Real Estate News NETWORKSOCIALOPINION.GR | INVESTNEWS.GR | PARATIRITIS.GR | PREMIUM.PARATIRITIS.GR

realestatenews.gr

Οι τελικές αλλαγές για το νέο φόρο

Τελικά οι κοινοβουλευτικές ομάδες ΠΑΣΟΚ και ΝΔ ικανοποιήθηκαν από τις αλλαγές στο προτεινόμενο ενιαίο φόρο και όλα «βαίνουν καλώς». Σύμφωνα με πληροφορίες, το νέο σχέδιο για το φόρο που εκπόνησε η κυβέρνηση μετά τις αντιδράσεις των δύο κοινοβουλευτικών ομάδων θα επιβαρύνει τελικά τους περισσότερο τους έχοντες μεσαία και μεγάλη ακίνητη περιουσία ενώ διατηρεί σχεδόν στο «απυρόβλητο» τους αγρότες καθώς απαλλάσσονται πλήρως τα αγροτικά κτίσματα ενώ μειώνεται η φορολογική επιβάρυνση των αγροτεμαχίων. Η φορολόγηση των κτισμάτων, σύμφωνα με τις αλλαγές που έχουν προκύψει κατά τα τελευταία 24ωρα στο νέο φόρο επί της ακίνητης περιουσίας που θα τεθεί σε ισχύ από το 2014 εκτιμάται ότι θα είναι μεσοσταθμικά μειωμένη κατά 16%.

Τη νέα πρόταση για τον φόρο ακινήτων, συζήτησαν σήμερα οι βουλευτές της ΝΔ που μετέχουν στην Επιτροπή Οικονομικών Υποθέσεων της Βουλής. Όπως έγινε γνωστό από το γραφείο του γενικού γραμματέα της Κοινοβουλευτικής Ομάδας της ΝΔ, , «από τη συζήτηση προέκυψε ότι το νέο σχέδιο ενσωματώνει τη συντριπτική πλειονότητα των προτάσεων που υπέβαλαν οι βουλευτές της ΝΔ και οδηγεί σε ένα ριζικά αναμορφωμένο σύστημα φορολόγησης της ακίνητης περιουσίας. Ένα σύστημα πιο δίκαιο, πιο αντικειμενικό, πιο αναλογικό, πιο προοδευτικό και πιο ρεαλιστικό». Όπως, εξάλλου, αναφέρεται στην ανακοίνωση «οι βουλευτές της ΝΔ θα συνεχίσουν να συμμετέχουν ουσιαστικά στην περαιτέρω επεξεργασία και ολοκλήρωση του σχεδίου νόμου».

Την ίδια στιγμή, με θετικό τρόπο είδε η η κοινοβουλευτική ομάδα του ΠΑΣΟΚ την πρόταση που έχει σχηματιστεί αναφορικά με τον φόρο ακινήτων, ενώ βουλευτές εξέφραζαν, μετά τη σημερινή συνεδρίαση του ΚΤΕ Οικονομικών του κόμματος, την εκτίμηση ότι η πρόταση ενσωματώνει το σύνολο των παρατηρήσεων που είχαν κάνει, επισημαίνοντας ότι «όταν πιέζουν, καταφέρνουν αποτελέσματα». Όπως τονίζεται και σε σχετική ανακοίνωση που εξέδωσε το ΠΑΣΟΚ μετά τη συνεδρίαση, η τελική τοποθέτησης τη ΚΟ θα γίνει μετά «την επεξεργασία της νομοτεχνικής διατύπωσης του σχεδίου αυτού και των παραδειγμάτων που θα αποδεικνύουν τις αλλαγές που επιτεύχθηκαν, καθώς και των προβλεπόμενων απαλλαγών και μειώσεων όπως έχει προταθεί (αύξηση των εισοδηματικών κλπ κριτηρίων για τις εκπτώσεις, απομειώσεις και απαλλαγές)». «Η ΚΟ του ΠΑΣΟΚ, αφού ενημερώθηκε σήμερα σε διευρυμένη συνεδρίαση του Κοινοβουλευτικού Τομέα Εργασίας Οικονομικών, σχετικά με το νέο πλαίσιο για τον φόρο περιουσίας, όπως διαμορφώθηκε μετά από συναντήσεις με εκπροσώπους της ΝΔ, εκτίμησε ότι η συλλογική της παρέμβαση είχε ως σημαντικό αποτέλεσμα την ουσιαστική αλλαγή του σχεδίου που είχε δοθεί για διαβούλευση», τονίζεται στην ανακοίνωση. Ειδικότερα, αναφέρεται ότι επιτυγχάνεται «η δικαιότερη κατανομή των βαρών και η με προοδευτικό τρόπο φορολόγηση της μεγάλης ακίνητης περιουσίας» και ότι «εξαλείφονται ή αμβλύνονται αδικίες και αντιφατικά φαινόμενα φορολόγησης ειδικών κατηγοριών ακινήτων (οικόπεδα εντός σχεδίου, αγροτικές εγκαταστάσεις, κλπ)».

