Real Estate News NETWORKSOCIALOPINION.GR | INVESTNEWS.GR | PARATIRITIS.GR | PREMIUM.PARATIRITIS.GR

realestatenews.gr

Αλλαγές στον ενιαίο φόρο ζητούν οι μεσίτες

Για απαξίωση των περιουσιακών στοιχείων των Ελλήνων καταγγέλλουν την κυβέρνηση έμποροι, βιοτέχνες και μεσίτες εν όψει της ψηφοφορίας την Παρασκευή επί του σχεδίου νόμου για τον Ενιαίο Φόρο Ιδιοκτησίας Ακινήτων (ΕΝΦΙΑ), που προωθεί η κυβέρνηση με την διαδικασία του κατ' επείγοντος. Στην συνέντευξη Τύπου, που παραχώρησαν η Γενική Συνομοσπονδία Επαγγελματιών Βιοτεχνών Εμπόρων Ελλάδας (ΓΣΕΒΕΕ) και η Ομοσπονδία Μεσιτών Αστικών Συμβάσεων Ελλάδος (ΟΜΑΣΕ) επισημαίνουν ότι παρά τις αλλεπάλληλες τροποποιήσεις του αρχικού σχεδίου νόμου για τον ΕΝΦΙΑ, τελικώς το οικονομικό επιτελείο δεν παρεξέκλινε ούτε κατ' ελάχιστον από την "φιλοσοφία της φοροεπιδρομής προς τα ελληνικά εισοδήματα και τα αναξιοποίητα ακίνητα". Ως εκ τούτου, ΓΣΕΒΕΕ και ΟΜΑΣΕ επισημαίνουν ότι "είναι άδικη η φορολόγηση οποιονδήποτε ακινήτων που δεν αποφέρουν εισόδημα και σε κάθε περίπτωση ο ενιαίος φόρος ακινήτων παραβιάζει βάναυσα την βασική συνταγματική αρχή της πληρωμής φόρων ανάλογα με την φοροδοτική ικανότητα των πολιτών". Παράλληλα, προτείνουν ο συντελεστής φορολόγησης να είναι χαμηλότερος (0,5 για χώρους παραγωγής και διάθεσης προϊόντων και υπηρεσιών) και να ισχύσει για μισθωμένα και ιδιόκτητα ακίνητα. Ενώ, για τα ακίνητα που δεν ηλεκτροδοτούνται εκτιμούν ότι πρέπει να μεγαλώσει ο μειωτικός συντελεστής όπως επίσης για διατηρητέα ακίνητα, δασικές εκτάσεις, ξενοδοχεία και ιδιαίτερα ακίνητα πολλαπλών χρήσεων καθώς και τα μη μισθωμένα ακίνητα. Επίσης, ζητούν διαμόρφωση του συντελεστή φορολόγησης με κριτήριο την δανειακή σύμβαση, που έχει συνάψει ο κάτοχος και προτείνουν απομείωση του φόρου σε αναλογία με την ύπαρξη δανειακής επιβάρυνσης (πχ αν χρωστάει κανείς το 30% της αξίας του δανείου να απομειωθεί κατά 15% ο φόρος, αν χρωστάει 50% να μειωθεί κατά 25% κοκ). Επίσης, έμποροι, βιοτέχνες και κτηματομεσίτες ζητούν φορολογικά κίνητρα για επενδύσεις που θα αφορούν στον κατασκευαστικό κλάδο και τον τουρισμό. Στο πλαίσιο αυτό, ζητούν να δοθεί παράταση για τον πόθεν έσχες στην αγορά και ανοικοδόμηση ακινήτων για τουλάχιστον 2 χρόνια ακόμ

