Real Estate News NETWORKSOCIALOPINION.GR | INVESTNEWS.GR | PARATIRITIS.GR | PREMIUM.PARATIRITIS.GR

Φόροι

Φοροπαγίδα για 500.000 ιδιοκτήτες

Έως στις 25 Νοεμβρίου 2014, όλοι οι οικοδομικοί συνεταιρισμοί πρέπει να αλλάξουν υποχρεωτικά το καθεστώς λειτουργία τους, ώστε να φορολογούνται ως κερδοσκοπικές εμπορικές επιχειρήσεις αλλιώς αυτοδικαίως παύουν οριστικά να υφίστανται και διαλύονται! Μεταξύ των χιλιάδων ιδιοκτητών επικρατεί αναστάτωση και κλίμα αναταραχής. Στα γραφεία των οικοδομικών συνεταιρισμών φθάνουν ήδη πρώτη φορά στα χρονικά ειδοποιητήρια του υπουργείου Οικονομικών, με τα οποία καλούνται να πληρώσουν τόσο για το 2012 όσο και το 2013 τέλος επιτηδεύματος ύψους 500 ευρώ ετησίως, ενώ στο εξής γίνεται γνωστό ότι θα φορολογούνται ως έσοδα με υποχρέωση καταβολής του αναλογούντος ΦΠΑ ακόμη και οι εισφορές των μελών τους, όπως επίσης οι δαπάνες του συνεταιρισμού για τα αναγκαία έργα κοινόχρηστων υποδομών μέχρι απλές εργασίες συντήρησης. Επαληθεύονται στην πράξη οι φόβοι των συνεταιριστών, πως η ρύθμιση του 2012 (ν. 4067/2012 για το νέο οικοδομικό κανονισμό), που περιορίζει τις αρμοδιότητες του υπουργείου Περιβάλλοντος στις διαδικασίες χωροθέτησης και πολεοδόμησης, αναφέροντας ότι «η εποπτεία λειτουργίας των οικοδομικών συνεταιρισμών ανήκει στο υπουργείο Οικονομικών, σύμφωνα με το νόμο 1667/86» έκρυβε εισπρακτικές και φορολογικές σκοπιμότητες. Οι συνεταιριστές φοβούνται τώρα ότι η νέα ρύθμιση-τελεσίγραφο του υπουργείου Οικονομικών θα οδηγήσει μεγάλο αριθμό, πολλές δεκάδες, ίσως και εκατοντάδες συνεταιρισμών, που λόγω της πολυετούς ακινησίας των θεμάτων τους αντιμετωπίζουν λειτουργικά και άλλα προβλήματα, να τιναχθούν στον αέρα, με ενδεχόμενο ακόμη και να χάσουν τις εκτάσεις τους, δηλαδή να αναγκαστούν να τις ξεπουλήσουν φθηνά είτε να περιέλθουν στο Δημόσιο, χωρίς ανταλλάγματα.

Επιστολή των μεσιτών για την υπεραξία

Ανοικτή επιστολή προς τον πρωθυπουργό για τον φόρο υπεραξίας, δημοσιοποίησαν οι κτηματομεσίτες οι οποίοι χαρακτηρίζουν παράλογο το μέτρο που έχει προκαλέσει πρόβλημα στην αγορά. Στην επιστολή αναφέρουν:

Κύριε Πρωθυπουργέ,

Δυστυχώς, η επιβολή του φόρου υπεραξίας μόνο προβλήματα δημιουργεί στην Ελληνική κτηματαγορά κάτι το οποίο είχε επισημάνει η Ομοσπονδία Κτηματομεσιτών Ελλάδος (ΟΜΑΣΕ). Παρότι έχει ανακοινωθεί πριν από έξι μήνες δεν μπορεί να εφαρμοστεί με αποτέλεσμα πολλές αγοραπωλησίες και ιδιαίτερα από ξένους να μην μπορούν να ολοκληρωθούν. Τα ίδια αποτελέσματα και προβλήματα είχαμε όταν είχε επιβληθεί δυο φορές στο παρελθόν όπου άμεσα οι τότε κυβερνήσεις τον απέσυραν. Ο φόρος υπεραξίας δεν μπορεί να επιβληθεί λόγω των ψεύτικων και υψηλών αντικειμενικών αξιών που υπάρχουν στην αγορά. Επίσης, δεν μπορεί με ακρίβεια να προσδιοριστεί η πραγματική τιμή κτήσης ενός πωληθέντος ακινήτου σήμερα. Και εάν υπολογιστεί θα είναι ένας ψεύτικος, άδικος και παράλογος φόρος που θα αναγκάζονται οι καταματωμένοι ιδιοκτήτες ακινήτων να πληρώσουν. Ειδικά οι ιδιοκτήτες ακινήτων που έχουν αγοράσει πριν μια δεκαετία (δηλαδή από το 2001-2008) δεν έχουν κανένα κέρδος εάν πουλήσουν σήμερα διότι οι τιμές έχουν μειωθεί τουλάχιστον 50%. Άρα για ποιον φόρο υπεραξίας μιλάμε; Η λύση να πληρώνεται με ποσοστό ο φόρος υπεραξίας χωρίς να υπολογίζεται η διαφορά αξίας είναι και αυτός παράλογος γιατί πολλαπλασιάζεται με την ψεύτικη αντικειμενική αξία. Πρέπει επιτέλους να καταλάβει η Κυβέρνηση ότι χρειάζονται μέτρα τόνωσης της αγοράς και όχι υπέρμετροι φόροι με προβλήματα. Παρότι ήταν σωστή η μείωση του φόρου μεταβίβασης στο 3%, η επιβολή του φόρου υπεραξίας θεωρείται από την αγορά πλάνη της κυβέρνησης ως προς τους Έλληνες πολίτες που μεθοδευμένα αντί για μείωση δημιουργεί αύξηση σε κάθε αγοραπωλησία.