Η αγορά κατοικίας στο α΄ τρίμηνο

Τα στοιχεία για την εξέλιξη των τιμών επιβεβαίωσαν με τον πιο πανηγυρικό τρόπο αυτό που όλη η αγορά «ψιθύριζε» από τις αρχές του χρόνου: « η κρίση όχι μόνο δεν έριξε τις τιμές αλλά αντίθετα σε πολλές περιπτώσεις συνέβαλλε στο να σημειώσουν μικρή άνοδο». Στο χρηματιστήριο κατοικίας τα δεδομένα δεν άλλαξαν σημαντικά καθώς επιβεβαιώθηκε για μία ακόμα φορά ότι η «τοποθεσία» είναι η μεγαλύτερη γραμμή άμυνας σε κάθε λογής κρίση. Σύμφωνα με τα στοιχεία μεσιτών η αγορά του κέντρου της πρωτεύουσας κινήθεικε με δύο «ταχύτητες» . Στην πρώτη περιλαμβάνονται περιοχές όπως το Κολωνάκι, ο Λυκαβηττός, το Μετς , η Πλάκα και το Θησείο . Στις αγορές αυτές οι τιμές δεν σημείωσαν ουσιαστική μεταβολή και σε ορισμένα προνομιούχα διαμερίσματα έκλεισαν συμφωνίες σε τιμές έως και κατά 8% υψηλότερες σε σύγκριση με την αντίστοιχη περυσινή περίοδο. Η ζήτηση αν και εμφανώς περιορισμένη σε σύγκριση με τα προηγούμενα χρόνια εστιάστηκε κυρίως σε μεταχειρισμένα διαμερίσματα. Στις λιγοστές νέες οικοδομές οι τιμές πώλησης ήταν σημαντικά υψηλότερες σε σύγκριση με πέρυσι. Υψηλή οικοδομική δραστηριότητα και ενδιαφέρον καταγράφηκε στις λεγόμενες «καινούργιες» γειτονιές του κέντρου της Αθήνας και συγκεκριμένα στην ευρύτερη περιοχή από τις γειτονιές του Μεταξουργείου που γειτνιάζουν με την Ιερά οδό μέχρι και το Ταύρο –στο ύψος της Πέτρου Ράλλη. Στην περιοχή αυτή , οι τιμές για τις καινούργιες κατοικίες κρατήθηκαν στα περυσινά επίπεδα παρά το γεγονός ότι η προσφορά νέων κατοικιών αυξήθηκε κατακόρυφα. Ίσως η μεταμόρφωση των συγκεκριμένων αγορών σε συνδυασμό με τις επενδύσεις στις συγκοινωνίες να κρύβουν μελλοντικές υπεραξίες. Αντίθετα , οι περιοχές που βρίσκονται νότια της Πατησίων φαίνεται ότι κτυπήθηκαν από το συνδυασμό της κρίσης και της αισθητής πλέον παρουσίας των οικονομικών μεταναστών. Στην διάρκεια του επταμήνου Ιανουαρίου-Ιουλίου καταγράφηκε σημαντική αύξηση της προσφοράς . Αντίθετα παραδοσιακές συνοικίες του κέντρου της Αθήνας όπως για παράδειγμα: Εξάρχεια, Παγκράτι, Αμπελόκηποι και Νέος Κόσμος οι τιμές παρέμειναν σταθερές στα περυσινά περίπου επίπεδα παρά το γεγονός ότι η ζήτηση ήταν αισθητά μειωμένη σε σύγκριση με το αντίστοιχο περυσινό επτάμηνο. Παρόλα αυτά , όμως στα προνομιούχα διαμερίσματα έκλεισαν συμφωνίες αγορά σε υψηλότερες τιμές . Στις αγορές των προαστίων –βόρειων και νότιων, όπου είναι συγκεντρωμένο το μεγαλύτερο ποσοστό του αδιάθετου αποθέματος κατοικιών η φρενήρης άνοδος των τιμών των προηγούμενων ετών έχει ανακοπεί ε . Εκτιμάται ότι το μέσο επίπεδο των τιμών σημείωσε οριακή πτώση της τάξης του 0,5% έως 1,5%. Αυτό συνέβη διότι οι περισσότεροι κατασκευαστές δεν θορυβήθηκαν από το γεγονός ότι ο αριθμός των μεταβιβάσεων στις αγορές αυτές ήταν αισθητά μειωμένος. Η εικόνα αυτή διαμορφώθηκε κυρίως από τα μικρά διαμερίσματα στα οποία στράφηκε το αγοραστικό ενδιαφέρον . Αντίθετα στα μεγάλα διαμερίσματα οι τιμές κατέγραψαν πτώση περί το 5% περίπου.