Δεν νοικιάζουν ούτε οι μετανάστες

Ένα απροσδόκητο «αντίπαλο» απέκτησε η αγορά κατοικίας σε πολλές συνοικίες του κέντρου της Αθήνας αλλά και στην Δ. Αττική όπου οι οικονομικοί μετανάστες έχουν πρωταγωνιστικό ρόλο τόσο στις αγορές όσο και στις ενοικιάσεις. Πρόκειται κυρίως για τις αγορές κατοικίας που βρίσκονται πέριξ της πλατείας Ομονοίας αλλά και εκατέρωθεν του άξονα της Πατησίων αλλά και σε μεγάλους δήμους του δυτικού τομέα της πόλης . Στις συνοικιακές αγορές των περιοχών αυτών σύμφωνα με τις απόψεις των μεσιτών ο ρόλος των οικονομικών ,μεταναστών ήταν πρωταγωνιστικός. Συγκεκριμένα επισήμαιναν το συγκεκριμένο κοινό απορρόφησε ένα σημαντικό ποσοστό της προσφοράς που προέρχονταν κυρίως από ελληνικά νοικοκυριά τα οποία μετακινούνταν σε άλλες περιοχές εντός λεκανοπεδίου. Αυτό είχε ως αποτέλεσμα οι τιμές να διατηρηθούν τουλάχιστον τα τελευταία πέντε χρόνια σε σχετικά υψηλά επίπεδα (πρόσφατες μελέτες εμφάνιζαν ότι η μέση τιμή πώλησης κατοικιών στις περιοχές αυτές υπολείπονταν 15% από την μέση τιμή της Αττικής) . Αναφορικά με τα ενοίκια σε περιπτώσεις κυρίως μικρών διαμερισμάτων κρίνονται ότι κυμάνθηκαν σε επίπεδα ρεκόρ. Τους τελευταίους μήνες όμως η τάση αυτή φαίνεται να αντιστρέφεται καθώς η ζήτηση από την συγκεκριμένη κατηγορία καταναλωτών έχει περιορισθεί αισθητά με αποτέλεσμα οι τιμές των ενοικίων καταρχήν να καταγράφει υποχώρηση. Ανάλογες συμπεριφορές σημειώνονται και για τις τιμές πώλησης αν και προς το παρόν τουλάχιστον , σύμφωνα με τις απόψεις μεσιτών οι λιγοστές μεταβιβάσεις που έχουν πραγματοποιηθεί τους προηγούμενους μήνες δεν αποτελούν ένα ικανοποιητικό δείγμα το οποίο να επιτρέψει την εξαγωγή ασφαλών συμπερασμάτων. Πάντως μετρήσεις που έχουν πραγματοποιηθεί τον προηγούμενο μήνα εμφανίζουν το μέσο επίπεδο τιμών πώλησης διαμερισμάτων «ηλικίας» 25 ετών να έχει σημειώσει πτώση (σε σύγκριση με τις αρχές του χρόνου) που υπερβαίνει το 5%. Τραπεζίτες , επισήμαιναν ότι η κρίση στην οικοδομή αλλά και στην βιομηχανική παραγωγή έχει επηρεάσει όχι μόνο την επενδυτική τους συμπεριφορά αλλά και το ρυθμό της αποταμίευσης.

Ποιά ακίνητα θα ελεγχθούν

Εντολές ελέγχου για εκκρεμείς υποθέσεις φορολογίας ακινήτων που παραγράφονται στο τέλος του μήνα βγάζει το υπουργείο Οικονομικών . Με εγκύκλιο του, το υπουργείο Οικονομικών δίνει εντολή στους εφόρους να επιλέξουν με βάση συγκεκριμένα κριτήρια τις υποθέσεις για τις οποίες θα πρέπει να εκδώσουν εντολές ελέγχου πριν την εκπνοή του 2013 ώστε να παραταθεί ο χρόνος παραγραφής του κατά 2 έτη. Στο επίκεντρο των φοροελεγκτών βρίσκονται κυρίως: - . Υποθέσεις φορολογίας μεταβίβασης ακινήτων με προσωρινή αξία ακινήτου άνω των 80.000 ευρώ - Υποθέσεις φορολογίας μεταβίβασης ακινήτων για τις οποίες χορηγήθηκε απαλλαγή Α' κατοικίας με κριτήριο το ύψος της αξίας του ακινήτου. - Υποθέσεις φορολογίας κληρονομιών - δωρεών - γονικών παροχών , στις οποίες περιλαμβάνονται κινητές αξίες, μετοχές, μερίδια, μερίδες και γενικά επιχειρήσεις (μη εισηγμένες σε χρηματιστήριο), η αξία των οποίων δεν προσδιορίστηκε σύμφωνα με τα οριζόμενα στην ΠΟΛ.1055/1.4.2003 ΑΥΟ. - Υποθέσεις φορολογίας μεγάλης ακίνητης περιουσίας εφόσον στην υποβληθείσα δήλωση έχουν αναγραφεί ενυπόθηκα χρέη από δάνεια (παρ. 1 άρθρου 25 ν.2459/1997) ή ο φορολογούμενος επικαλείται την απαλλαγή της περίπτωσης ια του άρθρου 23 του ν.2459/1997