Κύριε Πρωθυπουργέ, Πρέπει να επιληφθείτε άμεσα αυτού του παραλογισμού και να δώσετε εντολή για άμεση κατάργηση του φόρου υπεραξίας και νέα κίνητρα για να υπάρξει σταθερότητα και ανάπτυξη στην αγορά ακινήτων.

Χωρις υπεραξία τα παλαιά ακινητα;

Την απαλλαγή από το φόρο υπεραξίας όλων των ακινήτων που έχουν διακρατηθεί για περισσότερα από 25 ή 30 έτη εξετάζει σοβαρά το υπουργείο Οικονομικών. Πρόκειτια για μια λύση που προωθείται προκειμένου να αρθεί το αδιέξοδο που έχει δημιουργηθεί στις μεταβιβάσεις ακινήτων λόγω του φόρου υπεραξίας. Ένα από τα σημαντικότερα προβλήματα με το οποίο βρίσκονται αντιμέτωποι οι φορολογούμενοι και οι συμβολαιογράφοι είναι η εξεύρεση της τιμής απόκτησης ενός ακινήτου όταν αυτό έχει αποκτηθεί πριν από δυο ή τρεις δεκαετίες. Πριν το 1982 δεν υπήρχαν αντικειμενικές τιμές ενώ σε πολλές περιπτώσεις έχουν αποκτηθεί ακίνητα για τα οποία δεν είναι εφικτός ο υπολογισμός της αξίας τους (χρησικτησία, ανταλλαγή, οικοδόμηση σε ιδιόκτητο οικόπεδο κλπ). Η τιμή κτήσης είναι ένας βασικός προσδιοριστικός παράγοντας υπολογισμού του φόρου υπεραξίας. Ο φόρος υπολογίζεται με συντελεστή 15% επί της διαφοράς μεταξύ της τιμής κτήσης και της τιμής πώλησης ενός ακινήτου, αφού πρώτα αποπληθωριστεί η τιμή κτήσης (εφαρμόζεται συντελεστής μείωσης της αξίας έως και 39%). Αυτό που εξετάζει το υπουργείο Οικονομικών είναι να απλοποιήσει τη διαδικασία υπολογισμού του φόρου απαλλάσσοντας από το φόρο υπεραξίας τα ακίνητα τα οποία πωλούνται αλλά έχουν διακρατηθεί από τους πωλητές για περισσότερα από 25 ή 30 χρόνια από την απόκτησή τους. Να σημειωθεί ότι αντίστοιχη εξαίρεση είχε ισχύει και το 2006 όταν είχε θεσπιστεί ο Φόρος Αυτόματου Υπερτιμήματος. Από το φόρο είχαν απαλλαγεί τότε τα ακίνητα που είχαν διακρατηθεί από τους φορολογούμενους για περισσότερα από 25 έτη. Για να ξεπεραστούν τα προβλήματα που έχουν δημιουργηθεί με το φόρο υπεραξίας, το υπουργείο Οικονομικών σχεδιάζει να εκδώσει σύντομα απόφαση που θα ορίζει, μεταξύ άλλων, ότι ο υπολογισμός του φόρου θα γίνεται από την ίδια την εφορία μετά την υποβολή σχετικής δήλωσης από τον πωλητή του ακινήτου. Ο συμβολαιογράφος θα είναι υπεύθυνος μόνο για την παρακράτηση και απόδοση του φόρου υπεραξίας. Η δήλωση υπεραξίας θα υποβάλλεται από τον πωλητή στην εφορία πριν από την υπογραφή του συμβολαίου, θα ελέγχεται, θα βεβαιώνεται ο φόρος και θα εκδίδεται η ταυτότητα οφειλής για την πληρωμή σε τράπεζα ή στα ΕΛΤΑ.