Γιατί δεν πέφτουν οι τιμές κατοικίας.

Τελικά παρά την οικονομική κρίση οι τιμές πώλησης των ακινήτων παραμένούν ακλόνητες κυρίως στα νεόδμητα διαμερίσματα. Σύμφωνα με τις επίσημες απόψεις επισήμων φορέων η σχετική ανθεκτικότητα των τιμών στην ελληνική αγορά κατοικιών είναι πιθανόν να συνδέεται και με τα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά της εν λόγω αγοράς, όπως είναι:

-το υψηλό ποσοστό ιδιοκατοίκησης που πλέον ξεπερνά το 80%,

-η χαμηλή κινητικότητα ή συχνότητα μεταπώλησης των ακινήτων,

-ο πολύ μικρός αριθμός των συναλλαγών σε σχέση με το διαθέσιμο απόθεμα,

-το υψηλό κόστος συναλλαγών, -η σημαντική επίδραση των φορολογικών μέτρων,

- ο σχετικά μεγάλος αριθμός επιχειρήσεων που δραστηριοποιούνται στον κατασκευαστικό κλάδο (κυρίως στην κατασκευή κατοικιών).

Επιπλέον, η αγορά ακινήτων χαρακτηρίζεται από ένα έντονα ετερογενές προϊόν (π.χ. κατοικία, επαγγελματικό ακίνητο) και το γεγονός αυτό δημιουργεί πρόσθετα προβλήματα ιδίως στην εκτίμηση του ρυθμού μεταβολής των τιμών τους

