακινήτων από τις αρχές του έτους υπολογίζεται επί των αντικειμενικών αξιών και όχι επί της πραγματικής αξίας του ακινήτου. Στο παρελθόν, μια τέτοια ρύθμιση δεν θα προκαλούσε κάποιο πρόβλημα, καθώς οι πραγματικές αξίες ήταν, κατά κανόνα, υψηλότερες των αντικειμενικών. Σήμερα, όμως, τα ακίνητα που καταγράφουν τη μεγαλύτερη ζήτηση πωλούνται σε τιμές πολύ χαμηλότερες της αντικειμενικής. Πρόκειται για μεταχειρισμένα, ηλικίας άνω των 10-15 ετών, τα οποία πωλούνται από ιδιώτες και καταγράφουν τιμές πολύ χαμηλότερες της αντικειμενικής. Σε μικρότερo βαθμό, ανάλογο πρόβλημα προκύπτει και στις περιπτώσεις που κάποιο νεόδμητο διαμέρισμα επιχειρηθεί να πωληθεί σε τιμή χαμηλότερη της αντικειμενικής, φαινόμενο που γίνεται πλέον όλο και πιο συχνό, ιδίως σε περιοχές χαμηλής ζήτησης.

Σύμφωνα με πρόσφατα στοιχεία μεσιτικών γραφείων, συνολικά, στο κέντρο της Αθήνας οι αντικειμενικές τιμές στα νεόδμητα ακίνητα είναι υψηλότερες σε ποσοστό από 3% έως 33%, ανάλογα με την περιοχή, ενώ στα παλαιότερα διαμερίσματα, η απόκλιση κυμαίνεται από 20% έως 70%. Αντίστοιχα, στις περιοχές των βορείων προαστίων, στα παλαιότερα διαμερίσματα, οι αντικειμενικές είναι υψηλότερες από 3,5% έως 60%, ενώ στα νεόδμητα η αντίστοιχη διαφορά φθάνει έως και 15%. Χαρακτηριστικό είναι το παράδειγμα της Κυψέλης, όπου οι τιμές πώλησης των παλιών διαμερισμάτων διαμορφώνονται μεταξύ 300 - 400 ευρώ/τ.μ., τη στιγμή που η ελάχιστη αντικειμενική αγγίζει τα 900 ευρώ/τ.μ. (απόκλιση της τάξεως του 70%). Αντίστοιχα, τα νεόδμητα διαμερίσματα της Κυψέλης πωλούνται αντί 1.000 ευρώ/τ.μ., όταν η ελάχιστη αντικειμενική τιμή διαμορφώνεται κατά 33% υψηλότερα, στα 1.500 ευρώ/τ.μ.

Ως εκ τούτου, πολλές συμφωνίες αγοραπωλησίας που είχαν γίνει κατά τους πρώτους τέσσερις μήνες του έτους, όταν είχε δημιουργηθεί το πρόβλημα με τον φόρο υπεραξίας, πλέον «σκοντάφτουν» εκ νέου, καθώς οι αγοραστές αδυνατούν να δικαιολογήσουν τα απαιτούμενα ποσά, με βάση τις αντικειμενικές αξίες. Ως εκ τούτου, η αγορά μετατρέπεται πλέον σε προνόμιο για «λίγους», οι οποίοι διαθέτουν την απαιτούμενη περιουσία να καλύψουν τις απαιτήσεις του «πόθεν έσχες» και με τον τρόπο αυτό, να επωφεληθούν των σημαντικότατων ευκαιριών αγοράς που παρουσιάζονται.

Σύμφωνα με φορείς του κλάδου, είναι αναγκαία μια διορθωτική ρύθμιση, η οποία να λαμβάνει υπόψη της τις ιδιαιτερότητες που έχουν διαμορφωθεί στην αγορά κατοικίας, μετά την πτώση των τιμών κατά τη διάρκεια των τελευταίων ετών.

Σηκώνουν τα ...χέρια

Απειλεί να τιναχθεί στον αέρα ο φετινός προϋπολογισμός εξαιτίας της αδυναμίας των πολιτών να πληρώσουν τους φόρους. Και μάλιστα προτού ξεκινήσει η αποστολή των εκκαθαριστικών για τον φόρο εισοδήματος και τον ΕΝΦΙΑ.

Τα ληξιπρόθεσμα χρέη των πολιτών έχουν φτάσει πλέον στα 66,37 δις. ευρώ καθώς μέσα στους πρώτους μήνες του 2014 αυξήθηκαν κατά 5,2 δις ευρώ επιβεβαιώνοντας την αδυναμία των φορολογούμενων να πληρώσουν.

Είναι χαρακτηριστικό ότι τον Μάιο προστέθηκαν στους απλήρωτους φόρους άλλα 873 εκατ. ευρώ. Ετσι, σύμφωνα με στοιχεία της Γενικής Γραμματείας Δημοσίων Εσόδων, το Μάιο το συνολικό ληξιπρόθεσμο χρέος των φορολογούμενων προς το δημόσιο διαμορφώθηκε στα 66,370 δισεκατομμύρια ευρώ, έναντι 65,969 που ήταν τον Απρίλιο. Η αύξηση αυτή προέρχεται από τα εξής:

- την αύξηση κατά 873 εκατομμυρίων ευρώ του νέου ληξιπρόθεσμου χρέους προς το δημόσιο, δηλαδή των οφειλών που κατέστησαν ληξιπρόθεσμες από τις αρχές του 2014.