Πηγή:www.capital.gr

Αντισυνταγματικό το ΕΤΑΚ σε απαλλοτριωμένα ακίνητα

Η Ολομέλεια του Συμβουλίου της Επικρατείας (ΣτΕ) με τις υπ΄ αριθμ. 519 και 520/2014 αποφάσεις της έκρινε αντισυνταγματικό το ΕΤΑΚ και την έκτακτη εισφορά ακίνητης περιουσίας όταν αυτά επιβάλλονται σε δεσμευμένα ακίνητα, λόγω απαλλοτρίωσης. Συγκεκριμένα, η Ολομέλεια του ΣτΕ έκρινε αντισυνταγματική και αντίθετη στην Ευρωπαϊκή Σύμβαση Δικαιωμάτων του Ανθρώπου την επιβολή Ενιαίου Τέλους Ακινήτων (ΕΤΑΚ), όπως και την επιβολή της έκτακτης εισφοράς ακίνητης περιουσίας, επί των ακινήτων τα οποία έχουν αναγκαστικά απαλλοτριωθεί, ανεξάρτητα αν η απαλλοτρίωση έχει ολοκληρωθεί ή όχι. Ειδικότερα, το ΣτΕ έκρινε ότι η επιβολή ΕΤΑΚ σε ακίνητα που «βρίσκονται υπό ειδικές συνθήκες από άποψη πολεοδομικών βαρών και περιορισμών, όπως είναι εκείνα που έχουν απαλλοτριωθεί, λόγω ρυμοτομίας χωρίς να έχει συντελεσθεί η απαλλοτρίωση, θα έπρεπε να χρησιμοποιηθούν συντελεστές τέτοιοι που να αποδίδουν, κατά το δυνατόν, την πραγματική επίδραση που έχει η απαλλοτρίωση στην αξία του ακινήτου κατά τα χρόνο της φορολογίας». Δηλαδή, συνεχίζει η Ολομέλεια του ΣτΕ, θα έπρεπε να προβλέπεται μηδενικός συντελεστής και «κατ΄ ακολουθίαν, εξαίρεση από το φόρο» αφού ουσιαστικά οι ιδιοκτήτες δεν μπορούν να εκμεταλλευτούν τα επίμαχα ακίνητα τους.

Παράλληλα, στις αποφάσεις του ΣτΕ επισημαίνεται ότι η «υπαγωγή ενός τέτοιου ακινήτου σε φόρο ακίνητης περιουσίας, όπως είναι το ένδικο ενιαίο τέλος ακινήτων, αφ΄ ενός μεν θα συνιστούσε υπέρμετρη επιβάρυνση της ιδιοκτησίας κατά παράβαση του άρθρου 17 του Συντάγματος και του Πρώτου Πρόσθετου Πρωτόκολλου της ΕΣΔΑ, και αφ΄ ετέρου θα ερχόταν σε αντίθεση με το άρθρο 4 του Συντάγματος, αφού υπό τις συνθήκες αυτές, η κυριότητα του ακινήτου, ως αντικείμενο του φόρου, δεν θα αποτελούσε, για τον ιδιοκτήτη ένδειξη αντίστοιχης φοροδοτικής ικανότητας, όπως θα έπρεπε δηλαδή, τη φορολόγησή του, ανάλογα με τις δυνάμεις του». Κατόπιν αυτών, κρίθηκε από το ΣτΕ ότι η από 13.8.2008 απόφαση του υπουργού Οικονομίας που προβλέπει για την εν λόγω κατηγορία ακινήτων συντελεστής 0,80 επί της αξίας του ακινήτου, είναι ανίσχυρη, «με συνέπεια τα εν λόγω ακίνητα να εξαιρούνται από το ενιαίο τέλος του νόμου 3634/2008 (ΕΤΑΚ)» και «η εξαίρεση αυτή καταλαμβάνει και την έκτακτη εισφορά του νόμου 3808/2009, αφού και για την εισφορά αυτή εφαρμόζονται οι διατάξεις περί φορολογητέας αξίας που ισχύουν για το ενιαίο τέλος».