Αναλυτικά η εγκύκλιος προβλέπει:

1. Από τις ανέλεγκτες υποθέσεις φορολογίας εισοδήματος και λοιπών φορολογικών αντικειμένων των οποίων επίκειται ο χρόνος παραγραφής σύμφωνα με τις κείμενες διατάξεις, ελέγχονται οι υποθέσεις που παρουσιάζουν φορολογικό ενδιαφέρον. Η επιλογή προς έλεγχο των ως άνω υποθέσεων γίνεται με τη χρησιμοποίηση μεθόδων ανάλυσης κινδύνου, σύμφωνα με τις διατάξεις του άρθρου 80 του ν. 3842/2010 (Α'58), καθώς και τα κριτήρια που σχετίζονται με τη δυνατότητα είσπραξης των ποσών που θα βεβαιωθούν. Με αποφάσεις του Γενικού Γραμματέα Δημοσίων Εσόδων ορίζονται τα εν γένει στοιχεία και κριτήρια που λαμβάνονται υπόψη για τον καθορισμό των προς έλεγχο υποθέσεων.

2. Επειδή οι δηλώσεις της φορολογίας κεφαλαίου δεν υποβάλλονται ηλεκτρονικά, με συνέπεια να μην υπάρχουν τα στοιχεία αυτών στα πληροφοριακά συστήματα του Υπουργείου Οικονομικών, η επιλογή των προς έλεγχο παραγραφόμενων υποθέσεων θα διενεργηθεί από τον Προϊστάμενο της κάθε Υπηρεσίας, αντλώντας τις υποθέσεις από τα τηρούμενα βιβλία αυτής, στα οποία είναι καταχωρημένες κατά έτος οι υποθέσεις της φορολογίας κεφαλαίου. Ο Προϊστάμενος αφού αξιολογήσει τις υποθέσεις κληρονομιών, γονικών παροχών, δωρεών, μεταβιβάσεων, εμπορικών ελέγχων κ.λπ. καλείται να επιλέξει τις πλέον σοβαρές, όπως: α) Υποθέσεις φορολογίας μεταβίβασης ακινήτων με προσωρινή αξία ακινήτου άνω των 80.000 ευρώ β) Υποθέσεις φορολογίας μεταβίβασης ακινήτων για τις οποίες χορηγήθηκε απαλλαγή Α' κατοικίας με κριτήριο το ύψος της αξίας του ακινήτου. γ) Υποθέσεις φορολογίας κληρονομιών - δωρεών - γονικών παροχών , στις οποίες περιλαμβάνονται κινητές αξίες, μετοχές, μερίδια, μερίδες και γενικά επιχειρήσεις (μη εισηγμένες σε χρηματιστήριο), η αξία των οποίων δεν προσδιορίστηκε σύμφωνα με τα οριζόμενα στην ΠΟΛ.1055/1.4.2003 ΑΥΟ. δ) Υποθέσεις φορολογίας μεγάλης ακίνητης περιουσίας εφόσον στην υποβληθείσα δήλωση έχουν αναγραφεί ενυπόθηκα χρέη από δάνεια (παρ. 1 άρθρου 25 ν.2459/1997) ή ο φορολογούμενος επικαλείται την απαλλαγή της περίπτωσης ια του άρθρου 23 του ν.2459/1997. ε) Υποθέσεις ενιαίου τέλους ακινήτων, εφόσον στην υποβληθείσα δήλωση περιλαμβάνονται ειδικά κτίσματα και δεν έχουν αναγραφεί στοιχεία οικοπέδου ή αγροτεμαχίου. στ) Υποθέσεις ειδικού φόρου επί των ακινήτων του ν.3091/2002, ως προς τα δικαιολογητικά απαλλαγής.