Και Ενιαίος Φόρος Και ΦΑΠ

Από μηδενική βάση επανεξετάζεται ο νέος ενιαίος φόρος ακινήτων μετά τις αντιδράσεις βουλευτών των δύο κυβερνητικών κομμάτων και τον φόβο ότι έτσι όπως είχε διαμορφωθεί το σχέδιο νόμου δεν υπήρχε περίπτωση να περάσει από τη Βουλή. Μία από τις σημαντικότερες αλλαγές που προτείνονται προκειμένου να μην υπάρξουν αντιδράσεις από τους κυβερνητικούς βουλευτές είναι να φορολογείται το κάθε ακίνητο ξεχωριστά αλλά με αρκετά χαμηλότερους συντελεστές σε σύγκριση με αυτούς που είχαν δοθεί πρόσφατα στη δημοσιότητα και στη συνέχεια να αθροίζεται η αντικειμενική αξία όλων των ακινήτων και εφόσον αυτή ξεπερνά το ύψος των 300.000 ευρώ να επιβάλλεται φόρος στα πρότυπα του Φόρου Μεγάλης Ακίνητης Περιουσίας ή του ΦΑΠ.

Από το Φόρο Ακίνητης Περιουσίας θα εξαιρούνται όλα τα αγροτεμάχια τα οποία πλέον θα φορολογούνται ξεχωριστά με πολύ χαμηλότερους συντελεστές και αρκετές εξαιρέσεις. Ο νέος ΦΑΠ πέραν του αφορολογήτου των 300.000 ευρώ θα έχει κλίμακα με προοδευτικούς συντελεστές ώστε να επιβαρύνεται περισσότερο η μεγάλη ακίνητη περιουσία και λιγότερο η χαμηλότερη. Ωστόσο μένει να αποδειχθεί στην πράξη και με παραδείγματα αν το ποσό του φόρου που θα προκύπτει για κάθε ακίνητο ξεχωριστά και στη συνέχεια ο ΦΑΠ που θα επιβάλλεται σε όσους έχουν ακίνητα αντικειμενικής αξίας άνω των 300.000 ευρώ είναι δικαιότερος από την προηγούμενη πρόταση του υπουργείου Οικονομικών. Ουσιαστικά το υπουργείο Οικονομικών στοχεύει στη μερική διατήρηση τόσο του υφιστάμενου χαρατσιού όσο και του Φόρου Ακίνητης Περιουσίας. Ο νέος φόρος θα ελαφρύνει σημαντικό αριθμό ιδιοκτητών αλλά την ίδια στιγμή θα βαρύνει τους έχοντες με περισσότερα του ενός ακίνητα ή τις μεγάλες περιουσίες. Με βάση τις ίδιες πληροφορίες η μεσοσταθμική μείωση στη φορολογία των διαμερισμάτων και των κατοικιών σε σύγκριση με το υφιστάμενο χαράτσι θα είναι της τάξεως του 15%-17%. Οσον αφορά τη φορολογία των αγροτών η πρόταση που έπεσε στο τραπέζι των συζητήσεων είναι να μειωθεί η συνολική φορολογία που θα επιβληθεί στα αγροτεμάχια των κατ' επάγγελμα αγροτών από τα 150 εκατ. ευρώ στα 110 εκατ. ευρώ. Η ελάφρυνση αυτή θα προκύψει γιατί πρόκειται να εξαιρεθούν από τον φόρο οι κτηνοτρόφοι και οι πτηνοτρόφοι, ενώ την ίδια στιγμή θα υπάρξουν χαμηλότεροι και πιο αναλογικοί συντελεστές για τις μικρές γεωργικές εκτάσεις.