Το ΣτΕ το απασχόλησε η περίπτωση οικοπέδου 1.242 τ.μ. στην Θεσσαλονίκη το οποίο τέθηκε σε καθεστώς αναγκαστικής απαλλοτρίωσης. Στους ιδιοκτήτες του εν λόγω οικοπέδου επιβλήθηκε ΕΤΑΚ και έκτακτη εισφορά του έτους 2009. Στην περίπτωση αυτή το ΣτΕ ακύρωσε το εκκαθαριστικό σημείωμα των ιδιοκτητών ως προς το σκέλος του ΕΤΑΚ και της έκτακτης εισφοράς του 2009. Τέλος, η δεύτερη απόφαση του ΣτΕ αφορά περίπτωση ακινήτου στο πυθαγόρειο της Σάμου έκτασης 7.291 τ.μ., στο οποίο επιβλήθηκε ΕΤΑΚ. Το ακίνητο αυτό με απόφαση του υπουργού Πολιτισμού έχει κηρυχθεί ως αρχαιολογικός χώρος και η απαλλοτρίωση του δεν έχει ολοκληρωθεί ακόμα, λόγω της ανεύρεσης των αρχαιοτήτων. Δηλαδή, το εν λόγω ακίνητο είναι δεσμευμένο από την αρχαιολογική υπηρεσία λόγω αρχαιολογικής έρευνας.

Αντισυνταγματικό το χαράτσι

Αντισυνταγματικό είναι το «χαράτσι» για τα ακίνητα που πληρώθηκε τη διετία 2011 - 2012 μέσω των λογαριασμών της ΔΕΗ, σύμφωνα με απόφαση-βόμβα του Δ΄ τμήματος του Αρείου Πάγου, που θα προκαλέσει σοκ στο κυβερνητικό επιτελείο, καθώς έχει εισπράξει μεγάλα κονδύλια από το ΕΕΤΗΔΕ και βρίσκεται σε εξέλιξη η είσπραξή του με τη νέα μορφή (ως ΕΕΤΑ σε δόσεις) περιορισμένο κατά 10%. Αν υπερισχύσει στα επόμενα στάδια η αντισυνταγματικότητα το Δημόσιο θα αναγκαστεί να επιστρέψει περίπου 2 δισ.!

Η υπόθεση λόγω της αντισυνταγματικότητας και της οριακής πλειοψηφίας (3-2) παραπέμπεται στην Ολομέλεια Αρείου Πάγου για οριστική κρίση. Σημειώνεται ότι η Ολομέλεια του Συμβουλίου της Επικρατείας είχε κρίνει με μεγάλη πλειοψηφία συνταγματική την είσπραξη του ΕΕΤΗΔΕ. Τώρα το Δ΄ τμήμα ΑΠ κρίνει (293/14) τη ρύθμιση αντισυνταγματική στο σύνολό της, αλλά και αντίθετη στο 1ο Πρόσθετο Πρωτόκολλο της ΕΣΔΑ (Ευρωπαϊκή Σύμβαση Δικαιωμάτων Ανθρώπου) που προστατεύει τα περιουσιακά δικαιώματα. Αν η Ολομέλεια ΑΠ υιοθετήσει την άποψη αυτή, η υπόθεση θα πρέπει να παραπεμφθεί στο Ανώτατο Ειδικό Δικαστήριο (ΑΕΔ) για επίλυση, αφού θα υπάρχει σύγκρουση με το ΣτΕ. Επίσης, κρίθηκε από τον Άρειο Πάγο ότι το χαράτσι δεν είναι τέλος αλλά φόρος, ενώ η επιβολή του παραβιάζει το Πρώτο Πρόσθετο Πρωτόσκολο της ΕΣΔΑ.

Ακόμη, υπογραμμίζουν οι αρεοπαγίτες ότι το χαράτσι παραβιάζει πλειάδα συνταγματικών διατάξεων, όπως είναι:

- το άρθρο 2 που προστατεύει το σεβασμό και την αξία των πολιτών,

-το άρθρο 4 που επιβάλλει την ισότητα μεταξύ των πολιτών,

-το άρθρο 20 που προστατεύει το δικαίωμα των πολιτών να προσφεύγουν στα δικαστήρια,

-το άρθρο 21 που προστατεύει την οικογένεια και

-το άρθρο 78 που ξεκαθαρίζει ότι φόρος εισπράττεται μόνο εφόσον προβλέπεται από νόμο.

Ο εισηγητής της υπόθεσης  κατά τη συζήτηση της υπόθεσης είχε ταχθεί υπέρ των απόψεων της Ολομέλειας του Συμβουλίου της Επικρατείας, όπως αυτές διατυπώθηκαν υπέρ της συνταγματικότητας του ΕΕΤΗΔΕ και της αντισυνταγματικότητας της διακοπής του ρεύματος. Τον Άρειο Πάγο τον απασχόλησε η αίτηση του υπουργού Οικονομικών Γιάννη Στουρνάρα με την οποία ζητάει να αναστείλει η υπ' αριθμ. 1101/2012 απόφαση του Πολυμελούς Πρωτοδικείου Αθηνών. Με την τελευταία αυτή απόφαση κρίθηκε αντισυνταγματική και παράνομη η είσπραξη του τέλους ακινήτων μέσω των λογαριασμών της ΔΕΗ.

  • Ακίνητα Τραπεζών

Τα Ακίνητα στη Ζωή μας

pomidaani

nomisma_140x60
baner-pontiki