3. Επειδή το πλήθος των παραγραφόμενων υποθέσεων είναι πολύ μεγάλο και κατά συνέπεια καθίσταται ανέφικτο από τις υπηρεσίες να ελέγξουν όλες τις υποθέσεις φορολογίας κεφαλαίου που παραγράφονται στις 31 Δεκεμβρίου του 2013, η κάθε Υπηρεσία, θα αναθέσει προς έλεγχο τρεις (3) υποθέσεις σε κάθε ελεγκτή. Οι υποθέσεις θα ληφθούν ανά φορολογία με αυστηρή σειρά με βάση την ημερομηνία υποβολής της δήλωσης.

4. Οι εντολές θα εκδοθούν χειρόγραφα, επειδή η έκδοση εντολής για τη Φορολογία Κεφαλαίου δεν υποστηρίζεται από το Ο.Π.Σ. ELENXIS. Επισημαίνεται ότι: Α. Οι εντολές που έχουν εκδοθεί πριν την παρούσα διαδικασία και ο έλεγχος έχει ξεκινήσει, αυτός θα συνεχιστεί και θα ολοκληρωθεί, πλην των υποθέσεων που προκύπτει ότι είναι ήσσονος σημασίας, οι οποίες θα ακυρωθούν και ο έλεγχος δεν θα συνεχιστεί. Β. Οι εντολές που έχουν εκδοθεί πριν την παρούσα διαδικασία και ο έλεγχος δεν έχει ξεκινήσει, θα ακυρωθούν.

5. Σύμφωνα με τα οριζόμενα στην παρ.5 του άρθρου 37 του ν.4141/2013 (ΦΕΚ 81Α') , από τις ανέλεγκτες υποθέσεις φορολογίας εισοδήματος και λοιπών φορολογικών αντικειμένων των οποίων επίκειται ο χρόνος παραγραφής σύμφωνα με τις κείμενες διατάξεις, για τις οποίες έχει εκδοθεί εντολή ελέγχου μέχρι το χρόνο παραγραφής του δικαιώματος του Δημοσίου για κοινοποίηση φύλλων ελέγχου ή πράξεων, επιβολής του φόρου και λοιπών καταλογιστικών πράξεων, ήτοι έως 31.12.2013, παρατείνεται το δικαίωμα αυτό για δυο ακόμη έτη πέραν του χρόνου που ορίζεται από τις οικείες κατά περίπτωση διατάξεις. Συνεπώς οι εντολές θα πρέπει να εκδοθούν έως την ως άνω ημερομηνία, ώστε να επιτευχθεί η διετής παράταση της παραγραφής της υπόθεσης.

6. Παράλληλα με την έκδοση της εντολής ο Προϊστάμενος της Υπηρεσίας θα αποστείλει με συστημένη επιστολή γνωστοποίηση στον ελεγχόμενο με την πληροφορία ότι έχει επιλεγεί προς έλεγχο, αναφέροντας τον αριθμό της εντολής και την ημερομηνία έκδοσης αυτής. Υπόδειγμα επιστολής επισυνάπτεται στην παρούσα.

7. Ο Προϊστάμενος της Υπηρεσίας, θα ενημερώσει την Γενική Διεύθυνση Φορολογικών Ελέγχων και Είσπραξης Δημοσίων Εσόδων στα e-mail Αυτή η διεύθυνση ηλεκτρονικού ταχυδρομείου προστατεύεται από κακόβουλη χρήση. Χρειάζεται να ενεργοποιήσετε την Javascript για να τη δείτε. . και Αυτή η διεύθυνση ηλεκτρονικού ταχυδρομείου προστατεύεται από κακόβουλη χρήση. Χρειάζεται να ενεργοποιήσετε την Javascript για να τη δείτε. για τις εντολές που εξέδωσε με την ως άνω μεθοδολογία, για τις εντολές που είχαν εκδοθεί πριν από την παρούσα διαδικασία και ο έλεγχος θα συνεχιστεί καθώς επίσης και για τις εντολές που ακύρωσε, με τη μορφή των πινάκων του υποδείγματος.Σα