'Ολα τα γεωργικά κτήρια θα εξαιρεθούν της φορολογίας. Αν όμως υπάρχουν κατοικίες μέσα στα αγροτεμάχια τότε αυτές θα φορολογηθούν κανονικά. Μικρότερες επιβαρύνσεις πρόκειται να προκύψουν σύμφωνα με τις πληροφορίες και για τα οικόπεδα που για πρώτη φορά θα φορολογούνταν ουσιαστικά. Με βάση τα παραπάνω ενδεχομένως ο νέος φόρος να αποδώσει στα δημόσια ταμεία όχι 2,9 δισ. ευρώ που ήταν ο αρχικός σχεδιασμός αλλά περίπου 300 εκατ. ευρώ λιγότερα, δηλαδή περίπου 2,6 δισ. ευρώ ή και παρακάτω. Οσον αφορά τις υπόλοιπες αδικίες (ακίνητα που έχει γίνει διακοπή ρεύματος για να μην επιβαρύνονται με χαράτσι) στο υπουργείο Οικονομικών εξετάζουν τα συγκεκριμένα ακίνητα να μη εξαιρούνται της φορολογίας αλλά να επιβαρύνονται με νέους σημαντικά μειωμένους συντελεστές. Ωστόσο, τα ακίνητα που δεν έχουν ηλεκτροδοτηθεί ποτέ όπως είναι για παράδειγμα τα ημιτελή θα φορολογούνται με πολύ μειωμένους συντελεστές. Μεγάλο αγκάθι στον καθορισμό του Φόρου Ακίνητης Περιουσίας αποτελούν οι υψηλές αντικειμενικές αξίες ακινήτων οι οποίες σε αρκετές περιπτώσεις είναι ακόμη και διπλάσιες από τις πραγματικές. Κατά συνέπεια το αφορολόγητο όριο των 300.000 ευρώ για το σύνολο της ατομικής ακίνητης περιουσίας πλην των αγροτεμαχίων και των εκτός σχεδίου οικοπέδων, με βάση τις ισχύουσες αντικειμενικές αξίες είναι χαμηλό. Για το λόγο αυτό στο υπουργείο Οικονομικών εξετάζουν και «σχέδιο Β» που όπως υποστηρίζουν θα ξεπεράσει αυτό το πρόβλημα.

Πως θα ελέγχουν το εισόδημα απο ενοίκια

Την Υπηρεσία Ηλεκτρονικής Υποβολής Μισθωτηρίων Ενοικίασης θα παρέχει από τον Ιανουάριο 2014 τους φορολογουμένους η Γενική Γραμματεία Πληροφοριακών Συστημάτων (ΓΓΠΣ) του υπουργείου Οικονομικών. Με την ηλεκτρονική εφαρμογή ο ιδιοκτήτης του ακίνητου θα υποβάλει ηλεκτρονικά το μισθωτήριο στην Εφορία και δεν θα χρειάζεται να επισκεφθεί την φορολογική Αρχή. Στην Υπηρεσία Ηλεκτρονικής Υποβολής Μισθωτηρίων Ενοικίασης θα εισέρχεται μόνον ο εκμισθωτής , ο οποίος θα συμπληρώνει τα πλήρη στοιχεία ταυτότητας τόσο του ίδιου όσο και του ενοικιαστή, καθώς και τον ΑΦΜ τους. Από τη στιγμή που το ηλεκτρονικό συμφωνητικό μίσθωσης ακινήτων υποβληθεί στην ΓΓΠΣ και λάβει αριθμό πρωτοκόλλου ιο διοκτήτης θα μπορεί να εκτυπώνει το αντίγραφο υποβολής μισθωτηρίου και να το δίνει στον ενοικιαστή. Η Υπηρεσία Ηλεκτρονικής Υποβολής Μισθωτηρίων Ενοικίασης θα είναι και μέρος της υποδομής του περιουσιολογίου. Τα στοιχεία των εκμισθωτών θα διασταυρώνονται με τις δηλώσεις φορολογίας εισοδήματός τους προκειμένου να διαπιστώνεται το εάν δηλώνουν τα χρήματα από τα ενοίκια που λαμβάνουν. Την ίδια ώρα θα διενεργείται έλεγχος και στις δηλώσεις φορολογίας εισοδήματος των ενοικιαστών , προκειμένου να διαπιστωθεί εάν οι δαπάνες ενοικίου που δηλώνουν είναι ακριβείς (η δαπάνη ενοικίου μειώνει το συνολικό φόρο κατά 10%).

pomidaani

nomisma_140x60
baner-pontiki