- τη μείωση του παλαιού ληξιπρόθεσμου χρέους (αυτού που κατέστη ληξιπρόθεσμο έως το τέλος του 2013) κατά 472 εκατομμύρια ευρώ, καθώς από τα 61,644 δισ. ευρώ μειώθηκε το Μάιο στα 61,172 δισ. ευρω. Η μείωση αυτή οφείλεται κατά κύριο λόγο στην είσπραξη 150 εκατομμυρίων ευρώ και στη διαγραφή ως ανείσπρακτων άλλων 333 εκατομμυρίων ευρώ.

Κι όλα αυτά την ώρα που το υπουργείο Οικονομικών ανακοινώνει πρωτογενές πλεόνασμα 707 εκατ. ευρώ στο πεντάμηνο Ιανουαρίου - Μαΐου, το οποίο είναι υψηλότερο κατά 499 εκατ. ευρώ από τον πρόσφατα αναθεωρημένο στόχο, ενώ ειδικά τα φορολογικά έσοδα ήταν υψηλότερα κατά 140 εκατ. ευρώ σε σχέση με τον επικαιροποιημένο στόχο.

Στο οικονομικό επιτελείο επικρατεί έντονος προβληματισμός καθώς οι απλήρωτοι φόροι αυξάνονται με ρυθμό περίπου 1 δις ευρώ το μήνα. Και θα γίνουν ακόμη χειρότερα επειδή από τον Ιούλιο θα ξεκινήσει η πληρωμή του φόρου ακινήτων και του φόρου εισοδήματος ενώ μέχρι το τέλος του έτους οι Ελληνες πρέπει να πληρώσουν πάνω από 11 δις ευρώ στην εφορία.

Απο την ΔΕΗ στην εφορία

Την προσοχή των καταναλωτών που δεν έχουν εξοφλήσει το ΕΕΤΑ («χαράτσι») του 2013 εφιστά η ΔΕΗ με χθεσινή ανακοίνωσή της. Ειδικότερα, όπως επισημαίνει η εταιρεία στο τέλος Ιουλίου θα επιστρέψει στο υπουργείο Οικονομικών όλα τα ανεξόφλητα ποσά του Εκτακτου Ειδικού Τέλους Ακινήτων (ΕΕΤΑ), όπως ονομάζεται επισήμως.

Αυτό πρακτικά σημαίνει ότι όποιος πελάτης εξοφλήσει μετά την 25η Ιουλίου 2014 λογαριασμό που έχει λήξει, τυχόν ανεξόφλητο ποσό ΕΕΤΑ που περιλαμβάνεται σε αυτόν, δεν θα αποτελεί πλέον οφειλή στη ΔΕΗ, καθώς αυτή θα έχει μεταφερθεί στην εφορία. Με άλλα λόγια, ο καταναλωτής θα πρέπει να γνωρίζει ότι καταβάλλοντας μετά τις 25 Ιουλίου στη ΔΕΗ οφειλή που αντιστοιχεί στο ΕΕΤΑ στην ουσία δεν αποπληρώνει το «χαράτσι», αλλά προπληρώνει λογαριασμό της ΔΕΗ. Η οφειλή του ΕΕΤΑ παραμένει, καθώς μετά τον Ιούλιο πρέπει να καταβληθεί στην εφορία. Μάλιστα, μέσω του taxisnet εκδίδεται σχετική ειδοποίηση καταβολής φόρου. Το επιπλέον ποσό που πιθανώς κάποιος έχει πληρώσει στη ΔΕΗ, νομίζοντας ότι εξοφλεί το ΕΕΤΑ, δεν χάνεται αλλά θα πιστωθεί στον αμέσως επόμενο λογαριασμό του ηλεκτρικού ρεύματος που θα εκδοθεί από τον Αύγουστο του 2014 και μετά. Το πιστωτικό ποσό θα εμφανίζεται διακριτά στον λογαριασμό της ΔΕΗ και συγκεκριμένα με την ένδειξη «ΕΠΙΣΤΡΟΦΗ ΕΕΤΑ ΔΟΥ». Εάν από την πίστωση προκύψει επιστροφή ποσού για τον πελάτη και επιθυμεί την άμεση καταβολή του τότε μπορεί να μεταβεί σε οποιοδήποτε κατάστημα της ΔΕΗ, προσκομίζοντας έναν πρόσφατο λογαριασμό και την αστυνομική του ταυτότητα – ο ίδιος ή εξουσιοδοτημένο από αυτόν άτομο.

Η ΔΕΗ συστήνει στους πελάτες της για την καλύτερη εξυπηρέτησή τους να καλούν για πληροφορίες στην τηλεφωνική γραμμή 11770 πριν μεταβούν σε κατάστημα της εταιρείας.

  • Ακίνητα Τραπεζών

Τα Ακίνητα στη Ζωή μας

pomidaani

nomisma_140x60
baner-pontiki