Πως θα εφαρμοστεί ο φόρος υπεραξίας

Η «χαμηλότερη τιμή» θα λαμβάνεται υπόψην και στην πώληση του ακινήτου. Από το 2014, με βάση την εγκύκλιο, η εφορία θα δέχεται σαν τιμή πώλησης (για τον υπολογισμό της Υπεραξίας) την αξία που δηλώνει ο πωλητής στα συμβόλαια, έστω και αν είναι χαμηλότερη από την αντικειμενική. Η αντικειμενική που ορίζει η εφορία θα λαμβάνεται υπόψην για τον φόρο μεταβίβασης που πληρώνει ο αγοραστής και από 1.1.2014 μειώνεται σε 3%, αλλά όχι για τον σαν φόρος εισοδήματος για την Υπεραξία που προσπορίστηκε ο πωλητής.

Ο φόρος Υπεραξίας επιβάλλεται σε ακίνητα που μεταπωλούνται μετά την 1.1.2014, όποτε και αν αυτά αποκτήθηκαν. Υπενθυμίζεται ότι με τον ν.4110 (Ιανουάριος 2013) ο φόρος υπεραξίας θα επιβάλλετο μόνο για σπίτια που αποκτήθηκαν μετά την 1.1.2013 και μεταπωλούνταν στη συνέχεια. Ο νόμος αυτός δεν εφαρμόστηκε και αντικαταστάθηκε 5 μήνες μετά από τον ν.4172 (Ιούλιος 2013), που καταργούσε το κριτήριο του χρόνου αγοράς του ακινήτου από τον πωλητή. Ο φόρος Υπεραξίας υπολογίζεται ως η διαφορά ανάμεσα στην τιμή κτήσης και την τιμή πώλησης του ακινήτου από έναν ιδιοκτήτη. Διευκρινίζεται ότι ως τιμή κτήσης θα λαμβάνεται υπόψην η «χαμηλότερη» τιμή που αναγράφεται στα συμβόλαια. Αν το συμβόλαιο έγραφε ως αγοραία αξία υψηλότερη από την αντικειμενική, σαν τιμή κτήσης θεωρείται η αντικειμενική. Πρακτικά πάντως, επειδή σχεδόν όλα τα συμβόλαια στο παρελθόν ανέγραφαν σαν αξία την αντικειμενική που ορίζει η εφορία (ενώ τα επιπλέον χρήματα μέχρι την πραγματική της αγοράς αποκρύπτονταν) οι περισσότεροι ιδιοκτήτες που πωλούν ακίνητο θα πληρώσουν φόρο Υπεραξίας και για τα λεφτά που έδωσαν «κάτω από το τραπέζι» στον προκάτοχό του, ενώ οι ίδιοι τα πλήρωσαν και άλλος τα εισέπραξε «μαύρα» γλιτώνοντας φόρους εισοδήματος.

Το νέο προφιλ που έφερε η κρίση

Η οικονομική κρίση έχει πολλαπλές επιπτώσεις στην οικοδομή καθώς όλες οι ενδείξεις συγκλίνουν στο συμπέρασμα ότι ενώ στα μεγάλα αστικά κέντρα της καταγράφονται τάσεις συγκράτησης του έντονου πτωτικού ρυθμού της οικοδομής , στην περιφέρεια και κυρίως στις τουριστικές περιοχές μήνα με τον μήνα η συρρίκνωση της κατασκευαστικής δραστηριότητας γίνεται εντονότερη. Από την άλλη πλευρά , στα μεγάλα αστικά κέντρα οι κατασκευαστές έχουν στραφεί πλέον σε μικρότερες οικοδομές περιορίζοντας σε σημαντικό βαθμό τα τετραγωνικά των νέων κατοικιών που ετοιμάζονται να κατασκευάσουν. Σύμφωνα με στοιχεία που προέρχονται από τις πολεοδομίες της Αττικής , το εμβαδόν των νέων οικοδομών καταγράφει μεγαλύτερη υποχώρηση σε σύγκριση με τον αριθμό των αδειών. Ανάλογα είναι τα συμπεράσματα και από τα στοιχεία που προέρχονται από τις άδειες που εκδόθηκαν στην ευρύτερη περιοχή της Θεσσαλονίκης. Η κρίση , είχε ως συνέπεια οι περισσότεροι αγοραστές να περιορίσουν τις απαιτήσεις σε τετραγωνικά μέτρα. Αυτό είχε διπλό αποτέλεσμα. Από την μία πλευρά , το ποσοστό των μεγάλων κατοικιών στο σύνολο των αδιάθετων αυξήθηκε. Από την άλλη πλευρά στο αδιάθετο απόθεμα τα μικρά διαμερίσματα είναι σαφώς λιγότερα. Η εξέλιξη αυτή οδήγησε τους κατασκευαστές στην απόφαση να προσφέρουν κατοικίες μικρότερου εμβαδού ευελπιστώντας ότι με τον τρόπο αυτό θα πραγματοποιήσουν γρήγορες πωλήσεις. Δεν θα πρέπει να αγνοηθεί το γεγονός ότι τα λιγότερα τετραγωνικά απαιτούν και λιγότερα κεφάλαια για την επένδυση. Η επενδυτική αυτή πρακτική όμως είχε και άμεση επίπτωση και στην αγορά οικοπέδων αφού οι περισσότεροι έχουν ήδη στραφεί στα μικρότερα οικόπεδα των οποίων όπως είναι φυσικό εξαντλούν τον συντελεστή δόμησης. Αυτό έχει και άμεση αντανάκλαση και στην τιμή , αφού το κόστος γης ανά τετραγωνικό μέτρο είναι σημαντικά υψηλότερο στα μικρά και άρτια οικόπεδα σε σύγκριση με τα αντίστοιχα μεγαλύτερα που βρίσκονται στην ίδια περιοχή. Στην πραγματικότητα, η αγορά έχει προσαρμοστεί στα νέα δεδομένα αφού οι οικοδομικές επιχειρήσεις για πρώτη φορά την τελευταία δεκαετία προσπαθούν να προσαρμόσουν το προϊόν τους στα νέα δεδομένα που έφερε η κρίση. Το ανησυχητικό είναι ότι η συρρίκνωση της οικοδομικής δραστηριότητας έχει περάσει πλέον και σε αγορές οι οποίες μέχρι πέρυσι δεν φαίνονταν ότι μπορούσαν να επηρεαστούν από την κρίση. Ιδιαίτερα σε περιοχές στις οποίες η εξοχική κατοικία έχει πρωταγωνιστικό ρόλο , η υποχώρηση της οικοδομικής δραστηριότητας είναι πιο βίαιη σε σύγκριση με τις μεγάλες αγορές των αστικών κέντρων. Χαρακτηριστική είναι η περίπτωση των Κυκλάδων , της Δωδεκανήσου, των νησιών του Ιονίου και της Κρήτης όπου η πτώση της οικοδομικής δραστηριότητας είναι σημαντικά πιο έντονη σε σύγκριση με την Αθήνα και την Θεσσαλονίκη. Δεν είναι μάλιστα λίγοι εκείνοι που υποστηρίζουν ότι τους επόμενους μήνες η πορεία της οικοδομής θα επιδεινωθεί ακόμα περισσότερο. «Οι πωλήσεις εξοχικών κατοικιών σημείωσε φέτος πτώση που σε ορισμένες περιοχές έφτασε και το 40%. Αυτό είχε ως αποτέλεσμα στο ήδη υψηλό απόθεμα απούλητων κατοικιών να προστεθούν και εκείνες που η κατασκευή τους ολοκληρώθηκε στην διάρκεια του χρόνου. Υπάρχουν μάλιστα περιπτώσεις εξοχικών που παραμένουν προς διάθεση στην αγορά περισσότερο από δύο χρόνια. Με δεδομένο μάλιστα ότι οι τοπικές οικοδομικές επιχειρήσεις είναι δεδομένες και δεν υπάρχει είσοδος νέων παικτών στην αγορά τότε η κατασκευή νέων κατοικιών είναι σε άμεση συνάρτηση με την πώληση των ήδη υφισταμένων., επισήμανε χαρακτηριστικά μεσίτης που δραστηριοποιείται στην αγορά μεγάλου νησιού των Κυκλάδων που επισήμανε ότι: «πλέον το εμβαδόν των νέων κατοικιών που κτίζονται είναι μικρότερο έως και 20% σε σύγκριση με πριν από πέντε χρόνια.»

pomidaani

nomisma_140x60
baner-pontiki